Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties

Er is genoeg materiaal uit Final Fantasy XIII geknipt om daar een compleet spel mee te maken, zegt Isamu Kamikokuryou, die als art director aan de rpg heeft gewerkt. Ook heeft Square Enix aangekondigd dat de internationale versie van het spel af is.

Kamikokuryou deed de uitspraak in een interview met het Japanse gamemagazine Famitsu. Volgens de art director zijn er een aantal gebieden verwijderd om de grootte van het spel in toom te houden. De geschrapte locaties zijn onder andere een park bij het huis van hoofdpersoon Lightning, een geheime basis voor de verzetsgroep Nora en een dierentuin in Nautilus Park. Deze content zou al ontwikkeld en speelbaar zijn op een PlayStation 3.

De Japanse versie van Final Fantasy verscheen op 17 december alleen op de PlayStation 3 en verbrak verkooprecords in het land van de rijzende zon. De Engelstalige versie verschijnt op 9 maart zowel op Sony's spelcomputer als op de Xbox 360 en zal voor laatstgenoemde console drie dvd's beslaan. Ontwikkelaar en uitgever Square Enix heeft aangekondigd dat de vertaling af is en heeft een vertaalde versie van de launch trailer vrijgegeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (134)

Ik heb hem al een tijdje in huis na er erg naar uitgekeken te hebben. Ik vond hem wel wat tegenvallen qua gameplay. Hij is inderdaad erg rechtlijnig en ook de skills hoef je niet te zoeken maar krijg je door kristallen te upgraden via een vantevoren bepaald pad. Hier zit dus ook weinig vrijheid in. Winkels kom je ook niet meer tegen; die kun je bij savepoints gebruiken. Je hebt tijdens de gevechten ook niet meer de controlle over alle teammembers, maar alleen over de leader. Je voert de battle door steeds de rollen (healer, attacker, blaster ed.) te veranderen van de teammembers via vantevoren ingestelde combinaties. Verder is het verhaal en de sfeer wel heel mooi en kan ik het spel toch erg aanraden.

Je hoeft hem overigens niet te installeren, sterker nog: het kan niet eens. Maar dat is de Japanse versie.

[Reactie gewijzigd door Sasuga op 14 januari 2010 16:22]

Waarom gaan ze nu een spel uitbrengen dat uit 3 dvd's bestaat? Ik dacht dat het mooie van de PS3 juist is dat deze is voorzien van een blu-ray drive waardoor spellen uitgebracht kunnen worden op 1 schijfje in plaats van meerdere.
Vroeg ik me ook af.

Of liggen de productie kosten lager voor 3 dvd's dan 1 blu-ray ?
Voor de 360 wordt hij uitgebracht op 3 dvd´s, op de PS3 verschijnt hij op 1 blu-ray schijfje. Staat gewoon in de tekst! ;)
wat moet ik me daarbij voorstellen. dat je tijdens het spelen op dfe xbox steeds van schrijfje moet wisselen?
Nee, slechts 2 keer. Nooit FF VII of FF VIII gespeeld? Als je deel 1 hebt uitgespeeld zal hij gewoon het volgende schijfje vragen.
Ik hoop het wel, maar aangezien FFXIII zo'n enorme open wereld bevat kan dat nog wel eens tegenvallen.

In FFVII werd je volgens mij veel meer gestuurd door het spel waardoor je zoiets als ontwikkelaar kan afdwingen.
Open wereld? FFXIII wordt in alle reviews super lineair genoemd. Er zijn niet eens dorpjes of steden, of een worldmap die je wel in 7 had.
FFVII had een veel meer open wereld dan eender welke FF game op de PS2 en nu ook FF13. In de nieuwste FF games kies je gewoon je locaties aan de hand van een lijst, in FFVII had je een gigantische wereldmap waar je gewoon overloopt/vaart/vliegt en nieuwe zaken kon ontdekken. Heeft dat ooit problemen opgeleverd met zijn 3 discs? Neen.

De locaties op zich nemen niet veel plaats in, het zijn de cutscenes die het meeste plaats innemen.
Vergelijken we even Lost Odyssey met zijn uren aan tussenanimaties en Tales of Vesperia die alles ingame doet. Lost Odyssey staat op 4 dvd's en Tales of Vesperia staat op 1 schijfje. Daartegenover doe je er wel bijna dubbel zo lang over om Tales of Vesperia uit te spelen.
Moraal van het verhaal: Omgevingen nemen echt maar een minderheid van de plaats in en kunnen gerust op ieder schijfje gezet worden. De tussenscenes die alle ruimte innemen zie je maar 1 keer tijdens het verhaal.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 14 januari 2010 13:05]

FFVII had een veel meer open wereld dan eender welke FF game op de PS2 en nu ook FF13.

dat klopt niet, en ff7 is tegenwoordig overhyped.

btw ff 13 blijkt alleen de 1ste 8 uur of zo linear te zijn.
laat het nou zo zijn dat de meeste reviewers dan al afgehaakt zijn.
(dit is overigens bij alle ff`s zo)
misschien kun je je stelling onderbouwen??? vooralsnog kan ik in geen PS2 FF werkelijk de wereld over als in FF7.
Dat staat er dan ook helemaal niet :

De Engelstalige versie, die drie dvd's zal beslaan voor de Xbox 360 en een blu-ray schijfje voor de PlayStation 3,

Dus XBOX versie heeft 3 Dvd's en de Playstaion versie een Blue-ray.
Jammer dat er geen Pc versie is.
Kwestie van goed lezen:

Sony's spelcomputer als op de Xbox 360 en zal voor laatstgenoemde console drie dvd's beslaan.

Ze zeggen laatstgenoemde. Ze zullen wel HDDVDs gebruiken die minder capaciteit hebben dan een Blu-ray, en dan past het niet meer op 1 DVD. En aangezien je grote delen van het spel op beide DVDs wil hebben, zoals de characters (vrij logisch), maar bijvoorbeeld ook de landkaart en de muziek, is 2 DVDs dan snel geen optie. Dat ging zo ook met Final Fantasy 7, 8 en 9, die waren respectievelijk 3, 4 en 4 cds.

Sowieso gebruikt de PS3 geen DVDs maar Blu-ray discs, dat zou je ook een hint moeten geven.

Edit beneden: oh oeps, even vergeten dat de Xbox niet standaard met zo'n ding kwam. Dat verklaart ook waarom het dus 3 DVDs zijn, HDDVDs zijn namelijk ook best op hoge capaciteiten te persen.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 14 januari 2010 21:54]

HDDVD's ? :/


Dies toch dood ? :P
Bijna niemand heeft ook zo'n HDDVD apparaat voor bij zijn xbox.
Ik heb het aangepast, het stond er wat ongelukkig. De 360-versie zal 3 dvd's zijn en de PS3-versie natuurlijk een blu-ray schijfje.
Dat gaat over de Xbox 360-versie.
3DVD is voor de XBox

Misschien dat het gecorrigeerd is sinds jullie opmerking maar:
De Engelstalige versie, die drie dvd's zal beslaan voor de Xbox 360 en een blu-ray schijfje voor de PlayStation 3
Is het vechtsysteem nog steeds turn-based in deze en de laatste delen van FF?

Dat is gewoon niet mijn ding en daarom de reden dat ik deze franchise tot nu toe links heb laten liggen.
Niet in de traditionele zin als in bijvoorbeeld FFVII en FFVIII

Het is een duidelijk RPG vechtsysteem, maar benaderd het meer realtime dan voorheen.

Je hebt bijvoorbeeld nog wel te maken met een korte tijdsperiode waarin je niets kan doen na elke aanval, maar dit loopt vrij langs elkaar heen. Dus het is niet in beurten: vijand, held, vijand, held... het loopt allemaal vrij langs elkaar heen. Maar na elke aanval heb je wel een soort van recharge periode.

