Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

De Amerikaanse verkoopcijfers over 2007 laten zien dat het aantal verkochte pc-games nog slechts 14% van de markt uitmaakt, terwijl de markt voor consolegames met 43% gegroeid is.

In de VS werden in 2007 in totaal 270 miljoen games verkocht, waarbij gedownloade games niet werden meegeteld. Slechts 14% daarvan, oftewel 38 miljoen stuks, betrof games voor de pc. Spellen voor handhelds als de DS en PSP gingen 77 miljoen keer over de toonbank. Games voor consoles waren goed voor de resterende 155 miljoen verkochte games. De markt groeide daarmee met 43% naar een omzet van 18 miljard dollar. De groei van de gamesmarkt komt geheel op naam van console- en handheldgames. Het aantal verkochte pc-games blijft al twee jaar vrijwel stabiel.

Opvallend is dat de markt voor pc-games vrijwel geheel gedomineerd wordt door bekende namen. In de top tien van best verkochte games staan World of Warcraft en de uitbreiding The Burning Crusade op de bovenste twee plaatsen. Daarnaast staan er maar liefst vijf verschillende versies van The Sims in de top 10. Alleen Call of Duty 4: Modern Warfare en Command & Conquer 3: Tiberium Wars zijn nieuwe titels, maar ook deze games zijn onderdeel van een al langer lopende serie. Opvallend is verder dat, behalve WoW, van geen enkele game meer dan een half miljoen exemplaren zijn verkocht. Dat valt in het niet bij de aantallen die best verkopende consolegames halen. Ook op de consolemarkt is vernieuwing overigens ver te zoeken. Alleen Assassin's Creed, dat met bijna 2 miljoen verkochte exemplaren op de negende plaats staat, is een nieuwe naam.

Top 10 pc-games
1.World of Warcraft: Burning Crusade 2.250.000
2.World of Warcraft914.000
3.The Sims 2 Seasons Expansion Pack 433.000
4.Call of Duty 4: Modern Warfare 383.000
5.Command & Conquer 3: Tiberium Wars 343.000
6.Sim City 4 Deluxe 284.000
7.The Sims 2 281.000
8.The Sims 2 Bon Voyage Expansion Pack 271.000
9.Age of Empires III 259.000
10.The Sims 2 Pets Expansion Pack 236.000
Top 10 consolegames
1.Halo 3 (Xbox 360)4.820.000
2.Wii Play (Wii)4.120.000
3.Call of Duty 4: Modern Warfare (Xbox 360) 3.040.000
4.Guitar Hero III: Legends of Rock (Playstation 2) 2.720.000
5.Super Mario Galaxy (Wii)2.520.000
6.Pokemon Diamond Version (Nintendo DS)2.480.000
7.Madden NFL 08 (Playstation 2)1.900.000
8.Guitar Hero II (Playstation 2)1.890.000
9.Assassin's Creed (Xbox 360)1.870.000
10.Mario Party 8 (Wii)1.820.000
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

1 2 3 ... 6
Of ligt het aan de kwaliteit van de games? Ik ben een PC gamer in hart en nieren, maar alle games die hier in het lijstje staan zou ik nooit aanschaffen, puur omdat het COD X, BF Y en The Sims Z: W is.Been there, done that. Weinig orgineel.

Sommige games heb ik dna nog even illegaal gespeeld, om het iig even te proeven, maar het was gewoon niks. Ik had het toch al niet gekocht en prima zonder gekund. Ik heb het dan over spellen als COD4 en Crysis.

Ik heb de afgelopen 4,5 jaar maar 3 spellen ECHT gespeeld. Daarvan waren er notabene ook nog 2 gratis: Wolfenstein: Enemy Territory, Trackmania Nations en nu Enemy Territory: QUAKE Wars. Waarom die games?

Wolfenstein: Enemy Territory
Gratis en het beviel me gelijk goed. Niet zoals in BF een bepaald aantal kills om te winnen. nee, echte oorlog. Met je team samenwerken, door de classes elkaar nodig hebben en de vele manieren om jezelf te ontwikkelen. Het gevoel hebben dat je van Pro tot noob allemaal meedoet in een geweldige game en je altijd belangrijk bent voor je manier. Dan nog de vele opties om te winnen en de geweldige modcommunity.

Trackmania Nations
Ook gratis. Zag het toen op T.net. Simpel, lelijk voor de meesten, maar wel lekker toegankelijk. Iedereen kon maps bouwen en het was gewoon altijd gezellig in de servers. Misschien wat simpel verder, maar de overdrevenheid van games als Need for Speed miste ik totaal niet, sterker, doordat het simpel is is het lekker toegankelijk voor iedereen en dat doet me ook goed.

Enemy Territory: QUAKE Wars
Deze keer wel betaald, die 60 euro haald eik echter met plezier uit mijn portemonee, kijkende naar de 3 jaar die ik W:ET speelde en me zoveel plezier had gebracht. Het hele spel nogmaals omgegooid. De basis was gelijk: Iedereen kan wel wat doen en je moet samenwerken om die overwinning te halen. Maar daarbij kwamen nu turrets (opbouwen van een Basis) en asymetrische teams die weren een totaal nieuwe ervaring geven.

Als ik dan kijk naar het verschil tussen de grote titels, en de heir genoemde die nooit als echte toppers zijn neergezet, MAAR daardoor juist zo goed zijn. Mensen die de game kennen spelen het, mensen die vol overtuiging genieten van deze games. Als ik dan naar SplashDamage kijk, de devver van W:ET en ETQW, dan zie ik verschil met een grote EA. De games hadden steevast 1 releasedate (en ETQW is een jaar uitgesteld): "When it's done". Ex modders die de nieuwe modders ook de kans geven en graag helpen. SD heeft voor zowel W:ET als ETQW gewoon maps en maanden aan werk weg gegooid, puur omdat ze neit speelden zoals ze wilden. Dat zegt mij veel, heel veel.

Voor de PC gamers is het dan lekker makkelijk om een game illegaal te proberen, console gamers zullen hem kopen omdat er maar weinig in staat zijn ze illegaal te spelen. Echter zet ik mijn vraagtekens er achter hoeveel gamers deze games nou echt super vinden.

Ik speel vol overtuiging de genoemde 3 games met plezier en meot een goed excuus hebben als ik zou willen stoppen. Zelfs nadat ik dik ben geowned stap ik met plezier achter de PC weg. Ik denk dat devvers eens iets nieuws moeten maken ipv in herhaling te vallen.

Spellen als Counterstrike 1.6 en W:ET staan niet voor niets nog steeds in de top 10 van best online gespeelde games. Daar staan ze niet vanwege hun mooie graphics. daar staan ze vanwege het feit dat ze orgineel zijn/waren en dat de gameplay ontzettend goed is dat het na een jaar of 5 nog steeds niet verveeld.
Idd met de meeste punten ben ik het met je eens en even terug komend op je laatste alinea ga je je toch verschillende dingen af vragen.
Waarom zijn die spellen zo goed? Waarom spelen zoveel mensen die spellen?
Gamers zijn verwend geraakt en verwachten steeds meer van ontwikkelaars deze zullen dan ook het onderste uit de kan moeten halen om enigzins alle vlakken (graphics, gameplay, feeling etc..) te dekken. Zodra de lat weer hoger gelegd is zullen ze weer wat moeten verbeteren om de gamers over te halen hun game te kopen maar ook zorgen dat nog steeds alle vlakken even goed gedekt zijn.
Dan denk ik bij mezelf, zou het niet goed zijn als er een set back was qua games.
De door jou eerder aangehaalde games zijn niet meer up to date op het grafisch vlak, de gameplay en feeling zijn evenmin onveranderd gebleven en die blijkt zo goed/ verslavend te zijn. Als we nou eens terug gaan naar de essentie van het gamen en over 2 jaar pas weer komen met de nieuwste zowel grafische als gameplay hoogstandjes. Volgens mij zou dat de gamewereld weer een beetje wakker schudden.
Ze zijn goed op een of andere manier. Counterstrike heb ik nooit gespeelt, W:ET wel. Volgens mij zijn beide games enorm gebasseerd op teamwork. Ik kan echter neit tegen het trage spel van Counterstrike en ben meer van het razendsnelle ET. Maar bij ET bleef ik gewoon terugvallen. Ik heb wel eens geprobeerd een andere game te spelen, maar ik miste de community, de teamplay, het plezier. Zolang je die niet in een nieuwe game kan vinden val je terug.

Ik stapte over op TMN toen ik daar een leuke server had met een aaantal GoTters. in ET was toen mn clan wat dood en kon zo snel neit een goede community vinden. ETQW speel ik dan net sinds de release omdat W:ET zo goed was en ik ook weer een leuke club mensen heb gevonden. Verder zijn alle 3 games topgames wat mij betreft. Topgame+ geweldige community = veel fun en een lang leven.

ETQW heeft zijn voorganger overtroffen, terwijl ET in een aantal punten nog beter was. Het is even wennen, maar wel weer een pareltje. Het verschil tussen Battlefield is dat deze game zo ongeveer eens in de 3-4 jaar uitkomt. De oude game ken je dan wel zo langzamerhand en je stapt wel makkelijker op iets nieuws over dat er sterk aan verwand is. Om het even te illustreren:

W:ET - ETQW = >4 jaar
BF1942, BF:V, BF2, BF2142 = ~4 jaar.

Daarbij komt men straks al met Battlefield3, terwijl ik weer 3 jaar vooruit kan met ETQW. Daarbij zit er een groot verschil tussen WET en ETQW, maar wel dezelfde Basis. Battlefield is steeds min of meer dezelfde game, maar dan ergens anders... Tsja, niet orgineel. Bij ETQW heb je asymetrische teams, turrets zijn nieuw, vehicles zijn voor mij nieuw.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 25 januari 2008 16:28]

Leuk dat jij COD 4 niet koopt omdat het maar weinig orgineel is, maar dat kan toch onmogelijk een verklaring zijn voor het verschil in verkoop cijfers tussen de PC en de consoles versies?

Verder zorgen slechte verkoop cijfers d'r voor de uitgevers steeds minder vertrouwen hebben in de PC markt, waardoor er automatisch ook minder wordt geinvesteerd in het ontwikkelen van vernieuwende titels. Dat kun je de ontwikkelaars zelf niet kwalijk nemen. Je kan namelijk een prachtige game op de tekentafel hebben liggen, maar als je niemand kan vinden die geld daarin wil investeren dan houd het gewoon op.
Zoals ik al aangaf: Op een PC download je hem net iets makkelijker. Bij de Console zijn er toch meer mensen die dan toch een nieuwe game willen en hem kopen omdat er geen andere keuze is. Op de PC willen mensen dan ook die nieuwe game spelen, maar hebben dus ook de keuze om hem illegaal te downloaden omdat ze het de prijs niet waard vinden.

Daarom gaf ik ook al aan dat ik wel eens een onderzoek wil zien wie een game achteraf het geld echt waard vond. Deze games vindt ik dus hooguit 10 euro waard, SC4 nog iets meer. Voor de 3 door mij genoemde games zou ik in totaal wel 200 euo waard vinden en heb maar 60 euro hoeven dokken!

Maar wat ook blijkt uit reacties, hier, in de media, in reviews: Graphics sells. Dit zijn de toptitels met de ubergeile graphics en geweldige marketing...

Zie het als de Mac Donalds: Zitten overal, iedereen kent het en geweldig voor de snelle hap. Echter verveelt deze snel en smaakt wat flauw. Je hebt ook dat ene aparte restaurantje in die steeg ergens in eht centrum. Je moet hem even zoeken. Maar de sfeer is er geweldig en ik heb gehoort dat het er elke keer weer geweldig smaakt.

