Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Het team dat zich bezighoudt met het kraken van de beveiliging van de iPhone 3G heeft succes geboekt met het simlockvrij maken van Apples mobieltje. Een live gestreamde video moet het bewijs leveren.

Het zogeheten iPhone Dev Team slaagde eerder al in het kraken van de eerste generatie iPhones: die mobieltjes werden zodanig bewerkt dat software van derden gedraaid kon worden en sim-kaarten van alle providers gebruikt konden worden. Deze ingrepen, die bekendstaan als jailbreak en unlock, waren voor de iPhone 3G tot voor kort slechts gedeeltelijk gelukt: software die niet van de Apple Store afkomstig was, kon door middel van een jailbreak gedraaid worden. Aan het kraken van de baseband - het deel van de telefoon dat onder meer de gsm-verbindingen voor zijn rekening neemt - werd nog gewerkt. Een week geleden maakte het hackersteam bekend ook de baseband te hebben gekraakt: alleen een gui voor de hack ontbrak nog.

In een poging het publiek te bewijzen dat de unlock van de iPhone 3G geen hoax is, en om datzelfde publiek lekker te maken voor de release van de unlocktool, toonde iPhone Dev Team-lid Musclenerd de unlock voor de camera. Om te voorkomen dat de hack alsnog als nepperij werd bestempeld, streamde hij het unlockproces live. De hack toont een console op de iPhone 3G, die voor de hack nog geen simkaart van T-mobile accepteert. Na het uitvoeren van het 'yellowsn0w'-hackprogramma accepteert de telefoon naast de AT&T-sim ook de sim-kaart van T-mobile. Het iPhone Dev Team belooft op oudejaarsavond een geautomatiseerde installer voor yellowsn0w vrij te geven.

iPhone 3G yellowsn0w-hack

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Dit is toch wel nog steeds de unlock die alleen werkt met 2.1 firmware?
Werkt wel met 2.2, zolang de baseband niet upgedate is naar 2.2 :)
Nee, baseband 02.11.07 is 'geünlocked'. Deze zit standaard inderdaard bij de 2.1 firmware. :)
Máár je kan met behulp van tools van het iPhone Dev Team ook upgraden naar 2.2 met behoud van baseband 02.11.07 (2.2 komt standaard met 02.28.00).

Dus; ja, in de praktijk gaat het inderdaad om iPhone 3G's met de 2.1 firmware; als je al op 2.2 zit met de nieuwe baseband kan je - op dit moment - niet downgraden naar 2.1 (of, wel te verstaan: baseband 02.11.07)

Baseband 02.11.07 (komt met firmware 2.1): unlocked
Baseband 02.28.00 (komt met firmware 2.2): niet unlocked

edit:
Al moet ik zeggen dat er wel geruchten zijn dat het iPhone Dev team zelf wél basebands kan downgraden, maar dat ze dit nog voor zichzelf houden. O.a. hier

[Reactie gewijzigd door robrt op 22 december 2008 14:47]

netjes! hulde aan deze mensen!
Ik ben het hier niet mee eens. Het is overigens wel knap was ze gedaan hebben. Maar dit soort software hoort niet gekraakt te worden.

Van de andere kant vind ik ook dat telefoons met abonnementen nooit gesimlocked mogen zijn.

Wil je die telefoon hebben moet je er mee kunnen doen wat je wil, dit is weliswaar waar deze mensen voor zorgen, maar zo hoort het te zijn als je het koopt.
Dit "soort mensen/acties" zorgen er wel voor dat producenten de consumenten niet helemaal uitmelken / vastpinnen / etc. Tevens garanderen "hackers" daarmee dat producenten niet ongemerkt backdoors en overheids-aftap-troep inbouwen. En dat is anno 2009 belangrijker dan ooit.

Ik deel je mening dat het niet nodig "zou moeten zijn", maar wees maar blij dat het wel gebeurt, zonder die kennis zouden producenten en overheden de consument veel meer benadelen zonder dat wij het ooit zouden weten ...
Ik zie het verband niet tussen een unlock/jailbreak, en het aan het licht brengen van backdoors.

Het uitschakelen/omzeilen van diverse checks om eigen sims/software toe te laten, heeft weinig te maken met de aanwezigheid van backdoors in de firmware, denk ik?

Het is niet zo dat de firmware open is of zo. Dus tenzij ze een compleet eigen firmware van de grond af aan voor de iPhone geschreven hebben (en dat hebben ze niet), kunnen backdoors nog steeds aanwezig zijn.

