Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie, heeft de verkoopcijfers van 2011 bekendgemaakt. De digitale muziek- en filmmarkten kennen een flinke groei, ten koste van de fysieke markten, die juist een afname vertonen.

NVPI logo

De muziekmarkt boekte door prijsdalingen een omzetdaling van 6,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor: van 219,2 miljoen naar 205,3 miljoen euro. Het aantal verkochte fysieke albums, singles en muziekvideo's daalde met respectievelijk bijna 11 procent, een kleine 30 procent en bijna 15 procent. De digitale markt deed het veel beter met 38,8 procent meer digitaal verkochte albums en 35,3 procent meer digitaal verkochte singles. Het totale aantal verkochte producten, zowel fysiek als digitaal, steeg met bijna 3 procent, van 24,4 miljoen naar 25,1 miljoen.

De omzet van de fysieke markt voor films en series daalde met 8,2 procent. Van de totale omzet van 263,6 miljoen euro wordt geschat dat 53 miljoen uit video-on-demand bestaat, een stijging van 51 procent vergeleken met 2010. De verkoop in aantallen daalde maar met 1 procent. Reden daarvoor zijn ook weer prijsdalingen. De blu-ray-markt is in volle groei met 56,4 procent meer verkochte blu-rays dan in 2010.

De gamesmarkt kent de slechtste jaar-op-jaar-resultaten van de drie, met een omzetdaling van 8,4 procent en een verkoopdaling in aantallen van 12,2 procent. Van de volledige omzet van 260,1 miljoen euro komt maar 28 miljoen van de digitale markt. Pc-games beslaan een steeds kleiner wordend deel van de markt. Het aantal verkochte pc-games daalde met 18,5 procent tegenover een daling van 10,3 procent voor de consolegames.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ik heb het geprobeerd, maar helaas is er geen goede vergelijking te maken met de gegeven cijfers.

Het zou namelijk erg interessant zijn om te zien of de TOTALE markt, dus afname van fysieke verkoop gecompenseerd door toename van digitale verkoop, nu feitelijk geslonken of gegroeid is. Dan zou je echt eens weten of, naast alle "illegale"* downloads, de markt nog steeds groeit of niet. Want het gejammer van de muziek en entertainmentbranche suggereert een afname, maar ik twijfel daar een beetje aan.

* "illegale" tussen aanhalingstekens, om de discussie over legale downloads onder de thuiskopieregeling even buiten beschouwing te laten. (En bedankt alvast!)

[Reactie gewijzigd door Jochem_ op 23 februari 2012 13:50]

Het zou namelijk erg interessant zijn om te zien of de TOTALE markt, dus afname van fysieke verkoop gecompenseerd door toename van digitale verkoop, nu feitelijk geslonken of gegroeid is.
Die is dus gedaald. Je kan de volledige gegevens in een overzichtelijke tabel vinden op de site van het nvpi. Daarin zie je dat de digitale cijfers (die overigens grotendeels geschat zijn bij gebrek aan meetmogelijkheden van GfK) voor zowel muziek, film als games hard groeien (alle meer dan 50% year on year) maar dat de totale markt, dus fysiek en digitaal bij elkaar, daalt in elk segment.

Kortom, het aandeel van digitale distributie in de taart neemt wel toe, maar maakt niet de daling goed van fysiek. Overigens hoeft dit niet perse te komen door bijvoorbeeld piraterij, we zitten sinds eind vorig jaar formeel ook in een recessie, dus mensen geven wellicht ook gewoon minder van hun geld uit aan media-entertainment producten.
Sowieso wordt de vergelijking moeilijk, want men spreekt voor wat betreft de digitale markt steeds over schattingen in het oorspronkelijke artikel. Waar deze schattingen op gebaseerd zijn wordt niet duidelijk gemaakt.
De schattingen zijn gemaakt op basis van de gegevens van de leden van NVPI en marktonderzoek door GfK Retail and Technology.

Wouter Rutten, NVPI
Maar waar het games betreft hebben de leden van NVPI en de GfK helemaal geen beschikking over deze cijfers. Partijen als Sony, Microsoft en Steam geven deze cijfers namelijk niet vrij. Ook lopen jullie schattingen nogal uit de pas met het onderzoek van Newzoo: http://www.newzoo.com/ENG/1614-Infograph_NL.html
Zij geven aan dat alleen de PC/Mac download markt al goed is voor 57 miljoen. Dat is het dubbele van jullie schatting van de totale markt.

Hoe verklaren jullie dat?
De enige schatting waarbij staat waar deze op gebaseerd is, is de online gameverkoop. Hierbij staat dat het gaat om games die verkocht zijn via verkoopkanalen zoals Xbox Live of het PlayStation Network en voor pc-games via portals als Steam. Hieruit kan je dus concluderen dat reguliere verkopen via shops niet meegenomen zijn hierin.

Edit: Trouwens het laatste stukje vind ik wel weer typisch, er staat dat de NVPI wil dat de legale markt verder ontwikkeld. Dit niet door het aanbod uit te breiden of iets dergelijks maar door bijvoorbeeld het verbeteren van de bestreiding van het illegale aanbod.

[Reactie gewijzigd door pentetic op 23 februari 2012 14:19]

Nee, dat staat ook bij het kopje muziek en audiovisuele content en net als bij de games alleen waar het gaat om de digitale verkopen. En ja, de verkoopkanalen worden weliswaar benoemd, maar het woord "schatting" staat er niet voor niets. Lijkt mij dat ze geen harde gegevens van deze bronnen hebben gekregen, dit in tegenstelling tot de fysieke verkopen. Dat maakt de vergelijking tussen fysiek en digitaal wel degelijk moeilijker.
"Het totale aantal verkochte producten, zowel fysiek als digitaal, steeg met bijna 3 procent, van 24,4 miljoen naar 25,1 miljoen"

Het stijgt, dus het begrip 'illegale download' wordt één keer niet gebruikt door de branche. Dat komt wel weer als onze rechten op de tocht moeten.
De afzet (aantal producten) groeide misschien, maar als ik het artikeltje op Nu.nl lees dan blijkt de totale omzet toch duidelijk te dalen.

http://www.nu.nl/internet...inmentindustrie-niet.html

Grappig hoe je twee ogenschijnlijk tegenstrijdige berichten uit dezelfde info kunt halen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 23 februari 2012 14:44]

Vrij logisch dat de omzet daalt, het kostenplaatje dat verbonden is aan fysieke distributie is gewoon veel hoger. En ik maar denken dat winst belangrijker is dan omzet ;)
Ik zie het zo: als de totalen echt hard om laag gingen dan zou de entertainment industrie vast niet aarzelen de getallen naar buiten te brengen, in plaats van de goochelen met nietszeggende getallen als "gedaalde fysieke verkopen" en daarna te claimen het slachtoffer te zijn. Het feit dat ze dit niet doen is voor mij aanwijzing genoeg dat de daling (als daar überhaupt al sprake van is) wel mee zal vallen.
De entertainmentindustrie, zoals ze zichzelf zo mooi noemen, loopt gewoon letterlijk achter de feiten aan. Sinds de tijd Napster gebruikt werd klagen ze al steen en been over de afnemende markt en nu weer en steeds luider.

Het wordt tijd dat ze eens actief gaan zoeken naar alternatieven en die ook gaan bieden. Maar ja, dat hadden ze jaren geleden al moeten doen. iTunes is een van de goedkoopste aanbieders van digitale muziek (laten we erop houden dat ze als eerste goedkoop aanboden, dollar per liedje). Amazon, Microsoft, Google, BlackBerry, allen met veel gebruikers hebben ze nu een eigen music store (en soms ook video en series).

Nog steeds zijn de alternatieven marginaal (persoonlijk ken ik alleen itunes, youtube, spotify en soundcloud). Of in ieder geval zodanig ontworpen dat het niet aanslaat bij het publiek. Enerzijds proberen ze klakkeloos een concept te kopieren en zetten het vervolgens niet goed op waardoor de gebruikersexperience achterwege blijft.