CoD4, The Sims, BF, Fifa die games vallen allemaal in het segment Mc Donalds. W:ET, TMN en ETQW vallen voor mij in het segment van dat ene restaurantje.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 25 januari 2008 16:08]

Ik kan het maar moeilijk geloven dat mensen die COD4 voor de PC niet hebben gekocht dit hebben gedaan, omdat ze het de prijs niet waard vinden. Zeker als je ziet hoe goed de verkoop van het spel loopt op de consoles. Dat heeft naar mijn mening echt niets te maken met het een slecht spel is in de ogen van veel PC gamers. Maar eerder gewoon met pure gemakzucht en gierigheid.

Ook vind ik het wat ver gaan dat een boel console gamers spellen kopen die ze de prijs helemaal niet waard vinden. Van bijna alle grote titels zijn demo's beschikbaar die je een basis beeld geven van wat voor gameplay je kan verwachten.

[Reactie gewijzigd door Alabama_man op 25 januari 2008 17:00]

Heb je een onderzoek?

Tuurlijk zullen er echte liefhebbers tussen zitten van de serie. Maar er zullen ook veel mensen bij zitten die de geweldige reclame zagen. Die de naam kenden en hem dus gewoon kochten omdat het een goed spel schijnt te zijn. Dat goede spel kun je haast gelijk trekken aan geweldige graphics. Nogmaals, ik zou wel willen weten we de volle mep heeft betaald en achteraf hun geld ook waard vonden. Ja je kunt een demo doen, maar dat geeft niet de totale game weer. Je betaald om het te proberen, je probeert het niet om achteraf te betalen, zeker neit op een console.

Hieruit kun je concluderen dat meer mensen de game zouden kopen dan het aantal mensen dat het achteraf zijn geld waard vond. Als je achteraf zou kunnen betalen zou je dit beeld wel krijgen, nu niet.
Ik denk niet dat je bij spelen zoals COD4 en Crysis aan de kwallitijd hoeft te twijfelen.
Minder origineel, misschien maar als je zo critisch bent vallen 99.9% van alle games af (PC en console).
Dat je COD4 en Crysis niks vind kan, das een persoonlijke keus.

Ik vind juist die 2 de betere games van 2007! (NFS, Strangle hold vielen 100% tegen!)

Volgens mij is het allemaal een combinatie van niet 'hoeven' te betalen, dan doet men het ook niet.
Maar ook dat games gewoon onbestchoft duur zijn!
Als nieuwe games gewoon allemaal 20,- kosten zou er een hoop meer gekocht worden.
50,- a 60,- is gewoon assiciaal veel geld. Vooral omdat je de meeste games in 1 tot 3 dagen uitspeeld.

Prijzen omlaag!
Grappig dan mensen zich hier zichzelf voor de gek houden door continue te zeggen dat dit niet door kopieren komt. Piracy is gewoon de reden dat het met PC gaming slecht gaat. Minder afzet, minder ontwikkeling, aantal spellen lopen terug, de kwaliteit gaat achteruit en developers zullen nooit meer risico's nemen om een uniek concept uit te brengen aangezien het toch niet verkoopt omdat het gros het download en speelt onder het smoesje 'om het even te proberen' 'ohw het is single player dat ga ik niet kopen' etc. Crysis en UT3 verkopen verschrikkelijk slecht, maar toch spelen een berg mensen het, staat het internet vol met screenshots en filmpjes op youtube. Zodra de MMO's uitkomen op console (het laatste 'echte' pc genre) gaat de PC de casual gaming machine worden met Peggle 3 en Bejeweled 5. Jammer.
Zonder piraterij kunnen de meeste spellen de massale bekendheid die ze nodig hebben niet halen. De producenten moeten het gewoon hebben van een bepaald percentage van de gamers die het spel bij anderen (illegaal) gezien hebben en het vervolgens zelf kopen.

Ik hoor dan niet meer bij de jonge doelgroep maar ik vind de laatste tijd het boeiendheidsgehalte van spellen erg slecht. Meestal zijn ze binnen een paar dagen uit te spelen. Het is best leuk om een potje te knallen met Crysis oid, maar bij mij is de lol er al gauw af en ik ga daar zeker geen 60 euro voor betalen.
Grafische hoogstandjes zijn niet de enige factor die een spel leuk maken terwijl veel softwarehuizen dat wel denken.

En dat de PC een ondermaatse gamemachine wordt noem ik ronduit flauwekul. De PC heeft bijna oneindig veel meer mogelijkheden dan een console. Denk aan bijv. open source games en games die groot worden door de mod-mogelijkheden. Zonder piraterij blijven er nog zat mooie en geavanceerde games over. Een console is eigenlijk gewoon een pc met een hoop beperkingen erin verwerkt. Ok, sommige hebben een non-i386 platform maar dat doet er niet toe.

[Reactie gewijzigd door blorf op 25 januari 2008 16:29]

Zonder piraterij kunnen de meeste spellen de massale bekendheid die ze nodig hebben niet halen. De producenten moeten het gewoon hebben van een bepaald percentage van de gamers die het spel bij anderen (illegaal) gezien hebben en het vervolgens zelf kopen.
Hoe is dit anders voor de PC dan voor de consoles?

Ik vind het bovendien een zwak excuus voor piraterij. Als ik bij mijn buurman een te gek spel zie dat ie gedownload heb, dan lijkt me dat een slecht voorbeeld om mij te stimuleren dat spel wel netjes te kopen. Dan vraag ik de buurman wel om een kopietje. Ik denk dat de industrie de piraterij best kwijt wil, zelfs al zouden ze dan wat meer aan hun marketing moeten uitgeven.
Ik hoor dan niet meer bij de jonge doelgroep maar ik vind de laatste tijd het boeiendheidsgehalte van spellen erg slecht.
Ook dit is m.i. hetzelfde voor console games. Het verklaart dus geenszins waarom PC spellen minder verkocht worden. Bovendien denkt de doelgroep er vast anders over.
Tja er staan nou eenmaal meer illegaal gedownloade dan originele games op de gemiddelde computer. Die zorgen voor de reclame. Consolegames zijn veel moeilijker te kopieren dus daarbij gaat die vlag meestal niet op. En je wil niet weten hoeveel mensen er gewoon niet in staat zijn een gedownload spel fatsoenlijk te installeren. Dan is kopen een goeie maar dure oplossing.
mav: ik beweer dus dat piracy niet de oorzaak is van de slechte pc-game verkoop.

