Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

De introductie van de eerste generatie ATI Radeon HD 5000-kaarten werd overschaduwd door leveringsproblemen. Desondanks claimt AMD dat er dit jaar al 800.000 exemplaren van de DirectX 11-videochip zijn uitgeleverd.

Eind september bracht AMD de HD 5870 voor het high-end-segment uit, half oktober volgden de ATI Radeon HD 5700-kaarten voor de mainstreammarkt en half november werd het krachtigste model, de HD 5970, aan het assortiment toegevoegd. De Taiwan Semiconductor Manufacturing Company had echter nogal wat problemen met de productie van de benodigde 40nm-videochips, maar volgens Xbit Labs heeft AMD toch nog 800.000 gpu's van de nieuwe generatie kunnen uitleveren. Van de Juniper-gpu voor de HD 5700-kaarten zijn er 500.000 exemplaren van de lopende band gerold, terwijl er 300.000 Cypress-chips werden verkocht. Op deze chips zijn de HD 5800 en de HD 5900 gebaseerd.

In het derde kwartaal van 2009 zijn er in totaal meer dan 20 miljoen gpu's geleverd, beweert onderzoeksbureau Jon Peddie. Het marktaandeel van AMD lag in dit kwartaal op 19,8 procent. Het is nog niet bekend of het marktaandeel door de verkoop van de HD 5000-serie gestegen is. AMD had weliswaar te maken met leveringsproblemen, maar concurrent Nvidia besloot de productie van zijn mainstream- en high-end-gpu's nagenoeg stop te zetten in afwachting van de opvolger Fermi.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

De Ati HD5770 is ook een heel mooi kaartje voor zijn prijs en Snelheid.

Hij is net zo snel ongeveer als de Ati HD4870 maar dan heeft hij DX11.

En 2x Ati HD5770 in CrossFireX, is net zo snel ongeveer als 1 Ati HD5870, en 3x Ati HD5770 in
CrossFireX (3-way), is net zo snel ongeveer als 1 Ati HD5970.

Ok de Ati HD4870 kost maar 125 euro (1GB Versie).
En de Ati HD5770 kost 129 euro.
En de Ati HD5870 kost 309 euro.
En de Ati HD5970 kost 499 Euro.


Review Guru3D.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 december 2009 20:08]

Goeie bron!

Zou pagina 9 met de Resident Evil 5 aanhalen,
is het verschil de krachtpatsers ook goed zichtbaar
alleen een beetje jammer dat bij deze bench de gtx285+ weggelaten is
In je overzichtje mis ik de HD5750 (staat ook vermeld op Guru3D) kost tussen de 96 (XFX, 512MB) en rond 115 met 1GB (108 t/m 137 afhankelijk van merk, klokfreq. e.d.)

Daaronder is er in de HD5000 serie voor zover ik weet niet, maar een HD4000 serie (PCI-E) is er al voor €25 of zoiets (AGP HD3000 vanaf 42).
In het derde kwartaal van 2009 zijn er in totaal meer dan 20 miljoen gpu's geleverd, beweert onderzoeksbureau Jon Peddie. Het marktaandeel van AMD lag in dit kwartaal op 19,8 procent.
Intel zal nog wel de marktleider zijn (met lullige 10$ on board GPU's)
Met die lullige $10 kaartjes verdienen ze wel meer. En dat is ook waar de meeste mensen genoeg aan hebben.
Als je n van de links zou volgen, kom je tot de kennis dat er in totaal 119,45 miljoen units geleverd werden in Q3 (inclusief Intel gpu's). Als Q4 een beetje in dezelfde lijn ligt, dan zou het aandeel DirectX 11 grafische chips minder dan 1% van de verkochte units zijn. (Even vergeten dat er nog veel verkocht kan worden in de kerst)

Edit:
En AMD heeft in Q3 24 miljoen units verkocht. Als Q4 een beetje in dezelfde lijn ligt, dan zou het aandeel HD5xxx kaarten op 3,3% zitten van alle grafische chips verkocht door AMD. (zal wel meer richting de 5% of meer gaan met de kerst er nog bij)

[Reactie gewijzigd door penetreerbeer op 15 december 2009 15:38]

Dat is niet meer dan logisch. De meeste chips die verkocht worden gaan naar bedrijven (grote orders) en daar zitten ze meestal niet te wachten op grafische prestaties; directx 11 is dus niet nodig.
De performance is inderdaad niet het belangrijkste, maar een DX11 sticker op de computer kan je beter verkopen. De meeste consumenten denken nog steeds: hoe hoger, hoe beter.

