Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

Fabrikant van hifi-apparatuur Onkyo heeft samen met de Japanse pc-fabrikant Sotec een hd-audiocomputer ontwikkeld. De APX-2 is voorzien van een Onkyo PCI-200 hd-geluidskaart.

De APX-2 is uitgerust met een Intel Core 2 Duo T5500-processor, 1GB ddr2-geheugen en een 500GB harde schijf. Het geluid komt van Onkyo's eigen PCI-200-geluidskaart die high-definitiongeluid levert. Twee van de zes usb 2.0-poorten zijn aan de voorkant gepositioneerd en een firewire-aansluiting ontbreekt niet. De computer is verder voorzien van een dvi-i-uitgang en een gigabitnetwerkaansluiting.

Volgens Onkyo en Sotec is de computer bijzonder stil, dankzij een 'super floating hdd unit', die het door de harde schijf geproduceerde geluidsniveau terugbrengt tot maximaal 22dB. Via Onkyo's pdap wordt Vista's mixer en diens gebrekkige hd-audio-ondersteuning omzeild, wat de geluidskwaliteit van de ingebouwde 2x100W-versterker ten goede moet komen. De behuizing is 205mm breed, 388mm diep en 155mm hoog en weegt 10,7kg. De APX-2 wordt uiteraard met een afstandsbediening geleverd. Of het apparaat ook naar Europa komt is vooralsnog onbekend.

Onkyo APX-2-productfoto
Onkyo APX-2 met Bowers & Wilkins 801 (120px) Onkyo APX-2 DAC Onkyo APX-2 afstandsbediening (120px)
Onkyo APX-2 PureSpace (120px)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Kun je nu rechtstreeks op die versterker boxen zetten van 200W piek?? wat overeenkomt met 70W RMS ofzo niet te vergeten.
Dus alles zit al op de kaart? filter voorversterker versterker? Van waar komt de stroom? ik zie geen extra plug, en ~70W trek je niet uit PCI
Een voorversterker is geen eindversterker... die laatste zorgt ervoor dat je het geluid echt naar het vermogen van je speakers "oppompt". De voorversterker zorgt voornamelijk voor volume afregeling richting de eindtrap e.d.
Dit plaatje laat de versterkers zien: http://tweakers.net/ext/i/1203106037.jpg

Zo te zien twee kleine klasse D versterkertjes met hun eigen voeding. Deze zitten gewoon op de geluidskaart aangesloten. Er staat wel bij dat het de DAC is, maar dat ie ie niet hoor ;)\

En je kunt er zelfs boxen op zetten die 1.000.000 W "hebben" als je dat leuk vindt :+ Speakers hebben namelijk geen watts, je kunt ze er enkel instoppen.

[Reactie gewijzigd door voodooless op 16 februari 2008 15:53]

Of beter gezegd, het is een indicatie bij welk vermogen ze kapot gaan :)
Eeen beetje goede versterker kost al snel 2 a ¤3000,- . Ik denk dat het geluid als we het gaan vergelijken met high end audio installaties erg gaat tegenvallen. Zodoende zijn de model B&W boxen op het presentatieprentje zware overkill!
Het idee is overigens best goed als je niet te hoge eisen stelt aan het geluid.
Een beetje goede versterker heb je al rond de ¤500,- en deze levert prestaties waar de meeste mensen genoeg aan hebben. Zie tests van de panasonic Receivers:

http://www.av-magazin.de/index.php?id=1067

http://www.av-magazin.de/...asonic_SA-XR55.243.0.html
Receivers zijn per definitie slecht. We hebben het hier over versterkers. Oftewel losse componenten. Integratie van componenten gaan altijd ten koste van de geluidskwaliteit. Een echt goede versterker bestaat uit een losse Voor en Na versterker! De voeding is min of meer het belangrijkste onderdeel uit een versterker en ieder component heeft in deze opstelling zijn eigen voeding. Een gemiddele gebruiker neemt echter wel genoegen met een receiver of een setje, maar de audiofiel gaat voor de klasse A versterker, of de losse voor en na buizenversterker. Een een klasse A versterker of buizenversterker levert als je geluk heb 20 tot 50 watt. Meer dan genoeg, het gaat immers om kwaliteit, niet om om het volume. Daarnaast doet 50 watt klasse A niet onder voor 200 watt B rommel qua volume.
Receivers zijn per definitie slecht.
Dat vind ik een ontzettend overtrokken reactie. 99% van de wereldbevolking heeft meer dan genoeg aan een receiver van pakweg 500 euro, gecombineerd met 2 speakers die ongeveer hetzelfde kosten.

