Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Het Duitse Trinigy heeft een plugin ontwikkeld waarmee games die op de Vision Engine 8 van het bedrijf draaien via een webbrowser te tonen zijn. De engine ondersteunt DirectX 11 en via de plugin zijn DX11-games dus in een browser te spelen.

Het Duitse Trinigy heeft versie 8 van de eigen grafische Vision Engine aangekondigd. De engine ondersteunt DirectX 11 en kan gebruikt worden voor het ontwikkelen van games voor pc, Xbox 360, PlayStation 3 en Wii. Trinigy introduceert ook de plugin WebVision, die het mogelijk maakt om de met Vision Engine 8 gemaakte games via een webbrowser te spelen. De plugin werkt volgens Trinigy met alle gangbare browsers. WebVision maakt het mogelijk om 2d- en 3d-games te maken met 'bewegende karakters, gedetailleerde beelden, geloofwaardige AI, zwaartekracht en effecten.'

Via de plugin wordt het mogelijk om in webbased games gebruik te maken van eigenschappen van DirectX 11 zoals Shader Model 5.0, soft shadows en tessellation. Verder is de Havok Physics-engine in de engine van Trinigy geïntegreerd. Vision Engine 8 kan bovendien overweg met multithreading; er kunnen 12 threads parallel lopen. Tot slot is er een water shader voorhanden en is de scriptingtaal Lua geïntegreerd.

Er zijn nog geen games aangekondigd die gebruik maken van Vision Engine 8 en de WebVision-plugin. Versie 7, de huidige versie, wordt door het Duitse Blue Byte gebruikt voor de ontwikkeling van The Settlers 7: Paths to a Kingdom, dat op 23 maart verschijnt voor pc.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

het spel zal dan nog steeds moeten worden gedownload ? wat is de meerwaarde van het in een browser draaien..
Flash games download je ook naar je pc...

Dit is vergelijkbaar, alleen gebruik je geen flash plugin maar een vision engine 8 plugin.
veelal worden je saves/scores etc. online (centraal) bijgehouden.
Wat de meerwaarde is? ik zou zeggen kijk eens na quake-live; toch tof dat je kunt gamen 'vanuit' je browser - en zo platform onafhankelijker aan te bieden is>?
Waarom quake live, er zijn miljoenen flash games die je al jaren in je browser kan draaien en die vragen ook enkel een extra multiplatform plug-in.
'T is niet dat je met deze engine plots alle kracht ter beschikking hebt of dezelfde mogelijkheden hebt. Er veranderd dus niets.
Er verandert niets ten opzichte van wat Quake Live nu al doet nee. Maar als ik kijk naar Quake Live, dan is dat toch wel een enorme verbetering over Flash games. Compleet onvergelijkbaar als je het mij vraagt. In principe draai je Quake Live gewoon native op je systeem, met de optie om deze ook binnen de browser te spelen.

Als ik het goed begrijp heb je, net zoals bij QL, met deze engine dus wél alle power/hardware van het systeem tot je beschikking. In plaats van slechts de Flash omgeving die puur binnen je browser draait. Deze engine vergelijken met Flash games lijkt mij een beetje appels met peren vergelijken.

Of begrijp ik je reactie nu verkeerd? :)
Browsergames maak je juist als je niet veel hardware gaat nodig hebben op je client of als het platform- en browseronafhankelijk is. Met deze engine is dat niet het geval. Deze nieuwe functie van Vision Engine is eerder een beperking dan een nieuwe feature tov een rich client.
Bij Quake live doen ze het bijvoorbeeld omdat je het niet enkel op Windows kan spelen. Dan hebben ze enkel hun plugin te onderhouden en geen clients voor elk platform.
Bij Quake live doen ze het bijvoorbeeld omdat je het niet enkel op Windows kan spelen. Dan hebben ze enkel hun plugin te onderhouden en geen clients voor elk platform.
Dat klopt niet. Quake Live wordt namelijk gewoon op je PC geďnstalleerd en de libraries die op je PC worden gezet zijn wel degelijk bij ieder platform verschillend. Op mijn 64-bits Linux-installatie heb ik dus ook 64-bit Linux-libraries staan in de map ~/.quakelive/quakelive/home/baseq3. Ik neem niet aan dat iemand die een 32-bits versie van Windows heeft draaien het bestand quakelive.x64.so op zijn schijf terug zal vinden, maar een 32-bits .dll.
Gebruiksgemak? Denk bijvoorbeeld een beetje aan hoe quake live nu gebruikt wordt. Dit soort dingen zullen natuurlijk leuk zijn voor indi developers nu, maar ook in de long run om wat leven terug te blazen in oude gedumpte games welk je tegen die tijd binnen een paar minuutjes hooguit snel vanuit je browser kunt opstarten.

Het is en blijft echter een beetje een gimick natuurlijk, dus zal geen plaatsvervanger worden voor de huidige stijl; althans niet binnen aanzienlijke tijd.
Platform onafhankelijk is het zeker niet aangezien het op DirectX hangt... als het openGL was dan wat het misschien platform onafhankelijk.
Begrijp niet goed waarom je dat als reactie op mij geeft, aangezien ik er niks over gezegd heb :p.

Maar nee, platform onafhankelijk zal het niet zijn. Alhoewel het natuurlijk ook maar de vraag is hoezeer dat van toepassing is, gezien het feit dat het denk ik niet iets is wat door zal breken als iets grandioos en mogelijk met de continue ontwikkeling van WINE iig op de PC zowel windows als linux tot op zekere hoogte zou kunnen voorzien.

En tsja, natuurlijk zou platform onafhankelijkheid altijd leuk zijn, maar de industrie heeft lang geleden de weg van DX gekozen en daar zal niet snel verandering inkomen.

Enige waar je op kunt hopen is dat Microsoft op een dag misschien met een DX voor linux op de proppen komt, als ze dat zouden durven afsplitsen van windows.
En tsja, natuurlijk zou platform onafhankelijkheid altijd leuk zijn, maar de industrie heeft lang geleden de weg van DX gekozen en daar zal niet snel verandering inkomen
Gekozen is een groot woord (dwingend in die ricting gedwud door microsoft)

En een linux of osx variant zal er nooit komen; de reden dat direct3d bestaat is puur en alleen om de portabiliteit van games te beperken en daarmee game concurrentie tussen windows en rest te beperken.
Dwingend in de richting geduwd door microsoft? Microsoft heeft niemand geforceerd om geen OpenGL te gebruiken hoor, werkt nog steeds goed onder windows. Het is gewoon OpenGL geweest welk de strijd niet aan kon met DirectX en achter kwam te lopen qua functionaliteit.

Sinds de introductie van DirectX 7 is het eigenlijk alsmaar een aflopende zaak geworden voor OpenGL, en tsja, verrassend is het niet. Zoals MSalters ook aangeeft, de programmeurs van zo'n API als DX kost geld... veel geld... OpenGL heeft daar gewoon niet tegenop gekunt. Game ontwikkelaars verkiezen gewoon het beste, en zijn daarmee voor DX gegaan.

Je kan het Microsoft verder moeilijk kwalijk nemen dat hun applicatie enkel voor windows is vrijgegeven door ze, want dat doen zoveel bedrijven, of wegens het feit dat het qua functionaliteit gewoon voor is komen te lopen op OpenGL.

En zolang de markt voor linux en mac niet groter wordt, zal het ook voor andere bedrijven niet snel interessant worden om de sprong in het diepe te wagen. En als dat al veranderd, dan zal het me ook niet geheel verbazen als Microsoft DirectX eventueel zal gaan verkopen voor linux/mac.
DirectX is een API, een lijst met functies die tot pixels op het scherm leiden. Linux developers kunnen functies met dezelfde namen maken, die dezelfde pixels tekenen. Copyright beschermt namelijk niet de namen van die functies, noch hun resultaat, alleen de precieze code daartussen. Het historisch meest bekende voorbeeld is de IBM PC BIOS, die door Compaq opnieuw werd geimplemeerd - zelfde API, andere bits.

