Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties

Volgens de NVPI is de onstuimige groei van de gamesmarkt ten einde. De verkoop van pc-games en consoles is de eerste helft van dit jaar gedaald. Ook de verkoop van muzieksingles en -albums op fysieke dragers liep terug.

In de eerste zes maanden van dit jaar gaven consumenten 378 miljoen euro uit aan de aanschaf van games, muziek en films. Dit is een daling van 4,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit donderdag door de NVPI gepresenteerde cijfers.

In de muziekmarkt houdt de stijging van de online muziekverkoop de daling van de verkoop van fysieke dragers net niet bij. De verkoop van albums en singles op fysieke dragers daalde met respectievelijk 8,0 en 28,2 procent, terwijl de verkoop van muziekvideo's op dvd en vhs met 19,8 daalde. De online verkoop van albums en singles steeg daarentegen met respectievelijk 36,9 en 38,7 procent. De muziekmarkt als geheel kromp met 1,3 procent.

In de videomarkt springt vooral de teloorgang van hd-dvd eruit. Uit de cijfers van de NVPI blijkt dat er in de eerste helft van dit jaar nog geen tienduizend producten in de categorie 'Overig' zijn verkocht, waartoe de branchevereniging niet alleen hd-dvd rekent, maar ook de fossielen vhs en umd. De omzet uit deze verkochte producten bedroeg ongeveer 40.000 euro. Blu-ray maakt daarentegen een flinke groei door: in totaal gingen er 300.000 blu-ray-films over de toonbank, wat een omzet van 7,49 miljoen euro opleverde.

In de gamesmarkt zijn pc-games minder in trek. Er werden 1,16 miljoen pc-games verkocht, wat neerkomt op een daling van 14,3 procent. Ook de omzet uit pc-games loopt terug; deze daalde met 5,6 procent tot 18,6 miljoen euro. De consoleverkopen daalden eveneens: in de eerste helft van het jaar gingen 540.000 consoles over de toonbank, die gemiddeld bovendien goedkoper verkocht werden. Het aantal verkochte consoles daalde met 1,9 procent en de omzet liep met 7,9 procent terug tot 108,7 miljoen euro. De omzet uit consolegames groeide daarentegen met 1,2 procent tot 116,6 miljoen euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

zouden ze de verkoop op "STEAM" of de "EAstore" mee tellen?
online content delivery programma's zijn bezig met een grote opmars.
wat mij ook opvalt is dat 2007 echt een top jaar was voor de blockbuster games (Bioshock/Cod4/Orangebox/Halo3/CnC3/Crysis/UnrealTournament3/TombRaider:aniversary/S.T.A.L.K.E.R.
/SupremeCommander/WoW:BurningCrusade)
sinds dien is er niet meer zo'n golf geweest van vernieuwende en mooie spellen.

misschien komt daar eind 2009 begin 2010 wat verandering in.
een groot gedeeltje van de net genoemde spellen krijgen dan hun vervolgje
(of hebben net hun vervolg gekregen)
Aan de andere kant wil ik geen spellen kopen die een 'phone home' functie hebben (oa online activatie). In de volksmond ook wel 'spyware' genoemd.
Mijn gamePC heeft gewoonweg geen internetverbinding, waardoor bovenstaande games dus niet werken... Dus om daar nu geld aan uit te geven?

Erg jammer dat voor mij daardoor dus alle STEAM games al wegvallen, Fallout3 komt er bij mij ook niet in om die reden evenals RA3, Diablo3, Starcraft2 enzovoort...
Nogmaals, jammer, want dit waren wel titels waar ik naar uitkeek. (Maar het blijft een luxe produkt waar je zonder kan.)

Is er in dit 'onderzoek' ook rekening gehouden met (door de industrie zelf) weggejaagde klanten?
Tip: koop een console...daar is een internetverbinding 9 van de 10 keer niet nodig....

Overigens heel vreemd dat je Game PC niet op internet is aangesloten...je bent gewoon gewoon een uitzondering waarmee ik als fabrikant/uitgever van games ook geen rekening mee zal houden..
ook op die console is een internetverbinding nodig .... beta testen is er bijvoorbeeld niet meer bij dus de eerste patches komen alweer uit een paar dagen na de release.....

of je wilt een spel vol bugs spelen.... ook goed!
Vreemd...je zal wel uit ervaring spreken en zelf een console bezitten...maar ik game al bijna 18 jaar op consoles en voor mijn Wii of Xbox(360) heb ik nog NOOIT een (singleplayer) game moeten patchen (wat overigens volledig automatisch gebeurd) omdat deze onspeelbaar was. 9 van de 10 keer betreft het hier een multiplayer patch...uitzonderingen daargelaten natuurlijk..

Maar zoals ik al eerder zei...jij bezit natuurlijk ook een console en weet uit ervaring welke game bij jou onspeelbaar was zonder patch....

Sterker nog..ik daag je uit om één game te noemen die op de consoles zonder patch onspeelbaar is...(zeg maar vergelijkbare kwaliteit ala ARMA (2), The Witcher etc etc)

[Reactie gewijzigd door Hubman op 10 september 2009 16:31]

Het is niet vreemd dat m'n game PC niet aan het internet hangt; de reden is in de eerste zin al gegeven, en zeer gegrond.

Dat sommige uitgevers liever dataminen dan dat ze spellen verkopen is hun verlies, niet het mijne. En dat jij daar in mee gaat is jouw verlies :+ En nee, ik ben geen uitzondering, alleen wat beter uitgeslapen.

