Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Nederlanders hebben vorig jaar ruim 940 miljoen euro uitgegeven aan de aanschaf van muziek, dvd's en games. Ook gingen er veel meer consoles over de toonbank. Het aantal verkochte pc-games en de daaruit voortvloeiende omzet daalden echter.

Volgens branchevereniging NVPI is er in 2008 2,8 procent meer besteed aan de aanschaf van muziek, dvd's en games dan in 2007. Ondanks de stijging in omzet daalde het totaal aantal verkochte exemplaren met 1,6 procent tot net geen 65 miljoen stuks. De gamesmarkt is op softwaregebied met een bedrag van 342,39 miljoen euro goed voor het grootste deel van deze omzet. Vooral de consolegames vinden gretig aftrek. Vorig jaar gingen er 8,1 miljoen stuks over de toonbank; een stijging van 16,9 procent, zo blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers.

De stijging van het aantal verkochte consolegames wordt overigens deels teniet gedaan door de daling in het pc-segment. Er wisselden iets meer dan drie miljoen pc-games van eigenaar, wat ten opzichte van 2007 een daling van 17 procent is. De totale markt voor gamessoftware groeide hierdoor met 'slechts' 5,2 procent. De omslag naar consolegames is overigens direct terug te zien in de gestegen verkopen van de consoles zelf. Deze stegen met ruim 49 procent tot 1,48 miljoen stuks. De Wii en Nintendo zijn het meest populair, constateert de branchevereniging.

Uit de cijfers blijkt tevens dat blu-ray definitief is doorgebroken, al lijkt hd-dvd nog allerminst op zijn retour. In totaal gingen er vorig jaar 370.000 blu-ray-schijfjes over de toonbank, wat neerkomt op een stijging van 503 procent. Het leeuwendeel van deze verkopen werden in het laatste kwartaal van 2008 gerealiseerd. Hoewel de groei van het aantal verkochte hd-dvd's met 137 procent minder spectaculair is, werden er van dit type drager slechts 30.000 stuks verkocht. De normale dvd gaat met ruim 32,2 miljoen exemplaren nog altijd aan kop. Dit is 0,4 procent minder dan in 2007, waarmee 2008 volgens de NVPI in de boeken gaat als het eerste jaar waarin de dvd-verkopen daalden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

De discussie tussen pc en consoles is wel grappig.
Het is effectief vooral een kwestie van smaak. (en dan geld "Les goŻts et les couleurs on ne discutte pas!").

Wat wel opmerkelijk is, is dat alle uitgevers (met op kop Valve) geen of bitter weinig cijfers geven omtrent online verkopen.
Dit is gewoon het nieuwe zwarte circuit voor die gasten waar ze ten minste nog geld kunnen verdienen zonder tussenpersonen of ellendig taksen op god weet wat allemaal.

De PC markt is er om te blijven, ze is alleen niet meer alleenheerser (al een heel tijdje gedaan) en inderdaad, voor de vele "simpele" gebruikers is er toch niets eenvoudiger dan een DVD'tje ploffen in een loadtray en opstarten die handel (-> zie console handleiding )
Maar laat men nog wat meer online multiplayer tussen pc en console toe, dan kunnen we de consoles nog eens een poepje laten ruiken.
Geef mij mijn muis en toetsenbord maar boven die controllers, any day of the week.
zolang er nog genoeg mensen zijn die vinden dat de pc nog niet dood is dan is de pc game industrie nog niet dood :) dat er nu meer mensen op een console spelen zal zeker nooit zorgen voor het uitsterven van de pc game.

Het is gewoon dat je in je eentje veel sneller achter de pc een game speelt dan op een xbox, dat is meer gericht op samen spelen en wat meer gezellig lol hebben.

De serieuze manier van gamen is nog steeds de pc geweest, al zijn er ook grote xbox tourneys en ps3 ook uiteraard. Daar valt de grondslag telkens bij de pc te vinden.

Hell als de pc er niet was dan was er ook geen console game geweest!
dus laten we deze discussie niet neerleggen bij wat de meeste games verkoopt maar kijken wat voor kwaliteit er is op de verschillende platvormen. dat vind ik persoonlijk veel interessanter want je ziet steeds meer games die je op de pc verwacht op consoles uitkomen en andersom ook zeker.

