Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: Arstechnica, submitter: aliencowfarm

Volgens marktadviesbureau PricewaterhouseCoopers zal de omzet van de videogame-industrie in de Verenigde Staten die van de muziekindustrie nog dit jaar voorbijstreven.

PricewaterhouseCoopers-logoDat de twee markten elkaar naderen komt aan de ene kant door de gestegen verkopen van games, die dankzij het online gaan van spelcomputers gretig aftrek vinden. Aan de andere kant heeft de muziekindustrie het nog altijd moeilijk. Desondanks meldt EMI dat drm-vrije muziek op iTunes Plus goed verkoopt en als deze verkoopstijging de daling van de cd-verkoop compenseert, zullen andere partijen in de muziekindustrie EMI's voorbeeld volgen. De ontwikkeling betekent niet noodzakelijk dat muzikanten voortaan van de steun moeten leven: onbekende artiesten worden in de gameindustrie namelijk met open armen ontvangen.

PricewaterhouseCoopers verwacht dat de gamesindustrie de komende vier jaar een jaarlijkse groei van 9,1 procent door zal maken om in 2011 op een omzet van 48,9 miljard dollar uit te komen. Voor dit jaar voorspelt het adviesbureau een omzet van 37,5 miljard. Het grootste deel van die groei wordt behaald in AziŽ, waar de omzet van de gamesindustrie jaarlijks met tien procent stijgt. In 2011 voorspelt het adviesbureau daar een jaaromzet van 18,9 miljard dollar. De wereldwijde omzet van consoles en draagbare spelcomputers zal van 2006 tot 2011 stijgen van 6,5 miljard naar 7,9 miljard per jaar. Al deze groeicijfers zijn echter niks vergeleken met de stijging van de advertentie-inkomsten in games: in 2006 ging in deze markt nog 80 miljoen dollar om, volgens een voorzichtige schatting van PricewaterhouseCoopers zal er in 2011 voor 950 miljoen dollar aan advertenties omgaan in games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Logisch gevolg van de starre houding van de grote muzieklabels. De software cq games industrie zag wat er gebeurde met muziek na het succes van MP3 en voelde ook de pijn van de softwarepiraterij. Echter door een game meerwaarde te geven (online gamen) moeten de kopers wel online hun serienummer laten checken. Voor wat hoort wat, en iedereen is daar blij mee.

Echter de grote platenlabels hebben nooit hun produkt geÔnnoveerd. Iedere gemiddelde burger vind MP3 prima om aan te horen en de platenlabels hebben daar geen antwoord op. Apple's iTunes is hun enige redding.

Ik zelf had graag SACD in elke winkel gezien. Maar de doorsnee consument wil helemaal geen betere geluidkwaliteit want a) ze denken het toch niet te horen, b) ze moeten een duurdere afluisterset kopen. Er is geen doorslaggevende meerwaarde voor een consument om nog een CD te kopen.
Er valt aan muziek natuurlijk niet zo veel te innoveren. Het is niet interactief, de kwaliteit zit al tegen de limiet van wat de mens kan horen, en er zijn maar heel weinig mensen die voor dingen als meerkanaals geluid willen betalen (waar de industrie in de 70er jaren ook al achter kwam, na de flop van quadrofonie). Dingen als SACD en DVD-A waren ook snel voorbij toen bleek dat dit gewoon een placebo-effect was en 16@44.1 al overkill is voor mensen zonder ultrasonisch Batman-gehoor.

Wat er nu aan toegevoegde waarde bijgegooid wordt is vooral video: videoclips voor alle nummers, live bonus-DVD's, etc. Probleem is dat het produceren van video vreselijk duur is vgl met audio, terwijl mensen er nauwelijks voor willen betalen.

Want hoe je het ook wend of keert: muziek is extreem goedkoop geworden. Instrumenten, opnameapparatuur en distributie (via Myspace) is zo goedkoop dat iedereen met een paar honderd euro een CD kan maken. Als je wil hoef je nooit een cent aan muziek uit te geven, zelfs legaal. En illegaal aan muziek komen lukt elke doofus, illegaal spellen kopieren heeft door alle beveiligingen en produkt keys een veel kleiner publiek.
Er is genoeg te innoveren.
Zowel de muziek als de verkoop methodes.
Overstappen op muziek DVDs met of zonder clips.
En dan op die DVDs 2.0, 5.1, etc zetten. Wat concert foto's. Sectie met bloopers en interviews met de artiest. Een boekje met teksten.

En bovenal de mensen niet zo opzichtelijk uitzuigen.
Eerst een single uitbrengen met 4 nummers en later het volledige album waar het beste nummer van die single op ontbreekt. Desnoods een kortingsbonnetje bij die DVD.

Tenslotte zouden ze de artisten wat meer de vrije loop moeten geven.
Nu is de enige selectie je lijkt op Britney Spears en je hebt grotere tieten dus mag je een gokje wagen.
Als de muziek niet in een bepaald hokje past (hip hop, metal, jazz) dan kun je het helmaal wel schudden. En ook dat is pure geldhonger.

Kortom de extreme geldhonger remt de industrie...
Het is inderdaad zo dat games lastiger zijn om "illegaal" te spelen. Wanneer je een liedje leuk vind is het even snel downloaden. Daarnaast is het bij mij zo dat wanneer er een CD uitkomt, ik echt niet alle nummers leuk vind. laten we zeggen dat je 5/20 tracks leuk vind, 10/20 normaal, en 5/20 liever niet eens aanzet of niet eens muziek is. Dan is het een beetje veel om daar toch ongeveeer § 20,- voor neer te moeten leggen. Dit is ťťn van de grootste redenen waarom ik geen CD's (meer) koop. Want ik vind overigens dat de artiesten hun stinkende best gedaan hebben en daar wel wat voor terug mogen krijgen.

Daarnaast is het zo dat er ongelofelijk veel mensen zijn die muziek via de MP3-speler of telefoon luisteren. Deze mensen hebben dus helemaal niks aan CD's. En daar zijn we weer: veel makkelijker om even je favoriete tracks te downloaden en op je MP3 of telefoon te zetten (dit geld ook weer voor mij, en ik zie dit om me heen net zo goed).

Ik zelf doe het niet veel maar daarnaast is het branden van je eigen CD, met je eigen favoriete tracks ook heel goedkoop. Misschien moeten ze daar iets op verzinnen dat je per nummer per artiest betaald wanneer je een CD maakt o.i.d. Bij mij zul je in ieder geval geen legale CD's vinden behalve die van 10 jaar geleden. Tevens zijn er genoeg games te vinden die legaal met hoesje, boekjes, serials en alles bij mij thuis liggen.
Waarom worden games altijd met muziek vergeleken? Ik vind die vergelijking nog steeds erg vreemd. Het zijn twee totaal verschillende dingen.

Kun je ook zeggen:

games industrie haalt eier-industrie nog dit jaar in
of
games industrie haalt sportindustrie nog dit jaar in

Raakt volgens mij net zoveel kant noch wal. De games industrie groeit gewoon. Mensen geven meer geld uit aan games dan aan muziek. Er vindt dus een verschuiving plaats van ons uitgave patroon. Heeft volgens mij niets met muziek, of met games te maken.
Da's niet helemaal waar - je kan je euros en je tijdsbesteding maar 1x uitgeven. Is dat niet aan muziek, dan wel aan een game, dan wel aan een DVD. Verschuivingen in die verhoudingen hebben grote gevolgen voor de uitgevers.
2 entertainment producten :z
Logisch dat als er een groter deel van het "entertainment" budget aan games wordt uitgegeven, er minder voor muziek overblijft. Ze vergeten deze keer nog de telecom erbij te halen. :Y)
Veel muziek is trouwens ook gratis te genieten, radio, webstreams.
Als het niet zo veel met elkaar te maken had, had Pricewaterhouse Coopers het echt niet onderzocht..
Fijne authoriteitsdrogreden verzin je daar.

"Als er geen massavernietigingswapens waren in Irak, had de VN het echt niet onderzocht."

[Reactie gewijzigd door Ravek op 25 juni 2007 13:55]

Mooi voorbeeld van appels en peren..

DOORDAT ze masasvernietigingswapens in Irak hebben, onderzoekt de VN het.

Oorzaak --> gevolg.

Games is geen gevolg van muziek, en andersom ook niet. Het zijn 2 verschillende markten die het waard waren om naast elkaar gezet te worden om zo de ontwikkeling in kaart te brengen.
Alsof PWC zo betrouwbaar is LOL
Het onderzoek is er vooral op gericht welke uitkomst de opdrachtgever wil horen.
(ja daar heb ik ervaring mee)
Er zijn wel even wat meer parallellen te trekken tussen games en muziek dan tussen games en eieren of sport.

