Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Niet alleen Nederlanders en Belgen laten de pc links liggen en kruipen achter de console of nemen een mobieltje ter hand voor het spelen van games. Uit nieuwe cijfers blijkt dat ook het traditioneel op pc-gaming gerichte Duitsland overstapt.

WiimotesDe brancheorganisatie Bundesverband Interaktive Unterhaltungssoftware (BIU) laat weten dat de verkoop van games in Duitsland het afgelopen jaar met 21 procent is gestegen tot 1,36 miljard euro, een absoluut record. De groei is vooral te danken aan de populariteit van spelcomputers; de verkoop van titels voor consoles steeg in 2007 met 38 procent naar 904 miljoen euro. Ook mobiele games deden het zeer goed en noteerden een groei van 65 procent naar 360 miljoen euro.

Minder rooskleurig waren de cijfers voor de pc als gamingplatform. De verkoop van pc-titels daalde met drie procent tot 458 miljoen euro. Ook het marktaandeel zakte van 42 procent in 2006 tot 34 procent vorig jaar. De trend lijkt onomkeerbaar, maar is opvallend omdat het gamepubliek in Duitsland lange tijd de pc beschouwde als belangrijkste spelplatform. Tot 2003 was de jaaromzet van pc-gaming dan ook groter dan die van alle consolegames bij elkaar, maar de laatste jaren moest het spelplatform marktaandeel afstaan aan zowel consoles als mobile gaming. De BUI schrijft de teruggang in de pc-omzet toe aan de opkomst van casual games en het aanspreken van nieuwe doelgroepen, zoals vrouwen en volwassenen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Stemming makerij van de grootste orde. Wat ook door de massa als zoete koek erin gaat.
PC gamer markt valt meer onder de hardcore games markt. Net zoals Xbox360 en PS3.
Daar waar warez ook meer op richt.
Dus mobieltjes en Wii en portable niet, das geen hardcore.

Dat console veel groter is geworden komt meer door de Wii. Die boord nieuwe markten aan. Grote markten. Non games, casual games party gamers, boven op wat er al was.
'n grote markt is ook de poormans console.

Waar PC dus helemaal niet mee concureerd.
Ook wii ook niet met die andere consoles.
Xbox360 vervangd de Xbox1 markt
PS3 de PS2.
Er is dus 'n overgang fase. En nieuwe markten worden aangeboord door één console.

3% minder ja dat is dat volk dat de console hype geloofd dat PC gamen dood is.

Dood zie ik meer 'n markt aandeel van 10% van wat het in begin 2007 .
Ze praten hier over 'n terugval wat resulteerd in 97%. Dat is alive and kicking.

Maar uiteraard wel 'n waarschuwing naar de publisher en devs dat het voor consumenten gevoel zwaar achteruit gaat.

Want eigenlijk staat PC nog steeds sterk.
Maar die 3% is natuurlijk wel tov Xbox360 'n korte periode terug.
Ik zou eerder kijken naar Xbox1. toen de Console online feature pas op gang kwam.
De terugval zou dan nog steeds meevallen wel een heel stuk groter. Maar tov Xbox1 zal er kwa verkochte game per unit ook véél groter zijn.

Heb ook 'n Wii voor bij mijn PC. Heb de laaste tijd een zooi Wii én PC games gekocht.

Nu de warez. D'r is niks veranderd kwa warez voor PC. Het is nog steeds op extreme schaal aan de gang. Niks nieuws. PC is dus heel populair omdat games daar niks kosten en je ermee weg komt.
Het is eerder de warez bij consoles is stevig gedaald.
Dus er wordt meer omzet gehaald door warez reducerende maatregelen.
Een hoofd reden. Door de introduktie van online play op consoles.

Voor warez moet 'n console gemod worden.
Dit is te valideren via inet. Dat maakt warez op console al erg on interresant voor online spelers.

Daarnaast de bagger kwaliteit van de Xbox360 hou je hem ook liever orgineel igv RROD.

Warez is voor PC zeer laag drempelig. Met geen gevolgen. Bij consoles wel. Console ban.

Het is ook duidelijk dat aan de hand van verkochte G80 en G92 high-end chips. Dat die zogenaamd dure PC platform aanzienlijk groter is dan wat er aan hele populaire titles
verkocht worden.
Want de platform is niet alleen G80 en G92 maar ook volume chips en concurerende versies.
G7x series G84 G85 G9x series.
R5x0 series en R600 en RV6x0 series

De G7X en R5X0 kan je ook alleen al goed gebruiken met voldoende geheugen voor Vista arero 3D GUI.

3D versnelling word steeds meer en is al in bepaalde mate standaard aanwezig. De render power is daarbij nogal variable. Maar 'n groot deel is al game geschikt.

Maar ja als de game met 'n 1:7 verhouding niet gekocht worden. laat een grote potentiele omzet liggen. Die consoles met online wel binnen halen.
Ik heb laatst nog een artikel gelezen in de krant dat pc gebruikers in 2 groepen kunnen opgesplitst worden. Degene die iets van de PC kennen (de powerusers) en degene die hun PC meer als console gebruiken en er enkel op gamen en wat surfen, msn....

Ik merk de laatste jaren dat er meer en meer gamers zijn die gewoon een pc of console kopen, cd'tje er in en zich verder van niets aantrekken. Vroeger speelde de overgrote meerderheid op PC en kende er ook wat van. Als er een probleem optrad zocht je naar een oplossing, desnoods cd'tje er in en windows herinstalleren.

Nu zijn er meer en meer consolespelers en het aantal mensen die echt iets van pc's kent is sterk aan het minderen. Veel mensen zijn het beu om dure hardware te kopen en om te prutsen op zoek naar drivers, patches, ... Terwijl dit volgens mij 1 van de charmes van pc gamen is, je leert er wat van bij. Als je investeert in een pc moet dit niet alleen een investering zijn om te gamen maar je kan er 1001 dingen mee doen.

Die evolutie zal zich volgens mij de laatste jaren nog meer doorzetten zodat pc meer het platform van de powerusers wordt en de console van de mensen die hun cd'tje er instoppen en willen beginnen (de combinatie van de 2 zal wel blijven bestaan maar dat is wel een serieuze investering).
Je gelooft toch niet echt dat je een IT-wonder wordt van wat games installeren, patches opzoeken en cracks over je games heen gooien ? Of denk je dat het komt door het om de haverklap updaten van (GPU) drivers ? Ik kan me prima voorstellen dat er genoeg mensen zijn die denken "fuck it, ik heb wel wat beters te doen ". Ik ben er één van.

Ik heb hier bijvoorbeeld nu al behoorlijk lang een Xbox 360 staan (geproduceerd in februari 2006, 0 RROD's, 1 kapotte HDD). Als ik een game wil spelen doe ik het schijfje in m'n Xbox, zet ik m'n koptelefoon op om boven het F-16 geluid van de DVD-drive te komen en kan ik gaan met die banaan. Geen drivergemeuk, geen installatieprocedure, geen gekut met patches (als ze er zijn komen ze automagisch binnen) en ik hoef ook niet om het jaar een nieuwe pc te kopen, omdat ik anders vrijwel elke nieuwe game op low details moet zetten.

Kortom : om de power user uit te hangen heb ik een pc, om probleemloos te gamen heb ik consoles.

[Reactie gewijzigd door Jungian op 9 maart 2008 14:09]

Hij zegt ook niet een IT-wonder, maar toch wel een gevorderde pc gebruiker. Mits je wilt natuurlijk. Wil je er geen moeite voor doen en is er wel iemand anders in de buurt die je pc wel ff fixt, dan zul je nooit een gevorderde pc gebruiker worden. M'n ouders willen bijv. mp3'tjes van de pc naar de speler kopiëren, maar moeten mij tig keer vragen hoe het moet. En het ligt echt niet aan m'n uitleg, maar aan de interesse. Ze willen alleen maar even die mp3'tjes kopiëren, maar komen er met hun verstand niet bij waarom 'dat nu zo ingewikkeld moet', wat eigenlijk helemaal niet moeilijk is. M'n opa's kunnen het zelfs! :S

Zelf ben ik ooit begonnen als pc gamer op windows 95. Daar kwam je al vaak problemen tegen met stuurprogramma's, hardware storingen, software bugs etc. Op een gegeven moment (als je de helft van je vrije tijd erin steekt weliswaar) kom je erachter met wat hulp van Internet, boekjes, vrienden etc. hoe je die problemen kunt oplossen, omzeilen of voorkomen. Maar vooral door zelf te klooien. Mislukt een actie? Dan leer je er van en doe je het de volgende keer anders. Zo is het overigens met veel dingen in 't leven.

Maarja, ieder z'n interesses.
Vroeger was internet veel te duur / niet aanwezig :'(

Hij stelt dat console gamers veel minder verstand van pc's willen hebben en dat alleen pc-gamers power users zijn, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Dat je als pc-gamer iets meer verstand moet hebben dan een gemiddelde tante Bep lijkt me niet meer dan logisch, maar om jezelf dan meteen een power user te noemen lijkt mij een beetje hoogmoedig.

[Reactie gewijzigd door Jungian op 9 maart 2008 15:57]

Je zegt zelf dat je een PC en console hebt. Maar niet iedereen wil die investering doen. Veel jongeren gaan nu enkel voor de console. Daar gaat het artikel over.

En als pc gamer met een beetje interesse wordt je toch wel al snel een power user. Ik ben begonnnen op een 386 en zo heb ik stapje na stapje meer geleerd over pc's. Je gaat al snel eens herinstalleren, wat prutsen om goeie drivers te vinden, je xp wa tweaken om optimale prestaties te halen, .... En nu studeer ik informatica (net als jij volgens je profiel). En veel van mijn studiegenoten zijn zo begonnen. Op jonge leeftijd begonnen met gamen op de pc en zo meer en meer geleerd.

[Reactie gewijzigd door PierreG op 9 maart 2008 16:21]

en ik hoef ook niet om het jaar een nieuwe pc te kopen, omdat ik anders vrijwel elke nieuwe game op low details moet zetten.
Idd, de console downscaled automatisch als ie t niet aankan, ik kan me niet voorstellen dat het moeten aanpassen van de resolutie/instellingen mensen nu naar de console drijft.
Een console scaled helemaal niets down. Bij het developen/porten wordt er specifiek gelet op de specs van een console. Afhankelijk van het team/de uitgever zul je dan optimalisaties tegen komen, of juist niet : dan heb je bijvoorbeeld een halfgare port die niet gebruik maakt van de aanwezige hardware (EA heeft een behoorlijk aantal van dit soort games uitgebracht).
Je zult naarmate je tegen de limieten van de console aanloopt toch echt de kwaliteit naar beneden moeten brengen tov pc's, je kunt niet eindeloos blijven optimaliseren.
kan ik niet rekenen? 904+360+458=1722 => 1.7 miljard...

