Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Bron: TG Daily

Dvd-branders blijven zeker tot 2011 het best verkopende product in de markt voor optische opslag. Volgens onderzoeksfirma IDC komt dit door de lage prijzen en de compatibiliteit van het medium.

Blauwe laserEen analist van IDC zegt dat blu-ray en hd-dvd een aanlooptijd van drie tot vijf jaar nodig hebben om tot echte massaproductie te komen. Volgens het onderzoeksbureau heeft blu-ray op dit moment een kleine voorsprong ten opzichte van het concurrerende hd-dvd. IDC meent dat de ontwikkelaars van het hd-dvd-formaat - Toshiba en NEC - er nu alles aan moeten doen om de achterstand in te lopen. Dit zouden de bedrijven kunnen doen door hd-dvd-schijfjes aanmerkelijk goedkoper te maken, de teugels op de contentrestricties te laten vieren en meer licenties uit te geven aan bedrijven die de schijven willen produceren. Het blu-ray-kamp kan in de ogen van IDC zijn leidende positie onder andere behouden door de prijs voor de PlayStation 3 te verlagen. Volgens de laatste berichten overweegt Sony inderdaad een prijsverlaging voor zijn console.

In een interview met X-bit labs zegt een medewerker van Panasonic dat ook zijn bedrijf verwacht dat het minstens drie jaar zal gaan duren voordat hd-dvd en blu-ray een behoorlijk marktaandeel weet te veroveren. Het bedrijf verwacht dat in 2010 twintig tot dertig procent van alle verkochte spelers en recorders zullen voorzien zijn van een blauwe laser. De inschattingen van Panasonic voor de pc-markt liggen nog lager; de fabrikant denkt dat in 2010 zeker 35 miljoen verkochte desktops en laptops zijn voorzien van een ingebouwde hd-dvd- of blu-ray-brander/speler, een marktaandeel van 17,5 procent. IDC schat het totaal aantal verkochte computers met 330 miljoen stuks in 2010 een stuk hoger in, maar de onderzoeksfirma komt niet met prognoses over de toekomstige marktaandelen van blu-ray en hd-dvd.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ik vraag me af of hd-dvd of blueray ooit aantrekkelijk wordt voor de doorgewinterde markt.

De opkomst van dvd was logisch. Videobanden slijten na enkele keren dat je ze gebruikt en dan neemt de beeldkwaliteit drastisch af. Sowieso zijn zowel het beeld als geluid matig te noemen. Dvd bracht daar verandering in, want nu kon je je films én op goede kwaliteit zien én ze blijven goed!

Kijk naar de cd. Die bestaat al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw. Opvolgers, zoals de md, zijn er niet in geslaagd de cd van de troon te stoten. Ik denk dat zoiets ook gebeurd met hd-dvd en blueray. Voor veel mensen is de kwaliteit van het beeld en het geluid op dvd's goed en waar heb je de grote opslag voor nodig?

Ik moet wel zeggen dat het me handig lijkt voor televisieseries. Een hele serie (van +/- zeven seizoenen) op een paar blueray schijfjes. Ideaal!
Het wordt aantrekkelijk als iedereen een 40" + tv thuis heeft staan. Op 720P zie ik het verschil tussen HD en DVD nauwelijks op mijn 32" scherm, en dit zal de komende jaren nog wel het gangbare formaat blijven...of de prijs moet gelijk staan aan dvd hardware, waarom zou je het dan niet kopen?

[Reactie gewijzigd door e-form op 21 juni 2007 13:04]

Zou inderdaad wel eens een goede inschatting kunnen zijn aangezien DVD tegenwoordig standaard en goedkoop is en er te veel mensen zijn die de voordelen van hd-dvd en blu-ray nog niet eens kennen, laat staan dat ze dit aanschaffen.

beetje off topic:
die prijsverlaging zou inderdaad niet gek zijn voor de PS3 8)7
voordelen...
Indien ik wat muziek op een disk wil plaatsen zal ik heus geen BRD (laat staan DVD) hiervoor gebruiken hoor. Ik denk dat al de media's zullen blijven bestaan. De floppy is uitgestorven omdat de capaciteit ontoerijkend was. Maar wie kan er zeggen dat hij ooit een tekstdocument van meer dan 700MB of 4.7GB heeft getypt? Het is toch veel ordentelijker als op 1 schijf geen tienduizend verschillende digen moeten staan om hem vol te krijgen. Voor elk doel een bepaald medium denk ik. Ik zou totaal niet inzien waarom de cd of dvd zou moeten wijken voor een BRD of HDDVD. Je hebt toch niets aan overkill.. (ja idd HD films met massas nuttelooze extras e.d.).
een nadeel vind ik wel zijn de write speeds die niet evenredig stijgen met de toename in capaciteit.

[Reactie gewijzigd door snelleeddy op 21 juni 2007 17:18]

Maar bedenk je wel dat als de HD formaten een marktaandeel van 30% hebben, alle Tweakers er al 1 in hun compu hebben hangen.

Veel burgers willen gewoon een PC die goedkoop is, en daar past voorlopig nog geen HD lezer/toaster in. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze nog niet goed beschikbaar zijn voor enthousiastelingen.
Ik denk dat je je goed vergist in tweakers. Uiteindelijk zal een tweaker wel een hddhd of blueray bakker hebben, maar we zijn niet voor niets tweakers: Waarom duur kopen als het ook goedkoop kan ?

Grote harddisk en een iso mounten kan net zo makkelijk voor veel minder geld.
Gaat zelfs makelijker, je hoeft niet elke keer de disk op te zoeken en er komen geen krassen op.
Dat alle tweakers er een in hun systeem hebben zitten ben ik het niet met je eens, zijn er denk ik echt nog niet veel. (ik heb er geen, denk dat het meer en deel er geen heeft) ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 21 juni 2007 15:00]

Wat ik in de bovenstaande post zeg is "als de HD formaten een marktaandeel van 30% hebben, dan hebben alle Tweakers er al 1 in hun compu hangen".

Met andere woorden: dat er in 2011 sprake is van een marktaandeel van 30% wil nog niet zeggen dat we het dan niet volop gebruiken.
Begin toch te denken dat hd-dvd een verloren zaak is. Ik heb in ieder geval niet genoeg vertrouwen in het formaat om tot aanschaf van een hd-dvd speler bij mn xbox360 over te gaan, en volgens mij onbreekt het bij velen met mij.

Hd-dvd is natuurlijk goedkoper en gemakkelijker te produceren, maar als het allemaal toch in massproductie gaat en het grootste gedeelte van de industrie zich achter blu ray schaart dan zal dat verschil uiteindelijk minimaal zijn, of zelfs in het voordeel voor blu ray uitvallen.

Nu hopen dat MS toch met een blu ray addon voor de xbox360 komt. Alhoewel ik het verschil met dvd (+upscaling) toch stiekem vind tegenvallen. :/
Mag ik vragen waarom jij wel heil zit in BluRay voor de 360, maar niet in HDDVD?.. voor 150 euro naar 'n next gen mediadrager gaan is imho geen geld, denk dat dit dan ook in veel opzichten 'n pluspunt is voor HDDVD. Zolang BluRay duurder is, en tot noch toe meer te kampen heeft met problemen (zoals oxydatie) denk ik niet dat er uberhaubt 'n een uitsluitsel valt te geven welke beter is.

BluRay lijkt wat meer in beeld te komen, maar dat komt misschien ook de sony's policy die ze erop nahouden bij hun marketingsysteem ;)

Gelukkig ben ik al next-gen, en die kat?... die komt vanzelf wel uit de boom.
Tegen de tijd dat er ook leuke titels op BluRay komen schaf ik deze ook aan, echter ontbreekt het m hier iets te vaak aan. verder veel van de BR releases zijn 25gig waar de HDDVD uitgave 30gig is, met ietwat betere interactie mogelijkheden zoals PiP.

edit; ps. mensen die het upscalen van dvd vergelijken met HD, moeten echt maar eens 'n echt HD'tje opzetten ;)

[Reactie gewijzigd door CycloneT op 21 juni 2007 13:22]

Kost die HD-DVD add-on nog maar 150 dan? Ik dacht nog steeds 199?