Games en muziek zijn allebei entertainmentprodukten, allebei voor een groot deel gericht op de jongere mens, allebei digitaal gedistribueerd, allebei ruwweg met een systeem van makers en distributeurs... Met zo veel parallellen kan het best inzichtelijk zijn om de twee industrieŽn te vergelijken.
Kijk, dat zijn leuke berichten! Hierdoor blijkt dat al dat gekraak en gekopieer werk toch niet voor een economische afbraak zorgt t.a.v. de virtuele portemonnee van de Game Ontwikkelaars.
Juist wťl. Met het overgrote deel van de gepirateerde games kun je niet online spelen, wat er juist voor zorgt dat deze games gekocht worden ipv gepirateerd. Dit itt muziek, waar je geen enkele hinder ondervindt van piraterij, zoals Phyc in de eerste post ook al aangeeft.

Hieruit blijkt dat piraterij weldegelijk invloed heeft op de verkopen van games en muziek.
Dat kwantiteit tegenwoordig belangrijker is dan kwaliteit bij muziek, dat men tegenwoordig meetstal ook niet meer de moeite doet om een boekje met lyrics toe te voegen, dat men de meeste CDs enorm slecht afmixt en die andere redenen hebben vast geen invloed op die muziekverkopen.
</sarcasme>

Als het ene marktsegment groeit tov de andere dan wil dat niet automatisch zeggen dat piraterij daar de oorzaak van is. Dat er toevallig enige correlatie is wil niks zeggen. Als er 1 ding een feit is, dan is het dat statistiek misleidend kan zijn.

(Ik wil natuurlijk niet zeggen dat piraterij en beveiliging geen invloed oefenen of geen verschil uitmaken, ik wil gewoon even de bovenstaande post nuanceren)

[Reactie gewijzigd door Vich op 25 juni 2007 13:19]

Die conclusie kun je niet uit dit artikel trekken!
Als beveiligingen voor meer verkoop zouden zorgen dan was DRM nu een groot succes.

Het kan ook zo zijn dat jouw stelling klopt en dus aangeeft dat de spelindustrie goed heeft ingespeeld op een veranderende markt. Dit in tegenstelling to the muziekindustrie.

Een derde mogelijk is om er niet steeds vanuit te gaan dat vrijwel iedereen steelt.
Het 'muziek geld' gaat nu op aan bv games en mobieltjes...
Als beveiligingen voor meer verkoop zouden zorgen dan was DRM nu een groot succes.
Het lijkt me vrij aannemelijk dat GOEDE beveiligingen voor meer verkopen zorgen. Het punt is echter dat beveiliging op media als muziek en films zo goed als niet te doen is - het afspelen ervan gebeurt geheel bij de gebruiker thuis, en daarom is het makkelijk te kraken. Bij de online feature van games is dit vrijwel onmogelijk omdat je in moet loggen op een centrale server om de game te spelen met anderen die ook op die server geregistreerd zijn.

Natuurlijk zijn daar omwegen voor, gepirateerde games zijn meestal prima via LAN (en dus via tunneling oplossingen zoals Hamachi) te spelen. Maar het werkt lang niet zo handig als dat je gewoon een eigen geldige key hebt en legaal kunt spelen op online ranked servers, en een hoop mensen willen daar uiteindelijk gewoon voor betalen. Online gaming is gewoon een DRM vorm die werkt, en met succes.
Ja, want muziek wordt niet gekopieerd :z

Ik denk dat er een aantal verklaringen voor zijn:
- muziek is veel makkelijker te kopieren dan games
- mensen gamen meer, luisteren minder naar (betaalde) muziek
- cd's zijn de afgelopen jaren goedkoper geworden, games duurder
Het is niet dat mensen meer zijn gaan gamen, ik denk dat er meer mensen zijn met een pc in de loop der jaren die zijn gaan gamen. Pc's zijn zo goedkoop geworden en op steeds jongere leeftijd zitten ze er ook achter. En ja wat willen kid's GAMES :)
De afzet markt is dus kortom gegroeid.
Euh, de consolemarkt is vele malen groter dan de PC markt hoor. Zeker de nieuwere consoles (Wii, Xbox360, PS3) zullen weer voor een nieuwe boost van gamesaankopen zorgen.
Alle consoles bij elkaar misschien net (denk dat de pc dan notg meer aanhang heeft), er zijn veel meer pc games en pc dan console games en console. Wie speeld er nu geen games op zijn pc al is het maar een kaaartspel of schaakspel. ;) (game's zijn game's en hoeft niet gelijk crysis te zijn)

