Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

Havok gaat Trinigy overnemen, het Duitse bedrijf dat de Vision Game Engine ontwikkelt. De game-engine van Trinigy draait op verschillende platforms en stelt Havok in staat om alle software te leveren die nodig is voor het bouwen van games.

Havok-logoHavok neemt voor een onbekend bedrag Trinigy over, meldt Gamasutra. De overname moet halverwege augustus zijn afgerond. Trinigy ontwikkelt de multiplatform-'Vision Game Engine', die gebruikt kan worden op pc's, consoles en mobiele apparaten. Onlangs kondigde Trinigy aan dat zijn engine ook beschikbaar is voor de PlayStation Vita.

Met de overname van Trinigy en de engine van het bedrijf rondt Havok zijn productengamma af. Havok levert zijn middleware voornamelijk aan gamedevelopers. Havok Physics voor collision detection en physics is een van de bekendste producten uit de stal van de ontwikkelaar. Volgens Havok wordt Physics in ruim tweehonderd commerciële titels toegepast. Daarnaast maakt Havok producten voor kunstmatige intelligentie en animaties. Havok werd in 2007 overgenomen door Intel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Ik vraag me af waarom Intel met al die miljarden en de know how nog steeds niks kan maken wat kan tippen aan Nvidia of AMD.

Ze konden makkelijk S3 overnemen voor wat extra know how maar hebben het niet gedaan en HTC heeft het nu opgekocht, Imagination Technologies kunnen ze ook overnemen maar doen ze ook niet.

Ze hebben wel Havok maar wat doen ze ermee?

Ik denk dat als AMD success krijgt met GPGPU computing Intel weleens te laat zou kunnen zijn, want als de grootste performance winst van GPU's komt in de toekomst zullen mensen gewoon de snelste GPU kopen en de snelste is voorlopig en in de nabije toekomst AMD en Nvidia.
Ik zie Intel de laatste tijd steeds meer als een "achter de schermen" techniek bedrijf. Want laten we wel zijn: ze zijn een versplinterde organisatie die in "cellen" opereert. Op de échte CPU markt doen ze het goed (hoewel ik me afvraag wat ze zouden doen als ze ophielden met het verspillen van transistors in hun CPU's aan IGP's). Daarnaast doen ze het uitstekend in de software markt: compilers, optimalisatie tools, workshops met tips over parallellisatie, etc...

Je hebt gelijk echter dat ze op de videokaarten markt wat ontwerp betreft eigenlijk weinig ervaring hebben. Ook qua driver design zijn ze rampzalig. Voor hun CPU/Chipsets konden ze er mee weg komen, maar een GPU is een ander verhaal, dat is... merkbaarder.
Ze zijn er wel mee bezig maar het grote probleem is dat Intel op hardware gebied eigenlijk naast de x86 processoren maar weinig in de melk te brokkelen heeft. Ze hebben de xScale handel verkocht en zijn nu eigenlijk voornamelijk een x86 shop. En laat x86 nu toch een van de slechste oplossingen zijn als je een GPU ontwerp wilt maken.
Men heeft wel mensen aan getrokken die een verstand hebben van GPU ontwerp maar omdat de x86 cultuur nog steeds zeer groot is binnen het bedrijf is het politiek heel moeiljik om echt iets anders neer te zetten.

Daarnaast is er het probleem dat echt een concurrerende GPU ontwerpen van uit het niets een wel haast onmogelijke taak is die heel erg veel geld en tijd vraagt. Kijk voor de grap maar eens naar Nvidia en AMD ze hebben al jaren geen echte nieuwe technieken geintroduceerd, het enige echte verschil is meer processing shader etc units hogere kloksnelheden en dus meer vermogen. Maar echte innovatie gebeurt maar zeer zelden en zie je alleen iedere paar generaties omdat echt dingen veranderen zeer complex riskant en duur is.

Intel zou dat geen wat AMD en Nvidia iedere paar generaties weten te doen nu binnen 1 a twee generaties moeten doen en dan ook nog eens zo goed dat het meteen kan concurreren met de kaarten van de grote twee... dat is eigenlijk niet mogelijk.

Intel heeft al meer dan eens geprobeert om tot een deal met Nvidia te komen en zal uiteindelijk dit bedrijf simpel weg kopen, men kan iet anders. Het grote probleem is dat de twee top mensen elkaar echt niet kunnen luchten of zien en dit heeft de deal al meer dan eens doen afketsen.
Maar er is geen twijfel mogelijk Intel kan alleen maar competatief blijven als ze een stuk betere GPU's gaan leveren en ze hebben weinig andere opties dan simpel weg Nvidia kopen.
De drivers voor cpu en chipset werken anders prima hier en ook voor hun netwerk kaartjes werken ze goed.
Ze hebben wel Havok maar wat doen ze ermee?

IIRC, intel nam Havok over omdat ze een tegenhanger wilde hebben van PhysX die voornamelijk op de CPU zijn werk deed ipv de GPU.

Dit was nog in de tijd dat er wat meer over CPU vs GPU gebekvecht werd over welke van deze nu beter was voor bepaalde taken.

En ach, licenties gelden innen voor game developers die hun Havok gebruiken zal wel niet zo heel slecht zijn, die games lopen dan goed op ATI/nVidia kaarten met een intel CPU, en zal een AMD CPU ook wel prima presteren, zeker vergeleken met PhysX.
Ik ben helemaal niet negatief over de videokaarten van Intel. Sterker nog, ze zijn het enige bedrijf wat met een degelijke, goed werkende, open-source driver komen.
Volgens mij boeit dat 99.999999% van de Intel klanten niet.

Als ze al weten wat een driver is zullen ze denk ik eerder willen dat het goede stabiele drivers zijn.
In het verleden anders JUIST met intel gfx laptopchips driver-problemen gehad, vooral de Intel Extreme Bagger(/Graphics) 2, destijds met moeite aan de loop gekregen op linux.
Vraag is of ze dit voor Spellen gaan gebruiken en/of Simulatie software.

Het is wel een verschil, van hoofdzakelijk physiscs engine naar een volwaardige gaming engine en ik vraag me af wat de concurentie hiervan vind.

Ik neem aan dat om Havok Physiscs te implementeren in een engine er veel informatie moet worden uitgewisselt tussen beide partijen en de vraag is of de klanten blij zijn dat Havok zelf een vergelijkwaarig product op de markt brengt.

Software op Trinigy Engine
http://www.trinigy.net/en/clients/game-customers

Paar voorbeelden
Arcania: A Gothic Tale
The Settlers 7: Paths to a Kingdom
Het is wel een verschil, van hoofdzakelijk physiscs engine naar een volwaardige gaming engine en ik vraag me af wat de concurentie hiervan vind.

Havok bied een aantal pakketten aan voor geintreseerden, waar onder andere dus een physics engine.

Maar nu kan je als klant dus een volledig pakket kiezen ipv een engine halen bij ID, een physics gebeuren bij nVidia, en een AI module bij Havok oid.

Meer keuze voor de klant dus bij 1 bedrijf. Goed voor de concurrentie, die zal dit dan ook moeten gaan aanbieden
Havok is van intel en die hadden een prima multiplatform Game Engine van projectoffset. om er vervolgens er niks mee te doen? 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True