Een aantal games zijn veel te simpel qua besturing en gameplay voor de pc, ik noem een prince of persia, mirrors edge, assassins creed en er zijn nog genoeg andere te noemen die dit helaas ook hebben.

Echte toffe games zijn er steeds minder te vinden. Normaal heb je wel een stuk of 10 echt goede games per jaar. Nu kan ik deze op 1 hand tellen...

Het probleem zie ik vooralsnog in het te veel focussen op het mooi maken, ipv het verhaal en de originaliteit. sommige studio's doen hier niet aan mee en maken wel originele games maar het gros is herhaling op herhaling en niet eens beter maar steeds slapper aftreksel van het origineel. Tomb raider reeks, nfs reeks, ut3, crysis warhead, cod5, allemaal van die slappe happen die mooier gemaakt zijn maar een verhaal van 2 regels in zit. Te makkelijk van de ontwikkelaars.

Waar het vooral om gaat is de gameplay en hoe deze in verhouding staat met het verhaal. sluit dit aan en zijn beide goed dan maakt het niet uit dat een game er wat minder uit ziet. ik heb the witcher helemaal kapot gespeeld, gewoon omdat ik zo in dat
verhaal zat, ook al was dit niet een geniaal spel qua gameplay.
Fallout3 had dit ook, dagenlang door die wereld gelopen om alles te vinden.
en hoewel die omgeving ook zeker erg mooi en sfeervol was ging het vooral om hoe die in het verhaal werd verwerkt.

DAT moet gedaan worden om pc gamen leuk te houden en in leven te houden.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 12 februari 2009 16:34]

Als je spellen op dezelfde resolutie en FPS wilt spelen als op een monsterPC die je steeds update/ upgrade, dan zouden consoles ook vernieuwd moeten worden. Het voordeel van een console is dat er niet zo snel uitgebreid wordt, dus dat nieuwe spellen ook worden ontwikkeld op de huidige kracht van de console.
De spellen op een console gaan dus minder hard vooruit dan op een PC, en de technieken blijven veelal hetzelfde voor een aantal jaren. Dat scheelt in de ontwikkel/ scholingskosten, voor een nieuw spel. Bij de PC is het zo dat als er wat nieuws komt/ nieuwe technieken komen, dat de ontwikkelaars daar zo snel mogelijk op in willen spelen. Daarvoor zijn ontwikkelingen nodig, programmeurs worden bijgeschoold (bijvoorbeeld met 64 bits besturingssystemen/ multicore processors etc.) en dat kost allemaal bakken met geld.

Wil je altijd games op "the max" spelen, dan zal je toch een pc moeten gebruiken. Juist omdat de ontwikkeling van games bij consoles goedkoper / sneller is (omdat je ook maar met 1 ding rekening hoeft te houden, bij PC's heb je nog verschillende besturingssystemen, videokaarten etc... ) wordt daar ook gretig gebruik van gemaakt door de ontwikkelaars.
Leuk wat jullie allemaal lezen uit het artikel.

Ik lees eruit dat de omzet is gestegen in deze markt ondanks al het geblaat van alle auteursrechtenorganisaties. (en de online verkopen zijn dan nog niet eens meegenomen)
Weet je, dit hoor ik ieder jaar, en ieder jaar loopt het pc platform gewoon door, ok de meeste hebben een console thuis, maar ook een pc, race-games zou k liever op een ps3(ridgeracer, grid) doen, maar shooters horen nu gewoon thuis op de pc, de muis blijft voor mij toch het belangrijkste...en ten tweede heb ik nog altijd meer plezier van men oude laptop dan van de nieuwe ps3...
De games van console, als die uiteindelijk in de BUDGETbak liggen, betaal je er makkelijk nog 30euries voor, ook al is het een bout game. :X
Voor pc krijg je ze wel voor 5 euries en 7 en 10 :) , en zo wat, dan koop ik em een jaar later, kan k em wel vollebak spelen(behalve crysis), voor een milde hardwareprijs...
Consoles zijn leuk, maar je wordt er teveel door bezeikt vind ik persoonlijk, tzelfde als de wii, mijn maat heeft 30 spellen, en wat speelt ie als enige.....mariokart....met de pc weet ik er wel 30 op te noemen die ik meteen weer kan spelen...
PC games will survive!!!! _/-\o_ _/-\o_

[Reactie gewijzigd door dutchpotsmoker op 12 februari 2009 15:03]

Nogal logisch dat PC game verkopen dalen volgens NVPI, maar de conclusie die ze trekken klopt natuurlijk van geen kant. Omdat console games beter verkopen en PC games minder fysiek verkopen betekend dat meteen dat consoles marktaandeel van de PC overnemen? Huh? Wat voor een belachelijke redenatie is dat, zeker in deze tijd?

