Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Gameontwikkelaar Lionhead zal prioriteit geven aan het oplossen van de 'Monk's Quest'-bug in de rpg Fable 2. Door de glitch kunnen spelers niet verder met het hoofdverhaal.

Lionhead zegt op het forum op de hoogte te zijn van het probleem en dat de oplossing ervan prioriteit heeft. Het probleem doet zich voor met de 'Monks Quest'-missie in Oakfield als de speler de abt niet uit laat praten en eerst rond gaat kijken. Als daarna de abt weer wordt aangesproken, reageert deze niet. De speler kan daarna niet verder, omdat de missie onderdeel is van het hoofdverhaal en Fable 2 slechts één save-mogelijkheid heeft. Die enkele opslagmogelijkheid was bedoeld om de consequenties te ervaren van besluiten in het spel. Volgens de forumposting kan de bug voorkomen worden door de abt gewoon uit te laten praten.

De ontwikkelaar biedt zijn excuses aan voor het probleem en zegt dat de bug bij het testen door de mazen van het net is geglipt, vanwege de ambitieuze opzet en uitvoering van het spel. Het is niet bekend wanneer het probleem via een update wordt opgelost. Ook geeft Lionhead niet aan of bij een toekomstige patch voor Fable II gamers hun savegame gewoon kunnen voortzetten of dat opnieuw moet worden begonnen. Op het forum van Lionhead is ook een lijst met andere programmeerfouten in Fable II te vinden.

Ondanks enkele vervelende foutjes is het onlangs uitgebrachte Fable II door onder meer Tweakers.net bejubeld vanwege de vele mogelijkheden en de dynamische wereld.

Fable 2 Abbot Monks Quest

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Het zijn wel altijd bugs die voorkomen als je PRECIES dat doet. Nou is het hier nogal snel mogelijk dat je doorloopt terwijl er iemand tegen je aan kletst, maar bijvoorbeeld bij Zelda: Twilight Princess was het toch wel apart.
Daar moest je precies in die ruimte, op dat moment saven, en dan kon je niet meer door. Volgens mij hebben niet veel mensen hier last van gehad (zeker niet in mijn directe omgeving), juist omdat het zo'n specifieke bug is.

Hiermee wil ik trouwens niet beschermen dat het ok is dat er zo'n bug in zit. Dat kan gewoon niet, ook al moet je om 11 over 3 's middags tegen dat ene hekje aanlopen. Een bug is een bug en horen er gewoon niet in te zitten. (nog geen game tegen gekomen waar geen bugs/glitches in zitten trouwens..)
Het is gewoon onmogelijk om een programma of spel compleet bugvrij te maken. Simpelweg omdat programma's zo complex zijn tegenwoordig dat je jaren lang zou moeten testen wil je alle bugs en glitches eruit hebben. Dus helaas horen bugs er gewoon bij, maar een bug van deze orde waarbij je niet verder in t spel kan komen is idd wel een beetje slordig.
Ik kan me nog een tijdje terug op /. een verhaal van een beta tester herinneren. Die lui worden opgepikt ergens naartoe verzonden waarna ze letterlijk een tweetal maanden 24x7 aan het testen zijn. De ontwikkelaar verzorgt alle faciliteiten en na afloop worden ze weer buiten geet. Tijdens het test proces worden dan ook constant bugs eruit gehaald en weer nieuwe builds opgezet in de hoop dat dit meer zal oplossen. Uiteindelijke moraal van het verhaal dat beta testing bij verre na eigenlijk niet zo leuk is als dat het lijkt. Dat wetende is het ook niet ondenkbaar dat wanneer 20 man bv 2 maanden lang testen maw een kleine 10.000 uur wordt er getest dat er alsnog fouten erdoor slippen, of wie weet is het een bekende fout maar is het door de ontwikkelaars niet opgepikt of gewoon zoek geraakt.
Kijk naar de ontwikkeling van Windows/OSX/Linux smaken hoeveel updates/bugfixes die uitbrengen, een spel kan dan toch nooit in 1x goed zijn.
Dit soort vervelende bugs horen er inderdaad niet in te zitten maar bugs kunnen ook positief uitpakken. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Emergent_gameplay. Een leuk voorbeeld is de 'korean style' in GunZ waarin mensen door een bepaalde bug kunnen klimmen op muren door er op een bepaalde manier tegen aan te slaan met een zwaard. Tegen dit soort dingen heb ik geen bezwaar.
Dat wat jij noemt (uit GunZ) is meer een Glitch dan een Bug.

Naar mijn weten is het namelijk zo:

Bug: Een bug kan ervoor zorgen dat je gameplay-ervaring wordt stopgezet zodra je deze tegenkomt. Zo blijkt ook weer bij Fable 2, dat bij deze bug het hoofdverhaal niet kan worden voortgezet

Glitch: Een glitch is een fout in het spel/het geprogrammeerde die je kan gebruiken om je spelervaring positief te beÔnvloeden. Zoals het BXR-ing in Halo 2 (zie wikipedia-artikel van Tommy Sprat hierboven).

