Vooruitblik: Borderlands

Buitenaards knalwerk

2K Games heeft zijn zaakjes de laatste jaren prima op orde. Met The Darkness en Bioshock bracht de uitgever in 2007 twee sterke titels uit. 2008 is een soort overgangsjaar voor het label van Take-Two Interactive, maar 2009 ziet er veelbelovend uit. Bioshock 2 staat op stapel en ook Mafia 2 hoort bij het selecte rijtje titels waar veel gamers halsreikend naar uitkijken. Borderlands lijkt toptitel nummer drie te zijn die de uitgever in huis heeft, en het zal ook de eerste game van het rijtje worden die het daglicht ziet.

Borderlands

Borderlands is een schietspel dat zich afspeelt op de fictieve en volledig begaanbare planeet Pandora. Pandora ligt in een uithoek van het universum, wat de aanwezigheid van vreemde diersoorten en het extreme klimaat op de planeet verklaart. Het spel speelt zich echter af tijdens het Pandora-equivalent van de lente, waardoor de omstandigheden meevallen. Nadeel van dit seizoen is wel dat mensen met meer monsters worden geconfronteerd dan in het winterseizoen, als de beesten lekker liggen te slapen. Je vecht overigens niet alleen tegen monsters, maar ook tegen mensen. Mensen hebben de eigenschap om ten koste van alles te willen overleven, in Borderlands zul je dus vaak genoeg in vuurgevechten terecht komen.

Het is aan het spel af te zien dat ontwikkelaar Gearbox Software kaas heeft gegeten van het maken van shooters. De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de Brothers in Arms-serie en ontwikkelde Halo voor de pc. Borderlands is dan ook in de eerste plaats een shooter. Tijdens de demonstratie die we in augustus op de Games Convention in Leipzig kregen, zagen we in korte tijd genoeg shoot-outs om nu al te concluderen dat shooterfans zich prima zullen vermaken met dit spel.