Dante's Inferno

Pure poëzie

Hoe vertaal je poëzie naar een game? Misschien komt het antwoord van Electronic Arts, dat een poging doet met Dante's Inferno. De game is een interpretatie van La Divina Commedia ofwel De Goddelijke Komedie, een gedicht dat zo'n 700 jaar geleden geschreven werd door de Italiaan Dante Alighieri.

EA heeft voor Dante's Inferno alleen het eerste deel van het gedicht gebruikt, dat de weinig verhullende titel Inferno - hel - draagt. Daarin beschrijft de dichter uitgebreid de onderwereld, die in zijn fantasie bestaat uit negen lagen. Die lagen komen ook terug in het spel, dat is opgebouwd uit negen hoofdstukken waarin de speler steeds dieper afdaalt in Alighieri's visie op de hel.

*Cleopatra

Het spel is uiteraard geen exacte vertaling van het gedicht, maar EA heeft zijn best gedaan om zoveel mogelijk elementen van het gedicht in het spel terug te laten komen, inclusief de vele bekende namen die Alighieri noemt. Zo kom je Cleopatra en haar Romeinse lover Marcus Antonius tegen, maar we ontmoeten ook de mythologische koning Minos en nog vele anderen. EA laat het spel ook keurig beginnen met een ontmoeting die ook in de proloog van het gedicht voorkomt - die met de dood.

*Ontmoeting met de dood

Na een korte inleiding, waarin je uitgelegd krijgt dat je met je zeis kan slaan en extra hard kan slaan, krijg je een eerste uitdaging voorgeschoteld; je kunt pas echt aan het spel beginnen als je Death weet te verslaan. Dat is geen eenvoudige opgave, aangezien je tegenstander een zeis heeft die beduidend groter is dan de jouwe. Gelukkig krijg je uitgelegd dat je kunt springen en dat maakt de opdracht iets eenvoudiger. Vanaf dan is ook duidelijk dat EA voor Dante's Inferno heel goed heeft gekeken naar God of War. Dante, die in het spel net als in het gedicht de hoofdrol speelt, kan hakken, springen en aanvallen blokkeren, waarbij het vooral zaak is om springen en aanvallen te combineren. Op beslissende momenten krijg je kort de kans om op een van de vier gekleurde controllerknoppen te rammen, om daarmee je vijand nog wat harder te treffen. Dergelijke aanvallen gaan steeds gepaard met een korte animatie die de actie even onderbreekt.

*Man met zeis

Als Dante weet te winnen van Death, krijg je de enorme zeis van je tegenstander als beloning en ben je klaar voor de tocht door de hel. Dante wil daarin afdalen omdat zijn geliefde Beatrice is vermoord en zij voor Dantes ogen door Lucifer naar de onderwereld wordt meegevoerd. Dante houdt aan het voorval nog wel een tweede wapen over: een kruis dat Beatrice achterlaat. Dat kan hij inzetten als een magische spreuk. Het Cross spuugt op Dantes aangeven met kracht een flinke dosis heilige energie uit, die zijn demonische tegenstanders doet terugdeinzen of simpelweg doodt.