[Reactie gewijzigd door blorf op 25 januari 2008 16:55]

stel je nou eens voor dat alle games voor de helft van de prijs worden verkocht?
volgens mij word er dan 3 keer zoveel verkocht! (=winst x1.5)

ik vind games gewoon te duur, ik ga ze inderdaad wel eerst ff proberen..
misschien dat ik ze koop als ze in de afprijsbakken zijn beland..
maar een half maandloon per game uitgeven.. dat doe ik liever niet...
(zeker niet als je er dan achterkomt dat je et toch maar niets vind, en dat je telkens geowned wordt door mensen die beter zijn, langer spelen, of in geval van upgrade-spellen zoals bf2/bf2142 etc. alle upgrades al hebben...)
stel je nou eens voor dat alle games voor de helft van de prijs worden verkocht?
volgens mij word er dan 3 keer zoveel verkocht! (=winst x1.5)
Het feit dat jij bovenstaande stelling neerzet, en niet tijdens het tiepen bedacht dat er wellicht iets niet zou kloppen...

Als dit het geval was, dan waren morgen alle games te krijgen voor 33%. Helaas, er zit een kleine economische misrekening in je post :+
om PWM zijn post compleet te maken
kosten om een spel te maken
1.000.000 (even zomaar een getal.)
je verkoopt er 50.000 voor 50 euro per stuk -20% marge winkels -vervoerskosten - marketingskosten -blablabla.
hou je over 30 euro per spel 50.000X30=1.500.000
Stel je verkoopt de games voor 25 euro - als die andere onzin. hou je 5 euro per game over = 50.000X5=250.000

Dit is maar even een rekensommetje even puur PLOEP uit de duim gezogen om een indruk te maken maar wat je vergeet is dat de fabrikant niet echt die 49,99 ontvangt die jij in de winkel betaalt de fabrikant ontvangt een veel kleinere marche waardoor als ze meteen voor 24,99 gaan verkopen ze niet 3X zoveel moeten verkopen maar mischien zelfs wel 5X zoveel of meer moeten verkopen
stel je nou eens voor dat alle games voor de helft van de prijs worden verkocht?
volgens mij word er dan 3 keer zoveel verkocht! (=winst x1.5)

ik vind games gewoon te duur, ik ga ze inderdaad wel eerst ff proberen..
misschien dat ik ze koop als ze in de afprijsbakken zijn beland..
maar een half maandloon per game uitgeven.. dat doe ik liever niet...
(zeker niet als je er dan achterkomt dat je et toch maar niets vind, en dat je telkens geowned wordt door mensen die beter zijn, langer spelen, of in geval van upgrade-spellen zoals bf2/bf2142 etc. alle upgrades al hebben...)
Inderdaad !
En bij een muziek cd kun je eerst downloaden en dan wanneer blijkt dat het album goed is het kopen in de winkel.
Als ik dat moet doen met PC spellen (waarvan er elke maand wel 6 top titel uitkomen waar ik intresse naar heb) staat mijn computer 24/7 aan om te downloaden en daar heb ik juist geen zin in !
Ik vind dat games voortaan full version gedistribueerd moeten worden met een limited user periode (trial) en dat je vervolgens betaald om de full version te verkrijgen incl support en gratis downloaden !
En voordat er keygens opduiken of mensen die hun eigen serial uitdelen.
voor elke game uniek en onwillekeurige code en je komt al een heel eind !
Grappig, dat mensen gewoon niet door hebben, dat de markt distributie kanalen veranderen en er steeds meer mensen voor kiezen on digital download software te kopen.
IPV verzendkosten of parkeergeld+reiskosten etc erbij te betalen....
Well duh

Deze lijst is logisch aangezien de states bijna volledig console gericht zijn...

In Europa is qua apart platform pc nog steeds koning (of toch iig in de top-3)...

Tot vorig jaar waren 50% van alle verkochte games nog pc-games in BelgiŽ; dit jaar (door de sterke opmars van de 3 nieuwe consoles) is dit nog maar "slechts" 30% (als jullie dat niet geloven zoek ik het artikel wel even)

En dan zwijg ik nog over landen zoals Duitsland, de scandinavische landen & 3/4e oost-europa waar pc gaming nog een stuk groter is.
Zoek dat artikel maar even :)

Daarbij zijn Duitsland en de Scandinavische landen leuk, maar niet genoeg om alle PC verkopen te redden.
Het inwonertal van Duitsland is maar liefst 1/4e van dat in Amerika hoor... dus wat dat betreft zou ik het niet onderschatten.
Bron vermelding svp?

Ff zoeken, directe link kan ik niet vinden, dit stond op een andere discussie, helaas sorry:

"Even the NPD analysts admit that they have an incomplete picture:

"But should the industry be worried by this $60 million drop? Not really, says NPD analyst Anita Frazier. She noted that looking at the retail sales doesn't give us a complete picture, especially as the method of distribution on the PC is increasingly shifting towards digital and away from retail.

"The PC games market is greatly impacted by digital downloads and subscriptions, so there is an undetermined amount of PC games industry revenue that isn't reflected in retail sales. As we've seen from a number of our studies, the PC continues to be a top platform in terms of total game playing time, so I don't think this slight decline in retail sales is anything more than a reflection of a shifting of distribution channels," Frazier explained.