Mensen vergissen zich daar vaak in maar de pc markt is nog altijd veel groter dan bevoorbeeld de x360 markt of de PS2 markt.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juni 2007 13:52]

Grapjas, waar haal je die info in hemelsnaam vandaan? Of *denk* jij dat alleen maar (assumptions are the mother of all fuckups)? Vraag het elke gamedeveloper, en hij zal vertellen dat in de consoles het echte geld zit. Loop een willekeurige gamewinkel in, en merk op hoeveel meer consolegames ze hebben dan PC games.

Ik heb even zitten zoeken naar harde cijfers om te onderbouwen wat ik en al mijn collega's en iedereen die ik erover gesproken heb beweren, maar da's nog niet zo makkelijk. Als ik wat vind dan post ik het.

Je moet markt trouwens niet meten in aanhang maar in het geld dat wordt gespendeerd om games te kopen.

.edit: dit is wel een interessante pagina: http://en.wikipedia.org/w...st-selling_video_games#PC

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juni 2007 16:35]

Console games zijn idd. meer verkocht wat denk ik te wijten is aan 't feit dat ze moeilijker te kopieren zijn (althans je moet je console modden) & om online te kunnen spelen wil je niet 't risico lopen dat je console gebanned wordt, dus koop je 't orgineel :)

Ik zelf koop alleen maar games voor m'n Xbox 360 die echt de moeite waard zijn & voor 'n redelijk prijs verkocht worden (25 a 40 Euro) 65 Euro vind ik gewoon te duur. De rest vd. games die ik maar 'n paar keer speel, download ik gewoon...
Niet gegroeid, maar veranderd.
In de jaren 80 wilde de jeugd hun zakgeld uitgeven aan muziek
Nu doen ze dat aan games.
Puur een verschuiving van het uitgave patroon.

Muziek industrie klaagt, maar de moeder maatschappij verdiend minstens evenveel dan vroeger aan de jeugd, alleen nu via via hun games divisies
Waar de games beter/leuker worden, wordt de muziek imho slechter. Dat de gameverkoop beter gaat is niet echt een wonder.
Worden de games leuker dan?

Ik speel nu o.a. Broken Sword 1 & Monkey Island en beleef veel meer plezier aan die spellen dan aan de moderne spellen. Het lijkt wel op graphics gelijk staat aan 'leuk', in plaats van een goed verhaal en goede gameplay.
Nostalgie is natuurlijk ook van alle tijden. Zo werd er in 1980 al geklaagd dat Pac Man met zijn flashy graphics het niet haalde bij de goede oude gameplay Space Invaders. En klaagden ouwe zakken ook maar door dat die Beatles muzikaal toch maar prutsers waren vergeleken met nonkel Frankie.
Dus?

Oude zakken kopen niets meer omdat nonkel Frankie geen nieuwe albums meer uitbrengt. Misschien houden veel mensen wel stiekum van oude zakken muziek en hebben totaal geen interesse in het huidige aanbod..
Datzelfde kan van hgames natuurlijkook gezegd worden. Maar bij games zie ik tenminste innovatie. De innovatie bij de muziek is slechts dat de snolletjes steeds minder kleren aanhebben :)
Dat hangt er ook maar net vanaf waar je kijkt. Als je in het MTV-segment zit, inderdaad, snolletjes met steeds minder kleren. Maar er is nog steeds innovatie hoor, Paul McCartney heeft een (heel goed) nieuw album uitgebracht, 4 jaar over gedaan. Verder brengt Norah Jones zo nu en dan ook een nieuw album uit, dat is ook geen rotzooi... Maar je moet wel van die categorie muziek houden. Net als met games.
Dat je nu net Paul McCarney aanhaalt..... over oude zakken gesproken :)
Juist dat aanhalen houd in dat er geen vernieuwing is.

