Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Bron: Crave, submitter: DaMan

Denon komt in de herfst met een high-end blu-ray-speler op de markt. Opmerkelijk aan de speler met het verwarrende typenummer DVD-3800BDCI is de ondersteuning voor bd-rom 1.1.

Met bd-rom profile 1.1 is het mogelijk om dankzij de aanwezigheid van een secundaire audio- en videodecoder een extra beeld- en geluidsspoor te laten zien. Deze techniek kan volgens Denon in een film bijvoorbeeld worden gebruikt voor picture-in-picture-beelden, tezamen met het commentaar van de regisseur. Momenteel zijn er echter nog geen blu-ray-titels die gebruik maken van de bd-rom 1.1-features; de eerste schijfjes worden pas eind dit jaar verwacht. De DVD-3800BDCI is voorzien van een Realta HQV-videoprocessor. Deze chip zou volgens Denon de beeldkwaliteit van hd-video weten te verbeteren. Het apparaat beschikt verder over een hdmi 1.3a-uitgang, waarbij de bandbreedte voldoende is voor 1080p hd-video en 7.1-audio.

Op het gebied van audio kan de speler Dolby True HD-geluidssporen intern decoderen of het signaal direct doorsturen naar geschikte eindversterkers. Dit laatste kan de Denon-speler ook met DTS-HD- en ongecomprimeerde pcm-streams. Opvallend is dat de speler niet over een ethernetpoort beschikt, terwijl vrijwel alle concurrerende spelers deze wel standaard aan boord hebben. Eventuele updates en aanvullende internetcontent kunnen de DVD-3800BDCI alleen via een sd-kaartje bereiken. Daarnaast kan het Denon-apparaat niet overweg met dvd-audio- en sa-cd-schijfjes. Goedkoop is het apparaat niet; de speler zal voor tweeduizend dollar van eigenaar wisselen.

Denon DVD-3800BDCI blu-ray-speler
Denon DVD-3800BDCI blu-ray-speler (achterzijde)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Wel jammer dat deze speler geen dvd-audio en sacd ondersteunt. Hierdoor blijven de mensen, indien ze dit natuurlijk willen, verplicht om hun alternatieve speler te houden. Een Denon dvd-2930 of dvd-3930 heeft ook een realta chip aan boord. welke van de 2 weet ik zo snel niet. Maar hiermee moet het beeld voor dvd's ook al ruim voldoende zijn. het wordt mooi ge-upscaled naar 1080p.

Het nut van ethernet aansluiting snap ik niet precies, is dit alleen voor eventueel online content van de Blu-ray schijf?

Heb mezelf al afgevraagd wat de keuzes zouden worden de high-end producenten. Blu-ray of hd-dvd. Denon heeft toch sneller gekozen dan ik dacht, tenzij een latere versie ook een combi-drive wordt. Hopelijk dan wel met DVD-audio en SACD.
Als je DVD-audio en SACD wilt hebben, moet je voor marantz kiezen. Ik heb zo'n 6600 van hun en dat is een opgefokte Denon waaraan SACD en nog meer werd toegevoegd.
Het is idd duur spul maar met wat geluk vind je ergens wel een goede promotie.

Dat upscalen is niet zo fantastisch als je denkt. Het beeld is prima, maar verwacht zeker geen Blu-ray kwaliteit. Het belangrijkste voordeel is dat het zuiverder gerenderd wordt dan wanneer je LCD of Plasma dit doen.
Ik vind het al zo'n vreemd statement om voor een bepaald merk te gaan. Ik bekijk alles op een totaal andere manier, is de gebruikte elektronica van goeie kwaliteit en bevalt mij het uiteindelijke resultaat. Apparaten moeten daarom ook altijd doorgemeten en opengemaakt worden en uiteindelijk zorgt dat bij elkaar tot een beoordeling van de bouwkwaliteit. Dan heb je uiteraard nog de kijk- en luistertests. Maar om zoiets te zeggen van, 'je moet voor Marantz gaan' krijg ik gelijk vraagtekens van en neig zowat uit principe Marantz te vermijden. Zoiets werkt bij mij niet, zeker niet als je er een hoop geld voor neer moet leggen is de keuze gewoon erg persoonlijk en laat ik me niet snel beinvloeden door derden, immers IK moet er mee leven.