Maar de manier waarop je met je items, summons e.d. omgaat vereist nog steeds enige taktiek,


@Boeboe: daar lijkt het inderdaad wel op... de nuance die ik eigenlijk nog moest aanbrengen is dat in FFVII(I) je netjes de beurten van je teammates etc moest afwachten. In de latere FF's (deel 12 bijv) loopt dat allemaal in hogere mate parallel naast elkaar en kan dynamisch teammates tijdens het gevecht inschakelen. Als ik bijv in FFVII eerst een potion selecteer en met persoon 2 aanval zal het ook in die volgorde uitgevoerd worden. Zodoende kon je daar je taktiek op afstellen. In FF12 werd dat veeeel dynamischer (in andere woorden: het benaderde veel meer realtime) en kon je daar niet meer van uit gaan. Voorbeeld: Simpelweg 1 persoon in je team hebben die alleen maar heals uitvoert gedurende een gevecht werkt om die reden ook niet meer zo simpel... Er zijn te veel factoren die achteraf de gekozen taktiek totaal om zeep helpen.

Daarintegen kon je in FF12 dat soort taken ook automatiseren op basis van voorwaarden (bijvoorbeeld: wanneer health onder 100 punten zakt, voer een heal spell uit) etc...

Het was ff wennen maar ik vind het nog steeds een grote verbetering.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 14 januari 2010 11:01]

Je zegt "niet in de traditionele zin als in bijvoorbeeld FFVII en FFVIII" en vervolgens omschrijf je exact het battlesysteem van FFVII en FFVIII :p.
Nee het is niet hetzelfde. In FFXII bestuur je 1 personage. Voor de rest van je team kan je orders instellen.

Attack same target as PC, use Cure if hp =< 100, attack NPC with highest MP, Use fira if MP >= 50 etc.etc.etc.

Je kan wel switchen welke karakter je wil besturen, dus in principe zou je het kunnen spelen zoals VII of VIII, maar de snelheid is een stuk sneller in XII, dat het naar mijn mening niet hetzelfde voelt als FFVII, (ik heb het geprobeerd).

Hoewel ik de party instellen erg leuk vond en soms me hele team op automatisch zette om te kijken of ze het zonder hulp konden doen, toch geef ik de voorkeur aan turnbased.
Er zijn tegenwoordig al zoveel realtime spellen, ik vind het jammer dat nu ineens alle games real time moeten zijn.

Het gaat dan of hack and slash rpg worden, of een shooter feeling krijgen en nu ik zowel hack and slash op zijn tijd wel leuk vind en ik shooters in multi-player ook wel kan waarderen, vind ik het jammer dat turnbased als iets ouds wordt neergezet en niet met de tijd meegaand.

Tunrbased is gewoon een manier van spelen. Ik wil niet dat alle spellen turnbased worden, maar ik zou het jammer vinden als het zou verdwijnen.

Ik vind de rust die het turnbased systeem van FFVIII heeft erg prettig en ze zouden veel meer met strategie kunnen werken, want om eerlijk te zijn, veel strategie was er niet nodig in FF reeks, behalve bij de optionele bazen.
De laatste delen van FF waren juist niet turn-based. Deel 11 is een MMO en deel 12 heeft een ook een apart realtime systeem.
dat is wel beter. dan heb je teminste ook iets aan snelle wapens. dus het vechten zal een beetje gaan als in FF12?
btw zie ik bij 4:35 nou een kuikentje?! ;p
filmpje nog niet gezien omdat ik op m'n werk zit, maarrem... waarschijnlijk is het een chocobo?

Is een kenmerkende vogel voor het FF universum :) (hoewel ze ook in andere square games voorkomen).
Op 4:35 eindigt het filmpje, is een oud Internet grapje aan het worden onderhand.
heerlijk zo zie je maar het tijdperk is aan gebroken van de meerdere disks nu zullen veel Xbox360 fanboys spijt hebben dat ze zo een achterhaalde console hebben gekocht dit is de rede waarom de PS3 veel intresanter is !
omdat blu-ray meer data kan bevaten zullen er in de toekomst meer "multi" disk games uitkomen voor de xbox360

en @barbapapa720 het is nog niet bevestigd dat de ps3 versie 1 dual layer BL disk zal bevatten en de xbox360 versie 3 disks maar uit gaand dat 3 x 8,5 gb = 25,5 gb
en een blu-ray disk kan +- 25~50 gb bevatten dus lijkt het me stug dat ze 3 blu-rays gaan gebruiken waar het met een beetje propen best vast op 1 blu-ray
Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen er wakker van liggen om eens in de 20-25 uur (uitgaande van een gameplay van 60-75 uur zoals gebruikelijk bij FF) een te schijfje wisselen.

Waar ze vermoedelijk eerder wakker van liggen is dat de 'achterhaalde' Xbox360 bij veel multiplatformgames minder bugs, een vloeiendere framerate en betere graphics heeft - zoals heel recentelijk weer met Bayoneta - en een stuk goedkoper is in aanschaf.

8,5GB is voor alles op de aller-allergrootste games na zat ruimte. Dat is de afgelopen 4 jaar zo geweest en zal de levensduur van de huidige generatie consoles nog wel duren.
Maargoed, ik ben blij voor je dat je er zo gelukkig van wordt dat er eindelijk een game is die 3 jaar na release van de PS3 dat verkoopargument eindelijk eens 'rechtvaardigd' :)

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 14 januari 2010 10:36]

8,5GB is voor alles op de aller-allergrootste games na zat ruimte.
Een Xbox 360-DVD is maximaal 7GB groot.

Overigens zijn er al aardig wat RPGs op de Xbox 360 op meerdere DVDs uitgebracht. Uit mijn hoofd:

Blue Dragon: 3
Lost Oddyssey: 4
Last Remnant: 2
Infinite Undiscovery: 2
Star Ocean 4: 3
Oblivion: GOTY edition: 2

De PS3 heeft het voordeel dat Blu-Ray maar 1 disc nodig heeft en dat er dan nog zat ruimte over is. De PS3-release van FFXIII heeft ongecomprimeerd multikanaals geluid (Linear PCM). Daarnaast is al het videomateriaal in 1080p. Audio en video zullen bij de 360 van mindere kwaliteit zijn om het aantal benodigde DVDs te beperken.
So what? Dan zijn er 7 spellen (die 6 die je opnoemt + FF) waarin je na 25 uur spelen een andere disc in je Xbox moet proppen. Damn, ik hoop dat ik daar geen RSI van krijg...
Het heeft wel 1 groot nadeel. Multi-disc games werken alleen bij zeer lineaire games waarin je niet op je schreden terug hoeft te keren. Je kunt dus geen RPGs maken met een gigantische wereld waarin je van hot naar her kunt reizen want dan zou je om de haverklap van disc moeten wisselen. Laat de grootste kritiek op FFXIII nou net zijn dat het zo'n lineaire game is ... Ik denk dat de keuze om van FFXIII een multiplatform te maken al veel eerder bij Square Enix gemaakt is dan pas die aankondiging op E3 2008.
De laatste Final Fantasy die NIET zo lineair als een meetlat was dateert uit het psx tijdperk. Multiplatform heeft daar niets mee te maken.
Ik heb afgelopen jaar FFXII (PS2) gespeeld en die was absoluut niet lineair. Aan het einde van het spel kon je naar elke lokatie in het spel lopen of vliegen. Op die manier kon je alle steden, lokaties en dungeons opnieuw bezoeken om te levelen of om bosses in side quests op te zoeken. Zoiets kan alleen maar als het hele spel op 1 disc past, want in een echt lineair spel zou het niet mogelijk zijn om helemaal op je schreden terug te keren of vanaf elke lokatie naar elke andere lokatie te reizen.

Dat het spel "lineair" is in de zin van dat je het plot moet volgen om lokaties vrij te spelen staat compleet hier los van.
Indeed...

Bij het begin van cd 3 van FF 7 kon ik ook rustig de 'krater' negeren....ging rustig nog levelen..
Ik weet niet waarom je zo reageert? Ik denk dan ymmv alleen probeert uit te leggen dat dit niet de eerste keer is op de Xbox 360 dat een situatie als deze voorkomt. Ik snap ook niet waar de opheft vandaan komt, en waarom continu alles moet worden moeten vergeleken.

Vroeger was het doodnormaal dat een game op meerdere schijven kwam.

[Reactie gewijzigd door JiBo op 14 januari 2010 12:11]

Doordat copywizard het argument gebruikte dat de Xbox kut was, omdat er meerdere discs nodig waren.
Ik lag me de ballen uit de broek als het bij FF13 ook blijkt te zijn :Y)
Dat zou een keiharde klap in het gezicht van Sony zijn.
Maargoed, ik ben blij voor je dat je er zo gelukkig van wordt dat er eindelijk een game is die 3 jaar na release van de PS3 dat verkoopargument eindelijk eens 'rechtvaardigd'
Metgal Gear Solid 4, Uncharted 1/2, Killzone 2, Little Big Planet, etc gemist?

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 14 januari 2010 11:08]

heerlijk zo zie je maar het tijdperk is aan gebroken van de meerdere disks nu zullen veel Xbox360 fanboys spijt hebben dat ze zo een achterhaalde console hebben gekocht dit is de rede waarom de PS3 veel intresanter is !
Yep. Nu ik voor een spel 3 keer in het hele spelverloop naar mijn console moet wandelen om een schijfje te veranderen heb ik de mijne meteen bij het groot vuil gezet. 8)7

(Het werd al bevestigd dat het wisselen van schijfjes op een comfortabel moment in het spel zal gebeuren. En slechts 1 keer. Dus niet elke keer dat je van punt A naar punt B gaat.)

@EvilB2k Ik heb ze niet gemist in beide betekenissen. Enkel LBP een klein beetje omdat ik daarmee mijn vriendin misschien kon overhalen om een spelletje mee te spelen. De volgende MGS komt ook naar Xbox. Killzone2 is een doorsnee shooter met wat mooiere GFX. Uncharted zegt mij persoonlijk niet veel maar de fans ervan misschien wel.

Geef toe dat 5 spellen niet echt een verkoopsargument kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 14 januari 2010 11:17]

Er komt geen MGS naar de 360, er komt een MGS afgeleide naar de 360.

5 spellen zijn natuurlijk geen verkoopsargument maar je vergeet natuurlijk nog MAG, Heavy Rain, God of War, GT5, Modnation racers, Agent, ...

Het is natuurlijk ook niet zo dat er nog maar 5 exclusives zijn voor de PS3. InFamous, Wipeout HD e.d. mag je toch ook niet gemist hebben. En wees eerlijk wat heeft de 360 al opgeleverd behalve wat DLC voor GTA4?
@copywizard : Ik zou maar niet zo juichen daarover. Probleem is dat MS de 360 nog een paar jaar wil laten uitzingen. Weet je wat dat betekend voor de PS3? Dat alle crossplatform games de komende jaren beneden de prestaties van next gen zullen vallen. Men zal altijd rekening moeten houden met de 360 wat dus in het nadeel van de PS3 speelt. Gelukkig staan er nog veel exclusives voor de PS3 op til anders zouden we triestige game jaren tegemoet gaan.
3 DVD's? dus halverwege je game kan je wisselen? :S
Wanneer jij je druk gaat maken dat je eens in de 20 uur een schijfje moet wisselen. Wordt het tijd je spelletjes computer eens uit te gaan zetten.
Het probleem van multi-disc games is niet het wisselen, het is dat ontwikkelaars/designers om deze beperking hanteerbaar te maken het design van een game hierop moeten afstemmen, nl door een heel lineair spel te maken of de grootte van een wereld kunstmatig klein te houden. Je kunt bijv geen open wereld-games maken als je voortdurend discs moeten wisselen als je een arbitraire landsgrens oversteekt. Sandbox-games zoals GTA4 zouden potentieel veel groter kunnen zijn op de PS3 ware het niet dat de beperkte discruimte van de Xbox 360 (7GB) games ambitieuzere designs tegenhoudt.

Een andere beperking is de geluidskwaliteit en de resolutie van filmpjes. Er zijn games op de PS3 met ongecomprimeerd meer-kanaals geluid ipv gecomprimeerd dolby digital. Als je een goede stereo-installatie hebt hoor je het kwaliteitsverschil.
'T gaat niet om de schijf wisselen, 't gaat om de gameplay die wordt doorbroken.

Zelf heb ik het eens gedaan bij MGS en daarna altijd geweigerd om een idioot product te kopen waar je moet wisselen tijdens de gameplay. Heeft Ms gelukkig nog vééééééééééééééééééééééééél zagen toch eens opgelost.
najaa :p en MGS was dan nog 1 van de weinig spellen die het ook nog leuk wist te brengen..
net als dat je een codec# op et doosje van het spel kon vinden.. (ik heb uren naar ingame dozen zitten staren |:( )

Het moeten wisselen van schijf is lang niet zo anti-immersive als moeten pissen.
"Nog nooit een FF gespeeld?"

Duidelijk niet.

Was vrij standaard bij de FF reeks op de Playstation (1).
Zo had FFVII 3 cds en FFVIII en FFIX hadden er zelfs 4 :)

Dankzij het gebruik van een groter discformaat, DVD natuurlijk, kon met het bij FFX en FFXII op de PS2 weer op één schijfje houden. De XBOX360 gebruikt helaas ook nog altijd DVD, en daar textures etc. nu niet bepaald kleiner worden met de betere graphics van tegenwoordig, is een DVD nu dus ook niet groot genoeg meer :D Als ik moet kiezen tussen eens om de 20u ofzo wisselen of baggere kwaliteit graphics/geluid, weet ik wel wat kiezen.

Trouwens, gameplay wordt doorbroken, ga jij dan nooit naar het wc tijdens het spelen, of wat drank halen? Een CD of DVD wisselen duurt wellicht zelfs korter, dus imo doe je maar moeilijk over een pietluttig iets ^^

[Reactie gewijzigd door Doetje op 14 januari 2010 17:23]

Grappige is..
FF VII uitgespeeld.
FF VIII tot de 2e cd gespeeld...NOOIT uitgespeeld..
FF IX zit nog steeds ingesealed in het hoesje....geen platinum of zo....dat is dus echt wel een collector's item..
haha
Wat zeuren mensen hier over multi disk games..?
En al die zogenaamde 'fan' reacties...
Jezus..

Ten tijde van FF 7 waren het er 3 schijfjes op de psx..
Metal Gear Solid was volgens mij ook 2/3 schijfjes..
Er was toendertijd zelfs ook nog een game voor de psx welke uit 4 schijfjes bestond..
Weet helaas niet meer hoe die heette..

Jeetje...je ziet duidelijke welke idioten hier sinds de ps2 pas zijn begonnen met spelen terwijl er genoeg ouderen hier zijn die bekend zijn met het fenomeen multi disk...
Alle MGS-games zijn 1 disc groot. Als er 2 discs zijn, dan gaat het om VR-level, extras en dergelijke.
Serieus..??
Dan kom jij waarschijnlijk uit het Ps2 tijdperk...want mijn Metal Gear Solid uit PSX tijdperk telt toch echt wel 2 cd's...
Ik heb de PSX-game hier thuis liggen. MGS werd op twee CDs geleverd maar het spel zelf beslaat (zoals ik al zei) 1 disc. Je hoeft dus niet een disc te wisselen om het spel van begin tot eind te spelen. Vergelijk het met een video-DVD waar de film op DVD1 staat en de extra's op de 2e DVD.
Onzin, in MGS op de PSX moest je WELDEGELIJK van CD wisselen op het einde van het spel (volgens mij ergens voordat je Raven voor de 2e keer tegenkomt )
Ik zelf heb MGS meerdere keren uitgespeeld. het is 100% zeker dat je 2 CD's nodig hebt.