En alles met 'fiel' erachter is ook twijfelachtig hoor. Een audiofiel betaalt ook honderden euro's voor een netsnoertje van 1,5m, terwijl z'n hele huis verder met standaard koperdraad aangesloten is. Dubbel magnetisch afgeschermde optische kabels en sjoelstenen op je speakers om trillingen te dempen... Ik heb het allemaal gezien. Audiofielen zijn enge mensen die niet-wetenschappelijke dingen roepen en dubbel blinde tests bijna altijd uit de weg gaan.

Ik vind het prima hoor, maar ga dan geen dingen roepen als "receivers zijn per definitie slecht", want dat is net zoiets als een autoliefhebber die roept dat voorwielaandrijving per definitie slecht is: voor het gros van de wereldbevolking is het meer dan goed genoeg.
Dat zeg ik toch. :D

Dat receivers kwalitatief de minste versterkers zijn is wel een feit. Daar hoef je niet eens een audiofiel voor de zijn. Zelfs een 500 euro kostende geintegreerde (voor en na versterking in 1) Klasse A versterker van Marantz ofzo is al vele malen beter dan iedere willekeurige receiver. Dan heb ik het niet over audiofiel zooi van vele duizenden euro's. Receivers zijn per definitie inferieur aan al het andere spul. Dat is een feit, geen mening...
@SCRAP

Dat zeg je niet, je zegt "receivers zijn per definitie slecht" en dat is niet waar.

Iets slecht noemen of minder goed dan ...... zijn 2 totaal verschillende beweringen.

[Reactie gewijzigd door bjorntje424 op 17 februari 2008 11:41]

Dus de slechtste versterker is altijd nog beter dan de beste receiver? Laat me niet lachen...

En wiens "definitie" gebruik je hiervoor trouwens? Er is "per definitie" helemaal geen reden waarom een receiver minder zou zijn dan een versterker. Alleen maar omdat er een radio tuner en wat meer (soorten) in- en uitgangen opzitten?

Uitspraken als die en kwalificaties als "vele malen beter" slaan in het algemeen nergens op.
Tegenwoordig worden losse (radio) tuners haast niet meer gemaakt, men zet er nu een tuner bordje in een versterker bij. Daar wordtie niet slechter van.
Hooguit wordt in AV-receivers (te)veel aandacht aan het video-gedeelte besteed.
Het is in de high end audio wereld gebruikelijk te werken met afzonderlijke hoogwaardige componenten en niet met dit soort geintegreerde feestvarkens.
Wat verstaan ze onder HD-geluid sowieso? Geluid met een hogere resolutie dan de cd speelt in de high end wereld nog nauwelijks een rol. Het belangrijkste is dat je bron niet upsampelt van 44 naar 48 kHz en de informatie netjes bitperfect aan een versterker of een DAC aflevert. Uit het kiezen van een goede DAC/versterker valt veel meer winst te halen dan uit een HD bron. Ik kan me niet voorstellen dat dit apparaat wat dat betreft ideaal is.
Er zijn tegenwoordig zeer goede oplossingen om muziek van je netwerk op te nemen in een audio installatie (squeezebox/transporter, sonos).

[Reactie gewijzigd door HanslH op 17 februari 2008 08:19]

HD-Audio en dan een 2x100 watt versterker :?

Wel een beest van een geluidskaart trouwens :D


edit:
Het ging me bij de versterker meer om het aantal kanalen dan het vermogen. Als je gewoon speakers met een hoge gevoeligheid heb komt daar een beste bak 'herrie' uit.

[Reactie gewijzigd door NBK op 16 februari 2008 15:12]

Audiofielen zijn blij met 2 goede speakers, de rest wil 5 speakers of meer met een 'boomerige'/overstemmende subwoofer eraan vast.

Je heb tenslotte maar 2 oren, en daar kan je ook surround mee horen, meer dan 2 goede speakers vind ik dan ook niet nodig.
ooit in de cinema geweest?

5.1 heeft wel degelijk een breeder spectrum

stereo: links recht lokaliseren van geluid

Door het aantal luidsprekers te verhogen zal je steeds beter een enkel geluid kunnen lokaliseren. denk aan linksvoor rechtachter..
Bij muziek geef ik toe dat het niet veel uitmaakt, omdat (mijn) muziek allemaal in stereo is. Daardoor verlies je eigenlijk al kwaliteit van de muziek. Daarom zet met tegenwoordig een basbox erbij, om de lage tonen een andere hoek te geven dan de scherpe tonen.

In een cinema hoor je bijvoorbeeld iemand achter je aankomen, terwijl de luidsprekers lnksvoor iemand angstig is aan het ademen. Denk aan de reclame van THX "MOE - MEUH !!" DAT is het verschil tussen stereo en een 5.1set

Naar het schijnt zijn er technieken om 5.1 na te bootsen met een stereo setje. het concept is dan redelijk simpel, men maakt gebruik van interfererende golven, waardoor geluidssingaal in de lucht worden versterkt of verzwakt.
De positie van die 2 luidsprekers is dan wel cruciaal (maar kan afgesteld worden), evenals de akoestiek van de kamer. Aangezien je de akoestiek van een kamer nooit 100% onder controle hebt is dat al bijzonder moeilijk, ondoenbaar om degelijk een 5.1 te emuleren.
Op zich heb je wel gelijk... Maar het blijft nog steeds onatuurlijk omdat men dingen probeert te bedenken die het geluid ruimtelijk moet laten lijken.

Ik heb veel liever dan een ECHTE surround versterker die ongemanipuleerde kanalen voor 4 luidsprekers bevat waarbij een cd/dvd standaard gebruikt wordt die ook ''4 tracks' aan audio tegelijkertijd afspeelt ieder over zijn eigen box; rechts achter, links achter, rechts voor en links voor. En dan ook zonder al die onzinnige stateliet luidsprekers, boemkasten etc. Maar dan ook gewoon weer 4 dezelfde luidsprekers die alles tot een surroundgeheel brengen door hun poistie en niet door een of andere codec.
Dan is het aan de artiest hoe hij met de klanken, plaatsing omgaat en dus hoe hij alles tot uiting laat komen.

Naar mijn mening wordt surroundsound vaker gebruikt om slechte kwaliteit te verhullen inplaats van te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door hetisik op 16 februari 2008 16:26]

Nogmaals, dit is een Audio-PC, geen Film-pc ;) .

Films is een ander verhaal inderdaad, en daar geef ik je helemaal gelijk. Echter, zouden films 'binaural' worden opgenomen ga die vlieger echter ook niet meer op, maar dat zie ik niet (zo snel) gebeuren.

"Als je de sub goed afstelt boomt die niet, behalve dan bij bombardementen"
Rare smaak kwa muziek heb jij :+ .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 16 februari 2008 16:42]

DVD-AUDIO is bijvoorbeeld ook 5.1, terwijl het geen film is.
Als je een koptelefoon op zet gaat dat op ja. Maar met luidsprekers niet natuurlijk. Als je muziek luistert heb je vaak ook niet veel aan meer dan 2 speakers want die muziek is gemixed in stereo. Ik heb zelf dan ook liever een mooie stereo dan een matige surround met 5 of meer sattelieten. Maar je kunt de surround van een goeie surround setup echt niet evenaren met 2 speakers. In theorie kan dat met koptelefoon wel natuurlijk.

Toch begrijp ik niet helemaal waar dit apparaat nu voor dient. Geen audiofiel gaat dit apparaat als pc gebruiken, die zweren allemaal bij een "traditionele" hifi set. En een beetje pc/audio freak gaat z'n versterker niet combineren met pc omdat je pc naar verhouding sneller veroudert. Voor de koeling in je kast is zo'n versterker ook al niet ok. Nee, geef mij die losse geluidskaart maar.
Nou, ik heb al mijn cd's op de computer staan zodat ze niet beschadigen..
Bovendien kan ik alle muzieksoorten die ik heb dan ook lekker door elkaar heen draaien.
Daarnaast is de impact van veelvuldig slecht opgenomen muziek vaak veel groter dan de achteruitgang van een pc-geluidskaart op een hifi-cd-speler.
Daarom maak ik zeer graag gebruik van mijn 12 bands onkyo equalizer (die ik gratis had gekregen van onze cv-monteur). Zo kan ik de 'kwaliteit' nog een beetje 'verbeteren'.

