Gamescom preview: Age of Empires Online

Een echte Age

Helemaal onverwacht kwam de aankondiging van Age of Empires Online niet, maar Microsoft had het bestaan van de gratis speelbare online variant van de succesvolle strategiegame goed verborgen gehouden. Er was al wel uitgelekt dat ontwikkelaar Robot Entertainment werkt aan een strategische game voor Microsoft, maar niet dat die zich af zou spelen in de Age of Empires-wereld.

Dat Microsoft voor Robot Entertainment heeft gekozen voor het maken van Age Online is logisch. De studio is opgericht door ex-medewerkers van Ensemble Studios, dat alle voorgaande delen van de serie verzorgde. Minder logisch is dat Microsoft van Age of Empires Online een gratis speelbare game wil maken, terwijl voor de voorgaande delen van de serie toch steeds de volle mep betaald moest worden. Menig uitgever zou zich met een sterk merk als Age of Empires in de handen knijpen en zou er niet over piekeren om er een gratis game van te maken. Al helemaal opvallend is het dat Microsoft nog niet duidelijk gemaakt heeft hoe het geld met het spel wil verdienen. Het is wel zeker dat het spelen gratis is; er lijkt alleen betaald te hoeven worden voor extra voorwerpen die in het spel gebruikt kunnen worden.

* Lekker sausje

Dan nu het spel. Dat is een online speelbare variant van het klassieke Age of Empires. Als we de heren van Robot moeten geloven, lijkt Age Online het meest op Age of Empires II, al heeft de online variant een duidelijk ander uiterlijk. De klassieke game is met een cartoonsausje overgoten. Daar moet je van houden, al zal elke fan de stijl van de oude games door het kleurrijke nieuwe uiterlijk heen herkennen. Dat komt ook omdat er veel hetzelfde is gebleven. Het hele rts-gedeelte is in Age Online verwerkt en je zult dus veel legereenheden herkennen.

* Groeien en bloeien

In de nieuwe game staat de stad die elke speler heeft centraal. In zekere zin is die stad vergelijkbaar met het personage dat spelers in andere mmog's ontwikkelen. De stad kan worden opgewaardeerd, kan ervaring opdoen en kan in level stijgen. Spelers kunnen hun stad bovendien naar hartenlust uitbreiden en de plattegrond ook keer op keer naar believen aanpassen. Alles wat is neergezet, kan ook weer verplaatst worden. Er zijn niet alleen tientallen verschillende gebouwen die je neer kunt zetten, er is ook een overvloed aan versiering die je kunt gebruiken om het geheel op te vrolijken, zoals hekjes, heggen en beelden. De stad is bovendien de plek waar je je quests krijgt.

Age of Empires Online Video van 1 juni 2011
Age of Empires Online Video van 28 februari 2011
Marktaandeel pc-games loopt terug Nieuws van 25 januari 2008