×

Dante's Inferno

Door , 24 reacties

De hel

La Divina Comedia van Dante Alighieri is een van 's werelds meest gelauwerde poëtische meesterwerken. Dante geeft in dit boek zijn visie op het christelijke  hiernamaals weer. Het verhaal is opgedeeld in drie delen: Inferno, Purgatorio en Paradiso. Het is weinig verrassend dat Dante's Inferno van Electronic Arts het eerste deel van het verhaal beslaat, waarin Dante de negen lagen van de hel doorkruist. Op het EA Showcase-evenement in Londen konden we de eerste laag van de hel doorspelen, terwijl we ons afvroegen of Dante's Inferno niet toevallig het begin is van een trilogie...

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op: Xbox 360
Afwijkende versie: PlayStation Portable

Voor wie de link nog niet had gelegd: 'inferno' is het Italiaanse woord voor 'hel'. Volgens Dante bestaat de hel uit negen lagen, waarvan de eerste de naam Limbo draagt. Toen EA het Showcase-event aftrapte met een presentatie van alle titels die de uitgever op stapel heeft staan, gaf EA Sports-topman Peter Moore al aan het spel enorm spectaculair te vinden. Moore had 'Limbo' al gezien en gaf het journaille mee zich klaar te maken voor een overdonderende ervaring. Nu was dat een wat overdreven uitspraak, zoals je die mag verwachten van een marketing-veteraan als Moore, maar dat Dante's Inferno spectaculair is staat vast.

De opzet van het spel lijkt erg op die van op God of War, dat ontkent ontwikkelaar EA Redwood Shores ook niet. En waarom zou men; er zijn minder goede games om mee te worden vergeleken. God of War is nog altijd een van de beste actiegames - zo niet de beste actiegame - voor de PlayStation 2, met God of War 3 voor de PlayStation 3 nog in aantocht. Dante's Inferno is dus ook een actiegame in de puurste zin van het woord; met de zeis van Magere Hein in de hand ram je jezelf een weg door hordes monsters en andere angstaanjagende types die de hel bevolken.

*Kaart van de hel

Hoewel het uiterlijk van de hel uiteraard niet vaststaat, hebben de makers toch niet de vrije hand gehad bij het vormgeven van de wereld. Dante beschreef elke laag van de hel tot in detail en ontwierp daarmee eigenlijk een 'kaart' van deze wereld, waar EA zich aan moet houden. Het is echter geen verrassing dat de spelwereld een aardig somber karakter heeft. De hel is nu eenmaal niet de vrolijkste plek om in rond te hangen.

*