Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties
Bron: DailyTech

Cijfers, die Sony liet zien om de superioriteit van blu-ray ten opzichte van hd-dvd te illustreren, laten tegelijkertijd een opvallende andere trend zien. De verkoopcijfers van vooral blu-ray-media volgen sinds december een dalende lijn.

Meestal geven bedrijven alleen cijfers vrij over het marktaandeel van de verschillende standaarden, maar niet over de absolute verkoopcijfers. De grafiek van Sony die het verkoopvolume in beeld brengt laat zien dat er meer blu-ray-schijfjes dan hd-dvd-schijfjes over de toonbank gaan. Ongewild laat de grafiek tegelijkertijd zien dat er geen groei in de verkopen zit, maar zelfs een dalende lijn. De blu-ray-verkopen laten de grootste daling zien, maar ook de aantallen verkochte hd-dvd-schijfjes zijn afgenomen.

Dit valt deels te verklaren doordat het einde van het jaar traditioneel een hoge omzet wordt gehaald, maar gezien de hoeveelheden hd-dvd- en blu-ray-spelers die sindsdien verkocht zijn is een dalende lijn in de verkoopcijfers van de bijbehorende hd-media op zijn minst opmerkelijk te noemen. Met circa 60.000 verkochte hd-schijfjes per week lijkt de consument voorlopig bijzonder afwachtend te staan ten opzichte van de opvolgers van de dvd-standaard.

Verkoopcijfers blu-ray vs hd-dvd per week
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Bovenstaande grafiek toont geen dalende lijn en zeker geen trend. Dat een lijn lager eindigt dan hij begint is niet voldoende voor zo'n conclusie bij zulke grote schommelingen. Wel laat de grafiek zien dan de verkoop van Blu-Rays sterke schommelingen is gaan vertonen terwijl die van HD-DVD juist stabiliseert. Worden er misschien voor Blu-Ray meer acties gehouden?
Indien je een gemiddelde lijn door de grafiek heen trekt zie je wel degelijk een dalende lijn.

Ik vind dit niet verwonderlijk.

Van Tape naar DVD was er niet alleen sprake van een kwaliteitsverbetering in beeld en geluid, maar tevens een verbetering van de kwaliteit en mogelijkheden van de drager. Dat compenseerde klaarblijkelijk voldoende voor de consument om de verhoogde prijs te rechtvaardigen.

Van DVD naar BD / HD-DVD is er 'slechts' sprake van een verbeterde beeldkwaliteit en dan nog alleen visueel duidelijk op een andere TV. Met name de drager heeft voor de consument verder geen verbeterde eigenschappen. De geboden verbeteringen compenseren (klaarblijkelijk) onvoldoende om de verhoogde prijs te rechtvaardigen.

De prijs van de spelers moet dus nog verder omlaag en de prijs van het aanbod moet verder zakken richting de prijs van een DVD. Pas dan zal de consument over de drempel worden getrokken om te kiezen voor BD / HD-DVD i.p.v. DVD.
Bovenstaande grafiek toont geen dalende lijn en zeker geen trend. Dat een lijn lager eindigt dan hij begint is niet voldoende voor zo'n conclusie bij zulke grote schommelingen.

Heb jij ooit grafieken leren lezen?

Je moet te grafiek middelen om de verschillende punten te interpreteren op waarde tov de andere. Als je de grafiek hebt gemiddeld heb je wel degelijk een trend.
(Definitie van trend in deze == gemiddeld verloop in een bepaalde tijdsspanne)

De verkopen van BR laten wel degelijk een dalende trend zien.
als ik de grafieken ga correlleren (op het oog weliswaar) dan hak ik sowieso de 1e 3 punten af omdat die duidelijk niet representatief zijn (startverkopen, uitlevering van voorverkoop).
Wat dan overblijft is dat de BD sterkere fluctuaties vertoont met een duidelijk dalende trend.
De HD-dvd is veel regelmatiger en vertoont een lichte maar stabiele stijgende trend.

Dom van Sony om hiermee je gelijk proberen te bewijzen (lies, damn lies, and statistics). Zeker als je ziet dat Toshiba teruggrijpt op de verkoopgeschiedenis van de DVD: de verkoop is omgekeerd evenredig met de prijs van de speler. Als je weet dat de HD-DVD goedkoper te maken is, dan is voor een beetje intelligent iemand de conclusie overduidelijk.
Ik denk dat het praktische gaat winnen van het goedkope.

Met andere woorden, digitale opslag media als hard disks en SSD (Solid state) zijn in gebruik veel praktischer dan HD-DVD en Blu-ray. Prijstechnisch zit er een groot verschil tussen en ook de afspeelapparatuur zit in een ander segment maar op de lange termijn worden deze media nog goedkoper.
Daarnaast, kijk naar de DVD recorders. Ook hier zijn de DVD recorders met Harddisk aan boord veel gebruiksvriendelijker en praktischer dan DVD recorders zonder HD.

ik vraag mij nog steeds af waarom ik mijn content die is opgeslagen op mijn PC eerst op een DVD of CD moet branden om vervolgens op mijn TV of Audio systeem af te spelen.

Ik heb voor mijn audio een streaming oplossing, ook voor beeld zijn er mogelijkheden. Misschien op dit moment te duur of te beperkt voor HD content maar dat is gewoon een kwestie van tijd.

technisch zijn de HD-DVD en Blu-Ray hoogstandjes, ik denk dat ze echter geen lang leven hebben buiten een aantal niche markten.
vergis je niet.. veel mensen willen graag de film op een los medium hebben die ze ergens in een kast ofzo neer kunnen zetten.. kweenie hoeveel HDDruimte jij hebt, maar met een gemiddelde HD film in 15-20GB heb je toch behoorlijk wat ruimte nodig wil je je films bewaren.. en nee ga me niet zeggen dat het makkelijk in minder kan, want dan kun je net zo goed een DVD rippen.. mensen die beweren dat een divx (van een dvd) net zo goed is als de dvd moeten toch eens een fatsoenlijke tv gaan aanschaffen..
Ik vraag met af of Sony zijn PS3 heeft meegenomen in deze statistieken. De PS3 is ten slotte een volwaardige BR speler, maar wordt niet als zijnde een BR speler in de media gezet. Het is niet voor niets een console.

Het heeft ook een flink tijdje geduurd voordat DVD spelers echt betaalbaar werden. Als je nu bijvoorbeeld kijkt dat je een DVD speler al snel voor ¤50 in huis hebt. Ik vind mijn DVD speler nog niet aan vervanging toe in ieder geval. Ik heb dan een PS3 thuis staan, maar ik koop mijn films nog gewoon op DVD, en wel om de volgende redenen:

1.) DVD is vaak spot goedkoop te krijgen
2.) Films zijn altijd in DVD verkrijgbaar
3.) BR en HD-DVD zijn te duur in aanschaf (¤35 voor een BR film is geen uitzondering)
4.) De twee formaten moeten zich nog doorontwikkelen.

Om op punt 4 terug te komen. Ik bedoel hiermee dat spelers van dit moment vaak minder van kwaliteit zijn dan speler die over een jaartje of twee zullen uitkomen. Dit was ook zo met DVD spelers. Degene die er in de eerdere jaren waren, waren vaak langzaam, lieten nogal eens een steekje vallen m.b.t. het afspelen van DVS's, etc.

Mijns inziens gaat het nog wel even duren voordat HD-DVD en BR als standaard worden onthaald door de consument. Tot die tijd, blijf ik DVD's kopen en kijken. Daarbij verwacht ik niet dat een van de formaten het zal gaan winnen of verliezen. Beide formaten hebben voor en nadelen en ik denk dat we over een aantal jaar hybrid speler gaan zien die zowel BR als HD-DVD kunnen afspelen. Een beetje zoals dat ook ging met DVD+ en DVD-.
Uiteraard zit de PS3 in die statistieken, anders zou die grafiek onder HD-DVD komen te liggen.
Waarom zouden de aantallen verkochte console's in de grafiek van verkochte schijfjes zitten?
Omdat er een BR speler in de PS3 zit zal dat ook verkoop van BR schijfjes stimuleren en dat zie je terug in de grafiek.
En waar heb jij die informatie vandaan? Of ben jij de CEO van Sony misschien???
Je zou eigenlijk de grafiek moeten leggen langs de verschillende acties, releasedatums van bijv. de PS3 en van films. Misschien dat daar de grote schommelingen vandaan komen.

Ik vraag me overigens ook af in hoeverre BR en/of HD-DVD ooit echt interessant worden voor de 'gewone consument'. Ik denk namelijk dat het niet het geval is.

[Reactie gewijzigd door Shiver23 op 7 september 2007 08:47]

Mensen die hebben geinvesteerd in een full-HD beeldscherm + een HD-DVD/BluRay-speler én ook nog eens veel geld aan schijfjes met films (en ze zijn zeker duur!) willen uitgeven lopen al snel tegen het feit aan dat ze alles al hebben dat verkrijgbaar is... Ga je met 1000 euro naar de free recordshop, loop je met een DVD of honderd weer naar buiten, geef je 5000 uit, heb je 500 DVD's... Als je met 1000 euro HD gaat kopen heb je er misschien 40, met 2000 80 en met 3000 niet veel meer want dat is er gewoon niet... dus de kleine groep van mensen die voor duizenden euro's aan schijfjes per jaar koopt kán niet meer HD schijfjes kopen want ze zijn er gewoon niet...
goed punt, ik kan je uit ervaring vertellen dat je de 40 films niet eens red.

En je vind natuurlijk ook niet alle genres leuk. Ik heb nu 5 films op blu-ray en er zijn er misschien 2 die ik nog wel wil hebben. Verder is het gewoon wachten op releases.
Erm, misschien zijn er gewoon weinig interessante releases geweest? En hebben mensen geen zin om hun complete catalogus opnieuw aan te schaffen (misschien een paar)

Dat er films op HD kwaliteit beschikbaar zijn wil nog niet zeggen dat ze ook gekocht worden. Heel leuk dat (om eens een onzinnig voorbeeld te geven) Police Academy deel 45 op HD/BD is, maar een film als dat, daar zullen mensen toch niet zo heel snel ruim drie tientjes voor neerleggen. Voor een goede transfer van LotR, Star Wars, Harry Potter en dergelijke dan weer wel, of tenminste eerder.

Ik denk dus dat het vooral ligt aan wat er wordt aangeboden. Niet de technische gegevens, hoeveel data er op een schijfje past, dat er weer nieuwe opslagmethodes aankomen of nog meer van soort techtalk wat voor een doorsnee consument absoluut geen meerwaarde heeft.

Gewoon mij vierhonderd keiharde ¤uro's ;)
De stijgende lijnen zitten 'm in het gratis toesturen van films naar nieuwe PS3 gebruikers..
Komt waarschijnlijk ook omdat de apparaten nog redelijk duur zijn in vergelijking met bijvoorbeeld dvd apparatuur.

Mensen hebben geen zin om ergens in te gaan investeren als de zekerheid van de toekomst van het medium nog niet bekend is.
Ik vind de conclusie die getrokken wordt een beetje kort door de bocht.... Ik bedoel dan de conclusie van de poster, Tweakers en Dailytech, "dalende verkoop, geen groei etc .... ".
Deze grafiek begint op een willekeurig tijdstip. Ik kan nergens opmaken dat het een strategisch goed gekozen startpunt is. Vervolgens wordt de hele conclusie opgehangen aan het vertrekpunt. Dit geldt voor BR en HDDVD. Het enige dat je IMHO hier goed kunt zien is dat er enorme pieken zijn die zo nu en dan de verkoop aantallen verdubbelen. (geldt voor beide) Ga daar eens over na denken, hoe kan dat nu?

Dan wordt in de laatste week gesproken over 60K HD schijven en dus betekent dat dat de consument zijn vertrouwen verloren heeft.... ?! Als de indeling het inderdaad over weken heeft, dan had de consument twee weken geleden het volste vetrouwen? Toen waren het er immers 80~90K...
Zou ik de grafiek 10 weken geleden laten starten (BR stijgend naar 70K en HDDVD dalend naar 15K) had ik emotioneel kunnen vertellen dat BR het gewonnen heeft en HD-DVD verloren, kijk maar naar mijn grafiek. Publiek laat HD-DVD massaal vallen en omarmt BR....

Vergelijkingen over stijgende en dalende verkopen moet je doen op basis van seizoen informatie. Als je die niet hebt kun je eventueel vergelijkingen doen met andere media zoals DVD video, maar dan moet je wel voorzichtig zijn in het maken van conclusies.

[Reactie gewijzigd door Slashhead op 7 september 2007 12:40]

De grafiek zegt juist heel veel. Er staan immers datums onder de grafiek (slecht leesbaar maar ze staan er)

Als je de grafiek nu leest en een beetje de history bijhoud weet je precies welk deel van de grafiek waar voor staat.

Het begin is dus echt het moment van uitkomen van BR en HD-DVD dit was beide op ongeveer het zelfde moment.

De eerste grote bult in de BRD grafiek zit op het moment van het uikomen van de PS3 in de VS. De 2e bult zit bij het uitkomen in Europa.
Daarna zakken de BRD verkopen helemaal in (samen met de PS3 verkopen op dat moment) er is een korte opleving bij de PS3 prijsverlaging (wat overigens samenviel met het uikomen van een paar grote BR titels).

Ik neem aan dat Sony in deze grafieken ook hun gratis Casino Royal heeft meegenomen.

Zo zou je dus de volgende conclusies kunnen trekken:

- BR is valt of staat met de PS3
- PS3 kopers zijn niet per defenitie filmliefhebbers want zo te zien kopen PS3 eigenaren niet zonder meer films op BRD
- Als Sony hun gratis Casino Royal meeteld zijn de verschillen tussen beide een stuk kleiner als iedereen verwacht.

En als je een beetje weet van trends en grafieken dan ziet deze grafiek er beter uit voor HD-DVD dan voor BR. (Stijgende pieken voor HD-DVD, Dalende Pieken voor BR)
Oei oei.. verkeerde interpretatie denk ik.
Het gaat over verkochte schijfjes, dus de pieken zullen samenvallen met film releases denk ik.
Het enige wat de grafiek laat zien is dat de interesse in oudere films in HD-formaat niet bijzonder groot is. Er zijn tamelijk weinig mensen geďnteresseerd om hun favoriete films die ze al op DVD hebben ook nog 'ns op HD-DVD of Blu-Ray te kopen. Nieuwe titels lopen daarentegen wel goed, dat zijn ook de uitschieters in de grafiek. Van de film 300 werden alles bij elkaar 300.0000 exemplaren in HD-formaat verkocht. Dat beginnen toch interessante aantallen te worden voor wat op dit moment nog steeds een niche-markt is.

Ik denk dat je na de kerstperiode wat meer kunt zeggen. Dan worden alle populaire films van de afgelopen zomer in een paar maand tijd achter elkaar uitgebracht.
En... volgens mij laat de grafiek ook zien dat HD-DVD (nog) wat achter blijft.
Echter de hele lijn volgende volgt de HD-DVD een meer groeiende lijn...
Ik vind het jammer dat het bericht toevallig maar van 1 bron afkomstig is. Met de stroom aan informatie op dit moment uit de CEDIA EXPO 2007 zou beter zijn om meer artikelen te combineren.
Hier nog wat interessante formaatoorlog-bits:
http://arstechnica.com/ne...umers-watch-and-wait.html
Het gaat over de verkoop van de schijfjes, niet de apparaten, of zoals het artikel zegt:
gezien de hoeveelheden hd-dvd en blu-ray-spelers die sindsdien verkocht zijn is een dalende lijn in de verkoopcijfers van de bijbehorende hd-media op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Met ander woorden: Er zijn veel apparaten gekocht, maar niet meer schijfjes. Dus wat staan al die apparaten te doen?

