Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Submitter: FTI

De Nederlandse markt voor games is fors gegroeid, zegt Pricewaterhousecoopers. Vooral de verkoop van consolegames en online-games nam in een jaar tijd sterk toe. Pc-spellen gingen minder vaak over de toonbank, maar waren wel duurder.

Volgens Pricewaterhousecoopers is de Nederlandse markt voor games vorig jaar met 23,2 procent gegroeid. Er ging vorig jaar 472 miljoen euro in de Nederlandse gamemarkt om. Het bedrijf verwacht dat de groei doorzet en dat in er 2012 een volume van 703 miljoen euro wordt bereikt.

kinderen consoleVooral consolegames en online-games vonden gretig aftrek, maar niet op alle fronten vond er groei plaats. Vorig jaar werden er 3,7 miljoen pc-games verkocht; dat betekende een daling van 2,6 procent ten opzichte van 2006. Desondanks wist de markt voor pc-gaming omzetgroei te realiseren: door een gemiddeld hogere verkoopprijs per game nam de omzet met 2,7 procent toe.

Begin deze maand bleek uit cijfers van de Nvpi al dat de Nederlandse entertainmentsector het voor zijn groei in de eerste helft van 2008 voor een aanzienlijk deel van de gamesmarkt moet hebben. De markt voor gamesdragers groeide in totaal met 24 procent, wat vooral aan consolegames toegeschreven kan worden. De markt voor consolegames groeide met 39 procent, terwijl de markt voor pc-games juist met bijna 25 procent kromp.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Ik denk dat het meer is dat de gamesindustrie expres de pc game markt langzaam laat dood bloeden, De blaam ligt niet geheel bij hun, maar ze laten het gewoon geheel afweten heb ik het idee.

Ze hebben er dan ook voordeel bij als de pc game markt uitsterft, want dan blijven consoles over, waarvoor men niet zoveel spellen download, maar juist meer koopt.
Al vindt ik het geheel een beetje krom, de groei en inkrimping van een industrie net zoals met film en muziek.. de games industrie is er al zo lang, ook muziek natuurlijk, maar het kan toch niet blijven groeie, men heeft maar een x aan budget, en het een gaat ten koste van het ander. Je kan niet blijven kopen, en zo is dat ook bij games, ze willen maar dat je koopt en koopt, maar er is een grens.

De pc game zal uiteindelijk wel niet geheel dood gaan, want er is een langzame verschuiving van het soort inkomsten van games, door ingame advertising, en zogenaamde gratis games op die manier.. De console gaat waarschijnlijk toch aan het kortste eind trekken, men zal hoe meer er mee gespeeld wordt toch alles hacken/cracken zodat alles te kopiëren en te spelen is, en ook te doen is voor de leek, en dan zal het net zo gaan als nu bij de pc.

De pc wordt ook steeds meer mediacenter, en komt dus bij de tv, en daar kunnen ook controllers in, en spellen op, je kan internetten, downloaden, alles. Het zal me niets verbazen als straks de pc het werkelijke alles in een apparaat gaat worden, en de consoles worden terugedrongen tot de meer Tel sel achtige apparaten, en pc's worden verkocht als consoles, next gen etc.
Zolang MMORPG's nog razend populair zijn zal de PC game markt echt niet verdwijnen. Of uberhaupt games waar een sterk teamverband noodzakelijk is om alles uit het spel te halen. Mensen moeten kunnen typen op een toetsenboard en dat wordt met een controller van een console een beetje lastig. Je zal vast ook wel een toetsenbord aan een console aan kunnen sluiten maar ik zou echt niet lang achter elkaar willen typen op een toetsenbord die op m'n school ligt om vervolgens weer m'n controller te pakken om verder te kunnen lopen. Het is gewoon niet praktisch.

En dat is nog maar eens een voorbeeld. Toetsencombinaties zijn te beperkt op een controller, niet iedereen heeft hetzelfde apparaat (ik ken niemand die geen PC meer thuis heeft staan, maar ik ken genoeg mensen die geen Xbox360 / PS3 thuis hebben staan), verschillen in de PS3 / Xbox360 versie, complexiteit voor de developer (Een MMORPG draaien op een Xbox360 en PS3 brengt toch weer extra complexiteit met zij mee), dat soort dingen.

Dan hebben we nog piraterij als argument. Laten we World of Warcraft nemen als voorbeeld. Private World of Warcraft servers zijn overal te vinden en kan je zo terecht. Ook die gratis zijn. Maar dan vraag ik mij af waarom men er toch masaal voor kiest om de legale en betalende versie te gebruiken. Ook denk ik niet dat WoW de enige op dit vak is; in het verleden zijn ook voldoende successvolle MMORPG's geweest.

Bij sommige situaties is de invoer mogelijkheid reden genoeg tot het gebruik van een PC. Zowel als bij een MMORPG als bij een FPS vind ik dit. Of gewone RPG games vind ik dit over het algemeen prettiger dan op een console, hoewel natuurlijk niet iedereen daar mee eens is.
Het toetsenbord dat je aan de x360 controller kan hangen is naar mijn mening even gemakkelijk als een tobo van de pc. Ook wanneer je aan het gamen bent is het gemakkelijk om snel even iets te sturen naar iemand. En er zit dan ook nog eens backlights in voor de mensen die er (nog) niet blind mee kunnen typen.

MMO's op de console gaat ook gemakkelijker worden voor de developer. Ze moeten geen betalingssysteem opzetten aangezien dat reeds door de console wordt geregeld.
Wat Blizzard nog het meeste zal tegenhouden om geen WoW naar bijvoorbeeld de x360 te brengen, zal de geslotenheid van het platform zijn. Geen kat wil WoW spelen met zijn standaard beperkte UI maar je hebt ook geen mogelijkheid om hun zoals op de pc snel met mods uit te breiden.
Ik denk dat er gewoon een switch van entertainment markt plaats vind. Ik kijk dan ook al uit over 5 jaar hoe we dan spelen! Misschien over 2 / 3 jaar ingebouwde PS3 (PS4? :P) in m'n TV? zou zomaar kunnen, de essentiële cell chip zit er al in!

Het scheelt gewoon een platform, waar niet voor ontwikkeld hoeft te worden. Daarmee verdienen ze dus meer geld.

Dat er omzet groei gemaakt wordt verbaasd mij wel, als daar geen abonnementen bij horen.
"Het zal me niets verbazen als straks de pc het werkelijke alles in een apparaat gaat worden, en de consoles worden terugedrongen tot de meer Tel sel achtige apparaten, en pc's worden verkocht als consoles, next gen etc."

Dat zie ik niet echt gebeuren eerlijk gezegd. Ten eerste omdat de meeste gezinnen één pc hebben die door de hele familie gebruikt wordt, maar jongeren wel een eigen console hebben en dat is cool. Verder verkopen games op console zeer goed als er maar een licentie aan vast hangt of een voldoende grote hype aanwezig is, ook al is het spel zelf barslecht (bv. Transfomers: The Game). En tenslotte brengen consoles véél meer geld op: betalen om online te mogen gamen, betalen voor thema's, en vooral betalen voor arcade games en DLC die thans op pc gratis te vinden is in de vorm van mods en user created content.

Mijn voorkeur gaat thans ook uit naar gamen op pc, maar het aantal games dat de mogelijkheden van de pc grondig benut (zoals Crysis en Stalker) begint zeldzaam te worden. :(
Vroeger hadden huishoudens geld voor een tv en een pc. Dus ouders kijken tv en kinderen moeten maar met elkaar vechten wie achter de pc mag.
Nu zijn we veel "rijker" geworden en hebben kinderen hun eigen tv op de kamer. Als die tv er al staat ga je ze geen pc maar een console kopen. Die gaat namelijk "niet stuk" en je kan er ook mee op msn of surfen.
Pc-spellen gingen minder vaak over de toonbank,
Inderdaad... de toonbank. En hoeveel gingen er over eem digitale distributie netwerk zoals steam?

Om even terug te komen op de persoon die zegt dat pc games meer verkocht zullen worden als de prijs daalt. Ik denk dat EA/Crytek al aan het testen zijn. Crysis Warhead heeft als adviesprijs 30 euro. (of is dit een mager stand alone expansion pack)

Ik ben benieuwd hoeveel units ze zullen verkopen.

[Reactie gewijzigd door rusteloos op 29 september 2008 18:48]

Nu heeft Crysis Warhead wel een vrij korte levensduur (SP dan), online kan je zo lang spelen als je wilt. Maar kijk ook maar eens naar de prijs van Stalker Clear Sky, die is ook zo duur nog niet en levert wel een meervoudige gameplay op tov Warhead. (en niet alleen door de bugs)
Het zou heel jammer zijn als de online verkopen van computerspellen niet worden meegeteld. Ik kocht tot voor een jaar of 2-3 alleen die game waar ik maandenlang online mee kon spelen, maar sinds ik de sites uit het buitenland heb gevonden (Play.com/cd-wow) koop ik de game die ik goed vind gewoon. Soms download ik de game eerst om te kijken of ik iets is, en als het me bevalt dan koop ik het gewoon. Tot voor een paar jaar kocht ik misschien 1-2 games per jaar, dit jaar zijn het er al 7. Ik vind 50-70¤ voor een spel belachelijk, maar de prijzen die eerder genoemde sites hanteren vind ik laag genoeg om over te gaan tot aanschaf op officiele wijze.

Ik hoop trouwens wel dat het PC-gamen niet doodbloedt, want gamen met de PC vind ik toch stukken fijner dat een console. Ik heb al 4 jaar een PS2 en heb daar nog geen 40uur mee gespeeld denk ik. De Pc heeft een heel scala aan controls (controllers, sturen, keyboard/muis, enz enz) makkelijker online gamen met je vrienden, gemak van bijv. teamspeak. Een PC is in te zetten voor meer taken dan alleen gamen, je kan gamen terwijl iemand anders in je gezin gewoon TV kan kijken.

Ok je moet wat meer investeren in je hardware, maar dat je verplicht bent elke 18 maanden een nieuwe videokaart te kopen is gewoon kolder, tenzij je alleen maar ultrahoge resoluties wil draaien en daar geen concessies aan wil doen.
De markt voor gamesdragers groeide in totaal met 24 procent, wat vooral aan consolegames toegeschreven kan worden. De markt voor consolegames groeide met 39 procent, terwijl de markt voor pc-games juist met bijna 25 procent kromp.
en dan heb ik eerder gelezen:
Vorig jaar werden er 3,7 miljoen pc-games verkocht; dat betekende een daling van 2,6 procent ten opzichte van 2006. Desondanks wist de markt voor pc-gaming omzetgroei te realiseren: door een gemiddeld hogere verkoopprijs per game nam de omzet met 2,7 procent toe.
Dus wat is er nu met bijna 25% gedaald? Niet de omzet voor PC games (+2,7%) en ook niet het aantal games (-2,6%) dus wat dan wel? Als twee onderzoeken zulke grote verschillen laten zien over hetzelfde vraagstuk dan vraag ik me af wat er allemaal wel en niet is meegenomen en hoe de cijfers tot stand zijn gekomen.
Dat gaat over twee verschillende jaren!

Die daling van 25% gaat over de eerste helft van 2008, terwijl die daling van 2.6 % over het geheel van 2007 gaat.

De trend die in 2007 is ingezet, lijkt dus in 2008 nog veel harder te gaan.
misschien ligt het wel aan het soort games dat het voorbije jaar op pc uitgekomen is..
niet veel soeps..en kaskrakers a la star wars worden gewoon geblokkeerd dat helpt vast ook niet
Wat dacht je van: Crysis Warhead, Mass Effect, Orange Box, Call Of Duty 4?
PC gamen is echt door de uitgevers zelf de nek om gedraait. Ik ben nog steeds een PC gamer in hart en nieren en vindt het echt jammer dat hardware producenten en MS er niet beter mee om gaan. Er valt voor videokaart fabrikanten straks geen droog brood meer te verdienen. De noodzaak om een nieuwe PC met een nieuw OS is weg. Er moeten met de ondergang van PC gamen toch wel een aantal bedrijven zijn die daar onder gaan lijden lijkt mij.

Console voor 5 jaar - VS - PC die elk jaar tot 18 maanden geupgrade moet worden. Videokaarten gaan maar een korte tijd mee en je hebt meer Mem nodig, snellere CPU, als dat weg valt moeten er toch takken van deze sport zijn die hun omzet zien wegsmelten, dat kan haast niet anders.

PC is nog steeds de mooiste vorm van gamen, bijna geen enkele Console game kan op tegen de grote jongens op PC en games die van console naar PC komen stellen vrij altijd telleur terwijl het op de console de absolute top was. Er zit echt een enorme kloof in kwaliteit, levensduur, online en community tussen PC en Console. PC blijft in alles superieur aan de console.

Ik vind het echt jammer dat het langzaam weg kwijnt.
Waarom zit je in vredesnaam de zwarte piet naar MS en de hardware fabrikanten te schuiven? Zij zijn nog altijd heel druk met innovaties bezig.

Het zijn juist de software fabrikanten die het laten afweten! En gezien de algemeenheid waarmee men software kopieert, kun je ze dat misschien niet kwalijk nemen... Onze kopierende mede-tweakers schijnen maar niet te willen begrijpen dat dat juist de markt kapot maakt.

Spellen ontwikkelen is duur. Heeel duur. En die kosten moeten wel terugverdient worden.
Die fabrikanten van graka's liggen niet wakker voor jou hoor. Om u gelukkig te houden moeten ze elk half jaar nieuwe kaarten uitbrengen.
Ondertussen zitten ze met een deal van Ms en Sony die enkele miljoenen exemplaren / jaar afnemen en langs de andere kant de OEM's die miljoenen van hun goedkope exemplaren afnemen waar ze wel veel winst op maken.

Ati maakt geen gekke high-end kaarten meer. NVidia heeft sinds vorig jaar door waarom en volgen hun daar in. PC gamers zijn zo een grote kost geworden in vergelijking met OEM's en hun grote deals voor consoles, dat het steeds minder interessant wordt om veel research op te doen. En dat gaat enkel groeien aangezien het aantal pc- en consolegebruikers blijft stijgen terwijl er minder gamers op de pc komen.
De markt voor gamesdragers groeide in totaal met 24 procent, wat vooral aan consolegames toegeschreven kan worden. De markt voor consolegames groeide met 39 procent, terwijl de markt voor pc-games juist met bijna 25 procent kromp.
En zij hebben ook inzicht in aankopen van bv online games of MMO's?

Je kan hieruit ook zeggen dat bv veel meer via CC/ideal betaald wordt en niet meer direct bij de retailers.
Dat vroeg ik me ook al af. Verkopen via online systemen zoals bijv. steam zullen al helemaal niet meegenomen zijn, en die hebben op de PC toch een flink aandeel. Ik denk dat dat het beeld van de PC verkoop toch wel wat vertekend in deze cijfers.
Zo blijkt maar weer dat het niet zo slecht gaat zoals sommige game ontwikkelaars ons willen doen laten geloven.
Je bedoelt dat zulk soort cijfers weer een prima excuus zijn om fijn door te gaan met kopieren?
Je moet jezelf eerst de vraag stellen, waarom kopieert/download men?
Dan kom je uit op dit antwoord

Men kopieert/download spellen en andere software omdat men deze in de winkel te duur vind (hogere prijs zorgt voor grotere zwarte markt).
Ik durf met zekerheid te zeggen, dat als spellen wat goedkoper worden dat dan mensen niet meer downloaden/kopiëren, maar gewoon legale versies kopen.

Ik download ook, om de bovenstaande reden. Ik vind pc en ook console games gewoon erg duur. Bij consoles ligt het anders omdat het daar immers helemaal veel moeite kost om te kopiëren/downloaden.
Dus gewoon weer een mooi excuus met een onderbouwing dit keer om het recht te praten. Mooi voor op het lijstje excuses toch naast "Anders had ik het toch neit gekocht" "Piracy is reclame" etc.