Over het hele upscalen gesproken, hoe is het uberhaupt mogelijk dat dat 'slecht' of 'beter' gebeurt. Een PC of eigenlijk 'videokaart' kan zoiets al JAREN, en ook zeer fatsoenlijk, of eigeniljk zelfs 'volledig correct' of ook nog eens met toevoeging van sharpning filters en eindeloze mogelijkheden tot optimalisaties die eigenlijk niet eens nodig zijn. En in zo'n apparaat stoppen ze dan een inferieur scaling chippie... daar valt mijn mond dagelijks van open. Werkelijk overal wordt op bezuinigt, alles is 'niet goed genoeg' en ze vragen er astrtonomische bedragen voor. Tjah ik zou zowat ZELF mijn speler bouwen want er is geen fabrikant meer die nog iets fatsoenlijks wil maken omdat ze liever geld verdienen. Je moet een fabrikant hebben die liefde heeft voor het vak, maar die zijn er niet want dat kunnen alleen individuen zijn en een bedrijf is enkel op geld uit.

Nou kan ik mij ook wel erg druk maken om de wereld om me heen, en ik leef dan ook nogal mijn eigen leven zonder het idee te willen hebben onderdeel uit te maken van de maatschappij want ik zou instant zelfmoord plegen. Maar ik zorg daarom ook zelf wel voor mijn spullen en het liefst bouw ik mijn eigen fabriekje en maak ik alles voor mezelf en verkoop niets aan een ander, puur om er zelf beter vanaf te komen dan de rest die zonodig de eindeloze irritante brainwashed-maatschappij wil blijven volgen en nooit verder heeft gekeken dan hun leefgebied 'aarde'. OMG wat haat ik et hier, ik zou zo mijn eigen ruimtescheepje bouwen en ergens in het duister ver van hier de dood opzoeken.... eindenlijk rust.
Volgens mij is de penetratie van DVD-audio en SACD bijna 0. Ik kan me niet voorstellen dat dat veel invloed gaat hebben op de verkoopcijfers, tenzij je er van uit gaat dan alleen audiofreaks Denon kopen (wat me sterk lijkt).

De ethernetaansluiting zou vast ook gebruikt kunnen worden voor firmware updates (en daarmee het blokkeren van gekraakte content).

[Reactie gewijzigd door ATS op 30 juli 2007 11:07]

Net te laat :) wilde ik ook posten: hoeveel mensen gebruiken DVD-audio?
De vraag is dus of normale DVD en normale CD wel worden ondersteund. Het schijnt (uit de bron) dat *mogelijk* HD-DVD wel wordt ondersteund

[Reactie gewijzigd door sKweezr op 30 juli 2007 11:22]

HD-DVD wordt niet ondersteund. Denon zit in het Blu-Ray-kamp (net als de meeste andere hw-fabrikanten overigens)
de penetratie is idd null en dat is eigenlijk ronduit bizar,
nu nog moeten ze dus cdrom compatible dvd spelers maken en is mijn halve muur bezaaid met cdrekken...

het vreemdste is echter dat wij tegenwordig alles kleine er en mooier wille maar dat er nog geen enkele beweging is om het CD formaat te verruilen voor 't mini dvd (als audio-drager).

note: een pocket dvd kan iets van 200mb meer data bevatten dan een cdrom, en is makkelijker te dragen, de optische drive zou een stuk kleiner kunnen (ook handig in utra mobile laptops??)
Ik denk dat ATS doelt op dvd-audio en niet gewone pcm-audio op een mini-dvd ofzo.
Hoezo is het opmerkelijk dat deze speler bd1.1 ondersteunt :?

Vanaf 1 oktober is dit namelijk voor elke nieuwe speler verplicht !

