Blu-ray geplaagd door compatibiliteitsproblemen

Twee nieuwe blu-ray-titels van Fox blijken op diverse bd-spelers tot afspeelproblemen te leiden. De problemen zouden veroorzaakt worden door het bestaan van verschillende versies van de blu-ray-standaard.

Blu-ray logo Op diverse fora wordt geklaagd over problemen met de blu-ray-versies van Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer en The Day After Tomorrow. Deze films worden door de Samsung BD-P1200 in het geheel niet afgespeeld, terwijl de oudere BD-P1000 met horten en stoten nog een half uurtje video weet te produceren. De PlayStation 3 heeft een firmware-upgrade nodig om de ellende te verhelpen en ook het Windows-programma Cyberlink PowerDVD heeft de nodige problemen.

Fox-topmarketeer Steve Feldstein bevestigde het bestaan van de problemen, die veroorzaakt zouden worden door het gebruik van nieuwe interactieve technieken. Feldstein legde de verantwoordelijkheid bij de fabrikanten van afspeelapparatuur: 'Deze films hebben goede reviews gekregen en kunnen afgespeeld worden op goed geüpdatete apparatuur. Klanten kunnen het beste contact met de fabrikant van hun speler opnemen, want die moet voor updates zorgen.'

Silver Surfer-rantHet is echter nog onduidelijk waardoor de gebrekkige weergave wordt veroorzaakt. De manier waarop Fox gebruikmaakt van de combinatie van de BD+-kopieerbeveiliging en BD-J, de blu-ray-versie van Java, is volgens Betanews de hoofdverdachte. Beide 'standaarden' zijn nog uitgebreid sinds de eerste blu-ray-spelers verschenen, met als gevolg dat alle inmiddels verkochte spelers bijgewerkt moeten worden. Extra complicatie is dat de indertijd beloofde foutmeldingen uitblijven: verouderde apparatuur meldt niet dat er een nieuwe firmware nodig is en naar de oorzaak van een haperende speler kan door de meeste gebruikers dan ook alleen maar gegokt worden.

Door René Wichers

Eindredacteur

06-10-2007 • 18:24

94

Reacties (94)

94
92
15
6
0
10
Wijzig sortering
Voor mij als tweakert is het nog niet zo'n probleem maar als ik kijk naar het aantal niet-tweakers dat die apparaten in huis haalt (al dan niet voor de pats, "kijk, ik heb een BD speler..!!") die er problemen mee gaan krijgen zie ik de rijen dalijk al staan bij de Mediamarkt.
Dergelijke klanten moeten gewoon op hun apparaten kunnen vertrouwen, ik ruik dat hier een hoop geëikel met de Consumentenbond van gaat komen. De gemiddelde koper van een BD/ HDDVD speler koopt zo'n ding in d veronderstelling dat het, net zoals de DVD speler, zeker een jaar of wat zonder problemen gaat werken.

Ik kan eigenlijk zulke (potentiele) kopers alleen maar aanraden te wachten tot zulke kinderziektes de wereld zijn uitgeholpen, of in ieder geval duidelijk is wat en welke updates, drivers, codecs en weet ik wat nog meer er nodig zijn voor het speelgenot.
Laat je even weten wanneer het zover is? We hebben nu al meer dan 100 jaar auto's en zelfs daar zijn de kinderziektes nog niet uit.
Ik geef toe, het is belachelijk dat een DVD-speler, gsm of PC OS niet foutloos werkt (en we dat ook nog eens accepteren), maar afwachten is niet de oplossing.
Nou wachten lijkt me in dit geval wel een goede oplossing hoor. Over twee jaar weet je wellicht welk formaat gaat winnen, en is dat formaat gestabiliseerd. Of misschien komt er wel ineens een derde formaat opzetten die er met de winst vandoor gaat. Zou niet de eerste keer zijn.
Is een firmware-update functie een verplichte in een BR speler eigenlijk? Dan lijkt me dit namelijk niet zon probleem.. Blijft vervelend natuurlijk.

Hier zie dan weer wel dat bijvoorbeeld de simpele update functie van een PS3 erg handig is.
Mijn Philips DVD speler en HD recorder heb ik onlangs gewoon geupdate met een downlaod in een .ISO bestand, welke niet eens uitgepakt hoeft te worden maar als ISO erin gaat. Op zich allemaal heel mooi maar hoeveel consumenten bekijken dit soort zaken ? Ga maar eens op een site zoals Philips of HP een update zoeken, dat kan je een tijdje kosten want de sites werken niet zo "logisch".

Het word eens tijd dat er 1 algemene site komt voor firmware's en update's die direkt linken naar de juiste site waar de driver/firmware staat, met een klein knipoogje naar Tweakers.net ;)

En wat betreft dit verhaal met BR, als standaard apparaten al niet kunnen voldoen aan bepaalde features dan word dat een groot probleem. En om nu steeds firmware updates te gaan halen voor een film is ook niet echt ontspannend. Weer een reden voor velen om te kiezen om dit soort films te downloaden, Sony begrijpt dat nog steeds niet helemaal geloof ik.
Het word eens tijd dat er 1 algemene site komt voor firmware's en update's die direkt linken naar de juiste site waar de driver/firmware staat, met een klein knipoogje naar Tweakers.net

als ze zoiets zouden maken zou ik het meuktracker noemen..... ;)
Al wordt die voor firmwares nog niet zo heel vaak geupdate. Maar het overzicht is vaak wel ver te zoeken.

Maar goed, working on it :P
Geen idee hoe het met de meeste zit, maar bij HP is het echt klik op "drivers downloaden" Je voert je product in, en je bent op de drivers pagina, makkelijker kan niet...
behalve dan bijvoorbeeld met een laptop..
waarbij 3 verschilende audio chips zijn gebruikt.. en 2 verschillende videochips.. allemaal in hetzelfde model...
Anoniem: 212607 @SunnieNL6 oktober 2007 23:30
Bij HP kan je ook een updater programmatje downloaden dat zelf de drivers gaat ophalen die bij jouw laptop horen. Dus het moet allemaal niet zo moeilijk hoor.
Ook leuk als gewoon het hele model nummer niet op het product vermeld staat.

Het heeft me enig speurwerk gekost om een Compaq Evo D510 daadwerkelijk te identificeren als een D510 8)7
Ik heb geen problemen om op de site van philips of hp een driver te vinden hoor. Je moet idd wel iets meer links aanklikken bij Philips voordat je hebt wat je zoekt, maar nog steeds goed gecategoriseerd, mits je de gebruikelijke termen kent van de categorien, dunkt me. (eerst consumentenproducten klikken > dan ondersteuning etc. bij philips, en bij hp alleen productondersteuning etc.)

Maar misschien heb je wel gelijk en moeten ze wat drivers/firmware betreft gewoon de categorisering laten voor wat ie is, en de drivers/firmware op de hoofdmenu's zichtbaar te maken, los van of je ondersteuning wilt.
Al is ondersteuning standaard een categorie waar drivers normaal gesproken onder vallen. En dan kom je weer tegen het feit dat je dan alles wel op de hoofdpagina/hoofdmenu's kunt gaan trappen.
[...]
mits je de gebruikelijke termen kent van de categorien, dunkt me.
[....]
Juist daardoor is het voor de "normale" consument niet echt geweldig dus.
Gewoon op de frontpage een knop met productupdates ofzo zou beter zijn.
Hebben ze nog meer BD players getest ? Heeft de Panasonic het bijvoorbeeld ook ?
Want als het alleen Samsung betreft, dan kun je allicht stellen "Samsung heeft compatibiliteits problemen" 8-)
In het artikel staat dacht ik iets over dat ook PS3's moeten worden geupdate om goed te werken en ook Cyberlink's PowerDVD moet worden bijgewerkt. Dus dat alleen Samsung problemen heeft.....!
Tjah kinderziektes he, blijft vervelend.
Ik weet het niet zo snel, maar ik denk dat deze ook voorkwamen bij DVD.
Anoniem: 83292 @Jokuh6 oktober 2007 18:42
Nee hoor, bij DVD is tenminste wel eerst nagedacht voordat het product op de markt kwam. Bij BR is alleen maar aan de portemonnee gedacht.
Ook DVD had in het begin met verschillende kinderziektes te maken. Wat er vooral voorkwam was dat sommige films zich niet helemaal aan de standaarden hielden en daardoor niet op sommige DVD spelers waren af te spelen. Het meest bekende voorbeeld hiervan was de DVD van The Matrix uit 1999. Deze was op een groot aantal DVD spelers niet af te spelen en als ik het mij goed herinner heeft Warner Bros. toen een omruil actie opgezet voor iedereen die problemen had met deze DVD.

Het omgekeerde is ook voorgekomen, dat een DVD speler niet alle DVD's kan afspelen die zich wel aan de standaarden. Ik had zelf een tijdje een DVD speler die niet goed overweg kon met films die gebruik maakten van de multi-angle feature van het DVD formaat.

[Reactie gewijzigd door MetroidPrime op 7 augustus 2024 00:52]

Blu-Ray moest snel op de markt gebracht worden om zo geen achterstand op HDDVD te krijgen. Dat Blu-Ray nou eenmaal meer mogelijkheden heeft dan HD-DVD betekend ook dat er meer mis kan gaan. Ook moeten fabrikanten van spelers gewoon zorgen dat het gebruikers wordt meegedeeld dat er een firmwareupdate moet worden gedaan. Of het in de handleiding zetten als dat al niet het geval is. Fox kan het ook gewoon op het doosje zetten...

Weet ook nog wel dat op een aantal DVD spelers DVD+R/RW schijfjes niet af te spelen waren. Nu nogsteeds trouwens.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 7 augustus 2024 00:52]

De problemen komen doordat het Consortium de beveiliging van BD naar nieuwe hoogtes wil brengen.
De consumenten zijn nu de dupe van onjuiste implementatie van een overbodig stukje software. Voor mij is dat onacceptabel.
Precies, en als het dan uit is, worden er ook nog eens tal van veranderingen gemaakt.
Ik heb twee DVD-spelers.

DE een is er een van de eerste serie en kan officieel alleen gefabriceerde DVD's afspelen evenals Video CD's en gewone CD's. Dat hij ook gebrande DVD+/-R's afspeelt is dus weer mooi meegenomen. De eesret series waren gewoon zeer beperkt.

De andere DVD speler (eigenlijk recorder) vreet ieder formaat dat je hem voorzet. Als die het niet kan afspelen is de schijf niet gefinaliseerd. Een probleem wat wel vaker voorkomt wat mensen vaak niet in de gaten hebben.

Oude spelers zullen niet snel iets nieuws kunnen afspelen. Sommige spelers komen van fabrikanten die vanaf het begin al maar 1 formaat wilden ondersteunen (of + of -). Die houden daar nog steeds aan vast zoals ze nu nog aan alleen HD of aan alleen BD vast houden.

Als je een nieuw apparaat gaat kopen moet je gewoon even kijken wat ie wel en wat ie niet slikt. Slikt ie een gedeelte niet? Laten staan dan.
@Who Am I:
Dat Blu-Ray nou eenmaal meer mogelijkheden heeft dan HD-DVD betekend ook dat er meer mis kan gaan.
Dit is dus niet waar. HD DVD kan evenveel als BD. Ja, ook dat programmeren dus. Kijk maar naar de HD DVD versie van 300 (behoorlijke interactiviteit tijdens film) en Evan Almighty ("leuk" internetshoppen).

