Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Tijdens de jaarlijkse E3-gamebeurs heeft Microsoft bekendgemaakt dat Final Fantasy XIII niet alleen voor de Playstation 3, maar ook voor de Xbox 360 zal verschijnen. Ook van Portal verschijnt een 360-versie onder de titel Portal: Still Alive.

Microsoft had Yoichi Wada, directeur van de Japanse ontwikkelaar Square-Enix, naar Los Angeles overgevlogen om aan te kondigen dat Final Fantasy XIII ook voor de Xbox 360 zal verschijnen. Het spel zal in Europa en de VS tegelijk voor de Xbox 360 en de Playstation 3 worden uitgebracht. Het zal echter eerst in Japan verschijnen en daar wordt alleen de PS3-versie op de markt gebracht. Wanneer het spel in de winkels zal liggen, maakte Wada niet bekend. Als gevolg van de aankondiging sloot het aandeel Square-Enix ruim 5 procent hoger op de Japanse beurs. Square-Enix moet overigens nog beginnen aan de versie voor de Xbox 360: de ontwikkelaar maakt eerst de Japanse PS3-versie af. Als die klaar is, zal het spel vertaald worden en pas als dat gebeurd is, zal Square-Enix het spel naar de Xbox 360 porten. Square-Enix maakt het spel op basis van de eigen Crystal Tools-engine.

Ander gamenieuws van het Microsoft-front is dat ontwikkelaar Valve aan een nieuwe versie van Portal werkt, die op Xbox Live zal worden uitgebracht. Er was al enige tijd sprake van een versie van Portal die op Xbox Live zou verschijnen. Tot nu leek de omvang van de game echter een bezwaar. Microsoft heeft de maximale grootte van games op Xbox Live echter onlangs van 150MB naar 350MB verhoogd. Het spel zal onder de naam Portal: Still Alive online worden gezet.

Tijdens de persconferentie maakte Microsoft verder bekend dat Capcoms Resident Evil 5 op 13 maart 2009 in de winkel zal liggen. Producer Jun Takeuchi toonde de online co-op-mogelijkheden van het spel. Ontwikkelaar Peter Molyneux deed hetzelfde met Fable 2, en hij kon bevestigen dat het spel af is en alleen nog getest wordt. Fable 2 zal in oktober in de winkel liggen. Een maand later, op 7 november, is Gears of War 2 aan de beurt. Ook van dat spel werd op de beurs de online gameplay gedemonstreerd. Ontwikkelaar Cliff Blezinski liet weten dat in de co-op-modus van GoW2 maximaal vijf spelers samen aan de slag kunnen.

Final Fantasy XIII Final Fantasy XIII Final Fantasy XIII Final Fantasy XIII
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

FYI: Star Ocean: The Last Hope (deel 4) van Square-Enix komt eveneens naar de Xbox360. Goeie tijden dus voor Xbox360 RPG-fans, na het brakke Blue Dragon. Op de XBox360 zal je waarschijnlijk wel moeten gaan wisselen van discs of het met mindere kwaliteit van de cutscenes moeten doen, aangezien de Xbox360 niet (meer) een Bluray/HDDVD heeft. Het is goed dat Square-Enix (meer) games naar de Xbox360 gaat brengen. Al die Amerikaanse games interesseren me niet zo. Die kan ik ook op de PC krijgen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 15 juli 2008 12:34]

Op de PS3 draaien de cutscenes op 1080p en op de 360 op 720p. Denk dat dit al een hele hoop ruimte scheelt. Wel minder in kwaliteit dus, maar dat wist elke gamer met een 360, toen hij/zij deze kocht.
Nou ik niet. Hoe weet je dat?
Resolutie staat bij mij gewoon op 1080P hoor.

Ik vind mijn graphics mooier dan die bij een maat van me, ook de cutscenes
De Xbox360 draait1080p door upscalen... er is amper 1080p content op de 360... Er zijn zelfs veel spellen die onder 720p draaien (halo 3 en vele anderen). Tis jammer dat veel mensen denken dat output resolutie gelijk staat aan native resolutie.
Zelfde geld voor de PS3. Ook GTAIV wordt niet in 1080p gerendered op de PS3.

