Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

De Nederlandse gamesindustrie heeft in 2007 bijna een miljard euro opgebracht. In totaal zijn 1500 mensen werkzaam in de Nederlandse gamessector, verdeeld over ongeveer honderd bedrijven.

NLGDDe omzet van de totale Nederlandse gamesindustrie over 2007 was volgens cijfers van de Nederlandse Gamedagen bijna een miljard euro. Daarmee laat de industrie de Nederlandse filmindustrie voor het eerst achter zich. In een woensdag verstuurde verklaring meldt Nlgd-voorzitter Seth van der Meer te verwachten dat de omzet in 2008 stijgt naar 1,2 miljard euro. Daarmee groeit de industrie volgens de Nlgd met vijftig procent sneller dan welke andere industrie dan ook in Nederland.

In dezelfde verklaring meldt de Nlgd dat er momenteel ongeveer 1500 mensen werkzaam zijn in ongeveer honderd bedrijven die te maken hebben met het ontwikkelen of produceren van games. Van der Meer verwacht dat het aantal banen in 2008 met twintig procent zal stijgen; eind 2008 zouden er 1800 mensen werkzaam moeten zijn in de Nederlandse gamesindustrie. Bovendien voorspelt de voorzitter dat er dit jaar tien games van Nederlandse bodem op de drie grote spelcomputers zullen verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ik vind dit wel positief nieuws. Dit klinkt tamelijk hoopgevend voor mensen zoals ik die toch wel graag wat in de gameindrustrie zouden willen betekenen maar er niet gelijk voor naar het buitenland willen verhuizen (Engeland bijv.)
Deze groei zorgt alleen maar voor nog meer potentiele kandidaten waardoor de kans steeds groter wordt dat NL ook op dit vlak naamsbekendheid gaat maken. Tenslotte zijn veel nederlanders geboren kunstenaars en designers, perfect voor de gameinsdustrie. We zijn enkel wat aan de late kant, maar wat niet is kan altijd komen!
Zou me niks verbazen als er zo goed als geen van die 1500 mensen ontwikkelaar is. Nederland is een belastingparadijs voor bedrijven. Ik kan me voorstellen dat de ontwikkelaars in de lage loonlanden zitten (China, India, Oost-Europa) terwijl er 'outsourcebedrijven' hier in Nederland zitten. En de afnemer in de VS.
En dan zeggen ze dat er reclame (EA dan, al is dat niet NL) in de games moet komen om het ontwikkelen te kunnen financieren? Daar kom ik met m'n pet niet bij.
Dit is echt geen winst maar gewoon omzet.
Dit cijfer is eigenlijk pas interessant als je de rest er ook bij hebt.
Inderdaad. Helaas brengen heel veel nieuws bronnen steeds berichten waarin maar een half plaatje wordt geschetst. Als je de omzet noemt moet je ook de winst noemen want zonder dat heeft het cijfer geen betekenis. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat een bedrijf een nette omzetgroei laat zien terwijl de winst daalt. Of een bedrijf kan een omzet van een miljard hebben bij een verlies van 100 miljoen. Dan is die omzet ineens een stuk minder indrukwekkend want als je geld weggeeft (maakt verlies op de activiteiten) dan is het niet gek dat mensen het kopen.

Verder valt het me op dat anti-kapitalisten (no offense Grmbl) heel vaak negatief reageren op berichten waarin omzet genoemd wordt alsof bedrijven die grote omzetten maken automatisch zakkenvullers zijn of zo. Als je klaagt moet je klagen over de marge! Over de marge en eventueel over de winst, maar nooit over de omzet want die heeft er *niets* mee te maken.
Zonder omzet geen winst ;) Dit artikel laat zien dat er door de Nederlandse gamesindustrie voor een miljard euro aan merchandise is verkocht. Da's geen kattepis hoor, en als je bedenkt dat het hier om software gaat (waarvan fundamenteel geen schaarste kan ontstaan, even heel kort door de bocht), dan mag je toch wel een idee hebben van wat er voor een winst gemaakt is. Die zal echt niet 'maar een paar miljoen' zijn, want dan zou er iets grondig mis zijn in het bedrijfsmodel.
Het wordt dan ook steeds professioneler. Er komen ook steeds meer games-gerelateerde opleidingen.
Ik heb zelf het idee dat die opleidingen komen omdat veel aankomende studenten alleen maar gamen en daar iets mee willen doen. Er komen de laatste tijd ook veel andere nutteloze studies zoals bijvoorbeeld voor de CSI:Miami verslaafden.
Klopt. En ze worden blij gemaakt met een dode mus: 1500 mensen werkzaam in de gamesindustrie, volgens het artikel. En dat is dan alles bij elkaar (dus ook QA, marketing, support, etc.), dus zeg 500 tot 750 programmeurs en artists bij elkaar (en dat is denk ik nog veel). Hoeveel van die opleidingen zijn er inmiddels in Nederland, een stuk of 6 of 7? Stel we gaan uit van 6, en elke opleiding zorgt per jaar voor 20 afgestudeerden. Dat zijn dus 120 afgestudeerden per jaar. Die dan aan het werk moeten gaan in die 500 tot 750 arbeidsplaatsen die al bezet zijn. En denk maar niet dat de alternatieve industrie (bijvoorbeeld de reguliere IT in het geval van de programmeurs) zitten te wachten op afgestudeerden van een game opleiding. En dat terwijl het andersom vaak niet uitmaakt: een gewone informaticus kan prima aan de bak bij een gamebedrijf als hij gewoon verstand van zaken heeft. Dit nog even naast het feit dat veel van de afgestudeerde gamedevelopers nog altijd geen goede verstand van zaken hebben.

Nee, ik sta nog altijd zeer sceptisch tegenover deze opleidingen. Een advies aan alle geÔnteresseerden die in de gamesindustrie willen belanden: doe gewoon een "normale" opleiding. Informatica (software engineering) voor de programmeurs, en kunstopleidingen voor de modelers / leveldesigners. En in je eigen tijd veel aandacht besteden aan gamedevelopment. Als je echt wil kom je er wel, daar heb je echt geen opleiding voor nodig. En zo'n normale opleiding biedt je wel een hoop alternatieven mocht het onverhoopt toch niet lukken in de gamesindustrie.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 mei 2008 18:16]

Daar geloof ik absoluut niks van. Ik recruteer zelf, wie huur ik? Mensen met OF jaren ervaring in dat specifieke gebied, OF een specifieke opleiding in dat gebied. Waarom? Omdat ze direkt aan de gang kunnen, het klappen van de zweep kennen, veel waard zijn.

Ik ben het er wel mee eens dat het met een kleine 1000 banen wel een beetje een niche is. Maar goed, hoeveel studeren er af van Full Sail?

Het is onwaarschijnlijk dat een "normale" opgeleide veel kennis heeft over game development. Wat leer je op de uni? J2EE? Java? .NET? HTML-en? Data structures & algorithms? XML/SOAP?

Het is toch wel handig als je een game programmer huurt dat ie niet meteen met z'n ogen draait als je 't over wiskunde hebt, DirectX, OpenGL, assembly, C, pointers, etc. Game programming is een specialiteit.
Als je echt wil kom je er wel, daar heb je echt geen opleiding voor nodig
Mee eens, maar dat geldt altijd, dat wil niet zeggen dat specifieke opleidingen geen meerwaarde bieden.
@rbs760:
Omdat ze direkt aan de gang kunnen, het klappen van de zweep kennen, veel waard zijn.
En jij denkt werkelijk dat mensen met een game opleiding de klappen van de zweep kennen? :D Laat me niet lachen. Vooralsnog moeten we het hebben van mensen met ervaring ůf van starters die zich in hun vrije tijd in de gamedevelopment hebben verdiept en daar veel zelfstudie in hebben gedaan. Ik heb nog geen enkele afgestudeerde "gamedeveloper" gezien die ook daadwerkelijk van wanten wist, zonder dat die persoon zelf enorm veel tijd en moeite heeft gestoken in zelfstudie. We hebben al bijna een jaar vacatures open staan, er is afgezien van een Spanjaard die toch ergens anders naartoe wilde en een Belg die toch eigenlijk niet wilde verhuizen geen enkel persoon langsgeweest met de juiste kwalificaties. En met titels als Tomb Raider zou je toch enigszins wel de aandacht van de professionals moeten trekken. Waar zijn ze dan?

Als je het hebt over programmeren, dan wil je iemand met gedegen programmeerkennis. Dat is een algemeen iets, en heeft geen zak te maken met de taal waarin je werkt. Het boeit dus niet of iemand Java of C# krijgt op hun informatica-opleiding - dat is ook helemaal niet het doel van zo'n opleiding. Je leert daar helemaal geen taal. Je leert daar programmeren - algoritmiek, software design en architectuur, datastructuren, etc. Natuurlijk heb je ook taalvakken, maar een taal is slechts een hulpmiddel en geen doel. Het gaat erom wat je ermee doet. En als je kunt programmeren, dan kun je elke taal wel redelijk snel oppikken.
Het is toch wel handig als je een game programmer huurt dat ie niet meteen met z'n ogen draait als je 't over wiskunde hebt, DirectX, OpenGL, assembly, C, pointers, etc. Game programming is een specialiteit.
En je denkt werkelijk dat je al die dingen op een goede informatica-opleiding niet krijgt dan? Lineaire algebra, discrete wiskunde, computer graphics, computer architectuur, etc. waren allemaal vakken die ik op het HIO (nu HBO-I) gehad heb. En het aanspreken van een graphics API zoals OpenGL of DirectX is ook alleen maar van belang als je aan de renderer gaat werken. Dat is ook maar een minimaal stukje van de hele game, en laat je bij voorkeur sowieso niet doen door iemand zonder werkervaring.
goed, hoeveel studeren er af van Full Sail?
Daar heb ik geen getallen van, maar samen met Digipen zijn het de enige twee respectabele gamedevelopment opleidingen in de hele Verenigde Staten, waar in principe volop werk erin is te vinden. En dan komt een klein landje als Nederland met 7 van die opleidingen. Go figure. En dan heb ik het nog niet eens over het verschil in niveau tussen die opleidingen en die in Nederland.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd voor wat voor bedrijf jij recruteert. Ben je een externe recruiter of heb je zelf een IT-bedrijf? Want de meeste recruiters die ik ken kennen een hoop buzzwords en kunnen CV's filteren, maar echt inhoudelijk verstand van zaken is over het algemeen ver te zoeken (en dat is hun werk dan ook niet). Het is niet vreemd dat zij selecteren op opleiding. Alleen op een dergelijke selectie zitten wij als potentiele klant niet echt te wachten. Dus ik denk dat jij wat dat betreft de gamesindustrie eigenlijk helemaal niet goed kent :).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 mei 2008 01:48]

Het is onwaarschijnlijk dat een "normale" opgeleide veel kennis heeft over game development. Wat leer je op de uni? J2EE? Java? .NET? HTML-en? Data structures & algorithms? XML/SOAP?
Het is niet echt waarschijnlijk dat iemand met interesse voor games zich bezig gaat houden met J2EE of SOAP. Zo iemand neemt vakken als (advanced) C++, 3D graphics, wiskunde, AI, algorithmiek, vertalerbouw, etcetera. Dat zijn vakken waar je echt wel wat aan hebt in de games (en ik kan het weten, ik zit in het vak). Als je die kennis en mogelijk zelfs wat ervaring hebt is er echt niets dat je tegenhoudt in de games. Als je bij een bedrijf kan laten zien dat je verstand van zaken hebt, en je kan wat eigen demos en probeersels laten zien, dan heb je net zo snel een baan als iemand van een game opleiding.

Als je echter direct van een gameopleiding af komt zul je veel minder interessant zijn voor het gewone bedrijfsleven. Het is al direct duidelijk dat je hart niet bij de zaak ligt, want je wil liever gamen, en het is ook maar de vraag in hoeverre je curriculum voldoende is voor een dergelijk bedrijf. Bedrijven hebben ervaring met informatica studenten en kunnen die duidelijk inschatten, maar zo'n gameopleiding is onbekend.

Je hebt dus als "gamestudent" een echt nadeel als je niet in de gameshoek terecht kunt, maar als je informatica studeert kun je overal terecht.