[Reactie gewijzigd door jean willem op 15 december 2009 18:35]

De meeste consumten kopen geen kaart van €200+, dus op de huidige generatie heeft die dx11 sticker nog niet zoveel nut;).
Inderdaad de meeste consumenten kopen een laptop tegenwoordig, veel al goedkoop model met een intel igp. En alle bedrijven die pc's hebben staan gebruiken vaak ook igp van intel, voorheen vaak een via, maar weet niet of die nog meedoet, dus denk dat die markt nu ook overspoelt is met intel igp. Kleine notebooks met atom die veelal met een intel igp zijn geleverd. Allemaal markten die vrij groot zijn en waar 3d prestatie niet voorop staan, en direct11 al helemaal niet.
Ik zeg toch niet voor niets dat de performance niet uitmaakt ;). ATI heeft al vrij snel(Q1 2010) low end DX11 kaarten klaarliggen.

De goedkoopste HD5xxx kaarten zijn al onder de 100 euro in de PW. Een HD5770 kan je makkelijk vinden voor €150 euro en dan ben je helemaal het mannetje met die kaart.
Alleen denk ik niet dat bedrijven uberhaupt op zoek zijn naar computers met een aparte GPU; een integrated GPU scheelt behoorlijk op de prijs en de meeste (vooral grote) bedrijven zullen als het al om performance gaat eerder afgaan op 'Quad Core' dan op het label 'DirectX 11'.
Alsof er ooit een DirectX 10 sticker te vinden is. Dat vinden de fabrikanten al te ingewikkeld voor hun klanten(en terecht)
@beer

24 miljoen kan bijna overigens niet kloppen, al zouden ze maar 50 euro vangen dan nog kom je op 1.2 miljard (!) uit, en dat haalt heel amd incl processoren nog maar net....

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 15 december 2009 21:10]

50 euro per verkochte chip?
Dat zou sterk zijn als je ziet dat de meeste 780G moederborden onder de 70€ verkocht worden.
Het is maar over welke markt je het hebt. De GPU-markt in zijn algemeenheid: ja, intel is de grootste. De mid-range en high-end GPU-markt: daar heeft intel helemaal geen producten voor. Dat zijn twee markten die niet met elkaar mengen: iemand is op zoek naar een basis-pc (met IGP o.i.d.) of naar een game-pc (met dikke graka) en iemand die naar een van de twee op zoek is zal echt niet de ander nemen.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 15 december 2009 15:25]

Er zijn anders genoeg mensen (misschien wel het grootste deel) dat helemaal niet op zoek is naar iets, maar gewoon een pc willen. Veel van deze pc's hebben geen IGP maar een low-end losse grafische kaart. Dan heb je natuurlijk ook altijd nog de mensen die zich een oor aan laten naaien door de verkoper en thuiskomen met een gruwelijke gamersbak zonder dat ze er erg in hebben :Y)

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 15 december 2009 16:11]

Of andersom, mensen die denken dat ze een godbak hebben en in feite met een gecastreerd systeem zijn afgescheept.
Maar de mensen voor wie een dikke game-pc met dito graka te hoog gegrepen is maar toch af en toe een spelletje willen doen zullen met een standaard igp niet tevreden zijn. Die zijn het beste af met een discrete graka uit de budget of midrange-klasse. Wat betreft de notebooks, daar valt de gpu meestal niet te vervangen en juist daar is Intel met zijn GMA500 en GMA 4500HD in opmars.
Begrijp ik het dus goed dat er van de +/- 20 miljoen discrete GPU's die sinds de introductie van de HD5870 zijn verkocht er maar 800.000 nieuwe AMD chips hebben? En zo ja, mag ik dit bar weinig vinden? Ik zie nog niet echt in hoe AMD hier trots op kan zijn eigenlijk. Of misschien zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Omdat de rest Intel zal zijn + een klein aandeel van Nvidia.
Voor hetzelfde geld zonder de HD5*** serie hadden ze er maar 300.000 kunnen verkopen.
Dit staat natuurlijk ook in verhouding voor de doelgroep, de main massa koopt niet eens is kaartjes van 50+ euro

Dus mag je zeggen dat 800.000 toch netjes is.

van de Bron:
Vendor Q409 Q309 Growth Qtr-Qtr Q408 Growth Yr-Yr
AMD 19.8% 18.4% 30.2% 20.6% 3.1%
Intel 52.7% 51.1% 25.2% 49.4% 14.6%
Nvidia 24.9% 29.2% 3.3% 27.8% -4.0%

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 15 december 2009 15:11]

Een KLEIN deel Nvidia??...een groter deel dan ATI :P Namelijk 29.2% tegenover 18.4% Hoe kan het eigenlijk dat Nvidia nog steeds beter verkoopt dan ATI, terwijl voor de meeste mensen een ATI-kaart al een tijdje de beste koop is? :S Heeft Nvidia betere OEM deals?

@Blastpe: Ohja, ik ging er vanuit dat dat Q2 was.. Nouja, dan veranderen de getallen, maar het idee blijft hetzelfde: Nvidia 5% meer marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 16 december 2009 07:23]

Lezen is ook een vak. Het is ATI 19.8% en nVidia 24.9% (in Q2 nog 29.2% dus een dikke 4% markt verloren in Q3)
@ hammer Die cijfers zijn van Q3 (niet Q4 want die is nog niet afgelopen) Toen was de HD5000 serie nog niet eens geintroduceerd.

[Reactie gewijzigd door Blastpe op 15 december 2009 21:00]

Yep,...Veel Laptops, desktops en mediacenters, van de grote systeembouwers (HP DELL ACER etc) voor de consumenten markt hebben ATI en NVIDIA.
Maar dus blijkbaar meer NVIDIA.

[Reactie gewijzigd door YVG op 15 december 2009 20:07]

Dat is denk ik de reden, men bouwt ATI in bij AMD systemen (en dat zijn er niet zoveel) en nVidia bij Intel-systemen (als intel's igp niet krachtig genoeg is).

Daarnaast is er een categorie Linux-gebruikers die nVidia prefereert vanwege de compatibiliteit. Volgens mij worden over een half jaar ATI-GPU's interessanter als de nieuwe distributies de volgende kernel, 2.6.32, gaan gebruiken. nieuws: Verse Linux-kernel biedt grafische versnelling voor Radeon-kaarten
Dan ga ik er ook over denken om een R600 graka te gaan halen (of een R700 voor de prijs van een R600).

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 16 december 2009 15:08]

Je hebt deels gelijk. Echter, je moet naar 't 4e kwartaal kijken, en dan zie je dat nvidia 4% minder verkocht heeft dan in het 3e kwartaal - 24,9 nvidia tegenover 19,8 van ati.
Fanboys denk ik, en meer reclame.
De kracht van goede reclame. <diepe stem>nVidia, the way it's meant to be played!</diepe stem>
Van de bron: 20.34 miljoen AIB units verkocht (dus discrete GPU's). Die heeft Intel niet. Wel heeft Intel inderdaad het grootste marktaandeel in alle verkochte GPU's, maar de totale markt is niet 20.34 maar 119.45 miljoen units.
Zijn er iig 800.000 dx11 kaarten meer dan nVidia verkocht heeft :) .Je moet niet vergeten dat dit high/mid-end kaarten zijn.Het overgrootte deel van die 20 miljoen zijn lowend kaarten
Ja: het zijn 'geleverde GPU's', niet discrete GPU's zoals jij zegt. Dus ook de GPU's in mobiele apparaten en simpele OEM-bakkies tellen mee. Dan doet AMD het met zijn mid- tot high-end producten (waar absoluut gezien meer marge per product op zit) goed. Ik neem aan dat door het wegvallen van echte concurrentie van Nvidia het marktaandeel ook flink is gestegen, maar die cijfers laten dus nog even op zich wachten.
Sorry, maar ik kan wel lezen hoor. ;) Er zijn twee rapporten van JPR, 1 over de AIB (add-in board, dus discrete GPUs) markt en 1 over de algemene GPU markt. Voor de AIB markt is er sprake van 20.34 miljoen verkochte "units", voor de algemene GPU markt is er sprake van 119,45 miljoen units.
Begrijp ik het dus goed dat er van de +/- 20 miljoen discrete GPU's die sinds de introductie van de HD5870 zijn verkocht er maar 800.000 nieuwe AMD chips hebben? En zo ja, mag ik dit bar weinig vinden?
Geen van de betreffende CPU's is het hele 4e kwartaal beschikbaar geweest. De alleeerste 5xxx kaart is pas in oktober gereleased en de rest nog later.
Verder ontbreekt nog een belangrijke categorie 5xxx kaarten namelijk de echte budget range die rond de 75-85 euro ligt of zelfs nog lager die vooral in de aantallen statistieken flink meetelt

Bovendien worden veel van die 20 miljoen GPU's verkocht via OEMs en er zijn nog nauwelijks OEM configuraties met 5xxx kaarten beschikbaar. Deze komen altijd wat later beschikbaar.
De vraag is hoeveel ze er hadden kunnen verkopen als ze bij TSMC geen problemen hadden.
Ja want volgens mij zijn die kaarten nog steeds niet volop leverbaar en komen ze nog steeds maar mondjes maats beschikbaar.
Kom sommigen zitten idd nog altijd met lange wachttijden bij sommige shops maar gemiddeld moet je toch niet langer wachten dan 2weken.
Je kan ze ook meteen hebben. Ofwel door vl te veel te betalen ofwel door vele winkels in de gaten te houden en snel zijn als er stock is.
Nou, ik heb mijn kaart nu ongeveer 5 weken geleden besteld en ik heb de mededeling gekregen dat hij er ongeveer begin januari zal zijn. Ze wisten echter nog steeds niet zeker of er dan voldoende voorraad is. :?

Daarom verbaas ik me toch over de grote hoeveelheid verkochte kaarten, zal ATi wel blij mee zijn :)

[Reactie gewijzigd door phpn3rd op 15 december 2009 17:40]

Mja je hebt de passieve aanpak bestellen en wachten. Of je kan er echt op gaan jagen en dan heb je ze heel snel :)

Ik moet zeggen dat ik in die 10jaar meer paper launches of halve paper launches heb gezien dan kaarten die ogenblikkelijk in voorraad klaar liggen voor iedereen. Zeker bij nieuwe series heb je geheid leveringstekorten.
Je moet inderdaad wat actiever achter die kaarten aan zitten: ik had op 23 september een 5870 besteld. Na 10 dagen kreeg ik ook te horen dat het nog lang zou gaan duren, toen ben ik naar een andere shop gegaan en die had hem wel op voorraad. In de eerste week van oktober had ik m'n 5870, voor 320 euro.
Het is knap lastig een productie lijn op te zetten voor een highend videokaart waarbij een extreem hoge initiele vraag is.

800.000 high-end gpu's in 2 maanden vind ik best wel veel. Mensen met high-end configuraties zie je al best vaak beschikken over een 5870 kaart.

Na bestelling had ik binnen 1 week overigens me kaart binnen, gezie nde ondertaande reacties maak ik daar kennelijk een aantal mensen toch wel jaloers mee. Misschien nog erger als ik meedeel dat ik de normale 350 euro voor betaald heb en de kaart een echt grote vooruitgang is ten opzichte van de vorige generatie die toch moeilijk als traag te bestempelen was }>


Met een productie van 400.000 stuks per maand kan het even duren voordat iedereen een directx11 kaart heeft:-) Het zijn grote aantallen, maar er zijn gewoon heel erg veel mensen die een 5870 kaart willen hebben en wel het liefst voor de kerstvakantie nog.
Vraag 10+ miljoen, aanbod 400K/maand hmm.... even wachten dus

[Reactie gewijzigd door basb op 15 december 2009 20:00]

Dus dat vormt dan zo'n beetje <0.1% van alle computers welk uitgerust is met een DirectX 11 kaart :p. Ach, het is een start ;).

Zal nog wel even duren voordat DirectX 11 mainstream wordt, zeker aangezien er over het algemeen weinig must voor is op het moment voor de consument om nieuwe hardware aan te schaffen. >70% zit nog vast aan DirectX 9 hardware...
Misschien < 0,1% van alle computers maar misschien wel 1% van alle computers waarvoor spellen worden gekocht en misschien wel 4% van de computers waarvoor grafische zwaarste spellen gekocht gaan worden in het komende jaar.

En aan het eind van 2010 ligt dat percentage zeker 5-6 keer hoger.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 15 december 2009 14:35]

De drempel om van DX9 naar DX10 te gaan is dan ook veel groter dan de stap om naar DX11 te gaan dus dat is niet helemaal te vergelijken. In de eerste plaats omdat DX10 niet veel toevoegt t.o.v. DX9 (in screenshots is vaak het verschil niet eens te zien en het kost meestal merkbaar performance), DX11 is zeker een verbetering als je tesselation ziet of de performancewinst die ermee gehaald kan worden. Het concept is dus al veel intessanter, voor de consument, maar ook voor de game-programmeur die DX11 dus sneller zal gaan gebruiken. Tweede punt is dat DX10 alleen kan met vista of w7, waar veel mensen lang bij XP zijn blijven hangen en het met DX9 wel goed vinden. DX11 kan echter niet alleen op de nieuwe w7 (die veel populairder is dan vista tijdens de introductie) maar ook nog op vista, wat inmiddels ook al een behoorlijk marktaandeel heeft.

Zo.
ik heb een 9600gt van nvidia. die heeft niet eens 10.1 volgens mij. ik speel dacht ik ook altijd nog op directx 9 en windows xp :P
En nog bijna geen kaart beschikbaar.. ik wacht nog steeds op het beter beschikbaar worden van de 5870 Vapor-X van Sapphire..

Ik wacht wel mooi tot de kaart beter beschikbaar wordt en de prijzen fatsoenlijke vormen hebben aangenomen.. niet zoals de 575 euro waarvoor hij een paar dagen terug bij 4launch op voorraad was.. crimineel vind ik dat gewoon..
Dat is niet crimineel.
Dat is gewoon een geval van vraag/aanbod(marktwerking)
Vergeet niet dat webwinkels met enorm kleine marges werken.
Nu kunnen de webwinkels cashen en ik neem ze dat niet kwalijk, je kan namelijk ook gewoon een tijdje wachten met aanschaf van een kaart. Je bent er zelf bij als je zo'n kaart immers wilt kopen.
En als koper weet jedat je nu er een schaarste is de prijzen enorm verhoogd worden dat is met zo goed als alle producten in de wereld zo
In het geval van Videokaarten is dit niet anders
ATI kan hier zelf helaas niets tegen doen want die geven enkel de advies prijs op.

Dat er mensen zijn die dit geld neer leggen omdat ze persee nu zo'n kaart willen hebben of een 5970 die ik ook al bij bepaalde webwinkels voor boven de 650 euro zag tja dat moet ieder voor zich weten. Die keuze maak je of je wacht gewoon enkele maanden
Ik wacht gewoon tot volgend jaar als alles weer beter leverbaar is en dan gaan de prijzen enorm hard omlaag. :)

[Reactie gewijzigd door pino85 op 15 december 2009 14:35]

Laat ik me zelf anders formuleren. Ik vind het geen klasse uitstralen als een webshop dit soort buitensporige prijkaartjes aan zijn handelswaar hangt.. de webshops waar ik altijd mijn hardware bestel zie je dit ook niet doen. Dit geeft toch een signaal van degelijkheid af tegenover van de maffia prijzen die andere webshops rekenen

[Reactie gewijzigd door Cidious op 15 december 2009 19:04]

Welkom in de echte wereld.
Zoals ik al zei dit gebeurd op elk vlak in elke tak met zo goed als elk product als er enorme schaarste is en de vraag enorm groot is
Dit heeft mijn ziens niets te maken met een signaal wat men bij de webshops wil afgeven.
Het is gewoon zeer logisch dat men dit doet.
Wil je die kaarten nu hebben dan betaal je bij bepaalde webwinkels( het meren deel) een prijs die hoger is dan de gemiddelde prijs. Dit word al helemaal extreem hoger als ze 1 van de 5800 serie kaarten of 5900 serie kaarten op voorraad hebben

Over het etische punt tja, natuurlijk is het niet leuk maar we moeten wel realistisch blijven
Zelf zou ik het namelijk ook doen als je paar 5870 kaarten op voorraad hebt en er honderden mensen zijn die er 1 willen en daar voor flink willen neer leggen, wie zou het niet doen vraag ik me bijna af.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 15 december 2009 23:27]

Ik zal ook niet snel meer bij alternate bestellen want die hebben dit soort prakijkten, kijk marktwerking enz. ok, maar alternate heeft volgensmij gewoon connecties, netwerken (lees vriendjespolitiek) dat ze meer en sneller spullen krijgen dan andere webshops.
Of je leest je een beetje beter in. Alternate zit verspreid door heel Europa en heeft tevens een eigen distributie centrum genaamd "Wave-Computers". Zij kunnen dus sneller en veel groter inkopen dan vrijwel elk andere nederlandse of belgische webshop. Dat is dus ook de reden dat Alternate vrijwel de enige is die deze kaarten relatief vaak op voorraad heeft vergeleken de andere shops. Dat zij dan ook nog een veel hogere prijs vragen staat ze uiteraard vrij, er is een enorme vraag naar die kaarten en een klein aanbod. De kern van het kapitalisme is nog steeds geld verdienen.
Helemaal mee eens.
Dit is dan wel over de hele wereld, wat is het aandeel daarvan in nederland?
Ja ik had het al gelezen op HWI, maar da's even goed nieuws voor AMD, hebben ze zeker nodig in deze tijd. Maar mensen, zn erge paperlaunch was het toch ook weer niet? Ik bedoel in 2 maanden 500.000 57xx verkocht, en in 2 en een halve maan 300.000 58xx/59xx, maar veel mensen besteden ook geen 200/300/600 euro aan een videokaart..
Kun je nagaan hoeveel kaarten er zullen worden uitgeleverd als DX11 de standaard word (dus niet meer in het beginstadium wanneer er geen games zijn voor DX11, zoals nu)!
Er zijn dus al games voor.
Voor DX10 zijn er ook nog steeds weinig games, zal me benieuwen hoe lang dat nog gaat duren bij DX11...
Pas als er echt geen PC's meer zijn met XP. Vista tellen we even niet mee, de PC's met W2K die nog niet vervangen waren door XP versies (dus uit 2002, 2001) zijn vorig jaar vervangen door Vista PC's, dus dat is te verwaarlozen. Mensen die de laatste 3 jaar een PC kochten kozen wanneer mogelijk nog steeds voor XP.

Verwacht dus dat XP-PC's nog tot 2012-2014 in de meerderheid zullen zijn t.o.v. W7.

Game-makers zullen waarschijnlijk grotendeels DX10 overslaan. Vista wordt verhoudingsgewijs weinig gebruikt en valt te upgraden met DX11 Er is dus geen enkele reden voor Game-makers om nog specifiek DX10 games te maken. Zoeken ze een grote doelgroep dan blijft het DX9c aangezien DX10 niet voor XP uit komt.
(Microsoft verbergt dit door enkel DX8 en DX9c als aparte download aan te bieden, daarnaast bieden ze alleen een SDK, Resistributable en een End-User Runtime aan die voor Vista en Win7 de meest recente DirectX 11 installeert en voor XP gewoon 9c Richten ze zich op de gamers die wel Vista of 7 hebben, dan zullen die DX11 hebben, en brengt men dus een DX11-game uit. Uiteraard moet het dan wel een game zijn waar DX11 iets aan kan toevoegen.