het is ook wel logisch de pc game vrkopen minder worden. ht is niet meer te betalen... wil je een beetje up-to-date blijven moet je elk jaar wel weer flink gaan investeren... en met een console weet jeda je de spellen altijd goed kan spelen... en console gamen is iets socialer... bij wie staat de console niet gewoon in de woonkamer en is aangesloten op de gewone tv... en de meeste pc's staan ergens weg gestopt....
Een console + hdtv is anders flink aan de prijs, dus zo goedkoop is het niet.
Daarnaast hoef je voor een pc die op console kwaliteit kan gamen ook niet veel uit te geven, en die hoef je zeker niet up te graden (gewoon, net als consoles de kwaliteit naar beneden schroeven)

Consoles hebben een ander publiek dan pc-gamers, bepaalde speltypen spelen daarnaast ook nog eens beter op een pc (ik noem maar ff first person shooters/rts en mmorpg's), de casual gamers krijgen meer opties met de console dus het is logisch da een gedeelte van het aandeel daalt, tel daarbij op dat het aantal interessante pc games al voor de daling steeds minder werd (of console exclusive, en dus niet uitgebracht op een pc platform, of the laat) en het is best verklaarbaar.
Daar zijn lans voor. Gewoon regelmatig eens de deur uit gaan en sociaal op netwerk gamen. Zit je ook niet te kloten met een klein gedeelte van het scherm zoals multiplayer op console...
Ik ben juist gestopt met lans omdat er nauwelijks nog gespeeld werd, het enige wat je nog zag was pubers die filmpjes zaten te leechen en te bekijken.
Toch eens de betere lans zoeken. Laatste lans waar ik zat (België overigens) werd er genoeg gegamed, zeker als er leuke compo's zijn. Of je zou moeten uitwijken naar Duitsland. Op Northcon was er een 18+ beleid, dat houdt de kindjes iig tegen en kun je rustig je gang gaan met gamen.

Overigens hoort leechen er wel bij op lans tegenwoordig maar je hebt gelijk dat sommigen puur zitten te downen. Zelf zoek ik lans op voor de gezelligheid en om te kletsen met mensen met zelfde interesses. Ook hier en daar wat hardwareprobs fixen, maak je enkel vrienden mee. Gamen hoort er bij maar is tegenwoordig geen speerpunt meer (althans voor mij niet)...
zeg dat eens tegen je vriendin... dat bedoel ik er eigenlijk mee... in plaats van weggestopt ergens op een kamertje kun je nu gewoon samen op de bank zitten. (ik game en zij zit op een beamer tv te kijken...
Zijn console games niet standaard iets duurder dan de pc (op de ds na)?
Ik zie de cijfers in dit artikel:
totale omzet steeg met 21%, PC-spellen-markt daalde met 3% (waarbij de PC-spellenmarkt 1/3e is van de nieuwe totale omzet)
Oftewel is de conclusie dat de PC verruild wordt voor de console en mobile-game-device dan niet wat voorbarig?
Het lijkt me eerder dat de industrie een extra afzet-markt gevonden heeft.
Als het om een mogelijke verklaring van het verschil in marktaandeel gaat, kijk dan idd even naar de reactie van GENETX hierboven (14:09). Die stelt dat de pc gamers het spel kunnen downloaden en testen alvorens te kopen. Dat kunnen de consolers niet of niet riskeren. Lijkt me een zeer goede verklaring.

@jimmyjump hieronder
Klagen niet, maar vergis je niet dat een game voor tig verschillende platformen ontwikkelen niet zo eenvoudig is als je misschien dacht. De verschillende soorten hardware en stuurprogramma's betekent vast weer een maandje extra ontwikkeltijd als het niet meer is.

@NHJ BV hieronder (12:08)
Ik denk het wel juist. Mits ze die cijfers vrij willen geven. Maar dit onderzoek is gedaan in alleen Duitsland, da's niet echt representatief voor de wereld.
Juist. Daarbij komt nog dat vele ontwikkelaars van spellen uit alle ruiven eten en bijgevolg niet moeten zitten klagen over de tegenvallende verkoop van PC-games, aangezien alles meer dan gecompenceerd wordt door de verkoop van Console- en GSM-games.

Verder is het ook zo dat het makkelijk is om luid te roepen dat PC-games achteruitgaan qua verkoop, wanneer diegenen die het hardst roepen dezelfden zijn die met man en macht Consoles en hun games promoten...
In de winkel wil je gewoon de game kopen die je aanspreekt met het label "For PS3, XBOX360, WII of PC". Probleem is dat bij de PC er even een lijst aan vereisten bijkomt of je dat wel even controleert.
Niet iedereen weet of kan dat of heeft even het geld liggen omdat dan ook te doen, maar wel zojuist een tof spel heeft gekocht). Kom je s'avonds thuis met het spel, winkels inmiddels dicht. Lekker installeren 20minuten, super enthousiast.... werkt niet!.... hele avond naar de klote want je kan er niks mee.
Of je ff geld wilt neerleggen om je videokaart binnen een jaar weer te moeten vervangen omdat de software dat vereist of je moet dat toffe spel maar gewoon even accepteren dat je werkende pc, dat spel niet kan spelen. Hoe je het wendt of keert, dat is gewoon niet positief te noemen.

Moet je de volgende dag naar de winkel: "sorry meneer, ruilen niet mogelijk met pc spellen er zit een cdkey bij, etc etc".