EDIT: Mensen maken nog wel eens de fout om te denken dat gamedevelopment heel bijzonder is of afwijkt van normaal programmeren. Dat is niet het geval. Games zijn een samenraapsel van een heleboel technieken en deelvakgebieden, zoals algorithmiek, 3D wiskunde, low-level optimalisatie, compilerbouw, AI, netwerkcode, databases, etc. Het interessante aan games is echter dat er altijd het beste resultaat behaald moet worden. Games zijn real time, dus in de tijd die je hebt wil je zo veel mogelijk doen, van verbluffende 3D graphics op het scherm zetten tot onverslaanbare AI tegenstanders aansturen tot netwerkcommunicatie zonder enige lag met 32 andere spelers. Dit zorgt er voor dat het belangrijkste bij een programmeur niet is welke APIs hij kent of hoeveel hij al heeft samengewerkt met anderen in de sector. Het belangrijkste is dat hij ontzettend slim is, en een teamspeler is. De rest kan wel aangeleerd worden, en gezien de snelheid waarmee de industrie veranderd is dat sowieso wel nodig, of iemand nu 10 jaar werkervaring heeft of 10 dagen.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 8 mei 2008 20:22]

dan heb je net zo snel een baan als iemand van een game opleiding
Sneller imho. Van wat ik ervan zie is dat de industrie nou niet heel erg zit te springen om die mensen die een zogenaamde gamedevelopment opleiding gedaan hebben, omdat het gros daarvan bestaat uit mensen die gamen leuk vinden (en het dus ook wel "cool" vinden om games te maken), zonder fundementele affiniteit met programmeren of modelen oid. Maar goed, de opleidingen zijn nog relatief jong dus ze moeten zich nog bewijzen. In ieder geval zal het voorlopig nog allesbehalve vanzelfsprekend zijn dat je snel een baan krijgt met een gamedev opleiding :).

Je zegt dat je in het vak zit, waar werk je eigenlijk? Gewoon uit interesse ;).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 mei 2008 23:01]

Je zegt dat je in het vak zit, waar werk je eigenlijk? Gewoon uit interesse .
Ik ben programmeur bij Engine Software in Doetinchem. :)
Hey daar heb ik nog stage gelopen :)
Bovendien vergeet hij dat er naar verwachting alleen in 2008 al 300 banen bijkomen. Als er dus echt maar 120 per jaar afstuderen dan lijkt het me voor die 120 geen groot probleem om een baan te vinden. Zoals men boven me al zegt, als je een diploma in de specifieke richting waarin men zoekt heb ben je altijd beter af dan iemand met alleen een generiek diploma.

Verder denk ik dat er een wisselwerking is. Als er meer mensen afstuderen in de richting game design dan komt er meer aanbod op de arbeidsmarkt, waardoor het voor bedrijven makkelijker wordt om personeel te vinden (en de personeelskosten dus waarschijnlijk zullen dalen), waardoor de industrie weer competitiever wordt en daarmee makkelijker kan groeien. Een positieve spiraal dus. Een soort sillicon valley-effect.
. Zoals men boven me al zegt, als je een diploma in de specifieke richting waarin men zoekt heb ben je altijd beter af dan iemand met alleen een generiek diploma.
Nee, dat is niet per definitie het geval, zeker niet in de programmeerhoek bij games (zie ook mijn bovenstaande posts). Bovendien is een generiek diploma altijd handiger als je niet direct een baan kunt vinden.
Bovendien vergeet hij dat er naar verwachting alleen in 2008 al 300 banen bijkomen. Als er dus echt maar 120 per jaar afstuderen dan lijkt het me voor die 120 geen groot probleem om een baan te vinden.
Het probleem is de verdeling tussen disciplines bij die 120 afstudeerders. Ja, de hele informaticahoek schreeuwt om nieuwe werknemers, en dit geldt net zo goed voor gameprogrammeurs. Het probleem is dat er daar niet zoveel van afstuderen. Een heel groot deel van de afstudeerders zijn game designers, en wel omdat dat natuurlijk het leukste is om te doen. Het is vergelijkbaar met de regisseur bij een film. Het is echter net zo zeldzaam dat een bedrijf een goede designer zoekt, want er zijn er wenig nodig. Een enkele designer is (afhankelijk van het spel) vaak al genoeg voor een heel team van meerdere programmeurs en artiesten. En mocht een bedrijf dan al op zoek gaan naar een designer, dan zullen ze in eerste instantie vaak zoeken naar iemand met ervaring, want juist een moeilijk te definieren vak als gamedesign vormt een risicovolle positie. Als je een slechte programmeur hebt wordt het wel opgevangen door andere programmeurs, en als je een slechte artiest hebt laat je die het makkelijke werk doen. Maar als je een designer hebt zonder goede ideeen of met een slecht idee van wat een leuk spel vormt, dan vergooi je een heleboel geld met een mislukt project. Iemand met veel ervaring heeft een portfolio om te laten zien wat hij al heeft gedaan, en heeft bergen ervaring om te laten zien dat hij goed is. Hij kan vertellen wat een spel leuk maakt, en wat er mis is met andere spelen. Kan iemand die net van de gameacademie afkomt dat? Misschien wel, misschien wordt die persoon wel de volgende Will Wright. Maar durf je als werkgever het risico te nemen?

Om de lange paragraaf maar samen te vatten: er is maar weinig werk voor designers, en juist daarvan studeren er een heleboel af. Leuk dat je dan een papiertje hebt, maar zie maar eens werk te krijgen.
Hmmm, imho kan je maar moeilijk alles onder het kopje 'gamedesign' plakken. Er zijn heel specifieke taken te verdelen. Je hebt de programmeurs, je hebt de grafische tak die ook weer onder te verdelen valt in 2d/3d en animatie. de componisten voor muziek en audiodesigners voor het geluid en nog directors die eigenlijk van alles wat verstand moeten hebben om zo de boel in juiste banen te kunnen leiden. Ik vind echter niet dat de IT sector zomaar aan de bak kan als game ontwikkelaar, die hebben over het algemeen totaal geen inzicht in vormgeving en daardoor totaal geen verstand van het grafische aspect en interaction design, waar zoiemand eigenlijk wel wat ervaring opgedaan zou moeten hebben. Veel programmeurs kunnen op hun manier dingen maken die zei zelf wel snappen, maar kunnen zich moeilijk inleven in het gebruiksgemak van een applicatie bijvoorbeeld. De kunstschool heeft net zogoed potentiele kandidaten. Omdat audiovisuele mensen ook onmisbaar zijn voor een goeie game. Maar ook voor de grafische sector is het gunstig om deels te begrijpen waar een programmeur zoal mee te maken kan krijgen. Dit geeft een veel beter allround inzicht.
Het is dus eigenlijk een heel goed idee om deze mensen van begin af aan alvast bij elkaar te zetten zodat ze een beter totaalplaatje krijgen van de verschillende functies en waar zoal rekening mee gehouden moet worden op communitatief vlak. Games ontwikkelen vraagt eigenlijk om mensen die op elkaar ingespeeld zijn, naar elkaar willen luisteren en duidelijk afspraken met elkaar kunnen maken zodat ze als het ware op een lijn liggen met elkaar. Als je groepen uit totaal verschillende sectoren met elkaar moet mergen en ze nog moet leren met elkaar te laten samenwerken is dit niet erg gunstig.

Ik krijg echter de indruk dat er veel grote gamestudios op poten zijn gezet zonder hier rekening mee te houden. In de zin van, 'Je geeft de een gewoon die taak, de ander weer een andere taak en nog een 3e persoon die alles probeert samen te voegen'. Onderling is er niet echt sprake van communicatie. Opgezet met geldlust in het oog, en niet met hart voor games. Zo krijg je inconsistente zooi waarvan er vandaag de dag al genoeg verschijnt. Zoveel spellen vormen geen eenheid meer, je voelt als het ware de miscommunicatie.

De beste games komen ook nogsteeds voort uit vriendengroepen die op elkaar ingespeeld zijn en daarmee een hecht team hebben gevormt. Zo krijg je van de meest kleine gameontwikkelaars vaak de meest interessante en inventieve creaties die zowaar revoluties teweeg brengen (voorbeeldje is ID software, maar ook een goed voorbeeld is het spel Live For Speed)

Ik ben dus weldegelijk van mening dat je deze mensen onder 1 hoedje moet brengen, het liefst zo snel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 8 mei 2008 19:14]

