Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Bron: QJ.net, submitter: zwembroek

Hoewel Sony-directeur Phil Harrison in december nog verkondigde dat geen enkel spel ooit alle mogelijkheden van de Playstation 3-console zal benutten, claimen de ontwikkelaars van Havok dat de nieuwste versie van hun engine alle PS3-registers zal opentrekken.

De Havok-engine wordt gebruikt voor heel wat console- en computerspellen, waaronder de PS3-toptitel MotorStorm, en is bij versie 4.5 aangekomen. Met deze editie moet het mogelijk worden om spellen met duizenden objecten en in-game karakters 'dynamisch te laten evolueren', zo luidt het promotiepraatje. Belangrijker is echter dat Havok 4.5 volledig geoptimaliseerd is voor de Playstation 3 en volgens de ontwikkelaars in staat is elke spu van de spelconsole ten volle te gebruiken. Games gebaseerd op de Havok-architectuur zouden daardoor vijf tot tien keer sneller kunnen draaien dan wanneer gebruikgemaakt wordt van versie 4.0 van de engine. Vorig jaar bleek uit een demonstratie nog dat Havok 4.0 op een Playstation 3 op prestatiegebied vergeleken kon worden met een triplecore computersysteem. Als de ontwikkelaars geloofd mogen worden, is daar dus fors verbetering in gebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Dit schreeuwt om een demo!


DEMO!! :D
Nog beter ineens link naar een HD filmpje:
http://www.gamevideos.com/video/id/8060

Watch teh dirt :o :Y)
Err... eerlijk gezegd het enige wat mij meteen opviel was dat het gras niet eens interactief is.
Die quad rijd over een graspol, en de sprieten steken door de 'motorkap' heen.

Als het aan mij lag zouden er niet zoveel kleurtjes en zo in zo'n spel zitten, of van die 'vlekken' die op beeld verschijnen. Ik zou em als programmeur meer focussen op de physics die echt kloppen. Een rookwolkje wat niet exact hetzelfde is als het vorige rookwolkje. Gras wat dus echt platgereden kan worden en niet door de coureur heen steekt.

Maar goed dit is nog Havoc 4.0, let's see 4.5 !
Alsof dat een DX10-feature is...

void DX10::buig_grassprietje_dynamisch_mee(); :P
is dat serieus? Want dat zou wel vet zijn.

Nog niet zo geavanceerd als deze prille ideeen over de toekomst van ultra-realistische geluids- en beeldrendering. Waarbij gebruik gemaakt wordt van de beweging van iedere onafhankelijke atoom binnen een afgebakend gebied.

Hierdoor ontstaat ultra-realistisch geluid en ultra-realistisch beeld.

Wel een probleempje: voor 1 ultra-realistische game heb 6000 Blue-Genes nodig en een 170GigaWatt centrale.
Lekker belangrijk in een racespel een grassprietje dat meebuigt... |:(
jij hebt zeker die dx10 feature filmpjes niet gezien met die bladeren en schaduwen wat allemaal dynamisch beweegd (en het licht wat er door heen schittert) nouja ieder zn eigen waan.
Och, op de manier hoe de grafische kaart bakkers bezig zijn hebben we binnenkort onze eigen stroom centrale in de schuur staan :+
Kan aan mij liggen maar de physics zien er echt belachelijk uit. De wegligging is gewoon niks beter dan wat je bijvoorbeeld in GTA San Andreas had (en daar ging het natuurlijk niet om racen).

Edit: ik denk dat het een heel oud filmpje is. De YouTube link een paar posts verderop ziet er een heel stuk beter uit.
Het trieste is juist dat het andersom is. Dat youtube filmpje is een 'reference rendering' hoe het er zogenaamd uit zou komen te zien, bovenstaand filmpje is hoe het is geworden.
wat een duffe toeter zeg. z'n spel en dan een toeter uit het jaar nul.
Dit schreeuwt om een PS3!
Ik ga al bijna in die onuitputtelijke kracht van de PS3 geloven. Nu is mijn vraag wanneer gaan we daar nu eindelijk eens iets van zien? Tot noch toe heb ik nog niks baan brekends gezien. Bij MotorStorm dacht ik bij het zien van de eerste screens nog van wow dat ziet er best gelikt uit. Vervolgens de ingame screens nah een stuk minder maar nogsteeds niet verkeerd, maar niks wat een half jaar oud high-end systeem niet op je scherm weet te toveren. Super zo'n kracht patser, maar dan wil ik em er wel wat mee zien doen. En niet pas over 3 jaar want dan staat er al weer een nieuwe console in m'n kast te blinken.
Dan moet 'n game developer Hvok 4.5 gaan gebruiken voor hun PS3 titles en die krahct dan ook benutten. Dus Mo'Physics.
Dus vergeet maar de eerste lichting van PS3 games.
Havok 4.5 is er ook voor de Xbox 360. Dat zou toch in de praktijk interessant verglijkingsmateriaal moeten opleveren.
Op dit moment is er helaas niks van te zien. De enige twee PS3-games van enige importantie zijn Reistance: Fall of Man en Motor Storm op dit moment, en dat zijn nog geen baanbrekende titels die niet op de Xbox 360 of PC mogelijk zouden zijn. Wat dat betreft doet de Xbox 360 het met Gears of War beter, want dat is wel een titel waarbij qua graphics alle andere titels verbleken.

De PS3 kan in potentie veel, maar het is zonde van je geld om iets te kopen wat zich nog bewijzen moet. Dan kun je beter een jaartje wachten tot de PS3 goedkoper is en er wel titels zijn waarvoor je in maart honderd tot tweehonderd euo meer dan voor een Xbox 360 wil uitgeven. Tot nu toe is de Xbox 360 in ieder geval de betere investering.
En Motorstorm maakt dus nog gebruik van 4.0
als je nagaat dat Motorstorm engine 4.0 gebruikt en pas over een maand uit komt. houd dat in dat we pas over een jaar een volwaardige game zullen spelen met de 4.5 engine. Dan komt PS3 dus eigelijk pas 2 jaar en 2 maanden later uit met een game die de X360 grafisch zal overmeesteren. 'ALS' de X360 op dit moment al volledig word benut althans...

dat zegt mij al genoeg..
MotorStorm overmeestert helaas al elke beschikbare racer op de 360, terwijl MGS4, Heavenly Sword en Killzone2 nog 3 games zijn die dit jaar uitkomen waarvoor je geen gelijke kent op de 360. Behoorlijke onzin dus van die 2 jaar, buiten dat is het altijd al een feit geweest dat de PS3 een console is die langzaam op gang komt zoals de PS2. Zodra de devs hun PS3 onder de knie hebben en de eerste games en engines klaar hebben, zal de 2e generatie games veel sneller van zich laten horen als men kan voorborduren en optimaliseren van hun 1e generatie engines.
Het is een feit dat de PS3 bedenkers op het verkeerde pad waren door oorspronkelijk de Cell te gaan gebruiken als GPU en op het laatst pas naar nVidia rennen voor een echte GPU.
In eerste instantie was die keuze voor de Cell als grafisch beestje ongekent stom want toendertijd waren de GPU's al vele malen beter en daarnaast is Microsoft met een veel betere GPU gekomen dan nVidia.

Helaas voor je Motorstorm want dat zal overtroffen gaan worden door Forza 2 en PGR4. Daarnaast komen nog veel exclusieve topspellen op de Xbox360 die vrijwel niet mogelijk zijn op de PS3.

PS3 heeft alleen een voordeel op ruwe rekenkracht door de Cell maar als Gears of War niet eens mogelijk is op die machine (door de platte 512MB geheugen en veel betere grafische eenheid wel op de Xbox360).

Daarnaast heeft de Xbox360 nog plenty rekenkracht die nog niet gebruikt is omdat veel ontwikkelaars nog teveel moeite hebben met parallel game programming en dus CPU cores nog niet benutten.

Vergeet niet dat 1 tot 1.5 jaar achter lopen ontzettend veel is wat spelletjesontwikkelaars zelf zeggen.
De PS3 kan nog wat verbeteren maar dat kunnen de andere consoles ook, de tijd staat namelijk niet stil.
Euhm, wat je daar ziet ziijn screens van de target renders. Of hoe ze verwachte dat de final game er ging uit zien toen hij nog niet klaar was. Het echte eind resultaat haalt deze target renders echt wel niet. Een mooi filmje hiervan:

http://www.gametrailers.c...yer.php?id=15401&type=wmv

Let wel, er komt eerst wat reclame.
Helaas voor je zijn dit niet de screens van de target renders maar die van een latere build als waar jij mee aan komt zetten. Dus wel in game!
Ik zou graag een demo zien.
Waarin onderandere te zien is wat ze bedoelen met het dynamisch evolueren van in-game characters.
Ik heb wel wat ideeen maar geen flauw idee of die kloppen.
Bedoelen ze bijvoorbeeld dat het gebeuren zo geprogrammeerd kan worden dat wanneer de speler een karakter laat gewichtheffen, dat de spieren zich dan evolueren en sterker worden op basis van natuurkundig berekende krachten?
Of wil het simpelweg zeggen dat wanneer ik met een auto ergens langs schraap dat er dan een krasje in mn lak zit?
Of is het weer iets anders?
Ik denk eerder iets in de artificiele intelligentie, mits de Havok engine hier ondersteuning voor biedt.
AI is veel te game-specifiek (daarom zie je ook geen generieke "AI engines"), en heeft bovendien niets met physics te maken.
Er zijn wel generieke AI engines, en die worden ook al in games gebruikt. AI principes als neurale netwerken en genetische algorithmes zijn technisch gezien vrij generiek, de moeilijkheid zit 'm in het goed toepassen van de principes.
Het toepassen vereist een trained set, welke net zo statisch is al een op maat geprogrammeerde AI. Het is mss dan mogelijk de sets voor verschillende games met 1 engine te maken, maar ik betwijfel of je hiermee tijdwinst boekt: het is namelijk nogals specialistisch werkje.
IMO een AI engine zal pas zinnig zijn als de training ter plekke kan worden gedaan, maar dat kost nog een beetje teveel rekenkracht.
Denk een beetje aan half-life 2, maar dan iets verder, zoals water wat werkt als water en lucht wat een dichtheid krijgt.

Dat soort dingen kun je voor vanalles gebruiken ook voor al die dingen die jij aangeeft, maar vergeet niet dat dit nieuwsbericht wel zegt dat de physics engine sneller is, maar dat daarbij niets staat over hoe snel 'ie nou werkelijk is en wat 'ie kan berekenen. Ik weet namelijk wel dat water realtime berekenen nogsteeds vrijwel onmogelijk is.
In feite is dus gewoon de havoc engine verbeterd, mooi. Kijken wanneer we die veranderingen mogen waarnemen op andere platforms, waar die engine zeker niet onbekend mee zal zijn ;)
Belangrijker is echter dat Havok 4.5 volledig geoptimaliseerd is voor de Playstation 3 en volgens de ontwikkelaars in staat is elke spu van de spelconsole ten volle te gebruiken
De engine is dus niet alleen verbeterd, maar ook nog eens geoptimaliseerd voor de Cell. Hoeveel andere platforms zijn gebaseerd op Cell? :?
Heu.. dit gaat over physics engine... normaal zou Cell daar inderdaad vrij goed in moeten zijn en ik denk wel dat de press release vrij geloofwaardig kan zijn. De vraag blijft natuurlijk... gaan we dat merken in een game of gaan er speciale games komen die iets interessant doen met die extra physics power? Ik vrees ervoor.
Ik vind ook dat men niet zo moet zeuren dat alle power niet wordt gehaald uit launch titles. Kijk eens naar games op de ps2 nu.. en een paar jaar geleden. Kijk naar de X360 launch titles en wat er nu uitkomt. Kijk naar alle consoles .... zo gaat het nou eenmaal. Hoe beter de game .. hoe langer de ontwikkeltijd van engines...
De 360 heeft als voordeel dat het een framebuffer van 10MB heeft. Hierdoor krijg je 'gratis' AntiAlising. De PS3 moet dit met zijn CPU doen, en daardoor is er sowieso al een prestatie nadeel.

De PS3 en 360 zijn hardwarematig met elkaar vergelijkbaar, met beide voor en nadelen.

De 360 heeft 512MB geheugen, de PS3 256. En ja, het is echt 256, kijk de specs er maar op na, en laat je niet misleiden door de 256 Video Geheuegen, want meestal zie ik mensen beweren dat de PS3 512 mb intern geheugen heeft, terwijl dit dus maar 256 is.

Ook is Microsofts dev gedoe vele malen beter, daardoor is het makkelijker om betere engines te maken.
De 360 heeft als voordeel dat het een framebuffer van 10MB heeft. Hierdoor krijg je 'gratis' AntiAlising.
Klok en klepel :D
AntiAliasing is gratis omdat de GPU dat ondersteunt, niets meer en niets minder. Die feature is natuurlijk wel afhankelijk van het feit dat de GPU de mogelijkheid heeft die samples allemaal snel genoeg weg te schrijven, anders zit ie er alsnog op te wachten. En daar komt het EDRAM geheugen bij kijken, waar de GPU een 256GB/s lijntje naartoe heeft ('t zit dan ook embedded op de chip, hence de naam Embedded DRAM). En daar is idd 10mb van, maar dat wordt niet alleen gebruikt voor de framebuffer, maar ook voor de z-buffer en hierarchical-z-buffer.

De stelling "10 mb framebuffer dus gratis AA" klopt dus niet helemaal, er zijn wat meer factoren van belang. De PS3 heeft een 256mb grote framebuffer, toch kan ie het niet. ;)
dat geheugen is wel nogal wat sneller dus dan is het mindere er zo van af
Havok is niet van sony. De Havok engine wordt in heel veel spellen gebruikt. Ook spellen op de PC die jij waarschijnlijk allang een keer gespeeld hebt. Dus jouw generieke PS3-rant gaat hier helaas niet op. :)
Hoezo Sony?.

"claimen de ontwikkelaars van Havok dat de nieuwste versie van hun engine alle PS3-registers zal opentrekken."

Sony is niet de ontwikkelaar van de havoc engine.

edit : mOrPhie was me voor.
Mocht dit waar zijn,
dan zie ik hier ook zeker negatieve aspecten aanzitten.

Als nu al de volle kracht volledig gebruikt kan worden, dan komt dat de levensduur van de PS3 zeker niet ten goede...
Waarom zou mijn pc 'nog maar 1 jaar meegaan' als ik hem constant 100% belast? Ik zie het verband totaal niet.

Het zit em niet zozeer in de belasting, een PS3/XBOX wordt nu ook wel 100% belast, een spel trekt echt ALTIJD zoveel mogelijk CPU power. Wat ze bij 100% benutten van een console bedoelen is weer wat anders. Zie dat bijvoorbeeld als de extra instructiesets van een CPU, zoals MMX, SSE etc. Een spel zonder MMX ondersteuning belast je cpu echt wel 100%, maar benut de efficientere functies in de chip niet, waardoor de prestaties van het spel beter hadden gekunt. Dat is hier ook het geval. De CPU/GPU/SPU whatever zal er dus echt niet sneller aan doodgaan oid.
Dit is wel een van de meest grote misvattingen in Consoleland imho, mensen blijven altijd beweren dat spellen nog maar 50% benutten etc alsof ze op halve kracht draaien, maar ze zijn juist inefficient, gebruiken 100% power maar draaien eigenlijk ondermaats omdat er niet genoeg tijd en aandacht aan is geschonken. Iets wat ik een stuk kwalijker vind als wat die zoganaamde misvatting beschrijft.
En inderdaad heb ik nog geen XBOX360 spel gespeeld die ECHT goed draait, bijna allemaal 30 fps ofzo en dan zelfs nog met framedrops etc. Ondermaats presterend ten opzichte van mijn 4 jaar oude pc in elk geval, terwijl ik er van overtuigd ben dat het apparaat beter zou moeten kunnen. De PS3 zal wel een soortgelijk verhaal zijn, maar dat laat ik nog even in het midden.
Als je de zgn spu's niet volledig benut is er wel sprake van onvolledige belasting.
Het is net zoals een singlethreaded applicatie draaien op een dualcore, dan blijft 1 core onbelast.
Echter zijn deze spu's geen echte cores maar eerder co - processoren om vectoriŽle bewerkingen te doen, een beetje zoals een vertex shader eigenlijk maar dan krachtiger (bundel van vertex shaders).

Echter klinkt deze nieuwspost alsof er nu onwaarschijlijke dingen gedaan kunnen worden doordat er sprake is van "vijf tot tien keer sneller" tov van versie 4.0.
Letterlijk geÔnterpreteerd zullen physics een dergelijke snelheidsboost krijgen. De vraag is nu of dit voordeel wel opweegt tegen de nadelen van de PS3 zoals het beperkte geheugen, tenslotte heb je niks aan tonnen bladeren die realistisch door de lucht vliegen als ze allemaal dezelfde texture en dus kleur hebben (extreem voorbeeld).

Het is zeker knap dat Havok een dergelijk winstcijfer weet te behalen, hopelijk weten de devs hiermee een betere gameplay te creŽren.
Echter denk ik dat op dit moment physics niet zo'n issue is (nog te weinig gebruikt) om versie 4.5 te gaan gebruiken.
Dit alles komt dus over als een ordinaire marketingstunt om Havok licenties te slijten. :)
En groot gelijk hebben ze om het ps3 platform wat lichter te maken, zo kunnen ze meteen ook een multithread optimized Havok versie voor de pc maken. :P
Echter klinkt deze nieuwspost alsof er nu onwaarschijlijke dingen gedaan kunnen worden doordat er sprake is van "vijf tot tien keer sneller" tov van versie 4.0.
Het klinkt eerder alsof versie 4.0 slechts op de Power core draaide, en deze nieuwe versie nu de 7 SPU cores ook gebruikt. Als de vorige versie maar traag genoeg draait, is het niet zo moeilijk om de volgende 5-10x sneller te maken ;)

Daarbij; 5-10x sneller indien de SPU's ook meer niet voor andere doeleinden benut gaan worden; Voeg meer AI toe en de physics zullen "maar" 2-4x sneller worden, voeg dynamisch gegenereerde bomen aan het landschap toe, en de physics van 4.5 zijn even snel als die van 4.0. Havok 4.5 is 5-10x sneller indien ze de volledige SPU's tot hun beschikking hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True