Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

In 2009 is de Japanse markt voor gamehardware en -software gekrompen. Het is voor het tweede jaar op rij dat er minder omzet gedraaid wordt dan in het jaar ervoor. Over de afgelopen twee jaar is de omzetdaling 20 procent.

Waar in westerse landen de markt voor games nog steeds groeit, is de omzet in Japan dalende. Het Japanse tijdschrift Famitsu heeft berekend wat Japanners in 2009 aan games hebben besteed, uitgesplitst naar hardware en software, en dat blijkt minder dan in 2008 en 2007. Van de 4 miljard euro die in 2009 werd uitgegeven, is 1,6 miljard besteed aan hardware en 2,4 miljard aan software. In 2008 was dat nog een totaal van 4,4 miljard euro: 1,9 miljard aan hardware en 2,5 miljard aan software. In 2007 was de totale omzet 5,2 miljard euro, waarvan 2,5 miljard euro aan software besteed werd en 2,7 miljard aan hardware. Volgens Famitsu vertoonde de omzet in de tweede helft van 2009 wel een lichte stijging door het succes van games als Dragon Quest IX en Final Fantasy XIII.

Vergelijkbare cijfers over de omzet in Nederland en heel Europa zijn nog niet bekend. Van het Verenigd Koninkrijk zijn wel cijfers verschenen: de gamesmarkt groeide in dat land in 2009 naar een omzet van 1,9 miljard euro. Daarmee was de Britse gamesmarkt vorig jaar opnieuw groter dan die van de filmindustrie. Aan dvd's en blu-rays werd er vorig jaar 220 miljoen euro gespendeerd. Britse bioscopen haalden in 2009 met 1,1 miljard euro de hoogste omzet in dertig jaar, maar alles bijelkaar is dat nog altijd beduidend minder dan de opbrengsten van gamesindustrie.

Final Fantasy XIII
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Ik denk dat hier een beetje een verkeerde conclusie getrokken wordt. Volgens mij krimpt de markt van games niet, het aantal verkopen is gedaald. Dit zijn twee verschillende zaken.

Illegale games (psp, wii, xbox) zijn zeer goed verkrijgbaar en veel mensen maken hier ook gebruik van. Ik denk dat de vraag niet gedaald is. Alleen de verkopen dus.

Games zijn best duur, mensen zijn misschien minder gaan verdienen of wat dan ook. Ze moeten dan een keuze maken tussen 3 games. 1 game kopen de andere downloaden.

Dit artikel heeft dan ook een verkeerde titel. Dat de omzet daalt wil niet zeggen dat de markt krimpt. Het kan namelijk ook zo zijn dat games 20% goedkoper zijn geworden. Markt is nog hetzelfde maar de omzet is gedaald.
dat lijkt niet het geval. zoals in het artikel te lezen is de omzet voor games (software) vrij stabiel. het omzetverschil zet m in de dalende hardware verkopen. dat is te verklaren door de crisis (en misschien het feit dat de nieuwe videokaarten wat lang op zich laten wachten).
Maar zijn er vorig jaar ook niet toevallig 2 van de best verkochte consoles in Japan in prijs gedaald? Het zou dus best interessant zijn om te weten hoe het met de aantallen zit.

En volgens mij zijn de handhelds ook in prijs gedaald (weet even niet zo snel hoe Nintendo dat gedaan heeft met de NDS, NDSi en XL).
Er is nog een optie, welke genre speelt de gemiddelde Japanner?
Juistem, niet modern warfare2 maar games als final fantasy en meer van die vage hak/button bash games.

Continenten buiten Azie is waar op dit moment groei mogelijk is. Rusland en andere landen buiten Europa zijn groeiend. Het gaat niet alleen om games, maar ook huizen markt, auto's enz enz.
De Yen drukt op dit moment de export maar ook import, Japan heeft ook last van recessie.

[Reactie gewijzigd door pancake82 op 5 januari 2010 15:48]

En laat nou net FF 13 al in december 2009 in de verkoop zijn in Japan: http://www.gamersnet.nl/n...n_verscheepte_exemplaren/

Verder was er Tekken 6 en Monster Hunter Tri. Ik ben niet echt bekend met de Nintendo franchises, maar daar zullen er ongetwijfeld ook wel wat van uitgebracht zijn. En er was natuurlijk MGS4.

Azie != Japan. Economen zien China en India als de nieuwe economische wereldmachten. India is misschien niet zo bekend, maar bijvoorbeeld het Indiase Tata is wel eigenaar van Landrover en Jaguar: http://news.bbc.co.uk/2/hi/7313380.stm
En er zullen nog wel veel meer voorbeelden zijn...
Correct me if I'm wrong, maar de grootte van een markt uitdrukken in z'n omzet cijfers is toch vrij normaal?
Games zijn niet duur. Je moet gewoon even goed zoeken, Sommige toptitels heb je al voor €30,-
Je moet gewoon even goed zoeken
Sorry 'or, maar als 'zij' aan mij willen verkopen vind ik jouw stelling ronduit belachelijk.
Tuurlijk, ik doe het ook, maar op deze manier kost het ze ook klanten. Als ik een titel niet voor zo'n prijsje kan vinden, koop ik 'm dus gewoon niet. Ik ga niet uren op internet danwel in de echte wereld lopen speuren.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 5 januari 2010 15:23]

Dat doe je ook niet als je nieuwe hardware voor je PC koopt? Je kijkt ook niet waar je tv het goedkoopste is? Je onderhandelt ook niet over de prijs van je nieuwe auto?

Wil jij mijn klant worden, volgens mij kan ik je wel blikjes leverworst verkopen voor €10,- per stuk...
De daling zit 'm niet in de omzet van de software. Deze was in 2007 en 2008 gelijk (2,5 miljard) en in 2009 is deze "maar" met 100 miljoen gedaald.
De daling zit veel meer in de hardware. Deze is van 2,7 miljard in 2007, naar 1,9 miljard in 2008 en vervolgens 1,6 in 2009 gedaald. Dat is veel meer dan de software (games).

Nu is de vraag wat er onder de gamehardware valt; maar waarschijnlijk zullen de consoles hier het grootste aandeel in hebben. En aangezien er geen echt nieuwe op de markt zijn gekomen kan ik deze daling wel begrijpen. Met de PS4 zal er wel weer een stijging komen, maar zeker weten doen we pas over 2 jaar :+
De nieuwe motion controlers van de Xbox 360 en PS3 kunnen wel wat extra hardwareverkopen opleveren.
Ook een Xbox met BR functionaliteit zou een boost kunne geven aan de verkopen.
Misschien zit er een bepaalde psychologie achter.
Dat er door alle games, consoles en mogelijkheden een verzadigings punt is bereikt in japan.
Als je de Britse omzet en de Japanse omzet met elkaar vergelijkt zie je ook dat dat helemaal niet zo raar is.

Japan heeft 127.5 miljoen inwoners met een omzet van 4 miljard. Krimpende trend.
Verenigd koningkrijk heeft 62 miljoen inwoners met een omzet van 1.9 miljard groei over 2009.

Als je de populatie van het verenigd koningkrijk gelijk stelt aan de bevolkings hoeveelheid van japan en op basis daarvan de omzet van het verenigd koningkrijk vermeerderd dan krijg je een omzet van 3.89 miljard.

Dit is slechts een zeer crue manier want ik hou geen rekening met bevolkings samenstelingen, economische verschillen, mentaliteit en de variablen die duke_online beschrijft.

Hmm als eurpese trends een stijgende lijn laten zien en de japanse een dalende is dat misschien slechts een teken van balancering.
Niet zo heel erg gek lijkt me de uitgave van de gemidelde japanner aan games heeft jaren lang ver boven dat van de rest van de wereld gelegen. De rest van de wereld groeit wat betreft uitgave aan games terwijl de japanse markt krimpt uit eindelijk zullen de uitgave patronen redelijk gelijk komen te liggen.
Ik denk eigenlijk dat als er al een echte oorzaak is anders dan de krimpende economie waar japan toch ook flink door geraakt is (niet meer dan bijvoorbeeld Amerika maar toch) de oorzaak waarschijnlijk gezocht moet worden in het meer westerse gedrag van japanse jongeren iets wat niet gek is onder invloed van de enorme hoeveelheid westerse games, films en andere entertainment producten die het land weten te bereiken.

Daar naast vraag ik me toch af of BREIN en dergelijke denken dat de stijging aan hun te danken is of dat ze het veel te laag vinden omdat zonder al die piraten veel meer mensen veel meer hadden gekocht en de stijging dus nog veel groter had kunnen zijn....
Toch verbazingwekkend dat de Japan blijkt af te wijken van de trend in de rest van de Westerse landen qua stijgende game omzet. Gaf het zakenblad Famitsu ook mogelijke oorzaak?

OT: "Britse bioscopen haalden in 2009 met 1,1 miljard euro de hoogste omzet in dertig jaar". Erg he, al die piraterij... *zucht*.
OT: "Britse bioscopen haalden in 2009 met 1,1 miljard euro de hoogste omzet in dertig jaar". Erg he, al die piraterij... *zucht
Dat zegt weinig als de inkomsten uit film TV rechten en video verkopen en verhuur veel meer gedaald zijn. Dat zijn namelijk de sectoren van de filmindustire die veel meer last hebben van piraterij dan de bioscoop.
Ik download juist films voordat ze hier al in de bios zijn zijn ze vaak al een paar maanden in andere landen te zien :) Daar ga ik echt niet op wachten hoor, sterker nog ik heb hier nog een bon liggen voor de bios maar die gaat ben ik bang verjaren omdat ik er toch niet heen ga :) Wat ik wel is doe is een film huren... Kopen doe ik ook niet aan (hooguit online maar dat is meer huren/streamen)

Hoewel het weinig zegt over piraterij zegt het toch wel iets ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 januari 2010 15:43]

Daar ga ik echt niet op wachten hoor, sterker nog ik heb hier nog een bon liggen voor de bios maar die gaat ben ik bang verjaren omdat ik er toch niet heen ga :)
Hoe lang is de Nationale Bioscoopbon geldig?
De Nationale Bioscoopbon is geldig tot minimaal 31 december 2013.
bron: http://www.bioscoopbon.nl/veel-gestelde-vragen/31
Je hebt dus nog even. :9
Dat zijn namelijk de sectoren van de filmindustire waarvan wordt aangenomen door mij dat die veel meer last hebben van piraterij dan de bioscoop.
Overigens is de verhuur via on demand absoluut aan het stijgen
Volgens mij betekent dit alleen dat er blijkbaar meer mensen een "bioscoopje pakken" als echt avondje uit zien. Blijkbaar heeft Jan met de pet geen fantastische thuisbioscoop staan en vinden het in de bios beter dan thuis. Zoals hAl al zegt hebben vooral ketens als Videoland erg te lijden onder piraterij.

Op het journaal in NL zeiden ze ook dat het in NL weer wat beter met de bios gaat. Volgens de branche komt dit ook omdat veel bioscopen gemoderniseerd zijn en dus voor die mensen een echte meerwaarde hebben.

En nu met de nadruk op 3D kunnen ze iets tonen wat de consument thuis nog niet lukt. Overigens was 3D er al een paar jaar in NL, maar nu pas met Avatar weten ze het grote publiek te bereiken. Zo had ik Ice Age 3 en Beowulf al in 3D gezien.
De omzet in de gamemarkt is aan meer onderhevig dan de economie. Het uitkomen van een nieuwe console is daarbij een belangrijk ijkpunt. De game-industrie volgt dat, als er weer teveel concurentie komt dalen de prijzen tot er weer wat nieuws komt. Daarnaast bepaalt ook de kwaliteit van de individuele games de omzet. De nieuwe online-varianten zijn een nieuwe markt die aan het opkomen is, daar zie ik juist veel potentieel. Dat gaat dan weer ten koste van de verkoop van losse spellen, etc.
En dan nog zeuren dat er bios films gedownload worden.

Hoogste omzet in 30 jaar.

3D is nu natuurlijk weer de reden om te gaan, al vind ik dat de entree prijzen nogal aan de hoge kant liggen. Zeker als je ook kijkt wat het eten/drinken in een bios kost. Maak dan de entree wat goedkoper, dan zijn mensen sneller geneigd te komen en nog wat eten daar te kopen.

Maar de game markt in Japan is nogal anders dan hier. Er is echt heel veel Japan only stuff daar, en misschien is die markt aan het krimpen omdat er niet veel nieuws onder de zon is? Niet echt makkelijk voor ons om te oordelen daar over denk ik.
En dan nog zeuren dat er bios films gedownload worden.

Hoogste omzet in 30 jaar.
Zoiets zegt weinig als je het niet afzet tegen de inflatie over diezelfde periode. De prijzen van bioscoopkaartjes (en alle andere goederen en diensten) zijn in 30 jaar tijd aardig omhoog gegaan hoor.

Afgezien daarvan is het nog steeds geen excuus om maar te downloaden want de filmindustrie boert zo goed dat ze het toch niet merken.
Het zou zomaar eens kunnen dat de Japanners na lange tijd nieuwe hobbies hebben gevonden en dat de gamesmarkt daar ruimte voor moet maken. De markt is in Japan altijd extreem groot geweest maar dat betekend ook dat hij vatbaar is voor veranderingen die een negatief gevolg voor die sector hebben.
Over het nieuws van Britse grond:
Geen wonder dat de game industrie groter is dan de filmindustrie, ik had Orphan al na 6 dagen dat het in de bioscoop was. En daarnaast moet je bij de meeste games ook een console hebben à 160 of 300 euro. En die van 160 euro gaat ook nog (gebaseerd op verhalen en nieuws, ik heb er zelf niet één) vaak kapot. Zo dat het 360 ;) euro gaat kosten. Ca$hen maar...
Ik vind het een beetje een kortzichtige bewering om te zeggen dat de gamesindustrie groter is dan de filmindustrie, aangezien het alleen wordt vergeleken met de bioscopen. Tel je alle verkochte dvd's, blurays en de dvd/bluray-spelers (consoles worden tenslotte meegerekend) erbij op, dan denk ik dat je een heel ander plaatje krijgt.
Dat de gamesmarkt in de UK zo veel gegroeid is komt natuurlijk omdat veel nederlanders tegenwoordig hun games via internet kopen bij al die goedkope webshops. Ik koop zelf eigenlijk geen games bij een nederlandse winkel, veel te duur. Spellen die hier nog vrolijk voor 60 euro in de winkel liggen haal je in de Uk voor veel minder. Zo zag ik bij pas bij amazon Star Ocean voor £10.75, 's middags zag ik hem bij de Mediamarkt voor 60 euro...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True