Als je bovenstaande als organisatie niet kan bieden, dan ben je geen partij voor het grote publiek. En als je dat vroeger wel was, maar nu niet meer, dan heb je in mijn ogen de plank misgeslagen en moet de entertainementindustrie nu niet huilie huilie doen omdat de omzet achteruit loopt. Innoveren kun je leren en dat hadden ze al meer dan 10 jaar geleden moeten doen.
De historische gegevens van de consumentenbestedingen vind je op http://www.nvpi.nl/marktinformatie. Dan zie je dat in de muziekomzet in 2000 494 miljoen euro bedroeg. http://www.nvpi.nl/sites/...informatie-audio-2010.pdf
Ik heb het geprobeerd, maar helaas is er geen goede vergelijking te maken met de gegeven cijfers.

Het zou namelijk erg interessant zijn om te zien of de TOTALE markt, dus afname van fysieke verkoop gecompenseerd door toename van digitale verkoop, nu feitelijk geslonken of gegroeid is. Dan zou je echt eens weten of, naast alle "illegale"* downloads, de markt nog steeds groeit of niet. Want het gejammer van de muziek en entertainmentbranche suggereert een afname, maar ik twijfel daar een beetje aan.

* "illegale" tussen aanhalingstekens, om de discussie over legale downloads onder de thuiskopieregeling even buiten beschouwing te laten. (En bedankt alvast!)
Vergeet ook niet dat afnamen al heel lang gaande is, en legale digitale aanbod maar net is begonnen met groeien. Je zou het over hele periode moeten bekijken toen illegale downloaden is begonnen door het grote publiek. Net daarvoor was de fysieke markt waarschijnlijk aan zijn top als het goed is en vanaf dat moment bergafwaarts gegaan, althans dat word beweerd. Enige wat ik merk is dat alle videotheken weg zijn gegaan de afgelopen 8 jaar, dat loopt mooi in lijn met populariteit van illegale downloaden bij de grote massa.
Het zou namelijk erg interessant zijn om te zien of de TOTALE markt, dus afname van fysieke verkoop gecompenseerd door toename van digitale verkoop, nu feitelijk geslonken of gegroeid is.
Dat is sowieso lastig, omdat het begrip 'entertainment' ook ruimer geworden is. Neem bijvoorbeeld de verkoop van iPad-apps, dat valt er nu ook onder, dus dat moet je ook meenemen, evenals de verkopen van dat soort hardware. Alleen maar de 'klassieke' vormen als muziek, film en games meenemen geeft een vertekend beeld. Daarnaast heb je nog andere economische factoren. Waar bij de verkoop van tv's of schoenen dat min of meer 1:1 te vertalen is in de verkoopcijfers krijg je bij entertainment altijd een grijs beeld, want is zo'n daling nou te wijten aan slechte economische omstandigheden, lagere kwaliteit van het aangebodene, concurrerende produkten of piraterij? 2011 was bijvoorbeeld een topjaar voor de bioscopen, er heeft dus een verschuiving plaatsgevonden van opgenomen media naar bioscoop; de verkoop van video daalde met 24 miljoen, maar de omzet van bioscopen steeg met 30 miljoen.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 24 februari 2012 08:41]

De digitale omzet van games wordt door GfK en NVPI ingeschat op 28 miljoen euro. Daarbij gaat het om spellen die worden verkocht via de netwerken van uitgevers zoals Xbox Live of het PlayStation Network en voor pc-games via portals als Steam.
Gabe Newell van Valve geeft helaas de verkoop cijfers via Steam niet vrij. Zie bijvoorbeeld dit artikel bij PcWorld. De NVPI moet daarom de cijfers schatten. het nare hiervan vind ik dat de NVPI nog steeds inzet op het bestrijden van illegaal aanbod, in plaats van het stimuleren van online aanbod of andere vormen van alternatieve distributie. Ik denk namelijk dat het aantal nederlanders dat hun media via online kanelen of buitenlandse webshop veel groter is dan het NVPI inschat

[Reactie gewijzigd door Metzie op 23 februari 2012 14:27]

Aangezien het een belangenvereniging is die ook de belangen van de distributeurs van fysieke media behartigt, is het ook wel logisch dat ze dat niet duidelijk gaan roepen, terwijl iedereen het eigenlijk wel weet.
De consumentenbestedingen zijn inclusief de importen van fysiek product uit het buitenland. Dat wordt ingeschat op basis van consumentenonderzoek. Uit dat onderzoek (van GfK Retail and Technology) komen ook de bestedingen aan bv. Steam naar voren.