edit:
dikkevingersyndroomsmoes

[Reactie gewijzigd door beezzthing op 7 september 2007 09:11]

Spelcomputer te zijn? Als al die PS3 consoles worden meegeteld als BR spelers kan ik me dat goed voorstellen.
En wat dan bij de HD-DVD spelers? Het zal toch niet zo zijn dat het effect van de 360 add-on zo groot is.
en die koop je nog alleen voor de films omdat die daar alleen voor is.

zou sony ook ps3 speldiscs mee rekenen in hun vergelijkingen?
Het film aanbod op HD formaat moet nog groeien.
Als weer 'n hit film gereleased wordt dan piekt het weer even en dan daalt het weer.
Uiteraard zullen als er aardig wat spellen op release punt staan de Sony PS3 meer voor games gebruikt worden dan film.
Het gaat hierbij niet om de prijs van de spelers, noch over de zekerheid, noch over kwaliteitsvergelijking met DVD, zoals sommige suggereren.
Het gaat hier over een daling van de verkopen. Dus er is meer de vraag: waarom kochten de mensen met een BR-speler eerst nog 70.000 schijfjes en is dat nu 35.000?

Het lijkt mij logisch dat degene met een HD-DVD- BR-speler zich al 'bij een kamp hebben aangesloten'. Deze kiezen dus voor een bepaald soort schijfje. Ik denk dat de daling ook komt, omdat veel mensen denken: die disc koop ik wel in december voor die en die.
Met het huidige prijspijl van de spelers en de schijfjes ontstaat een effect van 'verzadiging'.

Degenen die het huidig prijspeil voor de spelers hebben 'overwonnen' en degene die een speler als spelconsole hebben aangeschaft willen natuurlijk ook in het begin de mogelijkheden van HD zien en laten zien. Zodoende heeft men een aantal schijfjes gekocht, om de speler / console op het HD vlak niet ongebruikt te laten.

Echter, omdat het aanbod minimaal en de prijs hoog is, stopt zeker een deel van deze mensen met aanschaffen van HD materiaal. Dat zie je nu terug in de grafieken.
ik zie een aantal redenen waarom ik althans niet schrik van dit bericht:
- media + lezers/branders te duur
- van 4.5Gb naar 30Gb is niet zo'n grote stap voorwaarts (moest het nu 100Gb zijn... maar dat zou alleszins nog niet voor meteen zijn)
- de standaarden-oorlog (BR of HD-DVD)
- DVD voldoet nog prima, in extreme gevallen gebruik je een DL disc voor de film en een DL disc voor de extra's...
Natuurlijk voldoet DVD nog voldoende net zoals vroeger VCD en VHS voldeed. Het verschil toen naar DVD´s was niet gigantisch en de overstap naar HD content is weer niet gigantisch echter een groot verschil naar mijn idee is dat bij de overstap naar DVD enkel een DVD speler nodig was terwijl bij HD je tv ook aan vervanging toe is. En zeker HD tv´s zijn nog een slag duurder wat denkelijk toch nog wel even de overgang teegnhoud totdat alles qua prijs op een lager niveau ligt.
Een ander probleem is... waar krijg ik in godsnaam BR schijfjes? Ik zie ze sporadisch en dan enkel weer de laatste hits maar bv een Charlie Chaplin is nog niet te krijgen en andere meester stukken.
het verschil tss VHS en DVD wordt door de meeste mensen wel als aanzienlijk beschouwd
niet alleen het geluid is veel beter, maar vooral het beeld is zichtbaar veel zuiverder en scherper
bij BR en HD DVD is dit anders, het geluid is niet/nauwelijks beter (tenzij je een HEEL goede geluidsinstallatie hebt) en het beeld is idd wel zeer goed, maar de meeste mensen hebben in het beste geval een 720p tv, waar een goede opgeschaalde DVD er ook goed uitziet
de winst is dus minimaal (voor de meeste mensen)
Van VHS naar DVD was een veel grotere stap dan DVD naar BR/HD. BR/HD is meer van hetzelfde, DVD was voor VHS hetzelfde als wat de CD voor het casettebandje was...
uhm, blijkbaar heb jij geen fatsoenlijke HDTV want het verschil tussen DVD en BR/HD is vergelijkbaar met VHS en DVD..
Waarschijnlijk heb jij nooit een cassettebandje gehad. Meer pixels is inderdaad leuk en het beeld is inderdaad ook een stuk beter, maar de consument beleving gaat niet alleen om pixels. De stap van VHS naar DVD bracht niet alleen veel beter beeld en veel beter geluid, maar ook veel meer interactiviteit, geen slijtage, en directe scene toegang enz enz.