Verder nog mogelijke problemen met:
- crappy gfx door een slechte port
- crappy controls door port (console bediening conversie) soms gewoon niet in te stellen zoals de gebruiker wil (bepaalde toetsen die niet kunnen worden gemapt).
- vervuiling van de registry van je computer
- mogelijke adware die mee wordt geinstalleerd met het spel
- installatie van een vereiste kopieerbeveiliging EN het mogelijke haperen ervan
- de cd/dvd die in de drive moet blijven zitten na een volledige installatie van 8GB+ alleen maar voor verificatie van de beveiliging. Lekker irritant opspinnen/zoemen van de drive.

Tja echt raar dat veel mensen die gewoon willen gamen voor een console kiezen.

[Reactie gewijzigd door loweedje op 9 maart 2008 18:04]

Tja, ik ben dan toch nog voor een "pc rijbewijs". PC's zijn nu eenmaal moeilijke dingen en zijn enorm veelzijdig. Echter moet je er wel mee om kunnen gaan. Zelfde is met auto's, als je zonder rijbewijs in een auto stapt en zomaar weg rijdt heb je binnen de kortste keren een onvriendelijke ontmoeting met een boom/muur of erger, iemand anders. Daar hebben ze dan ook het rijbewijs voor uitgevonden. Als ik met een ontplofte/doorgebrande motor terug bij de garage kom en ze vertellen me dat ik de olie bij had moeten vullen dan hoor ik daar niet raar van op te kijken, dat leer je tegenwoordig bij een rij-opleiding. En anders moet je gewoon geen auto willen hebben. Zelfde geldt voor pc's imo...
Vergeet niet dat een goede videokaart om spellen zoals Crysis te spelen net zo duur of duurder is dan bijv. een xbox 360. En naast de videokaart is een krachtige processor en veel geheugen tegenwoordig ook een vereiste met Vista, directx 10 en de hedendaagse games. Een pc om alléén spelletjes mee te spelen is veel te duur. Een console is veel goedkoper en het grafisch geweld wat een console kan weergeven is toch high def.
Bullshit. Een pc heb toch iedereen al staan tegenwoordig voor internet etc. Prik er gewoon een HD 3850 in et voila, tis een gamebak. En toch goedkoper dan de 360...
je kunt ook prima high def op een pc spelen, scale de kwaliteit wat naar beneden en je hoeft niet meer extreem veel geld voor een recente videokaart uit te geven. (wat ik tot nu toe van de xbox360 en ps3 gezien heb vind ik niet bijster interessant, ik betwijfel of ze crysis op 1920x1080 met alles op max kunnen draaien)
Zoals Cubefanatic zei: iedereen heeft een PC. Wat PC gaming betreft is het dus enkel een iets duurdere PC ipv. de PC die je toch al hebt. Een 8800GT kost zo'n 200 euro, goedkoper dan een PS3. Ook zijn de games veel goedkoper, de graphics veel beter en de technologie veel veelzijdiger.

Een beetje hardcore gamer is goedkoper uit met een PC.
Wat ik me dan toch afvraag is of dit wel een daadwerkelijk accurate weergave is van de totale opbrengst van de PC game industrie in Duitsland, of dat het net als de Amerikaanse NPD een heel beperkt (en inaccuraat - bijna meten met een blinddoek op) beeld schetst. Rekenen ze verkopen via online kanalen en kleinere online winkels mee? Rekenen ze het geld wat uitgegeven is aan items in itemshopgames en maandelijkse overschrijvingen voor MMO's mee? Of is dit toch puur een beeldje van wat er in daadwerkelijke old-school winkeltjes verkocht wordt? Zo ja, dan is dit Duitse marktonderzoek natuurlijk een volledig scheef beeld wat de consoles in de hand speelt en de PC flink onderschat.

PC gamers zijn al jaren bezig met de overstap maken naar online games kopen en alternatieve vormen van betalen voor games... en vorig jaar werd dat pas echt massaal populair (zie bijvoorbeeld Steam en de opkomst van betalen via bankoverschriften voor MMOs als World of Warcraft en EVE Online). Nogal logisch dat dat ten koste gaat van traditionele verkoop - en dat dat een stuk meer in zal houden dan die 3%.
De BUI schrijft de teruggang in de pc-omzet toe aan de opkomst van casual games en het aanspreken van nieuwe doelgroepen, zoals vrouwen en volwassenen.
Eindelijk een organisatie die de teruggang niet afschuift op het kopiëren _/-\o_
Maar het kopiëren is wel een grote oorzaak ;) Dat er nu meer "gamers" bij komen is een oorzaak dat het marktaandeel van de pc daald, maar veel pc gamers stappen ook over omdat er steeds minder games voor de pc uitkomen, juist omdat dat minder oplevert voor ontwikkelaars. Het maken van een game kost miljoenen en als iedereen die dan gratis gaat spelen snap je wel wat er gebeurt. Ook het continu opgraden van hardware is een groot probleem. Je kunt een console kopen voor het geld van een VGA. Veel mensen zullen het verschil in de GFX niet eens zien. Ik heb mezelf dan ook voorgenomen om mijn pc niet meer up te graden. Dankzij Crysis ben ik wel heel erg in de verleiding gekomen, maar om nou een paar honderd euro uit te geven voor een game die dan nog niet eens soepel loopt 8)7
Eigenlijk is het kopieren hier JUIST wel de oorzaak in mijn ogen. Nouja, indirect. Een paar weken geleden in het artikel op T.net al een heel stuk er over geschreven uit eigen ervaring. De meeste games vallen puur in herhaling, COD4, BF 29, Fifa 3124 en straks Sims 3...

Been there, done that. Echter is een COD4 wel een must-play titel. Ik heb hem illegaal even gespeeld, even de sfeer proeven, maar bij lange na niet mn geld waard. Bij een console gaat dat kopieren niet zo makkelijk. Daar ligt hem het verschil.

Imho, de laatste 3 games die ik speelde waren minimaal 1,5 jaar "houdbaar" en vernieuwend. Laten zelfs 2 van de 3 games (W:ET en TMN) helemaal gratis zijn geweest... Maar beide in mijn ogen vernieuwend en toegankelijk.

Geef mij maar een nieuwe, lelijke, koe ipv een gepoetste melkkoe. Ben nu tevreden met ETQW, lang niet de mooiste game in GFX, maar wel een met een geweldige gameplay die me aanspreekt.

Edit: Zie ook deze post: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2440592

[Reactie gewijzigd door GENETX op 9 maart 2008 12:36]

Kopiëren doet men ook op de consoles. Dus denk dat het lood om oud ijzer is. en hoe meer consoles er komen hoe meer er gekopieerd word. de tijden veranderen gewoon.
Inderdaad je hebt gelijk, de tijden veranderen alleen niet hoor. Het is waarschijnlijk de leeftijd van de mensen die reageren. Vroegah had ik een zak met c64 games en elke console die ik daarna heb gehad is omgebouwd geweest (indien nodig) of had een copybox (en ik heb ze bijna allemaal gehad). Van de nieuwe generatie consoles is het draaien van copys alleen nog niet mogelijk op de ps3 maar dat is een kwestie van tijd!!!

Is mijn soort (de hardcore gamer) nou degene die de markt omzeep helpt, nee natuurlijk niet. Mijn spellen aanbod bestaat dan wel voor 3 kwart uit copys maar ik koop op jaar basis nog steeds 4 keer zoveel als de casual gamer als het niet meer is. Het is gewoon onbetaalbaar om alles te kopen wat ik speel maar dat maakt mij nog geen slechte klant (ik besteed nog steeds een veelvoud aan hard en software) !!!

Degene die de markt wil verschuifen naar de casual gamer (niet de gamer zelf) is de ware pc markt om zeep helpert, u kunt begrijpen dat ik ook walg van dit fenomeen. Ik degene die de afgelopen 25 jaar bakken met geld heb uitgegeven aan soft en hardware moet nu maar ruimbaan maken voor de partygame generatie, daar gaat het fout.

En het is overgens niet alleen de pc waar geen hol meer uitgebracht wordt, ook op de console het is wachten wachten en wachten (maar inderdaar de pc spant de kroon)!!! Ze brengen nog maar een hand vol grote titels uit de rest is allemaal deel 21 dit partygame dat, sims crap zus, etc. Dus er moet niet gezeurt worden dat er verliezen geleden worden omdat niemand zgn niets meer koopt, zorg er in de eerste instantie maar eens voor dat er wat te kopen valt!!!

@GENETX,

Console gamers hoeven ook nergens verstand van te hebben want die kopen hun copy's en laten hun console ombouwen. Type console ombouw maar eens in bij google, nuff said!!! En 99% van de mensen kan kraken....? Het kopieeren van de aangepaste .exe naar de juist map is voor de grote groep al een te grote opgave, check de jaar in jaar uit dezelfde vragen maar eens op een forum als bijvoorbeeld FTD (en dat is er maar één!!!).

[Reactie gewijzigd door Patrick_is_cool op 9 maart 2008 13:13]

Die procenten waren gewoon een illustratie, die kloppen idd niet helemaal ;). Toch is het verschil groot. Hoeveel mensen laten hun console nou echt ombouwen? Riskeren een Live Ban oid? Weinig, heel weinig, zeker als ik naar de niet tweakers kijk.

Verder zullen er zeker mensen zijn die op Consoles gamen omdat ze het fijner vinden met de type games die ze spelen en daarnaast kennis over de PC hebben. Toch is er een groot gat in mijn ogen.

Neem COD4.
Veel PC gamers zullen hem voor de offline ervaring ff branden en spelen. Ze geven geen geld uit omdat ze verwachten dat het het geld niet waard is. De Console gamers halen de game ook, maar het overgrote deel meot hem gewoon kopen. Daarbij kan bij een evengroot deel achteraf worden gezegd dat het spel de prijs niet waard was. Echter hebben de Console gamers vooraf moeten betalen (en komen dus terug in de cijfers) terwijl de PC gamers het spel achteraf kopen.

Dat is waar het verschil hem zit.

Verder meot iedereen leren computeren. Ik heb ook ooit moeten leren hoe een game te kraken, een keygen te gebruiken etc. Overigens, over runescape ed. In PC gaming kun je ook 2 categorien maken: Installers en Online games.

Vooral die laatste wordt door de doelgroep tot een jaar of 16 veel gespeeld. Iedere PC met internet draait het en daar hoeft net als bij de console niets te worden geinstalleerd, eigen lijk hetzelfde princiepe: CD er in/Website openen en op Play drukken.

Installable games zijn gewoon veel geavanceerder en eisen meer tijd. Overigens ook vervelnd te lezen hoe Koenvds praat over Hardcore gamers. Ik ben een hardcore PC gamer, maar moet ik daarvoor Pwnen? ik ben slecht in 1v1 in ETQW, ik ga niemand Pwnen. Echter heb ik mn eigen capaciteiten, in een game waar je als een team moet werken. Door alle individuen te combineren kan je tot een sterk team komen, daarbij hoort ook het helpen van nieuwelingen.

Dat is in mijn ogen Hardcore gamen: Weten waar je mee bezig bent als je je CFG aanpast, je settings insteld en je kennis deelt met anderen. Noobs moet je als hardcore gamer helpen, zeker in ETQW, je moet namelijk SAMEN een overwinning tot stand brengen. Dat kan ik niet in mijn eentje.
Ooit eens gezien wat ombouwen kost? Veel mensen laten het eerst dan, en je moet veel meer moeite doen dan bij een computer. Het ding wegbrengen, je bent hem even kwijt, etc. Ik denk dat als een console standaard al gebrande games kon spelen, het aandeel legale games zwaar omlaag ging.
Maar weet je wat grappig is? Het psychologische feit dat je moeilijker kunt kiezen als de keuze groter is. Mijn Gamecube heb ik nooit omgebouwd, maar elke game tot op de laatste minuut speeltijd uitgespeeld. Op mijn omgebouwde Xbox daarentegen heb ik alleen Halo tot het einde volbracht.
Je moet je wel bedenken dat als je illegalen spellen kan krijgen en spelen de drempel om dat spel te kopen/downloaden/kopieren veel lager is. Een spel wat je anders niet persee zou willen hebben neem je dan wel en dus ook games die je eigenlijk niet zo heel leuk vind. Hierdoor krijg je last van een menselijk instinct, verzamelen.
Aan de andere kant, als je een legaal spel koopt wil je het liever uit spelen omdat je er veel voor betaald hebt en omdat je zeker weet dat je dat spel wilt hebben (door recenties oid).

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 9 maart 2008 17:21]

Klopt helemaal. Ik heb ETQW legaal gekocht, daar zit ik heel veel mee te spelen en zit meer tijd in. COD4 heb ik illegaal om idd te verzamelen. Een stuk of 4-5 mapjes gespeeld en vond het wel mooi.
Nope. Iedere gek kan een illegale game voor de PC binnenvissen en kraken met de "handleiding". Een Xdoos moet je ombouwen, je moet je spellen speciaal branden etc etc. Bij de PC kan 99% het kraken, bij de consoles 1%. Ja het kan op beide echter is er een groot verschil.

Daarbij komt dat de PC eigenlijk de " Elite" Game Console is. Ik speel ETQW met een zelfopgebouwde CFG en eigen instellingen voor de beste prestaties aan mijn kant zodat ik eht kan spelen zoals ik het wil, iets dat me niet gaat lukken op een console. Bij de PC zitten steeds meer de hardcore gamers die verstand van zaken hebben.

Op de console daarintegen ziiten de "luie" gamers: DVD er in en op play drukken. De meesten van deze kunnen een game neit eens instellen op een PC naar hun eigen inzicht.

Datzelfde geldt voor kraken: PC gamers weten wel hoe omdat ze ervaring met de PC hebben, consoel gamers hebben dat in veel mindere mate.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 9 maart 2008 12:40]

Op de console daarintegen ziiten de "luie" gamers: DVD er in en op play drukken. De meesten van deze kunnen een game neit eens instellen op een PC naar hun eigen inzicht.
Reacties hierop kon je natuurlijk al verwachten, ik neem aan dat je doelbewust provoceert, maar je haalt luiheid en gebruiksgemak door elkaar beste man.
Op een console hoef je de beste instellingen niet te configureren, want de games zijn al geoptimaliseerd.
Hoezo is een PC "elite console" als het je zoveel tijd kost om alles te configureren? Ik kan tientallen andere dingen bedenken waar ik mijn tijd liever aan besteed.
En ik ben geen commerciële meneer of wat dan ook, ik was juist een pc enhousiast, maar ik heb geen zin meer om vruchteloos mijn tijd te verdoen.
Verstand van zaken is regelmatig juist ver te zoeken bij PC gamers, ik zeg niet dat console bezitters ergens meer verstand van hebben, maar omdat papa een pc heeft zitten de pubs bij cs en cod vol met 12-15 jarige scheldende jongetjes, die anderen noob noemen, de ironie. Gelukkig is typen vrij lastig op een console, tenzij je de moeite neemt natuurlijk en perse om decennia oudere spelers chronisch te ergeren een toetsenbord koopt.


@Patrick_is_cool
Nou beste patrick, ik vind een modchip solderen in een console toch iets lastiger dan een executable kopieren en plakken. Maar dat ook dat te moelijk is, bewijst dat je veel te veel tijd in computers moet steken om er handig mee te zijn. Bovendien moet je ook nog eens rekening houden met de systeemeisen. Hoeveel mensen kopen wel niet een pc met 500 gig harddisk en super zoveel ghz processor en denken dan dat ze alle spellen even kunnen draaien? Neem nou die aanbiedingen die je elke keer ziet in de krant, van Media Markt, Dynabyte etc.

[Reactie gewijzigd door hattorihanzo op 9 maart 2008 14:12]

Sommigen vinden het juist leuk om uren achter de pc te pielen, met enige frustraties geef ik toe. Maar een pc is meer dan alleen maar een machine om spelletjes op te spelen, en kost dan ook wat meer dan een console.
Een console is lekker eenvoudig en je weet waar je aan toe bent. Het enige wie je dan kunt blamen wanneer een spel niet speelbaar of leuk is, is de ontwikkelaar en z'n uitgever. Of de fabrikant van een console, omdat ie bijv. je dvd's molt en daar onverantwoordelijk mee omgaat.

Bij de pc, ja... daar is het moeilijker te zeggen dat een spel onspeelbaar is dankzij de ontwikkelaar zelf. Er ligt ook veel meer 'uitdaging' voor iedere partij. Je moet zelf een goede pc aanschaffen, wat een gemiddeld gezin of individu zonde vindt. Je moet je pc configureren en beheren, en problemen meestal zelf oplossen wanneer ze voorkomen. En de ontwikkelaar moet zich heel goed verdiepen in sdk's/code/stuurprogramma's. Dan de uitgever nog. Die moet zorgen dat de pc-versie van de game goed verkocht gaat worden, wat toch echt wel een kluif is tov. een consoleversie. Waarom zouden er zo weinig Linux/OSX games verkocht worden? Precies. De pc is 'moeilijk' voor iedereen.

Jammer genoeg erkennen blijkbaar veel bedrijven/groepen/personen het niet dat de pc zeer veelzijdig en functioneel is, en je daarom een pc moet hebben ipv een console. Ik hoop dan ook niet dat de pc-game industrie een stille dood sterft. Dat verdient ze niet, na al die moeite.
Ik ben jaren een PC gamer geweest.
Altijd de beste, duurste hardware kopen, handenvol geld, en niet alleen voor performance, maar om het dan ook nog eens gekoeld, en stil te krijgen.

Ja, ik ben 'lui' geworden.
Als ik een spel wil spelen, wil ik helemaal geen eigen configs instellen (hoe weinig tijd dat eigelijk ook maar inneemt), ik wil niet zien dat mijn pc te traag is, en dan alle settings lager zetten, of alweer nieuwe dure stukken kopen.

Als ik keek naar mijn pc, en alles wat ik er de laatste jaren aan uitgegeven heb aan updates, ... dan was dit alles puur om te gamen.
Want voor werk, school, had ik dit helemaal niet nodig.

Uiteindelijk overgestapt op een console, en alles is gewoon veel goedkoper.
Ja, de spellen zijn duurder, en je kan ze niet zomaar kopieren, maar dat draagt voor mij dan weer bij tot de levensduur van mijn games, want door al dat kopieren steeks alles gewoon zo snel tegen, en worden games, zelfs toppers, gewoon wegwerp artikelen.

Voor mij is een console gewoon goedkoper, en gemakkelijker.
Geen nood meer om constant te upgraden, of om alles op lage kwaliteit te zetten om nog een jaartje mee te kunnen.
Geen driver gezeik meer, en andere problemen.
Als ik 50 of 60 euro voor een spel geef, dan wil ik dat het werkt, zonder drivers, patches zoeken, zonder eigen configs, zonder installaties van een half uur, ...

inderdaad.
Dvd erin en beginnen spelen.

Ik ben nog steeds pc fanaat, maar als game platform, is het voor mij nog verre van een favoriet.
Neem daarbij dan nog eens, dat ik al een poweruser ben op de pc, en dat inderdaad het overgrote deel van de gamers dat niet is, en al helemaal geen dergelijike problemen wil.

Misschien wel belangrijk om erbij te vermelden dat mijn spel genre ook wel is veranderd, waar ik vroeger steeds FPS games speelde (waarbij de pc nog altijd overheerst), is dit nu sterk veranderd naar andere speltypes, die op pc dan weer helemaal niet tot hun recht komen.
Ik ben het inzoverre met je eens. Maar als ik naar het verleden kijk. Zie je gewoon dat alles een kwestie van tijd is voordat de mens er wel iets op verzind. Waar vraag is komt al vlug aanbod. Al is het uit verveling of uitdaging voor deze guru's om er iets mee te doen. en dan gaat het nog niet eens om het geld..
Bij de PC zitten steeds meer de hardcore gamers die verstand van zaken hebben.
Dat denk ik ook, maar anderzijds zie je van die Runescape spelertjes die denken dat ze echte gamers zijn, en termen zoals noob en ownen (pwnen) gebruiken terwijl ze niet eens half weten wat het betekent. Dan vraag ik me af waar het met de PC gamers naartoe gaat. Waar zijn de hardcore gamers op games zoals CS1.6?
Toen CS versie 1.6 bereikte was het ook allang geen "hardcore" game meer en speelde vooral de mainstream markt het. CS 1.0-1.3 waren de gouden maanden...
Ik was bij 1.0 al gestopt. Maar dat omdat ik er op uitgekeken was.
Op de console daarintegen ziiten de "luie" gamers: DVD er in en op play drukken. De meesten van deze kunnen een game neit eens instellen op een PC naar hun eigen inzicht.
Wat een bullshit, alsof iemand die een voorkeur heeft voor console gaming, daarom perse een pc-noob is. Het is inderdaad wel zo dat het kraken van games voor een console over het algemeen moeilijker bevonden wordt.

Ikzelf vind het wel leuk dat gaming volwassen wordt (letterlijk én figuurlijk dan :*) ) en ik zie mezelf in de toekomst nog wel eens een Wii (of diens opvolger) aanschaffen. Hoewel ik als vroeger als (semi-)hardcore gamer erg conservatief dacht omtrent gaming, draai ik nu erg bij. Games als Brain Training en WiiFit lijken me dan ook echt tof om gewoon met het hele gezin te doen. :)
De PC game markt is ook zwaar verzadigd met CRAP... op de console markt is er nog enigzins sturing door de producent van de console welke games d'r op uit komen, alhoewel dat met sommige games voor de Wii de laatste tijd wel weer erg vaak fout gaat...

De enige games die ik de moeite waard vind zijn World of Warcraft, EVE Online, god games zoals Black & White 2, Live For Speed, vernieuwende games zoals Portal... iets wat je al helemaal niet (of amper) op consoles zult vinden zijn turn based strategy games (zoals Rome: Total War (en de varianten) en Galactic Civilisations II).

De meeste games op consoles zijn simpelweg vaak niet uitdagend genoeg om te spelen omdat 't vaak 0 denkwerk vereist... (ik moet er nog 1 tegenkomend die goed genoeg om mijn een console te laten kopen)... en voor een goede racegame ga ik nogsteeds niet met een controller in m'n handen zitten, daarvoor wil ik toch echt een race simulator (met force feedback stuur) die mij ECHT het gevoel geeft dat ik achter het stuur van een auto zit.. en tot nu toe is Live For Speed het enige spel wat mij dit kan geven.

Laat ze voor de Playstation 4 of de opvolger van de XBOX360 maar fatsoenlijke strategy games toevoegen of MMORPG's ... ik denk dat je dan een hoop meer mensen in die games kunt trekken dan dat nu op de PC's gebeurt.
Zonder muis en toetsenbord gamen is voor mij nog steeds als fietsen zonder banden, het kan wel maar je krijgt ongelofelijk pijn aan je reet :+
Ik krijg er juist pijn van in me reet van dat achter de computer zitten. Ik haat dat ding. Geef mij maar een lekkere 3 zits bank. En op shooters en rts na speelt elke game lekkerder met een controller.
Ik sluit mij aan, ik was vroeger een hardcore PC gamer, maar de centen waren niet meer aan te slepen omdat je elk jaar de hele PC moet gaan upgraden, dat geld heb ik er niet voor en ook nog niet voor over. De PC wordt weer de PC van de jaren 80 á 90, geschikt voor tekstverwerkers etc etc en games zullen weer naar de consoles toe verwezen worden. Eigenlijk is de PC nooit uitgevonden om mee te gamen, die was er om getallen te kraken in de eerste ontwikkeling, daarna door Windows is de PC geschikt gemaakt om tekst te verwerken en database's op te bouwen, pas eind 90ér jaren begon het gedoe met grafisch geweld voor games, omdat het bleek dat de PC dat ook goed kon, maar tegelijkertijd is eigenlijk begonnen met de hardware updates die je moets gaan doen om bij te blijven, de eerste jaren kon je nog een jaar of drie doen met je computer maar dit tijdsinterval is inmiddels geslonken tot 2x per jaar en op een zkere moment houdt dat natuurlijk op, want ondanks dat de prijzen voor hardware geslonken zijn is het toch niet meer voor een gezin op te brengen dat Pa 2x per jaar 400 euro in een nieuw videokaart moet stoppen en dan praten we nog maar niet over singel core, dual core, Triple core en quadcore processors met de bijbehorende moederborden, voedingen, nieuw beeldschermen, Sata drive's in plaats van IDE etc etc.

Zelf ben ik gestopt met computers upgraden en wacht op de centen om een console aan te schaffen omdat de ega spelletjes ook leuk vind, maar dat gaat wat moeilijk als de één boven zit de hele dag op de comp, terwijl je met een console ook gezellig met zijn alle beneden kunt gaan zitten gamen op de b.v. HD TV. :/
Gebruik eens interpunctie.

Enneh, je overdrijft het zwaar. Als je pakweg 2 jaar geleden een X1950pro gekocht had kon je daar goed mee vooruit voor een normale prijs. Eind vorig jaar/begin dit jaar heb je dat ding perfect kunnen upgraden naar een HD 3870 voor minder dan 200 euro. En hoe de videokaartmarkt er nu bij ligt kun je het daar rustig 2 jaar mee uit houden. Crysis is en blijft een uitzondering, veel gespeelde games nu zijn goed schaalbaar (CoD4/UT3) of voortbordurend op een ouwe engine (CSS, TF2, de hele HL meuk). Ow ja, probeer voor de gein je settings eens op medium te zetten. Gaat niemand dood van hoor.

PC gamen is goed te betalen als je het goed aan pakt en met net wat minder dan de top-end tevreden bent. Laat Crossfire/SLI voor wat het is en houdt de hardware prijzen goed in de gaten. Ik bouw momenteel een high-end game-pc voor 600-700 euro als het moet en die draait de games over anderhalf/twee jaar nog steeds. Face it, PC hardware was nog nooit zo goedkoop als nu...
Verschilt toch echt per genre. Moet er niet aan denken iets als Prince of Persia (de laatste drie van Ubi) met tobo en muis te spelen...
ligt het nu aan mij, maar is dit niet ook mede gekomen door windows vista ?

door software die alleen draait op dx10 of dx9 is er toch min of meer een scheiding komen te ontstaan in de pc markt.

plus het feit dat steeds meer mensen een hd ready tv in huis halen waardoor een console zoals de 360 of een ps3 dicht in de buurt komt van je pc....
Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Er komen steeds meer grote LCD TV's in de woningen te staan, en om daar Guiter Hero III op te spelen (voorbeeldje) is erg aantrekkelijk. Ik denk dat veel mensen die zo'n grote aankoop hebben gedaan, ook graag veel gebruik maken van hun TV door er ook een console op aan te sluiten. Ik zou het iig wel doen :)
Achja, er zullen altijd Die-Hard PC gamers blijven (waaronder ik). FPS wekrt in mn ogen neit op een Console, daarbij werkt ETQW heerlijk native in Linux :+ Niks niet gedwongen tot Vista.
idd, FPS is wel nog discutabel, maar RTS is al helemaal onspeelbaar op een console :+

PC gaming blijft dus wel degelijk bestaan. Het was gewoon een erg goed jar voor de consoles denk ik, en zoals het artikel zegt is er een nieuw segment aangeboord dat enkel werkt op consoles: casual gaming :)
want zeg nu zelf: singstar of wii sports kun je enkel met wat vrienden om de TV spelen, en niet aan je bureautje met de PC :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True