En voor MS zal het allemaal niet zoveel uitmaken om HD-DVD te vervangen door BR, zij hebben in principe nauwelijks kosten hoeven maken. Hooguit was compatibiliteits-issues.
En natuurlijk dat MS ook één van de grote namen achter HD-DVD is.
Niet zo mooi om dan naar BR te gaan :+
MS heeft HD-DVD niet mee ontwikkeld. Straffer nog. Is ontwikkeld door het DVDForum en daar behoort Sony toe. Maar MS is overal afwezig. Trouwens MS had een tijd terug aangekondigd dat ze onpartijdig zijn op het BR/HD-DVD gebeuren. Toen waren er zelfs geruchten dat ze een BR add-on zouden produceren ook. Maar MS zou MS niet zijn moesten ze hun woord niet breken hé.
Hooguit was compatibiliteits-issues.
Een van de grootste "compatibiliteits-issues" zal toch zijn dat MS dan een licentie af moet gaan nemen bij hun directe concurrent: Sony. Denk dus dat MS er veel aan gelegen zal zijn om HD-DVD te laten slagen...
Ten eerste weet ik niet of MS in dat geval een licentie af moet nemen. Licentie kosten worden i.i.g. betaald over media. Als iemand echter een BR speler in wil bouwen in zijn console weet ik niet of daar ook licenties aan verbonden zijn. denk het niet eigenlijk (stel ik ga professioneel compu's verkopen en stop daar BR spelers in, hoef ik echt geen licentie voor te kopen hoor).

Ten 2e is Sony inderdaad een console concurrent 9verder zijn er geen raakvlakken overigens). Maar de concurrentie-verhouding verandert volgens mij totaal niet als MS BR spelers in gaat bouwen.

Het enige voordeel dat Sony hieraan zou hebben is meer licentie-inkomsten over de media (schijfjes) en hun filmstudio zal hier indirect ook wel blij mee zijn.
De algemene mening begint idd naar Blu-Ray om te slaan. Een aantal bloggers op het gebied van HD-video raden zeer sterk af om een HD-DVD-speler aan te schaffen, zie daarvoor de gelinkte columns van Bill Hunt van The Digital Bits en Robin Harris op ZDNet.com. Voeg hierbij de verwachting dat Universal naar het Blu-Ray-kamp zal overlopen omdat daar 70% van de HD-Video-markt is, en er is geen goede reden meer om voor HD-DVD te kiezen.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 21 juni 2007 14:55]

Alleen wel als HD-DVD er in slaagt om met goedkope brandbare spelers en media te komen. In dat geval voorspel ik dat BR de films pakt en HD-DVD de thuiskopieerder.

In dat geval geen echte winnaar dus...
Das natuurlijk vrij logisch, het hele HD verhaal is een mooi voorbeeld van technology push. De consumenten zitten helemaal niet te springen om een nieuw formaat, zeker niet een die maar marginale verbeteringen brengt. Want zeg nou zelf, hoeveel mensen gaan uberhaupt een joekel van een flatscreen kopen waarmee je het verschil zou moeten zien?
Dat hoeft echt geen joekel te zijn. Ik heb hier ook geen Joekel maar ik zie het verschil toch echt wel. Als we die "push" niet iedere keer hadden gehad dan zat ik dit nu te typen op een Vic20.
Nee want het interweb is een pull geweest.

Ik wil best geloven dat flat screens een pull zijn geweest, maar heel dat HD gebeuren is een grote patentwedstrijd met drm en veel meer ellende en dat wordt gewoon door je strot heen geduwd.
Snap je reactie niet helemaal aangezien ik met geen woord gesproken heb over "interweb" (of weet je niet wat een Vic20 is?). Ik zei alleen maar dat een nieuw scherm geen joekel hoeft te zijn om het verschil tussen HD en geen HD te kunnen zien.

Je reageert inhoudelijk dus niet eens op mijn tekst en gooit er wat random termen en klachten in, en daarvoor wordt je blijkbaar nog beloond ook gezien de score. Lezen sommige mensen wel voordat ze ergens een oordeel over geven?
Beg to differ, alleen is het in NL een beetje anders dan in de USA. Daar is namelijk een belangrijk deel van reguliere televisie ook in HD. En dan zijn de bijbehorende films in HD-formaat slechts een logische stap.

De best bekeken series als Lost, Prison Break, Desperate Housewives etc. kan je in de USA in HD-kwaliteit (met Dolby Digital surround geluid) bekijken, soms zelfs via de ether! En zelfs dagelijkse programma's als The Tonight Show with Jay Leno of bepaalde nieuwsprogramma's zijn in prachtige HD glorie te bekijken.

Want laten we wel zijn, het verschil tussen reguliere TV en HDTV is enorm! Dus als je die slag al hebt gemaakt, is het natuurlijk zonde als je filmcollectie blijft steken op 480p en het journaal zelfs betere beeldkwaliteit is dan je DVD's.

Probleem in NL (of Europa) is dat de zenders zo ongelofelijk traag en laf en cheapo zijn om HD content te gaan voeren. Als ze alleen al een aantal goede series in HD zouden uitzenden en de rest gewoon normale kwaliteit, zou het voor mij al reden zijn om over te gaan. Dan nog een Blu-Ray set of een PS3 erbij en ik ben helemaal tevreden.
Totdat jij een paar films/docu's in HD hebt gezien. Dan spreek ik je nog wel eens.

(probeer bijvoorbeeld Planet Earth van de BBC als je tenminste van natuurdocu's houdt)
In een interview met X-bit labs zegt een medewerker van Panasonic dat ook zijn bedrijf verwacht dat het minstens drie jaar zal gaan duren voordat hd-dvd en blu-ray een behoorlijk marktaandeel weet te veroveren.
Oud interview?
Vandaag geeft Joseph Taylor, Executive van Panasonic, toe dat Blu-Ray de oorlog om de volgende format heeft gewonnen. Staat natuurlijk los van de voorspelling dat DVD nog wel 3 jaartjes volhoudt maar het is weer o-zo typisch dat tweakers.net deze nogal verstrekkende uitspraak niet meeneemt in dit verhaal.

Hier het artikel:
http://www.maxconsole.net/?mode=news&newsid=18234

Those were just two of the issues Taylor discussed in an exclusive one-on-one interview with TWICE, the first since the 25-year Panasonic Industrial Company veteran took on his new job earlier this year.

Concerning Blu-ray and HD DVD, Taylor commented, "I'm giving a very politically incorrect answer. I think the battle is over. I think Blu-ray has won."


Dat is nogal wat. Geen nieuws jongens?

[Reactie gewijzigd door Grijze staaf op 21 juni 2007 17:01]

Bill Hunt van The Digital Bits en Robin Harris van ZDNet hebben een negatief koopadvies gegeven voor HD-DVD.

Het ziet er steeds positiever uit voor het Blu-Ray-kamp. Verkopen gaan beter dan HD-DVD, meer support van filmstudio's en videotheken. Er zijn dankzij de PS3 vijf keer zo veel Blu-Ray-spelers in de handen van consumenten als HD-DVD. Ik denk dat Toshiba het zeer moeilijk zal hebben om HD-DVD in leven te houden. Ze zullen vast met de kerst nog met lagere prijzen gaan stunten, maar wat heb je aan een HD-DVD-speler als de grootste filmsuccesen van deze zomer niet voor HD-DVD beschikbaar zijn maar enkel voor Blu-Ray. Denk dan aan Spiderman III, Pirates of the Caribbean, Fantastic Four en de nieuwe Pixar?
Ik ben zo vrij geweest om de link te submitten voor de FP.

Panasonic is HD-DVD kamp neem ik aan?
In spreekwoorden zit meestal de ervaring van vele generaties en zeker in deze:
"als twee honden vechten om een been gaat een derde er mee heen".
Dit introductie vertragende gevecht duurt nu al zo lang en algemene acceptatie nu pas in 2011?
De ontwikkelingen gaan zo snel (wie heeft er nog een CD-MP3 speler ?) ; steeds groter en goedkoper flashgeheugen, harde schijven met steeds grotere capaciteit bij kleiner formaat, holografische opslag, verspreiding via internet en ontwikkelingen waar we nog geen weet van hebben enz
Tegen die tijd wordt naar het formaat van 12 cm misschien gekeken als nu
naar de LP, MD, VCD en zo. \hopeloos achterhaald.
ik denk dat ze nog gelijk zullen krijgen ook,
de prijs/capaciteit verhouding bij dvd's ligt veel hoger dan hddvd/blu ray, en zal voorlopig nog wel zo blijven.
Daarbij komt dat met H.264 gecomprimeerde/re-encoded HD films (meestal verkregen via veelgebruikte maar minder legale manieren uiteraard ;)) vaak op een Dual Layer DVD'tje passen.
Daarnaast kunnen de wat betere DVD spelers (merkspelers al voor ~100,-) tegenwoordig op HDTV's een upscale doen naar de native resolutie (meestal 1280x720) incl. Progressive Scan (720p), waarmee het beeld er ook heel mooi uit komt te zien.

Zolang de HD/BR spelers, branders en m.n. de losse media niet aanmerkelijk goedkoper worden zie ik veel consumenten de overstap nog niet maken.
De partijen moeten ook uitkijken dat ze in de formatenstrijd niet rechts wordt ingehaald door Holodisc: ongeveer 10x zo veel opslag voor - naar verwachting - grofweg dezelfde productiekosten per schijfje.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 21 juni 2007 13:53]

Maar die dvdspelers kunnen geen HD content afspelen, en alleen dvd upscalen..

Holodisc zal de komende jaren nog niet echt ruim beschikbaar zijn en zeker niet voor consumenten..
Je kunt die HDDVDrips alleen op HDDVD spelers afspelen en niet op gewone dvd spelers.
HDDVD rips kun je gewoon op je laptop afspelen m.b.v. mplayer (hetgeen elk formaat kan afspelen).

Het enige nadeel is dat je processor voluit aan het rekenen is, maar het kan gemakkelijk.
Op de laptop idd wel maar niet op stand-alone dvd spelers
Ik denk dat 99% de WMV (Xbox x360 kan ook voor HD-WMV) en x.264 gewoon op hun HTPC afspelen, die pakt natuurlijk gewoon alles, ook HD-DVD's en BR's die kan je namelijk ook in de nieuwsgroepen vinden. BR is alleen meestal beetje groot. :P (25-50GB is niet ongewoon)

Ga maar eens BR proberen, kijken of er nog veel verschil in zit tussen x.264 van 13,1 GB of BR van 45.58 GB.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 21 juni 2007 19:19]

Klopt... ik zag dit laatst staan op een zekere nieuwsgroep:

The.Chronicles.Of.Riddick.2004.HDDVDRiP.DVD9.1080p.AC3.5.1.x264-DEFiNiTiON.mkv

Precies 8 GB, niet van echt te onderscheiden :)
Het verschil tussen een gecomprimeerde H.264 mkv film zoals jij bedoeld en een volle Blu-Ray film is toch wel groot hoor.
Ik denk toch dat je het maar eens zelf moet zien.
Jij doet nu toch precies hetzelfde als die analistem?
Weinig kans.
Teneeerst duurt het nog wel een aantal jaar voordat HD op prijs kan concureren met DVD. Daarnaast heeft (schatting) minimaal 90% van de markt nog helemaal niets aan HD omdat hun TV niet in staat is om dit goed weer te geven.

Om echt goed van het verschil te kunnen genieten moet je een FullHD scherm hebben van >37"!
Anders is het verschil gewoon te klein om uberhaubt een meer prijs te betalen.
MAW ik denk dat het zeker tot 2011 gaat duren voor het een beetje goed verkocht gaat worden.

Ik heb verschillende beamers gezien op FullHD op een scherm van 3 meter dus weet waar ik het over heb.
Dat is voor een film waar, maar voor een gamer is 1080p op een scherm kleiner dan 37" wél fijn en bruikbaar. Bij een game zit je vaak dichter bij het scherm en kijk je meer naar één detail (bijvoorbeeld je tegenstander als je aanhet schieten bent).
Het aandeel van Blu-ray/ hd-dvd zal waarschijnlijk pas groter worden zodra er in de 'standaard-consumenten-pc' een blu-ray/hd-dvd spelertje te vinden is, aangezien het dan minder een 'keus' gaat worden.
Is eigenlijk ook niet zo gek. Heb je inmiddels een aardige DVD-collectie opgebouwd: moet je weer overstappen! Daar hebben de meeste mensen denk ik niet veel zin in. Die wachten liever nog even wat langer.
hoezo overstappen? BR en HD-DVD spelers kunnen dvd perfect afspelen (soms nog beter dan je huidige dvdspeler), dus het is niet zozeer overstappen, maar evolueren.. Dat je sommige titels zult vervangen is daar aan toe, maar je moet toch wel echt een neuroot zijn om al je titels weer te vervangen door een HD-versie..
Idd, zo bekijk ik het. Ik ben een filmliefhebber en heb een tweetal maand geleden een 40 inch full HD tv gekocht. Daarbij ook een mooi 5.1-setje gehangen dat tot dan aan mij PC hing en ik moet zeggen dat DVD toch niet meer die kwaliteit is.

Ik zit dus echt wel te wachten om die ouwe DVD speler buiten te gooien en daar een blu-ray speler aan te hangen. De reden dat dit me aantrekkelijk lijkt, is omdat blu-ray spelers ook m'n oude dvd's zal blijven afspelen.

Ik zie dit dus gewoon als een evolutie, want mijn tv eist nu eenmaal een betere beeldkwaliteit dan dat hij nu krijgt (met het geluid is niets mis, da's perfect). Ik merk dat ik nu merkbaar minder dvd's koop omdat ik binnen een afzienbare tijd wil overstappen naar het volgende formaat.