Een aantal redenen waardoor het lijkt alsof PC game opbrengsten krimpen, terwijl ze eigenlijk stijgen:
  • Digitale distributie. Alle games verkocht via Steam, Impulse, Good old Games, enz. worden niet meegeteld door NVPI.
  • De stijgende waarde van de euro heeft veel Nederlanders richting buitenlandse online shops geduwd voor hun aankopen. Denk aan amazon.co.uk en play.com -> allemaal niet meegeteld door NVPI.
  • Subscription fees worden niet meegerekend. Spellen die je gratis kan downloaden, maar wel maandelijks voor moet betalen worden dus uberhaupt niet meegerekend. Dat zijn er tegenwoordig heel erg veel, kijk bijvoorbeeld naar EVE Online.
  • Item shop aankopen en micro-transacties worden niet meegerekend. Dit geldt voor honderden, zo niet duizenden, cash-shop MMO's en vele tienduizenden browser games. NVPI weet er waarschijnlijk niks van.
Van alle PC games die ik vorig jaar heb gekocht tellen er maar een stuk of 10 voor de NVPI metingen. Dat laat er ruim meer dan 120 over die niet meegerekend worden (heb een hoop oudere games en indie games gekocht). Als ik even kijk naar de PC gamers die ik goed ken dan klopt dit ook: steeds meer PC gamers kopen vrijwel niets meer in de winkel, maar halen het binnen via Steam / buitenlandse webshops. Dat geldt in veel mindere mate voor console gamers, omdat zij veel minder alternatieven hebben (enkel buitenlandse webshops en een enkele cash-shop/digitale purchase die in het niet valt in vergelijking met de ongelofelijk massa op de PC)

[Reactie gewijzigd door Droniac op 13 februari 2009 11:37]

De PC en consoles hebben allebei goede kanten en ik denk dat genoeg andere gamers dit ook inzien.

Zo vind ik genres zoals FPS en RTS inderdaad bagger met een controller te spelen maar een racegame zal ik dan nooit met een muis en toetsenbord spelen.

Online gamen vind ik ook beter op de PC met onder andere mods, maar wat ik wel een pluspunt vind aan online gamen op een console is dat iedereen gebruik maakt van dezelfde hardware wat voor minder problemen online kan zorgen. :)

Verder heeft ELKE 360 eigenaar een game-profiel waar op te zien is welke games die persoon speelt, wanneer hij voor het laatst online was, etc etc. Tuurlijk, dit zal niet iedereen boeien maar persoonlijk vind ik dit zeer fijn. Als elke PC gamer een X-Fire account of iets dergelijks zou hebben, zou ik het ook niet erg vinden. Maar goed, dat is mijn mening. :Y)

Maar wat mij tegenwoordig toch het meest naar consolegaming trekt is de DRM in PC games. Als ik bijvoorbeeld een 360 game heb kan ik gamen wat ik wil. En doorverkopen. Niet dat geneuzel met een paar keer installeren en vervolgens nooit meer de disc kunnen gebruiken. Daardoor gaan gamers juist illegaal downloaden. 8)7

Maar goed, de eerstvolgende tijd kijk ik maar even mooi uit naar games zoals HL-2 Episode 3 voor mijn PC, en Dead Rising 2 voor m'n 360 :)
3 miljoen pc games
8.1 miljoen console games.
Stel dat we enkel de PS3, PS2, Xbox360 en Wii beschouwen (wat mij wel realistisch lijkt) dan bekom ik een gemiddelde van 2.025 miljoen games per console.
3 miljoen > 2.025 miljoen
Verder zou het me niet verbazen als online verkopen zoals Steam en subscriptions zoals voor WoW niet bij de pc verkopen gerekend worden.
Trek zelf maar je conclusies.

