Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Ontwikkelaar 2K Marin werkt aan Bioshock 2. De opvolger van het succesvolle actiespel Bioshock laat echter nog even op zich wachten: uitgever Take-Two Interactive heeft het spel voor het derde kwartaal van 2009 op de agenda staan.

Bioshock 2De uitgever heeft de aankondiging gedaan tijdens de presentatie van de cijfers over het op 1 februari afgesloten eerste kwartaal van het financiŽle jaar 2008. Take-Two heeft bekendgemaakt dat Bioshock 2 gepland staat voor een release in het laatste kwartaal van het boekjaar 2009. Dat houdt in dat het spel, dat op het 2K Games-label zal verschijnen, tussen augustus 2009 en oktober 2009 zou uitkomen. Daarmee houdt het bedrijf zich aan de eerder gedane belofte dat elke twee jaar een nieuw deel in de Bioshock-serie zal uitkomen.

De aankondiging van het vervolg op het wereldwijd meer dan twee miljoen keer verkochte spel was een van de weinige lichtpuntjes in de presentatie van de kwartaalcijfers. Take-Two zag de omzet in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar dalen naar 240,4 miljoen dollar ten opzichte van de 277,3 miljoen dollar omzet in datzelfde kwartaal een jaar eerder. Het verlies nam toe: waar er in het eerste kwartaal van boekjaar 2007 nog 21,5 miljoen dollar verlies werd geleden, moest dit jaar over dezelfde periode 38 miljoen dollar op de bedrijfsvoering worden toegelegd.

In het komende kwartaal, waarin Take-Two als belangrijkste wapenfeit de lancering van Grand Theft Auto IV heeft, verwacht de uitgever uit te komen op een omzet tussen de 450 miljoen dollar en 500 miljoen dollar. Uiteindelijk verwacht het bedrijf het boekjaar 2008 af te sluiten met een omzet van tussen de 1,25 miljard dollar en 1,4 miljard dollar. Daarbij valt op dat Take-Two aangeeft dat het actie- en schietspel Borderlands geen invloed op de cijfers zal hebben: die game wordt doorgeschoven naar boekjaar 2009 en verschijnt derhalve in elk geval niet eerder dan 1 november 2008 in de winkels.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Ik ben benieuwd welk verhaal ze gaan vertellen in BioShock 2, want in deel 1 is het verhaal zo goed als afgerond. Ik zou niet weten hoe ze daarop door willen gaan. Het kan natuurlijk zo zijn dat BioShock 2 een heel ander soort game wordt, maar dat valt nog maar even af te wachten.

Het verhaal van BioShock was een leuk verhaal om te volgen en de game was mede door het verhaal en de plotwendingen een game waar je in bleef hangen. Toch vond ik de game wat te makkelijk. Enkel op de hoogste moeilijkheid graad vond ik het een beetje uitdagend worden. Hoop dat ze hier iets aan veranderen.
Helaas worden dit soort games altijd voor een gemiddeld game publiek gemaakt.
Deze gamers hebben dus ook gemiddelde skills.
Voor mij en waarschijnlijk vele andere tweakers zijn de meeste singleplayer games gewoon te makkelijk, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad. (het doodslaan van een Big Daddy met een wrench is wel leuk, maar hoort niet te kunnen op de hoogste moeilijkheidsgraad imo.)
Zeker als je de 'voorganger' hebt gespeeld, System Shock 2.

Dit spel was heel mooi uitgebreid, en ook stukken moeilijker, ik heb deze ook een stuk of 3 keer doorlopen. Toen Bioshock uitkwam hoopte ik op een soortgelijke game, maar zoals je zegt is het spel veel te makkelijk (respawn stations om de 5 meter 8)7 ).

Ik moet wel zeggen dat ik ondanks de verlaagde moeilijkheidsgraad en mindere diepgang het een heel goed spel vond, maar dit kwam meer door de mooie afwerking, zoals de prachtige graphics en geluid, en ook de sfeer en setting.

Ik ben blij dat ze aan een opvolger werken, ik hoop wel dat ze het qua diepgang en moeilijkheidsgraad terug op het niveau van system shock 2 brengen.
De moeilijkheidsgraad kan mij ook weinig boeien. Het is gewoon erg mooi gemaakt allemaal. Mooie graphics, lekker ouderwets sfeertje, goed bijpassend geluid, spelen met plasmids is cool, tja genoeg te doen.

Net als Half-Life vind ik dit niet een spel om zo snel mogelijk uit te spelen, het is veel leuker om hier en daar te blijven hangen en wat om te rommelen.
Ik vond trouwens die respawn stations niet zo boeiend of makkelijk. Als je vanuit zo'n spawn station begint nadat je dood bent , heb je waarschijnlijk al je health packs en ammo er doorgejaagd...kun je beter maar een quicksave laden net zoals in elk ander spel.
Er zijn in Bioshock nog zat losse eindjes. Denk maar aan Dr. Suchong van die gast weet je geeneens of hij wel dood is.
ZOals hier eerder gezegt zou een prequal wel stoer zijn, waarschijnlijk komt de prequal dan op eht punt van de eerste revolutie.

@MaVI
wie zegt dat dat Suchong is (ik heb het natuurlijk ook gezien). je hoort op de audiologs van Suchong hem wel vaker doodsgillend afsluiten bij zijn experimenten. Ik heb dat lijk bekeken maar ik kon er niet echt uit halen of het Suchong was. Het wekt wel de indruk maar een geleerde zoals Suchong is precies het persoon wat zou willen geloven dat ie dood is...en hij kon waarschijnlijk als enigste echt ontsnappen van Parture.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 12 maart 2008 11:51]

*Spoiler warning*

Dr. Suchong is bijzonder dood. Misschien heb je de audio log gemist. Maar in het level nadat je "uitgeschakeld" bent en je moet zoeken naar items om weer terug op power te komen kom je in het lab van Suchong en daar ligt een lijk op tafel met de boor van een Big Daddy erin. Ernaast ligt een audio log waarin Suchong klaagt over de bonding van de little sisters. Je hoort een little sister klagen en hij geeft haar een klap als hij boos wordt, daarna hoor je een Big Daddy boos worden en Suchong gillen.

*edit*

Zo vaak heb ik hem niet horen gillen, en het is wel toevallig dat hij net aan het praten is over het bonden van little sisters aan big daddies en het feit dat hij haar een klap geeft. big daddy blijkt dan wel gebonden te zijn en verdedigt little sister. Voor mij is hij dood, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een spelmaker een verhaal een klein beetje ombuigt om een pre-/se-quel te kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door MaVl op 12 maart 2008 12:14]

Het tweede deel gaat een prequel worden. Meesten hopen dus eens een bezoek te kunnen brengen aan een rapture in volle werking :)
Dat zou best heel stoer zijn, hoewel het dan wel een beetje die chaos mist die de orginele game zo geweldig maakte :D (voor zover ik hem gespeeld heb dan :P )
Persoonlijk had ik zelfs liever iets gezien in de vorm van System Shock I (deel 1 ja...)
Ondanks dat ik die toen op een 486 speelde, was het lopen door de gangen e.d. heel anders dan wat je ziet (zag) in de DOOM en QUAKE achtige spellen.
Bioshock geeft lang niet zoveel het gevoel dat er om elke hoekje iets gevaarlijks schuilt zoals SS1 dat deed...

De interface dat gebruikt werd liep ver voorop op wat er toen uit was:
- een camera dat de achterkant in de gaten (te zien in je HUD)
- mini map
- wapen en ammo gebruik

Gameplay elementen zoals
- de manier van "leunen" hadden ze toen al in een spel verwerkt.
- effect van pillen zodat je een soort tijd vertragings effect kreeg (omgeving reageerde langzamer)
- puzzel elementen zoals je die in de bioshock dispenser hack zag

Wat ik eigenlijk heel graag had gezien is dat ze alle features van deel ss1 geÔmplementeerd hadden in een System Shock 3 spel maar dan sterk verbeterd, zodat je als het ware een game zou krijgen die nu qua interface en gameplay verder zou gaan waar SS1 stopte...in feite zou ie dan voorlopen op alles wat nu uitgekomen zou zijn...
(eerlijk gezegd ben ik nog geen game tegengekomen dat een intense spanning kon opwekken met een lekkere geavanceerde gameplay zoals SS1&2...deus-ex komt misschien in de buurt...)

Natuurlijk is het ook wel te begrijpen, de console controller is toch beperkt als het aankomt op een complexe besturing en inventory systeem zoals SS1 en SS2 (laat ik het zo zeggen het zal er niet makkelijker op worden als je een SS3 op een console zou willen hebben). Het "tragere" gevoel zou ook niet in dank worden afgenomen als je kijkt naar hoe snelheid is in FPS games.

Het is jammer maar ook logisch dat de nadruk ligt op Bioshock 2, dat er na SS2 niks meer me is gedaan ermee vind ik heel jammer... Ok ... Bioshock heeft heel veel van SS1&2 maar komt naar mijn gevoel niet in de buurt van SS1, je moet SS1 gespeeld hebben om te begrijpen wat ik bedoel... (ook al is Bioshock de "geestelijke" opvolger van...)

Hier kan je een filmpje zien van SS1 het ziet er misschien wat spartaans uit, maar hou er rekening mee dat je met een game te maken hebt dat in 1994 uitkwam...

(dit is maar een mening hoor, meer het ventileren van een teleurstelling...niet bedoeld om bioshiock af te kraken)

[Reactie gewijzigd door guardian-spirit op 12 maart 2008 13:17]

Ja, zoals het ook mogelijk geweest zou zijn om in Doom terminals te hacken. Klein probleempje; als de gameplaytests iets anders uitwijzen, is meer niet altijd beter. Geldt ook zeker voor de interface.

Ik vind Bioshock ook een stuk beter uitgevoerd dan beide System Shock delen. Neigt zeer sterk richting hardcore, maar door een wat grotere doelgroep te hebben gekozen, heeft Bioshock wel de aandacht gekregen die het verdient.
Ik ben het helemaal met je eens!

Krijg een beetje de indruk dat we helemaal geen "intelligente fps" games meer te zien gaan krijgen...

Crysis, Bioshock etc zien er allemaal fantastisch uit, hebben fantastische sound effects etc maar gameplay-wise ben ik niet echt meer onder de indruk...

* T-RaX ouwe zeikerd :)
Ik had niks met de Bioshock hype toen het spel net uit was, maar na de demo gespeeld te hebben was ik helemaal om. Ja het is gruwelijk lineair, ja het is een sterk versimpelde uitvoering van wat in System Shock 2 mogelijk was, ja het is behoorlijk makkelijk uit te spelen, maar wat een gruwelijk sfeervol en prettig speelbaar spel is het zeg!

De eerste keer dat ik een little sister in handen kreeg en voor de keuze kwam te staan om haar te doden of te bevrijden was zo ontzettend gaaf. Laat deel 2 maar komen! Ideetje: met de omgekeerde little sister keuze: je kunt kinderen onderweg omzetten in monstertjes om je te helpen of ze met rust laten waardoor het wat moeilijker wordt om je taak te volbrengen.
Ik las ergens, volgens mij in PC-Gameplay dat Bioshock 2 niet echt anders zou zijn dan 1.

Het zou namelijk voor alle gebeurtenis van Bioshock afspelen, waarin je de stad in volle glorie kon bewonderen.
En dat noem je NIET anders? de stad in volle glorie (tijdens de revolutie) zal juist nog ontiegelijk veel meer chaos met zich meebrengen. als ze dat in de game naar voren weten te brengen op dezelfde lugubere wijze als in Bioshock ben ik verkocht... :D
Hoezo niet anders dan? De stad is nu verlaten, alleen die vervloekte mensen die allemaal in-de-war zijn en de daddy's/sisters zijn er nog. Als de stad nog in volle glorie is zal het wel heel wat drukker zijn, overal normale mensen enzo... ben benieuwd!
Ik hoop dat ze dan al gebruik kunnen maken van de gigantische verbeteringen die UE 3.x op de Xbox360 heeft gedaan na Gears Of War 1.
Hoop trouwens ook dat Unreal Tournament 3 op de Xbox360 daar ook gebruik van gaat maken.
Ook hopen dat ze dit keer wel netjes een native horizontal+ breedbeeld modus ondersteunen :) . Zo zonde dat je als breedbeeld gebruiker minder ziet en vervolgens uit moet wijken naar aparte third party patches :/ .

[Reactie gewijzigd door Cassius op 12 maart 2008 11:12]

Wat zou er te zien zijn.
als de stad nog werkte heeft het natuurlijk weinig zin want dan gebeurt er niets
Langzamerhand zie je de aftakeling e.d. van de stad. Beetje moeilijk om een vergelijking te zoeken, maar zie het als een soort "Dawn of the Dead" of i.d.: In het begin is het een kleine 'probleemgroep' die besmet is, aan het einde is bijna iedereen dood of besmet. Ook kunnen ze op deze manier beter vertellen hoe het allemaal zo ver is gekomen.
Ik hoop dat ze in deel 2 een multiplayer optie inbouwen.
Niet een standaard shooter, maar bijvoorbeeld een co-op story line.
Erg goed nieuws, ik heb van Bioshock 1 genoten. Het is alleen raar dat je van dit soort games geen vervolg verwacht. Zoals Godjira verteld is het Bioschock verhaal zo gesloten, dat daar na niet echt een lang verhaal te vertellen is. Dan daarbij zijn er games waar je wťl een vervolg van verwacht, die er dan niet komen. Beetje verwarrend soms

Laten we het in ieder geval houden en hopen op een prequel, dat wordt in ieder geval spectaculair in mijn ogen!
Bioshock was inderdaad een hele vette game, kan me de laatste game niet heugen die zo vet was, in een ruk uitgespeeld...hoop dat BS2 net zo'n goede storyline bevat als de eerste

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True