Een BD kan nog steeds geen picture-in-picture afspelen itt hd-dvd. In de hd-dvd spec is namelijk wel het simultaan decoderen van 2 streams vastgelegd. Voor bd is dat pas in versie 1.1

Let maar op, er komen nog een aantal bd-spelers aan die net voor die datum uitgebracht worden. Dan hoeven ze namelijk niet aan die spec te voldoen. Overigens de PS3 zal ook niet aan de 1.1 spec kunnen voldoen. Er staan o.a. ook eisen in over de hoeveelheid geheugen.

@ymmv
Je hebt gelijk, overigens moet de PS3 al met versie 1.1 voldoen aan 1GB opslag (vanwege netwerkaansluiting). Ik dacht even aan RAM geheugen ipv 'persistent' geheugen. Een 'normale' speler moet daar dus flash-geheugen voor gebruiken. Een PS3 gebruikt gewoon de HD. |:(

[Reactie gewijzigd door Gerard v.d. Horst op 30 juli 2007 13:47]

Volgens mij voldeed de PS3 juist wel aan de eisen voor een 1.1 profile. De eisen zijn nl een 2e audio en video-decoder plus 256MB lokale opslagruimte. In de 2.0 profile worden de eisen wat aangescherpt, nl een internetaansluiting plus 1GB lokale opslagruimte. Aan al die eisen voldoet de PS3. De Cell-processor kan probleemloos meerdere HD-streams gelijktijdig decoderen (dat is zelfs zijn sterkste punt), er zijn netwerkaansluitingen en met 512MB RAM en 20GB tot 80GB HD-ruimte is er meer dan voldoende lokale opslagruimte. Ik zie geen enkel probleem op dit vlak.
Ik ben dus een van die mensen die zich tot de doelgroep van dit apparaat rekenen, en wel om de volgende redenen:

- Denon is bijna ongenaakbaar in de AV business; haar DVD-spelers en AV receivers horen tot de top. Als je beter wil moet je de processor kant opgaan voor receivers / AV amps bijvoorbeeld, en dan ga je ver de 5 getallen in voor een set. De DVD-spelers zijn zelfs onovertroffen als je features meeneemt in de waardering. Om kort te zijn: Dit is het eerste echt serieuze AV-brand dat een BR-speler uitbrengt, daarvan mag je VEEL kwaliteit verwachten
- Ik neem aan dat de MSRP 2000 dollar is; dat betekent effectief dat we in Europa rond de 1500 euro gaan betalen en dat is niet al teveel duurder dan de 3930 DVD-speler. Deze heeft dezelfde Realta chip en je zou dus kunnen verwachten dat je een 3930 krijgt (die gruwelijk goed is met gewone DVDs) met BR support. Niet te shabby. Je levert wel SACD en DVD-A in, en dat is erg jammer. Met name in deze prijsklasse zijn er toch wel mensen te vinden die een of beide HD audio formats aanhangen.

Verder is het interessant om te zien welke kant Denon opgaat met haar design; deze speler volgt de lijn van de recente stereocomponenten verrassend genoeg, die wat sjieker is dan de huidige lijn van AV receivers en DVD spelers. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit 'hoekige' design dus uitgefaseerd.

Sony's PS3 is na de 1.80 FW update een fantastisch mediaplayertje geworden. Upscaling van gewone DVDs is erg goed, net een tikje minder dan Denons 2930, BR playback is erg goed en als 'bonus' speelt het ding ook nog games. Hij concurreert echter niet met dit speeltje van Denon: Je zit met regionlocked DVD playback, vrij zwakke audio CD playback, duidelijke mindere playback van andere formats, geluidsproductie, image...

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 30 juli 2007 19:35]

Goedkoop is het apparaat niet; de speler zal voor tweeduizend dollar van eigenaar wisselen.
Ik snap nog steeds niet waarom dit dan interessant is voor 99,9% van de Tweakers hier. Natuurlijk is dit een erg mooi spelertje, maar welke idioot koopt nu al een BD-speler ŕ $2000..?

Ik zou zeggen, wacht nog even een jaar todat alles netjes betaalbaar is en de techniek pas echt ver is wat betreft BD en High-Definition. Ook het gebrek aan verdere compatibiliteit is voor mij in ieder geval nog een reden om dit ding niet te kopen :)
De gemiddelde T.net lezer is wat beter onderlegd dan de gemiddelde gebruiker. Er zijn dan ook grote groepen T.net-ers die er nog ander hobby's naast houden. Audiofielen hebben ook een redelijk grote stek op het forum. En waarschijnlijk heeft een van hun dit nieuws dan ook aangedragen. En ja, die mensen gaan zo'n speler zeker een keer bekijken.

Ik kan me voorstellen dat je met een standaard audio-setje van een paar 100 euro je zo'n speler overpriced vindt. Maar er lopen nog aardig wat mensen rond met een budget waarbinnen zo'n speler prima past. En als je net 20K neer hebt geteld voor nieuwe boxen, dan voldoet een XBox of PS3 misschien niet. (En of dat idioot is? Een > 200PK auto brengt je geen seconde eerder op je bestemming in NL)
Daar ben ik het toch niet mee eens. Een auto met 200 pk trekt veel sneller op bij een stoplicht en ook bij het oprijden van de snelweg ten opzichte van diezelfde auto met minder pk's. En dan ga ik er van uit dat je de maximum-snelheden niet overschrijdt en je optrek gedrag niet in het het gebied van roekeloos rijden komt.

Als het op de weg niet te druk is en uitgaande van een stadstraject van 5 kilometer, brengt een aantal keren snel optrekken op de weg je bijna zeker een aantal seconden eerder op je bestemming.

Of dat nuttig is of niet, daar heb ik het verder niet over.
$2000 dollar voor zo'n apparaat valt nog zelfs redelijk mee. Er zijn ook cd spelers die net zo dur zijn, of zelfs nog duurder.

Ik vind het een interessante ontwikkeling maar wacht het nog even af, eerst maar zien wat straks de meest gebruikte drager wordt, dan beslis ik wel :)
Dit apparaat is ook niet gericht op 99,9% van de bevolking, die 99,9% doet het nog met een Aristona dvd-speler van 49 euro. Altijd betaal je naar verhouding meer als je het beste van de nieuwste technologie wilt gebruiken. Natuurlijk zal over 3 jaar een speler met dezelfde kwaliteit voor de helft minder te krijgen zijn, maar de doelgroep van deze speler betaalt vooral voor het nú hebben van het apparaat. Verder denk ik dat het voor Tweakers lezers, al zijn ze niet van plan hem aan te schaffen, wel interessant is om te zien welke spelers zich gaan begeven op de markt van deze nieuwe technologie.

[Reactie gewijzigd door PHiXioN op 30 juli 2007 17:07]

2000 dollar.

ik kan soms best begrijpen dat er mensen met genoeg geld zijn die zo'n apparaat willen kopen, maar over 3 jaar is zo'n apparaat nog maar 100 dollar.

Kunnen we als consument niet iets doen tegen die dure 'introductieprijzen'.
Die hele life-cycle behorende bij een marktintroductie hoeft anno 2007 toch niet meer?

Gewoon nu aanbieden voor 300 euro en BAM.. 1 miljoen van die apparaten over de toonbank.

Of aanbieden voor 2000 euro en er misschien 1000 verkopen.
Dit heeft vrij weinig met introductieprijzen te maken. Denon maakt gewoon kwaliteitsspul, en dat mag wat kosten. Ze hebben ook nog DVD-spelers van +1000 euro op de productenlijst staan.
Denon top-DVD-spelers zijn respectievelijk 1500 ¤ (DVD-3930) en 3800¤ (DVD-A1XVA ). Als DVD-3800BDCI op hetzelfde niveau zit als de DVD-39030 en daarbij ook nog Blu-Ray-films kan afspelen is dat voor hun doelgroep een zeer aantrekkelijke speler. Voor de meeste mensen is de speler inderdaad te duur, maar ja, daar richt Denon zich met deze highend-spelers ook niet op.
Denon is een relatief duur merk, voor dat geld krijg je echter ook behoorlijk wat meer kwaliteit dan bij een Philips of Samsung.

