Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Volgens een onderzoek van TNS NIPO spelen Nederlandse vrouwen vrijwel evenveel computerspellen als mannen. Ook blijkt dat tweederde van de gamers vindt dat gewelddadige games verboden moeten worden.

TNS NIPO logoHet onderzoek werd onder ruim achtduizend Nederlanders met internet gehouden. Hieruit bleek dat 42 procent van de Nederlandse vrouwen gemiddeld minstens een kwartier per dag een spel spelen. Bij de mannen is dit percentage 44 procent en bedraagt de dagelijkse speeltijd eveneens een kwartier. Alleen de groep hardcoregamers is onder vrouwen kleiner. Zes procent van de vrouwen speelt meer dan twee uur per dag, bij mannen is dit twaalf procent.

Gewelddadige games liggen het minst goed bij de vrouwelijke doelgroep. Driekwart van de vrouwen vindt dat deze verboden moeten kunnen worden, 53 procent van de mannen deelt deze mening.

De pc wordt door 93 procent van de ondervraagden gebruikt. De Playstation 2 komt op de tweede plaats met zestien procent. Vier procent geeft aan dat ze gamen op de Nintendo Wii en drie procent gebruikt hier de Xbox 360 voor. De Playstation 3 staat onderaan met n procent. Zes procent laat weten wel eens onder werktijd te spelen.

22 procent geeft aan naast de pc en spelcomputer ook op een mobiel apparaat te spelen, zoals de Nintendo DS, Gameboy, PSP of mobiele telefoon.

Casual games
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Ik vind de uitkomst van dit onderzoek zeer moeilijk te geloven. Dat ligt uiteraard aan mijn perceptie, maar in mijn omgeving is de verhouding gamende mannen:vrouwen behoorlijk scheef.
Ook heb ik nog nooit iemand horen klagen over geweld in games. Hoogstens het soort geweld in spellen als GTA, maar dan nog erg zelden. Ik vraag me dan ook ernstig af hoe de vraagstelling was (suggestief?) en hoe 'gewelddadig werd omschreven".
Als je nog nooit iemand over geweld in games hebt horen klagen wil dat nog NIET zeggen dat:
1) Men niet vindt dat er teveel geweld in games zit
2) Dat de paar mensen die u kent een representatiever beeld geven van de mening van mensen dan een onderzoek.

Ik denk dat je de zaken in perspectief moet zien, de games beginnen er steeds realistischer uit te zien met als gevolg dat geweld ook wat geweldadiger overkomt.
En wellicht zit een groot deel van de mensen niet te wachten op immer bloederige spellen en zullen tevreden zijn met spellen met een beperkte hoeveelheid geweld.
De gamemakers hebben de neiging om alles nog geweldadiger en bloederiger te maken als voorheen, net als hollywood dat meent dat de mensen steeds grotere explosies in de bioscoop willen zien.
Ik zit niet pers te wachten op het eerste spel dat waarbij ik "net als in het echt" ALLE gevolgen van schotwonden en messteken en explosies op mensen gedetaileerd in beeld gebracht zie worden, dat is ook misschien niet meteen de reden waarom mensen shooters etc spelen.
Wellicht is dat precies wat dit onderzoek uitwijst, niet dat mensen geen geweld meer in games willen zien maar dat de grenzen van het aanvaardbare zo langzamerehand bereikt beginnen worden, het is gewoon erg vervelend dat je spellen achter slot en grendel in je huis moet bewaren omdat de inhoud gewoon te schokkend is voor kinderen om het ook maar even per ongeluk voorbij te zien komen.
Ja maar om iets te willen verbieden is natuurlijk weer een hele stap verder!
Ja maar dat was nou eenmaal de vraag van het onderzoek neem ik aan en niet de vraag of er grenzen gesteld moeten worden aan het geweld in games
Daarnaast is het natuurlijk niet de bedoeling van een onderzoek om de oplossing van een probleem te vinden, eerder confirmatie of er een probleem bestaat.
we moeten ons wel afvragen hoeveel procent van de totale nederlandse bevolking een echte gamer is: d.w.z. ene tweaker zoals jij of ik. Daarmee dus zeggen: stel dat wij 1 procent van de totale bevolking uit maken dan is onze invloed dus niet zo groot op de rest van de meningen van de bevolking.

Wij zijn dus de enkele die de biosscoop uitkomen en gevraagd worden wat we van geweld vinden, terwijl de rest van Nederland de bioscoop veracht.

Als ik naar het totaal aantal mensen kijk wat ik ken: dan is 10% gamer zoals jij en ik, en de rest 90% non gamer (of de internet, flut huisvrouw gamer). Van die 90% schat ik in dat 30% zich niet druk maakt om geweld. De overige 60% in verschillende maten dus wel.

Datr betekend dat de uitslag nog niet eens zo heel scheef is; wij veronderstellen dat die-hard gamers zoals tweakers zo enorm vertegenwoordigd zijn, maar dat valt best mee.
"Een tweaker zoals jij en ik", dat klinkt lekker fout :P. Ik durf te beweren dat iedereen uniek en is en dat "de tweaker" of "de gamer" niet bestaat.
u get my point: meer dan gemiddeld 3 uur per dag "echte" games (en niet van die gratis lowbudget online games) spelen.

Als het om speelgemiddeldes gaat dan kun je "ons" tweakers, wel samenbundelen wat betreft gaming. d.w.z. niet alle tweakers gamen, maar de tweakers die gamen zijn meeste wel fanatiek (i.i.g. percentueel meer vertegenwoordigd dan percentueel gezien in heel nederland) :D
En wat is precies het verschil tussen een "echte" game en een "gratis lowbudget online" game? :?
is een tweaker niet iemand die ongelofelijk graag tweakt? Spreek voor jezelf maar zo vaak game ik niet, en ben best wel een tweaker. Miss mierneukerij maar ik heb niet graag dat mensen even in naam van een hele groep gaan praten.
ben hier van dezelfde mening
zo goed als alle vrouwen waar ik mee om ga, ken ik er maar een paar die spelletjes doen en dat is op een wii en de rest hyved en msn´d alleen
en persoonlijk vind ik de spellen met de meeste gore en manieren om iemand om te leggen het mooist
gewoon lekker lomp knallen, geen sneaky gedoe gewoon ploffen en alles moet er uit komen ingewanden etc.

[Reactie gewijzigd door xtrme op 6 september 2007 17:15]

Ik heb sterke twijfels over dit onderzoek.
Vrouwen spelen net zo vaak games als mannen
De tijd dat het spelen van computerspelletjes (games) vooral iets was voor mannen, ligt duidelijk achter ons. Vier op de tien (42%) van de Nederlandse vrouwen speelt regelmatig - gemiddeld minstens een kwartier per dag - een game.
Ik vind een kwartier per dag wel erg wijnig om van gamen te kunnen spreken, dat is bijna aanzetten en weer uitzetten....

Mischien moeten ze voor zo'n onderzoek de grens net iets hoger leggen...

Wat me trouwens ook opvalt is dit:
het spelen van computerspelletjes (games)
Klopt het als ik uit dit deel suggereer dat ze met 'games' ook webbased spelletjes bedoelen?
ik denk dat ze onder "games" heel veel verstaan, van sudoko op de mobiel en het spelletje spider of patience van je moeder na het controleren van haar mail tot het betere schietwerk.

En op die manier kom je ook makkelijk aan die 42 % vrouwen.
Als ik alle Patience spelende vrouwen gezamenlijk moet nemen, en dit is mr 42% van de gamers, dan zijn er echt veel gamende mannen onder ons.
Het gaat dan ook over gemiddelden. Ik kan me wel inbeelden dat iemand maar 1x per week speelt en dan 2u aan een stuk. Dan zit je ook aan een gemiddelde van maar een kwartier.
Ben zelf ook (gematigde) gamer en denk ook niet dat ik aan een half uur per dag kom, gemiddeld.
Het grootste gedeelte van de mensen die reageren maakt een elementaire fout.

Wat is de definitie van gamer?

Waarschijnlijk bij TNS-NIPO valt iedereen die een spel doet hieronder.
Ofwel ook de mensen die op spelpunt.nl of spelletjesonline.nl speelt.
Bent u een gamer? Ja ik speel bejeweld!

/sigh
um woordenboek... gamer==speler==iemand die deelneemt aan een spel.
dus iedereen die begint over de verkoop is toch allemaal games met geweld maar ja online gratis spellen alla spelpunt.nl zijn ook spellen en de mensen die hun tijd daar mee doden zijn net zoveel gamer als een moh'er of what ever wow enz... ieder zijn ding en ieder zijn mening over andere vormen van spellen.

het valt mij op dat een hoop mensen hier iemand die geen 3d game speelt met een flinke pc en er niet minstens 3 uur per dag achter zit geen recht tot spreken heeft...

daar moet ik dus van /sigh'en
tweederde van de gamers vind dat geweldadige games verboden moeten worden 8)7

Dat dit een uitkomt is van het onderzoek bewijst al dat het onderzoekt neit echt klopt :S

ik ken geen ENKELE gamer die dat vind, en ik ken er genoeg, mannelijke en vrouwelijke.


En hoewel de vrouwelijke niet vaak scheitspellen ofzo spelen maar eigenlijk alleen Sims sluiten ze wel in sims iemand op binnen 4 muren om hem zo uit te laten hongeren... heb nog nooit een simsspeler gehoord die dat NIET heeft gedaan.

Dus dan maken ze van een vradig spel nog een moordspel :P

Sorry maar iedere gamer die dit leest weet meteen dat het een waardeloos, en niet kloppent onderzoek is.... vraag me af waar ze dat onderzoek hebben gedaan:S of wie hun doelgroep was... strenge kerkbezoekers :?
Ik ben een gamer, 23 jaar oud, en ik vind inderdaad dat extreem geweldadige games verboden mogen worden. Alleen moet in dit geval een partij, die niets met de politiek of de game maker te maken heeft, dit beslissen. Alleen dan kan er rlijk bepaald worden of een game extreem geweldadig is of niet.

Ook vind ik dat zulke games niet volledig gebant moeten worden, alleen uit de grotere speelgoedzaken (intertoys/bart smit/e-plaza/v&d) en verkocht moeten worden bij de gameboer op de hoek (de kleinere gameszaken, dus) met een 18+ of 21+ stikker.
Ze uit de speelgoedwinkels halen vind ik iets heel anders dan het verbieden hoor.
(en dit wordt weg gemod)
op die manier kunnen die winkel(tje)s (die het vaak erg moeilijk hebben, financieel) ook wat meer zichzelf terug worstelen in een markt waar de grotere winkels de overhand hebben.
Het NIPO is een betrouwbaar instituut. Ze geven antwoord op prangende vragen als "is de regering wel streng genoeg", "welke haartypen gebruiken welke shampoos" en "heeft de klimaatverandering invloed op uw gezinsplanning".

Maar gamers hebben niet zoveel met strenge regeringen, shampoo en afleidend babygekrijs. En dus ook niet met het NIPO.
Wat is extreem geweld? Een game als Bioshock zit ook vol behoorlijk veel geweld, moet dat kunstwerk van een game dan ook maar verboden worden? Ik word daar als volwassen gamer niet vrolijk van hoor.. Ik heb toch het idee dat veel van deze zogenaamde gamers in dit onderzoek zelf nooit een echte game gespeeld hebben, en met echte games bedoel ik dus games die je voor 60 euro koopt voor de PC of voor een gameconsole.. Veel mensen hebben ergens een klok horen luiden i.v.m. geweld in games, maar hebben geen idee waar de klepel hangt, en omdat men het zelf toch niet speelt mag het wel verboden worden.. Geeft weer eens aan dat veel mensen niet zo sociaal en tolerant zijn als ze vaak denken, zolang ze er zelf geen belang bij hebben dat iets bestaat maar zich er wel enigzins bedreigd door voelen moet het maar weer verboden worden..
Dit lijken me erg onwaarschijnlijke resultaten, twee derde wil geweldadige games verbieden? Dan gaan we allemaal tetris, super rub a dub, freddy fish, a2 racer en en en en en....... dat was het wel.
Mja kijk er is ook nog verschil tussen gewelddadig en gewelddadig. Een spel als postal, manhunt of evt nog condemned mag van mij ook wel verboden worden. Die gaan soms toch wat ver, en op veel mensen heeft dat denk ik een slechte invloed, ondanks dat ik er zelf wel tegen kan en er goed mee om ga. Maar een spel als bijvoorbeeld Halo 3 vind ik absoluut niet schadelijk terwijl er wel geweld gebruikt wordt. Beetje ongenuanceerd allemaal.
Een slechte invloed? Iets kan alleen maar een slechte invloed hebben als die persoon toch al gevoelig is voor datgene. Iemand met moordlustige trekjes zal echt geen braaf jongetje zijn zolang diegene geen geweld ziet. Nee, die heeft het in zijn genen zitten en daar verandert een computerspelletje echt niets aan.

Omdat we in een maatschappij leven en we bange beestjes zijn proberen we alle "kwaad" zo veel mogelijk te verstoppen. Immers: uit het oog, uit het hart. Als je maar hard genoeg denkt dat geweld niet in onze natuur zit, dan gaat het misschien wel weg... Nou, ik betwijfel dat ten zeerste.

