Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Het populaire Bioshock verschijnt mogelijk toch op de Playstation 3. Het spel zou in september worden uitgebracht en verbeterde graphics hebben ten opzichte van de pc- en Xbox 360-versie.

Volgens gamesblad Electronic Gaming Monthly zal de PS3-versie van het spel niet alleen opgepoetste graphics krijgen, maar wordt ook alle downloadable content bij het spel geleverd. De PS3-versie van Bioshock wordt volgens het gamesblad samen met de eerste beelden van Bioshock 2 vrijgegeven.

Een Playstation 3-versie van Bioshock werd vorig jaar augustus niet bevestigd noch ontkend. Ken Levine, lead designer van Bioshock, gaf aan dat er op dat moment niet gewerkt werd aan een PS3-versie. Ook gaf hij te kennen dat Bioshock voor de Playstation 3 niet uitgesloten was. Waarschijnlijk is de weg voor een PS3-versie vrijgemaakt doordat het spel meer dan twee miljoen keer over de toonbank is gevlogen en dat de exclusieve deal dan met Microsoft beëindigd is.

Bioshock - Big Daddy
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Gaat allemaal om winst uiteraard, maar opzich logisch dat een pc game als bioshock eerst uitkomt op de xbox.

Die verschild namelijk niet veel van de pc, en is minder werk voor nodig om het daarop goed aan de praat te krijgen.
De ps3 is dan wel krachtiger, en zal volgensmij langer meegaan qua graphics en prestaties, maar het is vooralsnog niet heel simpel om games over te zetten naar het ps3 platform.

Daarnaast denk ik dat ze voor bioshock op de ps 3 misschien wel wat extras hebben toegevoegd qua graphics, met betrekking tot de watereffecten, die toen en nu nogsteeds vri jvernieuwend waren, denk dat daar heel wat performance winst viel te behalen op de ps3, en ze het misschien grafisch op dat vlak nog wel wat beter hebben gemaakt, althans dat hoop ik, en lijkt me niet al te onwaarscheinlijk.

Want reviewers gaan de titel nu vergelijken met de xbox versie grafisch, en dan lijkt het me voor de hand liggend, dat je zorgt dat het er beter uitziet, en niet de underdog wil zijn op 2 vlakken, en latere release, en mindere graphics of op andere punten tegenvallend.
Mwa, zo logisch vindt ik het niet hoor, het is namelijk een Unreal Engine 3 spel, en die is er voor elk platform..
Het is toch logisch, als Bioshock meteen op PC kwam zouden minder mensen een Xbox om Bioshock hebben gekocht. Niet voor niets kwamen de GTA's altijd een half jaar later pas op PC. Veel mensen hebben het er wel voor over om een console te kopen om iets veel eerder te kunnen spelen.
Die verschild namelijk niet veel van de pc
Leg even uit als je wilt?

Want ook al is een 360 makkelijker te programmeren dan een Cell-based PS3, de PowerPC-architectuur van de 360 verschilt aanzienlijk van de x86-architectuur van pc's.

Ben je niet in de war met de eerste Xbox? Daar zat wel een Celeron in.
Vroeger was elk console spel eigenlijk exclusive. Je had dan ook een grote markt voor veel verschillende consoles, omdat er legio relatief kleine developers waren die elk focusten op één console. Zo konden die consoles prima naast elkaar bestaan. De Neo Geo bijvoorbeeld was een console die weinig variëteit bood maar wel dé console was voor (toen nog vooral) 2D fighters.

De consolidatie in de games industrie vormde de doodssteek voor de variëteit. Er zijn nu nog slechts enkele studio's over en deze zorgen er doorgaans voor dat hun titels op meer platforms tegelijk aanwezig zijn. Hardwaremakers moeten dan veel meer dan eerst gaan concurreren met elkaar omdat ze hun exclusive appeal kwijt zijn. Alleen de groten blijven over en de kleintjes leggen het loodje. Alles wordt eenheidsworst.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 27 april 2008 20:22]

Nice! Eindelijk een Bioshock game op de Playstation 3! :D
Exact hetzelfde wat ik ook zou zeggen! :) Ik vind het alleen wel jammer dat de Playstation 3 als laatste word gekozen. Zegmaar na de PC én de XBOX.

@ hieronder

Je hebt gelijk dat is een persoonlijke mening. Maar geef toe, de PS3 heeft niet veel exclusieve games zoals de XBOX360 dat wel heeft...

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 26 april 2008 13:12]

"De PS3 heeft niet veel exclusive games zoals de XBOX360 dat wel heeft..."
O nee?

* Formula One Championship Edition
* Full Auto 2: Battlelines
* Genji: Days of the Blade
* Godfather: The Don's Edition, The
* MLB '07: The Show
* Mobile Suit Gundam: Crossfire
* MotorStorm
* Ninja Gaiden Sigma
* Resistance: Fall of Man
* Ridge Racer 7
* Spider-Man 3: Collector's Edition
* Untold Legends: Dark Kingdom
* Virtua Fighter 5
* Gran Turismo 5 Prolgogue

En zo zijn er nog wel een paar te noemen. ;-)
Lekker rijtje exclusives voor die PS3...

* Virtua fighter 5 is er gewoon op de Xbox 360
* En Ninja gaiden Sigma is meer een oude Xbox game die een beetje is opgepoetst en op de PS3 is uitgebracht terwijl de nieuwe ontwikkelde next gen versie, Ninja Gaiden 2 gewoon weer een Xbox 360 exclusive is.
* Godfather: The Don's Edition, The is de PS2/ xbox 360 game een jaar later uitgebracht voor de PS3 met wat extra content
* Spider-Man 3: Collector's Edition is ook een zelfde editie als de gewone spiderman 3 voor xbox 360/PS3 games met wat extra content

* En bijvoorbeeld een dramatisch slecht ontvangen game als Mobile Suit Gundam: Crossfire zou ik liever niet op een lijstje met excluvies zetten.
* En voor Genji: Days of the Blade en
Untold Legends: Dark Kingdom en Full Auto 2: Battlelines zullen ook niet veel mensen slaap hebben verloren

[Reactie gewijzigd door 80466 op 26 april 2008 17:24]

Kijk eens verder dan je neus lang is. Komende tijd komt exclusief voor de 360:
Ninja Gaiden 2.
Fable2
Too Human
Splinter cell Conviction (ook PC)
Alan WAke (ook PC)
Halo Wars (ook PC toch?)
Gears 2 (waarschijnlijk ook wel naar de PC)

Sony heeft zelf veel meer studios en komt dan ook dit jaar met meer exclusives zo komen:
MGS4
Killzone 2
Resistance 2
Haze
Buzz
Motorstorm 2
White Knight Story

Later nog Final Fantasy, God of War 3, GT5, Uncharted 2? Daarnaast komen uit Japan nog de nodige titels.

De 360 heeft een tijd met behoorlijk wat exclusives gehad (al kwamen de meesten ook op PC), maar door het gebrek aan eigen studio's is dat echt wel over. Bungie, Bizarre Creations en de makers van Mass Effect zijn ook al weer weg bij Microsoft.
Ik kijk even verder

Hier een niet meer geheel actueel maar wel mooi overzichtje van console exclusives uit 2007 met voor relevantie in de discussie natuurlijk de unreleased versions voor 2008 er al op:
http://www.gamingtarget.c...?artid=7934&pg=1&comments=

Xbox 360
63 exclusives released, 37 unreleased
Wii
75 exclusives gerelased, 59 unreleased
PS3
16 released, 36 unreleased
Typisch weer zo een "top van de grafiek" vergelijking. Dan lijkt alles wel buiten proporties.

Meer fair zou zijn als gamingtarget ook nog even voor de volledigheid het aantal gereleasde games voor ieder van deze platforms erbij had gezet.
De info ondersteunt echter wel goed de originele claim dat de PS3 nog veel minder exclusives heeft vergeleken met de Xbox 360 en er naar de toekomst toe ten hoogste een gelijk aan exclusives aan komt en zeker niet dat de de PS3 nu de xbox inhaalt op dat gebied.
Alsof het totaal lijstje exclusives een reden is om een bepaald platform te kopen. Irritante fanboy gedoe altijd. Ik (en met mij hele volksstammen) heb een PS3 gehaald alleen voor GT5 (Prologue notabene). Als op die XBox360 een titel zou zijn waar ik die paar 100 euro (inclusief hardware) aan zou willen uitgeven dan stond die er ook, alleen die is er niet dus tja...
Daarnaast, een behoorlijk groot deel van de "exclusieve" XBOX360 titels worden alsnog op de PC uitgebracht.

