Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: T-Junkie

Spelontwikkelaar Freeverse heeft een racespel voor de iPhone zo aangepast, dat het op televisie gespeeld kan worden. Dit werd mogelijk nadat in de iPhone-sdk een ongedocumenteerde tv-out-functie was ontdekt.

Een redacteur van Arstechnica nam contact op met Freeverse, nadat zij vorige maand in de mediaplayer-component van de iPhone-sdk versie 2.2 een methode hadden ontdekt om beelden via tv-out te exporteren. Freeverse ging aan de slag en bouwde in nog geen halve dag een techdemo van zijn in de App Store verkrijgbare game Moto Chaser.

Het 3d-racespel kan dankzij de blootgelegde sdk-functionaliteit via een iPhone op de televisie worden gespeeld, waarbij de motor met behulp van de ingebouwde accelerometer wordt bestuurd. Het spel zou echter meer frames per seconde weten te produceren op een iPod Touch van de tweede generatie, omdat dit apparaatje beschikt over een op 532MHz draaiende ARM-processor. De cpu in de iPhone is op 412MHz geklokt. Echt vloeiend loopt het spel echter niet: de techdemo weet op de iPod Touch 20fps te behalen, terwijl een commerciŽle titel in de praktijk 25 tot 30fps moet behalen. De iPhone weet een widescreen-resolutie van 853 x 480 pixels naar de tv te verzenden, terwijl de iPod Touch een 4:3-resolutie van 640 x 480 beeldpunten kan uitsturen.

Ondanks zijn succesvolle proof of concept, heeft Freeverse geen plannen om op korte termijn de tv-out-functionaliteit in zijn commerciŽle speltitels voor de iPhone te gaan implementeren. De gebruikte code is, hoewel publiekelijk beschikbaar, nog niet officieel door Apple goedgekeurd en zou nog te instabiel en traag zijn. Bovendien lijkt de spelontwikkelaar zijn banden met Apple niet te willen schaden, mede omdat zijn games goed verkopen in de App Store.

Freeverse hoopt wel dat het zijn implementatie van de tv-out-code in een game aan Apple kan voorleggen, en dat het bedrijf in toekomstige sdk's de functionaliteit toegankelijker maakt en documenteert. De ontwikkelaars zien verder interessante mogelijkheden om de iPhone als controller in andere games te gebruiken. Zo zou het touchscreen mogelijkheden bieden voor titels als Gears of War, waarbij de gebruiker snel wapens kan selecteren uit zijn weapons inventory. Maar niet iedereen moet wachten op een mogelijke reactie aan de kant van Apple: bezitters van een jailbreaked iPhone kunnen al met de code aan de slag.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Nou heeft iedereen het over games, maar hoe zit het met een media player die de TV out gebruikt? Filmpjes en foto's meenemen op je iPhone, aansluiten op een TV, en dus geen PC nodig.. klinkt ook best interessant toch?
Ik vraag me af hoe veel mensen weten van de TVout functie in mobieltjes (onder meer de HTC Touch Pro en Samsung Omnia).

Lijkt wel alsof iedereen ineens verbaasd is dat een mobieltje op de TV aangesloten kan worden?
Omdat de meeste mensen dit inderdaad ook niet weten. Dat is vaak het probleem met de mobieltjes tegenwoordig, ze kunnen vanalles maar er wordt maar weinig ook echt gebruikt... vaak door de niet al te beste standaard software. De iPhone heeft de standaard software vrij goed voor elkaar vind ik en dankzij het simpele karakter en de exposure van dit soort functionaliteit (ook al is het standaard op vele anderen), maakt de iPhone uiteindelijk tot een mobiel waar mensen gemiddeld meer mee doen.
en heb je dan ook coole games op windows mobile aan 30fps, die gemakkelijk te installeren zijn, weinig of geen bugs bevatten??
kvraag me af of je de tvout functie al hebt gebruikt (op een deftige manier)...
Is het echt uitgezocht dat dit geen nepperij is? Je kunt nou niet echt zien of de gebruiker echt met zn IPhone bezig is... Dat hadden ze dan best wat beter mogen filmen.

Dat neem ik terug: de ontdekker heeft zelfs stukken source op zn site staan:
http://arstechnica.com/ar...to-tv-gaming-device.ars/2
Ondanks de lage framerate loopt het spel voor mij toch nog redelijk vlot! Het is natuurlijk geen PS3 of XBOX360 maar voor een handheld is dit toch meer dan redelijk.

Als een uitbreiding van een spel zie ik het niet echt gebeuren, dat zeiden ze vroeger ook over de inklik modules van de N64 of zelfs van de PSP en nintend GBA. Maar blijkbaar is er geen intresse in zo een technologie.

Maar voor Presentatie en meer statische zaken kan deze TV-Out toch intressant zijn.
Komt door de 3D chip in de iPhone. Daarom is het touch interface van de iPhone een 100 jaar vooruit op de rest. Geen enkele andere telefoon beschikt nml over een GPU.
BIjna alle Windows Mobile telefoons hebben ook gewoon een GPU aanboard hoor. Nvidia maakt ze gewoon zoals de nvidia GoForce. Maar vaak laat de driver ontwikkeling nog te wensen over daarom werkt het niet altijd even lekker
Groov wordt dan wel weggemod; hij/zij heeft wel gruwelijk gelijk. Er zijn talloze smartphones die grafisch stukken beter zijn bedeeld dan de iPhone, en hetzelfde geld voor de CPU.

Ik weet niet hoe uitgebreid het aanbod voor de iPhone is, maar voor Windows Mobile / PPC bestaan er ontzettend veel games, waaronder verslavende spelletjes en soepel lopende WipeOUT clones, en dan ben ik nog niet eens begonnen over alle emulators waaronder het briljantje ScummVM waarmee honderden klassiekers gespeeld kunnen worden, in glorieus VGA of zelfs hoger met anti-aliasing.
Ik heb zelf ook een iPhone.. de keuze die ik hiervoor heb gemaakt is niet de GPU of de CPU maar het OS en de bruikbaarheid van het Touch screen. Dat zie ik nu mondjes maar toenemen bij de concurenten.

vandag heeft mijn vader een N69 gehaald. ook deze heeft een TV-out. echter het gebruik van de telefoon inc met de TV is niet zoals in het afgebeelde filmpje hierboven.
Das dan echt persoonlijk want ik vind het bij de N69 veel gemakkelijker werken.
Bedoel je niet de Nokia N96?
Er zijn een boel smartphones die het wel hebben. onder andere (zoals door GrooV al opgemerkt) heeft Nvidia chips. Verder kunnen processors vaak zelf al 3d- en videoinstructies uitvoeren. Het is dan een soort alles-in-een-chip die niet alleen de cpu is, maar ook gps, bluetooth, wlan, 3g etc.
Verder had de NGage eeuwen geleden al een GPU. Verder kunnen veel ietsje duurdere mobiele telefoons ook simpele 3D mbv OpenGL en Java3D, maar door wat dat uitgevoerd wordt weet ik niet.
TV-out is niets bijzonders hoor, daar loopt apple toch wel ff achter op de HTC touch pro.
Nou, de Samsung INNOV8 heeft er anders ook 1.
Er zijn al Quake3 versies die GPU accelerated werken op windows mobile telefoons...
Tuurlijk hoor, die Apple fanboys snappen ook echt nooit wat er daadwerkelijk in hardware omgaan en gaan er steeds vanuit dat apple een sprong voor heeft. Vergeet het jjkewl, HTC heeft zelfs betere telefoons als iPhone. Gewoon leren mee leven...
Ookal zijn de telefoons van HTC beter volgens jou (ik heb werkelijk zelf geen idee kwa hardware), het OS van de iPhone werkt werkelijk fantastisch. En is super-gebruiksvriendelijk, dit in vergelijking met windows mobile, ookal probeert HTC dit met de Touch interface te verbeteren. Ik ken geen mobiele besturings systemen die beter/makkelijker werken dan die van de iPhone. Ookal is de hardware volgens jou minder dan die van HTC.

Edit:
Ik heb zelf een HTC P4350 en een iPod 2G

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 6 december 2008 23:57]

Het os van apple vind je fantastisch, want of een os geweldig is of niet is een beleving en dus een mening en geen feit.

Heb zelf de iphone 3g geprobeerd, vond het echt niets. dat scherm is echt gemaakt voor mensen met kantoorhanden, iets waarvan ik niet voorzien ben.
Het is en blijft een feit dat het OS dat op de iPhone/iPod touch draait gebruiksvriendelijker is dan windows mobile.

Ik hoop tevens ook dat WM7 een stuk gebruiksvriendelijker zal zijn.
je bent uitermate kritisch. De iPhone heeft wel niet zo goede specs als die nieuwe HTC's maar wat ben je met specs als je ze niet deftig kan gebruiken doordat de telefoon nog te traag werkt omwille van de belabberde en trage interface van Windows mobile. Er worden ook veel games ontworpen voor de iPhone, moet maar gewoon op 'get app' klikken en tis geinstalleerd bij de volgende synchronisatie met de pc/mac. EASY
btw, de iPhone kan perfect 30fps renderen met OpenGL!! Wat zeeeker niet kan gezegd worden van die HTC's. Ook komt de multitouch met een omvangrijke nieuwe wereld die open gaat...
* _Thanatos_ haalt zijn schouders op...

Wat is dit nou voor spectaculairs? Als een apparaat een tv-out heeft, is het toch de normaalste zaak van de wereld dat je die ook kunt gebruiken :?
Niet per definitie...

Er zal wel een reden zijn dat deze optie niet vermeld stond in de sdk, misschien nog niet stabiel genoeg, of wilde apple het misschien voor eigen gebruik bewaren. Ik ging er zelf van uit dat deze optie niet toegankelijk zou zijn voor third party developers, in plaats van slechts niet gedocumenteerd (correct me if i'm wrong).
Als je in je auto een radio hebt zitten, maar de knoppen zijn eruit gehaald door de fabrikant, zit er nog steeds een radio in, je kan hem zelf alleen niet meer gebruiken (tenzij je weer 'hacks' toepast, etc).
Ik denk dat het mogelijk is om op je iPhone wat anders te tonen dan op het scherm, bijvoorbeeld een 'controller' op je telefoonscherm plaatsen, en de game op het scherm.
ik gebruik toch echt wel mijn psp op de tv

mooi dat ook de iphone nu naar een punt toe gaat waarbij een telefoon met mooie graphics op het apparaat zelf ook aangesloten kan worden op de tv en gebruikt als console
Zeer mooi ontwikkeling... Smaakt in ieder geval naar meer ;)

Overigens apart dat Apple zoiets achter houdt...
Echt gaaf. Nu moeten ze nog het spel wat efficiŽnter met de processor om laten gaan en bingo. Het wordt, vind ik, te snel gezegd dat het aan de hardware ligt. Je kunt wel elke keer weer meer en betere hardware maken. Maar software ontwikkelaars moet zich ook geroepen voelen om het efficiŽnter te maken.
cool.. een soort mobiele console !

als ze nu die video out nog even een wireless adapter voor leveren oid
dan zou dat helemaal de limit zijn..
Nou nog een Keynote en Powerpoint Player voor iPhone en je hebt al je presentaties voortaan in je broekzak zitten. iPhone aansluiten op een beamer en gaan! :)
Je kunt je slides trouwens ook als plaatjes exporteren en de fotofunctie van de iPhone gebruiken.
D'r zit standaard een Keynote /Powerpoint Player afspeler op de iphone, standaard kun je alleen presentaties afspelen uit je mailbox. Zelf gebruik ik het programma Air Sharing om de iphone als wifi hard-disk te gebruiken, presentaties kan je dan direct afspelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True