Het kan dus - waarom gebeurt het dan niet? Het antwoord is dat het kan, maar dat niet iedereen het kan. De mensen die het kunnen zijn dure programmeurs. De mensen die het willen, kunnen het niet.
Het gebeurd wel, dmv Wine, maar je loopt dan altijd achter de feiten aan, want Microsoft geeft niet open welke 'functies' er allemaal in Windows zitten (elke call door het hele systeem, wat wat terug moet geven).

Dit is dan enkel uit te vissen door te proberen en te meten en te doen, aka VEEL tijd. Ook loop je altijd achter de feiten aan, want als Microsoft iets veranderd moet jij daar achter komen, en begint het weer van voor af aan.

Daarnaast is de performance van Wine vaak nu nog minder als gewoon onder Windows, voor zo ver het al goed werkt.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 25 februari 2010 14:46]

Daar kan ik het niet geheel mee eens zijn. Alhoewel je verhaal klopt zet ik bij de performance opmerking mijn vraagtekens.

Er zijn ook programma's die sneller draaien, de programma's die merkbaar trager draaien spugen in mijn gelimiteerde ervaring ook een hoop errors uit.
Het achter de feiten aanlopen klopt wel. Maar ik moet zeggen dat games die een paar jaar oud zijn bijna even goed draaien op wine als op windows. Het probleem is vaak als games andere plugins gaan gebruiken die geen directX zijn. zoals havoc, physx, aggresieve DRM. Dan loop je tegen problemen aan. Games die zich braaf bij directx houden draaien redelijk vlot. (met uitzonderingen!)
Het is eerder de vraag om een goed bod te krijgen ipv durven. Ms is niet afhankelijk van gaming op Windows. Daarvoor hebben ze de Xbox al en aan hun beleid kan je ook zien dat gamers niet meer een core publiek is om Windows aan af te zetten.
Voor een hele hoop gamers is Dx misschien nog de reden om bij Windows te blijven maar op de gehele markt stelt die hoop niet veel meer voor. En Ms weet goed genoeg dat er in geen enkele marktgroep meer illegaal Windows wordt gedraait dan daar.

'T is eerder de vraag of het mogelijk zou zijn dat je bv Novell een DirectY laat maken. Voor Ms zou het een strategie zijn om OpenGL/OpenAL/OpenCL van de kaart te vegen op alle platforms.
Ik ben het niet met je eens dat gaming niet belangrijk is voor Microsoft.
Een veel gehoorde tegenwerping voor thuisgebruikers om niet over te stappen naar Mac OS X of Linux is het mindere aanbod van spelletjes.
Wat de gemiddelde persoon met de computer doet (Internetten, mailen en een briefje typen) kun je op ieder platform...
De overgang van de ene Windows versie (XP -> Vista -> 7) zal voor een gemiddelde thuisgebruiker (dus geen tweaker) een soortgelijke overgang zijn als Windows -> Mac/Linux, dus dat is geen reden om niet over te stappen...
Ik ben het niet met je eens dat gaming niet belangrijk is voor Microsoft.
MS heeft tegenstrijdige belangen. Ze hebben niet alleen Windows, ze hebben ook de Xbox. Eigenlijk willen ze dat iedere gamer naast een Windows-bak ook nog een Xbox koopt. Games op de pc is daarom voor MS niet zo interessant.
Een veel gehoorde tegenwerping voor thuisgebruikers om niet over te stappen naar Mac OS X of Linux is het mindere aanbod van spelletjes.
Dat is eigenlijk nauwelijks een argument. De enige reden dat je dat vaak hoort is omdat je op sites rondhangt waar veel pc gamers zitten. Ik ken persoonlijk niet zo veel pc gamers. Ik ken meer console gamers, omdat dat voor de non-geeks gewoon makkelijker is. Een pc-game netjes draaiende krijgen is voor iemand zonder veel pc kennis een drama.
Het argument wordt vaak op deze site aangehaald ja, omdat de bezoekers hier meer pc-minded zijn dan de gemiddelde consument. Je ziet steeds meer game bedrijven overstappen naar de console omdat pc gaming een niche-markt voor nerds geworden is.
Overigens is pc-gaming allang al niet meer zo'n Windows aangelegenheid als het vroeger was. Tijdens de gemiddelde 10-man raid met ons WoW guild hebben we ongeveer 2 Linux gebruikers en 1 mac gebruiker. Onze main tank en beste healer draaien zelfs op Linux... En dan zijn we echt geen guild wat non-Windows gebruikers aantrekt ofzo, tis gewoon toeval. Dat Ventrilo hebben we al diverse problemen mee gehad, o.a. door een officiële Mac client die een van de codecs niet ondersteund...
De overgang van de ene Windows versie (XP -> Vista -> 7) zal voor een gemiddelde thuisgebruiker (dus geen tweaker) een soortgelijke overgang zijn als Windows -> Mac/Linux, dus dat is geen reden om niet over te stappen...
En toch doen ze dat niet. En vaak niet eens vanwege de games, maar vanwege onzinnige redenen zoals een merknaam. Als het geen "Windows" heet is het vaag en moeten ze het niet. Net zoals dat als je altijd Coca Cola koopt, je niet ineens een fles Pepsi of huismerk cola mee gaat nemen.
@kozue
Het mindere aanbod van spelletjes op een Mac of op Linux is geen argument omdat jij geen pc gamers kent?
Daarnaast is het installeren van games geen enkel probleem voor de gemiddelde gebruiker, dus dat vind ik nou een non-argument. Wat je precies bedoelt met "netjes draaiend krijgen" weet ik niet, maar de meeste pc's krijgen zelfs met windows update wel redelijk recente videokaart drivers binnen.

@sedative:
Dat er nooit problemen zijn met installeren of het spelen van een spel zeg ik niet, maar de installatieprocedure van een spel snappen de meeste gebruikers in het algemeen nog wel.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 25 februari 2010 18:25]

Hmm, geen enkel probleem? Toevallig heb ik hier een verhaaltje dat je toch niet gauw op een console zal tegenkomen.

Ik wilde Assassins Creed 1 nog eens spelen, en installeerde deze (Windows was inmiddels al eens een keertje herinstalleerd), en ik start hem hoopvol op.

Krijg je het. "CD-ROM not found"...de CD zit er gewoon in, een paar keer open en dicht helpt ook niet. Ik google even en vind dat meerdere mensen dit probleem hebben.
De enige oplossing om met een legale (!) CD te kunnen spelen is om een No-CD crack te gebruiken. Je gaat me toch niet vertellen dat dit de normale gang van zaken is?

Vreemd genoeg had ik dit probleem trouwens niet de eerste keer toen ik Assassins Creed installeerde :X
Heb je puur mazzel met het feit dat Blizzard hun games ook altijd voor de Mac released. Hierdoor moeten ze een alternatief voor DirectX hebben (namelijk openGL) waardoor de engine dus met beide overweg kan.
(Tenzij WoW ondertussen onder wine goed draait in DirectX modus - maar dat heb ik toen ik het speelde in ieder geval niet meegemaakt)
Games zijn wel degelijk één van de meest gebruikte argumenten om niet over te kunnen stappen naar Mac OS X of Linux. Degenen met wie ik heb gesproken over het overstappen naar Mac OS X of Linux en de overstap niet maken, geven altijd aan dat ze het niet doen in verband met het kunnen spelen van games. Een vriend van mij wilde eerst ook niet overstappen vanwege de games. Op het moment dat hij een Wii kocht, heeft hij ook meteen Windows van zijn PC gegooid en Linux geďnstalleerd.
Een pc-game netjes draaiende krijgen is voor iemand zonder veel pc kennis een drama.
Je kraamt weer eens een keer onzin uit. Wat is er moeilijk aan het draaiend krijgen van een PC-Game? Jullie console-gamers denken altijd dat PC-Gamers altijd urenlang bezig zijn met configureren voordat ze eindelijk eens een keer kunnen gaan spelen. Er zijn wel mensen die dat doen, maar dat zijn de tweakers, die instellingen gaan veranderen om te kijken of ze nóg betere performance en nóg betere graphics kunnen krijgen. De gewone gamer doet zoiets niet. De PC-Gamers die ik ken passen nooit iets aan. Ze installeren de game, opstarten en spelen maar. Dat spel detecteert zelf wel wat er voor een hardware in zit en stelt zich zelf wel in, zodat je een goede framerate hebt. Dat het kán wil nog niet zeggen dat het móét.