Ik heb zelf ook een 360, en ik ka nou niet bepaald juichen betreft de exclusives, als je even geduld hebt komen ze ook naar andere platformen
en een ander vind het weer jammer dat de Playstation 3 vaak als eerste, en soms ook als -enige- platform gekozen wordt. Tja, dat heb je nu eenmaal.
Vergeet ook niet dat de Xbox werkt op WindowsCE-variant (toch?) en dat daarmee een spel veel makkelijker en goedkoper te maken is voor zowel de PC als de Xbox. De PS3 heeft een ander OS, waar de nodige omzettingen voor dienen te worden gedaan. Dit kan tijd kosten, geld. Niet alleen in termen van 'het doen', maar ook in termen van de aanwezigheid van kennis. Leren omgaan met de PS3 om er het maximale uit te halen, en een volwaardige uitvoering van een game tov de Xbox en PC versie uit te brengen. Dan men dan in eerste instantie voor de makkelijkste weg kiest, is dan logisch. Zou de Xbox360 een aanzienlijk kleinere makrt zijn, dan zou het een ander verhaal zijn. Zou het omgekeerd zijn, dat de PS3-markt een stuk kleiner was dan de Xbox360-markt, dan zou het zomaar kunnen betekenen dat door deze moeilijkheden men games zou cancellen of per definitie Xbox-exclusief zouden zijn.

Maar aangezien de PS3 versie van Bioshock zelfs een verbetering zijn, lijkt daar hier sowieso geen sprake van te zijn, zoals dat wel was bij de Sega Saturn, waar men pas in de eindperiode doorkreeg (al dan niet door Sega's schuld met het mogelijk maken van makkelijk programmeren) hoe effectief op dat ding te programmeren, waar eerder games werden gecancelled, soms zelfs met als reden dat de Saturn sommige spellen niet aankon en de PS wel. Het tegendeel werd bewezen door softwarehuizen die wèl in staat waren goed te programmeren of die gewoon door kregen hoe met de Saturn te werken (Lobotomy die bezig was met Exhumed, Quake en Duke 3d en Capcom met Resident Evil, spellen die allen de PS-versie voorbij gingen; was Sega misschien een verbeterde SDK was uitgekomen??). Maar Sony heeft duidelijk deze fouten niet gemaakt. Hoewel het natuurlijk ook wel gewoon een zeer sterk merk is, die je gewoon beter niet kunt buitensluiten.
Ik weet weer niet of het OS van de 360 een windows variant is maar wat je zegt over dat het daarom makkelijker is om voor de xbox spellen te ontwikkelle klopt niet helemaal.

Dat ligt er meer aan dat de structuur van de 360 veel meer lijkt op die van een normale PC en omdat er een variant van directX op de 360 draait. Omdat je op de PC al snel directX gebruikt voor spellen en omdat de structuur van de hardware vergelijkbaar is, is het over het algemeen makkelijker om iets dat op de PC komt naar de 360 te porten of omgedraaid.

MS heeft enorm zn best gedaan om goede tools te schrijven om te ontwikkelen op de 360 en ik denk dat ook een van de redenen is dat 360 games over het algemeen eerder uitkomen, iets vloeiender draaien en mss ook wel goedkoper zijn om te ontwikkelen.

Maar dit is ieg ENORM goed nieuws voor een ps3 bezitter als mezelf want bioschock is meesterlijk en ik had er bijna een 360 voor gekocht :)
Dat ligt er meer aan dat de structuur van de 360 veel meer lijkt op die van een normale PC en omdat er een variant van directX op de 360 draait.

Het klopt bijna helemaal wat je zegt. Maar het is niet zo dat de 360 wat betreft hardware veel van een pc wegheeft. De 360 heeft een triple core power-pc chip. Die chips werden eerst ook in Macs gebruikt. Dat verschilt dus enorm met x86.

Tevens heeft de 360 512 MB geheugen dat geclusterd is in 256 video en 256 multi-purpose. Ook dat leidt tot een andere manier van geheugen benaderen en dus van denken door de ontwikkelaar.

Microsoft heeft wel erg zijn best gedaan Directx 9 te optimaliseren op de door hun gekozen architectuur, dus hoeft je bij een poort vanaf de pc minder code te herschrijven, echter, een behoorlijke brok code werkt alsnog anders.

MS heeft dat een beetje proberen te overbruggen met XNA, al zullen de grote studios dat zeker niet voor multi-miljoen projecten gebruiken. Het kost namelijk wat performance.

[Reactie gewijzigd door cablepokerface op 27 april 2008 02:19]

De Xbox 360 was (veel) eerder en heeft dus meer tijd gehad om spellen voor te maken en verkopen.
Om een spel goedkoper te fabriceren is een deel ervoor exclusief te maken ivm. contracten. Dus de Xbox heeft op dit moment veel exclusieve titels, omdat die meer tijd hebben gehad om die binnen te halen.

Echter, de PS3 is op dit moment al een tijdje uit en de exclusieve contracten lopen ten einde. Er is nu veel minder noodzaak omdat verkoop voor beide consoles veel zullen opbrengen en fabrikanten zullen waar mogelijk dit niet nalaten.

Dus hier betekend het dat Bioshock alsnog op de PS3 wordt uitgegeven. Mogelijk valt Bioshock 2 nog onder het exclusieve contract, en zal die ook een tijdje op zich moeten laten wachten op de PS3. Voor Bioshock 3 (ja schokkend ;) ) zal dat niet meer een reden zijn.
Ik denk toch dat je je hier in vergist. Sony heeft veel meer eigen gamestudio's dan MS, heeft daarbij een aantal grote exclusieve deals. De exclusives die nu nog voor de 360 uitkomen zijn bijna op één hand te tellen.

Verder kan het best dat een andere studio bezig is met de PS3-versie. Ik zou het iig niet erg vinden, want het lijkt me nog altijd een mooie titel.
Jammer zo is de xbox niet meer exclusief meer.
En dan moeten ze de ver pakking ook veranderen vind ik.
Want nu staat er nog teminste op mijn verpakking "Alleen op de xbox 360 en windows"

Kijk ik snap best dat zoon bedrijf geld wil verdienen, maar laat die gasten die bioshock willen
spelen gewoon pc versie kopen of een xbox versie kopen.
Ik snap het probleem niet echt.

Microsoft heeft een exclusiviteitsdeal totdat de game 2 miljoen keer wordt verkocht. Dat gebeurt en ze geven de game nu ook uit op de PS3, zodat mensen met een PS3 het spel ook kunnen kopen en de uitgever meer geld heeft voor het vervolg.

Iedereen wint, toch?
Jammer zo is de xbox niet meer exclusief meer.

So? Hoe meer zielen hoe meer vreugd lijkt me. Dat gezever over exclusiviteit.. :/

Er is niets op tegen als iedereen gewoon kwaliteits games kan spelen ongeacht hun platform. Heel veel spellen komen voor zowel de 360 en de PS3 (en de PC) uit, daar is helemaal niets op tegen want iedereen is erbij gebaat.
Exclusieve titels wordt ik zo onderhand gek van. Microsoft steek er zoveel geld in, dat bijvoorbeeld de PC vaak wordt ontsloten van de games die veel potentieel tonen. Microsoft moet eens kappen met dat gedoe, want mede dankzij hen komen er steeds minder titels uit op de PC. Sony doet dit veel minder, in ieder geval met de PS3 nog wel (wie weet wat de toekomst brengt).

Vind het echt heel ernstig dat een fabrikant exclusieve games kan krijgen door er simpelweg onwijs veel geld voor op tafel te gooien. Als ze ze doorgaan, is het bijna noodzakelijk om een PC, PS3 en Xbox360 te hebben wil je alle games die je leuk lijken kunnen spelen, en dat zie ik persoonlijk niet bepaald zitten.

Goed om te horen dat Bioshock toch voor de PS3 wordt uitgebracht. Goed, een beetje laat wellicht, maar ben blij dat het niet een Microsoft exclusive titel is gebleven.
Omdat zij ook wel snappen dat hun "console" wat dat betreft veel te dicht bij een PC staat om nog nut te hebben. Als ze die limitaties niet zouden hebben zou het niks dan logisch zijn voor elke gamedeveloper om gelijk hun game op PC/Xbox 360 uit te brengen aangezien het porten daarvoor vanaf een xbox 360 niet meer dan een kleine stap is.
Hij was sowieso niet exclusief voor de xbox, hij was er namelijk ook op de PC..
Maar wel met de beruchte "Games for Windows" certificering. Wat inhoud dat ook voor die versie goed geld is betaald door Microsoft. Dit is weer een aanval tegen Sony en volgens mij ook tegen Apple.
heb het spel al helemaal uitgespeeld op de xbox360 maar misschien haal ik hem nog een keer voor de PS3, de sfeer was gewoon zo fantastisch

hoop wel dat er iets meer content bijkomt dan alleen die DLC
Leuk nieuws voor de mensen die een PS3 hebben lijkt me zo!
Op de 360 was het iig een afschuwelijk goede game. Die sfeer die er hangt, de dingen die je tegenkomt.. Echt geweldig.
Jullie vergeten allemaal 1 ding!
En laat dat nou juist de reden zijn om een PS3 aan te schaffen!
LittleBigPlanet!
en daarbij komt natuurlijk ook nog Gran Turismo 5!
Volgens mij zijn de laatste berichten dat zowel BioShock als de tweede iteratie NIET verschijnt op de PS3.
Zeer waarschijnlijk heeft MS de rechten maar las ook dat de gekozen planning te krap is voor een niet-buggy PS3 release.

So there goes...

Ze mogen uberhaupt de graphics oppoetsen, ze mogen Alone In The Dark wel eens afkijken, dat ziet er goed uit!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True