Het is overigens maar goed dat je geen fabrikant/uitgever bent. Je hebt rekening te houden met de rechten van de consument als fabrikant/uitgever.

Wat betreft de console: Ik heb verschillende consoles, maar op welke console kan ik bv Supreme commander spelen? maw het gaat om verschillende doelgroepen; fps en rts zijn niet echt consolegames, rpg en arcade daarentegen wel.

edit: dit is een reactie op: Hubman, donderdag 10 september 2009 16:01

[Reactie gewijzigd door w4zige op 10 september 2009 16:57]

allemaal leuk en aardig...maar de "spyware" is een reactie op het grote gehalte van piraterij op het PC platform.....
Nee, hoor; als het enkel ter controle van de validiteit van je programma is hoeft enkel dat programma gecontroleerd te worden (fysiek medium, DRM key etc). Dus niet: bouw van de pc (MB, mem, proc, HD's etc), aanwezige software, users, gebruiksgediedenis etc doorsturen naar een commercieel bedrijf.

Dus: DRM is het antwoord op illegale kopieen (hoewel dit tegenwoordig een kip-ei verhaal is), niet spyware.

Behalve dat is ALLE spyware een inbreuk op je rechten, ongeacht het 'doel'. Er bestaat geen 'goede' spyware.

En nogmaals: Vanwege deze spyware blijven steeds meer klanten weg.
Dit ligt natuurlijk aan TPB die zoveel aandacht heeft gekregen, let maar op mijn woorden, dit gaan "ze" als argument gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door plankton123 op 10 september 2009 13:21]

Pssst, dat doen ze al. Lees hun persbericht maar: http://www.nvpi.nl/nvpi/p...?pagkey=106456&metkey=307 Bewust achterwege gelaten omdat het er nogal met de haren wordt bijgesleept.
Beetje jammer. De totale omzet is minder gezakt als de totale economie. Ofwel, als je het daar tegenover zet groeit de markt dus eigenlijk.
Daarnaast is de omzet verschoven van fysiek naar digitaal. Ofwel, voor een album betaal je geen 25 euro, maar 10 euro. Daarnaast koop je alleen de nummers die je wel wilt horen. Dus voor hetzelfde album betaal je 40% van het fysieke product.

Als je naar aantallen en economische invloed kijkt is dus de omzet gigantisch toegenomen!!

Daarnaast leven de platenmaatschappijen nog steeds in de jaren 90. Er is naast iTunes nog geen goed digitaal alternatief. Bijvoorbeeld een abonnement systeem krijg je met de platenmaatschappijen in europa bijna niet voor elkaar. Over iTunes gesproken: Video in iTunes is om dezelfde rechten onzin nog steeds niet mogelijk alhier.

Wat een onzin om dan met zo'n allinea over piraterij aan te komen. Wat een gigantische enorme e*kels werken daar zeg.

Aan de andere kant: De intelligentie achter dit bericht geeft wel een mooie verklaring waarom er aan die kant van de industrie zo weinig innovatie is: De gemiddelde walnoot heeft een hoger IQ.
Was ook wel te verwachten, onderzoek van de NVPI naar omzet cijfers (die negatieve uitval constateren) + recente ontwikkelingen op piraterij gebied = beschuldigen van het 2e onderwerp. Jammer en dit is ook wat mij altijd redelijk op de kast kan jagen.

Vinger wijzen is zo ongelovelijk makkelijk dat grote organisaties en bedrijven hier welig gebruik van maken. Vaak met als gevolg: Overheden die van hun in moeten grijpen (en dit verassend genoeg nog doen ook).

"Correlation is not causation" is ook een kreet die hier goed toepasselijk is. Voor de personen die de Engelse taal niet machtig zijn: 'Correlatie' is niet hetzelfde als 'oorzaak'.

Wat is het dan? Dit is allemaal te verwijten aan de economische teruggang van vandaag de dag. De economie trekt nu pas weer een beetje aan in diverse aspecten. En overal hoor je het: "Auto verkoop daalt wegens economische malaise", "Verkoop op luxe goederen heeft daling ingezet vanwege economische crisis". Dit zijn ook dergelijke onderzoeken, uitgevoerd door de belanghebbenden, die dit hebben kunnen concluderen. Elke branch meld dat het tegenvallende resultaten heeft door de economische crisis op één na: De entertainment industrie en daarbij in het bijzonder de belangenbehartigers. Deze schreeuwt moord en brand dat piraterij dé oorzaak is van de tegenvallende resultaten. Compleet vergeten dat ook deze tak van industrie voorziet in luxe producten, goederen en diensten en niet veel anders is als alle andere productie/dienst-verleners.

Ik pleit voor een onafhankelijk onderzoek naar deze cijfers en waar deze aan te wijten valt. Is dan de conclussie dat het door piraterij komt dan zal ik mijzelf corrigeren. Al is het alleen om de resultaten te presenteren aan de overheid om ze eens een onafhankelijk, eerlijk en lobby vrije cijfers te laten zien.

Met de vinger wijzen kunnen we allemaal, en wijzen is onbeleefd.