HD DVD heeft gewoon zijn zaakjes beter voor elkaar. Er kan alleen minder data op, maar dat zal later met de steeds verbeterende compressie algoritmen ook geen punt meer zijn voor de film-consument.
Niets is meer waar en daar kwam nog bij dat er een race aan de gang was eerste op de markt had een klein voorsprongetje.
Dus werden er hier en daar hoekjes afgesneden O-)
Probeer jij eens een dual layer dvd te spelen in een eerste generatie dvd-speler....
Mijn creative 2speed dvd speler had daar echt geen problemen mee, waar de mpeg2 kaart weer wel problemen had met een AMD cpu.
Elke eerste generarie dvd-spelers speelt dual layer dvd's. Bijna elke film is een DVD-9, en dus dual layer.

Jij bedoelt waarschijnlijk dual layer dvd-R?
Losstaand daarvan. Dual layer is volgens mij nieuwer dan de gewone DVD dus lijkt me niet dat je dat zo gemakkelijk kunt vergelijken.
Het lijkt mij dat ze bij de release van DVD dus nog geen dual layer hadden en je daar dus bij sommige fabrikanten nog geen ondersteuning voor had.
Onzin, het is precies zoals Nelissuh het zegt, zo goed als elke film, ook de allereerste dvdfilms zijn dvd9 en dus dual layer.

Kinderziektes zoals deze (dat meerdere dvdspelers bepaalde films niet afspelen door compatibiliteitsproblemen) kwamen echt niet voor bij dvd. Natuurlijk waren er dvdspelers die soms iets niet afspeelde. Maar dit vind ik geen vergelijkbare situatie. Het gaat hier om een structureel compatibiliteitsprobleem.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 7 augustus 2024 00:52]

uhm.. think again.. de eerste 'dvd-9' disks waren flippers, en dan dus dvd-5 aan elke kant.. heb er hier nog een zwik liggen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 7 augustus 2024 00:52]

Het zat er vanaf dag één in de standaard en is niet later toegevoegd voor zover ik wet. Het kan dus best dat er films double sided zijn uitgebracht, bijv. omdat dat goedkoper was, maar voor zover ik weet had DVD vanaf dag één vier varianten:

1 sided, 1 layer: ~5 GB
2 sided, 1 layer: ~9 GB
1 sided, 2 layer: ~9 GB
2 sided, 2 layer: ~18 GB
Dat is exact hetzelfde probleem als er nu is. BD1.1 (of is het al 1.2?) disc die niet lekker spelen op een BD 1.0 speler.
Absoluut niet waar. Ik weet nog goed dat de enige juiste mogelijkheid om destijds (7/8 jaar geleden) een DVD speler te bestellen via Wehkamp was. Simpelweg omdat je het apparaat dan thuis kreeg en al je DVD'tjes kon uitproberen. Werkte niet al je dvd'tjes dan stuurde je hem terug en bestelde je een ander. DVD9 werd door heel veel spelers niet ondersteund wat wel te merken was toen er een nieuwe disney film uitkwam. Pas een half jaar later kwamen er firmware upgrades uit.

De allereerste DVD films waren trouwens ook absoluut niet dvd-9 ofwel dual layer. Eerste DVD'tje ooit gekocht was Armageddon.. enne.. die moest je gewoon omdraaien halverwege. Dual-side maar absoluut geen dual layer!
Heb zo een 6 uur durende DVD van Stephen King: Golden Years. Deze moest EN omgedraaid En er staat op de doos dat er een lichte hapering kan zijn bij het overgaan van laag 1 naar 2. Deze is uit de begintijd van het DVD tijdperk.
Zoals OdessE al aangaf: er waren gewoon vier varianten mogelijk en welke je had/hebt hing/hangt af van de fabrikant
http://bluray.highdefdige...iseofthesilversurfer.html

De review van Fantastic 4: ROTSS. Zoals je kunt lezen is de reviewer ZEER positief over de extra's en kwaliteit die deze disc levert (interactieve games, AVC mpeg 4 video stream, DTS-HD Master) en het is dan ook niet zo vreemd, als we even terugblikken op Pirates of the Caribbean. Eerste BD met interactieve features, eerste bluray die in dezelfde twee samsung spelers niet af te spelen was. ;)

Tweakers heeft er zelfs een artikel over geschreven destijds, dus vreemd dat ze nu net doen alsof het "nieuw" is.