Na de 2de keer Sniper Wolf te killen MOET je CD 2 invoeren. Ik heb het spel zelfs op de PSP gespeeld (via Eboots) en daar moest ik ook van CD wisselen.

Zelfs bij MGS4 komt er een grap voorbij dat je je cd moet wisselen.!

[Reactie gewijzigd door Bexxerz op 4 februari 2010 13:53]

Nog nooit een FF gespeeld?
Engelse voice acting, meh.

Laten we hopen dat die baas van SE ze woord houd en er voor zorgt dat er een japanese language DLC is. Want bij de japanse trailers heb ik ze meerdere keren gezien ondanks dat ik er geen reet van snapte, maar de engelse trailers waren halverwege meestal meh. Give japanese voices ffs.

anime fan out :)
Volgens mij zit de optie al standaard in de europese release.. in ieder geval voor de PS3, wellicht dat het een DLC voor de Xbox wordt ivm de 3 losse dvd'tjes, die dan in aantal zouden oplopen.
ja dat is dus het punt. het zou er in moeten zitten, maar niemand weet het zeker. Want die gozer van SE zei namelijk dat de westerse markt engels wilde hebben en niet japans, waarbij hij liet merken totaal niet te weten wat de westerse markt wil :) Maar ik koop een ps3 voor dit spel, dus moet wel goed komen, hoop ik :p
Sorry het is definitief dat er geen japanse audio bij de ps3 of xbox komt. Dit hebben ze gedaan omdat de 360 geen ruimte ervoor had op de dvds en ze de spellen qua content 100% gelijk willen houden.

Anders gezegd wordt de kwaliteit van de game voor de ps3 dus nadelig beinvloed door de inferieure hardware van de xbox 360.
Er is genoeg materiaal uit Final Fantasy XIII geknipt om daar een compleet spel mee te maken
Als het is weggeknipt zal de kwaliteit toch ook wel wat minder zijn, een B-versie?
Misschien is er echt gewoon een te grote verhaallijn ontstaan. De kwaliteit zal misschien net zo goed kunnen zijn, alleen er is misschien gekeken naar een beste verhaallijn.

Ik gok op DLC.
Ik heb zo mijn twijfels over de Engels spreekende cast.. maar verder zal dit echt een top game moeten worden! Vooral de sfeer die je zal beleven..
Aan de trailer te zien is de Westerse versie ook lip-sync met het engels, dus er zal denk ik niet zo snel een ondertitelde versie komen ben ik bang. Ik ga in ieder geval even wachten op de reviews om te zien of het de moeite waard is :)
D'r werd toch echt een tijdje geleden gezet dat deze game echt Full-Hd zou zijn voor de PS3, maar we zullen zien.
Een vriend van me in Japan heeft gezegd dat niet alles in Full-HD is. De filmpjes zijn in 1080p, spel en cut-scenes (in game) zijn in 720p en worden geupscaled naar 1080p.
Jammer dat de PS3-bezitters nu een "kreupele" versie krijgen van wat het spel had kunnen zijn. Om de PS3 en X360 versies gelijk te houden is er nu dus content uitgeknipt en krijgen we enkel de Engelse stemmen te horen. Jammer voor Square, maar ik pas daarvoor.

Al sinds ik twee jaar terug mijn PS3 kocht kijk ik uit naar Final Fantasy 13, maar als ik geen fatsoenlijke voice acting (de Japanse) krijg en er nu ook nog dingen uitgeknip worden kunnen ze m'n rug op. Ik geef m'n centen wel aan uitgevers die wel een compleet pakket uitbrengen, zoals de PS3 versie van de laatste Star Ocean, die volgende maand(?) uitkomt.