Age of Empires III, macOS, Windows

€ 27,99
Specificaties PC • Strategie en management - Bekijk alle specificaties

Age of Empires III, macOS, Windows Review

Anoniem: 469936 15 december 2013, laatste update op 25 januari 2014, 309 views

Age of Empires III, macOS, Windows

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Stabiliteit Score: 4

Introductie
Sinds ik één keer Age of Empires 2 het gespeeld ben ik een groot fan van de Age of Empires serie, eerst dacht ik dat AoE 3 niet goed in de rest van de serie paste omdat ik dat gehoord had. Maar toen ik het eenmaal speelde gooide ik die gedachte meteen weg. sterker nog ik speel het meer dan AoE 2.

Graphics
Wat als eerste opvalt zijn de graphics die van AoE 3 zijn veel beter dan van AoE 2, hoewel je de graphics van beide helemaal kunt vergeten als je aan het spelen bent.

Het mooiste vind ik het water en schepen en de stukken die van gebouwen/schepen afvliegen bij een aanval. Het blijft mooi zelfs al kijk je er de hele dag naar (wat je soms ook doet).

In AoE 2 waren er soms opeens heel veel haperingen op allerlei momenten. in AoE is dat gelukkig opgelost en ik zie alleen frame drops tijdens een grote veldslag of een scheepsgevecht.

Geluid
Verder is er ook niet bezuinigd op de soundtracks van AoE 3 ze klinken goed en als je de taal kunt verstaan zijn ze nogal maf om te horen (Nederlanders: Timmerman!, iets wat klinkt als: Handen daar! en Ik ga!).

Gameplay en units
Hier is het eerste negatieve punt, je kunt niet meer één of meer eenheden laten patrouilleren een eenheid beschermen of volgen, en je kunt geen formaties meer kiezen zoals dat in AoE 2 wel kon.

Wat wel goed is is dat er EINDELIJK een zoom optie is, hoewel het nog steeds wat ingezoomd is, is het een stuk beter dan in AoE 2. En nu kunnen eenheden niet alleen vechten of iets afschieten maar kunnen ook wisselen. Bijvoorbeeld Musketiers kunnen hun standaard lange afstand aanval gebruiken of verder uit elkaar om tegen een kanon te beschermen (wat niet erg effectief is), maar ze kunnen ook man tot man gevechten doen.

De HomeCity is een heel goede toevoeging je kunt kaarten kiezen als je een level omhoog gaat die kun je in een deck gebruiken om tijdens het spel zelf te sturen. Er zijn kaarten die heel nuttig zijn, bijvoorbeeld battlefield construction waarmee (bij de Ottomans) Jannisaries militaire gebouwen kunnen bouwen.

Wat wel heel erg jammer is is dat de handelsboten en karren uit AoE 2 zijn vervangen door trade routes, dat is echt heel zonde want zonder die karretjes is de market eigenlijk nutteloos geworden, je kunt er nog wel grondstoffen kopen/verkopen, maar dat is niet echt bruikbaar.

Aan eenheden is er geen tekort, hoewel sommigen wat te krachtig zijn, bijvoorbeeld De Indiase Artillerie (alleen in AoE 3 Asian Dianasties), oftewel Olifanten met een Kanon erop, ze kosten veel populatie maar vernietigen er minstens 5 keer zo veel, ze zijn redelijk snel en hebben een goed bereik, een te sterke aanval en veel HitPoints. Maar sommigen zijn wat te zwak neem de Ironclad (AoE 3 The Warchiefs en Asian Dianasties) die eruit ziet als een krachtige onderzeeër maar niet veel sterker is dan een caravel.

Heb jij ook een Age of Empires III, macOS, Windows?