Dante's Inferno

Poëzie

Poëzie en games, het is niet de meest voor de hand liggende combinatie. Toch is het vreemd dat er niet vaker teruggegrepen wordt op de gedichten van Dante Alighieri, de Italiaanse dichter die rond 1300 vorm gaf aan ons beeld van de hel in zijn drieluik De goddelijke komedie. Ontwikkelaar Visceral Games nam het eerste deel, Inferno, als uitgangspunt voor een lekker bloedige hack 'n slash.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, PlayStation Portable

Ja, bloedig is het wel, Dante's Inferno, al komt uitgever Electronic Arts daar makkelijk mee weg. Het is immers bloed van allerlei vreemde wezens die zich al in de hel bevinden en ja, dan is het toch niet zo erg. Waarschijnlijk vielen de dames en heren van de diverse keuringscommissies eerder over het opvallende bloot in de game. Niet zozeer van de diverse in lompen geklede gedrochten, maar wel van Beatrice, het liefje van hoofdpersoon Dante. Zij figureert prominent in een groot deel van de prachtige cutscènes van het spel, waarbij ze opvallend vaak met ontbloot bovenlichaam te zien is. Ook bij Cleopatra, die, opgeblazen tot torenflat-formaat als tegenstander dient in een van de eerste hoofdstukken van het spel, wiegen de blote borsten wellustig op en neer. Niet dat Dante tijd heeft om er van te genieten, want de Egyptische farao tovert monsterlijke baby's uit haar tepels, met zwaarden onderaan hun armen, en die smijt ze Dante voor de voeten.

* Afwijkend

Zoals gezegd, de tussenfilmpjes zijn prachtig en fantasievol. Vooral als de gebeurtenissen te zien zijn die aan de helletocht van Dante voorafgaan. Daar wijkt Visceral overigens enigszins af van het gedicht. Volgens de ontwikkelaar zou Dante met Richard Leeuwenhart hebben meegevochten in de Derde Kruistocht. Bij thuiskomst in Italië blijkt zijn geliefde te zijn vermoord en haar ziel in beslag te zijn genomen door Lucifer, heer van de onderwereld. Lucifer meent recht te hebben op haar ziel omdat Dante tijdens de kruistocht een belofte aan zijn lief gebroken zou hebben. Daarop trekt Dante de hel in en begint de tocht die synchroon loopt aan het gedicht, al permitteert Visceral zich daarbij opnieuw de nodige vrijheden.

Wat de tussenfilmpjes betreft hanteert Visceral een opvallende scheiding. Wat zich tijdens de kruistocht plaatsvindt is te zien als een soort stripverhaal, terwijl wat zich afspeelt bij Dante's thuiskomst juist heel realistisch in beeld gebracht wordt. Beide varianten zijn prachtig. Niet dat de rest niet goed is, absoluut niet, maar de filmpjes steken er bovenuit.

Activision start met Sledgehammer Games Nieuws van 18 november 2009
Video Dante's Inferno Nieuws van 10 november 2009
EA bevestigt Dante's Inferno Nieuws van 15 december 2008