Spellen worden gedownload omdat het makkelijk is, mensen geen schuldgevoel aan over houden aangezien de dev er toch niet van zou merken. Als een spel 25 euro zou zijn zou het kopieren even hard door gaan, want geld = geld. Zeker voor de gemiddelde Nederlandse consument waar "gratis" nog steeds onweerstaanbaar is.
als een spel 25 euro zou kosten zou ik het idd kopieren. dat is nog veel te duur. vergelijk het met muziek; een (goede) cd luister ik toch wel een uur of 100 over een paar jaar tijd, voor zeg een euro of 20. een nieuw pc spel kost ? 30 euro ofzo? (volg het niet zo)
er zijn maar weinig spellen goed genoeg om meer dan een uur of 20 te spelen. beetje te weinig waar voor m'n geld dus

(en ja, ik heb supcom gold en pes6 legaal, omdat die goedkoop waren (20 resp 15 eu))
Kopieert men niet omdat het bij games heel makkelijk/snel gaat + het origineel niet in bezit hoeft te zijn? Daarnaast is er een grote kans op een zuivere kopie (dus geen verlies in iets).

Ik denk eigenlijk dat halvering van de prijzen weinig mensen zal overhalen te kopen...
Ik ben het er mee eens dat het een deel van het probleem kan zijn. Games hebben niet altijd waarde naar de prijs. De meeste titels hebben een speelduur van 6-10 uur en als ze wat langer zijn is de herspeelbaarheid vaak laag omdat de hele zooi gescript is en je de volgende keer alles weer precies hetzelfde speelt.

Ik koop zelf een hoop games, vaak na het downloaden ook nog als er een goeie multiplay bijzit. Echter ik vind 20/30 euro (of minder -> budgettitels) een mooie prijs voor de gemiddelde games (Crysis/Gears of War). Spellen met een naam en gegarandeerde speeluurtjes geef ik zo ¤50 aan uit (Oblivion Col. Ed bijv. ¤55 maar 140 uur gespeeld met herkansing op replay 55/140 = 40cent per uur! ipv 4,5 euro)

Gameproducenten moeten gewoon van die DRM achtige zooi afstappen en met unieke online serials blijven werken en games gewoon een goeie multiplay meegeven of naar waarde in de markt zetten. 2 tientjes pakt makkelijker mee dan 49 euro
Wel grappig dit... De games industrie klaagt dat men zoveel download en dat verkopen teruglopen, vervolgens krijg je zwaardere beveiligingen en gaan nog meer mensen downloaden...

Ik krijg hier een deja vu gevoel bij... vervang in de bovenstaande zin het woord games in muziek en je hebt precies wat zich een paar jaar terug afspeelde met MP3's enz...

Naar mijn idee wordt het tijd dat games niet langer als fysiek medium worden verkocht, het wordt tijd om een soort Itunes in te richten voor games... Nou weet ik dat hier al pogingen toe zijn gedaan, maar er moet nu een nieuwe partij opstaan die naar die games huizen toegaat en regelt dat er een fixed price per game komt. Op mijn pc met 1500 GB heb ik sowieso geen zin om te gaan klungelen met dvd schijfjes.
Al eens van Steam gehoord?
Of Impulse (vroeger Stardock Central)? Of de EA store? Of Gametap? Of Gamersgate?
Ik vergeet er een heleboel (zowel die ik niet weet en andere waarvan de naam mij even ontglipt), maar het punt is, er zijn al Digitale Distributie-kanalen genoeg voor handen.
En er zijn nog erg veel mensen die nog steeds graag hun fysieke medium hebben. Een doosje met dvd in geeft toch nog steeds meer vertrouwen om de data "altijd" te hebben, in tegenstelling tot de harde schijf die altijd wel eens kan crashen ofzo.

