Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties
Bron: The Inquirer

Veel mensen wachten in spanning op het veelbelovende spel Bioshock. Naar nu blijkt zullen gamers met een nVidia-kaart of AMD-gpu eerst hun systeem moeten updaten voordat ze überhaupt de demo kunnen spelen.

Nvidia heeft een nieuwe bètadriver, nummer 163.44, uitgebracht die ervoor moet zorgen dat zijn grafische kaarten volledig overweg kunnen met het nieuwe spel. De fabrikant heeft een driver voor zowel 32bit- als 64bit-systemen uitgebracht, zowel voor Windows Vista als voor Windows XP. De driver is sli-compatibel.

Ook ATi heeft een hotfix voor zijn driver (737-29041) uitgebracht. Deze herstelt enkele onvolkomenheden in het spel waardoor het lijkt alsof de game stottert. Ook deze update is beschikbaar voor Vista en XP.

Bioshock gooit hoge ogen in reviews door onder meer de combinatie van de manier waarop het verhaal wordt verteld en de spectaculaire graphics. Het spel, dat gebaseerd is op een flink verbouwde versie van Unreal Engine 3, vereist echter het nodige van een systeem om goed te kunnen spelen. Zo is naast een grafische kaart met 128MB geheugen ook minimaal 1GB ram-geheugen vereist. Bioshock zal later deze maand ook in Nederland verkrijgbaar zijn, maar de demo kan nu al gedownload worden via de Meuktracker.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

1 2 3 ... 7
Zou je als Game-maker betere reclame dan dit nieuws-item kunnen bedenken?
Dat is het jammere wanneer je het spel daarwerkelijk in bezit hebt.

Alle spellen worden tegenwoordig zo overhyped, waardoor de de verwachtingen veel hoger komen te liggen dan het spel daadwerkelijk te bieden heeft.
alle spellen worden tegenwoordig zo overhyped, waardoor de de verwachtingen veel hoge...
een paar erkende game sites met recensies (die vinden allemaal het tegenovergestelde trouwens)

INSIDEGAMER > -10/10
De grote vraag die na dit spektakelstukje overeind blijft is of BioShock nou zo goed is of dat de andere games zo slecht zijn. Is deze nagenoeg perfecte combinatie van een fantastisch concept en een ongelimiteerd oog voor detail wat we voor een aankoopbedrag van circa zestig euro mogen verwachten? Dit heeft in ieder geval weinig meer te maken met de benaming ‘spelletje’. BioShock is pure diepgaande entertainment, het probeert met succes dingen die games naar een niveau tillen waar ze eigenlijk moeten zijn. 2k Games legt met deze titel de lat verschrikkelijk hoog voor andere games en daarmee schaart BioShock zich in het illustere rijtje met games als Legend of Zelda: Ocarina of Time, Mario 64 en Half-Life 2. Ook dat zijn namelijk games die nog steeds gelden als mijlpaal en referentiekader. Games die net als BioShock over tien jaar nog steeds worden genoemd. Zonder twijfel een onbetwiste klassieker die elke zichzelf respecterende gamer gewoon gespeeld moet hebben.

http://www.insidegamer.nl/pc/bioshock/recensies/17008

EUROGAMER > 10/10
BioShock is the ultimate rarity: not only does it live up to its lofty promise, but exceeds it through simple, old fashioned talent and imagination - not to mention verve, style,class, wit, and sheer bloody-minded ambition. It takes the tired, worn-out FPS genre by the scruff of the neck, reinvents and bend it out of shape in such a breathtaking fashion that it's going to take something very special to top this in the months and years ahead. For a game to be so outstanding in one department is one thing - to manage to tick every single box from graphics to audio to gameplay depth to atmosphere and innovation is pretty much unprecedented. Seriously - if you don't find something to love about BioShock, we'd recommend a trip to the nearest doctor to check if your heart's still beating.

http://www.eurogamer.net/...p?article_id=81479&page=1

IGN > 9.7
There is art here, despite what many would say isn't possible with games, from Roger Ebert to game designers like Hideo Kojima. But it's in BioShock--it's in the gorgeously realized, watery halls of Rapture. It's in a Little Sister's expression of thanks when you choose to save her, or the utter silence if you harvest instead. It's in the way the characters develop, in the testimonials of the recording boxes you pick up along the way. It's in the way the narrative is structured, and the way it blends so seamlessly with the action. Irrational had a clear vision with this game, something pulled off with remarkable precision in every department. They didn't just deliver something that's fun to play, a criterion so often cited as the benchmark of what makes a game worthwhile. BioShock stands as a monolithic example of the convergence of entertaining gameplay and an irresistibly sinister, engrossing storyline that encompasses a host of multifaceted characters. This is an essential gaming experience.

http://pc.ign.com/articles/813/813641p1.html

GAMETRAILERS
http://www.gametrailers.com/player/usermovies/96750.html

lijkt me duidelijke taal!

---
ik wil ook nog even vermelden dat de titel en inhoud van dit artikel niet volledig klopt, het was immers al lang bekent dat deze drivers nodig zouden kunnen zijn (reden waarom we zo lang moesten wachten voor pc versie) het is dus geen voorwaarde zoals het artikel laat uitschijnen om het spel te spelen, ook het stuk over de zo gezegde hoge systeem eisen is totaal gezeverd, ik moet dus concluderen dat dit maar een pover nieuwsbericht is van een adjunct hoofdredacteur, herpak je Wilbert :p
---
Admin-edit:* bold tekst weer normaal gezet *
Commentaar m.b.t. nieuwsposts hoort thuis in het
Tweakers.net Frontpage Algemeen Forum.

[Reactie gewijzigd door botoo op 27 augustus 2007 12:25]

jazeker, dat het je ondankt de goede graphics dankzij efficiënt programmeerwerkt gelukt is om het ook op oudere systemen te laten draaien :p
ot: het lijkt me niet de bedoeling dat een driver onvolkomenheden in het spel moet oplossen, dus erg positief lijkt het me niet.
Ik denk dat dat efficiente programmeerwerk merendeels in de Unreal Engine 3 zit. Unreal Engines stonden er in de vorige generatie ook al om bekend ontzettend goed te schalen naar oudere systemen. Het is dan in zoverre positief dat ze de Engine verbouwen zonder de schaalbaarheid om te gooien ;).

Naast het feit dat Bioshock me niet aantrekt is dit nog een reden voor mij om het spel niet te gaan spelen. Mijn 9800 XT is al dusdanig oud dat Ati/AMD er geen aandacht meer aan geeft in driverupdates, en mijn kaart dus eerder merkbaar trager dan sneller wordt met de nieuwste drivers.
Ja erg gek die kaart is maar meer dan 6 generaties oud. Persoonlijk heb ik liever dat ze meer tijd steken in de nieuwste generatie dan in dat oude reken plankje.
Iedereen zal natuurlijk het liefst hebben wat hen het beste uitkomt. Ik zelf heb een 1950XTX in de pc waarmee ik game maar ik heb ook nog een laptop met een x700 en er staat hier nog een oude pc met een 9250 dus van mij zou het voor allemaal wel mogen werken.
Ik ben het gedeeltelijk met XyritZz eens dat je het niet kunt maken dat oude kaarten trager worden met nieuwere drivers. Dat er geen snelheidswinst in zit is logisch dat is allang uitgekristalliseerd. Het is erg vervelend als je voor een spel nieuwe drivers nodig hebt en dat je kaart trager wordt omdat je moet "updaten".
Op een gegeven moment ligt de verantwoordelijkheid bij je zelf; Je kíest ervoor om te updaten omdat je het spel wil spelen of je kíest ervoor om het spel niet te spelen om je langzame kaart niet nog verder te compromiteren of je kíest ervoor om je computer te upgraden/vervangen omdat je de nieuwe generatie spellen wilt kunnen spelen. (Of je hebt geld gebrek en je baalt stevig dat je de ontwikkelingen niet kan bijbenen zoals zo veel stervelingen). Backwords compatibility houdt een keer op.
Bioshock-demo vereist nieuwe Service Pack voor Windows

Vanwege de geweldig uitgebreide features in de demo van het spel Bioshock blijkt het spel onspeelbaar op huidige Windows omgevingen. Speciaal daarom heeft Microsoft besloten om Windows XP SP3 en Windows Vista SP1 vervroegd uit te brengen.


Zoeits? O-)
Fijn, de laatste driver die fujitsu voor mijn laptop uitbracht komt uit 2006. Gelukkig is er voor laptop gebruikers www.laptopvideo2go.com maar het zal wel even duren voordat de driver gemod is.


Ik heb te snel gesproken, ze hebben de driver al gemod. En daar hebben ze de drivers ook gecomprimeerd, slechts 50% van de orginele grootte! Werkt ook voor normale pc's.

[Reactie gewijzigd door Dekaasboer op 21 augustus 2007 17:01]

De vraag is: Zit de fout in de software of in de driver?

Nvidia en ATI gaan hun drivers echt niet aanpassen, wanneer er bugs in een spel zitten. Het lijkt me dat het spel van een aantal nieuwe DirectX of OpenGL functies gebruik maakt, die nog een beetje buggie in de drivers zijn verwerkt.
Sinds jaar en dag worden games bugs via de grafische driver opgelost. Eigenlijk heel triest, maar dat is wel hoe het gebeurt. O.a. omdat developers vaak maar naar één kaart kijken, en de ander verwaarlozen. Vooral TWIMTBP games hebben daar nog al eens last van.
Uit dit bericht lijkt het alsof dit niet bekend was, maar overal was zondag al te lezen dat voordat men de demo kon spelen men eerst moest updaten naar de drivers die ook maandag vrijgegeven zouden worden voor zowel ATI als NVIdia kaarten, dus dit komt niet als een suprise.
pff, ik speel dit spel zonder die extra forceware drivers, de titel zou wel eens mogen aangepast worden naar de comment die ook de vinden is op de site van nvidea: drivers zorgen dat het spel vloeiender loopt, btw: zeer goede demo, je kan hem uitspelen op een paar minuten maar als je echt op zoek gaat vind je bergen extra's

dit spel krijgt zeker de titel best game of the year, misschien verslaat hij crysis...

het verhaal, de sfeer, de muziek, de graphics,... er valt niets op aan te merken volgens
insidegamer, gametrailers.com, ign,...
vereist echter het nodige van een systeem om goed te kunnen spelen. Zo is naast een grafische kaart met 128MB geheugen
vind je dat hoog? de meeste mensen hebben al lang een 128MB videokaart, ik herinder me niet dat je dit niet nodig had in games zoals oblivion,... en de graphics zijn beter dan in oblivion dat kan ik jullie garanderen.

[Reactie gewijzigd door tommy22 op 21 augustus 2007 18:00]

Ik had ook geen problemen whatsoever, draaide gewoon goed zonder hotfix. Weer een hoop commotie over niets, wat is de nieuwswaarde hiervan? had liever een review geschreven ofzo.
Het ziet er echt geweldig uit, en heel eng, MAARRRR... hebben jullie ook stotterend geluid, met tikken? En als ik voorbij het theater ben, dan verdwijnen er af en toe textures. Dan zie ik veel grijze oppervlakken. Dat geldt dan voor personen, vloeren en losse stenen. Ook is de lage framerate bijna onspeelbaar. Zelfs op resolutie 1152x864 en textures:medium. Ik heb Vista 32bit, die nieuwste nVidia beta driver, een 8800GTS 320Mb en een X-fi XtremeGamer, Athlon 3500+.
Ik zal 'm ook nog 's onder XP proberen, en met wat andere instellingen testen.

UPDATE: Onder XP heb ik totaal geen problemen met beeld en geluid. Fraps laat 35-60 fps zien, zelfs nog zonder de nvidia beta driver. Alles op High, 1280x960.

[Reactie gewijzigd door GerardH op 21 augustus 2007 22:33]

En misschien helpt een betere processor wel voor meer frames ;) Kweet niet welke socket je hebt..
voor 939: AMD Athlon 64 X2 3800+ (Duo Core maakt wel wat verschil, ¤130,-)
voor AM2: Athlon X2 6000+. (¤140,-)
Ik heb 939, maar het is toch wel frappant hoe groot het verschil in performance tussen DirectX 10 en 9. Ditzelfde heb ik met company of heroes. Die kun je schakelen tussen 9 en 10. Op 10 is de framerate om te huilen, en op 9 is het soepel met 30-60 fps.

Je suggereert eigenlijk dat DirectX10 of Vista of de drivers of Bioshock op Vista meer CPU tijd verbruiken. Ik vraag me af waar dan de bottleneck zit. En waarom is deze informatie niet bekend?
Geen last van :)

Spel loopt heerlijk, geen problemen.
Schitterende game, heerlijk sfeertje.
Geluid kraakt alleen wel af en toe een beetje.

PRACHTSPEL :D
gelukkig draait een xbox360 dit ook, want de kostprijs van deze hardware in de pc is wel al redelijk stevig! De xbox360 demo smaakt allesinds naar meer
En de xbox360 was gratis?
Mwah, voor de prijs van een stevige videokaart (zeker een DirectX 10 kaart waarmee je dit kan spelen) heb je een mooie 360. Stekker erin, schijfje erin, klaar.
Genius... is dan ook een console. Gemaakt om simpelweg te gamen, eventueel als extender van je MCE pc/ pc.
Waarom moeten tweakers altijd zulke argumenten erbij halen indien het over consoles gaat? Het ging niet op de Sege Megadrive, niet op de PS2, niet op de SNES... wel op de PS3... maar wat is het nut ervan? Blijf dan maar lekker bij je pc.

@Masterlans
Het gaat blouwekip niet om gamen op de console, maar het feit dat je op de console niet je eigen software kan draaien. Absoluut niet de bedoeling van consoles. Met een Siemens Nespresso zetter van ¤ 999 kan ik ook geen toastje maken, of mijn eigen gekweekte koffiebonen gebruiken...
Dat een PC gamesysteem duurder is dan een console klopt... maar je doet er meer mee, en steekt er zoveel geld in als je wil.
Net als een Console. Buiten de console zelf heb je ook een TV toestel nodig, bij de X360 en PS3 nog liefst minimum een 32" HD Ready/Full HD LCD/plasma en surround installatie.
Hangt volledig af van welke games ervaring je wilt bereiken.

Ik ben zelf PC en Console gamer. Bioshock demo binnenhalen op de Xbox360 vereiste twee drukjes op de knop, en kon nadien gaan gamen. Op pc is het een ander verhaal. Ook eerst downloaden, drivers eventueel updaten (wat hier niet geval was), de juiste instellingen zoeken zodat de game vlot draait,... om dan eindelijk te gamen.
Beide leveren een andere gebruikservaring voor het zelfde spel.
* Xbox360 kon ik meteen aan de slag zonder problemen, enkel en alleen maar gamen en eventueel wat content streamen van mijn MCE. De games die je blijft kopen in de levensduur van je console blijven werken, geen kopzorgen of je console krachtig genoeg is.
* PC ben je even bezig voor je op weg bent. Hier kan je verder natuurlijk nog op werken/surfen/digitale fotografie/... Is dus een complexer toestel, die dan ook meer inspanningen verreist van zijn gebruikers. In ruil krijg je (indien je pc krachtig genoeg is, en de developer zijn best gedaan heeft) soms wel een qualitatief beter uitziende game. Zeker na een 3 tal jaar na lancering van de laatste console. En dan zwijg ik nog over de besturing (conversies lopen niet altijd van een leien dakje) die in sommige games (voor sommige gamers) veel beter is. En prijs van games is voor dit medium meestal een 20¤ goedkoper.

C&C3 op console spreekt me helemaal niet aan, Bioshock daar en tegen spreekt me op console zeker aan.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 22 augustus 2007 09:32]

@Zavantas
Aan de andere kant is er ook weeeer een console-fanboy (meerdere zelfs blijkbaar) die het nutteloze argument naar voren moet brengen dat een goed pc-gamesysteem duur is....

Dit hele stuk van de discussie is zinloos! Ik heb de afgelopen 10 jaar geen seconde de behoefte gehad een console te kopen, ik ben een muis-keyboard gamer en wil niet eens wennen aan het joystickje op zo'n console-controller. Aan de andere kant zijn genoeg van mijn vrienden helemaal blij met gamen op een console en willen ze niet op hun pc gamen. Laat iedereen dat toch voor zichzelf uit maken in plaats van dit soort nutteloze opmerkingen te maken...
Ah, console fanboy? Welnee, simpelweg een Mac-gebruiker.

Hmm, maar over nutteloos gesproken; kom dan ook niet met een muis/toetsenbord argument. Al met al zijn het aantal genres wat handiger te besturen valt met toetsenbord/muis behoorlijk in de minderheid.
Mac-gebruiker is nog erger dan console-fanboy... :p

Het aantal genres dat je beter niet met controller speelt is anders wel hoog genoeg: FPS, RTS, RPG, Adventure, Racer (want dat speel je met stuur en pedalen) enz...

Het is inderdaad zo dat veel jonge gamers liever een fps met controller spelen ipv muis, maar dat is dan omdat ze niet beter gewoon zijn of omdat ze lui zijn. Door met controller en dus auto-aim te spelen valt een deel van de gameplay en de uitdaging gewoon weg.
Adventure? Beetje een zeldzaam genre tegenwoordig (text, click), of meer een FPS-subgenre. En racer ben ik niet met je eens; afgezien van het feit dat racegames heer en meester zijn op de consoles (en de PC meestal achter de feiten aanloopt, of vaak niet meedoet), is een analoge controller (dus ook een stuur) vaak je enige keus, zeker als je serieus speelt. Erg prettig om stuur, gas en rem te kunnen reguleren met precisie (met de vingertjes). En console FPS spelers zijn niet lui, ze spelen met een andere stijl van gameplay. Zie bijvoorbeeld Killzone of Gears of War (hoewel je alsnog zoet bent met een aardig potje mikken, laatstgenoemde kent geen auto-aim); ik vind beide titels qua gameplay beter dan menig shooter op de PC, en kunnen zich behoorlijk naast pareltjes als Half-Life standhouden. We houden dan inderdaad alleen RTS en RPG over, waar eerstgenoemde de laatste tijd amper de moeite is om een PC voor aan te houden, en waar laatstgenoemde minstens net zo goed op de consoles is te verkrijgen als op de PC; in elk geval zijn de meeste bekende series uit deze categorie op de consoles verschenen (van NES tot PS3) - en qua besturing van dit genre heb ik mensen nooit horen klagen.

Dan houden we naast RTS en (PC-)FPS geloof ik alleen MMO varianten over (en die kan ik dus ook wel op de Mac spelen, net als SC2 straks :P). Tja, dan noem ik toch een flinke minderheid.
Hmm, maar over nutteloos gesproken; kom dan ook niet met een muis/toetsenbord argument. Al met al zijn het aantal genres wat handiger te besturen valt met toetsenbord/muis behoorlijk in de minderheid.
Hoe kom je daar nu bij 8)7 Dat jij dat nu toevallig vindt, mag jij weten. Zelf ben ik een overtuigt muist/toetsenbord gamer en als ik bij mijn neefjes op de console mag, ben ik het na binnen 10 minuten al zat; de consolebediening zal me nooit aanspreken. Al zeker niet met FPS, waar je als je op vooruit drukt, vaak diagonaal loopt :X , iets waar ik nooit aan zal wennen. Dat is 1 voorbeeld, maar ik heb er meer....

Wie op een console gelukkig is, moet dat zelf weten. Prima!
Mee oneens eigenlijk.
Op vecht spellen na vind ik alles met een tobo veel fijner. FPS games steken daar met kop en schouders boven uit.
Ik geloof nogsteeds niet in een FPS via een controller.

Maargoed, iederen zijn meug.
Zo is naast een grafische kaart met 128MB geheugen ook minimaal 1GB ram-geheugen vereist.
Sorry, maar zo bijzonder vind ik het ook weer niet, dat is nu ongeveer 3 jaar standaard (hooguit met een kleine geheugenuitbreiding).. Heb ook altijd +- 3 jaar zonder upgrades kunnen gamen.
minimaal is jammer genoeg vaak niet gelijk aan speelbaar
Hoe kom je daarbij?
De minimale systeemeisen zijn niet bedoeld voor high-settings, maar voor low (waarom zit er anders low in, denk je?)
En als je alles op low zet kun je de meeste spellen nog met een mindere config spelen.

edit: minimale setings -> minimale systeemeisen

[Reactie gewijzigd door NitroX infinity op 21 augustus 2007 17:15]

minimale settings halen vaak wel heel veel spelplezier weg.

Dit spel lijkt daar gelukkig minder last van te hebben. Ik draai het op een amd3000+ + 7600GT + 1 gig ram + vista en het spel draait "redelijk" op 1024 met bijna alle toeters en bellen aan. alleen Force global lighting staat op dit moment uit maar het draait nog goed genoeg om een indruk te krijgen van het spel.
Plezier haal je uit gameplay niet zozeer uit graphics.
Bullshit. Ik word ziek van mensen die continu lopen te roepen dat graphics weinig/niks toevoegen aan gameplay.

Bij bioshock creeeren die graphics een geweldige sfeer. Donkere plekken, schaduwen, grote robot die rond loopt en alles vernietigd. Het voegt wel degelijk wat toe.

Neem een spel als Fear. De graphics en specefieker de schaduwen zorgen voor een enorme beklemmende sfeer.

BS dat graphics niks toevoegen aan gameplay.
Vergeet de geluidseffecten in FEAR niet! :)
Ga System Shock 1 eens spelen zou ik zeggen. Graphics uit 1994, maar dat spel loopt echt over van de (beklemmende, doodsangst aanjagende) sfeer...
@NitroX: En hoe denk je dat die zal zijn, met 5-10 fps? ;)
een diashow :D

wel leuk als de simengine ook zo traag loopt, heb jij weer wat meer tijd om de vijand te ontdekken :D
Juist, waar zijn die goede oude tijden, met die geweldige tekst-adventures O-)
Inderdaad. q4 heeft bij mij al 1,5 gb nodig om lekker te draaien ( xp )
lolik draai hem smooth op 512 mb en een geforce 6800 xt.
je doet iets fout ( 1024 en ultra detail)
3 jaar? 3 jaar geleden had ik nog geen GB ram in mijn pc anders. Velen om mij ook niet.
Zo standaard is het dus niet.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True