[Reactie gewijzigd door Devilpupp3t op 26 oktober 2008 15:28]

Ben het niet echt eens met je definities hier. Het zijn eigenlijk geeneens definities die objectief zijn. In je Glitch definitie zit een subjectief smaakje: "spelervaring positief beinvloeden". Wat dat ook moge zijn? Dat verschilt dus per persoon. Terwijl een glitch toch goed objectief aangewezen kan worden in een game.

Bug: onbedoelde werking in code die zichtbaar wordt voor end-users

Glitch: gameplay mechanisme in een game wat onbedoeld was.

Denk aan het skiien van het spel Tribes, of bunnyhoppen in UT, of gravity misbruik in HalfLife2. Veel glitches zijn door developers weer opgepakt om er GEBRUIK van te maken. Het skiien was een essentiele vaardigheid geworden in Tribes2, in UT2004 kon men nu ook van muren hoppen, etc.
dit is toch net iets anders denk ik, er zijn veel ongeduldige gamers die snel doorklikken, en tsja dan krijg je dit, het saven op een bepaald moment zal minder snel voor komen dan het snel door klikken van een event.
Zouden ze de review op Tweakers.net moeten lezen ;) daar staat toch al dat het uiterst zonde is om dit spel gehaast te willen spelen - zo blijkt maar weer!
De NPCs hebben dan ook echt heel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te zeggen. Volgens mij was de langste zelfs 2-3 minuten aan het kleppen voordat ik verder mocht.
En het is bij fable2 niet zoals bij een een andere RPG waar je stukken tekst kan skippen als je het gelezen hebt. Nee, je moet of allemaal uithoren, of allemaal skippen...
Bugs zijn onvermijdelijk.
Die enkele opslagmogelijkheid was bedoeld om de consequenties te ervaren van besluiten in het spel.
Lijkt me dus geen bug, maar gewoon een wijze les: wees altijd netjes en beleefd, en laat mensen uitpraten
:+
Precies, dat dacht ik ook al. Ik kan me wel voorstellen dat de abt niet meer met je wilt spreken als je zomaar wegloopt terwijl hij een verhaal aan het houden is! :+
tegenwoordig worden games in grote teams gemaakt, en je moet je bedenken wat 1 extra dag kost qua development...

100 man * E20/uur * 8 uur = E16.000 alleen al aan personeel PER DAG! Tel daarbij nog eens technische kosten en dergelijke, en dan weet je waarom uitgevers liever een spel een maand eerder uithebben...

Tuurlijk, bugfixing achteraf en patches in mekaar draaien kost ook tijd, maar een stuk minder :P

Niet dat ik hiermee de sub-par kwaliteit van games goedpraat, het is alleen begrijpelijk dat het gebeurt. Dat is een reden waarom ik zoveel respect heb voor bijvoorbeeld Blizzard die rustig een game langer in development houdt als er bugs in de game zitten. (En tevens de lange support van patches met balancing fixes e.d.)
Welke developer kost tegenwoordig nog 20 Euro per uur? 8)7

Zal meer tussen de 50 en de 100 Euro/u zitten voor loondienstslaven en boven de 100 Euro/u voor externe medewerkers :+
Hoeveel games hebben 100 man nodig om full time te developen? Hoogstens 20 maar meestal een groep van 1-3 artiesten, 2 geluidsingenieurs, 5 programmeurs en een projectleider. Als je meer mensen in een project steekt gaat de creativiteit omlaag en moet je elk uur in een vergadering gaan zitten (zeker met 100 man). Misschien EA die dat zo doet...
egt dat de bug bij het testen door de mazen van het net is geglipt, vanwege de ambitieuze opzet en uitvoering van het spel.
Wat een onzin. De bug is er tussendoor geglipt omdat de testers hun werk niet gedaan hebben, iets wat helaas steeds vaker voorkomt. Heeft geen moer met ambitie te maken. Net alsof Fable zo speciaal is, het is gewoon een stuk software met een bug erin die er voor release uit gehaald had moeten worden.

Beetje zure reactie misschien, maar ik baal ervan dat het tegenwoordig meer regel dan uitzondering is dat programma's half af op de markt gebracht worden. Op consoles viel dat altijd wel mee: Vingers omhoog als je echt serieuze bugs tegenkwam in je NES, PSX of PS2 spellen. Logisch dat die er vrijwel niet waren omdat de leverancier dan een dure recall op moest zetten. Sinds ze consolegames ook kunnen patchen gebeurt het echter steeds vaker dat het ook nodig is om ze te patchen. Toeval? No way.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 26 oktober 2008 15:03]

Denk er ook aan dat de spellen sinds die tijd een factor 10 groter zijn geworden !
En complexer !

Maar inderdaad, nu het gepatched kan worden, lijkt het alsof ze een stuk lakser zijn geworden
Echter is dit wel een heel simpele bug die er door slipt terwijl hij het spel kapot maakt. Misschien is het gewoon een boolean'tje die op 'false' blijft staan omdat hij alleen 'true' word als de speler binnen gehoorsafstand is als de monnik klaar is.

Je zou zeggen dat mensen die een paar uur op iedere mogelijke manier buiten het level proberen te komen door op willekeurige dingen te springen etc. wel zouden proberen of de dialogen werken.
Eerlijk gezegd vind ik dat de programmeur van deze actie deze bug al gezien zou moeten hebben...
De deadlines waarop uitgevers games willen uitbrengen zal ook korter zijn geworden doordat de games gepatched kunnen worden. Dus waarom lang wachten om een game te bugtesten terwijl je ook na enkele dagen een patch kan uitbrengen?

Games industrie draait op winst, en hier zitten voorwaarden aan.
deze bug had er niet in mogen zitten.
De gasten die de game eerst testen hadden gewoon even door moeten klikken of de pop niet moeten uitlaten praten.
Is puur natuurlijk dat een gamer een pop niet wilt laten uitpraten of door klikken..
Wie doet dat niet ?

Gewoon erg slordige.
Sommige fouten komen alleen onder bepaalde omstandigheden voor. Het is waarschijnlijk nog nooit gebeurt met andere poppen totdat een samenloop van omstandigheden dit veroorzaakt heeft

Qua game code mag het misschien perfect inelkaar zitten. Maar als de engine waarop ze bouwen zulke fouten/bug produceert moet ze er omheen programmeren of het stuk code totaal vervangen door iets wat misschien veraf efficient is of zelf fouten veroorzaakt. Maar dat doe je als bedrijf wanneer het duidelijk is dat in die omstandigheden een bug is.
Als het zo was dat iedereen gewoon doorklikte/overslaan dan zou het helemaal geen nut zijn om games te maken met voiceovers, want niemand zou er toch naar luisteren.
Maar in tegendeel, veel mensen willen ze juist wel afluisteren om het verhaal te kunnen volgen.

Daarnaast zijn er nog steeds die wel gewoon doorklikken/overslaan en ze hadden dan ook op deze manier de game moeten testen

@_Thanatos_
Dat zal niet gebeuren of net zoals de eerste nog 1 jaar of zoiets duren.
Het staat in ieder geval nog niet gepland zover ik weet.

ErikRedbeard hoopt van wel. :Y)

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 26 oktober 2008 18:14]

Dat is wel een ernstige zaak, ben blij dat ik hem liet uitpraten.
Zoals uit de lijst blijkt zijn er inderdaad meerdere fouten in dit spel, heb ook al een paar keer mijn hond zien verdwijnen in de grond en soms kan je bepaalde objecten niet met A selecteren terwijl dat wel in beeld staat.

Hadden ze maar de mogelijkheid voor meerdere saves in het spel moeten maken.
ik heb gelukkig ook geen last gehad van de glitch,
ik kan ook bevestigen dat die hond af en toe verdwijnt.. i het begin wel lachwekkend, daarna storend..
maar ik heb nog geen problemen ondervonden met het selecteren van objecten.
Hadden ze maar de mogelijkheid voor meerdere saves in het spel moeten maken.
Toch, als er meer savepoints zouden zijn, zou het veel minder ingrijpend zijn om een keuze te maken.
De bugtesters/ontwikkelaars vonden het verhaaltje blijkbaar zo leuk of interessant dat ze hem zelf nooit hebben doorgeklikt ;)
<gemiddelde tijd dat een spel 'af' is volgens de makers is ongeveer 3 jaar; per spel varierend. In die periode en van in het begin zou men met debugconsoles en betatesters moeten zien dat alles eruit is.. Tegewoordig gebruikt men de betalende klant als betatester en dit is iets dat ECHT NIET KAN volgens mij... Vb: Farcry2 is HET realistische spel van het jaar maar toch lopen de ventjes in MP er bij alsof ze gehandicapt zijn.
¨Ports van console naar PC maakt dit alleen nog maar erger..
Erg teleurgesteld in de gameindustrie van tegewoordig...
De ontwikkelaar biedt zijn excuses aan voor het probleem en zegt dat de bug bij het testen door de mazen van het net is geglipt, vanwege de ambitieuze opzet en uitvoering van het spel.
Ik geloof niet dat deze bug door het net van de mazen is gevallen, daar is deze bug (IMO) veels te kritisch voor. Ik denk dat men vanwege een tijdsdruk door iemand gewoon deze bug niet heeft kunnen oplossen, want als ik het door mij geciteerde goed lees, was men dus al wel op de hoogte van deze bug!
Hebben de developers het spel niet gespeeld? |:( Of luisteren ze het hele praatje zelf wel telkens af als ze het spel testen? Hoe kan je dit nou over het hoofd zien?
Overigens denk ik dat dit zo gefixt is en een excuses is zeer netjes, ken ook bedrijven die de bugs gewoon in het product laten zitten.
Iets met $aanspreekbaar_count = 20000? of 0?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True