Ikzelf heb ook een schijfcapaciteit vergelijkbaar met de jouwe, en ik ontken ook helemaal niet dat ik zeer regelmatig download, maar van de games die ik daadwerkelijk speel (en iets of wat ik goed vind) zijn er niet veel die ik (nog) niet ben gaan kopen in de winkel. Er is misschien 1 spel per jaar dat ik zo meteen koop. (arm studentje ;) ) Doordat ik van te voren de games die ik heb gedownload kan spelen, koop ik echter achter af nog een stuk of 2-3 games meer per jaar en een aantal budgetbak-games die ik ooit eens amusant vond. En die koop ik allen in de winkel! Zou ik niet downloaden zou ik nog steeds dat ene spel kopen en daarbij misschien max 2 budgetbak games.


over het artikel:
Dat is ook het probleem met statistieken en internet (anonimiteit).
-Met een uitgangspunt van de ontwikkelaars/verdelers/uitgevers van 1) "elke keer een spel werd gedownload zouden wij het hebben verkocht (en op verdiend)" EN 2) héél hoge download-counts, wordt alles scheefgetrokken natuurlijk. Het is namelijk echt niet zo dat enkel omdat een game 4miljoen keer gedownload is, dat het ook 4miljoen keer zou zijn verkocht indien het niet online ter beschikking had gestaan. Een klein percentage daarvan misschien, maar echt niet alles.
-Meestal worden cijfers voorgesteld van Markt = console + pc. En PC doet het slecht want console dit of dat. Maar ipv steeds een pc vs console opstelling te geven, zouden ze eens moeten proberen van pc vs PS3 vs XBox360 vs Wii vs PS2 vs XBox vs Gamecube vs ... Want het zijn wel degelijk allen verschillende gameplatformen.
-markt? welke markt bedoelen ze? de HELE Nederlandse markt? Enkel de winkelverkoop in Nederland? Zijn online-verkopen, abbonements-inkomsten, ... meegeteld?

[Reactie gewijzigd door warrg op 30 september 2008 23:18]

10 jaar terug betaalde men ook 10 gulden of meer voor een kopie van een game
Het ligt dus echt aan de prijs.
Het moet niet goedkoper worden, mensen moeten van de criminele ingesteldheid af die voortvloeit uit het verleden. Vroeger waren games een resultaat van mensen hun hobby en ze deden het voor hun plezietr. Nu moeten we leren om te betalen voor mensen hun full time job (12-16uur/dag is eigenlijk full life job).

Als een hobby te duur is moet je een andere zoeken. Je steelt ook geen Ferrari om elk weekend op Zolder te gaan racen. Als een spel te duur is betekent het dat je het niet goed genoeg vindt en moet je ook maar niet zitten stelen.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 29 september 2008 15:25]

Mensen stelen geen Ferrari omdat het veel te riskant is en de gevolgen veel te groot, en de kans dat je gepakt wordt is veel groter. En kopieëren != stelen. Het origineel blijft waar het is. De kans dat je gepakt wordt voor het downloaden van een game is vrijwel nul ( in Nederland ), zeker als je een Usenet verbinding met SSL gebruikt. gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Denzo op 29 september 2008 16:00]

Je steelt nog steeds eigendom hoor, het doet er niet toe welke vorm die eigendom is.

En ik vind het dus inderdaad nodig dat de mentaliteit veranderd. Je moet niet zaken laten omdat je gepakt zou kunnen worden, je moet het gewoon als goeie mens niet doen. Ik stap ook wel eens door het rood licht als er geen auto's aankomen maar games stelen is broodroof. In sommige landen hakken ze je handen ervoor af!
Alhoewel ik het met je eens ben dat kopiëren van games de prijs omhoog jaagt...
Ben ik het ook eens met Destroyer1991. Een simpel voorbeeld is de bloeiende 2de hands markt en de platinum of silver label games.

Als ik een game echt wil hebben, dan koop ik het, maar als er een games is die ik best wel zou willen hebben, maar de prijs staat me niet aan, dan wacht ik tot ik ze 2de hands of via het platinum label kan kopen. Dit duurt voor een echte topgame meestal maar een maand of 3-4 waarna ik op legale wijze voor een ¤15 m'n game heb, origineel en legaal.