Waar zijn de hedendaagse Beatles, Elvis', Stones, Madonna's, Michael Jacksons, Bruce Springsteens, Prince's, U2, etc....

Tuurlijk Norah Jones, Joss Stone, Katie Melua, Macy Gray zijn goed, maar zelfs zij zijn over 5 jaar vergeten bij de grote meerderheid. (Ook ik vind hun muziek goed, mn. Katie, maar realiteit.... paar jaar en dan zijn ze weg)

Zuiver de Top40 van One Day Flies en wat er overblijft is grotendeels oude helden. En van het weggezuiverde is 75% gebaseerd op werk van deze oud gedienden.
Erg weinig artiesten hebben meer dan 2 hits en houden het langer dan 1 jaar vol qua bekendheid.

Er is geen vernieuwing, hoe jammer ik het ook vind.
(Zelf een muziekfreak en een non-game-player)

Zelf koop ik mijn muziek nogsteeds netjes, juist vanwege de lyrics (serieuze artiesten willen wel graag dat je weet waar het over gaat en sluiten de lyrics nog bij), het in je hand hebben van een origineel heeft zoveel meerwaarde.....
(Maar eerlijk gezegd herken ik die meerwaarde niet bij films en games)
Erg weinig artiesten hebben meer dan 2 hits en houden het langer dan 1 jaar vol qua bekendheid.

Ja, die Snoop Dogg, Nelly Furtado, Justin Timberlake, Armin, Christina Aguilera, The Neptunes, Jay-Z, Missy Elliott, Di-Rect, Within Temptation, Fransie Bauer, Green Day, Coldplay, Tiesto, Pink, BlÝf, Gerard Joling, Black Eyed Peas, Beyonce, Gwen Stefani, Shakira, Enrique Iglesias, DJ Jean, Bob Sinclar, The Killers, Guus Meeuwis, 50 Cent, John Legend, R Kelly, Timbaland, Jantje Smit, Ali B, ja de top 40 staat vol met allemaal eendagsvliegen 8)7

(of je ze goed vind, ja das wat anders, maar eendagsvliegen?)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juni 2007 17:58]

Ook maar alleen omdat je een originele DVD/CD nodig hebt om online te spelen.
Dit is iets wat niet gekraakt is en wat moet gekocht worden, anders zou het er wel eens anders kunnen uitzien.
Game downloaden, kopen van ebay, en dan erachter komen dat de key al gebruikt is.
Moet dan al lukken dat beide "partijen" tegelijkertijd online zijn... 8-)
De meerderheid van de verkochte games zijn nog altijd consolegames hoor. Heeft (bijna) niets te maken met of je al dan niet games online kan spelen. Mensen lijken wel te denken dat IEDEREEN games copieert ¨_¨
Ik denk dat Nintendo hier een grote rol bij heeft gespeeld. Zo is het opeens ook een serieuze industrie geworden bij non-gamers.
Vrij logisch gok ik zo.
Voor welke muziek heb je nou een account of key nodig om het online te kunnen luisteren? :)
of gewoon downloaden?
Ik geef mijn geld juist meer uit aan DVD's, concerten en films ed op dvd.
Veel meer waar voor je geld (een DVD koop je in de aanbieding vaak al voor 7 tot 10 euro )
En dan heb je nog surroundsound, beeld en een betere kwaliteit vaak.
Muziek die ik leuk vind kan ik vaak alleen online bestellen. Bij een gemiddelde Free record shop of andere zaak hebben ze vaak alleen dat populaire gebrabbel waar ik dus ťcht niks mee heb. Vind ik niet eens de moeite van het downloaden waard.
En de muziek die ik online bestel download ik vaak wel eerst, eerst even kijken of het uberhaupt de moeite is.

Is het de moeite waard dan koop ik het wel, toch altijd wat betere geluidskwaliteit op een gekochte cd dan van een MP3.

Maar feit is wel dat ik mijn geld de laatste tijd meer aan andere dingen zoals bv dvd's uitgeef dan aan muziek. En ik denk dat dat ook voor games geldt.

Er komt imho te weinig echt goede muziek uit tegenwoordig dus kopen mensen liever iets anders :)
Er gaat niets boven gamemuziek!
Het thema van Zelda of de kracht van Halo!
Jammer dat er geen Games in Concert in BelgiŽ is...
Inderdaad, ik had ook wel naar dat Play.com concert willen gaan O+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True