Ik denk ook dat een pc-geluidskaart inprinciepe van even goede kwaliteit zou moeten zijn als een stand-alone hifi cd-speler. En misschien zelfs beter! Maar dat hangt er vanaf hoe goed de geluidskaart opgezet is, want inprinciepe werken beide soorten hetzelfde, laser => decoderen, fout-contolle etc => D/A converter

[Reactie gewijzigd door hetisik op 16 februari 2008 22:27]

Je hoort alleen surround met je oren als je je hoofd beweegt. Lokalisatie gebeurt nml zeer gedeeltelijk op looptijdverschil (stereo) maar vooral op waargenome klankverandering bij het draaien van je hoofd. Dus met twee boxen, in een niet dode ruimte waarbij jij je je mag verplaatsen uit het midden van de opstelling en ook je hoofd mag bewegen, zal nooit een even realistisch surroundbeeld geven als een 5.1 setup.

Nu kan ik je wel bijvallen als sonoloog en niet als audiofiel (audiofielen hebben naar mijn mening meer geld dan oren of verstand), dat het al lastig genoeg is om stereo goed te versterken en dus 5 of meer kanalen klanktechnisch nog lastiger is te bewerkstelligen.
Als je de sub goed afstelt boomt die niet, behalve dan bij bombardementen.
Voor surround heb je minimaal 4 speakers nodig, je hoort wel achter je.
Als je mains goed genoeg zijn gaat het ook zonder centerspeaker en als ze laag genoeg gaan (kast groot genoeg) lukt het ook zonder sub.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik kan horen of geluid van achteren komt of van voor..... Voor plaatsing van geluid zijn meer speakers gewoon beter dan 2 speakers.
Wat zegt het vermogen over de geluidskwaliteit dan?
Over geluid kun je 1001 discussies voeren: 2-weg 3-weg of n-weg, wel of niet surround, discrete versterker of juist niet of mischien wel een lampenbak.

In mijn ogen zijn die discussies zinloos simpelweg omdat het te persoonlijk is, wat de een perfect vindt klinken vindt de ander helemaal niets en andersom.
Het vermogen en de methode van versterken (A/B/C of Discreet) zegt misschien hooguit iets over de mogelijk te verwachten kwaliteit. Een AA versterker van 1000W kan 'op papier' 5W zuiverder eruit persen dan een AA van 500W. Maar ook al is een versterker lineair in de onderste regionen, dat zegt nog niets over de klank wanneer je er boxen aan hangt.
Wat jjkewl zegt. Maar simpeler te zeggen is, is dat het vermogen inprinciepe alleen wat zegt over de orde van versterking, maar niet over de kwaliteit.
Sterker nog, meestal gaat een hoger rendement tekoste van de geluidskwaliteit en is bijvoorbeeld een simpel electrotechnisch-design soms beter dan een complexe.
Natuurlijk zijn ook de soorten componenten en de kwailteit van hen die men gebruikt bepalend voor de uiteindelijke geluidskwaliteit.

Menigen kennen misschien mijn verhaal al.

Ik heb een 2* 16 watt, stereo buizen versterker! En dat ding staat meestal niet verder dan een kwart open omdat ik anders doof wordt! En ik hou van stevig raggen met Gothic, extreme-metal, hardcore, House, klasiek LOL, Vangelis.
Echt, het vermogen zegt niks. Meestal klinken de vaak kwalitatief mindere luidsprekers zachter dan de goede kwalitatieve. Deels daarom lijkt het ook alsof men veel watts nodig heeft

[Reactie gewijzigd door hetisik op 17 februari 2008 11:58]

100Watt is ruim voldoende voor de meeste mensen hoor. Of wil je continu blazen?
Nou, vergeet niet dat je m nooit op 100% hoeft aan te zetten.

Ik heb zelf 220 watt stereo speakers, met 50 watt Pilaarspeakers op een Pioneer versterker aangesloten.