En slightly off-topic: Je bent naar mijn mening ook gewoon dom als je niet de ps3 als blurayspeler kiest. De ps3 is sowieso al de beste speler, de goedkoopste, en hangt aan het internet voor constante updates. Je weet met dat apparaat dus vrijwel zeker dat hij alle BDs gaat ondersteunen (het zijn geen hardware maar software limitaties)
Een PS3 als BD-speler vind ik anders zwaar overkill. Het ding moet maar net in de inrichting passen, verbruikt een belachelijke hoeveelheid stroom en is ook de stilste niet. Mensen die een 'dedicated' BD-speler zoeken, willen natuurlijk een kwalitatieve standalone zonder poespas met een fatsoenlijke bediening en als het even kan normale afmetingen. Helaas zijn dergelijke spelers nog steeds vrij zeldzaam en nog niet al te betrouwbaar.

Een haastklus is bluray dus zeker wel te noemen maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit soort problemen binnen een jaar wel opgelost zijn. En vergeet niet dat dvd ook minstens 5 jaar nodig had om door te breken als definitieve opvolger van VHS. Bluray heeft dus nog de tijd.
ja en daar zit nou juist het probleem. DVD had 5 jaar nodig en toen was er maar één standaard en het kwaliteitsverschil tussen VHS en DVD was toch wel wat groter, zeker op het gebied van geluid. Om echt van het kwaliteitsverschil te genieten met Blueray en HD-DVD heb je eigenlijk een HDTV nodig, die weer een extra drempel vormt omdat je die ook moet aanschaffen. Ik zie het nog wel gebeuren dat er zometeen een derde schijfje komt waar nog meer op past en die nog goedkoper is, en dat die dan wint. Misschien was het gewoon te vroeg voor deze nieuwe standaarden?
* TheCapK denkt aan iets met holografisch..........en verwacht een stroom met commentaar!
Anoniem: 234657 6 oktober 2007 18:52
Storm in een glas water naar mijn mening, het updaten van firmware is tegenwoordig scheer en inslag.

Hoe vaak heeft je videokaart een update nodig, directx dat tegenwoordig ook veranderd met de dag.
Tevens is het inderdaad wat Ymmv meldt dat ook het hddvd kamp hier last van heeft gehad.
Het verbaast mij altijd dat hier op Tweakers erg negatieve berichten worden rond gestrooit over BR en niet over HDdvd.

Tevens als je het nieuwsbericht goed leest zo dat er naar hoge waarschijnlijkheid nieuwe beveiligings methoden zijn gebruik dmv nieuwe coderingen.
Lijkt me niet meer dan logische dat een apparaat dat voor die tijd uit is gekomen ( en deze techniek dus niet kan kennen ) een update nodig heeft van de firmware.

Maarja wie ben ik he :9
Ok, laten we het dan even met iets anders vergelijken: de DVD.

Hoe vaak heb jij je DVD-speler moeten updaten? En zo ja welke speler heb je dan die uberhaupt geupdate kan worden?
In de begintijd van de DVD had je ook dit soort aanloopproblemen, bijv met multi-angle DVDs. Daarvan zijn niet zo veel mensen op de hoogte want toen die problemen speelden was DVD enkel bekend bij een relatief kleine groep mensen. Het grote publiek kwam pas jaren later in aanraking met DVDs toen de techniek stabiel was en spelers/films goedkoop.

BTW er zijn aardig wat DVD-spelers die je met firmwares kunt upgraden. Heb ik vorig jaar nog gedaan met mijn Denon-speler om hem regiovrij te maken. Wel de duurdere merken natuurlijk.
Het grote publiek komt natuurlijk ook pas in aanraking met HD als de standaarden oorlog voorbij is, het aanbod aan content en spelers groot en natuurlijk de prijzen laag.
Nou ik had eerst een DD speler en ik wilde DTS dus sja ik moest daarna een nieuwe speler aanschaffen. En neeeeee een reciever was niet genoeg, de speler had geen DTS out over de optical uitgang.

Ik denk dat dit dmv firmware upgrades aangepast kan worden, en de early adopters zijn vaak van een bepaald niveau dat deze wel weten waar je de update kunt halen.
Een Philips DVD 751. En die heb ik een keer of 3 geupdate. Had problemen met het afspelen van SVCD (DVD branders waren toen nog erg duur...). Om die updates te vinden moest je wel goed zoeken, ze waren te downloaden van een Franse Philips site, maar die is op een gegeven moment gesloten...
Mijn allereerste DVD speler (Pioneer) was bijna 2000 gulden (excl. regiovrij ombouwkosten). Een eerste generatie. Dat ding heeft echt alles geslikt. Tot de eerste DVD-RW's toe. De enige reden om dat ding weg te doen was dat tie kapot ging na 5 jaar.
Blijkbaar kan men het dus wel; een apparaat maken dat gewoon werkt.
Je kan van een consument niet zo maar even verwachten dat die een firmware voor een afspeler gaat gebruiken om uberhaupt een film te moeten zien. Je kan over HD-DVD veel zeggen maar dit zal niet zo snel gebeuren met een HD-DVD speler.
Jaja... waarom heeft Toshiba dan deze webpagina?
Maar dat wil nog niet zeggen dat je een update moet gebruiken omdat je anders geen films meer kunt afspelen.

Verbeterde codecs e.d. kan altijd (mooier beeld ofzo), maar een film niet af kunnen spelen is erg funest voor welke standaard dan ook!
@ymmv:
Jaja... waarom heeft Toshiba dan deze webpagina?
Heb je die pagina eigenlijk wel gelezen?
Zeker alleen het woord "Firmware" gezien en gelijk dingen suggereren?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 augustus 2024 00:52]

Daar heb je gelijk in, maar ik heb het over die grootste groep mensen die 'een filmpje willen draaien' zonder dat soort problemen.

Het soort mensen dat naar de electroboer loopt voor "Un PeeCee" en het doet met de drivers die erbij geleverd worden, totdat er een paar jaar later zich een probleempje voordoet. Op de vraag of er ooit wel een geupdate is of er andere drivers geïnstalleerd zijn krijg je steevast het antwoord: "Eeehh, watte..??"

Die komen ermee in de problemen en kunnen hun 'filmke nie meer afspeule'... (ik ken er genoeg...)
Tweakers, overdrijven is ook een kunst he... "Blu-ray geplaagd door compatibiliteitsproblemen" terwijl het dus gaat om twee titels... HD-DVD had dezelfde problemen met een paar films waardoor firmware-updates van bepaalde spelers noodzakelijk waren. Dat leverde echter geen grote koppen op.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 7 augustus 2024 00:52]

De manier waarop Fox gebruikmaakt van de combinatie van de BD+-kopieerbeveiliging en BD-J, de blu-ray-versie van Java, is volgens Betanews de hoofdverdachte.

Waarschijnlijk omdat het eigenlijk om het bovenstaande ging, en dit geen probleem is dat uniek is voor deze twee titels.
Dat is het lot van de grootste in Nederland. De underdog wordt hier beschermd en wat succesvol is wordt neergemaaid.
over overdrijven gesproken:

PlayStation 3 heeft een firmware-upgrade nodig om de ellende te verhelpen

goed zo tweakers! |:(
Nee, je lacht je rot als je nieuwe film niet speelt ...
Heel simpel: terug naar de winkel met je film.
De laatste keer dat ik iets wilde ruilen in een DVD/CD winkel werd ik werd ik weggestuurd omdat de verpakking open was. Dus als je met een BD/HDDVD terug gaat omdat je player het niet wil doen heb je gewoon pech. Je kan hoogstens een nieuwe schijf van dezelfde titel krijgen, maar die zal het ook niet doen.
Dan zeg dat je zo terug komt met een wetboek. ik geef je op een blaadje dat ze je titel zo terug innemen aangezien de wet dat voorschrijft. een winkel kan zelfs zoveel regels verzinnen als ze willen, die worden toch overruled van bovenaf.
Dan zeg dat je zo terug komt met een wetboek. ik geef je op een blaadje dat ze je titel zo terug innemen aangezien de wet dat voorschrijft. een winkel kan zelfs zoveel regels verzinnen als ze willen, die worden toch overruled van bovenaf.
Gaat de winkel dan niet zeggen dat je speler niet deugt en dat je bij de winkel van de speler moet klagen?
Wordt je van het kastje naar de muur gestuurd...
Als jij je weg laat sturen heb je zlef pech en dat heb je helemaal aan jezelf te danken. En de winkel lacht je in je gezicht uit. Je hebt rechten en die kan een winkel niet inperken. Als het product niet voldoet aan je verwachtingen (en het is aan de winkel om te zorgen dat jij de juiste verwachtingen bij een product hebt), mag je het binnen 8 dagen terugbrengen, zelfs zonder opgaaf van reden.

Ja ik ken ook winkels die je proberen wijs te maken dat je dat recht opgeeft als je de verpakking opent, maar dat is gewoon onzin. De algemene voorwaarden van een winkel gaan absoluut niet boven de wet en waar die voorwaarden tegen de wet zijn, kun je ze dan ook gewoon negeren.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 7 augustus 2024 00:52]

ja, maar je hebt je geld al afgegeven, dus wat moet je? Toch heel lastig hoor. Ik heb het ook gehad met memory cards. Dat een mp3 spelertje niet alle varianten van SD flash lust. En die kaartjes waren toen hartstikke duur. Wat moet je dan als ze gewoon weigeren je geld terug te geven?
Dreigen met de rechter? Kan vaak goed helpen. En vooral veel erover praten met bekenden. Teruglopende klandizie is nooit goed voor een winkel.
Anoniem: 218213 6 oktober 2007 18:28
nouja ,mooi voor die mensen dan,eigenlijk zeggen ze gewoon tja kan er ook niks aan doen bekijk het maar :(
Dit soort dingen houden mij wel tegen om te investeren in een next-gen speler. Pas als de DVD in aanbod minder is dan de next-gen speler ga ik mij er pas in verdiepen.
Tegen die tijd worden dit soort "foutjes" ook niet meer gemaakt.
Dit soort foutjes worden ook nu nog door DVD fabrikanten gemaakt. Laatst kon een nieuwe DVD-recorder van Philips de DVD-RW schijfjes van Philips niet goed beschrijven. Dit werd later ook met een firmware-update opgelost.
Dat vind ik nog minder erg aangezien je met zo'n dvdrecorder vaak wel aan internet zit (als je tenminste een pc recorder bedoeld), en je die dus gemakkelijk kan upgraden.
Voor de meeste BluRay spelers die bij de TV staan, is het nogal lastig om hem ff te updaten.

Daarbij komt dat ik het raar vind at ze dan nog zoveel aan het programmeren zijn voor de BluRay. Dan wil dat dus gewoon zeggen dat die nog niet af is!

Zoiezo denk ik dat de consument nog wel eventjes de tijd krijgt om de kat uit de boom te kijken aangezien het voor 75% van de bevolking nog niet echt nodig is om te upgraden. (geen HD-tv, tv is te klein om profeit te hebben van HD, te duur, etc)
De meeste Blu-Ray spelers die verkocht zijn, zijn PlayStation 3's.
En die zijn vrij gemakkelijk aan een internet-verbinding te koppelen hoor! :)

Als je nou een BD-speler van Sony of Samsung hebt, wordt het al moeilijker, hoewel die dingen volgens mij ook een netwerkpoort moeten hebben. Kijk maar hier: http://www.audioholics.com/images/samsungbdp1200rear.jpg
Dat is m.i. een stuk minder erg dan een stand-alone die niet eens kan afspelen.
Het idee achter een standaard is, dat elke fabrikant producten kan ontwikkelen volgens de specificatie van die standaard en dat het dan gewoon werkt.
Er zijn echter zoveel wijzigingen in BluRay doorgevoerd, die niets met kwaliteit en alles met beperkingen te maken hebben, dat er van een standaard in casu geen sprake meer is. Dit is nu precies waar consumentenorganisaties het altijd over hebben.
En dat is ook de reden waarom ik de BluRay en HD-DVD zolang mogelijk links laat liggen. Al zullen ze ons uiteindelijk wel door de strot worden geduwd als waren we foi gras-ganzen.
Voordat je een next-gen speler koopt moet je ook even naar het aanbod kijken. Het huidige Blu-Ray aanbod voor region 2 spelers is niets minder dan bedroevend.
ik weet niet waar jij kijkt dan met de huidige regio B aanbod is anders al best groot. Er zijn ook nog genoeg titels die regio vrij zijn.
Ga dan maar een Mediamarkt of Free Recordshop in. Zoveel films zitten er niet tussen en het zijn nog vaak oude films ook nog!
valt wel mee, en natuurlijk heeft ieder zo zijn eigen smaak, blijkbaar zitten er dus geen films tussen die jou en rolgordijn aanspreken..
@Martinspire
Als je alleen praat over titels die perse NL subbed moeten zijn dan is het nog wel karig maar Nederland is altijd al voorzichtig geweest. Bij DVD was het zelfs nog wel heel wat erger dan nu met HD-DVD/Blu-Ray. Ik zou eens zeggen ga eens kijken bij Play ed. dan zal je zien dat het al een heel stuk uitgebreider is.

Tweakers denken misschien dat Nederland vooruitstrevend is, maar het tegendeel zie je overal om je heen. Wat dat betreft is Nederland zo conservatief als het maar zijn kan. De enige reden dat we zogenaamd vooruit lopen in de breedband markt is dat Nederland zo klein is en dus weinig aan de infrastructuur hoeft te doen om heel veel mensen te bereiken anders liepen we met zulk soort dingen ook een hoop achter.

Trouwens voor alle pessimisten hier die denken dat dit bij het HD-DVD kamp niet voorkomt heeft het mis ook daar zijn de specificaties al meer dan 1x veranderd en zitten er nog meer veranderingen aan te komen ervoor dus ook daar kan het voorkomen. Enige verschil is dat het bij HD-DVD direct kan gezien de verplichte netwerkaansluiting waar het bij Blu-Ray via een ISO file moet gaan.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 7 augustus 2024 00:52]

Je ziet het niet helemaal goed.

Als de Nederlandse regering er mee kan pronken bij andere landen zijn we er als eerste bij.
-Vandaar dat De betuwe lijn er ligt maar deze geen aansluiting heeft in Duitsland. -Vandaar de HSL lijn waar je hier in NL geen winst mee behaald.
-Vandaar NL breed breedband want dat staat mooi in de statistieken.

Als het echter iets is voor de bevolking zelf zonder enige publiciteitswaarde in het buitenland dan mag het wel wat tijd kosten. Dan zijn we hier nog steeds als een stelletje kruideniers bezig.
Zo heb ik stagegelopen op het lab van een bedrijf waar 2 mensen zich bezig moesten houden met het ontwikkelen van een polyester kunsthars met een lage styreen-emissie buiten hun gewone bezigheden. Gelukkig hadden ze ook nog een stagiair (eerst een klasgenoot daarna ik) die ze er ook nog voor in konden zetten. Dat was een op en top Nederlands bedrijf inclusief mentaliteit.

Ze willen eerst een euro verdienen voordat ze er 10 eurocent aan uit willen geven. En zo gaat het altijd hier in NL. Het moet eerst opleveren voor ze er geld in willen steken omdat ze bang zijn dat het misgaat.

Vandaar dat dit soort ontwikkelingen altijd zeer langzaam gaan.
Het is toch zo fijn dat er duidelijke afspraken zijn over standaarden zeg.....
is het nou zo moeilijk om gewoon 1 standaard te maken?
Dat zegt HD-DVD ook :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.