Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Microsoft wil meer exclusieve games voor de Xbox 360. Topman Don Mattrick ziet in een goed gevulde catalogus aan exclusieve titels een goede mogelijkheid om de Xbox 360 te differentiëren van andere spelcomputers.

"We zouden graag meer exclusieve titels hebben op de Xbox, absoluut", zei Mattrick tegen het Britse gamesblad Edge. Microsofts topman op het gebied van interactieve entertainment geeft aan dat de spelcomputerfabrikant druk bezig is met het investeren in exclusieve titels, maar wijst er op dat het krijgen van exclusieve titels een tijdrovend proces is. Microsoft moet het wat exclusieve games betreft vooral hebben van de spellen van Microsoft Game Studio's, waar dit najaar onder meer Fable II en Gears of War 2 vandaan zullen komen. Bovendien heeft Microsoft voor Grand Theft Auto IV en Fallout 3 een exclusieve overeenkomst wat betreft downloadable content.

Het ligt niet voor de hand dat er veel exclusieve games uit third party-hoeken gaan komen. Het is voor een ontwikkelaar financieel erg aantrekkelijk om een spel voor meerdere platforms te ontwikkelen. Het overzetten van een spel naar een andere console kost relatief weinig geld en levert op een makkelijke manier toch veel op. Sony-topman Shuhei Yoshida beaamt dat exclusieve third party games zeldzaam zijn. "Het is een trend waar we van op de hoogte zijn", zegt Yoshida. Als bedrijf investeren we dan ook in onze first party studio's. Wat exclusieve games betreft zijn zij heel belangrijk", aldus de topman van Sony Computer Entertainment.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Als zij meer exclusieve games willen, waarom openen ze dan nu niet meer ontwikkel-studios. Zo ben je ook niet afhankelijk van third-party ontwikkelaars en je hebt ook is eigen exclusieve games, want wat komt er dit jaar uit Microsoft zijn eigen studios? Alleen Fable II als ik het goed hebt. En nee, Gears of War 2 komt niet uit eigen studio's dus die telt niet mee. Wel wordt de laast genoemde game uitgegeven door Microsoft. Ze proberen wel meer third-party exclusieve binnen te halen, maar als ze al hun games in de toekomst ook op andere platformen te spelen zijn blijft er weinig games over die exclusief zijn voor de Xbox 360. Investeer in de toekomst.
MS wil niet meer in eigen studio's investeren na hun miskoop van Rare in 2002 wat hun nog niet een hit heeft opgeleverd (itt tot Rare's gouden Nintendo-jaren toen ze niks fout leken te kunnen doen). In plaats van een studio te kopen voor goudgeld en dan erachter komen dat het echte kapitaal nl de topprogrammeurs en designers er vandoor gaat, wil MS investeren in titels. Daarom zijn er in het verleden exclusives gekocht zoals Gears of War, PGR3/4, Mass Effect en Bioshock. Enig probleem daarbij is dat dit geen zekerheid voor de toekomst geeft want de studio's die de drie laatstgenoemde games hebben gemaakt zjn overgenomen door respectievelijk Activision, 2K en EA. MS heeft de Project Gotham Racing-IP in handen maar ze kunnen niet voorkomen dat Bioshock en vervolgen naar de PS3 gaan. Ook Mass Effect 2 en 3 zouden multiplatform kunnen gaan. De baas van Bioware liet tenslotte kort geleden wel heel erg nadrukkelijk weten dat hij niet had gezegd dat ME2 een 360-exclusive was.
Wat ik bedoel is ontwikkel studio's vanaf grond af beginnen en niet een ontwikkel studio opkopen zoals Rage. Als je een goed lopen bedrijf opkoopt wil niet zeggen dat het garant staat dat het een blijvende goede loopt.
Exclusieve games zijn imho een vorm van koppelverkoop. Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat men de mond vol heeft van een concurrerende vrije markt en toch dit soort praktijken moet toepassen om het eigen produkt te verkopen.
Ehh ... volgens mij moet je het woord koppelverkoop nog 'ns opzoeken in een woordenboek...
Weer zo'n heerlijke "eigenlijk ben ik de ueberwijsneus" -reactie. Het woord koppelverkoop zal misschien niet naar de letter correct gebruikt zijn maar het feit dat console-exclusieve games fans van specifieke game-franchises dwingt een bepaalde console te kopen maakt het woord toch weer niet helemaal misplaatst.
Aangezien ms (al dan niet terecht) toch al een reputatie heeft op het gebied van onsportieve concurrentie en het publiek niks aan heeft aan exclusieve games vind ik het puur politiek gezien geen heel handige uitlating van ms.
Stelletje bekvechters hier wie heeft nou de meeste exclusives? Ik dacht zoek het gewoon op:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_3_games#
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_360_games

Je mag het na tellen, +/- 96 voor de PS3 en +/- 93 voor de xbox360, ofwel het scheelt niet zo veel.

Belangrijker is denk ik niet de hoeveelheid, maar het aantal wat zo goed is dat je de console er voor koopt. Als je eenmaal al een xbox hebt koop je er sneller nieuwe games voor -> meer omzet. Het gaat hier dus niet om de werkelijke hoeveelheid, maar gewoon een methode om mensen die nog geen xbox360 te hebben over de streep te halen er toch een te halen. En in dit geval doen ze dat door exclusives, maar xbox live gratis maken is naar mijn mening ook heel erg effectief. Hoewel je dan wel weer wat inkomsten mis gaat lopen.
Heb je dan de console exclusives niet mee genomen ?
Exclusieve games zijn alleen nodig om het verschil te maken, als consoles technisch (ongeveer) gelijk zijn in graphics en mogelijkheden, wat nu nog het geval is bij de PS3 vs Xbox360.

Ik ben geen console fanboy, maar de Playstation 3 heeft een groot voordeel op het gebied van exclusiviteit, aangezien SCE toch betere én meer diverse spellen uitbrengt dan Microsoft Game Studios.

Third-party publishers en studios, zoals EA of Activision, geven liever hun spel uit op PS3 EN de X360 met de PC of de Wii erbij. Zo verspreiden zij hun games beter en maken ze er betere winst op. Dan moet MS of Sony wel met een érg grote "zak geld" aankomen om ze ervan te overtuigen om alleen op hun console de game uit te brengen.

Ik ben géén voorstander van exclusiviteit, alhoewel het waar is dat exclusieve games vaak beter zijn getuned voor het systeem waarop ze primair uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Freekazoid op 2 augustus 2008 16:25]

Welke games zijn dan echt 100% van SCE? Toch niet zoveel?
SCE is inderdaad meer publisher dan ontwikelaar, maar dat neemt niet weg dat dat ze in staat stelt om de ontwikkelstudios exclusief voor de PS3 te laten ontwikkelen.
MGS4 is niet van SCE, maar van Konami.

Fable 2 is niet van MGS, maar van Lionhead Studios.
Fable 2 wordt door MGS uitgegeven. Lionhead Studios is volledig eigendom van MS en dus 1st party.
NIet meer, Lionhead Studios staat weer op eigen benen,
Nee hoor, Lionhead is nog steeds eigendom van MS. Ik denk dat je in de war bent met Bungie.
Misschien is beter een verkeerd gekozen woord, maar Gears en Fable zijn de enige noemenswaardige games van MS voor dit jaar (overigens is Fable niet ontwikkeld door MS GStudios, maargoed). SCE heeft Resistance 2, LittleBigPlanet, de nieuwe Ratchet en Clank, Motorstorm, GT5, WipeOutHD en Killzone2 (ók, die twee zijn voor volgend jaar).

Microsoft heeft betere ondersteuning van 3rd party publishers nodig wat betreft exclusieve games, wat voor hen wel een groot nadeel kan worden als die liever op meerdere consoles games uitbrengen.

Natuurlijk, MS Game Studios heeft een aantal zeer goede games, waarvan Fable2 en Gears2 zeker super coole games zullen worden. Maar gezien de lijst hierboven, heeft SCE een voordeel op dat gebied. Misschien zou het beter zijn voor MS om hun eigen game studio uit te breiden als ze méér exclusives willen, of gewoon een paar ontwikkelaars overnemen zoals EA (no pun intended).

[Reactie gewijzigd door Freekazoid op 2 augustus 2008 16:44]

De enige noemenswaardige games.
Dat lijkt me niet.
Ik dacht dat de xbox 360 nog wel iets meer exclusieves in 2008 heeft.
Een paar voorbeeldjes

Gears of War 2
Fable 2
GTA4 (exclusive content)
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Alan Wake
Splinter Cell: Conviction
Infinite Undiscovery
Huxley
Too Human
Naruto: The Broken Bond
Fallout 3 (excl content over PS3)
Forza 3 (2009?)

Mass Effect 2
Scene it? 2 Box Office Smash
You're in the Movies
Lips
Velvet Assasin
Star Ocean: The Last Hope (2009)
Viva Piñata: Trouble In Paradise
Halo Wars
Left 4 Dead
Command and Conquer - Kane's Wrath
Tales of Vesperia
Zoids Assault
Age of Conan: Hyborian Adventures
Theseis
Mark of Chaos
Prey 2
Dead Island

Tijdelijke exclusive:
The Last Remnant
Rock Band 2

En eerder in 2008 waren er ook al onder ander
Ninja Gaiden II
Lost Odyssey

Qua exclusives ligt de PS3 gewoon echter en haalt echt niet in.

edit:
added a few others as it seems it is about quantity with some people

[Reactie gewijzigd door 80466 op 2 augustus 2008 21:27]

Grapjas: GTA4 mag je weghalen, want die content boeit ondertussen niemand volgens mij nog wat! En daarbij zie ik in je lijst ook nog titels die misschien niet eens exclusief blijven voor de 360 waaronder Splinter Cell: Conviction en Huxley

Killzone 2
Little Big Planet
Next-Gen Sing Star (volgende maand officiële aankondiging)
Motor Storm 2
God of War 3
Resistance 2
MGS4
Heavy Rain
WarDevil: Unleash the Beast Within
Hardware 2
Gran Turismo 5
The Agency
Tekken 6
DC Comics MMORPG
Ratchet & Clank: Request for Booty
Uncharted 2
New team Ico game
Final Fantasy Versus XIII
White Night Story
Siren Blood Curse
MAG
WipeOut HD
Naruto Ultimate Ninja Storm
Socom Confrontation
Afrika
InFamous
L.A. Noire

Oeps...en dit is allemaal exclusief! Dit heb ik even zo getypt uit men hoofd! Zullen volgende maand nog aantal andere games worden aangekondigd, en zijn er natuurlijk ook nog genoeg die nog aangekondigd worden later dit jaar!

Dus PS3 niet tippen? PS3 maakt eerder gehakt!
Grapjas: GTA4 mag je weghalen, want die content boeit ondertussen niemand volgens mij nog wat!
Volgens mij zijn er genoeg die het interesseert... Mij in ieder geval.. Het was een doorslaggevende reden om wel voor xbox te kiezen... Maar ik ben wel een ontzettende gta fan.
Wipeout HD? Ja dan kan je ook alle Xbox Live games aanhalen.

Maar die lijst overtreft nog steeds niet het 360 aantal. Tevens kan aan de MS lijst nog Naruto: Broken Bonds 2 worden toegevoegd en nog een paar.
Heb hier ook games staan die een Blu Ray release krijgen!

Ik had ook alle PSN titels nog erbij kunnen noemen die alleen voor PSN komen..Dan sta ik waarschijnlijk nog voor met exclusieve titels ;)

Overtreft het nog niet de lijst?...sorry hoor maar het lijkt net alsof jullie het niet kunnen hebben dat Sony meer exclusieve titels eruit pompt.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 2 augustus 2008 20:05]

Ik had het alleen over MS Game Studios vs SCE. Niet over alle exclusives. En verder is wat je zegt gewoon niet waar. De PS3 en X360 ontlopen elkaar qua exclusives nauwelijks.
Deze onder staande games kan je van het lijstje schrappen.

GTA4 (exclusive content)
Splinter Cell: Conviction
Fallout 3 (excl content over PS3)
Star Ocean: The Last Hope (2009)
Left 4 Dead

Welke games zijn werkelijke exlusieve games van Microsoft zijn eigen ontwikkel-studion? Ik zie er zo'n 2 staan. Microsoft moet het dus hebben van third-party's. Dat ligt bij de andere twee heel anders. Het grote gedeelte van hun exclusieve games zijn meestal first-party en zijn niet afhankelijk van andere bedrijven.
Heb jij Fable 2 dan al gespeeld of zo? Met Fable 1 beloofde Molyneux ook al hemel op aarde en uiteindelijk was het niet meer dan een ondermaatse kiddy RPG...
Nou PS3 heeft ook leuke exclusives hoor