Veel mensen zeggen dat de PS3 zoveel krachtiger is dan de xbox360, maar kwa grafische kaart ontlopen ze elkaar helemaal niet zo veel. Wellicht is de Cell iets krachtiger, maar dit zal niet direct in hogere resoluties, betere shaders of meer polygonen vertalen aangezien die nog steeds door een GPU gedaan moeten worden en niet door Cell.

http://www.videogaming247...-lower-resolution-on-ps3/

[Reactie gewijzigd door hiostu op 15 juli 2008 13:00]

Vrijwel geen enkel PS3 spel draait native in 1080p, dus wat je zegt geld ook voor de PS3.
Wel minder in kwaliteit dus, maar dat wist elke gamer met een 360, toen hij/zij deze kocht.
Jah, dat wisten ze allemaal want er zit bij iedereen zo veel know how ;)

@ Godjira:

MS alleen is niet bij machte om te zeggen dat ze een titel willen hebben of niet. De makers zelf bepalen of dat gebeurt of niet en voordat de PS3 in de verkoop ging zijn een "aantal" PS2 ontwikkelaars weggelopen omdat ze het niet eens waren met de Cell waar Sony voor had gekozen. Dat ze nu alsnog ook voor de Xbox360 beschikbaar gaan maken heeft eerder te maken met het feit dat de ontwikkelkosten te hoog zijn en op deze manier dekkend gemaakt kunnen worden, immers, ze moeten niet alleen verdienen op de huidige release maar ook geld overhouden voor de volgende chapter want als dat niet gebeurd zou dit wel eens de laatste versie kunnen worden.

En daarom is feedback altijd belangrijk en dien je ontwikkelingen in samenspraak te doen. Heeft Sony wel ruggespraak gehouden met hun devvers tijdens de ontwikkeling van de PS3 ? ;)
Nou ja... zo brak was Blue Dragon ook alweer niet, ik vond het een vermakelijke game, alleen was het Achievement gedeelte behoorlijk slecht. Ik heb op zich niet een probleem met het wisselen van discs, Lost Odessey kwam ook over 4 discs verspreid. Dat betekend dat je na +/- 15 uur spelen even moet opstaan om een disc te verwisselen, dat is wel iets waar ik mee kan leven hoor.

Bovendien komt er in de fall-update van het Dashboard nu ook de mogelijheid om games te installeren op de HD. Dus het wisselen van discs hoeft geen probleem te zijn en het zou mij iet verbasen dat MS ook nog weleens met een losse Blu-Ray speler gaat komen.

Kortom spannende tijden voor RPG fans met een 360.
Ga maar eens meer naar buiten als je dat fotorealistisch-achtig uit vind zien . Vind het zelf een beetje plastic achtig..
Inderdaad.
Het is "te perfect" en dat maakt het "plastic".
Wat ik bedoel:

Gezichten in CG zijn vaak symetrisch -wat aanvankelijk ook logisch is bij het modeleer proces van een gezicht (mirror modelen), maar niet noodzakelijk uiteindelijk- en de huid is perfect, zonder oneffenheden. Square heeft altijd die perfecte look nagestreeft, characters moeten vooral "pretty" zijn.

Terwijl CG vaak juist goed werkt als het "gritty" wil zijn en juist die perfectie niet wil nastreven. Dat geeft veel realistischere beelden. Soms moet je die "CG-look" willen ontwijken juist door beschadigingen, imperfectie en viezigheid toe te passen.

Dat werkt soms fantastisch goed. Ik ken nog een plugin van vroeger voor 3D studio MAX die precies dat probeerde te doen: smerigheid maken.
Volgens mij was dat DirtyRays (o.i.d.) en het gebruikte een raytracing techniek om objecten van viezigheid te voorzien op plekken waar dat voor de hand zou liggen: kleine riggeltjes, putjes, ruwe oppervlakken etc.
Dat was echter meer bedoeld voor machines e.d.

Op een gezicht moet je dat zelf doen.
Lijkt me juist een van de leukste dingen voor een texture-artist.
Maar bij square knallen ze er een lichte huid-textuur op en is het "perfect" en dus "goed".

Niet mijn kopje thee iig.
Dat is wel heel jammer voor Sony. FF13 was één van de weinige echt grote platform exclusieve titels (Gran Turismo 5 en Metal Gear Solid 4 en dat is het dan wel denk ik).
Heavenly Sword was ook een van de grote PS3 exclusieve titels, alleen viel die behoorlijk tegen, helaas.