Geweld, seks, plezier, het zit allemaal in onze natuur en ik ben er niet bang voor om dit alles te zien. Vooralsnog ben ik geen seriemoordenaar die geen seks heeft.
dat is niet waar. Kijk naar kind-soldaten in Africa. Als je maar genoeg geintrodoctineerd wordt met geweld en bijgebracht krijgt om iemand voor zijn bek te slaan als iemand te lang naar je kijkt zul je dit gedrag later blijven vertonen: genen of geen genen.

D.w.z. dat wanneer een kind van 4 jaar constant geweldadige games en films ziet hij/zij het normaal gaat vinden om geweld ook daadwerkelijk te gebruiken. (het leer proces van een kind is imitatie en vertrouwd raken met handelingen).

Echter ben ik wel van mening dat vanaf 16 of 18 jaar het geen bal uitmaakt of je geweldadige games speelt. je Leercurve in gedrag is zo goed als helemaal gestabiliseerd en je referentiekaders zijn nog maar moeilijk om te zetten tot eena ander patroon: ze zeggen niet voor niets: na pubertijd veranderen mensen bijna niet meer (denk aan reunies van je basis/middelbare school).

Dus stricte naleving van geweld onder 16, 17, 18 of voor mijn part 21 (wat uit onderzoek moet gaan blijken) vind ik veel beter dan complete afschaffing. Ik vind het heerlijk om beetje te knallen op het slagveld of kerejte voor de gein over iemand heen pissen, maar door mijn opvoeding begrijp ik wel dat het niet normaal is in de buitenwereld.
Ik vermoed dat die grens rond de 20 jaar ligt eigenlijk. Onlangs een artikel gelezen in de Humo over Bingedrinkin, de nieuwste achterlijkste trend om zo vlug mogelijk zat te worden. De experts die daar aan het woord zijn, spreken erover dat ons controlemechanisme in ons lichaam maar volledig volgroeid is rond die leeftijd. Zo ook onze referentiekaders, at hangt wat samen. Maar 18 komt al aardig in de buurt, daarnaast worden we in de maatschappij als volwassen beschouwd rond die leeftijd, dus is dat ongetwijfeld het makkelijkst te implemeteren. Weet echter dat in landen niet ver van ons (UK) er leeftijdsgrenzen zijn hoger dan 18 (20 voor alcohol enzo).
En GTA dan?

Als je ergens de lijn begint te trekken, schep je een precedent. En dan kan je alles beginnen cencureren. Straks moet Hans Teeuwen zich ook gaan inhouden omdat hij toch dat ietsje te ver gaat.

Ik ben net blij dat we in een maatschappij leven waar iedereen vrij is van meningsuiting.
Vrijheid van meningsuiting is ok, maar is het nog steeds zo ok als je daarmee mensen beledig of discrimineert? Discriminatie zijn we namelijk op tegen, maar we zijn voor het vrijheid van meningsuiting.

Veel mensen met discrimineerde en beledigende uitspraken tegen over een andere bevolkingsgroepen schuilen zicht achter het in Nederland heilig vrijheid van mengingsuiting. Vrijheid van meningsuiting is niet het zelfde als de vrijheid om andere mensen te beledigen of te discrimineren onder het mom “vrijheid van meningsuiting”.

Discriminerende en beledigende spellen mogen van mij best wel gecensureerd worden. En nee dan hoef je niet alles te gaan censureren. En nee dan hoef je van mij niet Halo 3 of andere FPS te gaan censureren, het gaat me meer om spellen als GTA en Postal.

[Reactie gewijzigd door codeneos op 7 september 2007 14:09]

Inderdaad, maar welke geweldadig wordt hier waarschijnlijk door de meeste ondervraagden aangenomen? Juist, zelfs onschuldige online shooters als UT vallen daar ook onder.
En bedenk, begin je met een lijn te trekken, dan is die lijn daarna veel gemakkelijker te verplaatsen.
Is een game als Manhunt niet net zo onschuldig? Persoonlijk vind ik het nogal makkelijk om een (prut)game te maken die verkoopt doordat hij veel bloed en wreedheden bevat, en daarom heb ik ook totaal geen behoefte om de game te spelen. Ik heb evenmin de behoefte om de game te verbieden, want ik ga die keuze niet voor anderen maken. Als iedereen er immers net zo over denkt, dan lost het 'probleem' zichzelf op: zulke spellen ontwikkelen is dan economisch niet aantrekkelijk.

