Borderlands

Feedback

Op de E3 kregen we al een voorproefje van wat ontwikkelaar Gearbox Software het afgelopen jaar met Borderlands heeft gedaan. De makers waren niet tevreden met de feedback die het spel kreeg en oordeelden dat een flinke make-over nodig was. Het realistische uiterlijk werd verruild voor een cell-shaded look. Dat is uit te leggen als een noodgreep, maar niettemin kan de keuze positief uitwerken voor het spel, dat anders misschien tot de middelmaat veroordeeld zou zijn.

In Parijs konden we onlangs voor het eerst zelf aan de slag met de game, die Gearbox zelf het liefst omschrijft als een schietspel met rpg-elementen. Ongeacht het personage waarmee je speelt zul je altijd op je wapen moeten vertrouwen. Al snel zul je merken hoe groot de impact van je wapen op het spelverloop is. Na ongeveer een uurtje spelen wisten we een speciaal wapen te bemachtigen, en dat maakte het spel ineens een stuk makkelijker. Terwijl we eerst vijf of zes schoten nodig hadden om vijanden om te leggen, waren nu een of twee treffers voldoende.

*Loot

Daarmee is een deel van het rpg-element meteen duidelijk. Het verzamelen van loot speelt een grote rol, en het verhandelen van je verzamelde loot eveneens, temeer omdat je met het geld dat je daarmee verdient weer nieuwe health boosts kunt kopen, of betere wapens. Jezelf blijven verbeteren speelt dus een grote rol, ook in letterlijke zin: je verdient constant ervaringspunten, die uiteindelijk voor een groei in level zorgen. Vanaf het vijfde level ga je 'Talents' verzamelen, en die kunnen nogal een verschil maken. Een van de personages - er zijn er in totaal vier - krijgt bijvoorbeeld al vroeg de optie om een turret neer te zetten, wat in gevechten tegen meerdere vijanden goed uitkomt.

*Wegwijs

Onze speelsessie was behoorlijk rechttoe, rechtaan. Eerst werden we wegwijs gemaakt in de spelwereld, waarna we enkele standaard quests mochten uitvoeren. 'Mochten', want als je wil kun je ook direct de wijde wereld in trekken, alleen zul je dan niet al te ver komen: zonder fatsoenlijke wapens en een personage op een iets hoger level zullen bepaalde gebieden te lastig voor je zijn, omdat de vijanden daar nu eenmaal van een hoger level zijn. Dus zit er niets anders op dan eerst wat standaard grind- en fetch-quests uit te voeren. En toegegeven, zo vervelend zijn die nu ook weer niet...

*Avontuurtje

Ons singleplayer-avontuurtje eindigde met een eindbaas-gevecht, waarbij onze turret-Talent geen overbodige luxe bleek te zijn. Het spel is zo moeilijk als je het zelf maakt; als je iets meer voorbereidingstijd neemt om je personage verder te verbeteren voor je verder gaat, wordt het spel iets makkelijker. Desondanks zullen de baasgevechten zorgen voor pieken in de moeilijkheidsgraad, getuige het aantal malen dat wij het gevecht opnieuw hebben moeten doen. Gelukkig lijkt het checkpoint-systeem goed in elkaar te zitten, waardoor we niet te veel stukken gameplay steeds hoefden te herhalen. Zo waren de vijanden tussen het checkpoint en de baas in niet meer te bekennen als we terugliepen voor een nieuwe poging. Dat is een bewuste keuze van Gearbox: volgens de ontwikkelaar zou het telkens opnieuw moeten bevechten van willekeurige zwakkere vijanden vlak voor een baasgevecht alleen maar tot irritatie bij de spelers leiden.

Video (Borderlands_Trailer01.flv)

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite