Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

De verkoop van games in Amerika groeit ten koste van de verkoop van dvd's. Verwacht wordt dat in het vierde kwartaal van 2007 gamesverkoop- en verhuur met 20 procent groeit, terwijl de verkoop en verhuur van dvd's 5 procent stijgt.

Ars Technica is van mening dat de gamesmarkt ten koste van de dvd-markt blijft groeien. Gametoppers zoals het Xbox 360-spel 'Halo 3' is op de eerste verkoopdag beter verkocht dan de film 'Shrek the Third', en dat terwijl het spel duurder is dan de film. Ook het feit dat 'Guitar Hero 3' goed blijft verkopen zou een teken zijn dat films het over niet al te lange tijd moeten afleggen tegen games.

Een van de redenen dat games steeds beter verkocht worden dan films is dat games meer mainstream worden, zo schrijft Video Business. Volgens Mia Snyder, inkoopmedewerkster van WaxWorks VideoWorks, willen grootouders ook een console en hebben ouders afgelopen jaar meer spellen gekocht dan ooit.

Bob Geistman, vice-president sales and marketing bij Ingram Entertainment, is van mening dat de consument niet het geld heeft om zowel games als dvd's te kopen en dat er afgewogen moet worden welke van de twee gekocht zal worden. Met toppers als ' Harry Potter and the Order of the Phoenix', 'The Bourne Ultimatum' en 'Lost - The Complete Third Season' die vanaf dinsdag in de Amerikaanse winkels ligt, moet blijken of de dvd-verkoop nog een stimulans krijgt ten opzichte van de gamesverkoop.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ik snap het artikel niet helemaal. Er staat "De verkoop van games in Amerika groeit ten koste van de verkoop van dvd's". Dat suggereert dat er minder dvd's verkocht worden doordat er meer games verkocht worden. Even later staat er echter "...terwijl de verkoop en verhuur van dvd's 5 procent stijgt." Ofwel: er worden helemaal niet minder DVD's verkocht, maar zelfs meer! Waar komt dan de conclusie vandaan dat het een ten koste gaat van het ander: beiden stijgen immers? Of hebben ze het misschien over een afname van de groei van de verkopen?
Zij baseren zich op het gedrag van winkelketens. Er wordt namelijk steeds meer ruimte gegeven in de schappen voor games, ten koste van DVD-video.
Dit is dus de mening van Ars..

(niet de mijne dus... ook al zou het waar kunnen zijn, ik heb geen mening met zo weinig gevens )

Er zijn IMHO meer factoren.

De 30/40-tigers van nu zijn opgegroeid met games, dus is het niet zo verwonderlijk dat hier groei inzit. Het publiek wordt immers steeds groter.

Het budget voor de launch van een game doet niet echt veel meer onder voor een film, denk aan HALO 3. Ik denk dat je binnenkort steeds meer game-premiere's gaat krijgen waar de GTST sterren voor uitgenodigd worden 8)7

[Reactie gewijzigd door Slashhead op 10 december 2007 10:17]

Dat suggereert dat er minder dvd's verkocht worden doordat er meer games verkocht worden
Precies, dit viel mij ook al op. Er wordt alleen gekeken naar verkoopcijfers en die van games stijgen harder dan die van DVD's. Daaruit wordt de conclusie getrokken dat de verkoop van de games ten koste gaat van die van DVDs, maar met hetzelfde gemak kun je ook stellen dat de gamesgroei ten koste gaat van de verkoop van VHS of DAT tapes.

Misschien is de markt voor films wel compleet verzadigd en groeit niet meer zo, terwijl games meer en meer verkocht worden aan mensen die dat eerst niet deden.

Een oorzakelijk verband is niet zo gemakkelijk vast te stellen, maar dat wordt hier wel gesuggereerd. Om dit goed te doen zul je toch aan mensen moeten vragen of ze inderdaad A ipv B gekocht hebben. Nog interessanter is natuurlijk waarom ze dat gedaan hebben.
Ik denk dat we langzaam een verplaatsing krijgen van 'statische' naar interactieve entertainment (b.v. film -> spel). Ik merk bij mezelf dat ik films kopen niet zo interessant meer vindt; ik kijk 'm liever in de bios of op TV. Het komt zelden voor dat ik een film graag wil hebben. Voor spellen heb je dat soort alternatieven eigenlijk niet -- dat zal waarschijnlijk ook bijdragen aan deze groei.
Ongetwijfeld zal dat aspect meespelen in de verkoop van games ten opzichte van films, maar ik geloof niet dat het daadwerkelijk bijdraagt aan de groei van de gameïndustrie. Enkele jaren geleden hadden we deze situatie immers ook.

Ik voor mij denk dat het te maken heeft met een verandering van imago. Vroeger was je óf nerd, óf Japanner als je een SNES bezat en was de bioscoop nog betaalbaar. Tegenwoordig is een PlayStation 3 een statussymbool en pluk je films van het net.
Ik denk eerder dat Cameleon73 gelijk heeft. Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik bijna gestopt met het kopen van DVD's en meer games gaan kopen. En laten we nou ook eerlijk zijn. Voor een nieuwe film betaal je al gauw 25 euro voor 90 minuten kijk plezier, terwijl je voor 60 euro vele uren (actief) bezig bent met je console...of nog beter...online tegen anderen. Gezien je geld maar 1x kan uitgeven, lijkt de voorkeur voor interactie toch steeds meer toe te nemen.

Dat je vroeger een Nerd was als je een SNES had is ook onzin. Nog veel eerder dan de SNES had ik een Atari 2600 en Coleco Vision en was daarmee toch echt een gewild vriendje omdat iedereen er mee wilde spelen. In de jaren 80 was arcade echt enorm hot en had je overal arcade-hallen waar mensen hun salaris heen brachten om een keertje Space Invaders of Pac Man te spelen. Een Nerd was je echt niet om een console of C64, maar meer omdat sommige zich ook zo gedraagden. Ik heb er iig nooit last van gehad.
Wees dan ook eerlijk ;). De meeste films duren echt wel meer dan anderhalf uur. Ik kom geregeld films tegen die 2x zo lang duren. Verder kost zelfs een druk geadverteerde/gehypete film meestal niet meer dan E20 en dan heb je vaak ook nog de uitgebreide versie waar voor nog enkele uren materiaal op staat.

Maar goed, ook met E15 voor 2u vermaak gaat je vergelijking nog steeds op.
Mee eens, recente film duren vaak gemiddeld bijna 2 uur. Nieuwe DVD's gaan gemiddeld voor 19,99 over de toonbank. HD-DVD of BD is toch echt 24,99 (gecontroleerd met de nieuwste Harry Potter film bij de MM op de hoek). Als ik naar de game kijk voor Wii dan zie ik dat deze 29,99 kost. Dus voor een tientje meer heb ik niet 2 uur kijk plezier, maar wel een uurtje of 8 slingeren met je wii-mote. Daarnaast zijn sommige games gewoon complete interactieve films, waarbij je het idee krijgt in de film te zitten ipv er naar te kijken. Als ik daarnaast nog even kijk hoe mooi de GFX is geworden de laatste jaren, dan lijkt het me dat de verkoop van games alleen maar zal toenemen.

Daarnaast is het ook logisch te verklaren. Veel van onze oudjes (30+) zijn al jaren aan het gamen en dat neemt vaak niet af. Voor jongeren is gamen heel normaal en nu ook de opa's en oma's het casual gamen hebben ontdekt kan je gewoon spreken van een explosief groeiende markt.
Voor spellen heb je dat soort alternatieven eigenlijk niet --
Zijn er wel, al kom je ze in NL nauwelijks tegen: de arcadehal :)
dus mensen zijn liever wat interactief bezig dan dat ze als hersenloze zoutzakken naar bewegende beelden met leuke special-effects kijken...
Daarnaast zijn films ook veel makkelijker illegaal te verkrijgen. Games hebben vaak online mogelijkheden die alleen met het origineel te gebruiken zijn, of console spellen waarvoor je eerst je console moet modden wil je illegale spellen kunnen spelen.
Dus laten we de spellen maar kopen en de films maar downloaden.
Ik vind het niet echt en schokkende ontwikkeling.
Logische ontwikkeling eigenlijk, veel games zijn eigenlijk eens zo heel anders dan films waarbij je zelf de hoofdrol speler bent. Ze worden tegenwoordig zelfs steeds vaker geregisseerd door dezelfde mensen die films maken.. Echter bij games geven ze je het idee dat je controle hebt over de hetgeen dat op het scherm gebeurd. Deze interactiviteit spreekt mensen denk ik steeds meer aan..

Daarnaast liggen de prijzen van games en Films helemaal niet zo gek ver uit elkaar. Toch is een film na 90 Min afgelopen terwijl de meeste games toch voor minimaal 10 uur plezier geven.. Helemaal als je daarnaast ook nog online kan spelen.. Ikzelf ga tegenwoordig ook steeds vaker voor de game simpelweg omdat ik daar langer van kan genieten..

Als laatste hebben films op DVD ook nog de concurrentie van sites als Youtube en zo gekregen.. Steeds meer mensen besteden hun avond niet achter de tv maar achter de PC op het internet, en er zijn zat mensen die in plaats van een film te kijken een avondje Youtube afzoeken... Dit is gewoon een nieuwe vorm van entertainment die verkopen weg snoept van andere beeld gerelateerde entertainment en een markt die enorm hard groeit.

Overgens is de strekking van dit artikel niet, game verkoop gaat ten koste van DVD verkoop. Maar game verkoop groeit harder dan DVD verkoop.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 10 december 2007 10:18]

Toch apart dat de filmindustrie gewoon ziet dat de consument een euro maar 1x kan uitgeven terwijl de muziekindustrie al jaren de schuld bij het kopieren legt.
Ik ben zelf meer een filmliefhebber en koop de laatste jaren meer en meer films :) gamen kan me niet zo boeien, in elk geval niet op consoles.
Maar uiteindelijk krijgen natuurlijk de kopieerders weer de schuld. Zo ging het ook met muziek: mensen kunnen hun geld maar 1x uitgeven, dus toen de DVD populair werd, liepen CD verkopen terug. Nu de spelletjes populairder worden, lopen de DVD-verkopen weer terug. Maar de platenmaatschappijen blijven maar roepen dat de terugloop van verkopen alleen maar door kopieerders komt...
waarom wordt dit allemaal weg gemodt? hij heeft een heel goed punt.

als het geen platenmaatschapijen zijn dan zijn het wel film producenten of onze aller geliefde BAF Brein
Dat staat nergens in het bericht. Dus waarom wordt dat argument er dan toch weer bijgesleurd?
Het staat ook niet in het bericht, als het in het bericht stond, hoefde ik het hier niet te zeggen. Dit is een persoonlijke verwachting/voorspelling van mij.
Laat men hier geen kans liggen om de illegale downloads de schuld te geven van de verminderende verkoop? Of komt men eindelijk tot inzicht dat de consument zijn Euro's maar 1 keer kan uitgeven en zelf bepaald of dit voor een DVD of game gebeurd (of een usenet account). Bob Geistman begrijpt het een beetje, de RIAA kenelijk niet.

[Reactie gewijzigd door jantje.vlaam op 10 december 2007 09:58]

jaja illegale game downloads tegenover legale film downloads ;)

ik wordt zelf ook niet zo heel warm van films kopen, ik bedoel je koopt een film, je kijkt hem, je vergeet hem.

of je kijkt tv en komen gratisfilms langs die je mag vergeten :P en vaak een paar jaar terug ook nog toptitels waren
Bij mij is het meestal andersom. Ik koop de film om hem na het bioscoop bezoek nog eens te kunnen kijken.
ik huur liever een film voor 5 euro, dan dat ik hem koop voor 35.

Kijk een film toch meestal maar 1x.
mits hij nog paar keer op tv komt.

maar 20x dezelfde dvd kijken, niet echt.
en een spel ben je soms een aantal weken mee bezig
Niet alleen een paar weken. Door het hele multiplayer is een game nog veel langer houdbaar dan alleen je singleplayer. Als ik kijk naar de laatste jaren als gamer zie ik toch een hele verandering sinds internet. Daarvoor speelde ik de meeste games een weekje en dan was er weer een nieuwe. ALleen de echt goede games haalden een maandje of werden later weer eens gestart.

De afgelopen 4,5 jaar heb ik maar 3 games echt gespeeld: W:Enemy Territory (3 jaar), Trackmania Nations (1 jaar) en de laatste maanden ET:QW. De eerste 2 games zijn notabene gratis. Ik heb me prima vermaakt omdat de games open waren waardoor ook de community constant met nieuwe maps en mods kwam die gratis waren. Vast groepje mensen online en altijd gezellig.
Ach... een film heeft toch ook wel wat hoor:
Kamer een beetje verduisteren, kaarsje aan, flesje wijn onder handbereik, je meisje naast je op de bank die tegen je aan kruipt. Nee, een filmpje is zo gek nog niet O+
Er zijn toch veel meer verklaringen.

Zelf koop ik veel minder DVD's omdat ik weet dat Blu-Ray/HD-DVD waarschijnlijk interessant gaat worden over een jaar. Ik stel toch bepaalde kopen uit en koop alleen nog DVD's die ik perse nu wil hebben.

Voor games is er geen nieuw medium dus koop ik nog steeds als voorheen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True