Playstation 3 Exclusive Titels:

-Afrika (Bevestigd)
-Angel Rings (Published by Sony)
-Eight days (SCE)
-EyeDentify (Published by Sony)
-Fifth Phantom Saga (Bevestigd)
-Final Fantasy Versus XIII (Bevestigd)
-Folks Soul
-Formula One (Published by Sony)
-Full Auto 2: Battlelines (Bevestigd)
-Genji: Days of the Blade (Bevestigd)
-God of War 3
-Gradius (Bevestigd)
-Grand Turismo 5 (Published by Sony)
-Grand Turismo HD (Published by Sony)
-Gretzky NHL (Published by Sony)
-Heavenly Sword (Published by Sony)
-Hot Shots Golf 5 (Published by Sony)
-Jak and Daxter: The Lost Frontier (Published by Sony)
-Killzone 2 (SCE)
-Lair (Bevestigd)
-Little Big Planet
-Metal Gear Solid 4 (Bevestigd)
-Mobile Suit Gundam: Gundam World (Bevestigd)
-Monster Hunter 3 (Bevestigd)
-Motor Storm (Published by Sony)
-My Singstar (Published by Sony)
-Ninja Gaiden Sigma
-Ni-Oh (Information)
-Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction (Published by Sony)
-Redwood Falls (Information)
-Resistance: Fall of Man (Bevestigd)
-Resistance: Rise of Man
-Ridge Racer 7 (Bevestigd)
-Shin Megami Tensei (Bevestigd)
-Tekken 6 (Bevestigd)
-The Eye of Judgment (SCE)
-The Getaway (SCE)
-Uncharted: Drake's Fortune(SCE)
-Untold Legends: Dark Kingdom (SCE)
-WarDevil Enigma (Bevestigd)
-Warhawk (Published by Sony)
-White Knight Story
-Wipeout (Bevestigd)

Onzekere ontwikkeling van het:

-Final Fantasy VII (mogelijkheid)
-Kingdom Heart 3
-Makai Wars (mogelijkheid)
-Monster Carnival (mogelijkheid)
-Shadow of the Colossus 2 (mogelijkheid)
-Socom 4 (mogelijkheid)
-Sly 4 (mogelijkheid)
-Zone of the Enders 3

Denk PS3 fans en Xbox360 fans zijn beide blij met de exclusives.

[Reactie gewijzigd door cashtro op 2 augustus 2008 22:10]

Het gaat eigenlijk niet om het aantal exclusives. Het gaat om de kwaliteit van de exclusives. Als je kijkt naar de exclusives van beide consoles, dan is de gemiddelde score door reviews voor de X360 exclusives hoger dan die van de PS3, ook al heeft de PS3 er veel meer. De sterkere games van de PS3 komen zowat nog of zijn nog maar net uit. Sony raakt steeds meer exclusives kwijt omdat developers dus ook voor de X360 willen ontwikkelen. Gewoon meer geld voor hun dus omdat ze voor beide consoles spellen verkopen. Daarom is het ook lastig om veel exclusives uit te brengen, die daadwerkelijk ook goede games zijn.
Je hebt gelijk was vergeten lol maar Final Fantasy Versus XIII wel exclusive en btw Sqaure Enix probeert goed te maken met FF7 remake ik hoop dat het nog door gaat.
In welke tijd leeft jij? Killzone 2 moet nog aankomen, laat staan dat Killzone 3 nog komt. FFXIII is ook voor de X360. Eight days is geschrapt, Resistance: Rise of Man hoort Resistance 2 te zijn, Afrika is Japan only. Zo kan ik nog wel even door gaan.

Je mist nog een paar nieuwe games.
Foutje mate het is killzone 2 maar wat ik probeer te zeggen PS3 komt ook met exclusive

[Reactie gewijzigd door cashtro op 2 augustus 2008 22:08]

>> Shadowillusions: Ik weet niet onder welke steen jij hebt gezeten maar de afgelopen weken verkoopt de 360 gewoon beter dan de PS3 wereldwijd! Daarnaast is de 'voorsprong' nog altijd 6 miljoen consoles in het voordeel van de 360!! Ook is het zo dat gemiddeld de 360 bezitters meer games kopen omdat Sony ook de filmliefhebbers aan de Blu Ray wil hebben. Conclusie: de échte gamer die ook nog eens de meeste games koopt, gaat voor de 360 en dat is uiteindelijk toch waar de publishers ook naar kijken!!
woa fanboy? Dit snap ik weer niet he... meteen de PS3 of iets erbij halen... 100% fanboy gedrag, het is een feit dat de xbox 360 het al een aantal maanden zeer slecht doet en niks wijst erop dat de console het ooit nog beter gaat doen dan dit..., de analisten zeggen het en de consumenten maken het een feit... De xbox 360 heeft ze tijd gehad (al was die zeer kort en de xbox 360 heeft enkel consoles kunnen verkopen doordat het anderhalf jaar eerder op de markt verscheen, was dit tegelijk met de concurrentie gebeurt kan ik je nu vertellen dat de xbox 360 allang weer afgeschreven was...)
je maakt nog een fout... De echte hardcore gamers zitten nog steeds op de PC... En aangezien hardcore gamers al een PC hebben zullen ze geen xbox 360 kopen, verouderde graphics, goedkope dvd drive, geen exclusives, kortom het is gewoon een slechte rip-off van de PC's. Nog een fout! Je zegt dat de xbox 360 bezitters gemiddeld meer games kopen dan de PS3 eigenaren, FOUT! neem de game GTA 4, tegelijk uitgekomen, de xbox 360 heeft 5,5 miljoen users meer dan de PS3, de verschillen kwa verkoop zijn nihil terwijl de userbase op de PS3 nog een stuk kleiner is en dan nog een ding Microsoft biedt ook nog zogenaamde exclusieve content aan voor deze game, nogmaals de feiten zeggen het, de xbox 360 is verloren, accepteer het...
Ik weet niet naar welke charts jij kijkt, maar de x360 is na de Wii en de PS3 al maanden de minst verkopende console.
Dan moeten ze intern maar wat meer ontwikkelen, want Microsoft moet het juist echt hebben van Multiplatform titels of third party exclusives. Als het dan uiteindelijk om exclusives gaat heeft Sony toch veel meer te bieden omdat ze intern gewoon meer studio's hebben dan een Microsoft of Nintendo!
Sony qua exclusives meer dan Nintendo...? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar in mijn ervaring ontwikkelt Nintendo toch een stuk méér games dan Sony, die tevens nog vaak meer productietijd kosten ook. (Mario, Zelda, Super Smash Bros).)

[Reactie gewijzigd door Ngamer op 2 augustus 2008 16:24]

Ik doelde daar eigenlijk meer op de interne studio's. Maar of Nintendo meer studio's heeft weet ik nou net nog niet. De ontwikkeltijd van de meeste games van hun zijn minder groot, dus ik denk dat je eerder over interne teams praat dan veel losse studio's. Maarja ze kunnen meer ontwikkelen omdat de hardware van hun console en handheld nou eenmaal niet in staat is om ''high tech'' games te draaien, die toch wel veel tijd in beslag nemen en veel geld kosten.

Bij Nintendo krijg ik gewoon het gevoel van..welke game zullen we nou weer eens onder het stof vandaan halen en hier en daar aanpassen. Ik ben zelf nooit Nintendo fan geweest, heb nooit gehouden van Mario of al die andere games van ze. En als ik nu ook kijk waar ze mee aankwamen op de E3..dan denk ik van ik schaf serieus geen Wii aan voor die rotzooi. Ik was ooit nog van plan er 1 te kopen maar er komt gewoon serieus niks boeiends op uit waarvan ik zeg..dit is wel vet en nu koop ik even een Wii! Kan daarom ook niet echt geloven waarom dat dit belachelijk veel verkoopt! Het zijn ieder geval niet de hardcore gamers meer die het kopen!

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 2 augustus 2008 16:33]

Nintendo ontwikkeld lang niet alle games zelf. Ze huren geregeld externe ontwikkel studio's in om dit voor hen te doen. Natuurlijk ontwikkelen ze zelf games, maar goed, Sony en Microsoft doen dat ook.

Helaas blijft het bij Nintendo per console vaak bij een grote naam per serie. Per console zul je maar een echte Super Mario game hebben of een grote release van de Zelda serie. Voor een volgende Super Mario zullen we waarschijnlijk tot de volgende console moeten wachten.
Kwaliteit boven kwantiteit.

Gears of War 2, Fable 2, Halo 3 etc zijn hele sterke titels, maar dat zijn God of War 3, Metal Gear Solid 4, Little Big Planet, Gran Turismo 5, Killzone 2, etc, ook.

Kwestie van voorkeur, denk ik.

Ik heb destijds een PS3 gekocht voor de exclusives (MGS4, LBP, KZ2), en een 360 voor de multi platformers die niet op de PC uitkomen (GTA4, FFXIII). Uiteindelijk zodra een game op de PC uitkomt blijf ik mn PCtje trouw, en blijft ook het beste spelen icm een wired 360 controller + keyboard + muis.

*Edit*

ik noem willekeurig een paar exclusive titels om te laten zien dat het een kwestie van voorkeur is voor welke console je kiest, en ook dat is tegenwoordig olie op het vuur voor trieste fanboys. Kies gewoon voor jezelf de console die jij denkt dat beter is, maar val een ander daar niet mee lastig, stelletje trieste figuren.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 2 augustus 2008 23:41]

Je vergeet voor de 360 wel een flink een aantal belangrijke reeds bestaande console exclusives als PGR 3+4, Forza 2, Bioshock, Mass Effect, en Ninja Gaiden II en dan noem je ook nog een 3 PS3 exclusives die nog niet eens uit zijn.

De PS3 heeft echt qua exclusives een stuk minder top titels dan de Xbox.
Bioshock ook op de PS3, Ninja Gaiden Sigma PS3...daar vallen alweer 2 af. Denk toch echt dat je de lijst beter moet bekijken, want als het algeheel om exclusives gaat kan Microsoft niet aan Sony tippen.

Zijn Fable 2 en GoW 2 ook al uit dan?..nee!!
bioshock op de ps3?? tien jaar later ja :)
Ninja Gaiden Sigma ??
Dat is echt niet hetzelfde hoor.
Dat is een oude opgeleukte oude xbox versie en niet vergelijkbaar met Ninja Gaiden II die wel gewoon exclusief was voor de Xbox 360
Little Big Planet, Gran Turismo 5 en Killzone 2 zijn nog lang niet uit. Dat is wel vaker zo, PS3 features zijn meestal toekomstmuziek.
Je vergeet Gears of War 1.
Je bedoelt dat Sony de exclusiviteit hebben verloren? Het is nu een multi-platform game.

De enigste reden waarom de xbox meer exclusives heeft komt omdat dit het eerste next-gen console was waar games voor konden gemaakt worden en die games zijn niet geport naar de playstation3 omdat de games 'te' oud waren.
MS heeft baat bij 2 produkten, hun eigen console en de PC. Ik zie liever dat MS exclusief games bouwt voor die 2 doelgroepen en de andere console's laat voor wat het is. En als MS het helemaal goed wil aanpakken dan release je games met een dubbele licentie, 1 voor de Xbox360 en tevens voor de PC waardoor gamers extra mogelijkheden krijgen.

Het moet verder niet zo moeilijk zijn om een game uit te brengen voor beide platforms die daar goed op draaien. In house kunnen ze daar denk ik best wel een goeie SDK voor maken die simultaan code voor beide.

Maarjah, MS is hardleers zoals vele andere bedrijven en zien door het verzuipen in hun eigen strategien niet vaak meer de andere mogelijkheden. Bij MS heerst nog steeds de oude CEO mentaliteit, wat wij willen word uitgevoerd en je hebt gewoon geen inbreng. Een software implentatie om het mgelijk te maken om met een Xbox360 op private servers te kunnen spelen negeren ze ook al heel lang en ook daar laten ze een grote doelgroep liggen. Onder Ballmer zie ik dat niet snel veranderen, Gates was veel flexibeler en stond gewoon open voor nieuwe ideeen :)
Xbox360 kan je allang al gekopieerde spellen draaien. Dat is een van de redenen waarom xbox360 nu nog populair is.

In tegenstelling tot de ps3 waar tot heden je nog steeds geen gekopieerde spellen erop kan draaien. Toch wordt de ps3 steeds populairder. Dit komt vooral door de ps3 exclusieve titels o.a. mgs4.