[Reactie gewijzigd door MistrX op 10 september 2009 14:02]

Ik pleit voor een onafhankelijk onderzoek naar deze cijfers en waar deze aan te wijten valt. Is dan de conclussie dat het door piraterij komt dan zal ik mijzelf corrigeren. Al is het alleen om de resultaten te presenteren aan de overheid om ze eens een onafhankelijk, eerlijk en lobby vrije cijfers te laten zien.
Is dat onafhankelijke onderzoek er in de laatste paar jaar niet al een paar keer geweest? O.a. TNO meen ik me te herinneren. En de conclusie was daar inderdaad dat ongeautoriseerde downloads (illegaal zijn ze in nederland op dit moment nog steeds niet) een zeer minimale invloed hebben op de verkoopcijfers. Alleen worden dergelijke onderzoeken uiteraard volledig genegeerd door partijen als NVPI en Brein.
De conclusie was dat het aannemelijk was dat downloaden (van muziek) een negatief effect had op de verkopen en dat de schade voor de sector tot een bedrdag van honderd miljoen euro per jaar zou kunnen oplopen. Dat onderzoek is niet genegeerd door NVPI. Er is zelfs op gereageerd.
@ wouterr2

zo zwartwit was de uitkomst niet hoor, al bij al werd het resultaat zelfs als positief ervaren: http://www.tno.nl/content...d=2009-01-16%2012:57:23.0
Hmm wel alles lezen:

stuk 1 heb je gelijk in, maar iest verderop staat ook dat de kleine artiesten profiteerde van de bekendheid van het downloaden waardoor ze sneller bekend werden en dus wel geld gingen verdienen.

en de belangrijkste regel:

Voor de maatschappij als geheel staat tegenover dit omzetverlies van de sector de baten van de grote groep downloaders die anders nooit tot aanschaf zou zijn overgegaan. Per saldo is er een aanzienlijke welvaartswinst.
Oftewel, het maakt geen bal uit!
Ach ja, de industrie vergeet dat wanneer ze met die ene vinger naar piraterij wijzen er tegelijkertijd 3 vingers naar henzelf wijzen. Zeer ironische en ook zeker wel toepasselijke uitspraak. Verder kan ik me helemaal in je reactie vinden.
Zoals je weet staan er streepjescodes op producten. Die worden door GfK geteld. En bij elkaar opgeteld heb je het totaal aan consumentenbestedingen. Dat cijfer wordt gecorrigeerd (= verhoogd) met de bestedingen in buitenlandse webwinkels. De omvang daarvan wordt geschat op basis van consumentenonderzoek door datzelfde GfK. Voor de relatie van de daling van verkopen en file sharing vind je de verklaring in het door TNO (in opdracht van de overheid) uitgevoerde onderzoek naar de gevolgen van file sharing. Meer (en minder) is er niet over te zeggen.
Ik snap niet helemaal waar ze nu over klagen. Er is een verkooptoename van 0,1% in de miljoenen stuks geweest. Dat de prijzen lager komen te liggen en daarmee de totaal omzet in euro's.......dat zegt alleen maar iets over de prijsstelling.

Mensen willen dus wel kopen, als de prijs maar goed is.

zie: http://www.nvpi.nl/assets/nvpi/Halfjaarcijfers%202009.pdf
Wat een stierenkak dat artikel van npvi. Zijn die mensen daar dan echt zo vol van zichzelf, enorm kortzichtig en naïef? Volgens mij is het hele luxe-artikelen verhaal, één van de eerste onderwerpen van de economie les op school.
Tijd dat er eens een echt onafhankelijk onderzoek komt over het reilen en zeilen in de entertainment industrie.

*typo's
Wil je er ook even rekening mee houden dat de entertainment industrie meer is dan alleen de Paramounts, BMG's, Sony's, EMI en Disney's op deze aardkloot. Een groot gedeelte van die industrie bestaat uit kleine indie labeltjes die moeten hebben om het hoofd boven water te houden. Ja, Ford Prefect heeft ook zelf een klein platenlabel waar meer geld in gaat dan dat er uitkomt. Artwork, mastering, promotie etc. het kost allemaal geld maar verdienen ho maar. Mijn label is een zwart gat maar ja ik blijf er geld inpompen omdat ik geloof in de artiesten en die een platform wil geven.

Dus kunnen we er even mee ophouden om alles in de entertainment industrie over 1 kam te scheren? Niets is meer frusterender dan een website te vinden waarin ze je laatste release de hemel in prijzen en dan meteen maar even een linkje erbij zitten naar een illegale download.
Sorry hoor, maar om nu nog in een label te investeren voor muziekdragers vind ik net zoiets als het gat in de markt voor Commodore 64 games. Die tijd is gewoon voorbij. Mijn laatste CD heb ik gekocht toen ik mij realiseerde dat het enige wat ik er mee deed wanneer ik thuiskwam, het volgende was:
Rippen, muziek op PC en MP3 speler zetten. CD in de kast.

Het marktmodel is niet meer valide. Concentreer je op digitale distributie of optredens.
Er zijn ook mensen die het wel gewoon fijn vinden om die CD in de kast te hebben, netjes met artwork enzo, ook al hebben ze hem geript naar de computer.

[Reactie gewijzigd door ktf op 10 september 2009 16:42]

Hiero !
Ik wil nogsteeds een CD, en baal er steeds meer van dat je meer en meer iTunes only releases krijgt. Een verzameling ééntjes en nulletjes, zonder magie. CD vasthouden, boekje lezen. En de maximale geluidskwaliteit, die niet het risico loopt verloren te gaan bij een vastlopende computer en een backup-harddrive die het plotseling niet meer blijkt te doen.
Steeds vaker moet ik naar Amazon of nog obscuurdere online shops om de CD te vinden. Artiesten/managers persoonlijk mailen etc etc.... Of via andere fans CD's kopen die alleen nog maar in eigen land worden gereleased.
Andezijds; deze jacht op de CD maakt de CD steeds magischer als je hem eindelijk ontvangt.
In een cd speler misschien niet maar als je die in computer spelers afspeelt kan ik uit ervaring vertellen dat die schijfjes wel wat te leiden hebben.
Das eng, want dan kan je op internet de goedkoopste plek uitzoeken en dat is natuurlijk niet de bedoeling van de NVPI.
jawel hoor. consumenten moeten hun voordeel doen met prijsverschillen.
Ik begrijp je frustratie, maar begrijp ook die van ons aub. Lees het artikel van de nvpi even, en je zult direct zien dat ze de schuld grotendeels schuiven op piraterij. Ze hebben het ook even over de crisis, maar dan slechts in 2 woorden, tegenover een hele alinea over piraterij. Terwijl het toch wel heel duidelijk is waaraan de terugval ligt: het is crisis, mensen gaan besparen, en dan worden uitgaven voor dvd's en cd's natuurlijk als eerste teruggeschroefd. Maar nee hoor, het ligt wééral aan piraterij. De plaat van deze branche blijft toch wel al héél lang 'hangen' hoor. Tijd om de plaat te vervangen.
je leest wat je wilt lezen. wat je hierboven beschrijft is niet wat er staat.
Regel 1: na het succes van blue ray?

welk succes val blue ray, in nederland en waarschijnlijk europa is er geen succes voor blue ray.

dan wordt meteen (illegaal) downloaden aangehaald.

En dan vinden ze zichzelf ook nog vooruitstrevend, wat zeker de grote labels niet zijn.

Daarnaast noemen ze 2 spellen met een grote naam bij de games, terwijl een dozijn spellen is uitgesteld, of moet nog komen. (mooi moment zo vlak voor de release van een aantal toppers).

Daarnaast:http://www.zdnet.be/news/47576/illegale-downloaders-kopen-het-meeste-muziek/
ok dat is uit 2005, maar waarom zou dat veranderd zijn?

Al met al klopt er dus niks van dit artikel, en daarvoor hoef je niet voor of tegen downloaden te zijn. Dit is duidelijk een propegandastuk waarbij niet kritisch wordt gekeken naar zichzelf.

Daarnaast "uitspraken in mininova en tpb" waarbij in Nederland er geen inhoudelijke uitspraak is over TPB, en het er zelfs sterk op lijkt dat de verkeerde personen zijn aangeklaagd (zie stukje van zweedse curator). Je kan wel dingen beweren, maar er staan in dat stuk geen bronnen om dat te bevestigen. Ik heb hier mijn beweringen ondersteund met bronnen. Daarvan kunnen ze nog wat leren.
ja erg jammer idd.
maar als je er alleen maar geld inpompt wordt het dan niet meschien tijd om toch te stoppen ?
en ja er zijn veel kleine labeltjes heb er zelf ook ooit 1 gehad .
maar als je muziek niet verkocht word ja moet je toch een keer stoppen lijkt me .
en het is ook zo als de muziek goed is word het echt wel verkocht ook al is de muziek te downloaden ..
Sorry hoor, maar als ik 1200 euro heb uit te geven waarvan 800 euro aan alle vaste lasten hou ik 400 euro over om met zijn tweeën te leven, dat houdt automatisch in dat ik geen DVD, CD of wat dan ook koop omdat het geld er niet is. Wat de NVPI etc etc brullen is van geen enkel belang, want het geld is er bij mij niet en in nederland (of de wereld) niet omdat er tig werkelozen per dag bijkomen in de europese unie en de states die opeens van 100% loon en 2% bonussen (voorbeeld) naar 70% gaan zonder bonussen en dan ook nog 2 a 3 maanden moeten wachten op hun eerste centen terwijl alles gewoon doorloopt aan vaste lasten, dacht jij nu echt dat deze mensen het eerst wat zij zullen doen als ze na 3 maanden hun uitkering vangen naar de platenwinkel of videowinkel hollen, nou ik weet wel zeker van niet. :/
Ik heb geen telefoontje van Tweakers gehad om de oorzaak van de daling of je twijfels over de verklaring door NVPI ervan te bespreken.
Van pc-games kan ik jou uitspraak wel begrijpen maar consoles en fysieke muziekdragers kan niet gedownload worden. Dit ligt echt aan het huidige economische klimaat.
Vergeet marktverzadiging niet... de meeste huishoudens hebben niet de behoefte aan meerdere consoles...
Het is toch echt het economisch klimaat.
Als er gekeken wordt naar de PS3 dan is er zeker nog behoefte. Ze vliegen nu de winkel uit. Maar dan wel voor een lagere prijs vanwege het economische klimaat.
Vanwege het economische klimaat? Ik denk niet dat "De Crisis" op deze schaal te meten is. Zoals jbr aangaf, je koopt niet meerdere consoles per persoon, en vaak ook niet eens per huishouden. Marktverzadiging speelt echt wel een grote rol.
Of mensen beginnen eindelijk in te zien dat ons hier in Nederland qua spellen en muziek een oor aangenaaid word als je iets koopt, en bestellen het daarom in het buitenland, of bijvoorbeeld op Steam.

Ik bestel al mijn spellen in Engeland, daar kosten ze bij release 34 pond, in tegenstelling tot 50 euro hier. Dan ben ik m et verzendkosten nog goedkoper uit.

Maar dat word niet in de statistieken opgenomen hier omdat het niet in Nederland aangekocht is.

Oftewel die statistieken zijn eigenlijk maar een fatamorgana. Er word waarschijnlijk nog evenveel of zelfs niet meer gekocht, alleen letten mensen in het huidige klimaat beter op hun centjes en kijken ze beter waar het goedkoper is.

Zodra de prijzen zakken zal er ook weer meer verkocht worden :)
Misschien is het ook wel deels te verklaren door internetshoppen. Door de absurde prijzen die men in Nederland voor games, films en muziek blijft vragen zullen steeds meer mensen gaan importeren uit bijvoorbeeld de UK. Zo kan je vaak met weinig moeite de helft besparen...

En dan draag je natuurlijk niet bij aan de cijfertjes van de NVPI :)
Jawel hoor. De internetaankopen worden meegerekend. Het gaat om de totale consumentenbestedingen.
Maar buitenlandse bestedingen lijken me buiten het veld van de NVPI te vallen.
ja, dat klopt. Geteld worden de bestedingen van Nederlandse consumenten. Ook hun 'eigen' import.
Import valt niet te meten door NVPI, hoe wil je dat ooit nagaan als ik betaal met paypal of wat dan ook en alles per briefpost binnen laat komen?

Als je wat koopt op ebay weet NVPI echt niet dat je een CD o.i.d. gekocht hebt hoor, idem geldt voor de aankopen van play of cdwow.com. Zoals TGC hierboven al aangeeft zijn veel games en muziek items hier in NL gewoon asociaal duur in vergelijk met het buitenland. Door internet gaan mensen gewoon verstandiger (in die zin voor hunzelf goedkoper) shoppen.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat fysieke muziek dragers niet te vergelijken meer zijn met de digitale versies van muziek. Bij fysieke dragers is men verplicht om een gehele album te kopen, bij online muziek heb je de mogelijkheid om ook enkele nummers van een nummer te kopen. Hierdoor zal de totaal verkoop van muziek sowieso een behoorlijk stuk gaan afnemen in totaal album verkopen.

Daarnaast is de 2ehands markt veel bereikbaarder geworden voor iedereen. Bedenk: marktplaats, ebay, 2ehands.nl etc... Mensen kunnen gemakkelijker en sneller 2e hands albums / CD`s kopen. Ook dit zal zijn invloed hebben op de totaal verkopen van CD`s en albums.

Uiteraard zal een organisatie als Brein natuurlijk keihard blijven beweren dat het aan het downloaden ligt.....
ik snap niet precies wat je bedoelt met fysieke muziekdragers kunnen niet gedownload worden? dan kan men altijd nog de mp3's downloaden en deze als audio cd branden.

maar over consoles: de ps2 spellen zijn te downloaden, wii spellen zijn te downloaden en volgens mij zijn zelfs xbox360 spellen te downloaden. de enige console waarvan ik nogsteeds niet gehoord heb dat die gekraakt is is de ps3

edit: ohja, de console zelf is natuurlijk niet te downloaden, maar die zijn alleen maar goedkoper geworden sinds vorig jaar. als men hetzelfde aantal consoles verkoopt als vorig jaar zal de omzet daarvan ook wel dalen zoals ze zelf opmerken. zoals jbr zegt kan het aan marktverzadiging liggen. maar ook dat gamers die een nieuwe console willen nu nog wachten op een prijsdaling. de ps3 verkoop is gestegen sinds de slim (afwachten voor hoe lang natuurlijk) en de wii zit al vanaf de start op een constante prijs.

[Reactie gewijzigd door Amasik op 10 september 2009 13:55]

Inderdaad, xbox360, ps2, psp, wii & ds zijn allemaal gewoon te downloaden.

Er zijn ook genoeg ps3 games die je kan downloaden, alleen dat zijn normale backups, en de meeste wachten nog op een firmware crack.
Sorry hoor, maar moet je je druk maken voor 1,9%?

Xbox360, wii en ps3 zijn er alweer een aardig tijdje. Zoveel wordt er nu nog niet verkocht

PS3 overigens wel, staat nog bij dat bericht van gister over stijging ps3 verkoop. maar verder hebben de meeste mensen hun xbox al, of ze wachten op de volgende?
Niet dat die aangekondigd is, maar het lijkt me dat er over een jaar of 1, 2 een nieuwe xbox aankomt?
Via Internet kan iedereen zelf importeren, ik koop amper nog wat in Nederland, waarom zou ik ook, spellen bij de FRS 65 euro, bij play meestal 51 (als ze nieuw zijn).
Helemaal mee eens : ) "Ze" laten al lang niets van zich horen... tijd voor actie :)
Lijkt me sterk dat ze dit als argument gaan gebruiken. Ik denk eerder dat het aan de economische crisis ligt, en dat weten ze zelf ook wel.
Het ligt aan beiden.
wouterr2 werkt voor de nvpi?
Als ik dit soort cijfers zie vind ik het niet zo gek dat gameproducenten eigenlijk geen pc games meer willen maken. Qua omzet halen ze 18.6M uit pc games en 116.6M uit consolegames? Dat scheelt nogal wat...

Verder ben ik geen econoom, maar betekend dit niet dat games tegenwoordig te duur worden verkocht?:
Er werden 1,16 miljoen pc-games verkocht, wat neerkomt op een daling van 14,3 procent. Ook de omzet uit pc-games loopt terug; deze daalde met 5,6 procent
Bij een dalende verkoop van 14.3% daalt de omzet slechts met 5.6%? Hoort dat ook niet ongeveer 14.3% te zijn, of zelfs meer (doordat de productie van de game het grootste deel van de kosten met zich meebrengt)? Of komt dit door het beperktere aanbod pc games, waardoor er minder geproduceert worden en de kosten dus lager zijn (waardoor meer omzet)?
Er zijn momenteel 4 consoles (Xbox 360, Wii, Ps2 en Ps3)

116.6 / 4 = 29.15 Miljoen per console

Maar er wordt niet gepraat over handhelds dus deze kunnen we ook mee nemen (anders is het geen goed beeld van de markt en is dit onderzoek waardeloos)

116.6 / 6 = 19.43 Miljoen

De ene verkoopt beter dan de ander maar daarom neem ik het gemiddelde

Dit gemiddelde ligt dus net boven die van de pc games maar omdat je een gemiddelde hebt genomen kan je wel vast stellen dat 2 of 3 consoles het beter hebben gedaan en 2 of 3 het slechter hebben gedaan

Edit: Ps2 heeft het een deel van dit jaar beter gedaan dan de ps3 maar met de huidige prijsverlaging zal dat wel veranderen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 10 september 2009 13:38]

Omzet is wat je binnenkrijgt door verkoop, niet welke winst je daarop maakt.