Although NPD doesn't currently have any data or estimate for the amount of revenue generated by digital downloads and subscriptions on the PC, Frazier added, "This [console vs. PC sales gap] isn't really a new phenomenon. Video games software sales, and even just the console portion of that figure (at retail) have been greater than PC retail sales every year that we've tracked (1995). Yes, the video games (console & portable) retail sales have really exploded, but again, until we can get a
measurement of dollars spent online, we won't have the true picture.""


Durf al rustig met 100 percent zekerheid te stellen, dat de bovengenoemde artikel verwijst naar NPD cijfers en dat zelfs NPD zegt, dat ze het gewoon niet precies weten of kunnen vertellen.
Toch vreemd, dat hun studies wel vertellen, dat de pc nog steeeds top game time is.
Dus blijkbaar geven pc games meer spelplezier ;)
(olie op het vuur gooien)

Wat wel vreemd is ,dat sommige spellen voor de xbox blijkbaar door 1 op de 2 eigenaren gekocht wordt. Das echt super.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 25 januari 2008 18:00]

We moeten toegeven dat de Xbox360 en Playstation 3 het erg goed doen. Samen met een maat neem ik het nog wel eens op via de Xbox360.

Zelf ben ik vervend computerliefhebber en persoonlijk houd ik het op de PC.
Mocht het bericht echt zo somber zijn, waarom doen titels als Crysis en Unreal Tournament 3 het dan zo goed?
UT 3 is ook voor PS3 beschikbaar en nu kun je zelfs custom levels op de lokale vaste schijf kwijt zodat het inderdaad op een volwaardige PC begind te lijken.
Sinds consoles beschikken over een harddisk heeft het zeer zeker aan waarde gewonnen.
Zelf kraak ik consolegames niet af. Het zijn ook zeer mooie titels zoals Resident Evil.
Het hebben van een HD ready TV of een HDMI monitor is nog steeds een must en het aimen gaat via de console moeilijker dan met de muis. De muis geef je een zwiep en als je dat maar vaak genoeg doet kun je bijster snel aimen of net dat aanvalscommando negeren.

Zelf heb ik maar 4 games op de PC en dat zijn altijd de games met een open einde. Door middel van on-line playing ben ik nu nog niet uitgespeeld en UT3 gaat hier nog lang mee. Ik speel zelfs UT2004 regelmatig en soms UT99 GOTY. Lord of the Rings, The Batle for Middle-earth II is ook nog niet uitgespeeld. On-line krijg je steeds nieuwe uitdagingen, maar dat geld voor de console dus evengoed!

Ik koop dus louter games die lang meegaan en is het dat waard om voor 3 games een console aan te schaffen? Mijn display is een 22 inch TFT scherm met alleen DVI-I. Een HDMI aansluiting heeft het niet en deze afweging kun je alleen zelf maken. Flamewars tussen beide; ik zie de zin er niet van in.
Gezien de hoge marges op console games is het geen wonder dat de uitgevers zich daarop richten. Het "piracy" geneuzel dat hier op tweakers stond naar aanleiding van een bericht van de PR boy van COD4 is daarentegen een zeer slap excuus. Er zijn voldoende manieren om piracy zeer ver uit te schakelen, zie bijvoobeeld Battlefield 2. Zorg ervoor dat de servers trusted zijn en geen cracked clients accepteren en je zal veel minder piracy zien. Dat is het hele principe van het xbox360 live netwerk, online alles goed dicht houden om zo pirated kopietjes te weren van het netwerk.

[Reactie gewijzigd door Stewie! op 25 januari 2008 14:38]

Ik zou niet weten waarom dat een slap excuus zou moeten zijn. Piraterij is een groot probleem bij pc gaming. De consoles zijn daar duidelijk veel minder vatbaar voor.

Ik vraag me trouwens af of er wel zulke hoge marges worden gehaald op console games. Immers: in tegenstelling tot wat bij pc games gewoon is moet je als maker van een console game ook licensiegelden afdragen aan de maker van de console.
Wii en X360 games kan je anders ook makkelijk spelen zonder het origineel, om heel eerlijk te zijn is dat nog veel makkelijker zelfs, die hoef je alleen maar te branden.

Let wel dat dit USA is, in EU is PC gaming veel meer in dan in de VS, dat is altijd al voornamelijk Console geweest.
kan best zijn, maar standaard zit op de wii en de 360 (en de ps3 uiteraard ook) wel een beveiliging hiervoor. Mensen moeten eerst een modchip kopenen inbouwen of laten inbouwen.

De drempel hiervoor (en het risico voor b.v. het verlies van xbox live licenties) is vele malen groter dan voor een pc (simpel downloaden en vaak ff snel cracken).
Omdat bij Console warez meer tegen gewerkt wordt door
1 ) HArdware. Modchips etc nodig. en dus garantie verval.
2 ) De online feature is centraal beheerd. En dus makkelijker 'n validatie mogelijk.

PC is
1 ) modulair en niet beheerd door ťťn firma. Is dus open en flexible.
Valt dus niks de modden. 'n software crack voldoet.
2 ) De online feature is ook open en flexible. 'n Retail game kan ook als Host dienen. Waardoor online validatie gemeden wordt.


warez tegen gaan kan men door.
1 ) Gecentraliseerde online feature te leveren. Niks zelf hosten. Minder flexible.
Validatie makkelijk mogelijk.
2 ) Pluspunten introducere om online orgineel aantrekkelijker te maken.
A ) Rankings
B ) Archievements
C ) Software updates
D ) DL content

Omdat MS hun platform strict wil beheren en andere console firma's ook. Is er standaard warez minder aantrekkelijk. PC Online play was altijd vrij open en flexible.
En elke game regeld het zelf of per publisher

De PC markt is dus afhankelijk van de goodwill van de massa aan PC gamers. Nou blijkbaar wint het voor 'n dubbeltje op de eerste rij toch zwaar. ipv de Markt te stimuleren.
Dat kan je dev's en pub niet kwalijk nemen. Zo is de online feature gegroeid in ene open form.

Het is heel leuk om lan party of home lan in LAn verband te spelen.
Kijk Console methode bied dat niet. moet allemaal centraal geregeld.
Console heeft daar split screen voor.

