Door , , 56 reacties

We moeten het Gearbox Software nageven: hoe vaak ze hun persverhaaltjes ook moeten herhalen, ze blijven altijd enthousiast. Hoofdontwikkelaar Randy Pitchford, behóórlijk Amerikaans, lijkt bij vlagen onder invloed van stimulerende middelen als hij vertelt over Gearbox' nieuwste game Borderlands - om vervolgens, als iedereen aan het spelen is, om de vijf minuten te vragen wat je ervan vindt en of je nog hulp nodig hebt. Erg gezellig, maar toch vonden we het wel heel fijn dat we Borderlands inmiddels in alle rust op kantoor hebben kunnen spelen...

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PlayStation 3

BorderlandsToch valt het enthousiasme van Pitchford wel te begrijpen. Borderlands is nog voordat de game is verschenen al bezig aan een tweede leven. Het spel werd ooit neergezet als schietspel met 'realistische' beelden, maar die aanpak kon niet direct op veel lof rekenen. Gearbox gooide het roer om, stuurde het concept terug naar de tekentafel en koos voor een andere grafische stijl. Borderlands schotelt de gamer zodoende een comic-stijl voor, die het spel, ondanks dat we dit soort graphics al vaker hebben gezien, een eigen smoel moet geven. De switch mag geboren zijn als noodgreep, het blijkt een essentieel onderdeel te zijn in het potentiële succes van Borderlands.

*Luchtig

De grafische stijl sluit namelijk perfect aan op de algemene sfeer die in het spel hangt. Hoewel de planeet waarop Borderlands zich afspreelt, Pandora, overwegend grauw is, zit er toch een flinke dosis humor in het spel. Dat begint al direct met de vermakelijke robot Claptrap, die al naam heeft gemaakt met een aantal trailers die geïnteresseerden wat meer over Borderlands vertellen. Deze robot maakt de speler wegwijs in Pandora en in het eerste stadje waar je komt, Fyrestone. Je merkt al direct dat met de switch naar de cartoon shaded graphics ook in de rest van het spel niet is vergeten. De personages in het spel zijn verre van normaal, met bijbehorende rare stemmen - en dat bedoelen we zeer positief. Het maakt Borderlands luchtig, wat de spelervaring erg prettig maakt.

Claptrap laat de speler al snel los, waarna het avontuur pas echt begint. Als speler ben je een nieuweling op Pandora, maar wat je precies bent, mag je zelf bepalen. Borderlands biedt de speler vier klassen, die logischerwijze elk hun eigen kwaliteiten hebben. De soldaat, Roland, is een beetje de all-rounder. Hij vertrouwt vooral op bekende wapens als machinegeweren, maar kan ook prima omgaan met explosieven en sniper rifles. Lilith is de Siren, en zij moet het hebben van haar stealth-capaciteiten. Mordecei is in dat opzicht niet heel anders; ook hij gaat gevechten liever uit de weg, maar gebruikt daar dan zijn sniper rifle voor. Ten slotte is er nog Brick, die als krachtpatser vertrouwt op zijn lichaamskracht. Je kunt het spel met elk personage uitspelen, of zelfs verschillende personages aanmaken en het spel meerdere keren doorspelen, zoals veel spelers dat in mmorpg's ook doen.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over: