Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

In maart verschijnt van het Japanse rollenspel The Last Remnant een pc-versie in Europa. Het spel, van de makers van Final Fantasy, is al beschikbaar voor de Xbox 360. Of er ook een PlayStation 3-versie verschijnt, is onduidelijk.

De Japanse uitgever Square Enix brengt in maart een pc-versie van het rollenspel The Last Remnant op de Europese markt. Een versie voor de Xbox 360 is al sinds november 2008 beschikbaar. Toen Square Enix in juli 2008 het spel aankondigde, was er ook sprake van een versie voor de PlayStation 3. Of die alsnog gaat verschijnen, is niet bekend. Bij de aankondiging maakte Square Enix ook bekend dat het de voorkeur geeft aan de console van Microsoft, boven die van Sony.

The Last Remnant vormt de start van een nieuwe serie rpg-games van Square Enix, naast de Final Fantasy-serie van de uitgever. Voor The Last Remnant maakt het ontwikkelteam van Square Enix gebruik van Unreal Engine 3. De versie voor de Xbox 360 had last van lange laadtijden en een lage framerate, en het is de vraag of Square Enix dat in de pc-versie heeft weten te verbeteren.

The Last Remnant The Last Remnant The Last Remnant
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Hmmm... ik ben benieuwd. Kijkend naar deze PC benchmark ziet 't er best goed uit. Maar zoals de info ernaast al zegt: dit spel (de benchmark) is erg CPU intensief. En dan moet ik gelijk aan GTA IV denken. Zelfs met de laatste videokaarten haal je niet echt spectaculaire framerates ... tenzij je er nog 'ns een quad core bij doet.
Draait op UT3 engine...van wat ik me kan herinneren is dat ook meer een engine gericht op CPU..
Was al aan het denken om deze op xbox te kopen uit n budget bakje.
Vanavond maar eens testen hoe hij loopt op een i7 met 4870X2

er is trouwens een download link voor de benchmark die Cameleon al liet zien.
http://news.bigdownload.c...t-remnant-benchmark-tool/
daarmee kan je zelf ff testen moest je willen.

Hopen dat het wat wordt !
67,19 fps average op 1680x1050 op een redelijk budget bakje:
Q8200 @ 2,8Ghz (4mb quad), 2GB ddr2 800, 8800GTS 512 (9800 GTX)
laagste (oog waargenomen) fps was 25,5 (draaiende minigun in poppetjes' hand - zeer veel effecte + DOV) max grofweg 130.

1280x720 (default "HD" windowed) gaf me 88FPS average, hetzelfde 25FPS minimum. Vreemd genoeg namen naar mijn gevoel de effecten, met name in scene 2 en bij het vuurspuwen in scene1 de meeste frames weg, met een zeer veel grotere verschil in fps. (van 180 naar 40, t.o.v. van 100 naar 50, en dus ja, op hogere resuloties liepen de zware stukken soepeler.)

Daarnaast opmerkelijk: 1 core 100% load, 3 andere 40~75%. En dat bij slechts 600 MB werkgeheugen gebruik.
"De versie voor de Xbox 360 had last van lange laadtijden en een lage framerate,"
Dit is duidelijk overdreven door reviewers die niet eens de moeite hebben gedaan om het spel op de harde schijf te instaleren.

Deze j-rpg is zwaar ondergewaardeerd en een kniesoor die op een paar framedrops let.
Als je van j-rpg's houd (wat niet veel mensen doen) dan is deze zeker een aanrader
Los van het feit dat idd niet iedereen een HDD heeft, als je dit op een ouderwetse 20gb 360 installeert, is in 1x je hard disk vol. Het zijn 2 disks van ong 5.5 gieg per stuk als ik me niet vergis, en je hebt op zo'n 20 gieg schijf standaard maar 13 tot je beschikking.
Niet om lullig te doen, maar niet iedere Xbox heeft een harde schijf :)
Ja maar je zou toch verwachten dat een reviewer er wel eentje in zijn xbox heeft zitten :p. Als je voor een PC game reviewed doe je dat ook niet op een fx 5700 ultra'tje en zeggen dat de games toch wel behoorlijk laggen. Console reviews mag je toch wel hetzelfde verwachten om hardware problematiek zo min mogelijk invloed op je rating te laten hebben.
Helemaal mee eens, hardware problematiek dus negeren. Harddisk/niet harddisk is de hardware problematiek van een X360, dus negeren die harddisk.
Een PC game review je tenslotte ook niet op de meest hypermoderne en onbetaalbare grafische kaarten in SLI opstelling.
Nee maar ik zou ook geen games gaan reviewen op een GTX295, simpelweg omdat "niemand" die in zn systeem heeft zitten. 8800GT oid zou ik doen omdat dat representatief is voor de markt. En eigenlijk hoort dat ook wel goed te draaien.

Een 360 game moet ook zonder hard disk goed te spelen zijn. Lage framerate lijkt me ook geen HDD/DVD probleem. Textures laden leidt tot stuttering niet to lage fps, dat gebeurt er als je niet goed geoptimaliseerd hebt.

Kortom: terug naar de programmeertafel voor de PC versie.
Deze game is super, maar heeft inderdaad last van erg lange laadtijden en giganstische frame rate drops. Vooral als je net een dungeon ingaat of en gevecht start. OOk heeft het spel last van veel texture popup. Dit komt mijns inziens door het beperkte geheugen dat de xbox heeft en zou volgens mij op een PC geen enkel probleem moeten zijn.

En vanaf hdd spelen heeft bijna hetzelfde resultaat als van DVD.
ik vind anders dat hij regelmatig stottert bij het begin van een gevecht. En moet zeggen dat ik dat toch als hinderlijk zie.. erger me er regelmatig aan
Ik las dit gisteren toevallig, maar vind het echt zo bizar dat die in EU in maart gereleased gaat worden aangezien ze begin februari of eind januari hadden aangekondigd dat het in april in Japan gereleased zal worden met alvorens een demo beschikbaar.

Volgens mij is dat voor Square-Enix toch wel zo'n beetje de 1e keer dat de EU een eerdere release zal krijgen als dit nieuws klopt en niet ergens foutief vertaalt is, zeker na de recentelijke bekendmaking op hoelang hier gewacht moet gaan worden op FF XIII bijvoorbeeld.
The Last Remnant is voor Square-Enix een soort experiment met global releases. Ze hebben geprobeerd de releases in JP, NA en EU zoveel mogelijk gelijk te trekken. Ik neem aan dat de bedoeling was om te kijken wat voor invloed dit op de verkoop zou hebben, en of hun distributie/productie het aan kan.

Helaas lijkt SE met uitzondering van TLR nog steeds aan de regionale releases vast te houden als je kijkt naar bijvoorbeeld Star Ocean: The Last Hope of Final Fantasy XIII.

[Reactie gewijzigd door Tomas op 23 februari 2009 15:26]

Moet eerlijk bekennen dat ik nog geen goede jRPG gevonden op de PS3,
Vond Valkaria Chronicles nou niet denderend. (was meer ook een strategie game)
Dus ik wacht wel op deze of op FF XIII of op Kingdom Hearts III
Je hebt nu/binnenkort Eternal sonata voor de ps3
Beetje haat liefde verhouding met die j-rpg. De sfeer is muzikaal sprookjesachtig ontspannend. Het battle systeem op een gegeven moment ook best te doen (met de echo's en hit combo's)
Maar dan het level design die je iedere keer een kruising met 3 kanten opstuurt. Alle 3 de wegen gruwelijk lang, met meerdere wegen. Als je de goede weg in een keer pakt, mis je dus de kistjes op die andere 2. Als je uiteindelijk die kistjes vind, zit daar een wapen in die je een stad later al in een winkel kan kopen.
Geld verdien je als water (bad) door foto's te maken.
En levelen is niet echt nodig in het spel. Je komt monsters tegen waar je niet voorbij kunt. Dus als je die verslaat stijg je weer 5 levels zodat je weer sterker bent voor wat er gaat komen.
Het was zeker een leuk spel, maar wel een gemiste kans voor de PS3. Hij kwam er veel te laat voor uit. Ik ga er eigenlijk van uit dat iedereen die deze game al wilde hebben de game al had aangeschaft.
Ik heb nog nooit van deze titel gehoord, maar ben nu wel benieuwd.
Ben blij dat ze in ieder geval de moeite doen om een pc versie uit te brengen :)
Als ze de voorkeur hebben voor de 360, dan hebben ze tot nu toe alleen maar crap uitgebracht voor de 360. De ontwikkelaars van FFX hebben weer de voorkeur voor de PS3.
Wel geinig dat SquareEnix zogenaamd xbox boven de playstation zou verkiezen, ik heb nog nooit een FinalFantasy met framedrops gezien laat staan lange laadtijden sinds FinalFantasyX.
Denk dat mede hierdoor SquareEnix het spel niet op de PS3 durft uit te laten komen, bang dat ze zijn dat het gevolgen zou kunnen hebben voor de FinalFantasyXIII verkoop.
Zeer goed nieuws. UT engine was een misstap. De laadtijden in Lost Odyssey waren voor mij al zeer frusterend (zelfde engine), en Last Remnant deed hier nog een stapje bovenop. Zelfs in de officiele trailers waren framedrops overduidelijk aanwezig. Laten we hopen dat hij op de PC wel speelbaar is. Last Remnant was naar mijn mening een topper geworden als hij speelbaar was geweest. Het is nu meer frustratie dan fun.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True