Ik snap trouwens niet waarom je trouwens denkt dat een overheid moeite zou doen om aftap-routines in (geimporteerde, in het buitenland gefabriceerde) gsm's in te bouwen. De trunk bij de provider aftappen is vele malen efficienter. ;)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 22 december 2008 14:43]

Volgens de letter van de wet hoort het inderdaad niet maar ik vind dat het in Nederland wel gerechtvaardigd is. Het netwerk van t-mobile is om te huilen, en je betaalt er ook nog eens de hoofdprijs voor. Er is geen enkele reden waarom deze telefoon niet gewoon met een Vodafone abonnement verkocht zou kunnen worden.
Volgens de jurisprudentie mag je telefoons gewoon unlocken zolang je daarbij maar geen (copyrighted) aangepaste originele firmware gebruikt (flashen met aangepaste images mag dus niet, een generator die unlockcodes uitrekent mag bv. wel). Daar zijn al jaren rechterlijke uitspraken over, volgens de letter van de wet mag het dus wel (en over wat er al dan niet "hoort" laat de wet zich niet uit).

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 22 december 2008 14:04]

Dit soort hardware zou helemaal niet gelockt moeten zijn! Hoe zou je het vinden als jouw PC-verkoper de volledige controle heeft over de software die jij op jouw eigen PC installeert? Want dat is wat Apple en Symbian doen!

Ik vind het dus prima dat mensen deze toestellen kraken. Het zou voor apple/symbian een teken moeten zijn dat niet iedereen blij is met deze handelspraktijken. Nu kun je wel zeggen "dan koop je toch geen iPhone", maar dit wangedrag van de fabrikanten vind je niet in de folders! Althans, ik kwam er pas na aanschaf achter dat ik niet eens de volledige controle had over de software op mijn eigen telefoon.
waarom doet symbian hier ook in 1 keer aan mee??? ik heb een aantal freeware tooltjes op mijn nokia E51 staan hoor, zonder rare licentie fratsen uit te halen
Sommige freewaretooltjes hoeven idd niet gesigned te worden. Maar op het moment dat ze "iets spannends" doen, bijv. toegang tot het netwerk of je contacten, dan moet het gesigned worden. Dat is helemaal geen slecht principe, maar wat wel slecht is, is dat alleen Symbian de software kan signen. Oftewel: als Symbian er geen goedkeuring aan geeft, dan kun je het niet installeren noch verspreiden.

Het probleem zou al grotendeels zijn opgelost als je naas het Symbian certificaat ook nog zelf certificaten naar keuze zou kunnen installeren. Maar dat kan niet.

En symbian-signed is sowieso een doffe ellende, en onhandig bovendien.
Dat is alleen bij de E serie. N serie telefoons hoeft niks gesigned te worden door Nokia/Symbian. Op mijn N80 kan ik alles installeren wat ik wil. Misschien dat je ergens een optie moet uitzetten, wat vziw. bij de E serie niet kan.
Niet waar helaas. Alle Symbian S60v3 en nieuwer zijn met deze ellende "gezegend". Ik kan op mijn N95 echt niet alles zomaar installeren. Nouja, eigenlijk wel, want hij is dus gekraakt. En dat is fijn.
Het verschil tussen de E- en N serie (als beide S60v3 draaien) is dat de default instelling bij de E serie restrictiever is dan bij de N serie: bij "Toepassing beheer" staat bij de E serie standaard "Software installatie: alleen ondertekende" aan, bij de N serie "Alles". Even veranderen in je E-serie toestel en je kunt evenveel installeren als op je N-serie toestel.

Wat wel dom geregeld is is dat die ondertekeningen maar een jaar geldig zijn. Ik heb diverse applicaties (o.a. TomTom) alleen kunnen installeren door de klok een of 2 jaar terug te zetten. Als beveiliging stelt dat dus niks voor.
je bedoeld dat je het niet netjes vind dat het zo moet? Vind ik ook. Maar: "Niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks.", toch?

Nou jah, kwaadschiks... Het is niet zo dat onschuldige bedrijven hier veel door moeten inleveren.
@Kevin{
telefoons met abonnementen nooit gesimlocked mogen zijn
Ehm... al mijn telefoons met abbo waren nooit gesimlocked. Ik kon er elke SIM indoen (bijv. in buitenland). Het hoeft ook niet voor de telco, want je bent toch al voor 1 of 2 jaar geketend aan hun abbo.
Enkel de prepaidtoestellen hebben een SIMlock bij mijn weten, maar dat is logisch gezien het businessmodel van prepaid.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 december 2008 12:14]

"Live" als in "met interactie van de kijkers" of als in "Live opgenomen, bewerkt en op een later tijdstip live uitgezonden"?
Live als in "met interactie van de kijkers", gewoon een live streampje via Qik

[Reactie gewijzigd door DesertShooter op 22 december 2008 13:49]