Wouter Rutten, NVPI
Helemaal mee eens. Ook is de omzet via digitale kanalen waarschijnlijk groter dan de NVPI denkt. Newzoo doet onderzoek naar dit soort dingen. Als je op hun website kijkt dan zie je dan volgens hen de PC/Mac download markt al meer dan het dubbele bedraagt van de door de NVPI genoemde 28 miljoen. En dan heb je Playstation Network en Xbox Live nog niet eens meegeteld. De cijfers zijn hier te vinden: http://www.newzoo.com/ENG/1614-Infograph_NL.html
Verbazingwekkend. Zelfs met de toch redelijk beperkt toegankelijke en gelimiteerde digitale markt blijkt daar, ondanks de recessie, toch nog groei in te zitten. Misschien maar eens een speerpunt maken van het faciliteren ipv restricteren?
Ah, obvious Brein troll.....

Zet je oogkleppen eens af en denk even met mij mee. Loop een FRS in. Onthoud even welke films er allemaal staan. Doe hetzelfde door eens door het assortiment van Bol heen te kijken. FRS kan ik zo snel niet achterhalen maar bij Bol zijn 75.847 DVD producten en 5.293 BluRay producten.


Goed, openen we nu even de Ziggo on Demand dienst om te kijken hoeveel en welke films ze daar hebben. Daarnaast kijken we ook nog even op het XBox video kanaal en in de Nederlandse iTunes. Zelfs al tel ik alles dubbel dan kom ik nog niet boven de paar honderd uit.

Ik zie 2 grote verschillen:

1 Online wordt nog geen procent van het totale offline aanbod aangeboden. En dat terwijl online aanbieden juist veel simpeler is (geen risico's met teveel van een dvd produceren en je hoeft die geproduceerde dvd's ook niet op voorraad houden)

2 Bij de eerste kun je gewoon een willekeurige DVD of BLuRay speler gebruiken om het aangebodene van alle winkels af te kunnen spelen. Bij het tweede voorbeeld heb je voor elk van die drie specifieke hardware nodig om je content in de woonkamer af te kunnen spelen (interactieve decoder van Ziggo, een XBox 360 of een AppleTV).

Nu mag jij mij gaan vertellen op wat voor manier er überhaupt enige vorm van faciliteren is in de tweede optie....

Lees anders ook eens dit interessante artikel bij Forbes.
Hoe kan het dan dat die markt groeit en waarom zijn veel diensten dan kunstmatig beperkt (ik noem maar een netflix).
De enige criminelen zijn de mediakartels die veel geld uitgeven om belachelijke wetgeving erdoor te drukken om te voorkomen dat ze hun niche kwijtraken aan marktwerking (want tja, tussenpersonen voegen niet bepaald veel toegevoegde waarde aan het product toe)

De grote verschillen in verkopen (zowel absoluut als %) tussen de digitale markten in de EU en de VS geeft wel aan dat de lagere barriere in de VS om content te kopen in grote mate een positief invloed heeft op de digitale verkopen: dat ondersteund dus exact wat Janoz zegt.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 23 februari 2012 17:17]

Natuurlijk wel, de toegevoegde waarde is die distributie en beschikbaarheid. Was je dat even vergeten? Dacht je dat de CD uitgevonden is door een achtergrondzangeresje? Nee, dat is de verdienste van de muziekindustrie. Dank zij hen kan iedereen naar muziek luisteren (behalve een paar ondankbare criminelen die zelf geen skills hebben maar wel alles gratis van anderen willen krijgen).
Dvd's worden op het ogenblijk ook wel heel erg veel gedumpt bij zaken als Free Recordshop (een van de duurste ) verkoop via blokker etc..