In dit geval kan een daling van stuks verkoop van 14.3% maar een lagere daling van de omzet in geld te maken hebben met een stijging van de prijzen.
dus maken we de prijzen nog duurder om de daling in omzet te compenseren.

Right !

ik sta er altijd verbaasd over dat de grote producenten nog steeds niet een van de belangrijkste economische regels kent.

dure prijs past men toe voor slecht te verkrijgen producten of voor Apple merken die zich als beter(elitair) dan de rest willen profileren.
Goedkope prijzen past men toe bij massa productie waar men het moet hebben van massale omzet.

Maar nee zeker in Europa zijn goedkope games verboden.
Hoeft niet perse door prijsverhogingen te komen. Het kan ook komen doordat klanten hun mix in de spellen die ze kopen veranderen. Vroeger nam ik nog wel eens een budget titel mee (van 10-15 euro) van een topspel dat ik gemist had om daar eens een weekje mee te spelen en dan weer weg te leggen. Dat doe ik nu eigenlijk niet meer.

Daarnaast, en dat is zuur, blijkt het toch zo te zijn dat veel consumenten bij het zien van een nieuwe titel in de winkel voor 25,- terwijl die normaal toch 45+ kosten denken dat er dus wat mis moet zijn want anders was ie niet zo goedkoop. De hogere prijzen worden door veel mensen ook gekoppeld aan betere kwaliteit en lagere prijzen aan lagere kwaliteit.
Ik heb sinds kort een 360, en als ik in de winkel naar spellen kijk, dan zijn ze meestal rond de 65 euro. Daarom koop ik alleen oudere spellen die voor een normalere prijs (20 euro en minder) verkocht worden.

1 uitzondering: guitar hero, maar daar krijg je dan een controller bij voor 80 euro.

ik vind het echt absurd wat ze voor de spellen vragen. als ze goedkoper zouden zijn zou ik veel meer spellen kunnen kopen. hetzelfde geld voor cd's. 22 euro voor een cd terwijl de artiest bijna niets krijgt, is echt belachelijk.

cd's koop ik bij concerten en anders niet.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 10 september 2009 14:35]

Ik blijf deze uitspraak niet snappen...\
In het guldentijdperk kostten consolegames gemiddeld ook rond de 120,-..dus hoezo absurde prijzen..??

EN naast dat...tegenwoordig verdient men gemiddeld ook veel meer dan zeg maar 10 jaar geleden..
Ja, toen waren de games ook duur, maar had je ook geen tot weinig alternatieven. Met de huidige markt moeten ze gewoon de prijzen omlaag gooien, want ze snijden zichzelf gigantisch in de vingers. Importeren van nieuwe spellen scheelt gewoon de helft! En dan worden ze nog bij je in de bus gegooid ook... waarom zou je dan nog spellen kopen voor € 65,-? Je zou wel gek zijn.
120 euro? Volgens mij betaalde je dat in die tijd voor een console. We hadden heel vroegah een Atari 2600 en games daarvoor kostten 5 gulden, geen 60 euro...
Nee, het komt omdat het gemiddelde verkochte spel voor een hogere prijs is afgerekend. Kosten hebben geen invloed op omzet, enkel op hoeveel omzet er uiteindelijk overblijft als winst.
Tikkeltje ongenuanceerd onderzoek, door de crisis heeft men minder te besteden. Luxe artikelen zoals cd's, dvd's en games worden dan minder gekocht.

Nee, ik zie in dit onderzoek een bevestiging van de invloed van de crisis op de consument.
Is dan de gamesmarkt groei eruit ? Eerder een pauze tot er weer betere tijden aanbreken lijkt mij.

Dat console games een uitzondering vormen tov. pc games zou ik kunnen verklaren uit de budget aanbiedingen, en het uitblijven van console naar pc conversies. Immers, wat je op de console exclusief uitbrengt ...
De meeste mensen hebben helemaal niet minder te besteden. Sterker, doordat de benzine prijs zo hard is gedaald, hebben de meesten meer te besteden. Het probleem is echter dat men bang is voor de toekomst, en daarom het geld dat ze wel degelijk hebben, niet uitgeven.

Die angst is natuurlijk het grootste bij bijzonder dure zaken als een auto o.i.d. Bij relatief goedkopere luxe zaken, is het maar de vraag of die angst dezelfde uitwerking heeft.
Deels mee eens, angst voor de toekomst houdt ook de hand op de knip.

Niet iedereen heeft echter meer te besteden. In NL gaan we er per saldo op achteruit, denk aan bevroren lonen, minder dan inflatie loonstijging en het intrekken van 13e maand cq bonus. Dat laatste komt echt voor ... collega's van me die voor Ordina werken kunnen er over meepraten. En stijgende lasten voor wonen, water etc. Ook de hypotheek last is voor velen zwaarder dan voorheen. Laat staan hen die door de crisis hun baan al kwijt zijn.

Wie kent nog de zwarte jaren 80 ? Ik heb ze meegemaakt.
20 cent de liter... dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Overigens zijn er ook nog enorm veel mensen die werkeloos thuis zitten vanwege al dat lekkere economische geneuzel. (ik kan er zo een paar in m'n directe omgeving opnoemen).
Verder zijn er ook nog aardig wat bedrijven over de kop gegaan.
De uitzendmarkt begint nu net een beetje aan te treken. Een hoop uitzendbureaus konden bijna niemand plaatsen, en dat is toch een goede indicatie hoe het financieel gaat.

Kortom, er zijn een heleboel mensen die een stuk minder te besteden hebben.
Bovendien zijn er gewoon minder goede games geweest in de eerste zes maanden van het jaar. Er wordt vergeleken met vorig jaar en toen had je onder meer GTA 4.
Ik kan nu al voorspellen dat het in 2010 terug zal stijgen afgaande op de vele releases die uitgesteld zijn naar begin 2010. (Ik heb duidelijk mijn roeping gemist, had analyst moeten worden :+ )
pfft console ports naar PC trekken dan ook meestal nergens op, voor een echte pc-gamer dan.
Dus ook daar weer minder verkoop voor de pc-games want de kwaliteit gaat achteruit.
Men kan steeds meer & mooier, maar het echte kwaliteit van de game ervaring op pc laat te wensen over.

Wat mij persoonlijk dan ook meer stoort is dat men de intro's (& reclame) keer op keer te verwerken krijgt en niet default af te zetten zijn.
Moet ik weer op illegale sites gaan zoeken naar de nointro mods.
Niet zo raar toch in het huidige economische klimaat. Mensen houden wat sneller de hand op de knip. Al met al vind ik de cijfers zo slecht nog niet.
Ik denk dat de TPB er zeker aan mee heeft geholpen. Al heeft Brein dit zelf in de hand gewerkt..zonder al hun persberichten wist de gemiddelde Nederlander niet eens dat het bestond.(al heb je ook gelijk over de economische crisis.. )

[Reactie gewijzigd door m3gA op 10 september 2009 13:26]

tis ook echt om te huilen het aanbod van goeie games of films
Kijk maar eens op imdb. In de top 25 staat slecht 1! film uit d afgelopen 5 jaar (The Dark night). In de top 50 alleen 'Inglorious bastards' uit 2009.
Over games weet ik het niet zo 123 Iemand een lijstje?
geen lijstje, maar 2009 is tot nu toe een mager jaar geweest. Hier en daar een goede game maar er is nog geen enkele echte topper tot nu toe. En een hele hoop is ook verschoven naar 2010 om toch maar niet in de schaduw te vallen van Assassin's Creed 2 en Modern Warfare 2. De lente van 2010 gaat een drukke/dure lente worden. ( Wedden dat ze dan plots over een gigantische stijging zitten te stoefen?? :P)
Nee het is al maanden komkommer tijd in games wereld. Het lijkt net alsof de uitgevers rustiger aan doen met hun triple A games. Zelfs in November komen weinig tot geen games uit (dat kan ook te maken hebben met Cod MW2)
Heeft niets met de crisis te maken, ik deze tijden kopen mensen juist vaken entertaiment producten.

Er zijn geen goede games uitgekomen !
Vorig jaar had je GTA4, HALO 3 e.d.
Het heeft juist wel met de crisis te maken, maar niet alleen. Wat jij zegt klopt ook.

- Mensen letten op hun geld;
- Geen goede spellen; Dit komt o.a. doordat mensen de lat steeds hoger leggen.
Klopt. Ik koop alleen nog maar console games. Daar zit tenminste geen DRM zooi op. Zolang er DRM op zit of het me beperkt dat ik bijvoorbeeld geen daemontools meer kan gebruiken koop ik ook geen PC games meer. Ik denk dat ik niet de enige ben die het zo doet....
Sorry hoor, geen DRM op consolegames? Een console is juist een hele grote DRM box.
Alleen heb je er op de console geen last van, want daar hoef je geen andere software op te gebruiken die last heeft van de DRM. Een console is toch een soort black box, waar mensen op de pc meer vrijheid willen. Prima toch, DRM-vrije computer, DRM-zooi naar de console. DRM probleem opgelost, want het is weg van m'n computer :)
en het probleem is...?
Dus je kunt gewoon een copytje nemen van je PS3 game en dit copytje in je PS3 rammen en dan spelen? Dacht het niet: ook daar zit DRM op. Natuurlijk heb je er op de console minder last van dan op de PC, dus dat valt minder op.
Want jij hebt daarvan de statistieken voor je liggen?
En dat er een economische crisis is en dat muziek/films/games luxe producten zijn....dat gaat er bij stichting brein e.d. natuurlijk niet in... als zal gaan in de richting van TPB en het illigaal downloaden....
Het zou leuk zijn als deze cijfers eens zouden vergelijken met de cijfers van andere produkten, met name die dan ongeveer in dezelfde categorie vallen zoals bv boeken of uit eten.
Vanwege de zogenaamde crisis is men voorzichtiger met uitgeven van geld en logischerwijs heeft de luxe-producten industrie daar het meeste last van.

Ik denk dat een 1.3 % daling in de omzet helemaal zo slecht nog niet is, sterker nog na ff googlen zie ik dat de horeca 5.8% daling heeft en de detailhandel 5% volgens het CBS.. Mogen die artiesten nog in hun handjes klappen dacht ik zo.
Zet daar de verschuiving naar digitaal (een album op iTunes is stuk goedkoper als album op CD) naast, en je ziet dat de markt groeit!
Zet daarnaast de ongeveer 5% economie invloed.