Verder steekt Microsoft heel veel geld in het wegsnoepen van exclusieve titels voor de Wii en PS3. Dit is al meerdere malen in het nieuws geweest. Bijvoorbeeld GTAIV: Microsoft heeft ongetwijfeld veel geld moeten dokken voor de exclusieve add-ons die via Xbox Live te downloaden zullen zijn voor GTAIV. Deze extra downloads zullen op de PS3 dus niet beschikbaar zijn.
We weten niet of SE hier geld voor heeft gekregen.
Het kan ook zijn dat ze de verkoop cijfers van de PS3 vinden tegenvallen, en dat de ontwikkelkosten van FFXIII zo hoog zijn dat ze liever een groter publiek aanspreken.
We weten het niet.

Ook je GTA verhaal is een beetje uit het verband getrokken. We weten niet of MS betaald heeft om GTAIV naar de 360 te krijgen. We weten alleen dat MS aan Rockstar heeft betaald om voor de 360 nog een extra episode te schijven.

EDIT: typo, en gramatica

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 15 juli 2008 13:44]

Exclusiviteit vind ik juist heel erg jammer. Hoe meer gamers ervan kunnen genieten hoe beter lijkt mij. En vooral tussen consoles lijkt het mij helemaal geen probleem, ze worden allemaal op een zelfde manier gebruikt. Voor de ontwikkelaars lijkt het mij ook alleen maar beter, je kan beter op 2 paarden wedden dan op 1-tje :)

PC's zijn hier enkel wel weer een uitzondering op. Door de muis/keyboard combinatie kan je hier juist weer meer mee en is uitgeven op alle game-platforms weer net ff iets ingewikkelder omdat juist de PC-gamers niet de consolerites willen hebben.

edit: ik bedoelde het dus juist andersom ;)

[Reactie gewijzigd door Vash_Stampede op 15 juli 2008 12:45]

Als jezelf een PS3 bezit, en alle exclusieve games gaan naar de Xbox360, dan is dat jammer. Exclusiviteit betekend voor gamedevelopers vaak dat een bepaalde console beter is, of beter verkoopt. Dus zullen ze sneller een game maken voor dat platform, wat resulteert in beter titels.

Hoe meer exclusieve games een Console krijgt, hoe beter de toekomst altijd lijkt.
En dat men meer moeite doet de specifiek eigenschappen van die console te benutten. Dat idee heb ik nu totaal niet bij titels die op alles draaien, wat ze voor mij al meteen iets minder aantrekkelijk maken.
Exclusiviteit betekend voor gamedevelopers vaak dat een bepaalde console beter is, of beter verkoopt.
Volgens mij betekent exclusiviteit voor developers eerder een grote zak met geld van de consolebouwer.

Zeg nou zelf, je vergroot je afzet alleen maar als je games multiplatform maakt: je hoeft maar 1x te investeren in development, je huurt een team in om de engine te porten naar een ander platform (de content heb je al, dus de kosten zijn lager dan de developmentkosten zelf) en je kunt 2x cashen.

Als je niet naar een tweede platform gaat porten, mag de fabrikant van je eerste platform daar wel voor compenseren.
Natuurlijk is het voor de gamers beter, maar daar gaat het nu niet om.

Tis toch jammer voor Sony. Nu missen ze wsl potentiele PS3 kopers die heel lang op FF13 hebben zitten wachten en nog geen console hadden. Sommige XBox360 bezitters zouden zelfs een PS3 kunnen kopen vanwege FF13.
Was ver van te voren bekend (rumoeren dat square-enix overstapte naar multi console was al sinds de xbox release in de lucht)...

en simpelweg sony's eigen schuld.. door game ontwikkeling gesloten te houden en overbodig uitgebreid, denken de meeste gamestudios: fek it, wij zoeken een makkelijkere weg... puur alleen hierom missen ze heel veel omzet..

ik kan er geen traan om grienen hoor...

Maarja maakt voor mij weer makkelijker, ben nooit echt anti-ps3 geweest, maar nu ik geen reden meer heb om em te halen.. zeg ik dag ertegen en komt hij pas over een aantal jaar als hij voor 100 eurie ofzo over ebay gaat...
De mensen van FF doen het iedere keer weer... dit ziet er bijna foto realistisch uit!
Ga maar eens meer naar buiten als je dat fotorealistisch-achtig uit vind zien ;). Vind het zelf een beetje plastic achtig..

