Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat er ook een versie van Dante's Inferno in ontwikkeling is voor de PlayStation Portable. De handheld-versie verschijnt volgend jaar, tegelijk met de versies voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.

Van het derdepersoons actiespel Dante's Inferno zal een versie verschijnen voor Sony's PlayStation Portable, zo heeft uitgever Electronic Arts bekendgemaakt. De versie voor de handheld wordt gemaakt door EA's eigen Redwood Shores studio, die eerder dit jaar de griezelgame Dead Space maakte. De ontwikkelaar krijgt daarbij hulp van het Canadese Artificial Mind and Movement, dat gespecialiseerd is in het vertalen van bestaande games naar handhelds als de PSP en de DS.

Dante's Inferno speelt zich af in de hel. De speler kruipt in de huid van Dante en gaat in die hoedanigheid de onderwereld in om op zoek te gaan naar zijn geliefde, genaamd Beatrice. Het verhaal van de game is gebaseerd op Inferno, het zevenhonderd jaar geleden gepubliceerde eerste deel van het beroemde drieluik van de Italiaan Dante Alighieri. In het spel zal Dante de negen cirkels doorkruisen waaruit de onderwereld in het klassieke drieluik is opgebouwd, en die in het spel bekend zullen staan als limbo, lust, gluttony, greed, wrath, heresy, violence, fraud en treachery.

Video (DantesInferno_Trailer02.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Interessant concept, ware het niet dat er gewoon een historisch literair werk totaal voor uit zijn verband wordt gerukt.

Wie het ooit heeft gelezen (zoals ik geprobeerd heb, het is nauwelijks door te worstelen in een historische vertaling (8> ) zal vermoedelijk weinig met dit spel hebben. Opvallend hoe game- en filmstudio's weinig met copyright (het idee en het oorspronkelijke verhaal zijn gejat) hebben als iets historisch is, en de rechten niet exclusief / expliciet aan hen toebehoren.

De rechten zijn (als ik me niet vergis) ieders eigendom (publiek domein), en dus niet van zo'n gamebouwer. Dus zou je mogen aannemen dat er beperkingen liggen op het zichzelf toe-eigenen en als je eigen idee verkopen van zo'n concept.

Is zoiets geen interessante testcase? Wat gebeurt er met public domain materiaal, wanneer iemand er economisch gewin uit wil maken, het wil exploiteren voor eigen gewin? Mag je dat idee dan eveneens 'claimen' voor eigen gebruik en een concurrerende versie maken?

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 23 april 2009 11:20]

alle in het spel voorkomende elementen zijn een werk van fictie. Enige overeenkomsten met personen dood of levend is toeval en niet opzettelijk gedaan.

Een disclaimer als zodanig dekt ze al enigszins in uiteraard
Dat zie je al in films, en andere games.

Daarnaast is iets wat gemeengoed is precies dat: gemeengoed. Dat er een spel van gemaakt word is dan prima. De regel hier is _niet_ dat het niet mag, maar dat copyright als zodanig niet op het idee mag heersen. Copyright in deze vorm geldt dan voor het spel an sich. En Blizzard (bijvoorbeeld) mag niet (zomaar, zonder reden) de naam gebruiken voor een andere game waar de game omgeving ongeveer hetzelfde is. Maar spellen als Diablo en Dungeon Keeper mogen rustig verwijzen naar Dante's Inferno

en aangezien het gemeengoed is, hoeven ze alleen maar te zeggen: Inspired on the works of Dante Alighieri, en klaar.

Ter verduidelijking: EA zou dus nooit mogen zeggen dat ze het zelf allemaal hebben verzonnen. Maar met zulk een bekend werk zullen ze dat ook wel niet zo snel proberen :)

[Reactie gewijzigd door EnzoMatrix op 23 april 2009 11:50]

Heeft dat uberhaupt iets te maken met Devil May Cry?
Hoofdrol speler is ook Dante namelijk
;) I rest my case...

Dit spel is 'gebaseerd' op een verhaal dat Dante Alighieri 700 jaar geleden schreef. Het heeft niets te maken met dat andere hondje dat blijkbaar ook fikkie heet...
Ik heb zelf de eerste paar Devil May Cry games nooit uitgespeeld, maar ik heb er wel een flink deel van gezien en dan moet ik zeggen dat ik toch wel héél verbaasd zijn als zou blijken dat de naam van Dante uit DMC géén verwijzing is naar de historische Dante Alighieri en zijn reis door het Inferno, gezien de hordes demonen waar hij zich doorheen moet vechten en de vele, vele referenties naar de hel. De tweede grote aanwijzing is dat de broer van DMC Dante in de game Virgil heet, wat eveneens de naam is van de romeinse dichter die de historische Dante voor een deel begeleidt op zijn reis in het boek!

[Reactie gewijzigd door Vyo op 23 april 2009 14:09]

DMC doet een poging, maar om Vergilius eerst als demonische Nelo (Nero) zijn broer Dante te laten trotseren is ofwel een minder geslaagde pun of een rare keuze in namen. Toegegeven La Divina Commedia is niet mals voor de Kerk en Nero was niet mals voor de Christenen, maar daar stopt het ook. Dat ze in de 4de telg de nieuwe kerel helemaal Nero noemen is teveel van het goede.

Ik vind het een uitermate geslaagd boek en de verwijzingen vond ik leuk in de DMC titel, alhoewel de ebony & ivory micheal jackson link vond ik er al weer wat minder aan. Het is wel vaag dat ze van een romantisch meesterwerk, een testosteron knaller willen van maken.

Als er dan toch een game moet gaan over de hel, ga dan maar voor Shin Megami Tensei, alle Godsdiensten komen er in voor en ook Dante. Dit is al een veel betere les in moraliteit en Godsdienst dan wat hier te zien valt. :)

FYI: DMC4 vond ik maar niks. Het is leuk en flitsend in het begin, maar dan begint het snel oud te worden. Dezelde boss fights, weinig variatie in gevechten en een uitermate cheap boss die je twee keer mag trotseren. Ik geef toe dat ik de eye candy wel kon smaken, maar ik ben altijd meer een fan geweest van de Onimusha reeks dan de DMC reeks en met reden.

[Reactie gewijzigd door KS1987 op 23 april 2009 17:40]

Ik zie nog niet helemaal hoe ze dit willen gaan porten naar de psp, maar aan het verhaal zal het niet liggen !
Ik zie niet helemaal hoe ze het verhaal willen porten naar een game. Wat ik hier lees hebben ze 2 namen uit het oorspronkelijke gedicht gebruikt, de titel (wat niet helemaal Dantes uitvinding was), en de opbouw van de hel in negen cirkels (wat volgens mij ook niet Dantes uitvinding was).
Voor de mensen die het gedicht niet kennen: het gaat niet over Dante die in de hel op zoek gaat naar zijn Beatrice. Er wordt niet in geknokt.

Maar als ze het dan toch misbruiken: er zat in het gedicht een leuk stukje over een straf voor corrupte pausen, waar volgens Dante best veel van zijn, laat ze die er dan meteen als grap instoppen :P
Voor de gelegenheid mag er toch wel een keer wat geweld gebruikt worden, anders is het zonde :Y)

Ik wil de in duisternis gehulde filosofen ook wel ontmoeten, wiens licht zo zwak schijnt omdat ze God niet als de hoogste waarheid accepteren. Daar kun je wel een tijdje babbelen, lijkt me :+ (voordat je de Styx oversteekt)

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 23 april 2009 20:32]

Daarvoor is het woordje gebaseerd voor bedacht ;) Het is geen directe vertaling van het gedicht maar het geeft een marketingtechnisch leuk achtergrondverhaal dat mensen meer zal aanspreken.
Ja, dat snap ik, maar ik vraag me af hoeveel van hun markt daar echt op reageert. Begrijp me niet verkeerd, ik ken wel mensen die gamen die hun klassiekers kennen, maar die mensen willen het doorgaans even graag spelen als het een andere naam heeft.

Daarentegen, zoals ik al zei is het een prima excuus om het pausdom op een beschaafde manier te dissen. Het enige wat je hoeft te doen is Dante citeren. :D
Gebaseerd is hier nog steeds een veel te groot woord.
Een third person shooter maken van dit verhaal is net zo iets als een third person shooter maken van het dagboek van Anne Frank.
Het gaat niet op. Het is compleet kul.

De Goddelijke Komedie is een verhaal/gedicht dat toch al over de hoofden van de meeste lezers uitgaat. Als je het terugbrengt tot een knokpartij die volledig uit de lucht is gegrepen begrijp je niet waar je mee bezig bent. Dat is geen achtergrondverhaal. Het is hopen dat mensen denken dat ze een beeld krijgen van het verhaal dat Dante verteld. En niets is minder waar...
Natuurlij, de copyrights zijn al eeuwen verlopen, en er is geen erven meer die problemen kan maken, maar dit heeft in de verste verte niets te maken met Dante. Die naam zou subiet uit de titel geschrapt moeten worden.
Ziet er zeker imposant uit, zelfs al nemen ze het niet al te nauw met het originele verhaal. Ik bedoel, als ze het originele verhaal zouden volgen zou het meer een virtuele toeristentoer zijn, waar je eigenlijk alleen maar naar kan luisteren en verder weinig interactieve spelelementen in zitten.
Dat weet ik nog zo niet. Er is een hele tijd geleden een SF/fantasy verhaal geschreven (ik dacht door Pournelle en Niven) dat op dit verhaal gebaseerd was. Het gaat over een sf schrijver die in de buitenste ring (de minst erge) van de hel gedropt was en die eruit wou. Maar de enige weg is door alle ringen heen naar het middelpunt van de hel. Heel interessant concept en een razend spannend verhaal met bizarre wendingen. Een aanrader. En even on topic: als de makers van dit spel er een degelijke verhaallijn kunnen instoppen kan dit een topper worden!
DMC4 is zoooooo goed... ben em nu op 4e moeilijkheidsgraad aan t uitspelen...
Dit spel kun je namelijk NOOIT op hoog niveau uitspelen zonder eerst op andere niveau's te hebben gespeeld om zo te level/upgraden.. hoop dat ze dat in dit spel ook gebruiken

want zeg nou eerlijk ik heb nog geen 1x een spel gehad met zo hoge replay-waarde, zonder een multiplayer te zijn :)
Diablo II misschien?
Maar ja, die heeft dan ook multiplayer...
Ben benieuwd hoe ze dit porten, De grafische kwaliteit die ik in het filmpje zag, is Veel te hoog gegrepen voor een handheld, Laat het astjeblieft een goede game, en niet een waar we er al Duizend van hebben (8>
Dante's Inferno is ook de 2e naam van de Film "Jacobs Ladder".

Dikke game zo te zien :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True