Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Uitgever Electronic Arts stopt de ontwikkeling van Tiberium, het schietspel dat zich afspeelt in het Command & Conquer-universum. Het spel zou eind 2009 uitkomen voor pc, Xbox 360 en Playstation 3.

Mike Verdu, de directeur van EALA, de enorme ontwikkelfabriek van uitgever Electronic Arts, heeft bekendgemaakt dat de studio in Los Angeles per direct stopt met het ontwikkelen van Tiberium. Het spel voldoet niet aan de verwachtingen van de uitgever. Volgens Verdu zijn er aan het begin van het ontwikkelproces een aantal foute keuzes gemaakt die moeilijk te herstellen zijn.

De uitgever maakte twee maanden geleden al bekend dat de verschijningsdatum van het spel een jaar opgeschoven zou worden, van eind 2008 naar eind 2009. Het uitstel is nu afstel geworden. Verdu gaf verder aan dat een aantal leden van het Tiberium-team ontslagen zal worden, zonder te melden om hoe veel werknemers het zou gaan.

Tiberium zou een schietspel worden waarin de speler een klein team commando's met zich meekrijgt. Het was de tweede poging van EA om een schietspel te maken op basis van de populaire strategiespelreeks Command & Conquer. In 2002 verscheen Command & Conquer: Renegade, dat weinig succes wist te boeken. De beslissing om Tiberium te schrappen past in de koerswijziging die onder de nieuwe directeur John Riccitiello is ingezet. Waar EA voorheen bekend stond als leverancier van middelmatige producties, wil Riccitiello het imago en de kwaliteit van de games oppoetsen.

Command & Conquer: Tiberium
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Jammer dat ze het schrappen.

Renegade vond ik echt heel leuk om te spelen, met veel plezier gedaan.
het was zo'n beetje de eerste schooter waarbij je ook voertuigen kon gebruiken, je moest er wel eerst de punten voor verdienen, maar dat was juist goed. perfect gebalanceerd ieder team had eigenlijk gewoon de zelfde personen maar met een ander uiterlijk.
ik heb de singel player met veel plezier gespeeld, en de multi met nog meer.

EA maakt gewoon te veel games tegelijk en wil ze te snel af hebben, waardoor je spelen krijgt die gewoon nog niet helemaal compleet zijn.. of niet voldoende zijn uit gewerkt.
kijk maar naar de series als Need For Speed. de ene is leuk en best goed, de andere stelt teleur en valt tegen.
EA staat de laatste tijd alleen maar slecht in het nieuws. En vooral de hele C&C reeks hebben de de laatste jaren goed vern**kt. En nu lees je zo'n bericht, dat een C&C shooter word afgeblazen. In plaats van dat ze opnieuw beginnen omdat de eerste C&C shooter een succes was zetten ze er maar een punt achter. Wat zijn ze toch professioneel als het aan komt op het oplossen van problemen/bugs/technical questions/gameplay fouten/balans issues/forum fouten/beveiliging voor spellen (etc.) :X
Ze verpesten het echt gigantisch de laatste tijd, de hele C&C reeks kan van mij part gestolen worden, de gameplay is toch al om te huilen. C&C Generals / Zero Hour was al een aanslag vanwege alle fouten wat erin zaten en de "wij noemen het C&C maar het is eigenlijk totaal iets anders" label die ze er op hebben geplakt, met C&C3 slaan ze de plank al helemaal mis met aliens, en gigantische balans problemen. En Red Alert 3 wat er tot nu toe van is vrij gekomen lijkt op een duplo-star-wars spelletje. Ik zal me er verder niet over uitlaten omdat ik 'm nog niet gespeeld heb. :)
"met C&C3 slaan ze de plank al helemaal mis met aliens, en gigantische balans problemen."
Even balans-problemen in het midden latend; die aliens heeft EA niet bedacht, die heeft Westwood zelf bedacht. Vrij vroeg in Command & Conquer: Tiberian Sun speel je een missie waarin je als GDI op zoek gaat naar een neergestort Scrin-ruimteschip. Het filmpje dat volgt na voltooing van de missie speelt zich zelfs aan boord van het ding af. Ook als je met de NOD speelt speelt dat ruimteschip een rol. En zelfs in de eerste C&C zijn er al sporen te vinden van een neergestort ruimteschip, al toont dat weinig.