Games ontwikkelen vraagt eigenlijk om mensen die op elkaar ingespeeld zijn, naar elkaar willen luisteren en duidelijk afspraken met elkaar kunnen maken zodat ze als het ware op een lijn liggen met elkaar.
Zulke mensen heten teamspelers, en mensen met inlevingsvermogen. Dat is waar elk slim bedrijf naar zoekt, niet naar studenten met ervaring. Als je ervaring wilt ga je wel op de arbeidsmarkt zoeken naar mensen met een paar jaar ervaring in de games, die al een aantal titels op hun naam hebben staan.
Als je studenten wilt werven zijn hele andere zaken van belang, namelijk hoe goed iemand kan samenwerken, hoe snel iemand nieuwe technologie of technieken onder de knie heeft, hoeveel inzicht iemand heeft, of iemand creatief is, en bovenal of iemand gedreven is. Als je zo iemand kunt vinden maakt het niet uit of hij alleen nog maar in C# heeft geprogrammeerd en nog nooit van een vector heeft gehoord, zo iemand komt er wel.
En om welke reden kan een informaticus met specialisatie in games niet aan de slag bij een ander bedrijf? Het feit blijft dat hij een informatica-ingenieur is en dus alle basis voor software engineering kent. Hij is alleen kundiger wat betreft 3D graphic e.d. (zoals jij zegt in feite gewoon een ifnromaticus met verstand van zaken, maar ja, voor multiplayer connecties heb je natuurlijk weer iemand nodig met een verstand van iets andere zaken, daarom bouw je software ook nooit alleen). Plus die game informatica opleidingen zijn waarschijnlijk veel breder dan jij denkt...

Ook denk ik dat je game design en informatica opleidingen door elkaar haalt, tis het een of het ander. En 7 game opleidingen voor informatici lijkt me nogal veel, het aantal afgestuurden klopt denk ik wel, maar er zijn veel meer arbeidsplaatsen (game studio is voornamelijk artists + programmeurs, het grootste deel van de andere is vaak je uitgever). Zoals eerder gezegd kunnen deze mensen ook andere informatica banen aannemen. En om nu een doorsnee informatica studie te doen en dan nog in je eigen tijd 10 uur per week aan game development te richten, nou dat zijn met bijbaantje dus werkweken van 60 uur, have fun :P Daarvoor hebben we specialisaties bedacht!

Voor de artists is het denk ik wel wat minder goed, aangezien die opleidingen vaak ook nog een lage kwaliteit hebben en zulke mensen niet ergens anders aan de slag kunnen.
Niets mis met een informaticus met een specialisatie in games. Punt is wel dat er ook zogenaamde "programmeurs" worden opgeleid op gamedesign scholen. Ja, dat zijn dus ťcht geen informatici. Dit lijkt me bijvoorbeeld en goede master. Maar dat vind ik geen gameopleiding (heb zelf GIVE gedaan aan de UU trouwens, daar is GMT een beetje uit voortgekomen), maar gewoon een wetenschappelijk verantwoorde opleiding waar je niet leert games te maken maar wel algoritmes te onderzoeken die ook in games gebruikt worden. En in simulaties etc. Maar da's dus ook weer alleen van belang als je de technische kant van de gamedevelopment op wilt (physics, collision detection, occlusion culling, path finding... het "engine" werk zeg maar). De meeste fatsoenlijke informatica-opleidingen hebben tegenwoordig wel een keuzevak in gamedevelopment oid.

En ik had het dus over programmeurs en artists bij elkaar. Het echte veldwerk, en geen banen die inhoudelijk zelf weinig met gamedevelopment te maken hebben, anders dan het feit dat ze toevallig gerelateerd zijn aan een game (QA, marketing, support, etc)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 mei 2008 01:50]

in dat geval ben ik het met je eens...

programmeur / develloper is een ingenieur... HBO of univ maar wel technisch. Technisch inzicht en kunst gaan helaas zelden samen. Beetje het verschil in kunnen programmeren en software engineering.

Overigens ben ik al toegelaten tot die GMT master :P Alleen nog even een bachelor mkt halen. En je kunt ze beter media en informatica opleidingen noemen of zo iets, want het zijn informatica opleidingen die veel breder zijn dan alleen games.
Die dan aan het werk moeten gaan in die 500 tot 750 arbeidsplaatsen die al bezet zijn
M.u.v. van al die nieuwe game-developer studios die die nieuwe studenten zullen gaan oprichten?
ja, das de reden dat het professioneler wordt...

De games opleidingen die er in Nederland zijn wordt om gelachen in de games industrie. Ga gewoon lekker een normale programmeer, danwel vormgeving opleiding doen, en je hebt veel meer kans.
Opbrengst van een miljard is aanzienlijk maar wat is de winst voor de Nederlandse bedrijven? Kan me namelijk herinneren dat veel Nederlandse bedrijven worden ondergebracht bij buitenlandse uitgevers waardoor het Nederlanders een percentage krijgen van de uitgebrachte spellen terwijl de uitgever de winst in de boeken bijschrijft.
aarmee laat de industrie de Nederlandse filmindustrie voor het eerst achter zich.
En dat zonder subsidie! Hoe is dat mogelijk!!!!!!!!!! (Het moest er even uit.)
Goed dat de game industrie groeit.
Maar met het huidige beleid in Nederland zal het niet lang meer duren totdat er een Gamebelasting komt:(
Over games betaal je BTW, net zoals over de rest van je de producten die je als eindafnemer koopt.
Weinig producten waar zonder goede reden een extra heffing opzit daarnaast, dus zo erg is het nog niet in nederland ;)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 8 mei 2008 18:47]

Geweld heffing? Omdat sommige gamers aggresief worden moet er heffing op betaald worden om daar politie en alle overige kosten van te betalen. Oh en dan nog de bekende kopieer heffing natuurlijk die nu ook op lege media zit!
Onwaarschijnlijk? ik hoop het wel! :P
Maar niet onmogelijk, onze regering doet de laatste jaren wel gekkere dingen...
Tel bij dit nieuws op het nieuws dat ik vanmiddag op de NOS zag dat GTA IV in de eerste week meer geld heeft opgebracht dan welke andere vorm van "digitale entertainment" (tot GTA IV was de laatste Pirates of the caribbean film het meest succesvol) en je kunt wel nagaan dat de games industrie er goed voorstaat en het niet lang zal duren voordat hollywood zich er (meer) mee gaat bemoeien.
Het is en blijft omzet. De fiscus verdient eraan, evenals de winkels waar wij de games kopen, enkele reclamebureaus, gamessites en -magazines, bedrijven belast met de distributie vand e games, enz.

Dus of de games in Nederland gemaakt worden of niet, de 1 miljard opbrengst levert een hoop partijen veel geld op.
Wat een verschil met BelgiŽ. De laatste goede game van onze bodem is Divine Divinity (en Beyond Divinity, maar dat is een uitbreiding). En van Larian hoor je verder ook niks meer.
zijn er dan in BelgiŽ geen bedrijven die zich bezighouden met bijvoorbeeld marketing van games, graphics development etc?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat NL verhoudingsgewijs zoveel meer "game" bedrijven zou hebben
Er zijn bijna geen bedrijven in die sector, en een opleiding is er ook niet. Volgens mij zijn we hier gewoon altijd een beetje 'achter' op IT vlak vergeleken met buurlanden. Geen idee hoe dat komt. Niet flexibel genoeg misschien?
Ik doe momenteel de 'minor' Game Design en daar leer je de grootste valkuilen door kennen. Als je geinteresseerd bent, kun je dus wel een beetje leren hoe je games moet ontwikkelen. Deze minor duurt echter maar een halfjaar dus een echte opleiding is het inderdaad niet.
Overlord en Killzone vind ik dan tog wel wat bekendere namen ;)
Vergeet Age of Wonders niet! :) Ik zťg toch ook net dat het geen vette vis is in BelgiŽ. Met Guerilla en Triumph heeft Nederland al zeker 2 redelijk goede gamestudios in huis.
Daarnaast verdient Outcast ('99) naar mijn mening ook een vermelding!
10tacle is atm bezig met een next-gen project, en Larian gaat ook terug de RPG toer op, ook next gen.
Wat is dat nou een loze opmerking, zo van ik ken het niet dus zal het ook wel niet veel voorstellen. Hoeveel games denk je eigenlijk echt te kennen. Het is tamelijk knap als je uberhaupt 1% van alle games zou kennen.
Maar hoe dan ook, Divine Divinity ken ik weldegelijk en wist niet eens dat dit van Belgische bodem afkomstig was. Vind ik wel weer even een leuk weetje. Volgens mij was dit toch een RPG isometrische game ala Diablo?
Yup, eerst was Larian begonnen aan The Mage, the Lady and the Knight (oid) op basis van Das Schwarze Auge universum. Toen ze mot kregen met de licentiehouder van die spelwereld zijn ze een project met een zelfbedacht universum gestart. Dit was Divine Divinity, een van de weinige RPG's waar je een kikker kon worden!! :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True