Probleem is dus de PC markt moet de manier hoe online mutiplay drastisch veranderen en offline Mplay strippen dus onmogelijk maken. zodat PC gamers afhankelijk worden voor on line of voor rankings en archievments online moeten waar dan ook meteen gevalideerd wordt.

Kijk de PC markt is geen een heid dus om die kudde in een richting te sturen. Van Anti warez methoden op Mplay feature los te laten en centraliseren zie ik niet zo eventjes gedaan.
misschien wel maar COD hebben het wel heel aanlokkelijk gemaakt het te kopiŽren.
zelfs on-line is het zomaar op elke server te spelen.
een hele simpele CD-key check om te kijken of zo'n key ook echt daadwerkelijk is uitgegeven had er voor gezorgt dat VEEL mensen die de single player gespeeld hadden met een warez copy toch het origineel zouden gaan kopen om on-line te spelen.

edit : lees net dat er nog wel wat kritiek is op dit onderzoek.
on-line verkopen (Steam) en abonnementsgeld geld zou niet worden meegerekend bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Countess op 26 januari 2008 02:34]

een console spel is makkelijker te maken omdat er maar 1 type hardware wordt gebruikt

consoles worden door de hoge marges op de spellen zelf ontzettend goedkoop verkocht

console games zijn wel te kopieren, maar dan moet je het apparaat modden (verliest garantie) en je kan niet meer online

consoles zijn simpeler dan pc's

Tegenwoordig koopt men een huistuinkeuken computer en een console, en wordt er niet meer nagedacht over een gaming PC.
Het is zo ontzettend jammer, misschien dat er spellen zijn die inderdaad beter spelen op een console.
Maar als ik (toch wel ervaren unreal tournament speler) een FPS speel op een console, dan voel ik mij oppeens enigsinds gehandicapt.
De grootste evolutie in FPS games was toen je oppeens met de muis kon richten, dat was fantastisch. En nu wordt dat weer terug gedraaid :(
Er zal over het algemeen minder op de consoles worden gekopieerd omdat de meeste mensen een hardwarematige aanpassing als een drempel zien en toch maar een x aantal spellen per jaar kopen.

Bij een pc slinger je een torrent aan om vervolgens met je pc te kunnen spelen. Piracy drukt wat dat betreft de verkoopaantallen wel. Maar hoeveel, dat is heel moeilijk vast te stellen en zou eigenlijk via een anoniem onderzoek moeten worden vastgelegd.

Daarnaast zijn de kosten van een goede console uiteindelijk een stuk lager dan een high-end game pc. 250 euro voor een Wii waarbij je misschien wel evenveel plezier hebt als een game-pc. Bovendien is het percentage casual gamers natuurlijk ook veel groter wat de console verkopen ook flink opstuwt.

Dus reken maar uit: grotere aantallen + leuke marge = veel winst. En winst is wat de uitgevers en de aandeelhouders willen horen. Dus gaan ze liever console games uitbrengen en later misschien nog 's een port naar het PC Platform maken.
Ik denk eerder dat gamers het een beetje zat zijn om iedere keer maar dure PC hardware aan te schaffen om daarna te ontdekken dat OS en alle gerelateerde drivers keer op keer brak zijn. Creative en Vista ? Eerst lang wachten en daarna mag je voor de drivers gaan betalen. Ach, heb je een beetje hoge eisen, neem je toch lekker SLi of een Crossfire setup. Cheating ? Niet zeueren, volgende week wel weer opgelost met een patch of update. En zo gaat het al jaren.

Juist deze houding zorgt er voor dat steeds meer gamers overstappen op console's, minder gezeur en goedkoper en prettiger gamen op een groot HDtv, zeker op een 52inch :)

750 euro voor een beetje videokaart, daar kun je bijna 2 console's voor kopen.

Bel overigens maar eens tegenwoordig een gemiddelde helpdesk op of email maar eens over een hardware/software probleem, tendens van deze tijd, je word afgewimpeld of je krijgt een grote mond. Sorry, maar daar betaal ik niet duizenden euro's voor om een beetje te gamen. En gamen in het algemeen heeft nu eenmaal dure hardware nodig want voor een beetje typewerk of photoshop heb je aan een low budget machine genoeg, behalve de professionele gebruikers dan.

Maw, de hardware en software game industrie draaien zichzelf de nek om want er zijn nu eenmaal meer PC bezitters dan console bezitters voor als nog dus ze laten een hoop geld liggen ;)
Ben het met je eens, al zal het eerder een combinatie van factoren zijn. Behalve brakke drivers voor de hardware zijn het ook de bugs en patches (als die al komen) in de spellen zelf die het plezier bederven.

Vooral de consument die gewoon geen gezeur wil en drect een spel wil spelen zonder bang te hoeven zijn of iets wel of niet werkt zal sneller afhaken.

De titanenstrijd tussen Ati en Nvidia met hun eigen codepaths hebben ook al niet geholpen maar eerder de tweedeling en chaos in pc-gameland verscherpt. Honderden watts verstokende kachels heeft ook een negatief effect, energiebewuste ouders zullen er huiverig voor zijn.
750 euro voor een beetje videokaart
? Tja, als je denkt dat dat de prijzen zijn, kan ik me voorstellen dat je een PC te duur vindt. Gelukkig valt het allemaal wel mee.

Jij vindt cheating, drivers, OS etc. een probleem. Ik heb daar zelf niet zoveel problemen mee. In ieder geval niet zoveel als met een controller: Ik vind een controller zwaar k*t, geef mij maar muis en toetsenbord. En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.

Verder zie ik niet in wat een helpdesk met de overstap naar een console te maken heeft. Een vriend van mij had een defecte PS3, en geloof mij, die helpdesk is ook geen pretje.

Check anders even de pricewatch. Dan zul je zien dat gamen echt geen "duizenden euro's" hoeft te kosten.
Als je ervoor zorgt dat een speler moet inloggen en zijn serial moet registreren. Dat dit kan heeft bijvoorbeel blizzard met WoW laten zien. Het voordeel van echte online game is kennelijk dat spelers sneller betalen voor de community.
Dat een spel gekraakt wordt staat vast, dus zorg ervoor dat het inloggen de gamer genoeg meerwaarde bied ten aanzien van een gekraakte versie. Er zijn ook gekraakte WoW servers, maar dat is minder leuk dan een server van Blizzard.
Ik heb zelf een hekel aan het gamen met een console, geef mij maar een toetsenbord en muis. Wanneer ik een game echt goed vind koop ik hem wel. Voordat ik een game koop download ik hem eerst om te kijken of het wat is. Een boel games die ik vroeger heb gekocht zijn miskopen geweest omdat ik er binnen 5 uur wel klaar mee was. Daarnaast zijn steeds meer games van slechtere kwaliteit bijv. Need for Speed Pro Street, SimCity Societies, etc.
Ik snap er ook niks van. Zelfs HL1 uit 1998 (ofzo) had een werkend key systeem (wat volgens mij niet gekraakt is), ook voor steam.
Nee, is niet gekraakt, maar ze gaven gewoon de keys door :)
ik kan me nog herinneren dat er een soort Steam crack was en dat je alle games die Steam had gewoon in je bezit kreeg... Zo was het ongeveer...
console is tegenwoordig gewoon goedkoop t.o.v. een pc, als je een console koopt, en daarnaast een redelijk goed pc-tje van niet alteveel geld, dan ben je in totaal goedkoper uit. Als je pc games op high wilt spelen, moet je tegewoordig diep in de buidel tasten. Voor een console hoeft dat niet.
console is tegenwoordig gewoon goedkoop t.o.v. een pc, als je een console koopt, en daarnaast een redelijk goed pc-tje van niet alteveel geld, dan ben je in totaal goedkoper uit.
Klopt waarschijnlijk, maar hoe zit het met dat verschil als je er 30 spellen bij koopt? Ik gok dat het dan andersom is.
Het betreft hier geen online verkopen. Anders had Orangebox mooi bovenaan gestaan bij de pc verkopen :(
t gaat om verkoopaantallen, tis geen miss-verkiezing...
Probleem is echter, dat veel cd codes niet goed beveiligd zijn en dat er geldige cd-codes creators uitgebracht worden.

Heel irritant, want dan moet een koper(zoals ik) weer opbellen, dat de cd code al in gebruik is en een nieuwe krijgen. Hier wordt nauwelijks moeilijk over gedaan, maar ja blijft vervelend.
@.marijnissen:

Dat kan wel zijn, maar het feit blijft dat je hier je persoonlijke mening geeft (waar niets mis mee is), maar verder los staat van het feit dat het merendeel van spelers het niet met je eens is.

Ik zal de voordelen niet (nog een keer) herhalen, maar veel mensen zien dus blijkbaar heil in het gemak wat een console bied. Het is namelijk geen of-of situatie... je speelt games op de console en in de tussentijd staat er een klein lief zuinig pc'tje te snorren op de achtergrond die je mail in de gaten houd en cd/dvd's brand.

Tenslotte heeft een console ook het voordeel dat je niet meer zo'n enorme stroomslurpende kast hoeft te gebruiken.
PC Gaming is in een roes veroorzaakt. Een jaar terug kwam er een hele vrachtwagenlading FPS games uit voor de PC die min of meer hetzelfde boden, hetzelfde voor RTS en ook voor MMORPG, het gevolg is een oncreatieve markt met weinig veranderingen.

Zelfs games als STALKER die als revolutionair werden gezien waren in mijn ogen dat niet echt. PC gaming is niet dood, echt niet. Maar er is innovatie nodig in eht genre.

Als ik ondermaatse games zie zoals de zoveels EA crap die uit komt of slechte Ports zals Jericho dan snap ik waarom PC Gaming dood is. Te veel keuze van hetzelfde niet-innovatie geblaat.

Het is wachten op de opkikker en de realisatie van hardware fabrikanten dat grafische kaarten van 200+ euro die een voeding van 600+ watt niet goed zijn voor hun eigen markt.
Mee eens. Ik koop al zon 2 jaar geen PC games meer omdat het aanbod zo bar slecht is kwalitatief gezien. Heel veel RTS is na een uurtje spelen eigenlijk alweer de zoveelste CC of AOE kloon. En een heleboel shooters is eigenlijk toch weer hetzelfde als die allereerste UT, COD of MOHAA of BF. Er komt uit de PC game industrie zo weinig orgineels.

Ik heb in de afgelopen jaren af en toe wel eens een game gekocht waarvan ik dacht dat het super zou zijn, en na een uur heb ik het geuninstalled, zo zonde van je geld is dat, dat ik gewoon maar helemaal geen games meer koop voor de PC. Niet dat ik ze dan download, de meeste games zijn het gewoon niet meer waard om te spelen omdat het de zoveelste <insert game>-achtige kloon is.

Mischien ligt dat ook aan de beperkingen van de hardware. Games moeten ook diverse configuraties kunnen draaien om rendabel te zijn voor de producent terwijl een console game maar met een 360, PS3 of Wii hoeft te werken en het produkt kan dan geoptimaliseerd worden. Doordat er uit consoles meer te halen valt, kan men vaker iets orginelers bedenken. Ik kan dus goed begrijpen dat producenten enkel nog voor de console produceren, want daar kunnen ze hun ei kwijt.
Het probleem is dat die ondermaatse 'crap' dus wel het best verkoopt blijkbaar. Als ik mij niet vergis is The Sims naast de meest uitgemolken:p ook de best verkochte PC game allertijden. Het is zelfs zo dat EA een aparte Sims tak heeft gecreeerd.
Je moet een grafische kaart in je PC raggen ter waarde van een console om een beetje top performance hebben. Die maakt dan vervolgens een godsklereherrie waar je niet goed van wordt, je loopt uren te k*******eren met drivers, tweaks en updates en na een jaar heb je al weer het gevoel dat je systeem te traag aan het worden is want er is weer een zwaardere generatie spellen uit.