Denon heeft geen vergelijkbare andere dingen voor 300 euro, dus waarom dan wel een nieuwe techniek zo aanbieden?
De vraag is of de kwaliteit zoveel beter is.
De PS3 heeft een enorm goede beoordeling gekregen voor het beeld en geluid dat geleverd wordt bij het afspelen van BD schijfjes. Bovendien speelt deze ook SA-CD's en DVD-audio. Maar dan voor $1400 minder.

Uiteraard zullen audo-/videofielen geen PS3 kopen om hun films te kijken, maar het gaat me om de vergelijking.
Denon is vooral relatief duur. De kwaliteit staat gelijk aan bijvoorbeeld het high-end segment van Sony.
Ben inderdaad wel geďnteresseerd in een heads-on review van deze speler versus de PS3.

In alle hifi-bladen voor de audio-/videofielen scoorde de PS3 voorlasnog beter dan alle stand-alone spelers, ook die een stuk duurder waren. Er zijn dan ook een hoop audio-/videofielen die een PS3 in hun peperdure homecinema set hebben gezet zonder dat ze ooit games spelen.

Reden is dat de cell-processor zo'n rekenkracht heeft dat die aardig wat trucjes kan uithalen die een standalone niet lukt. Bovendien wordt de firmware zeer frequent ge-update en gaat dit ook nog eens heel gebruikersvriendelijk (wel eens geprobeerd een speler zonder ethernet aansluiting te upgraden? Drama meestal).

En met de PS3 kun je ook nog eens gamen.

Overigens en los van Blu-Ray: Denon scoort over het algemeen in die bladen goed, maar vaak (afhankelijk van het product) niet beter dan bv een Sony voor dezelfde prijs. Denon heeft alleen de naam iets meer mee.

[Reactie gewijzigd door xahmol op 30 juli 2007 14:35]

Eh maar dan ook met componenten die een factor 10 minder zijn. Deze speler is echt wel zijn geld waard.
Over 3 jaar heb je een apparaat met vergelijkbare functionaliteit voor 100 dollar. Een apparaat waar niet op bezuinigd is zal dan nog steeds 500 a 1000 dollar kosten, lijkt me zo.
Dat is alles met penetratie-economie
Dat begon met de eerste VHS-recorders en gaat maar door |:(
Dat is toch juist prima voor de consument... Als ze dit apparaat gedurende de hele levensduur voor $1000 zouden verkopen zouden ze waarschijnlijk ongeveer dezelfde winst maken. Dan heb ik liever dat er een aantal idioten early adopters zijn die de hoofdprijs betalen voor zo'n ding en daarmee gedeeltelijk mijn $100 apparaat voor over 3 jaar financieren.
Het is maar goed dat jij het niet voor het zeggen hebt binnen zo'n bedrijf.
Er zijn zat mensen met zat peon die het toch wel kopen, dus die betalen net zo makkelijk 2000 ipv 300. Dus eerst laat je die het apparaat kopen, dan verlaag je de prijs en stapt de volgende groep in, etc. Zo maximaliseer je de winst.
Design ziet er alleen niet uit; lijkt wel een oude videorecorder van een C-merk...
Tsja, design is ook niet zaligmakend natuurlijk, al helpt die tweede foto niet erg mee: erg veel vertekening door de gebruikte lens op de camera.

Ik vind het wel interessant om dit soort ontwikkelingen hier op Tweakers te zien al komt het ding niet op mijn boodschappenlijstje: er zijn ongetwijfeld enkele klanten die me binnen enkele maanden vragen gaan stellen over bdrom, of over dit soort Denon apparaatjes, stomweg omdat zij altijd van alles het nieuwste willen hebben, of op zijn minst net wat moderner dan dat van de buurman (ja, die mafkezen bestaan echt)..
Het design is prima, het is precies in lijn met de rest van Denon. Redelijk hoog is ie wel, dat is iets dat zeker is.
Dit is een hele nette speler, alleen wat aan de prijzige kant. Vraag me trouwens af wat dat windows logo daar achter op doet?