De ontwikkelaars bij EA (waar een deel van het oude Westwood nog bij hoort) hebben in C&C3 die aliens een grote rol gegeven, maar niet geïntroduceerd. Dat heeft Westwood gedaan. Gezien de afkomst van Tiberium zelf ook geen hele rare zet al met al. :)

Ik vind het wel heel jammer dat ze Tiberium nu gewoon maar cancellen. Als het spel niet aan je verwachtingen voldoet, verbeter het dan tot het wel goed is. Ik geloof niet dat het niet aan de verwachtingen voldoet omdat het Command & Conquer is, dus als het ontwikkelteam teleurstelt (gezien dat er ontslagen vallen niet bepaald ondenkbaar) ga je daar toch eens naar kijken en enkele andere ontwikkelaars aanstellen.

Ik vind zelf C&C Renegade erg goed gelukt. Als je nagaat dat het gemaakt is door mensen die verstand hebben van RTS'en en nog nooit een FPS hebben gemaakt, en zelfs de engine in-house hebben ontwikkeld (en blijkbaar stiekem later aan de basis stond voor SAGE: engine van onder meer C&C Generals en C&C 3), dan vind ik Renegade een knappe prestatie. Ik vond ook de gameplay prima, en de C&C-mode die erin zit is origineel en uitstekend voor multiplayerspellen.

EA heeft een slechte naam opgebouwd in de afgelopen jaren maar ze willen proberen meer kwaliteit te leveren: prima streven (al gaat die malaise met de kopieerbeveiliging die ze er blijkbaar per se op willen hebben ze veel klanten (blijven) kosten - wat een domme keuze), ze kunnen ook prima games maken (C&C3 beviel me heel goed verder). Het is dus alleen jammer dat ze Tiberium maar cancellen ipv uitstellen en verbeteren.

[Reactie gewijzigd door Cyphax op 1 oktober 2008 09:40]

Ben ik helemaal met je eens! Renegade was natuurlijk bijlange na geen topgame als Half-Life, maar de game slecht of zelfs middelmatig noemen doet het spel ook zijn verdiende eer niet krijgen. Ik heb er best van genoten, vooral ook omdat je eens de andere kant van het C&C-universum te zien kreeg.
Hopelijk bedenken ze nog dat er wel degelijk een markt voor een C&C-shooter is!
Het is maar wat je slecht noemt. Blijkbaar stellen ze nu hogere eisen aan de spellen de de studio's verlaten. Is dat slecht? Misschien voor de werkgelegenheid maar voor ons als consument toch niet?
zo slecht staan ze niet in het nieuws hoor, maybe op Tweakers.net en hun volgelingen
ik las in de PU, dat mensen juist weer goed denken en impressed zijn over EA

(ging over Leipzig Game Convention)
Qua games begint het er inderdaad op te lijken dat het management betert (en het is ook normaal dat dit pas 1 à 2 jaar na de aanstelling van Riccitiello duidelijk wordt, alle games die nu uitkomen waren al in productie voor hij aangesteld werd) maar qua marktrelease zijn ze duidelijk nog altijd even achterlijk, getuige de idiote DRM die Spore meekreeg en die nog in meer games dienst zal doen.
Dat ze zich maar concentreren op RTS. Niemand verwacht een FPS in van het C&C team. Liever een veel coolere (grafisch sterke units en gameplay) RedAlert4/Tiberian Sun2 dan een schietspel in een dergelijke wereld.
Voor schietspelen zijn er andere, zeer goede studio's
Tiberium werd niet gemaakt door het C&C team, maar gewoon door een van de ontwikkelteams van EALA.

Wat jij zegt is dus onzin. EALA is prima in staat een goede shooter te maken met de hoeveelheid talent die daar zit. Wat ze nodig hebben is het juiste management.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 1 oktober 2008 09:21]

Het "management" is naar mijn mening, ( en niet alleen die van mij !!! ) juist DE oorzaak van de extreme achteruitgang in de games industrie.

Van mij mogen ze al die stropdassen ontslaan, en de hobby coders/gamers van vroeger weer met de scepter laten swaaien. Die maakte namelijk spellen die ze zelf ook zouden willen spelen, in plaats van spellen die zo veel mogelijk geld in het laatje brengen.

Bovendien is het intellect van een gemiddelde games coder zeker niet lager dan dat van een gemiddelde top manager.
@coretx
Dat is natuurlijk wel makkelijk roepen, maar zakelijk instinct is natuurlijk ook een vaardigheid. Een vaardigheid die "hobby coders/gamers" niet per definitie bezitten.
De vraag is echter: Is het C&C universum hiervoor een goede omgeving?
Toch ergens wel spijtig het spel zag er wel veel belovend uit. :-)
Kan nou niet echt zeggen dat ik hier rouwig om ben.
Die andere shooter vond ik ook niets om over naar huis te schrijven.
C&C moet gewoon het concept vast houden wat ze altijd al gedaan hebben ipv het merk uit te melken.
Mee eens, C&C Renegade was een leuk probeerseltje, maar niet echt een hit. Lijkt mij het beste om het gewoon bij RTS te houden.
Halo doet het andersom, die maakt van een FPS een RTS ben benieuwd of dat wel een succes word..

Overigens heb ik toch nog wel wat Renegade gespeelt, het was een keer wat anders om punten te verdienen die je naderhand weer uit kon geven aan betere personages of voertuigen.

[Reactie gewijzigd door Xyzer op 1 oktober 2008 09:15]

Oorspronkelijk zou Halo een RTS worden ;) , maar de developers vonden het zo leuk om rond lopen in de editor dat ze richting de FPS zijn gegaan.
wat bedoel je... volgens mij word de RTS door een andere studio gemaakt dan bungie.

Anyway ik vond renegade idd een leuke probeerseltje maar geef mij gewoone C&C RTS maar dat was toch veel leuker.
@ Bosso1991

hiostu bedoelt, dat toen bungie aan Halo begon en het nog een PC&Mac "exclusive" was, het feitelijk een SCI-FI opvolger van de Myth serie ging worden.

@ hieronder
Uiteindelijk wel leuk dat ze nu weer terugkeren naar RTS met Halo Wars.
daar had Bosso1991 dan weer gelijk, Bungie maakt Halo Wars niet, dat doet het onlangs opgeheven Ensemble studios (makers van de "Age of..." series)

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 1 oktober 2008 10:36]

Hij bedoelt dat Halo eerst als RTS door het leven ging ... pas later zijn ze overgestapt op FPS (bron).
The first vision of Halo was basically Myth in a sci-fi universe. There even exist builds of the game, where you control marauding marines in a real time tactical 3D environment, complete with vehicles that would come to be known as Ghosts and Warthogs.
Uiteindelijk wel leuk dat ze nu weer terugkeren naar RTS met Halo Wars.
Kan nou niet echt zeggen dat ik hier rouwig om ben.
Die andere shooter vond ik ook niets om over naar huis te schrijven.
C&C moet gewoon het concept vast houden wat ze altijd al gedaan hebben ipv het merk uit te melken.
Ze kunnen het natuurlijk ook combineren. Denk bijvoorbeeld aan Battlezone (1 en 2): zowel RTS als FPS. Veel mensen hadden hier problemen mee, maar ik vond het een geslaagde combinatie.
Aan het concept vasthouden? Uitmelken? Welk spel heb jij gespeeld?

