Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Online co-op is niet mogelijk met de versie van Fable II die op 24 oktober in de winkel verschijnt. Er is dan echter wel een patch beschikbaar die de optie alsnog aan het spel toevoegt.

Fable II boxart fpaOp het forum van ontwikkelaar Lionhead maakt community manager Sam bekend dat er een patch beschikbaar is die online co-op aan Fable II toevoegt. De patch is klaar en Lionhead heeft hem ter goedkeuring naar Microsoft gestuurd. Als die het groene licht geeft, is de patch op 24 oktober beschikbaar; dat is de datum waarop het spel in de winkel verschijnt. De patch zal automatisch gedownload worden als het spel voor de eerste keer gespeeld wordt.

De afgelopen maanden is veel te doen geweest om de co-op-optie van Fable II. Peter Molyneux, de geestelijk vader van het spel, kondigde de optie in februari 2008 aan, maar er doken al snel berichten op dat Lionhead moeite had om de optie op tijd klaar te hebben. Een maand geleden werden die geruchten officieel, toen Microsoft bekendmaakte dat bij de lancering co-op alleen lokaal te spelen zou zijn en dat de online-optie later toegevoegd zou worden. Kennelijk verliep de ontwikkeling van de patch sneller dan Microsoft verwacht had.

Molyneux blijft ondertussen goed voor opvallende uitspraken. Begin september liet hij al weten dat hij Fable II zelf een 9 zou geven, als hij het moest beoordelen. Nu heeft de oprichter van Lionhead een oproep rondgestuurd waarin hij reviewers vraagt het spel te laten spelen door mensen die juist onervaren zijn in het spelen van games. Ook Tweakers.net heeft de brief ontvangen. In de woorden van de bedenker van het spel: "Ik wil je om een gunst vragen - we willen met dit spel niet alleen ervaren gamers als jouzelf aanspreken, maar iedereen. Dus alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft, zoek iemand die geen games speelt, kijk hoe die speelt en hoe zijn of haar wereld eruit komt te zien, want ik denk dat je het unieke van het spel alleen kunt beoordelen als je die verschillen ziet." In dezelfde brief spreekt Molyneux al de hoop uit dat de co-op-patch beschikbaar is in de week na de lancering. Dat wordt nu wellicht al direct bij de introductie.

Fable2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Eigenlijk vind ik dit een geweldige brief van Molyneux, die alleen maar valt te respecteren, want in gamer kringen, ook bij reviewers (wil niet zeggen dat dat bij t.net ook het geval is), is men soms elitair. Zeker in deze tijd van de "feel good" games, en de Wii, is het van belang dat spellen niet alleen door een ervaren reviewer, maar ook door de doelgroep, met de ervaren reviewer als (stille) observant bekeken worden.

Ik denk dat, gezien de brief van dhr. Molyneux, dat Fable II wel eens écht goed kan zijn. De preview had het er al over dat er een "korreltjes zand" spoor wat in en uitgeschakeld kan worden zal worden gebruikt voor quests/missies, en het gebruik van een hond als HUD, en die hond die dan ook nog eens slim is en getraind kan worden, is natuurlijk helemaal geniaal.

Je zou het haast een next-gen UI kunnen noemen ;). Dit spel zal dus waarschijnlijk de ervaren gamer aanspreken (het spreekt mij aan, en ik denk dat ik mezelf ervaren kan noemen gezien mijn geschiedenis), ALS de speler van "feel good games", zoals m'n zus die een Wii heeft gehaald omzichzelf mee te vermaken in haar studentenhol, of mijn vader, die z'n eerste spel aanraakte in Wii Sports, maar vervolgens ook lol erin had om met het Wii Wheel te gaan racen.

In een regel: Een game met een verhaal voor alle gamers, ervaren en onervaren. Geen "enge" UI en termen als "HP" "Phoenix Down" en duizenden menu's. Ik heb m'n vader wel eens Lost Oddysey laten zien, en hij werd BANG van alle termen die er in zaten.
Ik hoop echt dat Fable 2 heel goed gaat worden, ik heb ook de afgelopen dagen ook de fable 2 theme (gratis te downloaden) in me hoofd zitten. Ook de Lionhead Video Diaries zijn leuk om te kijken.
Ik vind zijn brief een beetje raar, het lijkt wel een smeekbede om toch vooral te kijken naar de verschillen, en niet naar hoe een gamer het spel beleeft. Dat is op zich al raar, want iemand die niet gamed, gaat Fable II toch ook niet spelen?

Als alleen de verschillen tussen een onervaren en een ervaren persoon belangrijk zijn, moet ik mijn verwachtingen van het spel naar beneden bijstellen ben ik bang, anyone?
Je vergeet het relatief nieuwe genre "feel good games", die een voorheen onaangesproken groep aan de games heeft gekregen, IPV alleen de (huidige) 20-ers en 30ers en de huidige jeugd.

Met die mensen, en een heleboel meer, is er door de gameproducenten wereld een schokgolf van realisatie gegaan die ze heeft laten realiseren dat gebruikersvriendelijkheid een grote rol moet spelen. Getuige het gebruik van een hond als een groot deel van de UI in dit spel.

Hoewel er gebruikersvriendelijkheid in het spel zit; wil dat >NIET< zeggen dat dat afbreuk moet doen aan de kwaliteit van het spel. Het is toegankelijker, waar, maar het zal zeker nog de diepgang kennen van een goed verhaal, en lastige quests/missies, moeilijke bazen, en een hoge aanpasbaarheid.

Maar in plaats van Pauze ==> blader naar juiste scherm ==> Customize ==> Hair ==> werk gecompliceerde UI af; kun je bijvoorbeeld gewoon in een stadje een kapperszaak binnenlopen. Makkelijk.

En in plaats van een gecompliceerde map in het select-menu, met tig iconen en een legenda ernaast, heb je een spoortje stof wat je kunt volgen, of je kan achter je hond aan rennen. Kleine dingen, die een spel speelbaar maken. Sure, je zal het [i][ook/i] wel op de "moeilijke" manier kunnen doen, maar hey, mijn pa kan nu ook zijn figuur ander haar geven, en hoeft z'n kop niet te breken over 200 statistieken.
Misschien bedoelt hij dat als je ervaren gamers aan het spel zet andere dingen zullen opvallen dan bij onervaren spelers. Stel je voor dat je een systeem maakt waarbij mensen in het spel je hulp bieden als je een tijdje doelloos rondloopt. Een ervaren gamer zou dit compleet kunnen missen in het spel. Of veranderingen in het startgebied als je daar lang blijft, die een ervaren gamer niet opmerkt omdat hij er na 15 minuten al weg is. Dan zou je als reviewer kunnen zeggen dat er weinig verschil in de verhaallijnen zit, terwijl je slechts het topje van de ijsberg gezien hebt.
Ik weet niet waar de maker op doelt met zijn brief, maar ik weet wel dat het een heleboel scheelt of je een groep programmeurs iets laat beschrijven, of iemand van marketing laat meedenken. Sommige groepen mensen zien bepaalde eigenschappen en kwaliteiten anders dan anderen. Wat voor de een te suf voor woorden is en het beschrijven niet waard, kan voor de ander de reden zijn iets te kopen.
Gaat ook om de omgeving die op de speler reageert, op wat hij doet.
Een niet gamer zal waarschijnlijk andere handelingen doen met de NPC's, waardoor de wereld er totaal anders uit komt te zien
Als nog maar de helft van Molyneux zijn verwachtingen ook goed in het spel komen, hebben we al een dijk van een spel om ons mee te amuseren.
Ik vind het woord "patch" afbreuk doen aan de kwaliteit van het spel. Patches zijn om stukke software op te lossen.
Noem het alsjeblieft een "uitbreiding" ofzo...
Op zich is het woord 'patch' wel correct, maar ik ben het met je eens dat het toch een negatieve bijklank heeft. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat de co-op functionaliteit gewoon bij het spel hoort, dan is uitbreiding wel een beetje geforceerd.

Als ik aan de pr tafel zat zou ik standaard de 'patches' omdopen tot 'updates'.
In de gamesindustrie is patch ook gewoon bruikbaar voor zaken als extra content. Zo zijn alle content-uitbreidingen van World of Warcraft die géén expansion zijn ook gewoon patches.
Mwah vind ik niet. Vaak zijn er ook patches waarin features in komen te zitten waar spelers om vragen. Of n betere balans. :)
Oke dat is wel beter ik kan niet wachten tot dat ik het spel in handen heb officeel dan.
anyways gameplay is wel relaxt
Is de release niet 24 oktober ipv 24 november? Heb er zin in in ieder geval, alleen wel erg kort op Gears 2. ;)
Oeps!!! Je hebt helemaal gelijk, spel ligt 24 OKTOBER in de winkel en niet pas 24 november. Hersteld... Thx voor de oplettendheid!
die op 24 november in de winkel verschijnt.
Moet dat niet 24 Oktober zijn?

Hoe dan ook een day-one-aankoop voor me. :)

Edit: Ben weer te laat :O

[Reactie gewijzigd door 50u1r34v3r op 10 oktober 2008 11:54]

Ik kan echt niet wachten tot deze game wordt gereleased. Ik ben koop nooit games en had de neiging om fable 1 aan te schaffen ik denk dat dat nu daadwerkelijk gaat gebeuren bij Fable 2. Wat een goed in elkaar gezette game. Ik heb alle preview filmpjes en bonus materiaal wat er op hun blog gezien, gelezen en dit wordt echt de beste game ever! In iedergeval voor mij!
Fabel 1 was erg leuk en uitgebreid neergezet, en een grote diversietijd aan opties

Game ontwikkelaar Lionhead blijft mij toch altijd weer verbasen.
Na mijn mening een studio die toch altijd wel opvalt vanwege de unieke manier van spelen en visie op games

Zelf gelukkig geen xbox meer in mijn bezit; maar deze game zou me er bijna weer een willen aanschaffen

filmpkes
Fable is ook beschikbaar op pc en in de xbox original catalogus op de xbox360.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True