Ontopic:
Hopelijk komt Portal: Still Alive ooit als update uit op steam :).
Ik wil niet veel zeggen, maar dit konden ze min of meer al op de PS1. Het luistert naar de naam "FMV". Oftewel, het is gewoon een filmpje.

Natuurlijk zal het ingame ook heel mooi zijn, maar op basis van de hierboven getoonde plaatjes kun je daar nog niet veel over zeggen.
De vraag is hoe erg dit is, echte hardcore final fantasy fans (zoals ik) kopen geen 360 want daarop komt geen Final Fantasy Versus 13.

Daarbij is de game nog heel ver weg en weten we niet hoe de verhoudingen dan liggen.

Sony is daarbij ook nog eens groot aandeelhouder van Square Enix dus ze verdienen hier zelfs aan. Om deze reden zullen ze waarschijnlijk ook geweten hebben van deze deal en we weten ook niet of ze er iets voor in de plaats hebben gekregen (FF7 remake bijv?).

Als dat het geval is... is het allemaal niet zo erg, geen enkele hardcore FF fan die niet zou willen ervaren hoe FF7 remake zou zijn.

Square (Enix) heeft wel een reputatie om de spellen altijd uit te geven op één of meerdere consoles om zo hoge potentiele sales te hebben. Mensen vergeten vaak dat Final Fantasy origineel altijd op Nintendo consoles werd uitgegeven.
De vraag is hoe erg dit is, echte hardcore final fantasy fans (zoals ik) kopen geen 360 want daarop komt geen Final Fantasy Versus 13.
Dat zeggen ze nu :) Het zal afhangen van het ontwikkelprocess en de verkoopcijfers van FFXIII op de 360.

Als dat goed verloopt, durf ik mijn handen in het vuur te steken voor een 360 versie van Final Fantasy Versus 13.
FF was inderdaad eerst voor de Nintendo en toen de Playstation populairder werd zijn ze pas overgestapt naar Sony.

Helemaal out-of-the-blue kwam dit natuurlijk ook niet, Square Enix gaf vorig jaar al publiekelijk af op de complexheid van de cell processor en dat het behoorlijk complex was om hiervoor te ontwikkelen:

http://news.cnet.com/8301-13506_3-9773752-17.html

En nu ze ook de Unreal Engine hebben gelicenseerd als platform voor hun games zat dit er wel aan te komen. .
Square-Enix moet overigens nog beginnen aan de versie voor de Xbox 360: de ontwikkelaar maakt eerst de Japanse PS3-versie af. Als die klaar is, zal het spel vertaald worden en pas als dat gebeurd is, zal Square-Enix het spel naar de Xbox 360 porten.
Dubbel lullig voor de PS3 bezitters. Niet alleen moeten we dus traditioneel wachten op de vertaling, maar nu ook nog eens op een 360 port.

Waarom koopt Sony Squaresoft niet gewoon op?
Inderdaad. Meestal zijn de FF games 6 tot 9 maanden later pas in Europa beschikbaar.
Nu we ook nog op de port zullen moeten wachten zal misschien nog eens 3 tot 6 maanden later gebeuren......
Misschien toch maar eens mijn japanse taalstudie weer oppakken......
Uhm, je bedoeld neem ik aan 360 bezitters ipv ps3, het spel komt voor de 360 versie uit.
Nee hoor, om de X360 gebruikers niet te benadelen ten opzichte van de PS3 gebruikers komt er helemaal "correct" een gelijktijdige release voor beide platformen. X360 users happy, PS3 bezitters die aan het lijntje worden gehouden... |:( |:(
Eindelijk weer een FF game waarin de personages er niet uitzien alsof ze een willekeurig aantal kleren uit de kleerkast over elkaar hebben aangetrokken :P Ziet er strak uit.
Wat gruwelijk voor mensen met een PS3 in Europa en Amerika die op FF XII wachten.
Die mogen nu dus gaan kijken naar de Japanners die op hun PS3 FF XIII aan het spelen zijn, terwijl ze zelf mogen wachten tot de Xbox 360 versie geport word, en dan samen met de 360 versie wordt pas de PS3 versie uitgebracht in Europa en Amerika.
dat staat er toch helemaal niet...
eerst wordt het spel voor japan gemaakt...
Daarna wordt het spel vertaald (en dus uitgebracht in europa en amerika)

en pas daarna wordt de versie geport naar de 360.
De mensen in europa/amerika met een 360 zullen dus een behoorlijk lange tijd moeten wachten tot hun vertaalde versie (want ze zullen waarschijnlijk eerst de japanse versie op de 360 brengen).
in japan komt alleen voor PS3 en hoped dat het geen jaar duurt om naar europa te komen :(
Nou Sony kan altijd nog SE aanspreken van ik wacht helemaal niet op Xbox360 tot het geport is.