Ik ben niet zo van het FPS, maar Renegade heeft me toch echt jaren vastgehouden!
Maar, JA, Renegade was een flop, en nee het was absoluut geen slecht spel. De SP was belachelijk slecht, echt ronduit K**! De MP daarentegen was echt briljant! De single player heb ik nooit gespeeld, de MP jaren.

Nu kan ik allerlei redenen geven, en proberen iedereen te overtuigen. Maar ik denk dat iedereen die Renegade online gespeeld heeft wel weet wat ik bedoel. En iedereen die dit niet weet.. tja your loss!

Overigens vind ik 't wel erg jammer dat ze dit stil hebben gezet. Ik had er niet al te veel vertrouwen in dat het een goed spel zou worden, maar als het ook maar een beetje in de buurt zou komen van Renegade, dan zou ik het kopen!

[Reactie gewijzigd door laropo op 1 oktober 2008 10:17]

De single player was wel ok als je een C&C fan was.
De multi player was wel geod als je van slecht mikken hield.
Ik vind het persoonlijk zeker wel jammer.
een Shooter in het C&C universum lijkt me erg leuk. en dat plaatje trekt me ook wel eigenlijk

Destijds leek me renegade ook de bomb, helaas is die game niet geworden wat het zou moeten worden

(ik had in een c&c verzamel box ook renegade zitten, maar is geinstalleerd, en het blijkt dat een boel mensen deze game nog steeds online spelen!)
Jammer, het spel leek veelbelovend (zie artikelen in pc gameplay).

Hopelijk hoeven we niet weer 7 jaar wachten op een nieuw spel in de tiberium-wereld.
En nog eens 5 jaar voordat het uitkomt in een heruitgave zonder DRM e.d. voor "oude" computers.
Neeeeeeeeeeeeee!

Het me er nou net op verheugt :(
Renegade jaren met plezier gespeelt
Erg jammer dat ze zijn gestopt. Het vorige deel Renegade was best wel aardig maar teveel arcade naar mijn mening. Heb me er wel mee vermaakt toendertijd.
Blijft zonde dat niemand het voor mekaar krijgt een RTS en FPS netjes te combineren.

Neem eens een voorbeeld aan Battlezone II: Combat Commander. Dat was een geniale combinatie van deze 2 genres, en verdient een waardige opvolger in het C&C tiberium saga.
Yep, Battlezone II was een geniale mix tussen FPS en RTS!
soms als ik me verveel speel ik alsnog een paar potjes skirmisch.

snap niet dat mensen zo critisch zijn over een shooter in het c&c universum
klinkt een beetje als een stelletje oude boeren. wat ik niet ken lust ik niet :+
Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen... Mooi!
Schoenmaker blijf bij je leest, zo geld het ook voor de C&C lijn... Lekker bij RTS blijven! :)
EA heeft ook Crysis onder zijn dak, als EA wilt zou het niet teveel moeite moeten zijn om een goed team samen te stellen om een goede FPS te maken voor C&C. Echter tussen het kunnen maken, en ook nog iets te maken wat een hit is, is een wereld van verschil. Dan mag Renegade leuk zijn maar een echte succes was het niet, en daar gaat EA voor. Een duur ontwikkelingsteam houd je niet op de been met een matig succes.
Op zich heb je een punt, je gebruikt echter het verkeerde voorbeeld. Crysis is ontwikkeld door Crytek, wat geen onderdeel van EA is. Bij Crysis is EA alleen maar de uitgever, en kunnen ze dus niet zomaar gebruik maken van kennis en/of mensen voor hun eigen games. Maar goed ze maken natuurlijk wel andere shooters dus die kennis hebben ze wel in huis.
Lijkt me wel jammer dat als je als lid van het project bezig bent met het maken van "je" spel, dat je er dan opeens mee moet stoppen. Gebeurd natuurlijk zo vaak, het hoort erbij, maar zo'n proces heeft zoveel voorbereiding nodig etc. dat dat ook allemaal voor niets is geweest. Kun je weer vooraan beginnen.

Maar... niet dat ik zat te wachten op zo'n spel. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True