Edit: Fragmentering van de console is juist zeer relevant. "De console" bestaat helemaal niet, het is een generalisatie. Ontwikkelaars maken hun spellen voor de Wii, PC, PS2, PS3 of Xbox360 of een combinatie van deze. Ze maken niet hun spel voor ofwel "de console" ofwel de pc. Programmeren voor bijvoorbeeld de PS3 of Xbox360 is heel anders. Fragmentering van de pc is irrelevant want ontwikkelaars maken inderdaad spellen voor "de pc" in het algemeen, windows-pc zou echter misschien een juistere benaming zijn.
En als men dan bekijkt dat de pc 3 miljoen stuks verkoopt tegenover een gemiddelde console 2 miljoen, dan is een pc versie van een spel wel te overwegen.

Verder dient men in het oog te houden "that there are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics". Het lijkt alsof de pc verkopen dalen maar deze statistieken houden geen rekening met dingen als Steam en WoW. Wegens piraterij wil men maar al te graag pc gaming in een slecht daglicht stellen.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 12 februari 2009 15:03]

Fragmentatie van de consolemarkt lijkt me hier niet relevant. Het gaat hem om pc versus gameconsoles in het algemeen, waar er een duidelijke trend zichtbaar is (zijnde. pc gaming verliest verhoudingsgewijs populariteit tegenover gameconsoles).

Online verkopen worden niet meegerekend nee. Als ze dat wel zouden doen zouden de verkoopscijfers voor consoles VEEL hoger liggen, gezien het succes van xbox live marketplace/Wii store/playstation store.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 12 februari 2009 14:38]

Fragmentatie van de consolemarkt lijkt me hier niet relevant. Het gaat hem om pc versus gameconsoles in het algemeen, waar er een duidelijke trend zichtbaar is (zijnde. pc gaming verliest verhoudingsgewijs populariteit tegenover gameconsoles).

Online verkopen worden niet meegerekend nee. Als ze dat wel zouden doen zouden de verkoopscijfers voor consoles VEEL hoger liggen, gezien het succes van xbox live marketplace/Wii store/playstation store.
De verkoopcijfers van pc games zal dan logischerwijs dan ook veel hoger liggen wanneer je online verkopen meerekend.
Je vergeet voor het gemak dat de pc markt ook online verkoop kent. Zo heb je Steam, Games for Windows Live, Direct2Drive, etc. Daarnaast is Massive Multiplayer enorm populair, met natuurlijk World of Warcraft met stip op 1, gevolgd door o.a. Silkroad, Cabal, Guild Wars.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 12 februari 2009 19:41]

en wat moet dan mijn conclusie zijn: dat er uiteindelijk meer games voor de pc worden verkocht
wat maakt dat nou uit je ziet gewoon een duidelijk lijn in het verhaal en daar kan je beter je conclusies uit trekken
Of:

"De PC blijft onveranderd de beste console."
ik denk niet dat je zo moet gaan rekenen aangezien een xbox360, een ps2/3 of een wii gamer in mijn ogen eigenlijk dezelfde soort gamer is, namelijk de console gamer.

Je deelt de pc gamers toch ook niet in op wat voor systeem ze gebruiken voor de games.

Het gaat om het principe dat pc gamers mensen zijn die meestal meer verstand hebben van pc games (of gewoon meer tijd willen besteden om een spel draaiende te krijgen) en console gamers de gamers zijn die geen gezeur willen maar met een laag instap niveau willen gamen.
Waarom deel je de consoles in per merk en PC's niet?
Verschillende merken, configuraties, de uiterlijke kenmerken, prestaties ... je gedachtengang bij bovenstaande post is ronduit simplistisch.
Er zijn 3 miljoen pc-games verkocht, hoeveel zouden dat er zijn zonder piraterij?
Hoeveel mensen met een console spelen illegale spellen en hoeveel pc-gamers?
Misschien is het allemaal wel een complot en wil de business pc-gaming wel de nek omdraaien, moet je voorstellen dat al die lui die nu illegaal spelen MOETEN gaan betalen voor de spellen die ze spelen. :9~
Pc games dood?
Ik zeg FPS...
fps speelt idd fijner op een pc, maar nu is het zo dat er veel meer game genre's zijn en er dus meerdere soorten gamers zijn. Waarbij sommige niets om fps geven maar meer om race games wat dan weer beter te besturen is met een controller dan met je pijltjes op je toetsenbord.

ot:

Opzich is het ook wel te verwachten aangezien er met de wii een hele groep "gamers" bij is gekomen die er verder weinig verstand van hebben gezien hun leeftijd, of al aardig op leeftijd of te jong om iets te snappen van pc gaming en het updaten van drivers etc. Dit in samenhang met dat er op de pc online distributie is van games en deze niet mee geteld worden in tegenstelling van console games die echter toch ergens gekocht worden en tastbaar in het bezit zijn van de gamers.

Door deze nieuwe groep wordt het gemiddelde natuurlijk flink beinvloedt.

[Reactie gewijzigd door Nash NL op 12 februari 2009 14:31]

Ik vraag me trouwens af hoe hard die "PC gaming is dood"-gastjes zullen schrikken als het eens echt gebeurt.(Niet dat het kan, maar okť.) Er kleven namelijk voor Consoles ook nogal grote gevolgen aan het verdampen van de PC-game markt. Want hoe je het ook draait of keert, het is de PC-markt die de ontwikkeling van hardware voor gamers mogelijk maakt. Nvidia en ATI hebben bijvoorbeeld niets aan een platform dat maar eens in de 4-6 jaar veranderd en zonder die ontwikkeling is er geen nieuwe high-end GPU als er een nieuwe Console uit moet komen. Helemaal uitgesloten zijn ontwikkelingen als Physx op een GPU, want zonder PC-markt was er geen markt voor de eerste PPU geweest. Leuk of niet, een nieuwe reeks Consoles iedere 4-6 jaar is alleen mogelijk doordat er hardware voor de PC-markt wordt ontwikkeld.
Ik zeg dat het niet door de consoles komt, maar doordat er geen leuke spellen worden gemaakt/uitkomen, alleen massa productie van Electronic Arts en dan heeft Activision blizzard 1x in de 3 jaar een goed spel
Dan heb je zitten te slapen, wat er is nog wel meer dan EA en Activision Blizzard.
Bethesda Softworks bijvoorbeeld die recent met Fallout 3 kwam, het poolse Cdprojekt red die in 2007 met The Witcher kwam en een jaartje later de enhanced edition uitbracht,Ubisoft kwam met Far Cry 2 en Prince of Persia, Ascaron kwam met Sacred 2, Infinity Ward met Call of Duty 4 en Treyarch met Call of Duty World at War (die goed ontvangen werd) en zo kun je nog wel even door gaan.
En dan heb je daarnaast nog de indiegames, zoals Sam & Max.
Het ligt er aan welke spel je aanspreekt, maar er is in ieder geval meer dan de voorbeelden die je opnoemt.
Naar blijkt hebben ze dus niet de online verkopen van de pc meegerekend? Want PC is nog steeds nr.1 platform, alleen volgens de winkelverkopen wordt het minder omdat steeds meer mensen hun spellen via online distributie kopen. Helaas geeft Valve hun cijfers van Steam niet vrij. Dan kan die uitspraak 'PC gaming is dood' eens een keer goed de grond in gedrukt worden.
Voor mij is PC gaming anders tamelijk dood.
Tenzij je MMO's wilt spelen.
Doe mij maar een Xbox 360 of PS3.
Moet je meteen niet elk jaar upgraden.
En 3/4 van wat pc games nu krijgt zijn toch maar ports van 360/PS3 games.
Voor mij is PC gaming anders tamelijk dood.
PC gaming is ver van dood, er worden nog steeds veel exclusive games op gemaakt en veel kaskrakers zijn ook te vinden op de PC. Ook zijn bij de PC de communities veel groter en sterker, wat de levensduur van de games verlengt. Verder is er ook een heel groot marktaandeel voor casual games en flash games.
Tenzij je MMO's wilt spelen.
Mensen die MMO's spelen is maar een klein aandeel van PC gamers. Er zijn nog veel andere populaire genre's zoals RTS en FPS. Ook zijn casual games, gratis games en mods heel populair.
Doe mij maar een Xbox 360 of PS3.
Moet je meteen niet elk jaar upgraden.
Dit is natuurlijk onzin. Indien je wat geld uitgeeft aan een degelijke PC zal je minimaal een aantal jaar zonder upgrades de spellen kunnen draaien. Misschien niet op high, maar je kan ze wel spelen. Je moet ook niet vergeten dat bij consoles de prestaties er niet magisch vooruit gaan, bij deze spellen blijven de grafische mogelijkheden constant, terwijl ze bij de PC telkens veranderen. Bij het laatste geval moet je niet vergeten dat bijvoorbeeld high hetzelfde is als medium op een spel dat een jaar of twee later uitkomt.
En 3/4 van wat pc games nu krijgt zijn toch maar ports van 360/PS3 games.
Dat heb je behoorlijk mis. Er zijn een heel groot aantal games ( waavan kaskrakers als Fallout 3 en Fear 2 ) die zijn ontwikkeld richting de PC. Verder heeft de PC een heel groot aanbod aan exlusieve games en mod projecten van populaire games.