Totale stijging is dus eigenlijk minstens 7%. Dat een MP3 minder kost als een CD + distributie + winkel moet je natuurlijk ook mee rekenen.
Ik kan heel wat CDs via amazon (eventueel tweedehands) een stuk goedkoper krijgen dan op iTunes, afhankelijk van welke CD natuurlijk. Dan heb je niet alleen een download, alles staat al op CD, hoesje, printje, artwork etc.
En die omzet wordt natuurlijk wel meegenomen in dit persbericht natuurlijk }:O
uitgaven aan nieuwe cd's wel.
Dit is van de NVPI, hier staat de N voor Nederlandse.
Ktf spreekt over kopen van CD's in Amerika en kopen van tweedehands CD's. Beide goedkoper als een CD in de winkel in Nederland, beiden worden niet meegenomen in de cijfers van de NVPI.
Ik denk dat ik heel goed weet welke cijfers NVPI meeneemt. De aankopen van nieuwe producten door Nederlandse consumenten op buitenlandse webwinkels worden meegenomen. Uitgaven tijdens verblijf in het buitenland niet.
Hoe kunnen zij nou weten wat wij aankopen op buitenlandse sites? De enige manier is dat die buitenlandse sites de statistieken door gaan sturen naar alle verschillende landen. Dat lijkt mij dus niet het geval.

Het is gewoon niet mogelijk zonder medewerking van alle sites. Waarom denk jij dat die sites gaan meewerken? Zou wat zijn als ze dat met alle landen moeten doen.
Alle verkopen die achteruit gaan zijn te wijten aan de slechte economie, behalve natuurlijk deze artikelen...
Koop al jaren bij Bol en toen de "recessie" plaatsvond moest Bol ineens gaan bezuinigen op arbeidsplaatsen en werden de producten gemiddeld 20% duurder. Als je al zo lang bestaat, goed draaid kun je alleen maar concluderen dat of, ze hebben geen buffer opgebouwd, of is er "paniek" ontstaan en heeft men direct op de rem getrapt.

Daarmee wil ik aangeven dat ik persoonlijk geen last heb van de crisis maar het vreemd vind, en wat mij van aankopen weerhoud, dat prijzen ineens 20% moeten stijgen. En als ik de afgelopen jaren plus-minus 1000 geluid/film/game dragers heb aangeschaft voel ik me een beetje "bekocht" als vaste klant dat ik ineens 20% meer moet gaan betalen.

Iedereen wacht verder nu op de kerstdagen voor actie's, men heeft gewacht op de nieuwe PS3, de Wii heeft verder weinig nog te bieden en de Xbox360 blijft zijn marge's wel halen, is al gekraakt. De CD-single zou er al uitgaan dus dat is iets wat de maatschappijen zelf in de hand hebben gehad dat de verkoop ook daar stagneerd, mede ook door intrede van het per nummer kunnen downloaden.

Al met al vind ik er dus niet veel aan de hand. Kijk je naar de gesschiedenis dan is het in Nederland altijd zo geweest dat rond september de Nederlander de hand op de knip houd en spaart voor de decembermaand. Stagnatie in de verkoop van mp3 spelers kan ik me wel voorstellen, dat heeft daadwerkelijk te maken met marktverzadiging :)
Het gaat hier om de eerste zes maanden van dit jaar en niet deze maand ;-)

Ik weet niet wat jij heb gedaan, maar als ik prijzen opeens drastisch omhoog zie gaan, dan ga ik kijken of het ergens goedkoper kan en vaak kan dat ook.

NVPI is de branchevereniging van de entertainmentindustrie en vertegenwoordigt het merendeel van de Nederlandse platenmaatschappijen, videodistributeurs en game-software distributeurs.

Het gaat hier dus om een Nederlandse organisatie, met Nederlandse cijfers, drie keer raden waar het dan precies goedkoper is... Juist, het buitenland! Er komt ook nog eens bij dat ze niet alle distributeurs vertegenwoordigen. Ik betwijfel dan ook sterk of ze de cijfers van digitale distributie hebben meegenomen (itunes, steam, etc.), iets waar steeds meer mensen gebruik van maken.
Neenee komt door de economische crisis.
Mensen zitten meer thuis zichzelf te vermaken :P

[Reactie gewijzigd door Intellected op 10 september 2009 13:25]

haha denk je ;) ik denk dat ze gewoon meer films en andere games en muziek gaan kopen(downloaden) met die crisis(wow zelfs de game industrie lijdt er onder |:( )
Helaas kan ik je melden uit ondervinding dat er verschillende mensen in mijn buurt en familie zijn die werkeloos zijn geworden de afgelopen 1,5 jaar en als eerste hun internet eruit hebben gegooid omdat ze elke cent moeten omkeren en abonnementen op kranten, bibliotheken, maandbladen en internetaansluitingen hebben opgezegd omdat het nieuws ook via de tv en radio binnenkomt en bladen cq internetaansluiting niet bepaalt tot de eerste levensbehoefte horen, waardoor ze al helemaal niets meer KUNNEN downloaden. :/
Internet zou echt het laatste zijn wat ik eruit zou gooien. Hoe kan je aan een nieuwe baan komen zonder internet? De meeste vacatures staan tegenwoordig op internet, solliciteren gaat per mail, etc.

Nee, internet is tegenwoordig eigenlijk gewoon noodzakelijk. Eventueel kan je naar een goedkoop abonnement gaan. Die € 15,- p/m zal het verschil ook niet maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True