Overigens vind ik het wel vreemd dat er geen Ethernet aansluiting op zit. Lijkt me niet echt praktisch om dat elke keer via een SD kaartje te moeten doen.
En 1 HDMI aansluiting lijkt mij ook vrij weinig, zeker voor dat geld
En waarvoor denk je die andere HDMI connecters te zullen gebruiken? ;) Juist., alsof je meerdere plasma's aan zijn speler tegelijk hangt.
In mijn geval een plasma en een beamer.
:9~ Vergulde aansluitingen :9~
Denon heeft ook erg leuke receivers die alle koppelingen voor je regelen (scherm & beamer bijvoorbeeld)... Denk dat ze er gewoon graag een receiver bijverkopen ;)
Precies, als je een bd-speler van 2k euro kunt betalen, heb je ongetwijfeld ook een AV-receiver staan die die schakelingen voor je regelt.

Wat ik in dat perspectief wel erg jammer vind is dat hij geen sacd en dvd-a ondersteunt. Ik bedoel: dan heb je alsnog een extra speler nodig voor die formaten, wat je ongetwijfeld wil afspelen op je set die een speler van 2k rechtvaardigt ;)
als je een dure receiver hebt, zit daar meestal ook een dvd speler in :9 . En deze zal ws wel dvd audio kunnen afspelen
Als je een dure receiver hebt, zit daar meestal geen dvd speler in. Juist de combosetjes zijn vaak goedkope meuk.
Zoals tygetjuh zei, misschien WMA, maar hoogstwaarschijnlijk staat het er op voor de VC1 codec die ook van Microsoft is. (het staat ook naast het JAVA logo dat ook in BR zit.)

@ stewie: DLNA of andere streaming lijkt me heel lastig worden zonder Ethernet port. :P

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 30 juli 2007 11:29]

Zal wel iets te maken hebben met Windows Media Audio (WMA) ondersteuning. Een logo als dit dus.
geen streaming vista? ik zie het woord vista staan, net als de PS3 ;) "DLNA".
en natuurlijk VC1 "dus het is simpel om andere dingen werkend te krijgen".

[Reactie gewijzigd door stewie op 30 juli 2007 11:15]

Kan jij dat lezen?? Vind ik knap, want dat kan ik dus echt niet op deze foto...
Waar jij vista ziet zie ik het woord Media staan denk ik, als in windows media (audio/video). Wat heeft java trouwens een belachelijk groot vakje :P
Vraag me trouwens af wat dat windows logo daar achter op doet?
Ik vraag me af wat dat Java-logo/tekst daar doet. :+

Zo te zien is hij ook regio gebonden, staat REGION A
windows logo indiceert vaak dat het afspelen van wma bestanden mogelijk is..
dat Windows logo is omdat het toestel wss ook WMA aankan via een USB-poort vooraan,
om WMA te mogen afspelen moet je licenties betalen aan MS...
Vraag me trouwens af wat dat windows logo daar achter op doet?
Ik denk dat ie Windows Media (in elk geval .wma) kan afspelen. Mijn Philips home cinema setje heeft 't ook.
Zie ik dat nou goed? Regio codering? Was het niet zo dat ze erachter waren gekomen dat dat niet werkt?
Las ergens dat er nog wel regio codering was, maar dat de regios anders waren. US en Europa in een blok...
De regios zijn grofweg:

1: Amerika's + Zuid-oost Azie
2: Europa + Afrika + Midden-Oosten + Australie
3: Oost-Azie

Zie ook http://upload.wikimedia.o...-ray_regions_with_key.png
En daarbij de aantekening dat er heel wat regio-vrije Blu-Ray-films worden uitgebracht. De regiocodering is niet verplicht. Een aantal Amerikaanse filmmaatschappijen, zoals bijv Warner, Paramount en tegenwoordig ook Disney brengen alle BR-films regiovrij op de markt. Zie verder http://bluray.lindsite.dk/ of de Movietyme-site voor een overzicht van regiovrije BR-films uit de VS.
Hoezo werkt regio codering niet? Voor jou bedoel je?