Ik geloof dan ook geen steek van de resultaten van dit onderzoek. Ondanks allerlei reacties boven mij over statestiek, representatieve onderzoeken... allemaal geneuzel. Dat twee derde van de gamers voor een verbod op gewelddadige spellen is, is gn rele uitkomst, hoeveel mensen je ook ondervraagt.

Overigens maakt therat10430 al een goed punt, moeten we Mario dan ook maar verbieden? Wat is een gewelddadige game eigenlijk? Feitelijk is een game een reeks enen en nullen, en een reeks getallen doet geen vlieg kwaad. Vanuit dit oogpunt bestaat een gewelddadige game eigenlijk helemaal niet. Wie gewelddadige games per definitie onwenselijk vindt, projecteert onze normen, waarden en wetten eigenlijk op een virtuele wereld, waar deze natuurlijk niets te zoeken hebben. We betalen immers ook geen belasting over geld dat in MMORPG's verdiend wordt. En we betalen geen btw over de shotgun die in shooters gekocht wordt. En we...
Ook blijkt dat tweederde van de gamers vindt dat gewelddadige games verboden moeten worden.
Dit betwijfel ik enorm, tenzij ze een onderzoek hebben gedaan onder Sims spelende huisvrouwen tussen de 25 en 40 jaar (no offence).
Als je spoort, kun je onderscheid maken tussen realiteit en fictie/virtueel....dan boeit 't niet wat voor een games je speelt.


Lijkt me iig een sterke poll...mijn hele vrienden groep (heeft) gegamed...niemand van hen is expliciet tegen geweldadige spellen(ook al is het voor sommigen niet eens hun genre)....
volgens mij onderschat je je onderbewustzijn.
Kijk jij nog op van x aantal doden aan de gazastrook?
Idd, repititiviteit verdooft, zo ook voor games.
En daar gaat het om... niet dat je morgen plots mensen gaat vermoorden. Daarvoor moet je je eerst in een bepaalde situatie bevinden, hoe je dan gaat reageren daar heeft iedereen het raden naar.
Bij dit soort onderzoeken worden meestal ook webgames en solitaire/minesweeper meegerekend. Aan de ene kant niet in strijd met het onderzoek, het zijn tenslotte spellen, maar de mensen die het spelen (excuseer mijn gegeneraliseer) zijn veelal huisvrouwen. Mensen dus die naar mijn mening zeker niet in de groep gamers thuis horen. Ik ken geen enkele gamer (terwijl aardig wat mensen in mijn omgeving regelmatig gamen) die geweld wil verbieden.
Ook minesweeper is een spel en het wordt volgens mij zelfs door de meeste mensen gespeeld.

Toch vreemd dat van al deze minesweepers twee derde hun populaire spel wil verbieden. Want elk spel gaat om een tegenstander overwinnen (met geld/status/tijd of met je leven) en bij minesweeper gaat het om dat laatste en word je opgeblazen als je mis prikt (tamelijk geweldadig niet?).

Los van het feit dat ik maar 1 iemand ken die tegen geweld is in games tov een stuk of 100 van m'n gaming kennisen die game geweld niet erg vinden (zelfs m'n moeder vindt gestyleerd geweld lache, ze gamed meer dan 2 uur/dag), denk ik dat de getrokken conclusies uit het onderzoek tamelijk ver van de waarheid liggen.
Hoe representatief is deze onderzoek? Een peiling via internet is niet zo betrouwbaar als via een andere medium zoals een interview of een invulblad. Konden mensen zelf beslissen om aan de onderzoek mee te doen of kozen de onderzoekers bepaalde mensen uit om een betrouwbare steekproef te hebben?

Iemand die maar een kwartiertje per dag aan het gamen is, kan je niet echt onder de categorie van gamer plaatsen. En de percentage dat vindt dat geweldadige games verboden moet worden, is dat van de percentage van de 'gamers' of van de hele steekproef?

In mijn ogen zijn de resultaten van dit onderzoek niet gelijk aan de werkelijkheid.
En waar hebben ze dit onderzoek gehouden? Een internetsite voor hondenliefhebbers ofzo? Dat baseer ik dan op (uit de site van het onderzoek)
Van de ruim tien miljoen Nederlanders die internetten, speelt ongeveer tweevijfde van zowel de mannen als de vrouwen minstens een kwartier per dag een game.
Duidelijk NintenDogs :O

Maar zolang de minister (geen idee hoe hij heet, maar als je het nieuws hier volgt weet je wel wie ik bedoel ;) ) dit met rust laat maakt het mij niet zoveel uit eigenlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True