Nee, live als in realtime laten zien wat je doet.
Als ze nou een simkaart van een bedrijf hadden gebruikt dat helemaal geen connecties met de iPhone heeft... Hoe weet ik nu dat ze niet gewoon van iPhone hebben geswitchd? Maargoed ik ben waarschijnlijk te wantrouwig...
Waarom zou een groep Devvers (die al meerdere successvolle hacks voor de iPhone hebben geproduceert) niet de waarheid vertellen?
Waarom zou je ervan uitgaan dat iemand die daarvoor de waarheid vertelde dat nu ook doet :P?
Omdat ze anders volgende week sowieso door de mand vallen?
Hebben ze toch nog even hun 10 days of fame gehad.
die hebben ze al gehad, met een hack die voor iedereen perfect werkte.

ze hebben nu een eer en een reputatie hoog te houden.
Tja, ook al zou het 'niet waar' zijn, zal dat neem ik aan wel op oudejaarsavond bekend worden. Gezien de reputatie die ze hebben (met reeds eerdere successen), denk ik niet dat ze zoiets op het spel zetten enkel om een hoax in de rondte te gooien.

Vind het zelf wel goed, zo ben je in principe niet meer gebonden aan enkel T-mobile, maar kan je ook verder met bv Vodafone.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 december 2008 13:55]

Heel goed dat ze dat kraken, ik denk dat we al genoeg voor zo een toestel betalen (wat het eigelijk niet waard is). Dan mogen we toch ook wel verwachten dat we ermee kunnen doen wat we willen?
Of is het hier alleen weer het winstegevende dat telt?
Och ja, ik ben al tevreden met mijn iPhone met een vodafone sim en 2.2 firmware met een paar .ipa bestanden erop. Keep it going :)
Wat is de houding van Apple in deze? Ik heb bv. een iPhone 3G, gewoon bij T-Mobile gekocht en het ding werkt naar alle tevredenheid. Maar er zijn wel enkele apps die ik zou willen draaien met een jailbreak. En we willen het ding ook kunnen gebruiken in het buitenland met andere SIM kaarten - daarvoor hebben we deze unlock tool nodig.

Ik ben wel benieuwd hoe Apple hier tegenover staat. Stellen zij - net als bij de Apple TV - "het is jouw apparaat, doe ermee wat je wil"? Dat ze bij een update de unlocking / jailbreaks ongedaan maken, het zij zo en ik begrijp dat ook wel. Maar wat als ik daarna wederom het ding hack?
wat belangerijker is: wat steld de wet?

Bij mobiele telefoons is het namelijk zo dat het toestel wettelijk gezien van jou is als je 'm in je bezit krijgt (en betaald hebt). Als jij vervolgens de simlock van het ding wil slopen en hem gebruiken met een SIM van een andere partij, is dat jouw goed recht.

Echt, dat is in nederland, in Amerika zou dit alles best onder de DMCA kunnen vallen, en dan ben je de pineut. Behalve in Californie, want daar mag het hele simlock / koppelverkoop gebeuren om te beginnen al niet.
Eigenljk te triest voor woorden dat dit uberhaupt nodig is... Iedere normale telefoon kun je toch gewoon gebruiken met een provider naar keuze :?

En dat je geen Apple-software kan draaien, dat is gewoon knetterharde DRM. We weten inmiddels wel dat dat klote is, maar daarin is Apple (gelukkig? jammer?) niet de enige (ahumNokiaAHUM).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 december 2008 17:02]

Bij smartphones is dat wel anders, en de iPhone is geen gewone telefoon.

Overigens is de iPhone populair genoeg om er veel geld mee te verdienen, dus dat is dan ook de reden voor de contracten met providers.
Nee, het is een smartphone, maar uiteindelijk gebruik je em (ook) als een gewone telefoon. De naam zegt het al he ;)

Maar jij generaliseert smartphones dus al onder het hebben van DRM. Dat dat (kennelijk) normaal is, wil niet zeggen dat het wenselijk is.
Iedere normale telefoon kun je toch gewoon gebruiken met een provider naar keuze
Klopt, de iPhone is de énige telefoon met een SIM-lock. Uniek. Wat een vervelende mannetjes daar bij Apple.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 22 december 2008 21:29]

De iPhone is een platform en Apple kiest ervoor het op een bepaalde manier aan te pakken. Mij spreekt die manier aan. Sterker, ik wil nooit anders meer. Het platform doet precies wat ik wil en hoe ik het wil. Ik zou het ook niet anders willen. Het tweaken zit tegenwoordig vooral in het helemaal gebruiken van software zoals ik wil, en laten gebeuren wat er moet gebeuren.

Als je met Windows mobile zelf wil prutsen, of de Nokia trekt, dat is prima. Maar de Apple oplossing is gewoon heel anders. Dus ga of om of ga bij Nokia zeuren totdat zij zoiets cools als een iPhone kunnen maken of accepteer het zoals het is.

Apple mag kiezen hoe ze een product op de markt willen zetten. Ik ben het eens met deze keuze. Ik zou het jammer vinden als ze hun eigen model verloochenen en onverenigbare ideeen zouden toevoegen aan et business model.