Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft de merknaam Dante's Inferno gedeponeerd en gaat een game maken die is gebaseerd op het klassieke gedicht van de Italiaanse meester. Filmmaatschappijen staan al in de rij om het spel te mogen verfilmen.

De negen kringen van Dante's InfernoVolgens het Amerikaanse tijdschrift Variety werkt uitgever Electronic Arts aan een spel dat is gebaseerd op Inferno, het in 1309 gepubliceerde eerste deel van het beroemde gedichtendrieluik van de Italiaan Dante Alighieri. De filmmaatschappijen Paramount, Universal, MGM en New Regency zouden al bij EA op de stoep hebben gestaan om op de filmrechten van het spel te bieden. EA heeft officieel nog geen spel onder de naam Dante's Inferno aangekondigd, maar blijkt de merknaam al in februari 2008 te hebben vastgelegd.

Ondanks dat EA nog niets heeft aangekondigd, denkt Variety te weten dat het spel 'een moderne interpretatie wordt van het epische gedicht, waarin spelers zich een weg door de dieptes van de Hel moeten vechten'. Het tijdschrift suggereert zelfs dat het spel negen levels zal krijgen, naar de negen kringen waaruit Dante zijn Hel laat bestaan. Het spel zou in 2009 uit moeten komen.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Valt zo'n naam dan niet onder het publieke domein ?
zodra iemand een bepaalde naam als 'merk' deponeert is hij voor specifiek die toepassing 'geblokkeerd' (onder specifieke voowaarden, als de eigenaar er verder geen egrbuik van maakt kan hij anderen ook niet hinderen dat te doen, dus het 'parkeren' van merknamen is niet zomaar mogelijk, er moet een economisch belang bijzitten).

daarbij is het dus ook van belang dat dit 'merkrecht' enkel voor gelijksoortig gebruik geldt, enkel iemand die óók een computerspel (of iig een spel-vorm) maakt met een zeer lijkende naam waardoor er een mogelijke verwarring bij consumenten ontstaat.

Een pizza-zaak met de naam Dante's Inferno is hier verder niet door betroffen, evenmin kan die verhinderen dat EA deze naam geregistreerd heeft, omdat het andere activiteiten betreft hier die geen economisch conflict opleveren.


EA hoeft verder geen rechten af te dragen aan Dante's nazaten... eventuele auteursrechten op het dichtwerk, aangezien het een 'afgeleidde' daarvan is, zijn al lang, heel lang afgelopen;
daarop gelden dus geen auteursrechterlijke claims meer:
Bij een nieuw werk hadden er dus wel rechten aan de schrijver (of zij nazaten) betaald moeten worden.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 31 oktober 2008 15:47]

Natuurlijk kan zo'n merkrecht niet in de weg gaan staan waar het het verspreiden van het oorspronkelijke werk (dat in tot het Publiek Domein behoort) betreft, net zo min als Disney de verkoop van andere boeken onder de titel sneeuwwitje kan verbieden op grond van zijn merkrechten.
Dat ligt aan het gebruik ervan. Je kan een bekende naam of term deponeren voor gebruik in een bepaalde context waar hij eerder nog niet gebruikelijk was. Zoals hier: voor een computerspel.
Waarom een film van de game maken, terwijl ze ook een film op basis van het gedicht zelf (welke zoals opgemerkt in het publieke domein valt) kunnen maken? Waarom zouden ze extra gaan dokken bij EA?
Omdat er een miljoen mensen dit spel gaan spelen en 80% het leuk vind dus de film zal sowieso ongeveer 800 000 mensen trekken :)

(aantallen zijn fictief natuurlijk)

Bij een film die niet op het spel gebasseerd is moeten ze een hoop extra pr in de strijd gooien, nu doet EA dat gedeeltelijk al voor de film studio

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 31 oktober 2008 15:41]

Omdat ze nu gewoon het spel script kunnen gebruiken en niet het origineel hoeven te lezen, dat moet natuurlijk wel in het Italiaans :+
Ook in het Nederlands vind je uitstekende vertalingen hoor. Ik heb er één in proza en één die het originele rijmschema hanteert.
Compliment als je die helemaal uitleest. Ik heb hem ook en ik kom er niet gemakkelijk doorheen.
Ben dan wel benieuwd wat voor game het zal worden. Dante's werk verhaalt over/bekritiseert de tijd waarin hij leefde en als Gustave Doré er niet zo'n mooie tekeningen bij had gemaakt (veel later weliswaar), denk ik dat de setting moeilijk voor te stellen is. Een topgame hangt niet af van een originele setting.
Hebben ze nog mazzel. Oorspronkelijk wilde Dante het in het Occitaans schrijven. Maar oud-italiaans valt ook niet mee. Toch vind ik dat hij een punt heeft, zo goed zijn game-scripts meestal niet. Het aantal succesvolle game-verfilmingen is op 1 hand te tellen.
Of omdat een film script gebaseerd op een game script makkelijker te maken is :?
Nee, dat is het absoluut niet. Games 'scripts' zijn doorgaans flinterdun, daar heb je niks aan voor een film. MJ hieronder zit in de goeie hoek: je kan meeliften op de marketing van de game, en als het een goede game blijkt te zijn kan je zelfs van de fanbase profiteren. Wel een gokje, want als de game flopt zit je maar met die film.
Goed idee!... maar ja, toen las ik dat EA de rechten heeft opgekocht. En hoewel ik ze dit potentiele succesje best gun ben ik bang dat er een potentieel meesterwerk gereduceerd gaat worden tot een matige kort-door-de-bocht aktiegame :(