Alleen jammer dat dat voor de Wii nog niet zo actief is, maar zowel voor de PC, PS als XBox is er meer dan keuze genoeg.
Het is de PC markt die dus de klappen krijgt, net die markt waar de meeste klachten vandaan komen ivm piraterij. Er is daar dus wel degelijk een probleem.
Bij mij komt een daling van 2,6 procent voor verkochte pc-games nou niet direct over als een probleem, helemaal niet als daarna wordt gezegd dat de omzet wél gestegen is.
"De verkoop bij pc is met 2,6% gedaald"
"De markt is met 23,2% gestegen terwijl die van de pc met 2,6% is gedaald.
In perspectief zetten heet zoiets.
Maar je neemt hierin niet mee dat de Wii een hele nieuwe markt heeft aangeboord. Als bijvoorbeeld 15% of zelfs 20% van die 23,2% groei van een nieuwe markt komt is het misschien niet zo erg als het lijkt. Hoewel een daling natuurlijk nooit goed is.
Mja de vraag blijft maar of het aan de piraterij ligt ...
Persoonlijk denk ik dat het type games dat pc-gamers spelen er meer mee te maken heeft.
8 jaar niets anders spelen dan world of warcraft, of weet ik veel welk spel je maar blijft en blijft spelen zal ook niet goed doen aan verkoopsaantallen van nieuwere games.

(aan de andere kant, moete ze maar zorgen voor betere spellen die je doen stoppe met het huidige spel dat je speelt)
Met jou redenatie wordt het aantal verkopen dit jaar dus prima afgesloten met de nieuwe WOW WOTLK! en die 2,6% daling dus meer dan goed gemaakt.
Volgens de Blizzard propaganda machine 16mil exemplaren wereldwijd. En dan nog niet de mensen meegerekent die hun account hebben bevroren en zullen terugkeren voor de uitbreiding te spelen.
En waar zijn de cijfers voor de online aankopen van de games via steam, impulse, direct2drive,ea-downloadmanager, en andere ?
Deze worden altijd vergeten in de markt van de PC games maar zijn wel een belangrijke factor!
daarbij komt nog het aantal games die niet in NL gekocht worden, maar bijvoorbeeld in de UK of andere internetshops. Die verschijnen ook niet in de NL cijfers lijkt me.
Dat maakt niet zoveel verschil. Procentueel zullen er evenveel veel consolegames als pcgames in buitenlandse webshops worden gekocht.
maar een andere oorzaak kan ook zijn:

veel pc gamers hebben tegenwoordig OOK een console. en tsja als je dan kan kiezen om GTA4 te kopen voor de console of +1 jaar later voor de pc kan koop je hem voor de console.

het is dus niet alleen dat de console markt groeit. er vind ook een verplaatsing plaats van pc naar console.
Die verplaatsing zie ik ook in mijn vrienden kring. We worden allemaal ouder, en daar ook onze pc... maar om steeds maar weer hardware aan te schaffen, dat neemt toch een beetje af. Met alle problemen van dien, nieuwe videokaart kan zomaar voor een preformance boost van spal A zijn maar een achteruitgang voor spel B (even geen goede voorbeelden voor handen)

Disclamer: ik spreek voor mijn vriendenkring, waar ik dit signaleer, dit is dus niet representatief voor heel NL!
Ipv videokaart kan je het voorbeeld van de drivers voor de videokaart nemen. Ik ken personen die zelfs de moeite doen om tussen twee of drie verschillende versies te wisselen afhankelijk van het spel dat ze spelen. Wordt je natuurlijk gek van ^^
Bij een spel als GTA4 zullen mensen met pc en console het gewoon een jaar later opnieuw kopen en herspelen. Moesten ze beide versies op dezelfde dag uitbrengen zou je het inderdaad maar voor een van de twee kopen.
Volgens mij ook een reden dat er meer games voor xbox verkocht zijn,is dat de consoles voor een habbekrats de toonbank over gaat.Hiermee maken ze bewust de pc markt kapot.
sommige mensen kijken alleen maar naar de aanschaf prijs van het apparaat en dneken ze goedkoper uit te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True