Het is leuk dat je m bij een spannende scene even hard aan kan zetten om het nog 'intenser' te maken, maar ik gooi nooit met muziek 220 watt eruit ;)
-30db is toch wel het max wat ik hier aanzet, en enkel met een goede film scene wil hij nog wel is -15db halen

Maar zelf vind ik daarbuiten om dat je beter en digitale geluidskaart aan kan sluiten op een D/A Versterker.
Die geluidskaart ziet er idd goed uit, gaat zelfs tot 88KHz en aan de vele caps te zien weten ze hoe ze een goede DAC bouwen (kan overigens niet zo snel zien wat voor kwaliteit condensators ze gebruiken).
waarom zou je vele caps nodig hebben om een goed DAC te maken? Ik denk eigenlijk eerder dat dit het resultaat is van een inspiratieloze ontwerpen die ieder probleem dat ie tegenkwam oploste met het plaatsen van nog een extra capje. Een echt goed ontwerp heeft dat echt niet nodig, en je kunt met veel minder het zelfde of beter bereiken.

Neemt niet weg dat dit een prima kaart is, als zou ik direct de opamps vervangen voor betere, en ook de coupling caps eruit gooien of vervangen.
Haha, het plaatje van de gebruikte geluidskaart! De link staat al in de tekst, maar is zo gaaf :9~ dat ik er nog even op wijs:
Onkyo PCI-200 hd-geluidskaart

Edit: Groter plaatje

[Reactie gewijzigd door pmeter op 16 februari 2008 12:49]

Zag ik dat goed, Elna elco's?!

Ziet er zeker niet slecht uit!

Misschien de eerste echte geluidskaart zonder alerlei onzin!
Geen kaart met marketing, en doodgewoon eruitziet, maar eentje waar men niet al te standaard componenten (zoals normaliter) voor gebruik heeft.

Revieuws!!!! En nog meer plaatjes!!
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=116465
http://www.head-case.org/...ds_as_source-t3195.0.html
http://www.audioasylum.co...audio/messages/17757.html
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=76774
http://www.head-fi.org/fo...o-se200-soundcard-217531/

Al ben ik van mening dat een betere set luidsprekers meer uit je gekuidset zal halen dan een betere geluidskaart (al zal de investering dan wel veel hoger zijn).
Een goede koptelefoon zal eigenlijk nog zelfs de beste inverstering zijn omdat het technisch gezien makkelijker en goedkoper is om een goede koptelefoon te maken dan een goede set luidsprekers. Bovendien is bij een koptelefoon het nut van een surround-systeem kleiner, omdat de geluids-bron zich dicht bij je hoofd begint.

[Reactie gewijzigd door hetisik op 16 februari 2008 22:23]

Wat ik vooral zie is de Envy24HT chip!!!!
Mooi dat ze die fijne ouwe chip nog steeds gebruiken (zit ook in mijn M-Audio Revolution)
Leuk hoor zo'n "speciale"geluidskaart. Dit kaartje doet toch niets meer dan de bitjes doorgeven?

Geef mij maar een HTPC via een M-audio geluidskaart gekoppeld aan een goede Receiver dan extra te moeten betalen omdat het een all in one is waarvan de specs tegenvallen.
ik hoef je het begrip audiofiele versterker niet uit te leggen? Dat is een stereo versterker die zo mooi mogelijk gemaakt is om een analoog signaal zo mooi mogelijk naar 2 speakers uit te sturen. Die heeft geen 5.1 dingen en heeft dus wel degelijk een audiofiele geluidskaart nodig met analoge uitgang. Daar is dit voor bedoeld. En luister maar eens naar zo een setup, je zult nog verbaast zijn hoe mooi dat klinkt.
Ja graag leg me dat eens uit? Dit hele verhaal is blijkbaar verzonnen door een marketing afdeling voor een markt die bestaat uit mensen die zichzelf graag audiofiel noemen.

Het gaat in deze nu juist niet om het analoge gedeelte maar om het digitale gedeelte. Voor het analoge gedeelte heb je een goede DAC nodig die het digitale signaal vertaalt naar een zo authentiek mogelijk analoog signaal. Vervolgens moet dit analoge signaal versterkt worden waarna het moet worden weergegeven door de speakers. De DAC die verantoordelijk is voor deze vertaling is ondergebracht in het versterkergedeelte en niet op de PCI geluidskaart.

Gelukkig hoef ik niet naar deze setup te luiseren om aan te tonen dat het wetenschapelijk onzin is. Mensen die geloven in zilveren kabels gesmeed bij maanlicht moeten vooral blijven geloven en deze onzin kopen }:O
Mensen denken heel vaak dat er in het digitale domein niets fout kan gaan. Wel eens van resampling gehoord? (hint: zie mijn andere posts)
Als er iets fout gaat in het digitale domein dan wordt een 1 een 0, dus een hoorbare tik in het geluid. Geen klankleurverandering, scherper geluid en die andere onzin. Of wil je onderscheid maken in een scherpe 1 en een wat rondere 1?
Ik wil onderscheid maken tussen samplingrates. CD is 44.1 khz, de meeste audio-hardware werkt op 48 khz. De bits van de CD mappen niet 1-op-1 met de bits die de hardware verwacht, en er moet dus aan resampling worden gedaan. De nieuwe bits moeten worden geinterpoleerd op basis van de bestaande data, en daar heb je algoritmes voor nodig.

Overigens bestaat er los daarvan ook nog een hele discussie over het al dan niet invloed hebben van jitter in het digitale domein, maar daar heb ik het nog niet eens over.

[Reactie gewijzigd door cashewnut op 17 februari 2008 11:59]

Deze geluidskaart kan gewoon 44.1, 48, 88.2, 96 en 192 kHz sample rates aan. Dat resampling verhaal is iets van de SoundBlaster serie.
een 1 die een 0 wordt gaat niet meteen hoorbaar zijn hoor
kans is groot dat ze alsnog terug naar de 1 wordt omgezet door de foutcodering waarmee ze beveiligd is
We gaan wel erg off-topic, maar vooruit dan maar...

Als een CD wordt opgenomen, worden er van het analoge signaal samples genomen. De samples hebben een resolutie van 16 bit, zodat er 2^16=65536 mogelijke niveaus per sample mogelijk zijn. Dit wordt 44100 keer per seconde gedaan, de samplingfrequentie is dus 44.1 khz. Ook gecomprimeerde formaten (MP3, OGG, FLAC...) worden vaak met die resolutie/sampling gemaakt. Bij uitlezen zorgt de errorcorrectie ervoor dat er uiteindelijk een correct 16bit/44.1khz signaal overblijft. So far so good.

Nu je audio-hardware. De meeste werkt niet op 44.1 khz, maar op 48 khz. Zou je de bestaande samples gewoon op die snelheid aanbieden, dan wordt je audio ineens een factor 48000/44100 = +/-1,09 sneller afgespeeld (echt waar!) en dat wil je niet. Dus moet je de samples opnieuw berekenen, nu op een frequentie van 48khz. In plaats van 44100 16-bit samples moeten er immers 48000 16-bit samples worden aangeboden. Dit is een behoorlijk complexe operatie, en als je het softwarematig laat doen, kost het dan ook behoorlijk wat cpu power. Dus maak je je algoritmes wat minder zwaar. De PC is immers toch niet bedoeld voor high-end audio, of wel dan?

Als je nog steeds denkt dat dit onzin is, zoek dan maar eens op PPHS resampler. Dit is een plugin voor foobar2000 die iig betere resampling biedt.
Jammer dat het geen UVD en HDMI heeft (toch?)
Hij is puur en alleen gemaakt voor audio-weergave, niet voor video-weergvave
Hoezo alleen voor audio weergave? Alle mogelijkheden zitten erop om hem op je TV aan te sluiten, sterk genoeg om 1080p door te sturen naar je full hd TV. Geen idee wat voor videokaart erin zit maar de beeld kwaliteit zal vast ook prima zijn. Het is naar mijn mening gewoon een HTPC met ingebouwde versterker wat ideaal is voor als je weinig ruimte hebt of alles toch nieuw wilt kopen.
Er zit een 2x100 watt versterker in. Stereo dus, geen surround.

Ik ben blij dat er nog steeds geďnoveerd wordt op het stereo-front. Zelf heb ik een redelijk hoogstaand tweekanaals systeem en ik wil niet overstappen naar surround, simpelweg omdat ik dan bij een gelijk budget teveel kwaliteit zou moeten inleveren.

Echter ik zou deze audio-pc niet kopen. De geďntegreerde versterker zou ik al niet gebruiken. Een van de voordelen van losse componenten is namelijk dat je kunt experimenteren met componenten, om zo tot het beste resultaat te komen. Hoogwaardige resampling (bvb in Linux/ALSA) en een externe DAC lijkt me vanuit dat oogpunt een veel praktischer aanpak.
Lijkt me niet he met die specificaties. Beetje overkill.
Jammer dat het geen UVD en HDMI heeft (toch?)
Waarom?
DVI is toch goed genoeg?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 16 februari 2008 13:10]

HDMI is net wat makkelijker aangezien niet alle TV's ook een DVI ingang hebben.
Mijn TV heeft gelukkig wel een DVI ingang maar anders had ik ook liever een HDMI uitgang op mijn pc gezien. Toch makkelijker ivm kabels die je misschien al hebt. En HDMI kan ook gelijk geluid doorsturen wat voor andere toepassingen misschien handig kan zijn.
En geluid naar je TV doorsturen is echt niet nodig met zo'n Onkyo.... Daarvoor heb je namelijk kwalitatief veel beter boxen in je kamer staan. Anders koop je zo'n Onkyo niet.

En er bestaan ook genoeg DVI --> HDMI kabels.
HDMI is net wat makkelijker aangezien niet alle TV's ook een DVI ingang hebben.
Heb je daar geen DVI -> HDMI stekkers voor?
hmm er worden hele interessante dicussies gevoerd over geluidskwaliteit, etc. Maar het is en blijft persoonsafhankelijk. Geluidskwaliteit is niet afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt maar over de impedantie die je speakers genereren. Geluid dient zuiver te zijn en niet rommelig. Maar ook daarover kun je de nodige discussies voeren.

Over het algemeen is men tevreden met een simpel geluidssysteem. Wat men niet hoort zullen ze ook niet weten tenzij ze duurdere spullen gaan kopen. Het is net om het even. Ik ben niet snel tevreden met geluid. Ik koop liever een goede hoofdtelefoon van 200 euro waar ik echt van geluid kan genieten.
pff strak ding,

maar is dit nou echt nodig is een gewone htpc met goede geluidskaart naar de home theater niet beter? kdenk dat daar een grote discussie over kan zijn namelijk..
Ik denk dat je beter een pc met die Onkyo-geluidskaart kunt bouwen (of een andere goede geluidskaart). Ik weet niet wat deze pc kost, maar het zal met een Onkyo-label wel de hoofdprijs zijn ;) Die behuizing past natuurlijk wel bij de rest van je hifi-spul, maar er zijn genoeg htpc-kasten die dat ook doen.

Aan de andere kant: hier zit de versterker al ingebouwd, dus het is echt een alles-in-1 apparaat.
Ik denk dat je beter een pc met die Onkyo-geluidskaart kunt bouwen (of een andere goede geluidskaart).
Onboard audio met digital out is toch voldoende? Een goede geluidskaart lijkt me nergens voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 16 februari 2008 13:08]

Dat hangt er natuurlijk vanaf. Ken ook genoeg mensen die ook gamen op hun HTPC zodat ze meteen gebruik kunnen maken van hun grote TV en hun surround systeem. Aangezien een HT geluidssysteem toch leuker is dan zo'n simpele Z-5500. En dan is het wel leuk een geluidskaart te hebben die DD en DTS via passtrough doet maar ook normaal geluid kan versturen als DTS, anders is het niet mogelijk om 5.1 door te sturen naar je reciever, aangezien gamegeluid niet als DTS of DD komt.
Dat hangt er natuurlijk vanaf. Ken ook genoeg mensen die ook gamen op hun HTPC zodat ze meteen gebruik kunnen maken van hun grote TV en hun surround systeem. Aangezien een HT geluidssysteem toch leuker is dan zo'n simpele Z-5500. En dan is het wel leuk een geluidskaart te hebben die DD en DTS via passtrough doet maar ook normaal geluid kan versturen als DTS, anders is het niet mogelijk om 5.1 door te sturen naar je reciever, aangezien gamegeluid niet als DTS of DD komt.
Al wil je dan een echte geluidskaart hebben voor spellen op je HTPC, kan je kijken naar de Auzentech X-Fi Prelude. Heeft (natuurlijk) X-Fi met EAX 5 en ondersteund op het moment Dolby Digital Live. DTS Interactive (live encoderen van 5.1 geluidssignaal in een DTS stream voor naar je versterker) wordt met een driver-update toegevoegd, dit kwartaal nog.
of de Club 3D theatron, kan ook DTS encoden voor naar de versterker, werkt prachtig, lekker je racespelletjes via de DTS naar je 5.1
Daar komen alle leuke termen weer waarvan 99% de betekenis niet weet (op DTS na dan misschien)

maar to the point, ga mij niet lopen vertellen dat er uit zo'n kaartje beter geluid komt dan een gemiddeld Onkyo blok. Volgens mij kent de gemiddelde gamer het merk niet eens.

gaat nog leuk worden als B&O of Marantz deze dingetjes gaan maken, dan smijten er gerust per kanaal een mono kaart in. Dan mag je gerust gaan rekenen op zo'n 10.000 voor zo'n setje
B&O gaat doorgaans voor geintegreerde oplossingen, maar Marantz zie ik er inderdaad wel voor aan.
aangezien gamegeluid niet als DTS of DD komt.
Het is inderdaad belachelijk dat je standaard multi-channel audio niet over een digitaal draadje kunt sturen.
Nee! Het probleem van veel goedkope audio-hardware is dat de resampling bagger is. De algoritmes - vaak geimplementeerd in software - zijn geoptimaliseerd voor laag cpu-usage, niet voor accurate conversie. Dit is een van de redenen dat ik nog steeds cd'tjes brandt.
je zal ergens een keer de DA conversie moeten laten plaatsvinden. Of dat op je geluidskaart of in je versterker gebeurt maakt natuurlijk niet zoveel uit. Uiteindelijk bepaalt de DAC voor een groot gedeelte je geluidskwaliteit.
Uiteindelijk bepaalt de DAC voor een groot gedeelte je geluidskwaliteit.
Natuurlijk, maar als een versterker al goede DACs heeft, waarom zou je dan ook nog een keer een goede geluidskaart moeten hebben?
Bovendien is het handig die conversie zo lang mogelijk uit te stellen.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 16 februari 2008 15:20]

pff strak ding,

maar is dit nou echt nodig is een gewone htpc met goede geluidskaart naar de home theater niet beter? kdenk dat daar een grote discussie over kan zijn namelijk..
Kijk hier een prijslijst:
http://www1.sotec.co.jp/direct/hdc2/select.html
Prijs voor de versie met T7200/ 500GB HDD/ (staat niet eens in het tweakers bericht vermeld)...
1520,73 euro voor de normale versie
1696,33 euro voor de versie met speakers
1696,33 euro voor versie met monitor
1871,93 euro voor complete versie met monitor en speakers

Voor de versie met een T5500/ 160GB HDD ben je ongeveer 234 euro goedkoper uit.

Dus de prijzen zijn toch best strak...
maar is dit nou echt nodig
Het lijkt me inderdaad zonde een goede versterker waar je 10+ jaar mee doet te combineren met een computer waar je 5- jaar mee doet.
Heb nu zelf net zoiets gebouwd

Behuizing - Antec Fusion v2 Zilver
Moederbord - Asus P5E-VM HDMI
Geheugen - 2 GB DDR2
Harddisk - 500 gb harddisk
Processor - Intel Core 2 Duo, E2160
Microsoft Media Center Remote Control
Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition
LG Blu-ray speller
totaal 900,00 euro
en dit werkt tot nu toe perfect.
Dat is gewoon een mediacenter pc als ik het zo zie. Bij de pc in dit artikel zit er ook een versterker ingebouwd en een extra geluidskaart, niet de onboard versie.
Je bent de 2 x 100 watt versterker vergeten.
2x 100W voor de B&W801? het maakt wel degelijk uit of je dit ding aansluit of serieuze mono-blokken die in hetzelfde segment zitten als de 801's.
Om eerlijk te zeggen lijkt dit n beetje op een Opel(de onkyo) met een superuitlaatsysteem van Lamborghini(801's). Niet dat Onkyo slecht is, maar toch blijft het een vervrongen vergelijking om het apparaat hierzo neer te zetten tesamen met de 801's. De publiciteit zal dan ook door de 801's verfraaid zijn in dit bericht.
Draai dat ding maar eens goe dopen, dan kom je er achter dat dit ding niet op de 801's thuis hoort.!

Grtjs, 'n 801 bezitter!