Tja dan liever GoW II op een zeven jaar oude PS2.
Dat is ook het voordeel van consoles. Naarmate de leeftijd vordert worden er steeds mooiere en betere spellen gemaakt. Wie had vijf jaar geleden gedacht dat er voor de PS2 spellen van het kaliber God of War 2, Black, Soul Calibur 3 en Shadow of the Colossus uit zouden komen? En ik kan ze nog steeds spelen op mijn antieke enorme PS2.

Zie dat maar eens met een pc te doen, mijn bak (P4 2,8Ghz, X1950GT, 1 gig ram) van vier-enhalf jaar oud heeft moeite met Stalker, World in Conflict en The Witcher.
Ik ben ook een fervent pc gamer (Guild Wars, WiC, UT3, Stalker, The Witcher, Hellgate, CoD2, Age of Mythology etc.) maar kijk de laatste tijd wel met een schuin oog naar de PS3 en de Xbox2.
Nu niet allemaal gaan roepen dat het door het kopieren komt graag, want volgens mij is er maar 1 reden dat PC gamen aan het verdwijnen is, en dat is dat mensen het ondertussen een beetje zat zijn om de haverklap hun PC en OS te upgraden voor slecht geoptimaliseerde hakkelende spellen op medium detail, die je eerst moet installeren voor je ze kunt spelen. Dat, plus het feit dat steeds meer mensen een fijne LCD TV voor hun fijne bankstel hebben staan waardoor console gamen eigenlijk zo goed als geen nadelen meer heeft t.o.v. PC gamen. Zelfs de RTS en FPS genres zijn nu redelijk goed speelbaar op met een joypad.

Ik ben er 5 jaar geleden al mee genokt, sindsdien heb ik geen euro meer hoeven investeren in het 'bij de tijd houden' van mijn PC's, in tegenstelling tot gemiddeld zo'n 300 euro per jaar aan betere hardware voorheen. Doe mij maar een fijne spelconsole.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 25 januari 2008 14:41]

Ik ben het met je eens dat het 'op de bank zitten element' en het 'HD element' voor de consument mee spelen. Maar de consoles zijn populairder dan ooit en zijn lastiger te copieeren waardoor er meer verkocht wordt. En doordat er meer verkocht wordt is het een betere investering een console game te maken dan een PC game.
De nieuwere PC games zijn ook in steeds grotere mate geport vanuit de console...
Plus dat doordat er minder in PC games geinvesteerd wordt door het grotere risico van piraterij, is het aanbod ook verschraald en gaan nog meer mensen over naar de console. Games die wel populair zijn dan dus meestal ofwel geport, of gemaakt door bekende bedrijven gebaseerd op een solide naam (ea games die een NFS uitbrengt...)

Het is een cirkel: PC markt verschraalt, meer mensen naar de console, dus minder geld, dus minder games, en de PC markt verschraalt verder...
De grote spelers gaan voor safe en brengen ports uit en zo is er geen vernieuwende gameplay meer...
Mogelijk kunnen de kleinere ontwikkelaars wat interessants bieden, maar de meeste consumenten zijn verwend met vette graphics, dus moet het wel hele goeie gameplay zijn.
Maar dan moeten wij gamers toch echt wel af en toe voor een game betalen want anders houden zij het hoofd niet boven water en zal het alleen maar minder worden helaas.
Tja wat jij zegt is duidelijk waar... Maar toch blijf ik bij de PC voor strategy en ik hoop dat de developers dit ook doen. Een console is toch iets wat je op de bank met een apparaat in je hand doet, terwijl de pc iets is wat je met een muis doet.

Ik zie mijzelf nog geen age of empires, supcom, c&c of u@w spelen vanuit de bank. Tenzij ik een tv of beamer met een beeld van 2 meter had incl wii-controller en ps3 graphics.
En toch denk ik het tij weer gaat keren, dit dankzij de toename van HD schermen in de huiskamer en de beter (lees:krachtigere) HTPC oplossingen. De PC kan je eenvoudig via HDMI op je grote scherm aansluiten en met je draadloze muis en keyboard (of controller) kan je bvb vanuit je luie stoel lekker Starcraft 2 gaan spelen.

Het is gewoonweg geen opgave meer om je PC aan te sluiten op je TV en de beeldkwaliteit is ook geen issue meer.
En ik zou mijn Xbox360/PS3 door een computer vervangen omdat?
Kortom, ik denk dat het console-aandeel zo zal blijven of zelfs nog zal toenemen.
Mijn HTPC kost ongeveer net zoveel als een goeie PS3 :(
Maar een HTPC hebben veel mensen al omdat ze graag tv willen opnemen, dat kan niet met een PS3/XBOX

Als ze met een HTPC ook spelletjes kunnen spelen wordt het minder aantrekkelijk om weer aan apart kastje onder je tv te plaatsen waarmee je kan gamen.

Mochten consoles de mogelijkheid krijgen om tv op te nemen dan zie ik het weer somber in voor de PC markt.

@SH4D3H: Het gaat dus niet om het vervangen maar om de nmi zeer beperkte toegevoegde waarde van een console tov een HTPC
Andersom geld dat ook.
Zeker als je op een PS3 ook Linux kunt gebruiken en met tobo en muis kan browsen.
TV kijken en opnemen wordt trouwens ook mogelijk dacht ik.
Het mainstream publiek heeft nog nooit gehoord van de naam HTPC. En de meerwaarde t.o.v. de combinatie van een losse console en een gewone pc (die de meeste mensen toch al hebben) is aan dat publiek ook niet makkelijk uit te leggen. Het lijkt me sowieso eigenlijk meer een oplossing voor pc-gamers die op hun tv willen spelen dan een oplossing om console-gamers op een pc te laten spelen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True