Mijn Blu Ray verzameling groeit aardig aangezien de prijzen best redelijk worden , ik heb liever kuifje op Blu Ray dan op dvd, oa vanwege de extra's (vindt het altijd leuk om te zien hoe ze dingen maken etc.)

digitale downloads doe ik niet veel en veel te duur per nummer , of films (ik heb een goede videotheek waar ik bv 5 weekfilms voor 6 euro huur , ) die per film gauw 4 tot 7 euro kosten (porno ) nee daar vang je hongerige beesten mee...

de opkomst van Blu Ray begint nu eindelijk op te schieten , en terecht want daarin was groei te zien afgelopen jaar , betere beeldkwaliteit, beter geluid , veelal veel exta !

maar het heeft natuurlijk ook te maken met het aanbod aan goede films wat er is uitgebracht in het afgelopen jaar, en de Crisis .. kortom veel factoren die invloed hebben
de opkomst van Blu Ray begint nu eindelijk op te schieten , en terecht want daarin was groei te zien afgelopen jaar
Je kan je afvragen of de opkomst van Blu Ray nu echt begint op te schieten; inderdaad, het groeit met 26% naar 36 miljoen omzet. Daarmee is 't echter nog altijd slechts 16% van de DVD verkopen, en die zijn juist hard gedaald afgelopen jaar.

Zet je BR vervolgens af tegenover digitale video verkopen dan was digitaal in 2010 al groter en groeit dit harder door dan BR, met een year on year groei van ruim 51%, waarmee dat in 2011 uit kwam op totaal 53 miljoen euro omzet. Ik denk zelf dat BR nooit meer boven digitale video distributie uit zal komen. Immers, de verkooppunten die fysieke dragers verkopen hebben 't lastig en het aanbod aan (legale) video diensten neemt steeds verder toe met bijvoorbeeld Pathe's service op Smart TV's van o.a. Samsung en de uitrol van Apple's iTunes video store in Nederland eind vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door Jaap op 23 februari 2012 16:36]

Op een andere site wordt piraterij alweer genoemd... Maar in welke mate kunnen zij bv. Steam aankopen zien? Dat zit toch niet in Nederland. De laatste tijd bestel ik steeds vaker uit het buitenland, omdat er rustig een factor 2 tussen kan zitten voor dezelfde blu-ray uit Engeland of die uit Nederland.

Zij hebben weinig te lijden onder de crisis in dit opzicht. Er zijn veel andere sectoren veel zwaarder de klos.
Ik vind het woord 'digitaal' hier niet geschikt. Een DVD is toch ook digitaal? Ik denk dat men 'online' bedoelt.
Zie ik het nu verkeerd of is er een grotere omzet stijging op de digitale markt dan omzet daling op de fysieke markt?

Goh zou stichting brein er dan toch compleet naast zitten?
Dit bewijst maar weer dat het helemaal niet slecht gaat met de entertanement industrie, zeker niet als je er van uit gaat dat de digitale distributie slechts een fractie kost van de fysieke distributie.
Dat zie je verkeerd. De daling in de omzet van de fysieke markt is groter dan de stijging in de omzet van de fysieke markt. Dat digitale distributie minder kost dan fysieke distributie is wellicht waar, maar de distributiekosten maken maar een klein deel uit van de totale kosten van entertainmentmaatschappijen.

Wouter Rutten, NVPI
Dat is niet wat de industrie altijd beweerd heeft.
Het gaat natuurlijk om de gehele keten, icnclusief retail. Dan zijn de
Kosten van de fysieke keten zeker >50% verkoopprijs fysieke retail. Kosten digitale distributie over de hele keten gemeen zijn dan zeker significant lager.

Niet alle distributiekanalen rapporteren hun gegevens aan gfk, schatten blijft tot op zekere hoogte heikel.
Voor vragen over de cijfers: info@nvpi.nl of twitter/NVPInieuws

Wouter Rutten, NVPI

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True