E3: Preview Borderlands

Mad Max

Ontwikkelaar Gearbox Software werkt al geruime tijd aan Borderlands en ruim een half jaar geleden mochten we het spel al eens bekijken. Toch had Gearbox op de E3 een flinke verrassing in petto: het uiterlijk van het spel is in de tussentijd drastisch veranderd.

Gearbox heeft Borderlands een grafische stijl gegeven die het midden houdt tussen die van Mad Max en die van een stripboek. Er is nog wel iets van de oude stijl te herkennen, maar er is een cell-shaded saus over het beeldwerk uitgegoten. Voor wie nog niet bekend is met het spel: Borderlands is volgens Gearbox een role playing shooter, een schietspel dus, met kenmerken van een mmog. Of iets preciezer: de game speelt als een shooter, maar heeft een aantal mogelijkheden die we normaal alleen van mmog's kennen, waarbij vooral World of Warcraft het grote voorbeeld lijkt.

E3: Borderlands

*Kluis

Het decor van het spel is de planeet Pandora, waarvan Gearbox een compleet open spelwereld heeft gemaakt. Pandora is een ruwe, dorre planeet die eigenlijk helemaal niet zo aantrekkelijk is. Er schijnt echter een grote schat verborgen te liggen in 'The vault', en dat verhaal heeft een grote groep avonturiers aangetrokken, die het niet zo nauw nemen met normen en waarden. Je doorloopt het spel aan de hand van missies. Er zijn een stuk of dertig missies, die tezamen de hoofdverhaallijn van het spel volgen. Dat lijkt weinig, maar volgens Gearbox zijn het wel uitgebreide missies, vol dialoog. Daarnaast kun je nog minstens 150 sidequests doen.

E3: Borderlands

*Samenspel

Het bijzondere aan Borderlands is dat het ook in co-op te spelen is, wat doet denken aan de groepsquests die in de meeste mmog's zijn opgenomen. In Borderlands is co-op geen vereiste. Je kunt alle missies alleen doen, maar je kunt ook op elk willekeurig moment met een andere speler op avontuur gaan. De groep kan uit maximaal vier spelers bestaan en daar kunnen, alweer op elk willekeurig moment, ook weer spelers van afhaken zonder dat het spel tussentijds afgesloten of gereset moet worden. Uiteraard wordt de moeilijkheidsgraad van de missies automatisch aangepast aan het aantal spelers. Co-op is trouwens ook offline beschikbaar, en twee spelers kunnen in split-screen spelen.

Inhoudsopgave

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite