Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: PricewaterhouseCoopers

Een paar maanden geleden werd voorspeld dat de omzet in de Amerikaanse gamesbusiness dit jaar die van muziekdragers zou inhalen. Volgens nu bekend geworden cijfers was dit voor de Nederlandse markt al het geval voor het jaar 2006.

De videogamesmarkt is binnen de entertainmentindustrie de snelst groeiende, en zal de komende vijf jaar meer opbrengen dan de markt voor muziekopnames, aldus de accountants van PricewaterhouseCoopers. Nederlanders gaven in 2006 17,1 procent meer uit aan games dan in het jaar ervoor; in 2005 was de groei 13,3 procent. De toename zou worden veroorzaakt door de introductie van de Xbox 360-, PS3 en Wii-gameconsoles.

Baby-gamer De waarde van de Nederlandse gamesmarkt zal in 2011 541 miljoen euro bedragen, in 2006 was dat nog 369 miljoen. Online videospellen waren vorig jaar goed voor 130 miljoen euro omzet. Ze hadden daarmee een aandeel van 35 procent van de totale Nederlanse gamesmarkt. De verwachting is dat online games de groei van de gamesmarkt de komende twee jaar aan zullen blijven jagen, maar dat de groei ervan daarna wat terug zal lopen omdat de omschakeling naar breedbandinternet op dat moment volledig zal zijn.

Met muziekopnames werd in 2006 322 miljoen euro verdiend aan Nederlandse muziekliefhebbers. Dat is dus voor eerst minder dan er aan games te gelde werd gemaakt. De markt voor geluidsdragers werd in 2006 6,1 procent minder waard dan het jaar ervoor, en volgens PricewaterhouseCoopers is die daling te wijten aan piraterij, en de toegenomen mate van sociale acceptatie daarvan.

muziekdownload-illustratietje Volgens het accountantsbureau zal de omzet op de muziekmarkt echter wel weer toe gaan nemen. Voor 2008 wordt verwacht dat de omzetdaling door de terugloop van de verkoop van fysieke geluidsdragers, geheel zal worden gecompenseerd door digitale distributie. In 2011 zal daar het leeuwendeel van de inkomsten uit muziekopnames worden gehaald, zo is de verwachting. Onderdeel daarvan is het downloaden van muzieknummers naar mobiele telefoons. Deze ontwikkelingen moeten uiteindelijk leiden tot een toename van de omzet tot 423 miljoen euro in 2011. Dat is nog altijd minder dan er in 2002 en 2003 werd verdiend, aldus PricewaterhouseCoopers.

Volgens de accountants hebben de muziekmaatschappijen het verlies overigens deels aan zichzelf te wijten. In de woorden van John Middelweerd, hoofd van de afdeling entertainment- en mediapraktijk van PricewaterhouseCoopers:

Het is duidelijk dat ze deze ontwikkelingen te laat hebben doorzien, en dat ze te vaak en te lang hebben vastgehouden aan bestaande businessmodellen. In plaats dat ze hun aanvankelijke voorsprong - door hun ingangen bij de artiesten en hun greep op het distributiekanaal - hebben benut om zich tijdig strategisch te heroriënteren, hebben ze vastgehouden aan een prijsniveau dat op een steeds transparantere markt op den duur onrechtvaardig en buitensporig werd gevonden door consumenten. Bovendien hebben ze te lang de illusie gehad dat ze illegale muziek wel met succes konden bestrijden. Ook in dat opzicht hebben ze de hedendaagse consument slecht begrepen.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik speel geen games op men pc, maar altijd op x360 + wii etc... Daarvoor koop ik ALLE spellen. Ik heb geen zin om ze te laten ombouwen + dat je tegenwoordig dan ook risico's loopt betreft online gamen, en ik denk dat het online spelen voor mij nog wel 1 van de belangrijkste dingen zijn voor een spel. Een goeie singleplayer is leuk, maar zonder multiplayer koop ik zelden nog een spel. Die multiplayer zorgt dat je het spel UREN langer gaat spelen dan als je alleen singleplayer hebt. Die heb je zo uit, en dan is het over. Einde. Maar met de multiplayer is er altijd iemand beter, en kan je altijd zelf ook nog beter worden en dat vind ik dus Superr :P
Als ze het nu goed doen, kunnen ze hun muziek in de games promoten :)
Heb al een paar goede muziek cd's gekocht na aanleiding van de muziek in games (waaronder Gassoline van Dead men's theory )
zat in de briljante game Project Indigo, in europa ook wel bekend als Fahrenheit :) soort filmische adventure-game
Er zijn producers en muziekanten die top producten leveren met een home studiotje van 3/4000 euro.
Een beetje game begind pas bij de miljoen euro dus ik vind het niet meer dan logies dat games veel duurder als muziek is.
Bv 50krent prutst ff een beat van 30min werk inelkaar rapt er een text die hij in een paar uur heeft geschreven eroverheen , de zooi ff afmixen klaar.
hooguit 5 uur werk voor een track.
Dat x 15 tracks is 75 uur is ong. 1/2week tegenover soms wel 5/6 jaar van een game waar ook nog eens honderden mensen aan werken.
Om een game of een film te maken moet je hard werken en respecteer gewoon dat ze daar geld voor vragen maar muziek is iets anders.
Het is net als bij chirurgen die in een normaal ziekenhuis werken om de mensen echt te helpen krijgen minder betaald dan een plastisch chirurg die ff een neus verbouwd.
Daarom boycot ik ook alle commerciele muziek.
Vanzelfsprekend wordt het verlies aan inkomsten voor de muziek industrie wederom gelegd bij piraterij, het is een makkelijke zondebok. Bijna net zo makkelijk als het downloaden van de auteursrechterlijke muziek.

Waarom is het toch dat ik, elke keer als ik de vergelijking met de gamesindustrie zie, het idee heb dat ze met opzet een tweede en derde mogelijkheid niet willen noemen.

De DVD en de games markt groeit, de bevolking groeit nauwelijks, het te besteden inkomen daalt en de cd markt daalt, en toch is er nooit iemand die zegt dat het misschien wel eens ligt aan een keuze die gemaakt moet worden.

Kennelijk kiezen mensen voor een game of DVD als ze moeten kiezen tussen een leuke cd die je een enkele keer speelt of een spel dat je uren, dagen, maanden kan spelen, mis.

En wat te denken van de daling van de cd prijzen zelf, kostten ze voorheen 21 euro, tegenwoordig gaan ze voor de gemiddelde prijs weg van 16 euro, soms zelfs 12 euro.

Helaas zie ik dit nergens terug, uiteraard wel de piraterij als boosdoener en natuurlijk de afzonderlijke berichten. Wel vergelijken, maar geen consequenties eraan verbinden.

Ik blijf het vreemd vinden.
Het is duidelijk dat ze deze ontwikkelingen te laat hebben doorzien, en dat ze te vaak en te lang hebben vastgehouden aan bestaande businessmodellen. In plaats dat ze hun aanvankelijke voorsprong - door hun ingangen bij de artiesten en hun greep op het distributiekanaal - hebben benut om zich tijdig strategisch te heroriënteren, hebben ze vastgehouden aan een prijsniveau dat op een steeds transparantere markt op den duur onrechtvaardig en buitensporig werd gevonden door consumenten. Bovendien hebben ze te lang de illusie gehad dat ze illegale muziek wel met succes konden bestrijden. Ook in dat opzicht hebben ze de hedendaagse consument slecht begrepen.
Ja dat roepen we hier al jaren :)
Ik vind dit eerder stemming makerij. Mensen die muziek duur vinden vinden games ook duur. Dus die factor is zwaar overrated. Speeld maar gedeeltelijk mee.
Iedereen heeft wel iets van die drang om voor 'n dubbeltje op de eerste rij te zitten.
Dat illegaal gedoe is zo makelijk. Veel makkelijk en voor de hand liggend dan werkelijk te shop liften in de winkel. Het is ook makkelijk om smoesjes te verzinnen om dit gedrag een robin hood tintje te geven. Het is gewoon jat werk. Als iets duur is laat je het liggen.

De factor dat de game industrie het beter doet, ligt meer hier aan:

De muziek industrie produkten hebben niet de mogelijk heid om tijdens gebruik de legaliteit te testen. Games heeft daarvoor optioneel de online play feature voor. Die wordt ook meteen gebruikt voor legaliteit check. MS XBox heeft daarvoor Xboxlive. PC games voor online play is 'n orginele game en sleutel vaak 'n must. MMO ook. Dit spoort legaal gebruik aan. Het illegale circuit is meer offline bezig. Omdat toch online gaan een ban kan opleveren.

Muziek heeft deze optie niet dat is puur offline gebruik.
Het gross van de gamers willen niet de online feature missen. Tja dan moet je kopen.

Dat muziek prijsstelling te hoog bevonden wordt tov Games kan ook zijn. Dit is dan 'n factor die boven op die hier boven komt.

[Reactie gewijzigd door SG op 1 oktober 2007 07:28]

Precies!

Ze moeten eerst de hand in eigen boezem steken en het oude business model aanpassen aan de moderne realiteit/markt.


Wel jammer trouwens dat ie de vaak draconische DRM en de vaak (te) lage kwaliteit die de "industrie" poogt te verpatsen als digitale versie niet meteen ook duidelijk aan de kaak stelt.
Komt wellicht ook doordat games nog altijd lastiger te kopieren zijn. Voor tweakers geen probleem (denk ik... ik heb geen illegale consolegames :D ), maar bij het gemiddelde kind in huis weet men niet wat een modchip is.

Ik vind games trouwens wel schandalig duur.
Nooit in de jaren 90 geleefd? Als ik optelde hoeveel omgebouwde PSX'en er hier in de buurt stonden. Gouwen handel op schoolpleinen...
en dan moest je een spel wanneer het een gaar spel was binnen een dag ruilen en anders had je dikke pech. Dat stimuleerde het downloaden en het ombouwen bij mij ook behoorlijk.
De verwachting is dat online games de groei van de gamesmarkt de komende twee jaar aan zullen blijven jagen, maar dat de groei ervan daarna wat terug zal lopen omdat de omschakeling naar breedbandinternet op dat moment volledig zal zijn.

Op zich geen logische verwachting, behalve als je had aangenomen dat mensen een breedbandaansluiting nemen om te kunnen gaan gamen. Hoeveel zouden dat hebben gedaan?

Maar die verwachting vormt wel de kern van de analyse. Zoals de titel al samenvat: Nederlanders geven meer uit aan games dan aan muziekdragers.
Nee, het gaat dus niet om games of muziekdragers. (Waarom wordt eigenlijk niet gesproken van gamesdragers, content en media zijn niet hetzelfde.) Het gaat om licenties en distributie: abonnementen op online games (met een evt. client-in-a-box) versus offline muziek (CDs).

Een waanzinnige en non-informatieve vergelijking.
Er wordt gesproken een gamesmarkt, van zowel games op media als online en over muziekopnames, zowel op media als online. Het is dus wel degelijk appels met appels vergelijken. In de bron wordt zelfs helemaal niet gesproken over mediadrager zodat enige onduidelijkheid helemaal niet bestaat.

De verwachting dat de groei daarna terugloopt in verband met de verzadiging op de markt van het aantal breedbandaansluitingen is wel logisch. Niet iedereen neemt een breedbandaansluiting om te gamen, maar een percentage kun je wel berekenen. Iemand met een nieuwe breedbandaansluiting en die online wil gamen zal waarschijnlijk de eerste periode gemiddeld genomen meer geld aan online games uitgeven dan daarna. Er blijft dus wel een groei alleen vlakt die na verloop van tijd in verband met de verzadiging van de breedbandmarkt af.

PricewaterhouseCoopers zuigt dit natuurlijk ook niet uit hun duim. Ze beheren de boekhouding van vele bedrijven in de entertainmentindustrie en zien dus daadwerkelijk wat er is besteed de afgelopen jaren en kunnen aan de hand daarvan een goede inschatting maken over de verwachting voor de komende jaren.
tsja, het is inderdaad appels met peren vergelijken, maar dat is ook de bedoeling hier. Men vergelijkt hier het hele aanbod van fruit en blijkbaar verkopen peren nu beter dan appels in tegenstelling tot een aantal jaar eerder
Non-informatie?

Hij vergelijkt 2 subsitutie goederen met elkaar.

Appels zijn een subsitutie goed voor Peren (beide voldoen aan de behoefte naar fruit)

Zo voldoen CD's en Games aan de behoefde naar Entretainment :)
Nou heeft dat ook te maken met de meuk van tegenwoordig die ze muziek noemen. Tegenwoordig kom je niet op de radio omdat je nummer goed klinkt, je komt op de radio omdat je Britney Spears heet.

Als ze nou eerst eens de muziekindustrie weer rond de muziek gaan bouwen, i.p.v. rond 1 of andere gehypte bimbo (of bimbo's), dan krijgen ze misschien weer wat respect terug en verkopen ze misschien wat meer platen.

Daarnaast, hulde voor de games industrie!
die nog altijd niet in de ether zitten...
bij games is volgens mij ook heel veel piraterij? de gamesindustrie groeit gewoon hard

[Reactie gewijzigd door Sir_Eleet op 30 september 2007 20:16]

Het multiplayer aspect van games is tegenwoordig net zo belangrijk, al dan niet belangrijker, dan het singleplayer aspect. Multiplayer vereist meestal een legale versie van een spel, het is dus best mogelijk (ik heb geen cijfers) dat ook meer mensen spellen gaan kopen om er mee te kunnen spelen.
De prijs van de games (pc dan) zijn de laatste tijd ook in prijs gezakt. Ik koop de laatste tijd mijn games niet meer aan 45-55 euro zoals ze een tijdje hebben gestaan, maar aan 25-35 euro wat in mijn ogen zowiezo wat piraterij oplost. Het duurde wel lang eer ze dit door hadden :')
Ook dit kan gewoon economisch verantwoord zijn. Wanneer er spellen verkocht worden voor 50 euro, is met een 10 tje aan kosten zo'n 40 euro per spel over voor de tussenschakels. Wanneer een spel 25 euro kost is er nog maar 15 euro over. Je moet dan minimaal 2.5 keer zoveel verkopen om break even te zijn, en je moet meer produceren.

Uiteraard moeten ze dan niet zeuren wanneer sommigen dan niet de moeite nemen om het te kopen, maar wel om het te downloaden, dat is dan als het goed is ingecalculeerd in je verkoopmodel.
Het zal mij vrij weinig interesseren of de winkel 2,5 keer zoveel moet verkopen.
Het gaat er mij meer om dat gamestudios worden ondersteund. Ik zie steeds vaker dat leuke game-makers of uitgevers in het rood komen te staan of worden opgedoekt.
Eidos stond volgens mij ook in het rood (Of ze hadden X aantal miljoen verlies gemaakt) heb ik ergens gelezen.
Spellen zoals Overlord en Company Of Heroes zijn gewoon prachtig en het zal mij wel wat doen als dit soort studio's weg gaan.
Dat komt omdat Publishers moeten investeren in games waar de verkopen dan ook 2,5 keer zo hoog moeten zijn. Het risiko wordt groter. Ook kwa investering grote wat dan 'n kosten post wordt. Dus publisher nemen minder risiko en geven dus minder snel groen licht aan orginele ideeen. De reden dat veel games meer van het zelfde zijn.

Dit komt omdat de gross van de dev's zwaar afhankelijk zijn van publishers die contracten afsluiten zwaar in hun voordeel.
De AAA titles Dev's zitten meer op gelijke voet met hun publishers.
Het gemiddelde dev volk heeft te maken met zeer strakke deadlines.
Als die niet gehaald worden heeft de Publisher 2 opties cannen of extra investeren.
De eerste is niet goed voor de Dev's die laaste zeer zeker ook niet. Het contract wordt erbij vaak ook gewijzigd onder nog mindere condities voor de Dev's.

Daarnaast kosten game maken zoveel meer geld dan vroeger dat de volume sales zo hoog moeten zijn om een profit te maken waar de dev's vaak als laaste in de rij staat om cash te ontvangen. Dat dit vaker niet gehaald wordt. Is dus al helemaal funest voor Dev houses.
Inderdaad. Jammer dat zoveel mensen het vanzelf sprekend vinden om spellen te downloaden of het normaal vinden om alleen spellen te kopen als het nodig is om het multiplayer te spelen.
Ik kan dit wel bevestigen. Ik download mijn spellen illegaal maar als ik het spel het waard vind zal ik het kopen voor de multiplayer. Als ik het niet waard vond hat ik het toch al niet gekocht en is er dus eigenlijk ook geen verlies geleden :9 .
zo doen meer mensen het. die downloaden het en dan kopen ze het.
zelf download ik ook, net als bijna ieder ander, en ik heb ook ooit "DAT SPEL MOET IK HEBBEN!" en dan koop ik het. vooral als ik een spel online wil spelen.

ik download eigenlijk iets meer om te kijken of mijn laptop het spel wel aan kan, had ik ook bij overloard, maar die hebben een aardige demo. (doet het wel maar happert)

maar demo's zijn geregeld ook te kort.. dan krijg je wel een indruk, oké, maar je hebt het spel meestal maar net door en is het alweer af gelopen..
dus dan krijg je de nijging om het te downloaden en dan kijken of je het wel echt zo leuk vind.
Klopt, dat had ik bij Bioshock. De demo was dermate teleurstellend dat ik die er heel gauw weer afgeflikkerd heb.

Totdat ik Bioschock toevallig bij een vriend zag die inmiddels al wat verder in de game zat, toen zag ik pas de 'potentie' van de game. Ben daags erop toch maar even naar de speelgoedwinkel gegaan...

Zelden heb ik zo'n waardeloze demo gezien/gespeeld, nog niet een beetje van wat er mogelijk is kwam naar voren en ik heb het idee dat daar nou juist een boel van de verkoop in zit: zorg voor een goede en speelbare demo die wel laat zien wat een game kan/doet/eruit ziet...
Helaas zijn demo's niet altijd even goed, soms zijn ze gebaseerd op oude code en is de echte game een stuk beter. En andere keren is de game zelf gewoon slecht..

Toch is een demo is manier om iets te bieden te hebben. En kan een goede of "acceptabele" demo de verkoop zeker verbeteren. Games zijn "de nieuwe" media en gelukkig begrijpen game studios ook dat we mondiger zijn en als ze komen met een uber-luie game remake voor FULL PRICE ( als je 5 euro betaalt voor een PS1 game voor op je PS3/PSP is dat best wel het waard..maar om 30 euro te betallen? ) dan doen ze het fout!
Misschien is het zelfs wel een idee om in de toekomst gewoon de hele game online te zetten, waarbij je moet betalen als je online wil kunnen spelen. Op deze manier kan men goed kennis maken met een spel, hoef je niet meer zo moeilijk te doen om illegale downloads en wanneer men het spel goed vind zal men na het offline spel, wat meestal in een 1 tot 3 dagen wel uitgespeeld is, zal men vanzelf ook de online versie wel willen hebben! Eventueel volgens het WoW concept.
Bij games is dat veel minder dan bij muziek. Als ik muziek jat kan ik die direct afspelen. Voor een game moet ik in het beste geval eerst een DVD gaan schrijven of op zoek gaan naar een hack. Zulke zaken maken het voor de gewone consument veel moeilijker om games te gaan jatten.
dat is toch maar normaal
games kosten nu eenmaal 4-5 maal zoveel als een cd'tje
Geld kan je maar 1 keer uitgeven. Blijkbaar geven ze dat geld liever uit aan 1 spel dan 4 of 5 cds.
Omdat het downloaden en afspelen van cd's gewoon een pak gemakkelijker is dan bij games. Moesten games amper 10mb groot zijn en zonder hack af ye spelen zou je hetzelfde zien bij games als bij muziek.
maar er zijn nu ook eenmaal minder gamers ;)
Dus komt dit ongeveer op hetzelfde uit

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True