Tenminste als SONY slim is. ;-)
de ontwikkelaar maakt eerst de Japanse PS3-versie af. Als die klaar is, zal het spel vertaald worden en pas als dat gebeurd is, zal Square-Enix het spel naar de Xbox 360 porten
Dit lijkt me volstrekte onzin.
Dat zijn natuurlijk zaken die simultaan kunnen gebeuren en ook zullen gebeuren. Het zou belachelijk tijdsverspilling zijn om te wachten op een vertaling
That's live zou je zeggen.
Sony had SE all lang moeten kopen maar jah jongens van X360 geniet ervan maar Kingdom heart 3 en Gods of war 3 en Final Fantasy 7 remake komen alleen voor PS3 :D misschien toch maar PS3 kopen of niet?

Eerlijk gezegd ik wil lieft FF7 remake dan alle FF series

Anyway sony je hebt slecht gespeelt.

Greatz
Het gerucht gaat dat KH3 voor de Wii uitkomt en niet voor de PS3. En over een mogelijke FF7 remake is volgens mij nog nooit iets naar buiten gebracht.
Are you sure?? want laatste trailer is gemaakt op de PS3 . but who knows
Probeer jezelf maar goed te praten fanboy maar feit blijft dat SE gewoon tegen sony heeft gezegt screw you wij gaan voor het geld niet voor de exclusive en er komt gewoon een 360 versie en natuurlijk God of War 3 blijft PS3 maar de 360 heeft ook zat exclusives.

FF 7 remake ? onder welke steen heb jij geslapen want er is toch echt een bericht geweest dat dat momenteel in de ijskast staat omdat ze vinden dat de game nog niet oud genoeg is en nog teveel mensen het spel kunnen dromen alsof ze hem gisteren hebben uitgespeelt.

Momenteel zal je het nog even moet doen met de Final Fantasy 4 remake op de Nintendo DS.
Hehe Nou zou zeggen google effe op Square enix en PS3 :P ( daar heb je wat info over de ff7 remake )

Jij denkt dat PS3 ook niet achter Xbox360 games gaat?? zoals fable 2 enz.

Maar ik gebruik mijn PS3 niet alleen voor de games maar als media center :D .. kan dat ook op de Xbox360??
http://en.wikipedia.org/wiki/Lionhead_Studios
Lionhead Studios is a United Kingdom-based computer game development company led by industry veteran Peter Molyneux, and acquired by Microsoft Game Studios in April 2006.

Nee Sony gaat MS niet bellen of ze Fable aub voor de PS3 kunnen uitbrengen daar ben ik van overtuigd. :Y)
De 360 is ook een uitstekend media center ja maar alleen zonder Bluray. Voor de rest is de hele 360 vs PS3 rivaliteit hier offtopic en levert dit meestal alleen maar flames e.d. op. :O
Tuurlijk kan dat...

Waarom moet iemand die een console van pappa heeft gekregen gelijk alles daaraan ook beter vinden dan wat de concurrentie te bieden heeft? Je kan niet een oordeel vellen over iets als je er helemaal geen ervaring mee hebt. Dit heeft overigens niets te maken met wat beter is of niet, maar het gaat me om de manier waarop. In de trend van, "wat ik heb is altijd beter", terwijl dat natuurlijk nooit het geval is, in wat voor situatie dan ook. Een objectief oordeel vellen is een stuk beter en wordt zelden omlaag gemodereerd. Alleen omdat velen geneigd zijn hun eigen identiteit te koppelen aan hun materieel maakt het voor die personen onmogelijk om nog fatsoenlijk te oordelen. Plaats je volledig buiten al je bezittingen, doe alsof je niets hebt, laat ervaring en verleden geen rol spelen. Doe je ogen open en kijk nog eens opnieuw. Alles wordt er een stuk helderder van en komt ook nog eens je gedrag ten opzichte van andere ten goede!

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 15 juli 2008 17:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True