Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Waar Square Enix in het verleden vooral games maakte voor de consoles van Sony, kiest het steeds vaker voor de Xbox 360 van Microsoft. De Japanse uitgever heeft drie games voor de Amerikaanse console aangekondigd.

Square EnixTijdens een speciaal 'Xbox 360 RPG Premiere 2008 Event' in Tokio heeft uitgeverij Square Enix drie rpg's aangekondigd die het op de Europese markt wil uitbrengen. Alle drie de games verschijnen voor de Xbox 360 en het is nog maar de vraag of de games ooit voor de Playstation 3 zullen verschijnen. Als eerste verschijnt in september Infinite Undiscovery, dat gemaakt wordt door Tri-ace, een ontwikkelaar die bekend is van de Star Ocean- en Valkyrie Profile-series. Infinite Undiscovery verschijnt uitsluitend voor de Xbox 360.

In 2009 verschijnt een nieuw deel in de Star Ocean-serie onder de titel The Last Hope. Gevraagd naar de kans dat The Last Hope voor de Playstation 3 wordt uitgebracht, zei Square-Enix producer Yoshinori Yamagishi: "We kunnen alleen bevestigen dat het spel eerst op de Xbox 360 verschijnt. Of er ook een PS3-versie komt, is nog niet duidelijk. Misschien wel, misschien niet."

Tot slot start Square Enix met een nieuwe serie, waarvan het eerste deel de titel The Last Remnant heeft meegekregen. Het spel gaat volgens de uitgever op verschillende platformen verschijnen, al willen de Japanners werderom alleen kwijt dat de versie voor de Xbox 360 komende winter in de winkel zal liggen. Op welke andere platformen deze rpg gaat verschijnen, is niet duidelijk. Final Fantasy XIII, het nieuwe deel uit de bekendste serie van Square Enix, verschijnt nog wel voor de Playstation 3, en dat zal tegen het einde van 2008 gebeuren.

Square Enix maakte een half jaar geleden al bekend dat het niet tevreden is over de weg die Sony met de Playstation 3 is ingeslagen. Topman Yoichi Wada van Square Enix ziet de Xbox 360 als een echte gameconsole, terwijl Sony de Playstation 3 volgens hem te veel aanprijst als multimediamachine.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Ik zie het hele internet klakkeloos overnemen dat Square Enix overstapt naar de 360 om een aankondiging op het "Xbox 360 RPG Premiere 2008 Event". SE wou op dat evenement niet ingaan op de vraag of die spellen ooit zullen uitkomen voor de PS3, niet erg merkwaardig als je bij de grootste concurrent op de beurs staat.

Het is inderdaad nog maar de vraag of die drie games ooit zullen uitkomen op de PS3, maar het antwoord zal je niet krijgen door je te baseren op het evenement van de concurrent. SE zal waarschijnlijk gewoon de media aandacht gebruiken om zoveel mogenlijk aandacht te creeeren voor zijn games en vervolgens doodleuk over een paar week aankondigen dat ze ook op de PS3 komen zodat alle sites weer over elkaar heen rollen met fans van beide consoles.
Volgens mij sla je de spijker op z'n kop.

Natuurlijk gaat S-E niet allerlei dingen roepen over PS3 versies op een Xbox360 event. En zoals we al vaker hebben gezien de laatste tijd, 3rd party exclusives zijn er bijna niet.

Bioshock en Lost Planet waren ook Xbox360 exclusief... aha..

Daarbij gaat ook dit artikel gemakshalve voorbij aan Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIII versus. Die zijn namelijk ook nog steeds in ontwikkeling voor de PS3.
Final Fantasy XIII word wel in het artikel genoemd. Stel je voor dat Sony vandaag of morgen aankondigt dat 2 of zelfs drie van die spellen (als mijn geheugen correct functioneert is The Last Remnant daadwerkelijk 360 exclusive, maar met mijn geheugen zet ik het toch maar tussen haakjes) ook naar de PS3 komen en daar bovenop doodleuk aankondigen dat de demo van FF binnenkort op PSN staat kan de 360 de positieve korte termijn effecten wel vergeten.

Er is indertijd wel kritiek geweest van SE op de marktpositionering van de PS3 als multimedia machine, maar dit moet niet verward worden met kritiek op de PS3 als puur game platform. ik zie veel kritiek op de PS3 als een moeilijk te programmeren platform, maar SE is overduidelijk een bedrijf dat allang doorheeft hoe het voor de PS3 moet programmeren met FF die al tijden in wording bij dat bedrijf is. Op dit punt is het zelfs de vraag of het "opnieuw" leren programmeren voor de 360 een financieel lastigere keuze is dan te blijven werken aan games voor de PS3. MS zal ongetwijfeld enige scepsis daar hebben weggenomen met royale financiŽle ondersteuning van hun kant, iets wat ze in de lange historie van hun bedrijf al met ontelbare projecten (niet alleen de 360) hebben gedaan.

Een ding is in ieder geval zeker, met de 360 die al een jaar eerder op de markt is en de Wii en PS3 met hun nieuwe aanbod is de voorstand van 6 miljoen consoles op de PS3 en achterstand van ruwweg ook 6 miljoen op de Wii een heel vertekend beeld van de populariteit van de 360. Wie weet hoeveel 360ś gewoon staan te verstoffen in een kast (al dan niet dankzij consumenten die denken dat hun rrod niet onder de garantie valt, we zijn niet allemaal geÔnformeerde Tweakers) omdat ze zijn overgestapt naar Wii, PS3, pc hebben geupgrade of gewoon het te druk hebben. Daarnaast is het zeker op de 360 nog maar de vraag hoeveel van die mensen wel interesse hebben in een RPG als ze de 360 in eerste instantie hebben voor games als halo, gears of war en Forza. Daarin tegen kunnen de effecten van een goede rpg ook heel erg positief uitpakken voor een console, kijk maar naar monster hunter portable die de psp in Japan ver voorbij de DS en Wii duwt tot op de dag van vandaag.

Belangrijke edit: SE heeft net zijn officiŽle private event aangekondigd. Naar wat ik zie totaal geen spellen voor de 360 die getoond gaan worden, kijk hier maar eens: http://www.square-enix.com/jp/event/dks3713/

- Final Fantasy XIII (PlayStation 3)

- Final Fantasy Agito XIII (Mobile)

- Final Fantasy Versus XIII (PlayStation 3)

- Kingdom Hearts Coded (Mobile)

- Kingdom Hearts358/2 Days (Nintendo DS)

- Kingdom Hearts Birth by Sleep (Sony PSP)

- Dissidia Final Fantasy (Sony PSP)

- The 3rd Birthday (Mobile)

- Sigma Harmonics (Nintendo DS)

- Final Fantasy VII AC Complete (Blu-Ray)

[Reactie gewijzigd door Gazz79 op 11 juni 2008 15:09]

Volgens mij is dat stukje van FF-XIII pas later toegevoegd.
Of ik ben wel heel scheel geweest....
Wie weet hoeveel 360ś gewoon staan te verstoffen in een kast
en wie weet hoeveel ps3's er staan te verstoffen in een kast, om de boel even om te draaien. Ik hoop dat je zelf ook beseft dat die stelling niet veel water houdt.

Square IS gewoon twijfelachtig rond de PS3. In je lijstje dat je post zit er eigenlijk maar 1 titel tussen die op de ps3 gaat komen: FF13 (de versus 13 hoort er gewoon bij) en die wordt ook enkel uitgebracht omdat square-enix hiervoor vasthangt aan een contract met sony.
Natuurlijk weet ik dat. Ik begon de zin ook met "wie weet", niet met "Ik weet". Ik stelde hardop open vragen in de hoop op wat antwoorden. Niet om te wachtten op iemand die een zin uit een aardige llap tekst uit zijn context trekt. Als ik harde feiten wilde aanhalen was ik wel met iets op de proppen gekomen in de trend van: In ieder geval is piraterij op de 360 een factor die de userbase verschillen tussen 360 en PS3 in een heel ander daglicht stelt. Van daaruit kan je je ook afvragen hoeveel consoles zijn weggegooid omdat mensen die een modje op hun 360 hadden die niet meer konden terug sturen. Daarvan kan ik in ieder geval een paar voorbeelden uit mijn omgeving vinden. Bij mij persoonlijk staat mijn Wii te verstoffen omdat ik zelf meer op mijn PS3/PC speel.
Gelukkig zijn er inderdaad nog mensen die nadenken, ik vind de titel van het bericht ook totaal verkeerd gekozen. SE kondigt een aantal games aan voor de X360 en opeens zou het bedrijf deze console verkiezen boven een andere..... Waar wordt dit gezegt? Het spijt me heel erg maar ik vind dat erg subjectieve journalisiek.
Mij lijkt het eerder sterk dat een Japans bedrijf die toch sterk gericht is op de Japanse markt niet hun games zal releasen op console die meer verkocht wordt dan de xbox. Zo past dit verhaal enkel inderdaad nog sterker als je enkel let waar deze uitspraak gedaan wordt.
Verder zegt het vrij weinig overigens als je kijkt hoeveel games uberhaubt de winkel niet zien en sneuvelen in de ontwikkeling.
Final Fantasy is volgens mij hier populairder dan in Japan. In Japan is vooral hun Dragon Quest oid erg populair. (Is van Enis, FF van Square oorspronkelijk). Hoe dan ook, hun games hebben wereldwijd een goede fanbase, en ze zouden gek zijn zich enkel op de Japanse markt te richten.
Belangrijkste punt voor mij om een xbox360 te kopen en niet een ps3 is gewoon de prijs.
De 360 is bijna de helft goedkoper en biedt mij hetzelfde als de ps3, aangezien ik geen gebruik maak van het overhypte bluray. Heb er geen tv voor.
M'n console kan ik mooi aansluiten op m'n monitor.
Daarnaast biedt de 360 een geweldig multiplayer platform wat al aardig doorontwikkeld is, waar de ps3 nieuw is betreffende online gaming.

Het prijs argument blijkt zwaar te wegen, want de wii daar gelaten (een heel andere klasse), verkoopt de 360 gewoon beter wereldwijd.
Zelfs 2 keer zoveel als de PS3.
Dus ook een twee keer zo grote userbase waar je je games aan kan slijten.
En voor de opslag capaciteit is bluray kennelijk ook niet nodig, omdat alle 360 games tot nu toe gewoon op 1 disc verschenen zijn en het grafisch hoogtepunt voor de consoles wel ongeveer in zicht is.
(ja ik weet dat hideo zo leip is dat hij zelfs bluray schijfjes helemaal vol krijgt, maar waar dat aan ligt.....)

Dus logische keuze voor quare enix lijkt me, een grotere userbase, dus een grotere afzetmarkt. (+ geen arrogante Sony aan je hoofd)
Totdat je bedenkt dat die spelen vooral in Japan verkopen.

Dan blijft er niets van je verhaal over.
Jouw belangrijkste punt (de prijs) klopt niet helemaal: de aankoop van een Xbox360 is weliswaar goedkoper dan een PS3, maar online gamen kost je wel 55 euro per jaar. Ook als je je controller wil opladen of gebruik maken van Wifi moet je bijbetalen voor add-ons. Reken zelf het totale kostenplaatje maar eens uit...

Verder is de Xbox360 voornamelijk populair in Amerika, want in Asia en Europa verkoopt de PS3 nog steeds beter. Europa en Asia telt ook heel wat meer RPG-fans dan Amerika.
De keuze van Square Enix is volgens mij ook dan helemaal niet zo logisch, maar het gevolg van een paar miljoentjes die M$ hen heeft toegestoken.
En voor de opslag capaciteit is bluray kennelijk ook niet nodig, omdat alle 360 games tot nu toe gewoon op 1 disc verschenen zijn en het grafisch hoogtepunt voor de consoles wel ongeveer in zicht is.
blue dragon heeft er ander 3 dvd's, en zo zijn er nog een paar rpg's voor de 360 met meerdere cd's.
bij assasins creed kwamen ze ook ruimte te kort om alle audio er op te zetten(meerdere talen)
de opslag is nu nog niet zo'n probleem maar kan dat in de toekomst wel worden.
(toch vind ik het raar dat je met 50gig opslag nog steeds veel spellen moet installeren op de ps3)

grafisch gaan ze echt nog wel verder kijk maar naar de laatste god of war op de ps2 ziet er bijna net zo mooi uit als een 1e generatie spel van de huidige consoles(beetje overdreven natuurlijk maar scheelt niet veel)
Daarnaast biedt de 360 een geweldig multiplayer platform wat al aardig doorontwikkeld is, waar de ps3 nieuw is betreffende online gaming.
De 360 heeft een goede en beter gestroomlijnde online service waar je 60 euro paar jaar voor betaald
De ps3 heeft heeft een goede online service die gratis is. (maar waar je alleen in spellen met elkaar kan communiceren)

deze service is al een stuk beter dan op de ps2 want net als ms ging sony's vorige console ook online, alleen heeft ms duidelijk meer ervaring met online software en community's waar dat voor sony vrij nieuw is.

Ik ben blij dat de 360 er weer een paar rpg's bij krijgt en dat square-enix nu echt cross platform gaat.
Ik hoop maar dat ze de komende spellen niet mooier gaan maken, maar eens aan een stabiele framerate gaan werken. Hoe mooier de spellen worden, hoe meer framerate hickups er komen en dit werkt echt niet mee om een realistische wereld neer te zetten.
Nextgen wars :') betrouwbaarder kon je het niet krijgen. VGchartz.com geeft weer een ander beeld dus dat is een BS argument. Daarbij is de X360 ook een jaar langer verkrijgbaar, dus een voorsprong was er al.... En again lees het bericht eerst voor je je bij de titel aansluit ;)
Het aanbod van RPG's op de xbox 360 is echt ontzettend treurig dus in ieder geval goed dat Square Enix er een aantal gaat uitbrengen. Ik zou zelf echter liever meer RPG's zien in de stijl van baldur's gate/diablo en dat soort games. RPG's zijn echt ondervertegenwoordigd op alle platformen tegenwoordig!
diablo stijl en RPG in dezelfde zin, hmmmm. Diablo is hack en slash in een pure vorm, geen diep uitgewerkte plotten of characters, geen zelf te maken keuzes en ontzettend liniear. Diablo (1 en 2) zijn beide prachtgames, maar goede RPG's zijn het zeker niet! Vele sites plakken er het Action RPG label op, naar mijn mening staat Baldur's gate mijlen ver van diablo's speelstijl maar kom...
Als dat je ding trouwens is, even kijken naar lijstje voor xbox360!
Alpha Protocol, Age of Conan: Hyborian Adventures, Fable 2, Marvel: Ultimate Alliance 2,Rise of the Argonauts, Dark Messiah of Might and Magic Elements,Dungeon Hero, Borderlands, Kingdom Under Fire: Circle of Doom,Arkadian Warriors,Marvel: Ultimate Alliance,Arcania: A Gothic Tale,The Crossing, Too human, Elveon,Dungeon Explorer

en onder de algemen noemer RPG, hier mag je ze zelf tellen:
http://xbox360.ign.com/in...traint.return_all=is_true

En allen die klagen over het (J)RPG aanbod hebben waarscheinlijk nooit Eternal Sonata gespeelt, want dit zowaar het beste en meest ondergewaarde (RPG)spel van de huidige generatie
Fable 2, Elveon en too human moeten nog uitkomen. Arkadian warriors is volgens mij zelfs een arcade spel. En de meerderheid heeft echt een kwaliteit van niks. Dark Messiah is een slap product op de source engine, er zit weinig echte kwaliteit tussen. En Eternal sonata is echt zo'n japanse stijl RPG, die me absoluut niet ligt. De overeenkomst die ik heel breed zie tussen bijv. Baldur's gate en Diablo is gewoon omdat het beide spellen zijn in een epic setting en beide gebruik maken een level systeem, en upgradeable dingen als strength, agility etc. En beide zijn inderdaad vooral hack n slash gecombineerd met wat rpg elementen. En beide spellen zijn van bovenaf qua cameraview. Dat is een groot verschil met bijv. dark messiah en oblivion die een first person perspectief kiezen.

Veel mensen uit mijn "kring" zitten te wachten op dat soort RPG's. Baldur's gate is overigens ook meer hack and slash dan rpg. Maar dat soort games bedoel ik dus. Action RPG's zo je wilt.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 11 juni 2008 15:01]

Ok je bedoeld de Baldur's gate die op consoles zijn uitgekomen (Dark alliance ofzo dacht ik)... ik zat met pc versie in men hoofd, en die verschilt op enorm veel vlakken, al is het maar omdat er met parties gewerkt moet worden ipv 1 of 2 characters!

In dat soort genre zijn er gewoon weinig spellen punt, niet op xbox360 en niet op PS3, Wii, PC. (Untold Legends is enige dat ik kan bedenken op PS3 en die was zeer matig ontvangen)

Too human vind ik wel redelijk goed in dat plaatje passen, en die zou ergens in augusuts verscheinen dacht ik! Enige wat mij hier enorm aan tegensteekt is dat er geen splitscreen/single console co-op is! Er zal dus enkel via XboxLive (System link zou eventueel nog kunnen) met 2 spelers kunnen gespeeld worden... waar er voorheen sprake was van parties van 4!
Ja dark alliance inderdaad. Ik heb de pc versies jammer genoeg nog niet gespeeld. Die studio van dark alliance is zelfs failliet gegaan. Beetje jammer, want ik vond het erg leuke spellen met erg mooie muziek trouwens.
Blue Dragon
Mass Effect
Eternal Sonata
Oblivion
Lost
Lost Odessey

Zijn toch allemaal hele aardige RPG titels waar je maanden aan speel plezier mee hebt.
Je bent Enchanted Arms nog vergeten :) (niet dat ik wil muggenziften, maar gewoon voor de volledigheid.)

Wetende dat de ps3 in het westen nog GEEN exclusieve rpg's heeft is het dan ook erg vreemd om te zeggen dat het "treurig gesteld" is met het rpg-aanbod op de 360.
Ja ik bedoelde dat ook niet als fanboyopmerking tegen de xbox 360. Op PS3 is het nůg erger inderdaad. Beetje raar, aangezien RPG een van de genres is waar je het meest creatief in kan zijn.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 12 juni 2008 00:23]

Ik zie ook liever een BG style RPG, maar dan wel op de PC. Dus niet als een Dark Alliance ofzo.
Lijkt mij dat MS Square Enix meer wilde betalen dan dat Sony daartoe bereid was (en zo was Sony in staat om andere uitgevers weer meer te bieden). Vraag me af in hoeverre dit soort praktijken toegestaan zijn.
Waarom zou dat nu niet toegestaan zijn? Er is niet ťťn of ander regulerend orgaan dat ervoor zorgt dat alle spellen netjes verdeeld zijn over de concurrerende consoles. Het is business, wie het beste betaalt, krijgt de spellen.
Volgens mij is die keus gebaseerd op het platform van de 360 tov de PS3. De PS3 schijnt complexer te zijn om te programmeren dan dat de 360 is. Dat was ook het geval waarom sommige games (zonder een exclusive Xbox only) alleen op de Xbox kwamen ipv de PS2. De Xbox bevat gewoon x86 hardware en is daarom niet zo moeilijk af te leiden om dat vanaf een PC bijv te porten.

Jammer.
De oude Xbox bevat inderdaad x86 hardware. De Xbox 360 is een ander platform. Ik dacht powerpc.
Maar Microsoft heeft met een XNA wel een heel krachtige ontwikkelkit gemaakt voor de 360 om het toch redelijk eenvoudig te houden.
Waar bijna geen enkele professionele studio gebruik van maakt :). XNA is vooral leuk voor de casual games en rapid prototyping (en de homebrewers). Een professionele studio licenset ofwel een 3rd party engine die is geoptimaliseerd voor elk platform, of ontwikkelt een engine in-house waar ze veel R&D in steken. Het nut van XNA valt daarmee compleet weg, omdat je de engine sowieso per platform gaat optimaliseren ookal kun je exact dezelfde code gebruiken. Het hele cross-platform argument voor dit soort low-level zaken is dus kul. En de highlevel zaken zijn met een taal als C++ en een fatsoenlijk framework erachter ook gewoon crossplatform, dus ook daar heeft XNA geen voordeel mee.

Overigens is XNA slechts D3D9 compatible, waardoor je weinig tot geen gebruik kunt maken van de extra features die de Xbox 360 je biedt. En door XNA te gebruiken gooi je ook nog eens je eigen ruiten in mocht je ooit besluiten om toch een game voor een ander platform te ontwikkelen (PS3, linux, mac), omdat je je hele codebase dan opnieuw moet schrijven ipv alleen de low-level stuff.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 juni 2008 14:36]

@Oisyn
Dat is niet helemaal waar vrees ik.

Bijvoorbeeld dat XNA `slechts´ D3D9 compatible is en dat je daarmee de kracht uit de XBOX360 niet benut.

XNA heeft een hele hoop speciale rendersettings in gebouwd om speciale functies van de grafische kaart in de 360 aan te spreken. Bijvoorbeeld in de standaard spritebatch class zitten 5 renderopties waarvan 2 alleen op de XBOX360 gebruikt kunnen worden.

Verder wordt XNA wel degelijk professioneel gebruikt maar dan door studio´s van een man of 10~15 die zich vooral richten op de Arcade games (waar toch zeker leuke centjes te verdienen zijn).

Ik snap dat voor de nieuwe Half-Life of zoiets niet zo'n high level framework wordt gebruikt maar de trend is toch wel om voor de iets simpelere games daar naar toe te gaan. Plus de extra aantrekkingskracht die XBOX Live Arcade bied dmv games op de markt brengen tegen hele lage kosten. (geen cd's drukken, en het is allemaal vrij simpel no-nonsense voor elkaar te krijgen waarbij je voor een contract met een uitgever toch echt wat langer bezig bent en duurder uit).

Ook dat games voor XNA vrij snel zijn om te bouwen naar gewone PC spellen is handig dit geeft immers een extra grote markt om aan te boren.

XNA is dus echt een ontzettend krachtig middel. En Microsoft is niet dom, het project is trouwens een groot succes en versie 3 van het framework wordt binnenkort verwacht (de CP is er al) met ondersteuning voor nog een platform (de zune).

Ook worden veel programmeurs/hobbyisten e.d. zo bekend gemaakt met de ontwikkel tools van microsoft zoals Visual Studio (Express)/.Net//XACT/XNA e.d. en de MSDN om dingen op te zoeken. MS bind zo erg veel mensen aan zich.

Verder is het natuurlijk ook hardstikke mooi dat het allemaal gratis is en dat iedereen lekker kan hobby-en alleen mensen die een game echt willen uitgeven gaat het geld kosten.
XNA heeft een hele hoop speciale rendersettings in gebouwd om speciale functies van de grafische kaart in de 360 aan te spreken. Bijvoorbeeld in de standaard spritebatch class zitten 5 renderopties waarvan 2 alleen op de XBOX360 gebruikt kunnen worden.
Kun je ook gebruik maken van microcode in shaders? Ondesteunt het ook memory exports vanuit shaders? Kun je het edram inrichten zoals je zelf wenst? Kun je ook predicates in de display list zetten? En hoe zit het met hardware interrupts?
Verder wordt XNA wel degelijk professioneel gebruikt maar dan door studio´s van een man of 10~15 die zich vooral richten op de Arcade games (waar toch zeker leuke centjes te verdienen zijn).
Oftewel casual games, dat noemde ik al in mijn post :) (nee idd, niet iedere XBLA game zou je als 'casual' kunnen aanmerken, maar moet ik dan letterlijk alle uitzonderingen noemen? Over het algemeen heeft XBLA een casual appeal)

Verder klink je alsof ik gezegd zou hebben dat ik XNA een onzin-platform vind. Dat heb ik nooit beweerd en dat vind ik ook helemaal niet. XNA is zeker nuttig, voor casual games zoals ik al zei, en dus ook XBLA. Homebrew noemde ik geloof ik ook al (dus de hobbyisten). Maar over het algemeen niet voor de grote studio's, om redenen die ik genoemd heb (vendor lock-in, niet optimaal gebruik kunnen maken van het platform).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 juni 2008 20:24]

Maar de 360 is toch D3D9 gebaseerd, of niet?
@Sjekster: En D3D9 ATI en nVidia kaarten kunnen ook meer dan met D3D9 officieel mogelijk is :). "Gebaseerd" wil niet zeggen dat ze exact die featureset overnemen. De bekende GPU bakkers hebben beide gewoon custom chips ontworpen voor de consoles (ATI de Xenos in de Xbox360 en nVidia de RSX in de PS3), die in grote lijnen wel lijkt op wat voorheen op de PC te krijgen was maar niet geheel hetzelfde is. Hetzelfde geldt voor de CPU overigens, beide consoles gebruiken de PowerPC architectuur, maar er zijn nogal wat subtiele verschillen tussen de 360 en de PS3 (de PPU bedoel ik dan specifiek, de SPU's zijn natuurlijk al helemaal anders ;)). Denk hierbij aan het aantal registers en bepaalde instructies die net iets anders zijn.

En natuurlijk kun je op de Xbox 360 ook met de Direct3D9 API aan de slag (hoewel het meer een dialect is dan letterlijk dezelfde API), maar je kunt er ook voor kiezen om heel veel zaken voor je eigen rekening te nemen en in sommige gevallen zelfs de hardware direct aan te spreken, wat voordelen kan bieden in specifieke usecases.

@link0007: het is natuurlijk een beetje offtopic hier, maar officieel maken wij middleware in opdracht voor studio's. In de praktijk zijn we echter zo verweven met Crystal Dynamics en Eidos dat we samen aan de game engine en asset management tools werken. Wij doen in feite met name de cross platform 3D graphics engine, de tool GUI en content build tools gerelateerd aan de3d engine, en zij (Crystal) zaken als de physics engine, maya plugins en de level editor. Onze code wordt oa gebruikt in de nieuwe Tomb Raider (Underworld, ook door Crystal) en Deus Ex 3 (Eidos Montreal).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 juni 2008 02:35]

Hoe kom je daarbij? De xbox360 heeft unieke hardware. Een hardware-onafhankelijke API zoals directx is dus volledig overbodig.
Syntax lijkt misschien wel op die van directx, maar daar stopt het.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 11 juni 2008 19:51]

Een hardware-onafhankelijke API zoals directx is dus volledig overbodig.
Een platform-onafhankelijke taal als C++ is ook compleet overbodig, dus laten we maar lekker met z'n allen in assembly gaan programmeren voor de consoles 8)7. Ik hoop dat je met deze opmerking inziet dat een API meer doet dan alleen dingen abstraheren - het neemt je ook een hoop werk uit handen. D3D9 code is vrijwel (er zijn een paar uitzonderingen) direct te gebruiken op een Xbox 360 - handig voor in het begin van de development-fase van een game als je al een PC engine tot je beschikking hebt. Zodra je dat verder gaat ontwikkelen geraak je steeds verder van die API af.

Zo ben ik ook begonnen met onze engine (die uit Tomb Raider: Legend voor next-gen PC, TR:L is ook gereleased op de 360 maar die gebruikte nog een door Crystal ontworpen custom engine) - na wat veel hakwerk heb je iets basaals dat werkt op de 360. En dat ga je vervolgens uitbouwen. Intern lijkt de renderer inmiddels in de verste verte niet meer op die van de PC - juist omdat de hardware vast staat hoef je met veel minder rekening te houden, wat voor een veel cleaner design zorgt. Maar dat betekent niet dat je niet van de D3D9 API gebruik kunt maken want dat kan gewoon wel (en dan kun jij glashard beweren van niet, maar dan kan ik je wel een keertje uitnodigen om het met eigen ogen te zien ;))
Syntax lijkt misschien wel op die van directx
Euhm, misschien moet je je eens inlezen wat een API precies is, want het draait juist om de syntax (oftewel de interface waar je tegenaan programmeert) - niet om de implementatie. Die laatste is nou juist weggewerkt dus daar heb je niets mee te maken. Zolang de implementatie het resultaat oplevert wat het zou moeten opleveren, dan boeit het niet hoe dat resultaat verkregen wordt. En idd, op de PC gaat dat nog door lagen aan abstractie heen voordat er daadwerkelijk GPU commando's gegenereerd worden, op de Xbox 360 gebeurt dat vrijwel direct. Maar dat maakt voor de API (Application Programming Interface) niets uit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 juni 2008 11:12]

True, het is iets anders, maar het is wel zo dat je met microsoft's XNA platform zonder al te veel problemen zo een XBox360 en een windows versie kan compileren. Dit maakt het voor ontwikkelaars best aantrekkelijk omdat je zo gelijk 2 platformen met 1 versie van de code kan bouwen en onderhouden.
Er zitten drie IBM powerpc xenon cores in de 360 + een ATI xenos gpu wat zo een beetje de voorganger van de R600 core is. Alles bij elkaar is het een bijzonder krachtig beestje voor zijn prijs.
Hoezo jammer? De games zelf zullen er niks door veranderen namelijk.. Je moet er alleen een Xbox 360 voor kopen straks, maar zo duur zijn die niet meer.. Het is alleen jammer voor de mensen die alleen een PS3 kopen..

Square Enix, heeft waarschijnlijk ook gewoon door dat de PS3 in Japan zelf ook niet echt storm loopt, en dus moeten ze zich meer gaan richten op de internationale markt, waar de Xbox 360 nog steeds een ruime voorsprong heeft op de PS3 qua verkochte aantallen.. Grotere afzetmarkt = meer verkopen = meer geld, zo simpel is het.. En Japanse developers krijgen dat ook steeds meer door..
Grotere afzetmarkt = meer verkopen = meer geld, zo simpel is het.. En Japanse developers krijgen dat ook steeds meer door..
Zo simpel is het helemaal niet, zo simpel stel jij het. In Japan verkoopt de PlayStation 3 beter dan de Xbox 360 en veel games van Square Enix zijn voornamelijk op het Aziatische publiek gericht. Bovendien heeft een 360 andere kwaliteiten, mogelijkheden en potentiŽle spelers dan de PS3, waardoor een concept dat voor Microsofts console is ontwikkeld er heel anders uit ziet dan hetzelfde concept dat voor Sony's console is uitgewerkt.

Nu zijn de verschillen tussen de PS3 en de Xbox 360 tamelijk subtiel, maar laten we bij wijze van voorbeeld een vergelijking maken tussen het golfen in 'Wii Sports' en in 'Everybody's Golf'. Zelfde concept, maar een totaal verschillende speelervaring.

Een grotere afzetmarkt lijdt lang niet altijd tot meer inkomsten.
Dat vind ik juist zo goed aan de PS3.
Op dit moment is hij ook een in ergelijking niet zo gek dure standalone blu-ray-speler.
De Xbox 360 kan alleen maar spelletjes, da's alles. Ja en misschien is er een onofficiŽel Linuxje voor.
Bij de PS3 wordt dat officiŽel ondersteund. Ook grappig.
En multiplayer is gratis!
Vanuit dat oogpunt is de PS3 zeker niet duur, het is een super complete machine voor weinig geld. Maar persoonlijk koop ik een console alleen voor games, en dan ga ik toch voor een 360, veel goede exclusives en multiplaform spellen zijn op een aantal uitzonderingen na beter. Als pluspunt is idd multiplayer gratis, maar ik zou graag 50 euro per jaar betalen als het ook maar in de buurt zou komen bij Live! qua functionaliteit. Even wachten op firmware 2.4 maar, dat ziet er op zich veelbelovend uit (in game XMB), eerste stap in de goede richting.

[Reactie gewijzigd door Kura op 11 juni 2008 14:58]

Linux is misschien interessant voor 0.1% van de doelgroep, dus daar kijken de meeste mensen niet eens naar. Dat het een goedkope BR speler is klopt zeker. Then again, meeste mensen zullen daar ook nog niet voor warmlopen, laat staan een goeie TV voor hebben.
En daar hap je al mis. De xbox360 is een mediacenter. Films, muziek en games worden online aangeboden. Het is compatibel met je pc en je muziek spelertjes. Nee het heeft geen blueray. En ik kan niet zeggen dat ik het mis. Films download ik, die koop ik niet op een ouderwets schijfje.
misschien dat ze om dezelfde reden ook al liepen te flirten met de Wii van Nintendo. Via WiiWare kun je Final Fantasy Chronicals : my life as a King kopen (voor 1500 wii points geloof ik ).
Dat komt omdat FF:CC een serie is die gepubliceerd word door Nintendo. Dit begon met Final Fantasy CC voor de Cube. Nu hebben we ook een DS versie (Ring of Fates) en er komt ook een "echte" FFCC Wii game (The Crystal Bearers)
Pure speculatie van mijn kant ik geef het toe maar ik denk dat er bij zulke beslissingen lobby werk en dollars van Microsoft in het spel zijn. Het feit dat Sony de PS3 ook als multimedia machine aanprijst zie ik toch niet echt als een probleem. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die niet weten dat de PS3 een krachtige spel computer is. Playstation is voor veel mensen nog altijd gewoon de algemene term voor een spelconsole.

Anderzijds blijkt dat de beslissing van Sony om een nogal aparte architectuur te omarmen geen goede geweest is. De uitslag van strijd der consoles zal ook door het aanbod van games bepaald worden. Het moeilijk porten zal er zeker voor zorgen dat er een aantal games niet op de PS3 zullen uitkomen.
Square Enix heeft zich ook duidelijk op de westerse markt gericht met Star Ocean 4 en Infinite Undiscovery. Deze 2 RPG's hebben allebei een realtime battle systeem, wat toch veel meer aanslaat in het westen.

Tales of Verperia is ook een realtime RPG ontwikkeld voor de 360 voor het einde van het jaar en niet te vergeten Fable 2!! De xbox 360 gamers mogen aan het einde van het jaar niet meer klagen mbt RPG. Die zijn er dan in overvloed.
Je moet rekenen dat de star ocean reeks al langer real-time gevechten heeft. De "tales of..." reeks heeft ALTIJD al real-time battles gehad, dus het zou vreemd zijn mocht dit anders zijn voor Vesperia.
Star Ocean mag je er niet bijtellen. Die serie is al bij alle platforms langsgeweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True