Door , , 226 reacties

Anders dan de titel doet vermoeden, is Final Fantasy een tijdloze reeks zonder begin of einde. Het is een van die ongrijpbare dingen waarvan slechts weinigen weten hoe en wanneer ze tot stand kwamen, en het ‘Final’-gedeelte van de titel heeft eigenlijk geen betekenis. FF is het ultieme sprookje dat geen begin en geen einde kent, en dat altijd gigantische summon-creatures, knalgele Chocobo’s en een personage genaamd Cid bevat.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor:
PlayStation 3

Final Fantasy XIII

De game speelt zich af in een wereld genaamd Pulse, waarin een Fal'Cie, oftewel Godheid, met de naam Orphan honderden jaren geleden een paradijs voor mensen creëerde. In dit paradijs, dat Cocoon wordt genoemd en dat hoog boven het oppervlak van Pulse zweeft, leeft de mens in angst voor eventuele aanvallen vanaf de benedengelegen wereld van de monsters genaamd Cie’th. De angst voor deze wezens gaat zo ver, dat iedereen die op wat voor manier dan ook met Pulse in contact heeft gestaan verbannen wordt uit Cocoon. Ten tijde van een grootschalige uitzetting van mensen maken we kennis met een zestal uiteenlopende personages, waaronder rebellenleider Snow en Lightning, een knappe jonge dame . Serah, de verloofde van Snow en tevens de zus van Lightning, is door een Fal’Cie, die Anima genoemd wordt, gedoemd te leven als l’Cie. Alle ‘uitverkoren’ l’Cie krijgen een missie van de Fal’Cie, die binnen een bepaalde tijd moet worden volbracht. Lukt dat niet, dan wordt de uitverkorene veranderd in een monsterlijke Cie’th. Hoogste tijd dus om op avontuur te gaan en ervoor te zorgen dat Serah dat duistere lot ontloopt.

*Interessant gevechtsysteem

Uiteraard wordt het verhaal, zoals we inmiddels van Final Fantasy gewend zijn, uiteengezet aan de hand van prachtige cutscenes, die de beleving tot een waar genot maken. De fantastische setting van de game is even overweldigend als de eindeloze aanvoer van interessante informatie die in de vorm van tientallen datalogs wordt overgebracht. Maar het zijn natuurlijk de personages die, op de hoogst irritante Vanille na, keer op keer de show stelen. Halverwege de game lijkt het verhaal even te wankelen, maar vlak voor het einde herstelt het zich door een ijzersterke climax.

Tot zover voor wat het verhaal betreft. Fans van de serie weten immers dat een goede Final Fantasy-game gaat of staat met een interessant en goedwerkend gevechtsysteem. Een systeem dat veel verder gaat dan turn-based een paar rake klappen uitdelen. Het schijnbaar eenvoudige systeem van de eerste uren van de game evolueert al snel in een van de meest dynamische en complexe systemen binnen het genre.

Populaire gebruikersreview