Overstap van dvd naar HD (HDDVD of BR) brengt alleen maar beter beeld.
Ik heb een aantal keer HD gezien en als je inderdaad direct ook een zelfde DVD kijkt ziet het HD materiaal er beter uit, echter kan ik van de DVD kwaliteit net zo goed genieten als van HD.
Het verschil is veel kleiner dan met VHS. Daar was het zoeken naar ruimte op de band... of zoeken op welke band wat stond... tevens was de kwaliteit niet zo goed als DVD is. (zeker met wat goedkopere slechte VHS-banden)
Absoluut niet vergelijkbaar dre!!!! Ik weet niet of je nog een videorecorder ergens in huis hebt staan, zo ja sluit 'm nog eens aan en wow wat valt dat beeld tegen. Af en toe nog erger dan een eerste release screener van een slecht rip groep! Ja een dvd is helemaal niet zo scherp op een hd tv maar het verschil is bij lange na niet zo groot als toen der tijd met vhs!!!
Pardon ? Verschil tussen VHS en DVD is niet gigantisch :?
Zet eens een VHS een half uur op pause. Je hebt dan een half uur lang stotterend beeld, je tape is aardig versleten daar en je koppen gaan ook weer een stuk minder lang mee.
MEt DVD heb je direct toegang tot filmstukken zonder eerst een half uur te moeten spoelen op de tape.
Beeldkwaliteit tussen VHS en DVD is een enorm gat.

En HD vs DVD is ook een wereld van verschil: 576i tov 1080i of zelfs 1080p, ik vind het behoorlijke verschillen hoor.

Bijkomend probleem : de DVD markt is behoorlijk verzadigt, vrijwel iedereen heeft wel een alles slikker van 25,- bij de Blokker vandaan.
De HD spelers beginnen net pas een klein beetje te dalen in prijs.

In principe heb je gelijk dat je bij een HD speler ook een bijpassende TV nodig hebt. Vergeet echter niet dat een downscaled HD film er nog altijd beter uit ziet dan een brakke DVD transfer op dezelfde (non HD) TV.

[Reactie gewijzigd door Koffie op 7 september 2007 08:58]

Ik stel voor als je je videorecorder nog hebt dat je deze vervang. Door de jaren heen hebben we thuis de nodige videorecorders versleten maar nooit problemen ondervonden die jij noemt. Tevens gaan bij ons de tapes bij ons relatief lang mee (4 jaar+ iets wat ik rw-dvd´s niet zie doen). Eveneens het terugspeolen ja dat gaat langzaam maar een half uur is toch lichtelijk overdreven.. een paar minuutjes voor een tape van 3 uur eerder.
Dan het kwaliteitsverschil die is er zeker, maar zoals dat de resolutie bijna verviervoudigd is naar dvd, doet dit weer bij hd-content. Verder een downscale op een gewone tv van hd-content ziet er net zo brak uit als een gewone dvd. Je zit op de maximale resolutie. Sterker nog door de interpolisatie is het goed mogelijk dat de kwaliteit zelfs terug loopt, al heb ik dit nog nooit geprobeert op een gewone tv.
Ik heb anders genoeg dvdrs in mijn collectie ouder dan 4 jaar dus dat bestempel ik als onzin.
Je moet natuurlijk geen goedkope schijfjes nemen in die zin.
Hij heeft het over de herschrijfbare dvd+/- rw schijfjes, niet over +r of -r :)
[sorry]

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 7 september 2007 11:56]

Ik vind het apart dat nog niemand heeft gezegd dat de overstap van vhs naar dvd toch wel betekende dat we eindelijk van analoog naar digitaal gingen... (en ja, dan beschouw ik tapes als analoog wat wellicht niet voor 100% klopt, maar qua kwaliteit en manier van verwerken komt dit nagenoeg in dezelfde categorie). daarnaast kwam wat al wel genoemd is de mogelijkheid om op ieder moment iedere positie van de film aan te spreken..

Dit was echt wel een enorme sprong. Zoiets als van de cassette naar de cd.

Wat we nu zien is echter gewoon een vernieuwde dvd met wat opgekrikt geluid, wat opgekrikt beeld. maar de stap is toch wel degelijk vele malen kleiner.

Ik verwacht dat de stap pas weer groot wordt bij solid state oplossingen, wellicht de holodisc of iets dergelijks. Of misschien wel moleculaire opslag. We zullen het zien.
Op een tweelaags BD past 50GB, alleen zijn de schijfjes enorm duur als je ze zelf wilt schrijven.
Het is inderdaad allerminst verbazend als je kijkt naar het feit dat de schijfjes 10 euro duurder zijn en een kleiner aanbod hebben.

@n4mel355:
Een andere grote vooruitgang bij Tape -> DVD is het feit dat je niet terug hoeft te spoelen. Erg irritant vind ik (ik heb sinds kort weer een VHS speler).
BR en HDDVD bieden enkel betere beeldkwaliteit (als je een HDTV hebt) en niet meer content (op dit moment). Qua beeldkwaliteit vind ik DVD's ruim voldoende, er is dus helemaal geen reden om HD content te kopen voor een 50% hogere prijs (tenzij je natuurlijk een PS3 hebt liggen of een X360 met HDDVD speler).
Helemaal mee eens dat de blu ray en HD dvd schijven nog te klein zijn.
Bij het uitkomen van de CD-rom (512 MB) hadden we 40 MB disken voor PC's.
Bij het uitkomen van de CD-R (640 MB) waren de grooste disken voor PC's 1 GB.

Dus als de optische media even goed met zijn tijd was meegegaan als de harddisk hadden we nu 12,8 TB optische rom (uitgaan van 1 TB disken) en 625 GB RW.
Afgezien dat jouw berekening niet klopt ..
vergelijk 9GB DVD toen 120 GB HD normaal waren
met 30GB HD-DVD nu 500 GB schijven de norm zijn.

loopt niet eens zo gek ver uitelkaar.
Hoezo klopt deze niet.

de CD-ROM is uit 1983 toen werkte we nog met de 286. Een 40 MB disk was toe duurder dan een 1 TB nu. Men kocht toen thuis nog 8086 met 20 Mb disk of werkte met floppy. Dat de CD-rom voor een tweaker nog te duur was geeft ik toe.

CD-R is uit 1988 waar we nog met 386 systemen werkte. De 486 bestond nog niet.
Een terabyte disk van nu is echt heel erg veel goedkoper dan een 1 Gb van toen.
Voor thuis was een 100 MB al weelde.

Hardeschijven worden per jaar dus iets meer dan 1,5 maal groter
Optische schijven (rom) hadden nu dan toch echt rond de 10 TB moeten zitten

Veel twekers verwarren de introductie met het moment waarop zij hun eerste CD-Rom kochten. Dit is echt heel veel later.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True