Maar wie weet... er is veel mogelijk...zeker gezien de bron waarop het spel geinspireerd is... maar alstublieft EA... kom niet met de zoveels door-de-hell-loop-demon-slayer game.
Ik hoop dat de game ook echt in 1303 stijl is en niet een raar sf jasje gaat krijgen (I love SF, maar een costuum drama game lijkt me toch ook wel een scool)
Ben benieuwd wat ze ervan maken. Ik heb het meermaals gelezen en het is toch niet direct een verhaal wat zich leent voor een actiespel. Het zou dan eerder een click-and-point adventure moeten wezen. Het verhaal is namelijk vooral een 'wandeling'.
Mwah, met "gebaseerd op" kun je héél veel kanten op, net als met "inspired by true events" en dat soort holle frasen.

Aangezien weinig mensen het gedicht überhaupt zullen kennen (anders dan van naam), kan EA er net zo goed een actie-horror game van maken als een puzzelgame.
Helemaal waar, zeker bij EA weet je niet wat ze er mee gaan doen.
FIFA 12: Dantes Inferno!
Command and Conquer: Dantes Inferno!
en natuurlijk:
Need for speed: Dantes Inferno!
je vergeet de belangrijkste Sims 2 - Dantes Inferno! & spore Dantes Inferno!

en de comeback, Dungeon Keeper: Dantes Inferno!
toch triest dat iets voor Hollywood pas interessant wordt als er een franchise omheen te bouwen is. dus eerst wachten op de game, dan pas een film maken en gaan hypen. filmstudio's kunnen toch ook uit zichzelf iets met Dante's verhalen gaan doen? maar dat levert natuurlijk weer niet voldoende op ...
'een moderne interpretatie wordt van het epische gedicht, waarin spelers zich een weg door de dieptes van de Hel moeten vechten'.

Nu ID software EA heeft verkozen boven activision: Doom4? :D
Tja, zo blijft er natuurlijk niks over van meneer Alighieri's meesterwerk. Sowieso is het lezen in een andere taal al slechter dan het origneel, aangezien er dan al een hoop nuances verloren gaan (net als het lezen van een Latijnse vertaling), maar een game ervan? Dante krijgt louter een rondleiding van Vergilius door alle levels van de hel. Hij bind niet de strijd aan met de verdoemden, hij praat slechts met ze.

Ik vrees dat dit weer een dertien in een dozijn spelletje wordt en dat is jammer, want dat verdient Dante's meesterwerk niet. Waarom dan niet meteen de hele Divina Commedia trouwens?
Ik vind het persoonlijk heel leuk dat ze er een game van maken. En inderdaad hoogst waarschijnlijk een shooter. Maakt toch niet uit dat Dante's verhaal totaal anders is dan de game. Dat heet nou cultuur. Varieren op bestaande onderwerpen, thema's en daar een eigen draai aan geven. Er is weinig dat echt origineel is, zelfs Dante was niet origineel.
Daarnaast vond ik het tien jaar geleden een rotboek om te lezen. Veel te veel verwijzingen die niet te volgen zijn voor de hedendaagse lezer. Vooral omdat er veel tijdgenoten van Dante inverwerkt zijn. Heel veel inside jokes, cultureel, kunstzinnig, literair, etc.... verbindingen zijn onbegrijpelijk tenzij je er een complete studie van maakt van die tijdsperiode. En mij lijkt dat zeeeeeer weinig mensen in de wereld het in zijn geheel kunnen bevatten. Inclusief mijzelf.
het is niet heel moeilijk om er een goede game van te maken.
maarja het is EA, wanneer hadden die voor het laatst een echt goede game? zelfs spore was niet eens ECHT GOED.
Ik krijg hier weer een dubbel gevoel bij. Enerzijds zou EA eens innovatief kunnen worden, anderzijds ga je weer oneindige uitbreidingen kunnen meemaken:

Dante's Inferno: Level 1, Level 2, Level 3, ...., Level 9
Dante's Inferno: Resurrection!
The Return of Dante's Inferno!
etc

Ik kijk er in ieder geval kritisch tegen aan.

Dat terzijde ben ik zeer benieuwd welk genre game dit wordt. Adventure hoop ik, ik zie men niet zo snel hier een rts, rpg of fps game van maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True