Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Microsoft Game Studios heeft een overeenkomst gesloten met Havok, waardoor de uitgever alle onderdelen van de Havok-engine voor zijn titels mag gebruiken. De twee partijen werkten in het verleden al veelvuldig samen.

Havok-logoDankzij de overeenkomst kunnen de ontwikkelaars van Microsoft Game Studios te allen tijde gebruikmaken van physics-, animation- en behaviour-producten van Havok. De Havok-engine wordt onder andere in Fable II, Halo Wars en Banjo Kazooie: Nuts and Bolts gebruikt. In het verleden werd de technologie al toegepast in titels als Halo 2 en 3 en Age of Empires III.

"Microsoft is al zeven jaar lang een trouwe klant van ons en we zijn blij dat al zijn studio's nu toegang krijgen tot alle Havok-producten, waaronder het nog uit te brengen Havok Cloth en Havok Destruction", zei Havok's managing director David O'Meara tegen MCV. "Als toonaangevende uitgever willen we de best mogelijke gameplay-ervaringen bieden op de Xbox 360 en de pc. Er is geen twijfel over mogelijk dat Havok Microsoft Game Studio's daarbij helpt", aldus Microsoft-business manager Jason Mangold.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Das een mooie scoore voor Havok, is dat nu eigendome van Nvidia of heb ik dat verkeerd?

Hoe dan ook Havok zal aardig wat geld binnen halen op deze manier en dus nog meer tools kunnen bouwen die het maken van games makelijker en dus goedkoper maakt. En dat betekend weer dat er meer tijd besteed kan worden aan het verbeteren van de games en de game play zonder dat de graphics er onder hoeft te lijden.
Havok is eigendom van Intel.

De tegenhanger Ageia die de Physix kaart maakte is eigendom van nVidia. Het is dus te hopen dat nVidia nu eens opschiet met het gereedmaken van de driver die via CUDA Physix gaan emuleren voor de GeForce8/9/GTX kaarten.

AMD/ATi heeft ook een licentie op Havok, en optimaliseert dus al hun GPU drivers ervoor, en aangezien Larrabee nog even op zich laat wachten heeft AMD/ATi nog eventjes een periode waarin hun voordeel hiermee behalen.
CUDA emuleert geen "PhysX", PhysX heeft een module die berekeningen via CUDA kan uitvoeren ipv via de CPU of PPU. En het is natuurlijk wachten op de release van deze module.
Die is al gelekt sinds gisteren. Ik zit hier met PhysX acceleratie UT3 te spelen op een 8800GTX.
Nvidia GeForce 177.79 + Nvidia PhysX 8.07.18

http://www.google.be/search?q=PhysX+8.07.18
Ik dach dat de 88xx kaarten nog geen support hadden hiervoor?
Na installatie van de nVidia Geforce 177.79 driver (voor Windows Vista, kijk hier)en de PhysX 8.07.18 driver hebben deze zeker wel support.
Ik speel hier met die twee drivers gecombineerd spellen met veel stabielere framerate, die vaak ook nog eens hoger is (soms wel 30 FPS, lijkt weinig, is veel als je eerst op 30 FPS speelde of lager speelde).

Let wel op dat de 177.79 drivers nog beta zijn!

[Reactie gewijzigd door EDIT op 7 augustus 2008 17:02]

Ik vind de Havok physics engine niet echt geweldig...

Zoals met crysis blaas je en half gebouw op tot zodat er maar 1 pilaar staat maar dan hangt het hele dak er aan op of zo... Dat soort kleine dingetjes zijn best irritant als je in een spel zit.
Ik vind jouw voorbeeld eigenlijk een beetje sumier....Havok wordt gebruikt voor o.a. Company of Heroes, The Elder Scrolls IV: Oblivion, Saints Row, Halo 2, BioShock, Nintendo's Super Smash Bros. Brawl Age of Empires III StarCraft II en Diablo III.
Dit noem ik echt wel goeie titels (buiten SC2 en Diablo3 want die moeten nog uitkomen) en daarmee laat Havok wel zien dat het zeer gewaardeerd wordt door programmers. Dat jij het irritant vind wil niet zeggen dat het niet echt geweldig is.....
Havok word ook gebruikt in het opkomende spel Wolfenstein, wat gemaakt word door Raven Software in samenwerking met id Software en Activision.
Je vergeet de grootste titel: de hele Source engine, Half-Life 2 + alles wat er op gemaakt is :)
Ik zeg ook niet dat de spellen die er mee gemaakt zijn slecht zijn...
Maar ligt hem dat aan Havok zelf, of aan de level-designers die aangegeven hebben hoe die twee onderdelen met elkaar verbonden zijn? Voor zover ik weet / kan zien zijn de gebouwen in Crysis gewoon uit een stuk, totdat er iets tegenaan komt - pas vanaf dan wordt de physics engine losgelaten op die onderdelen. Als er onderdelen zijn die niet direct of indirect beinvloed worden van buitenaf (wat goed mogelijk is), slaat de physics engine niet aan en krijg je dat soort effecten.

Lijkt mij tenminste.
Nee, in Crysis als je een huis bouwt wat kapot kan, moet je aangeven waar het kan breken enz. Beetje raar, maar het gaat niet allemaal automagisch.
Crysis heeft toch z'n eigen physics engine...?
Havok is door Intel gekocht.
Erg mooi is dat mensen die graag met XNA stoeien een gratis Havoc licentie kunnen nemen voor niet-commercieel gebruik EN ook nog gratis tot spellen van 10,- per stuk. Leuk voor je eigen Xbox-Live Arcade gamepje :).
Dat is zeker leuk! Linkje? :)
Havok wordt ook gebruikt in een aantal wii titels, ik vind het niet onaardig hoe het in Brawl gebruikt wordt.
Volgens mij zit het ook in Soul Calibur 4 en Battlefield Bad Company en daar ziet het er wel gaaf uit hoor ;-)
Battlefield Bad Company draait op Frostbite engine van EA Digital Illusions CE en Soul Calibur draait inderdaad wel op Havok :) Niet dat Frostbite minder is hoor :D
Oeps my bad! Heb hem net nog even aangezet, en je hebt gelijk!
Zo ver ik kan zien heeft FrostBite geen physics engine. Althans, er word nergens over physics gesproken, alleen over realtime 3d rendering, en nog een paar andere dingen. Dat een object stuk ken impliceert niet dat het met een eigen physics engine gedaan word, alleen dat er de mogelijkheid is in de engine om 3D assets stuk te laten gaan.
Wordt nog een leuke strijd tussen nVidia PhysX en de Havok engine :9~

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True