Verder is bij dit onderzoek digitale distributie en online aankopen niet mee gerekend. Meestal zijn mensen die vaak met de PC omgaan meer op de hoogte van dit soort dingen en zien dat zij hiermee goedkoper uit zijn. Als zij deze aankopen ook mee hadden geteld dan word de lijn alweer een stuk rechter.

Al met al, PC gaming is niet en gaat niet dood. PC gaming zelf en de consument veranderd gewoon. Er zal altijd een groep blijven die zich graag wil verdiepen in hun machine en de hardware, deze groep zal altijd uitkomen op een PC. Maar er zal altijd ook een groep zijn die graag eenvoud en gemak willen, deze belanden bij een console.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 12 februari 2009 15:13]

ik heb zelf ook een xbox360 maar ben altijd in voor een lekkere fps op de pc(cod1/2/4))
Want PC is nog steeds nr.1 platform
Heb je een bron voor deze imho ronduit onjuiste uitspraak, of is het gewoon een gut feeling die je zelf hebt omdat je zelf een PC gamer bent?
[...]

Heb je een bron voor deze imho ronduit onjuiste uitspraak, of is het gewoon een gut feeling die je zelf hebt omdat je zelf een PC gamer bent?
Eerst vragen om een bron en daarna zelf zonder bron zeggen dat je het onjuist vind? Beetje pot, ketel en zwart verhaal niet waar? Daarbij is het probleem juist dat er geen bron is. Online verkopen, digitale distributie en abonnementen worden door geen enkele (betrouwbare) organisatie meegerekend voor zover ik weet. Zonder die enorm belangrijke data is ieder onderzoek(zoals bovenstaande) totaal nietszeggend.

De enige mogelijkheid die er is, is logisch nadenken en goed redeneren. Bijvoorbeeld:

1) MMO's met abonnementen komen enkel voor op PC(voor zover ik weet in ieder geval). De omzetten van die MMO's(voornamelijk WoW) zijn heel erg groot. Dus het gaat de PC markt in ieder geval beter af dan bovenstaande onderzoek vermeld.(Hoeveel beter? Geen idee, maar wel beter.)

2) De casual-PC markt is voornamelijk op online distributie gebaseerd in tegenstelling tot de casual-Console markt. Zowel de enkele aankopen als de abonnementen worden niet meegerekend in bovenstaand onderzoek. Dus het gaat de PC markt in ieder geval beter af dan bovenstaande onderzoek vermeld.(Hoeveel beter? Geen idee, maar wel beter.)

Je kan dus tot de conclusie komen dat het de PC markt in ieder geval lang niet zo slecht af gaat als bovenstaand onderzoek beweerd. Zonder harde cijfers is echter niet aan te tonen of dit betekend dat de PC markt iets minder inlevert, relatief stabiel is of harder groeit dan de Console markt.
Eerst vragen om een bron en daarna zelf zonder bron zeggen dat je het onjuist vind? Beetje pot, ketel en zwart verhaal niet waar?
Nee, ik doe geen bewering. Ik zei dat het mijns inziens onjuist was. Maar als jij een goede bron heb dan kan ik van mening veranderen. Voorlopig zie ik dat wij en onze concurrenten het voornamelijk moeten hebben van console sales.

Overigens gaan je argumenten vooral in op het niet "dood" zijn van de PC als platform. Niet dat het de nummer 1 zou zijn. Ergo, het blijft een gut feeling. Dan kies ik toch liever de gut feeling die mij het meeste geld oplevert en ga ik me nu niet sec concentreren op het maken van PC games ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 februari 2009 23:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True