×

X10: Preview Final Fantasy XIII

Door , 105 reacties

Nu ook op Xbox

Als je weet hoeveel games er in Japan uitkomen, valt op hoe weinig daarvan bij een Westers publiek aanslaan. Final Fantasy hoort bij dat korte rijtje: het spel doet het al jaren verbluffend goed in de Westerse gamewinkels, met als gevolg dat ook Final Fantasy XIII de oversteek gaat maken. En hoe: het spel verschijnt niet alleen in een Westerse taal, maar ook op een Westers platform, de Xbox 360 - hoewel er uiteráárd ook een PlayStation 3-versie wordt uitgebracht. Dat is een hele stap voor een door en door Japanse serie als Final Fantasy, die bovendien een lange historie heeft op de gamesystemen van Sony. Microsoft was dan ook erg blij dat het een grote serie als FF had weten binnen te halen, wat onder meer bleek uit de prominente plek die het spel kreeg op de X10-gamebeurs, waar we ermee kennis konden maken.

* Zestal

In FFXIII draait het om zes hoofdrolspelers, die ook alle zes speelbaar zijn, met stoere namen: Lightning, Snow, Hope, Vanille, Sazh en Fang. De zes helden leven in een vredige, groene wereld die Pulse heet. Althans, zo vredig is het de laatste tijd niet meer, want Pulse wordt bedreigd door wezens die de fal'Cie heten, die eropuit zijn om Pulse te vernietigen. De fal'Cie hebben bovendien de mogelijkheid om mensen te brandmerken. Iemand die gebrandmerkt is, krijgt van de fal'Cie een missie mee, die per persoon kan verschillen. De zes hoofdrolspelers van FFXIII zijn allemaal gebrandmerkt en hebben daarbij ook allemaal hetzelfde doel meegekregen: vernietig Pulse, te beginnen bij Cocoon, de stad die boven het oppervlak van Pulse zweeft. Uiteraard proberen de zes te voorkomen dat ze hun doel moeten nastreven, en de beste manier om dat te doen is door tegen de fal'Cie ten strijde te trekken. Ziedaar het doel van het spel: roei de fal'Cie uit en red op die manier Cocoon en Pulse.

* Rollen

Bij deze korte introductie van het verhaal bleef het op de X10. De medewerker van Square Enix, die de presentatie gaf, wilde zo snel mogelijk uitleggen hoe het vechten in FFXIII eraan toegaat. Begrijpelijk, want het vechten gaat in deel XIII beduidend anders dan in de voorgaande edities. Je kunt voor elk gevecht kiezen uit de zes hoofdrolspelers. Daar kun je er zelf één van spelen en twee anderen uitkiezen die met je meevechten. Je kiest dat trio op basis van de rol die ze kunnen vervullen. Die Role komt overeen met de classes in andere rpg's. Er zijn zes Roles waaruit je kunt kiezen: Commando, Ravager, Sentinel, Synergist, Saboteur en Medic. De Commando is de standaard tank, de Ravager maakt gebruik van magie, de Sentinel vangt vijandige aanvallen op en doet tegenaanvallen, de Synergist heeft magische spreuken die het team versterken, de Saboteur beschikt juist over spreuken die de vijand verzwakken en de Medic doet wat je al vermoedt: je teamleden genezen als dat nodig is.

*