Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Ontwikkelaar Lionhead, verantwoordelijk voor het nog te verschijnen Fable II, werkt al geruime tijd aan een volgend project. Hoofdontwikkelaar Peter Molyneux belooft dat zijn studio daarbij een heel nieuwe, verrassende richting op zal gaan.

Lionhead Studios"We zijn al een tijdje bezig met ons volgende project", aldus Molyneux in een interview met Gamesindustry.biz. "Het is een belachelijk ambitieus project, maar wel belachelijk ambitieus op een heel simpele manier", zo omschrijft de Britse ontwikkelaar nogal vaag. "Het gaat om iets heel anders dan wat ik tot nog toe heb gedaan, iets dat gamers niet van Lionhead zullen verwachten. Ik denk dat we veel mensen gaan verrassen."

Molyneux staat bekend om dergelijke uitspraken. Al ver voor de releases van Fable en Fable II kwam de ontwikkelaar met soortgelijke vage beloftes, die bij de eerste Fable overigens niet helemaal werden waargemaakt. Na de release van deze game maakte Molyeneux bekend geen informatie meer te zullen geven over zijn nieuwe games, om Fable-achtige teleurstellingen te voorkomen. Maar dat hield de ontwikkelaar niet lang vol.

In de aanloop naar de release van Fable II, die op 24 oktober plaats zal vinden, lijkt Molyneux nu bewust gas terug te nemen. In een interview met Official Xbox Magazine liet de hoofdontwikkelaar van de role-playing game, die exclusief voor de Xbox 360 verschijnt, weten dat er naar zijn mening nog een aantal zwakke punten in het spel zitten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Peter Molyneux heeft altijd al zo'n uitspraken gedaan, en alhoewel zijn spellen toch altijd origineel zijn hou ik er iig rekening mee dat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen die ze iedereen beloven.
Als iedereen dat zou doen, dan zouden ze inzien dat deze spellen gewoon geweldig zijn. Black&White 1 heb ik gewoon idioot veel gespeeld, B&W vond ik zelf wat minder, maar daar zaten ook genoeg vernieuwingen in. Fable 1 was erg leuk, en Fable 2 gaat nog beter worden.
En over dat nieuwe spel, tjah, het zal vast geweldig worden, en als het alleen al in de stijl van b&w en/of Fable is, dan koop ik hem denk ik wel. Echter hebben we aan zo'n vage uitspraken natuurlijk helemaal niets. Ik had niet anders verwacht van Peter, maar dit kan nog alle kanten op.
Persoonlijk vind ik z'n 'blabla' erg vermakelijk ;) Tuurlijk is het bekend dat je alles wat ie zegt met een korrel (of kilootje) zout moet nemen maar z'n visie op het maken van games is erg interessant.

Hij is meer een rationeel en filosofische gamedesigner dan bijvoorbeeld Shigeru Miamoto, welke echt als een kinderboekenschrijver werkt.

Het verschil is dat Molyneux met bestaande concepten (bestaande regels etc) werkt en deze aanpast totdat hij vind dat het revolutionair is. Een Miamoto daarentegen creert z'n complete eigen wereld.
Wat zou je krijgen als Molyneux en Miyamoto met elkaar gaan samenwerken? Dat is pas een interessante gedachte :P
Sjah ik blijf erbij dat als je niks over fable hebt gehoord en hem in eens voor je neus krijgt om te spelen vind je het een super leuk spel met maar 1 nadeel (te kort) :P

Zo vind ik het met de meeste Molyneux spellen, het komt gewoon omdat het zo ontiegelijk gehyped word maar als je (net zoals mij) er volledig buitenstaat en gewoon besluit ze te kopen bevallen ze altijd best :)
Meh, z'n leukste game was Populous, de laatste jaren (Eigenlijk sinds het geen bullfrog meer is) heeft ie voornamelijk een grote mond om daarna een matig spel af te leveren (Black&White, Fable).
Heeft hij ook aan Dungeon Keeper gewerkt? Dat was ook een leuk spel!
ja dat is van hem en ook theme hospital (en alle andere theme .x. games) is van hem,
Hmm belachelijke ambities op een belachelijk simpele manier...

Ambitie: best verkochte spel ooit.
Simpele manier: pong remake!
Zie plasma-pong (google)

Prachtige remake van het beste spel ooit, ze zijn molyneux voor.
Wees blij dat er tenminste iemand is met nieuwe ideeen. Petertje mag best een lange neus hebben maar hij maakt wel degelijk nieuwe game concepten en ik denk niet dat hij die ambitie heeft die je hier aangeeft.
Ik zelf heb Fable niet lang geprobeerd maar heb met B&W zeer lang (doelloos) lopen klikken. Dat AI bullshit verkoop praatje wat hij daarvoor hield prikte de meeste coders wel doorheen, maar desondanks was het best een aardige engine geworden.
Zo'n pong remake zie je sneller bij EA vandaan komen.
Fable viel tegen aan de hand van alle uitspraken die waren gedaan over wat er wel niet in zou zitten. Het spel zelf was echt superleuk, heel erg veel speelplezier aan beleeft ^^
Zowel het helpen van mensen als het uitmoorden van dorpen is erg leuk :Y)

Ben benieuwd watvoor iets ze hiermee bedoelen dat er in de maak is. Mja geduld is een schone zaak wat dat betreft :+
Ik heb Fable ook met veel plezier uitgespeeld, maar de replay-waarde viel erg tegen, terwijl dat volgens Molyneux wel een van de sterke punten was.
Zie ook 'black & white', dat met vergelijkbare quotes aangekondigd werd. Kwam ook niet helemaal uit de verf helaas.

Molyneux is helaas iets te overtuigd van zijn eigen (en dat van zijn Lionhead team) kunnen. Flinke korrel zout dus.
Lionhead ruleerd met hun games qua usability. Games zoals The movies en Black & White zijn echt briljant uitgedacht op het gebied van ingame menu's e.d. De spellen zijn daarom ook erg toegankelijk, wat dat betreft zijn ze imho beter dan elke andere gamestudio.
Lionhead heeft bij geen enkele game, behalve The Movies de beloftes waar gemaakt. Ik zou dus maar wachten tot de release tot je je de hype gaat geloven.

Ik vind het geweldig hoe Sid Meier het heeft aangepakt met Colonization: ze zijn pas begonnen met hypen enkele maanden voor de release. Peter Molyneux begint nu al een paar jaar voor de release.
Peter Molyneux begint nu al een paar jaar voor de release.
Ik denk dat hij vast al te vaak van zijn marketingafdeling en de pers zelf heeft gehoord om niet teveel te zeggen ("hypen"), om dat nog niet te weten.
Daarom heb ik sterk het vermoeden dat de man niet altijd goed weet, wat hij wel of nog niet mag zeggen tegen de pers. Hij komt een beetje over als een bevlogen kind die (te) veel leuke mogelijkheden ziet en zo hyper erover is dat hij te vaak zijn mond voorbij praat. Een typisch verschijnsel bij mensen die overlopen van de ideeen en hun potenties.

Toch is het wel zo, dat hij gelukkig altijd probeert originele games te maken. Dat zie je niet vaak meer in deze commerciele wereld _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 25 september 2008 14:00]

+mod

Hij lijkt me wel heeeeeeeel lastig om voor te werken :S
Deze quote geeft het antwoord al:
"It's certainly different to what you might think Lionhead would do. Or maybe not, actually, thinking about it, but I think we need look at this industry, and think about who our audience is, and that applies to this new game," he added.
Ze maken een MMORPG, maar dan op de Lionhead manier.
Op zich lijkt me een MMORPG a la Black & White inderdaad ENORM ambitieus maar toch ook best weer simpel. Je begint helemaal neutraal en naar mate wat voor quests je doet (evil of good) of wie en zelfs op welke manier je anderen in pvp bestrijdt pas je je character, je factions en gameplay aan. Je gebruikt net als Black & White mouse-gestures voor je casts ipv het klikken op een icoontje of een toets. Door andere spelers te recruteren in een "godenguild" bouw je genoeg collectief mana op om instances mee te doen en we zijn niet achter het helmpje van de eindbaas aan maar achter zijn spreuk. Het blijft natuurlijk gissen wat het uiteindelijk wordt, maar 1 ding is zeker: Peter Molyneax heeft zijn zin.. we zijn er over in discussie.
ze maken een 3D shooter game,....
waarbij je erachter komt,dat je helemaal geen ene fuck kan doen,behalve vluchten hahaha :P


uhhh zou dit dan een moderne packman versie kunnen worden? lol

[Reactie gewijzigd door ionisys op 25 september 2008 11:42]

Geniale zin:
"..om Fable-achtige teleurstellingen te voorkomen." :+

Hint: fa·bel·ach·tig bn, bw ongelofelijk klinkend, zeer groot

[Reactie gewijzigd door FrenzyFreak op 25 september 2008 11:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True