Ook het argument waar console-gamers steeds weer mee aankomen dat PC-Gamers steeds weer nieuwe drivers moeten installeren om hun games werkend te krijgen slaat helemaal nergens op. In al die jaren dat ik op de PC heb gegamed, heb ik nog nooit problemen met drivers gehad. Ik heb vaak genoeg nieuwe spellen gespeeld met drivers van anderhalf jaar oud en ik heb nooit problemen gehad.
En toch doen ze dat niet. En vaak niet eens vanwege de games, maar vanwege onzinnige redenen zoals een merknaam. Als het geen "Windows" heet is het vaag en moeten ze het niet. Net zoals dat als je altijd Coca Cola koopt, je niet ineens een fles Pepsi of huismerk cola mee gaat nemen.
Onzin. Zoals als gezegd zijn games wel degelijk een reden waarom velen niet overstappen en of iets nu wel of geen "Windows" heet boeit ze helemaal niets. Velen weten nog niet eens wat "Windows" is. Ik heb tijdens de installatie van Windows 98 wel eens de vraag gesteld gekregen: "Hoeveel 'vindozen' moeten er eigenlijk op?" Mijn ervaring is zelfs dat mensen die zelf een Windows-PC hebben en nog nooit een Mac hebben gehad of zelfs een Mac gebruikt hebben, geen idee hebben wat Windows is en wat Microsoft voor een bedrijf is, maar dat ze de merknaam Apple en de term Mac wel kennen. Ze zetten gewoon hun PC aan, gaan even iets te drinken halen, dus dat Windows-logo tijdens het opstarten zien ze nog niet eens. Dat ze Windows op hun systeem hebben staan, weten ze nog niet eens. Als je dan de naam Apple of over Macs begint, zeggen ze meteen: "Owja, daar heb ik van gehoord. Die schijnen heel goede spullen te maken, maar die schijnen wel heel erg duur te zijn. Die Macs zijn toch ook computers?"

De reden waarom ze niet overstappen, is omdat ze Macs te duur vinden en Linux daar hebben ze nog nooit van gehoord en is niet in de winkel te koop, dus dan moeten ze het gaan downloaden en zelf op CD gaan branden en dan denken ze meteen: "Dat is wel erg moeilijk." Dat is de reden waarom ze niet overstappen, want als iemand Linux voor ze installeert of als ze een goedkope Mac kunnen vinden willen ze het wel proberen en de mensen die ik ken en de overstap hebben gemaakt hebben ook helemaal niet meer de behoefte om nog terug naar Windows te gaan.

Altijd Coca Cola? Mij boeit het echt niet wat het voor een merk is. Ik heb dan ook niet voor niets flessen Coca Cola, Pepsi en River in de kelder staan en dat is dan alleen maar wat er op dit moment staat. Ik kijk niet naar het merk, maar bij mij is de keuze afhankelijk van de winkel waar ik ben welke fles ik het eerst tegenkom. Ben ik bij de Aldi, dan koop ik gewoon River. Ben ik bij een winkel waar ik als eerste langs de flessen Coca Cola kom, dan neem ik Coca Cola mee. Ben ik in een winkel waar ik als eerste langs de Pepsi kom, dan neem ik Pepsi mee. Is de cola van de Euroshopper in de aanbieding, waardoor die op de kop van de gang met frisdranken staat, dan gaan de flessen Euroshopper mee naar huis.
River is niet te zuipen, hoe kan je dat nou zeggen? En men weet echt wel dat er een verschil is tussen een Mac en een Pc, mensen zijn niet helemaal achterlijk.
dat snap ik dus eigenlijk ook niet. ik dacht bij quake live ow leuk ik ga die beta eens proberen. blijkt er een plugin alsnog de game te downloaden en op de computer te installeren. :S waarom dan?

het enige wat ik mij kan voorstellen is dat gebruiksgemak verhoogd wordt voor de normale gebruikers.

iemand die hier wat meer over weet ?
Browser games zul je altijd tot zekere hoogte downloaden. Je zal de textures en models bijvoorbeeld toch echt op je hdd moeten hebben staan om het fatsoenlijk te kunnen spelen. Dit is waarschijnlijk gemaakt zodat je overal je favoriete browser game kunt spelen zonder het geinstalleerd te hoeven hebben staan. Kijk maar naar de langzame opkomst van cloud computing. Dit zou dan wel eens de logische oplossing zijn voor gaming op een cloud computer.

Dat er een nieuwe techniek geintroduceerd word zoals deze hoeft niet meteen te betekenen dat het vandaag den dag al meteen nuttig is. Het is wel een interessante onwikkeling dat we nu ook DX11 games gewoon in een browser kunnen spelen. Er komen al steeds meer games die je kan spelen via de browser zoals Quake Live en zelfs al het oudere maar nog steeds veel gespeelde rune scape.

[Reactie gewijzigd door xentron op 25 februari 2010 11:34]

Wat denk je van Quake Live?.. ook een plugin en je speelt een 3d game in je webbrowser... Uit eindelijk gaat alles toch richting cloud computing. Eerder was 3d een obstakel voor games in je webbrowser, maar met zulke ontwikkelingen gaat het toch ervan komen. Ze moeten haast wel ivm software piraterij.. Of ik blij hiermee ben.. NEE.. of ik een andere oplossing weet.. ook niet echt.. :?
In de Quake3 scene is behoorlijk wat leven geblazen door Quake-live. Ook een game wat in een browser te spelen is. Handig op school, laptop, of ergens in het buitenland. Dan hoef je ook niet altijd je cd bij je te hebben. Tevens kan je ook zo je vrienden makkelijk het spel aansmeren. De drempel is een stuk lager dan helemaal te installeren. Tevens, als de game gratis is, dan is het helemaal een aanrader ;)
Leuk dat DirectX11 naar de browser gebracht wordt, maar werkt deze plugin ook onder Linux-based systemen of onder Mac OS X? Of is deze functionaliteit alleen voor MS-Windows beschikbaar?

Als dat laatste het geval is, dan zit ik persoonlijk niet te wachten op zo'n plugin namelijk....
Ik begrijp de reacties niet goed als het gaat om cross platform.
Waarom zou een bedrijf cross platform applicaties moeten bouwen?
Het is toch hun eigen keus?
Als bedrijf maak je voornamelijk commerciële afwegingen.
Maar dan moet het wel zo gebracht worden en niet op een manier waarop het lijkt alsof je hiermee ook DirectX 11 spellen kunt laten draaien op Windows XP, Mac OS X en Linux.
De tekst suggereert dat het multuplatform is (met support voor de ps3 o.a) maar ik vermoed dat dat niet waar is of dat de tekst juist is en dit gewoon een plugin is die opengl gebruikt en de directx naam gebruikt omdat dat de naam is die de casual gamers kennen.
Voor zover bij mij bekend draait Directx11 niet onder mac/linux...
Maareuh dat werkt dus ook onder XP, dus de DirectX11 ondersteuning. Ik ben hem even kwijt af en toe met wat wel en niet kan. Dus als je videokaart het kan (daar ga ik dan maar op z'n minst van uit) dan kan je dus webgames spellen die DX11 ondersteunen ook al ondersteunt je OS het niet of ??? Of wordt het ge-emuleerd, want ik zag gisteren nog een spel dat niet onder XP wil werken want dat heeft DX10 ondersteuning nodig.
Dat is dan wel geen web game, maar als dat kan... 8)7
De games die gebruik maken van DirectX10 of hoger zullen alleen werken in Vista en hoger. Ook deze plugin moet gebruik maken van de videodrivers en die kunnen pas vanaf Vista gebruik maken van de DirectX10-features van de grafische kaart.
Ik veronderstel dat de games die DirectX9 gebruiken ook zullen werken op XP.
Ja, de plugin ondersteunt DirectX 11 en draait onder Windows XP, maar dat betekent niet dat je daarmee op magische wijze DX11 op XP krijgt. Om DX11 te gebruiken heb je bepaalde runtimes nodig en die zijn - jawel - alleen geschikt voor Vista en Win7 vanwege het nieuwe drivermodel (WDDM) dat sinds Vista gebruikt wordt voor grafische kaarten. Kortom, op XP zal deze plugin gebruik maken van DX9 :)
Leuk nieuws, levert vast en zeker wél mogelijkheden ... in tegenstelling met wat de rest van de grumpy-old-filled-with-typo-comments hier ook mogen beweren. :O
Demos van nieuwe spellen lijkt me een interessante toepassing... of tonen van in-game content op de website: nu zijn dat pre-rendered filmpjes die wellicht met perfect gekozen hardware zijn gemaakt; met behulp van deze plugin zou een spelletjesmaker je kunnen laten zien hoe het draait op je eigen pc... :)
Alsof je nou wacht op de demo die je download, of wacht op de demo die laad in de browser dat even lang duurt, maakt echt geen verschil. Ik denk zelfs als je het download en zelf installeert soepeler zal draaien dan in je (WEB)browser.
Ik hoop dat Flash voor games dan snel mag "uitsterven". Ik heb toch echt niet de minste PC, maar over het algemeen draait flash schrikbarend slecht. Ben wel benieuwd of deze plugin nog werkt in toekomstige browserversies die direct2d voor rendering gebruiken.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 25 februari 2010 11:52]

Ik zie ook wel redelijk serieuze beveiligingsproblemen bij de mogelijkheid tot het uitvoeren van zulke programma's in een browser, wat weerhoud mensen ervan op deze manier allerlei andere programmatuur op een systeem te installeren of resources van een systeem te gebruiken?
Dit gevoel heb ik trouwens steeds meer bij browser applicaties, ze gaan zich steeds meer gedragen als complete programma's en normale gebruikers (en wij straks ook niet meer) kunnen geen onderscheid maken tussen kwaadaardige en goedaardige software..
Heeft iemand enig idee van de prijs van deze engine? Zal wel een hoop zijn, maar is altijd leuk om te weten.
Lekker cross-platform weer... het web is alleen voor Windows!

OpenGL anyone?
Goed punt.. Waarom is dit nu weer per definitie DirectX.

Zijn we eindelijk een beetje op de goede weg door IE6 dood te verklaren.. HTML5 moet het helemaal worden. En dan gaan we gamen in browser, maar alleen weer op DirectX. Ofwel.. weer Microsoft gebonden.
Standaarden volgen op experimenten. Zo is AJAX pas echt van de grond gekomen met IE6. Precies, die IE6 die jij zo vervloekt.

Ook hier geldt weer dat Microsoft simpelweg de beste API heeft. OpenGL 3 is geen geloofwaardige concurrent.
Van de grond gekomen met IE6, okee, Microsoft was degene die het heeft bedacht. Maar in 2001 (launch-jaar IE6) zag je bijna niemand het nog gebruiken. De laatste 4,5? jaar wordt het pas intensiever gebruikt, en toen waren de andere browser op de markt al weer verder dan IE6 toendertijd.
http://unity3d.com/ biedt iets soortgelijks, en draait op meerdere platformen, waaronder iPhone.
Doe maar niet voor de PS3.
Die browser is al zo langzaam.
@ Vlaag Ik denk dat ze hier het nadruk leggen op eigenschappen DirectX11 in een browser op alle platformen? ;) Lees ook platformen terwijl die niet DirectX11 zijn, dit ook gewoon kunnen via die plugin. Ik denk dat er wel zat mensen zijn die web-browse based games spelen die dit opzich wel op prijs zouden stellen. Ik snap die +1 niet voor die comment... :?

[Reactie gewijzigd door Sunny op 25 februari 2010 11:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True