Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Garagegames, maker van ontwikkelgereedschap voor games, heeft zijn Torque-engine overgezet naar de iPhone. Met deze stap kan het aantal games voor de iPhone fors uitgebreid worden.

De iPhone-versie van de Torque-ontwikkelomgeving bevat volgens Garagegames onder meer een compleet uitgevoerde wysiwyg realtime-editor, integratie met meerdere 3d-modelleringsprogramma's en een eigen scripttaal. Met de Torque-engine, bestaande uit Torque Game Engine en Torque Game Builder, zijn 2d- en 3d-games op de iPhone te maken.

Ook biedt de Torque-sdk ondersteuning voor specifieke iPhone-features zoals multitouch-invoer en touchscreen-gestures. Om het gebruik van het intern geheugen te beperken kan bij games gebruik worden gemaakt van gecomprimeerde texturen, en zijn geavanceerde karakteranimaties mogelijk. "Omdat TGE en TGB beiden gebaseerd zijn op OpenGL, zijn ze uitstekend geschikt voor ontwikkeling van games voor de iPhone", aldus een blogposting van Brett Seyler, ontwikkelaar bij Garagegames. De Torque-engine is eerder al overgezet naar de XNA Game Studio van Microsoft en is al verkrijgbaar voor de Wii.

Garagegames is tevens uitgever van games op basis van de Torque-engine, en een mogelijke toekomstige toevoeging van het gamesportfolio van zijn engine aan de iTunes Store biedt beide partijen voordelen: Apple kan relatief snel de beschikking krijgen over nieuwe games voor de iPhone zoals Thinktanks, Chain Reaction en Gish, terwijl Garagegames mee kan profiteren van het grotere distributiebereik van de iTunes Store.

Torque heeft nauwe verwantschap met de engine van Tribes 2, een game gemaakt door Dynamix. Deze ontwikkelstudio werd in 2001 gesloten door moederbedrijf Sierra. Na sluiting werd Garagegames opgericht door de kernleden van Dynamix die met Sierra een overeenkomst sloten voor het gebruik van de broncode van Tribes 2. Hieruit is uiteindelijk de Torque-engine ontstaan.

Garagegames Torque iPhone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Nog een aardige Wibni ('wouldn't-it-be-nice' meme) van de laatste week: iPod Touch en iPhone als game-controller. Beide apparaten werken met de gratis Apple remote software prima als afstandsbediening voor Apple TV (ook het virtuele keyboard is in die context een enorme verbetering!). De WiFi link zou zeker snel genoeg moeten zijn om beide apparaten ook als game-controller voor Apple TV te laten werken. Koop een spel 1x, en speel het op je iPhone en/of iPod Touch en op je Apple TV.

Voordeel voor Apple: extra cross selling van de hardware, (eventueel zelfs bundelverkoop iPod of iPhone met Apple TV), wat op zijn beurt weer de markt voor muziek, software, films en TV-series kan vergroten. Iemand met een iPhone koopt misschien niet zo snel een speelfilm in de iTunes Store, maar als hij/zij in een bundel ook een Apple TV heeft gekocht, dan wordt het al weer wat aantrekkelijker om toch eens wat content te kopen.

Daarnaast zou je je zelfs nog een categorie spellen voor Apple TV kunnen voorstellen waarbij het scherm op je iPhone of iPod Touch alleen de knoppen weergeeft, terwijl alle gameplay zich op je grote scherm afspeelt. Geen PS3 of XBox 360 concurrent, maar een aardig platform voor de casual gamert.

Macalope
Rustig sneath. Neem een paperclip en duw deze voorzichtig in het kleine gaatje bovenaan je iPhone. Nu komt er een kleine lade uit. Doe hier je T Mobile simkaart in en druk voorzichtig de lade weer in de iPhone. Sluit hem nu nog eens aan op de PC.

Daarnaast zijn er op het forum een aantal goede topics waar je met al je (toekomstige) iPhone problemen terecht kunt:
[iPhone 3G] Ervaringen & Discussie Deel 11 Eigenlijk past je vraag beter op het forum want het heeft niet zo veel met dit nieuwsbericht te maken.

Succes!

[Reactie gewijzigd door Lt. Marx op 26 juli 2008 14:09]

is dat screen echt?
want dat ziet er best goed uit voor op een telefoon.
Dan heb je SEGA Monkey ball voor de iPhone nog niet gespeeld, dat is echt gelijk beeld als mijn PSP. :)
Dan heb jij hem ook nog niet gespeeld, Super Monkey Ball ziet er aardig uit, maar naar mijn mening absoluut nog geen PSP kwaliteit. (hoewel dit wel gehaald zal worden in de toekomst)


Verder denk ik dat de iPhone gedoemt is te falen als gamesplatform. De enige inputs die er zijn zijn de acceleratiesensor en touchscreen. Vooral het ontbreken van echte knoppen limiteerd de games op de iPhone behoorlijk. Daarnaast kan het touchscreen alleen met je vinger gebruikt worden ipv een dunne stylus, dat neemt best wat zicht weg.

Knoppen op de touchscreen simuleren werkt absoluut niet prettig, ik heb via installer.app al genoeg homebrew spellen gedownload, en ook emulators voor de SNES/GBA/Megadrive. De enige vermakelijke spellen waren degene die gebruik maken van de acceleratiesensor en eventueel één of twee (zeer) weinig gebruikte functies als "knop" op het touchscreen. Alles wat het touchscreen intensief gebruikt voor "knoppen" reageerde traag, niet altijd zoals jij wilde en was zeer onhandig.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 26 juli 2008 11:49]

Dan zou ik toch ook wat applicaties uit de App Store proberen. Deze werken echt prima :). Natuurlijk moet een ontwikkelaar rekening houden met het touchscreen en het onbreken van fysieke knoppen. Maar dat hoeft helemaal geen beperking te zijn. Daarbij is het touchscreen meer dan gevoelig genoeg om fysieke knoppen te kunnen vervangen.

Neem bijv. het nieuwe Star Wars spel, daar wordt het touchscreen heel creatief gebruikt: http://blip.tv/play/ih_CzAGJ5FQ.
Als dit mogelijk is, moet dat ook kunnen. Zelfs als die screenie een proof of concept is, is het nog best realistisch.
erg leuk die spellen van garage games :)

En ze hebben ook bijna altijd een gratis probeer versie van al hun spellen dus dat lokt ook wel :)
dus als ik het goed heb is de torque engine een soort doorontwikkeling van de engine van tribes 2?

ik weet nog goed dat ik tribes 2 zo graag wou spelen, maar toen ik het spel eindelijk had liep het voor geen meter omdat de systeem eisen erg hoog waren voor die tijd
torque enginge is erg veelzijdig, zo ook is er een tribes2 cloon.
http://www.shacknews.com/...gallery=8955&game_id=4903

Garagegames werdt paar jaar geleden gestart door ex-medewerkers van Dynamix, zij zaten achter tribes games.

Ben goed te spreken over de engine, is makkelijk om me te beginnen.
En wordt ook gesupport onder mac en linux, en juist dat laatste vind ik super.
ik heb ook indertijd mijn masters project geimplementeerd met de Torque engine, deze is nog vrij krachtig, maar het grootste pluspunt is het makkelijk porteren van of naar Windows/Mac/Linux - ook de terrain + world editors zijn goed geintegreerd in de engine. lijkt me leuk om te zien waar ze voor de iPhone mee komen :)
wel mooi dat torque, maar niet erg makkelijk voor beginnende gamebouwers. Er is trouwens wel meer te vinden als je een game wilt bouwen zie bv. www.gamesmaken.startpagina.nl

Om als zolderkamerbedrijfje een game te maken blijft tijd toch steeds de bottleneck, tenzij je natuurlijk een suikeroom kent die 30 miljoen in je bedrijf steekt.
vind Unity3d dan nog beter die heeft ook nog meer mogelijkheden en is gebruiksvriendelijker
Extreem vet voor de Marble Blast fans :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True